Millaisella eläkerehalla pärjää tai pärjäisit ?

Työuraa 31 vuotta

Mikä on tuleva eläkkeesi noin suurinpiirtein, tai mitä odotettavissa oleva?
Pärjäätkö tai luuletko tulevaisuudessa pärjääväsi eläkkeelläsi, vai joudutko turvautumaan ulkopuoliseen apuun?
Jos niin mistä apua?
Onko tämä reilua, kun tai jos joutuu olemaan epävarma pärjäämisestään omalla eläkkeellään?
Oma eläkkeeni netto 1050e

37

1245

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pärjäilee...

      Joo melkeen samanverran yhteensä, työkyvyttömyyseläke (kansaneläke takuueläke) ja eläkkeensaajan asumistuki päälle, yhteensä ~1200 euroa nettoa. vero prosentti 1% (sekin yle vero). Työhistoria 0-päivää, olen 30v, diagnoosia en halua sanoa, mutta MT-puolella kyllä.

      • Pärjäilee...

        Ollut jo monta vuotta noin, välillä eläkkeensaajan asumistuki nousee, kun vuokrakin nousee...tottakai.


      • Pärjäilee...
        Pärjäilee... kirjoitti:

        Ollut jo monta vuotta noin, välillä eläkkeensaajan asumistuki nousee, kun vuokrakin nousee...tottakai.

        Vielä, että vuokran jälkeen jää reilu 600e ns. "omaa rahaa", sähkölasku tulee parin kk välein, joka ollut 40-70e. Sossusta ei ole tähänmennessä tarvinnut ruinata rahaa. Viinat ja röökit (jos semmoisia käyttää) voi hakea vaikka virosta, tai tilata netistä, toimii.


      • kroisos penni
        Pärjäilee... kirjoitti:

        Vielä, että vuokran jälkeen jää reilu 600e ns. "omaa rahaa", sähkölasku tulee parin kk välein, joka ollut 40-70e. Sossusta ei ole tähänmennessä tarvinnut ruinata rahaa. Viinat ja röökit (jos semmoisia käyttää) voi hakea vaikka virosta, tai tilata netistä, toimii.

        600 omaa rahaa kuulostaa lottovoitolta.


    • nollatuloinen

      Tuleva eläkkeeni on minullakin tuo takuueläke ja sen päälle asumistuki. Sillä pärjäilee. Jos tulee paljon sairauskuluja sitten pitää sossusta hakea tukea.

    • Pakko riittää

      Ruokaan hygienia pitäisi per nenä riittää 250e. Kun enempää ei tuu niin enempää ei mee.

      • Ei se kivaa ole

        Eläke käteen 1131.
        Ruuassa on säästettävä, ei sitä köyhä muustakaan voi säästää.
        Huonosti syödään, monta päivää samaa keittoa, missä vain vähän lihaa, kalaa tai makkaraa. Säästää sähköä samalla kun ei tarvitse jokapäivä tehdä ruokaa.
        Liha ruuat on harvinaista herkkua. Hedelmistäkin on pakko tinkiä.
        Halvinta ostan aina.
        Lääkkeistä on tinkittävä ja otan usein puolikkaan täyden sijaan, säästää aika paljon. Pullataikinan teen veteen jne..


      • Muutto edessä
        Ei se kivaa ole kirjoitti:

        Eläke käteen 1131.
        Ruuassa on säästettävä, ei sitä köyhä muustakaan voi säästää.
        Huonosti syödään, monta päivää samaa keittoa, missä vain vähän lihaa, kalaa tai makkaraa. Säästää sähköä samalla kun ei tarvitse jokapäivä tehdä ruokaa.
        Liha ruuat on harvinaista herkkua. Hedelmistäkin on pakko tinkiä.
        Halvinta ostan aina.
        Lääkkeistä on tinkittävä ja otan usein puolikkaan täyden sijaan, säästää aika paljon. Pullataikinan teen veteen jne..

        Noin 800 asiosidonnaista ja kansaneläkettä noin 200.Nettona noin 950.
        Tässä asunnossa en aio asu koska vuokra on liian kallis,enkä yleensä Suomessa.

        Muutan Eestiin.Vuokrat siellä alkaen 200 euroa,riippuen paikkakunnasta.
        Todennäköisin asuinpaikkani on silloin Kuressaari tai Saarenmaa yleensä.
        Jos terveyttä riittää olen siellä vuonna 2018.Silloin täytän 63 ja minulla on myös nyt saumaa päästä eläkkeelle ilman vähennyksiä 2017 joten ei tässä kauaa enää mene.


      • Väärin vai oikein ?
        Muutto edessä kirjoitti:

        Noin 800 asiosidonnaista ja kansaneläkettä noin 200.Nettona noin 950.
        Tässä asunnossa en aio asu koska vuokra on liian kallis,enkä yleensä Suomessa.

        Muutan Eestiin.Vuokrat siellä alkaen 200 euroa,riippuen paikkakunnasta.
        Todennäköisin asuinpaikkani on silloin Kuressaari tai Saarenmaa yleensä.
        Jos terveyttä riittää olen siellä vuonna 2018.Silloin täytän 63 ja minulla on myös nyt saumaa päästä eläkkeelle ilman vähennyksiä 2017 joten ei tässä kauaa enää mene.

        On se vaan niin jottei tuollaisella 1000 pintaan olevalla eläkkeellä tahdo toimeen tulla ja joka sentti on vimpan päälle mietittävä.
        Kamalaa kun saa kutsun vaik täysien vuosien synttäreille, häihin, kun ei ole rahaa.
        Nolottaa kamalasti ja surettaakin, kun ostaa jotan tosi halpaa krääsää lapsenlapsille lahjoiksi, kun toiset isovanhemmat tuo hienoja kaallita lahjoja, joista lapset tykkää.
        Onko nuo sitten oikeesti ansainneet paremman eläkkeen, kun ovat koko ikänsä tehneet helppoa ja kevyttä työtä josta vielä nauttivat suunnattomasti. Kun itse joutu raatamaan voimiensa rajoilla leivän saadakseen.


      • vuokrallaeläjä
        Ei se kivaa ole kirjoitti:

        Eläke käteen 1131.
        Ruuassa on säästettävä, ei sitä köyhä muustakaan voi säästää.
        Huonosti syödään, monta päivää samaa keittoa, missä vain vähän lihaa, kalaa tai makkaraa. Säästää sähköä samalla kun ei tarvitse jokapäivä tehdä ruokaa.
        Liha ruuat on harvinaista herkkua. Hedelmistäkin on pakko tinkiä.
        Halvinta ostan aina.
        Lääkkeistä on tinkittävä ja otan usein puolikkaan täyden sijaan, säästää aika paljon. Pullataikinan teen veteen jne..

        Minä elätän itseni ja kouluikäsen lapsen lähes tuolla samalla summalla(1350€) ja hyvin pärjää. Lääkkeisiin saa maksusitoumuksen sosiaalitoimistosta,muuten menisikin tiukille.


    • Uskon riittävän

      Itse olen saamassa puhtaana 1400e, vaimolla eläke puhtaana 1082. Meillä mökki ja auto omakotitalo. Jää nähtäväksi rituleeko riittämään kaiken ylläpitoon ja kaikkeen tarvittavaan.

    • tosi köyhä

      Plus että teillä on omaisuutta kattava määrä jota kaikilla ei ole. On se hiukan erilaista tulla toimeen. Johan autokin nielee noista rahoista aimo siivun.

      • Tasan ei käy

        Mielestäni on kohtuutonta jos joutuisi myymään kotinsa, autonsa ja mökkinsä. Jotain kohtuutta pitäisi olla. Ei talo ole häävi ja siinä on edullisempaa asua kuin kerrostalossa. Mökkikin on vaatimaton, ei todellakaan mikään luxus mökki.
        Auto tarpeen heikon liikuntakyvyn vuoksi.

        Ei ole reiluu kun on hankkinut pihistämäälä pientä omaisuutta, ei ole matkusteltu ja oltu suu säkkiä myöten. Niin nyt pitäisi myydä esim. auto, vaikka tarpeellinen.
        Herrat senkun porskuttaa eläkkeelläkin eikä tartte miettiä myymisiä tai toimeentuloa.

        Olen työlläni rikastuttanut yrityspomoa ja maksanut hinnan terveydelläni.
        Vaimo pienipalkka alalla raatanut ja eläke sen mukainen. Mutta ei kait pienipalkkaiset ole sit kunnon eläkettä ja aikoinaan palkkaa ansainneet, vaikka ovatkin raskaan työn raatajia olleet.


    • HGHUUIUoiuohoohh

      Pieneltä tuntuu nuo eläkerahat. Saas kattoo kuis käy, vai tuleeko lähtö kerjuulle?

    • ennakoin aikoinani

      Kyllä jokainen pystyy jo työaikana laskemaan paljoko eläkettä tulee saamaan.
      Jokainen on oman työuransa valinnut. Koulutustaso vaikuttaa asiaan aika paljon.
      Kummallista valittaa ja syyttää muita asiasta, joka on aivan henkilökohtainen.
      "olen työlläni rikastuttanut yrityspomoa" Se on se yrityspomo ottanut riskin kun on yrityksen perustanut, sinusta ei ole ollut sellaisen riskin ottoon. Työmies on palkkansa ansainnut, sanotaan. Se pitää paikkansa, ja työmies tekee töitä palkkansa eteen.
      Itse aikoinani laskin tulevan eläkkeeni ja sitten aloinkin maksaa vapaaehtoista eläkettä itselleni. Maksoin sitä viimeiset 10 vuotta ja siitä saan nykyisin mukavaa lisää eläkkeeseeni.

      • Kaikkia tarvitaan

        Huomaathan että kaikkia meitä tarvitaan. On paljon hyvin vastuullista ja tärkeää, mutta huonosti palkattua työtä, jolla on korvaamattomat vaikutukset monen ihmisen tulevaisuuteen. Esim. keittiö henkilökunta, lastenhoitajat, siivojat ynm.

        Mitä tapatahtuisi jos kaikki kouluttautuisimme akateemisiin ammatteihin? se olisi katastrofi.
        Sairaalahygienia on tärkeää, se on monen elämän ehto ja mahdollisuus, ajattele miten sairaalainfektiot jylläisi.
        Ruokapuoli ja sen hygienia , ravinto
        Onko lapsesi, lapsenlapsesi ollut hoidossa, miten arvostit, arvostat hoitajia


      • Imtran flikka Pansku
        Kaikkia tarvitaan kirjoitti:

        Huomaathan että kaikkia meitä tarvitaan. On paljon hyvin vastuullista ja tärkeää, mutta huonosti palkattua työtä, jolla on korvaamattomat vaikutukset monen ihmisen tulevaisuuteen. Esim. keittiö henkilökunta, lastenhoitajat, siivojat ynm.

        Mitä tapatahtuisi jos kaikki kouluttautuisimme akateemisiin ammatteihin? se olisi katastrofi.
        Sairaalahygienia on tärkeää, se on monen elämän ehto ja mahdollisuus, ajattele miten sairaalainfektiot jylläisi.
        Ruokapuoli ja sen hygienia , ravinto
        Onko lapsesi, lapsenlapsesi ollut hoidossa, miten arvostit, arvostat hoitajia

        Jaska ei se maailma sillälailla pyöri, en voi tässä nyt ennakoivaksi muuttua.

        Eikä se elämä sillälailla pyöri, että oltaisiin kaikki hyväpalkkaisia oltu.

        Kyllä se elämä sillälailla pyörii, että meitä on kaikilla aloilla.

        Elämä pyörisi paremmin jos huonopalkkaisten palkat ja eläkkeet nostettaisiin.

        Maikki ei se elämä niin pyöri, että kaikkia laskelmoitaisiin.


    • ennakoin aikanani

      Niin että kaikkien palkkaa nostettaisiin. Toimivassa yhteiskunnassa tarvitaan kaikkia, niin duunareita, kuin johtajiakin. Ei kuitenkaan ajatusmallilla, "että yrittäjä nylkee mun selkänahasta" Palkkaerot on töiden mukaan. Yrittäjä ottaa usein suuren taloudellisen riskin, jos yritys menestyy, hän voi sitten nostaa hyvänkin korvauksen.
      Työntekijä on tullut yritykseen vapaaehtoisesti tekemään työtä, ja saa siitä korvauksena sen palkkansa. Se on oikeus ja kohtuus. Suomessa 1% tienaa yli 100 tonnia vuodessa, he kuitenkin maksavat 16% kaikista verotuloista. Toivoisi rikkaita olevan enemmän, helpottaisi se sitä kautta köyhien verotustakin.
      Palkat on laskettu kantokyvyn mukaan, vaikka tottahan olisi mukavaa, jos kaikilla olisi johtajan palkat, sellainen ei ole realismia. Maailma on vain sellainen paikka elää, ja on aina ollut.
      Kaikille kuitenkin tasapuolisesti hyvää, jos mahdollista

    • Byro B

      Tässä pitäisi vuosikymmen elää 500/kk ja sitten ehkä pääsisi eläkkeelle, jos ei eläkeikää nosteta julmasti.
      Työeläkettä on tienattuna takuueläkkeen verran. Jos sitten saa vielä jotain päälle, hyvä. Nykysäännöillä emme siipan kanssa saisi edes eläkeläisen asumistukea.
      Olen siis työtön ja taidan olla seuraavan vuosikymmenenkin. Siippa on töissä, eläkkeelle ehkä pääsee alta kymmenen vuoden ja hänelle on tulossa parempi eläke. Voimme tietty myydä tämän tupasen, mutta on eri asia myydä remppakohde maaseudulla kuin kaupungissa.

      • työkyvyttömyyseläke

      • Byro B
        työkyvyttömyyseläke kirjoitti:

        http://www.kela.fi/maara_elaketulo-ja-verotaulukko
        Tiedät tienaamasi eläkkeen, mutta et ??????
        Provo olet.

        Tiedän eläkkeeni, kotiin on tullut työeläkeote silloin tällöin ja ajatus on käydä se netistä katsomassa taasen huhtikuussa.
        En tiedä mitä muutoksia kuluvan vuosikymmenen aikana tulee, tiedätkö Sinä. Kiitos taulukosta, olen sen joskus kai vilkaissutkin, mutta sen voimassaolo 10v kuluttua on ?
        Jos viitsit kertoa, miten provoilen...?


    • heikompien puolesta

      Hyväpalkkaisten palkat ovat nousseet enemmän kuin ansaitusti, koska neuvottelijat kuuluuvat siihen ryhmään.
      Palkat ovat kymmeniä vuosia nousseet prosenteissa, joten kaikki voi siitä päätellä, että palkkaerot ovat nousseet kohtuuttomasti, eikä kyse ole kyllä oikeudenmukaisuudesta.
      Kulutusvero on vero joka on prosenteissa huomattavasti suurempi pienipalkkaisilla, eli verotus on siirretty salakavalasti isopalkkaisten suosivaksi.

      Verotus aikoinaan on tasannut hieman tuota, siten että köyhällistö ei ole tarvinnut mennä leipäjonoihin tai hekemaan erilaisia sosiaalisia etuja. Nykyisin tuo alinpalkkaryhmä on kaiken tasaveromallien ja aina palkaaeron kasvaessa jäänyt heikoille ja kun eläkeaika koittaa on eläkkeet sen mukaiset.
      Pienipalkkalaiset eivät ole pystyneet ottamaan vapaaehtoisia eläkevakuutuksia.
      Ja nyt en puhu omasta tilanteestani.

      Minulla on vapaaehtoinen eläkevakuutus rahaa säästössä 120000 euroa. Sekä osakkeissa 50000euroa. En ole rikas, mutta vanhuus on hyvin turvattu, eikä tarkoitus ole leveillä, ei sinnepäinkään.
      Mutta haluan muistuttaa, että voi omasta tilanteestaan huolimatta puolustaa pienipalkkaisia ja heikompi osaisia.

      En halua tänne Suomeen levottomuuksia, mikä on seurausta syrjivästä pienipalkkaisten ja työttömien syrjinnästä.

      • Kareishu

        Olen mennyt työelämään vuonna 1963 koulun loputtua.
        Olin myyjänä ja teollisuustyössä sekä siivoojana.
        Niukalla budjetilla raha riiti elämiseen. Mutta ei silloin ollut toimeentulotukia, ne tuli vasta 1982 opiskelun jokainen maksoi itse ja lapsilisä oli 4 x vuodessa maksettava "lisä" kokovuoden maksulla sai hankittua lapselle tavikengät ja haalarin.
        Kun aloitin palkka työt minulla oli opntovelkaa silloisen viiden vuoden nettopalkkani verran.

        Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973
        Elatustukilaki 1976 (=Kunta, jos ei elatusvelvollinen maksanut elatusapua)
        Sosiaalihuoltolaki 17.9.1982
        Lapsilisät 1948, joka kolmas kuukausi
        ja alkaen 1989 joka kuukausi.
        Yksinhuoltaja korotus lapsilisään tuli 1994.
        Äitiysraha 1964, oli 54 päivää josta 1/3 ennen synnytystä.
        Sairausvakuutusasetus 1.11.1963/473
        Kodinhoidon tukea alettiin maksaa valtioneuvoston päätöksellä vuonna 1980.
        Kotihoidontuki vakiintui vuonna 1985 kun laki kotihoidontuesta astui voimaan.
        Peruspäiväraha verolle 1988 vero on -20 %
        Suomessa lasten ruumiillinen kuritus kiellettiin vuonna 1984
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuritus

        Niin nämä lait ja asetukset ovat vaadittuja ja neuvoteltuja kaikkein heikompi osaisten turvaksi on törkeeä huudella ja valittaa ettei ne riitä. Me jotka ne ajoimme näimme nälkää ja leivänpäällä oli ykähuuli ja kyyneleet.


      • Köyhempien puolesta
        Kareishu kirjoitti:

        Olen mennyt työelämään vuonna 1963 koulun loputtua.
        Olin myyjänä ja teollisuustyössä sekä siivoojana.
        Niukalla budjetilla raha riiti elämiseen. Mutta ei silloin ollut toimeentulotukia, ne tuli vasta 1982 opiskelun jokainen maksoi itse ja lapsilisä oli 4 x vuodessa maksettava "lisä" kokovuoden maksulla sai hankittua lapselle tavikengät ja haalarin.
        Kun aloitin palkka työt minulla oli opntovelkaa silloisen viiden vuoden nettopalkkani verran.

        Laki lasten päivähoidosta 19.1.1973
        Elatustukilaki 1976 (=Kunta, jos ei elatusvelvollinen maksanut elatusapua)
        Sosiaalihuoltolaki 17.9.1982
        Lapsilisät 1948, joka kolmas kuukausi
        ja alkaen 1989 joka kuukausi.
        Yksinhuoltaja korotus lapsilisään tuli 1994.
        Äitiysraha 1964, oli 54 päivää josta 1/3 ennen synnytystä.
        Sairausvakuutusasetus 1.11.1963/473
        Kodinhoidon tukea alettiin maksaa valtioneuvoston päätöksellä vuonna 1980.
        Kotihoidontuki vakiintui vuonna 1985 kun laki kotihoidontuesta astui voimaan.
        Peruspäiväraha verolle 1988 vero on -20 %
        Suomessa lasten ruumiillinen kuritus kiellettiin vuonna 1984
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuritus

        Niin nämä lait ja asetukset ovat vaadittuja ja neuvoteltuja kaikkein heikompi osaisten turvaksi on törkeeä huudella ja valittaa ettei ne riitä. Me jotka ne ajoimme näimme nälkää ja leivänpäällä oli ykähuuli ja kyyneleet.

        Toki toki, mutta vieläkin on ihmisiä, jotka saavat täyden eläkkeen 800 euroa/kk. 30 vuoden työhistorian jälkeen. Työhistoria olisi ollut pidempi alkupäässä mutta tein palkatta avustavaa työtä avuttoman ihmisen hyväksi, joka ei kyennyt tulemaan yksin toimeen.

        Mutta ei tässä kai kukaan ruikuta vaan puhuu faktoista, ja että kyllä jotain tarttis köyhyysloukussa olevien eteen tehdä. On myös nuoria perheitä, joissa on toimeentulo ongelmaa, työttömyttä jne. Niin on ikävää jos he joutuvat hakemaan elantoaan sosiaalihuollosta ja leipäjonoista. Tämän päivän nuorilla ei ole niin kuin itsellä oli aikoinaan, että työtä löytyi varmasti.


    • PAKKO PÄRJÄTÄ

      eläkkeeni nettona 900,00

      PÄRJÄILEN..

      • Surusilmäinen tyttö

        Ikävää kun on pakko tinkiä joka asiasta, ja toiset vielä pitää pihinä.
        Mutta ei ne ymmärrä köyhää


      • Nuori eläkeläinen
        Surusilmäinen tyttö kirjoitti:

        Ikävää kun on pakko tinkiä joka asiasta, ja toiset vielä pitää pihinä.
        Mutta ei ne ymmärrä köyhää

        Hyvin saa safkaa ja voi jumittaa himassa niin paljon kuin haluaa. Alkoholi ja tupakkaverot maksan tietenkin halvemman veron maihin. Jotain hyötyä EU:sta sentään.


    • vanhaa pelottaa

      Tuleva työkyvyttömyyseläke taitaa olla siinä 400 euron tuntumassa. Siihen toivon mukaan saan takuueläkettä ja asumistukea.
      Olen tehnyt pitkän työuran aluksi kunnalla ja valtiolla pienipalkkaisissa toimistohommissa ja sitten 30v yksinyrittäjänä eli itseni työllistävänä ammatinharjoittajana. Yrittäminen on vaikeaa Suomessa ja siksi eläkkeeseen maksetut lantit olivat hyvin pieniä.
      Asun yksin, joten vaikeaa tulee olemaan selviytyä taloudellisesti(kin).

      • Tässäkö tämä oli?

        Mä olen 35v mies, ja työkyvyttömyyseläkettä tulee nettona 1143€ asumistukea 143€, ts. yhteensä 1286€. Kyllä tällä pärjää, mutta ei elämä ole mitään herkkua. Olen ollut saikulla kuntoutustuella ja sittemmin eläkkeellä jo 4 vuotta (sitä ennen paljon saikulla).

        Tässä iässä olisi pitänyt olla jo perhe ja elää ns. ruuhkavuosiaan, mutta tulevaisuudessa tuntuu odottavan lähinnä toivottomuus. Tuntuu, että mitään ei saa enää elämässä aikaan kun tässä tilanteessa olevaa ihmistä ei ikään kuin pidetä edes ihmisenä.

        Moni tuntuu kadehtivan kun saa "näin paljon rahaa ilmaiseksi". Sopiihan tätä jokaisen tietty itse kokeilla. Reistaileva terveys ja yksinäisyys on niin nannaa!


      • koulunkäynyt
        Tässäkö tämä oli? kirjoitti:

        Mä olen 35v mies, ja työkyvyttömyyseläkettä tulee nettona 1143€ asumistukea 143€, ts. yhteensä 1286€. Kyllä tällä pärjää, mutta ei elämä ole mitään herkkua. Olen ollut saikulla kuntoutustuella ja sittemmin eläkkeellä jo 4 vuotta (sitä ennen paljon saikulla).

        Tässä iässä olisi pitänyt olla jo perhe ja elää ns. ruuhkavuosiaan, mutta tulevaisuudessa tuntuu odottavan lähinnä toivottomuus. Tuntuu, että mitään ei saa enää elämässä aikaan kun tässä tilanteessa olevaa ihmistä ei ikään kuin pidetä edes ihmisenä.

        Moni tuntuu kadehtivan kun saa "näin paljon rahaa ilmaiseksi". Sopiihan tätä jokaisen tietty itse kokeilla. Reistaileva terveys ja yksinäisyys on niin nannaa!

        Entisaikaan oli sellaisia sanontoja kuin "kyllä tekevä aina töitä löytää" ja "ei opiskelu kannata, koska niitten koulun penkillä istuttujen vuosien palkanmemetystä ei saa ikinä takaisin". Naapurit tuosta valistivat kun lähdin opiskelemaan enkä jäänyt kotikylään. Harmitti toisaalta silloin kun olin pa. opiskelija, otin velkaa ja tein kesätöitä elääkseni, ammattikoulun käyneet maalarit ajelivat jo omilla autoillaan.


      • opintohaukka
        koulunkäynyt kirjoitti:

        Entisaikaan oli sellaisia sanontoja kuin "kyllä tekevä aina töitä löytää" ja "ei opiskelu kannata, koska niitten koulun penkillä istuttujen vuosien palkanmemetystä ei saa ikinä takaisin". Naapurit tuosta valistivat kun lähdin opiskelemaan enkä jäänyt kotikylään. Harmitti toisaalta silloin kun olin pa. opiskelija, otin velkaa ja tein kesätöitä elääkseni, ammattikoulun käyneet maalarit ajelivat jo omilla autoillaan.

        Vieläkö ne maalarit maalaa vai ovatko työkyvyttömiä? Olleet jo vuosia eläkkeellä vai peräti haudassa?
        Tekevä ei enää löydä töitä noin vain. Ammattitaitoisilla on paremmin töitä kuin ammattitaidottomilla ja opiskelleet jaksavat työelämässä yleensä pitempään kuin opiskelemattomat. Eikö nyt ole parempi fiilis kuin silloin autoja kadehtiessa?


    • työuraa 3 vuotta

      Työeläkkeeni tulee olemaan tämänhetkisen tiedon mukaan 7 €. Eli tulen saamaan takuueläkkeen joka on 743 €.
      Lisäksi tulee eläkeläisen asumistuki.
      Pääsen pois tt-tuen piiristä!!!!!
      Paitsi jos sairastelen paljon niin sitten joudun hakemaan sossusta tukea.
      Viimeiset 20 vuotta olen joutunut hakemaan sossusta tukea, olisihan se mukavaa päästä edes eläkeiäksi sieltä pois vaan tuskin tulee onnistumaan.

      • Diplomi Ellop

        Nokia insinöörit omaa syytäänkö työtä vailla ?
        Luusereita ko ovat vai mitä meinaat ?
        Koulujakin tullut useampia vuosia käytyä ja opiskeltua turhaan käyttöjärjestelmää, joka on nyt kuopattu.


      • Diplomi Ellop
        Diplomi Ellop kirjoitti:

        Nokia insinöörit omaa syytäänkö työtä vailla ?
        Luusereita ko ovat vai mitä meinaat ?
        Koulujakin tullut useampia vuosia käytyä ja opiskeltua turhaan käyttöjärjestelmää, joka on nyt kuopattu.

        Nokia insinööreistä kirjoitti insinöörin Nokia insinöörin tuttu, ja tämä tuttu Nokia Insinööri on tyytyväinen uuteen järjestelmään ja omistukseen, kun hänelle on riittänyt työtä ja mammonaa.
        Mutta tunnen itse syvää sääliä työttömiksi joutuneita kohtaan.
        Olen sama kirjoittaja kuin edellinen Diplomi Ellop


    • 33 v.

      mul on melkeen huono omatunto sanoa et oon koko aikuisikäni ollut pois työelämästä ja nyt saan eläkettä,takuueläkettä ja asumistukea yht n 1065 euroa kuukaudessa.tosin omaisuutta ei ole eikä mahdollisuutta oman asunnon hankintaan koskaan.mut ruokailuun ja autoiluun ja pieneen säästämiseen riittää rahat.

    • Anonyymi

      Vanhoja kirjoituksia, joten en niihin ota kantaa, mutta kun vasemmisto hallitus vaihtuu tänään 20.6.23 oikeistohallituksen, voi kirjoittaa muisto sanat tälle Sanna Marinin hallitukselle. Sai aikaiseksi Suomelle velkataakan ja avioeron. Sekä katkeruuden mielle alle 1400 euroa saavalle eläkeläiselle. Ei tullut Rinteen / Marinin lupaamaa vappusatasta.
      Pitää toivoa kestämistä ja uskoa uuden hallituksen jäsenille, etenkin pääministeri Orpolle
      Omasta kokemuksesta eläkeläisenä, voi sanoa kun ei ole paljon kuluja, kaikki on lähes hankittu omakotitaloon, Vapaa ajan asuntoon ja autotkin ovat viellä vuosia ajokunnossa.
      Yllävästi varallisuus on kasvanut niin, ettei se ole ollut koskaa sitä työ aikana.
      Kun ei jaksa eikä moraalista syistä tee ulkomaille mieli. Koti maa ja maisemat lähes ilmaisia , niistä kannattaa nauttia niin kauan kuin aikaa on jäljellä. Hyvää kesää!

    • Anonyymi

      Pitäisi olla säästöjä ja sijoituksia pienen eläkkeen tueksi mutta hallituksen linja näyttää nyt olevsn että pienituloisella lypsetään nämä pois

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      42
      2217
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      51
      1738
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      40
      1553
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      43
      1511
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      3
      1469
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1454
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1440
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1371
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1281
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1245
    Aihe