vauva itkee itsensä uneen

Sydämetön!

Kylläpä pistää vihaks kun naapuri itkettää lastansa niin että nukahtaa omaan huutoon. Asun rivarissa ja yläkerran parvekkeella kun nukutan omaa vauvaani päikkäreille työnnellen vähän aikaa rattaita niin samalla oven avauksella naapuri tuo oman reilu puolivuotiaan vauvan parvekkeelle ja lähtee vain pois vaikka vauva siellä itkee! Siinä ei voi kuin suu auki jäädä työntelemään omia rattaita sen itkun keskellä ja toivoa että itku loppuisi pian! Siis mikä helvetin kasvatustapa tämä on? Onko tällaisia äitejä paljonkin täällä jotka luulevat että on hyvä jättää vauva vain oman onnensa nojaan itkemään ja lopulta nukahtamaan päikkäreille, ja sama homma kun vauva herää niin meidän itkuhälytin joka on parvekkeella ottaa tietysti naapurinkin vauvan äänet parvekkeelta ja siellä hän taas itkee lohduttomasti 15 helvetin pitkää minuuttia ennenku hänet haetaan ja siinä samalla meidänkin vauva herää päikkäreiltä ennen aikojaan ku toinen huutaa vieressä ja pitää sitten vielä kuunnella naapurin vauvan itkua hälyttimestä? Mulla halkee sydän tollasesta, en kestä kuunnella toisen lohdutonta itkua, kun ei sen noin pitäisi mennä! Tällaisella "kasvatus" menetelmällä että senkus vauva itkee ja nukahtaa itsekseen, on varmasti enemmän negatiivista vaikutusta lapsen kasvuun kuin positiivista. Oksettaa tollaset äidit jotka ovat noin sydämettömiä ettei näköjään paljon kiinnosta!

16

3811

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sydän särkyy

      Tuli tässä mieleen, ettei vaan sattuisi naapurin äipällä oleen jonkin asteinen masennus ? Jos näin on, niin sitten tarvitsee pikaisesti apua. Ei kai kukaan tieten tahtoen halua jättää lasta huutamaan vartiksi. Kuulostaa ikävältä ja paha olo tässä tuleekin, kun ajattelee.

      Jotain asialle pitäisi tehdä. Miten tällaisissa tilanteissa toimitaan yleensä ? Otetaan yhteyttä neuvolaan ? Voiko tältä naapurilta kysyä, mikä vauvalla on hätänä, kun lohduttomasti itkee ? Mitenkäs sitten, kun isä on paikalla vai onko ?

      • ehkäsyytä

        Neuvola ei ole viranomainen, eli perheen itse kuuluisi ottaa yhteyttä apua saadakseen. Lastensuojelu valitettavasti on ainoa jolla on valtuuksia puuttua. Olen samaa mieltä että yli viiden minuutin itketys on julmuutta vauvaa kohtaan, jos sitä tapahtuu suunnilleen päivittäin. Vaikea vetää rajaa missä kohdin varhainen kiintymyssuhde vaurioituu, riippuu ehkä lapsen temperamentista ja muusta hoidosta.


    • laps raasu

      Voi kauheeta..Ihan sydänparka melkeen itkee kans. :( Tuolle asialle pitää kyl tehdä jotain..

    • sydämetön!

      Niin voiskohan olla masennusta sitten tai jotain. Olen kerran kunnolla jutellut tämän naapurin kanssa kun miehemme juttelivat pihalla, ja vaikutti ihan normaalilta ja hyvältä äidiltä, on yksi lapsi jo ennestään. Ei vaikuttanut ollenkaan tällaiselta sydämettömältä tapaukselta, ja ekan kerran kun kuulimme itkut itkuhälyttimestä ja mieheni kanssa niitä tosiaan kuuntelimme sen pitkät 15 minuuttia, oli mieheni jo lähdössä koputtelemaan naapurin ovelle että eikö se tosiaan kuule että vauva siellä itkee, niin siinä samassa hän sitten hakikin vauvan parvekkeelta, ja ajattelimme että tämä on yksi sattuma vain ettei hän varmaan tosiaan kuullut tai jotain, ja sydämestä se kyllä ottaa kun itkevää vauva parkaa joutuu kuuntelemaan ja itse ei voi tehdä mitään. Noh luulomme osoittautuivat vääräksi tuon tapauksen jälkeen kun hän toi valmiiksi itkevän vauvan parvekkeelle ja jätti sen vain sinne itkemään ja nukahtamaan itsekseen, siinä vaiheessa tajusimme että hän tekee sen tarkoituksella. Unikoulusta hän puhui silloin pihalla että sitä yrittävät, mutta ei lapsen itkettäminen tuolla tavalla päikkäreillä ole mitään unikoulua.. Ihan hirveetä että vauvaa itketetään noin. Ei vauva mikään koliikkivauvakaan ole kun naapurin kanssa juttelin.. sen tiedän että mies on poissa työnsä takia paljon kotoa, moniakin päiviä kerrallaan, ja se voi varmasti olla rankkaa hänelle, mutta silti, eihän sitä nyt noin voi käyttäytyä itkevän vauvan kanssa :/ en tiedä kuinka usein tätä tapahtuu kun yleensä tuomme parvekkeelle vauvat nukkumaan eri aikoihin, joko hänen vauvansa on jo nukkumassa siellä kun tuon omani, tai kun haen omani pois päikkäreiltä niin viereiselle partsille on ilmestyneet rattaat, eli ei hän aina sielä onneksi itke kun se muuten kuuluisi meille itkuhälyttimeen joka kerta, mutta nämä muutamatkin kerrat kun näitä itkuja on sattunut ja vauva siellä yksin niin raapaisee kyllä sydämestä.. En oikein tiedä miten voisi edes puuttua asiaan tai kysyä häneltä hienotunteisesti asiasta kun olemme nähneet vain pari kertaa ja jutelleet kerran.. Olemme siis suht uusia asukkaita tässä yhtiössä.

      • sydän särkyy

        Jospa kysyt neuvolasta kuinka asian kanssa voi edetä. Itse en tähän muuta keksis. Ei pientä vauvaa voi jättää yksin itkemään. Hätäänsä huutelee. Käy vielä niin, että tulee sellainen omiin maailmoihinsa vetäytyvä, kun ei tarpeisiin vastata. :(
        Ei unikoulussa jätetä huutelemaan pitkäksi aikaa yksin vaan sekin toteutetaan pienin askelin. Kuulostaa nyt siltä, että naapuri tarvitsee apua. Osaako itse sitä edes hakea ? Onhan näitä lehdistä karmeita luettu, kun äiti on totaalisen masentunut. Voisko hänen mieheltä kysellä ? Tietääkö mies tästä, kun on paljon poissa ?


    • Jo isoäiti

      Kun itse olin pikkutyttö, meidän vauvaa hoidettiin justiinsa noin. Lapsen pitää "oppia". Koska hänellä oli kaikki hyvin, sai huutaa ihan itsekseen, koska huusi vain seurankipeyttään.
      Sylissä hyssyttelyt tekee niistä epäitsenäisiä äidissä roikkuvia sylivauvoja.
      Ohjeet olivat selvät: ruokailu joka 4. tunti, ruuansulatuksen rauhoittamiseksi ei ruokaa useammin.
      Huutaminen voimistuttaa keuhkoja.
      Vaipat vaihtoon ennen ruokailua, ja lapsi syötetään pullosta suoraan vaunuihin, joten nukahtaa itsekseen. Sylissä pitäminen rasittaa lapsen selkää.
      Vauvalle piti antaa rauha eikä roikkua hänen koppansa laidalla seurustelemassa.

      Myöhemmin, kun vauva ei oppinut, jäi hänen hyssyttämisensä minulle. Minun oli saatava vauva nukkumaan, ja jouduin keinuttamaan vaunuja ja lauleskelemaan pihanurmikolla istuen joka päivä moneen kertaan. Vauvan piti aina nukkua ja nukkua.
      Kun hän oppi kävelemään, oli minun tehtäväni huolehtia hänestä. Minun syytäni oli jokainen muksahdus ja mustelma.
      Vauva myös oppi tietämään, kuka hänestä huolehtii, joten hän valitsi minut äidikseen, jonka puoleen kääntyi kaikessa. Vähitellen olikin niin että vauvasta tuli minun lapsoseni, ja syvä kiintymys jatkui aikuisuuteen asti. Siihen väliin oli aikuisten turha enää yrittääkään.

      Vaikea oli opetella omien vauvojen hoitamiset, koska äiti tuli neuvomaan kovalla äänellä, miten lapsi tulee hoitaa. Häntä ei saa pilata ylenmääräisellä huolenpidolla ja häiritä hänen omaa kehitystään hössötyksellä. Aluksi yritin seurata "viisaita" neuvoja, mutta kuten aloittajakin, kärsin hirveästi lapsen itkusta, ja kuulinhan minä, että itku usein oli hylkäämisen pelkoa.
      Otin uuden asenteen, ja vauvastani, (kuten seuraavistakin), tuli rauhallinen ja sopeutuvainen, eikä hänen ikinä tarvinnut huutaa yksin vain kasvatuksen nimissä.

      Ajattelin myöhemmin, että ehkä minun hankala äitisuhteeni on alkanut vauva-ajoista, koska tietenkin minuakin hoidettiin kaavamaisesti 4 tunnin perioodeissa ja jätettiin yksin hätään koko vauva-ajan. Luottamusta turvalliseen äitiin ei syntynyt.

      • Rakastanhäntä

        Meidän pojan itkuun vastattiin heti, ellei se ollut sellaista pikkukitinää, mitä vauva pitää unta hakiessaan. Näiden ääntelyjen ero on selvä. Vaikka exän kanssa oltiin melkein kaikesta eri mieltä, yhteisymmärrys oli kuitenkin siitä, että vauvan luo mennään pian (n. alle minuutissa) itkun alettua. Alussa siliteltiin, että vauva tuntisi olevansa turvassa ja rakastettu. Myöhemmin alettiin tehdä vähän kerrallaan niin, että käytiin lyhyemmän ajan ja sitten tilanteen mukaan saatettiin vastata hänelle menemättä edes samaan huoneeseen. Tuntui kuin kvauva olisi testannut, saako hän tarvittaessa läheisyyttä. Hänestä kasvoi hyvin tyytyväinen, luottavainen poika, joka viihtyi mainiosti myös yksikseen. Turhaan vanhemmat naiset varoittelivat, että saatte olla hyysäämässä koko ajan ja että vauva ei viihdy hetkeäkään yksin. Luottamuksen rakentaminen hellässä ilmapiirissä ehkäisee itkuisuutta ja me ainakin koimme, että meillä on helppo lapsi.


    • werus

      Jos lapsi onkin sellainen, että huutaa nukkumaan mennessä, teki vanhemmat mitä hyvänsä. Meillä oli yksi huusi, kun työnnettiin vaunuissa, huusi, kun kannettiin tai seurusteltiin, huusi, kun istui autossa turvaistuimessa. Siis ei mitään merkitystä sillä, yrittikö häntä nukuttaa tai ei, huutoa tuli joka tapauksessa. Ymmärrän täysin vanhempia, jotka antavat lapsen itkeä uni-itkunsa omissa oloissaan. Lapsi voi olla myös sellainene, että herää kesken unien ja nukahtaa pienen rätinän jälkeen pian uudestaan. Äiti saattaa odottaa lapsen uudelleen nukahtamista, varsinkin, jos unet ovat olleet lyhyet, eikä sen takia mene lasta heti hakemaan. Ei tarvi olla kyse äidin masennuksesta tai sydämettömyydestä

    • Jdkdlxndl

      Werus ja Jo isoäiti sen sanoivat. 15min itkut ei ole pitkä aika ja ulos laittaminen voi rauhoittaa molempia.

      • Isoäiti jo myös

        Minun jo edesmennyt v. 1900 syntynyt isoäitini sanoi, että kun hän aikanaan sai lapsen, häntä kiellettiin ottamasta itkevä vauva syliinsä, ja imetys vain neljän tunnin välein ja kuiviin vaihto. Muuten vauvaan ei saanut koskea, oppii vaan vaatimaan huomiota. Isoäitini sanoi, että toimi näin muutaman päivän, mutta sitten kielloista huolimatta otti vauvan syliinsä, tämän alkaessa itkeä, ja helli vauvaa. Vauvasta kasvoi rauhallinen ja rakastettu lapsi. Isoäitini elätti hänet ja itsensä piikana. Elämä oli köyhää, mutta rakkaudentäyteistä. Ei mennyt lapsi pilalle sylissäpidosta. Ap. puhu asiasta neuvolassa, kysy mielipidettä.


    • kkk...kkk...kkk...

      mun mutsi ei välittänyt musta pätkääkään,se myi äidinmaitonsakin jotta sillä oli rahaa kouluttaa omaa äpärä-penskaansa,ei viettänyt aikaa mun kanssa ollenkaan ja faija kokoajan matkatöissä.. eli pitäisköhän ilmoittaa Lastensuojelu-viranomaiselle että vauvasta on tulossa nuori eläkeläinen tota vauhtia kun äiti ei anna normaalia läheisyyden tunnetta... -kele stana !!!

    • kjlo

      minusta ei ole oikein kumminkaan että pieni vauva lakkaamatta huutaa täytt'ä kurkkua miksi ei vanhemmat jos yli päänsä huolehtivat ollenkaa niin miksi he eivät voi katsastaa onko vauva pissanut vaippaan tai kakannut sehän on yleensä suurin ongelma tai sitten haluaa vain seurustella tai leikkiä muistan kun minulla oli pikku lapsia itselläni niin minä tein kyllä sivussa kotityöt jos oli jotain sellaista kiirellistä ettei pystynyt siirtämään töitä mutta olin aina saatavissa jos pojilla oli mikä tarve vain ja leikin mitä tuon ikäiset pysty leikkimään, olin ulkona koska vauvoja nukkuttaa ja sain itsekkin raitista ilmaa muistan kun mieheni oli tullut työstä ja olimme palaamassa lenkiltä ja oli hyvä sää niin miksi väitetään että äiti ei saisi pitää huolta tai sitten tulee liian lellityksi lapsena jo, minusta on täyttä roskaa puhe jossa sanotaan että äiti ei saa pitää lapsita hyvää huolta tuohan on justiin sitä mitä äskön laitoin tekstiä, hyvän äidin tuntee siitä kun vauva kun huutaa niin katsoo ensin vaipat onko märät sitten syöttää ja jos vaikka leikki jos on tarvis jokaisella joka tulee vanhemmaksi niin huolehtii ja on mukana vauvan päivän askareissa se on kunnollinen äiti

    • 16 + 10

      Eipä tuo nyt hirveän vakavalta kuulosta. Lapsihan pitää opettaa siihen ettei joka itkun perässä juosta, muuten saa juosta jatkuvasti eikä opi nukkumaan öitään kunnolla. Kyllä äänestä oppii huomaamaan onko oikea hätä vai ohimenevä, ei unikaan tulee jos ihan oikeasti on hätä. Sydäntähän se särkee aluksi, mutta paljon paremmin sujuvat yöt kun opettaa lapsen siihen, ettei mitään hätää ole vaikka joskus yksin herääkin. AP taitaa olla niitä vanhempia, jotka lapsen kasvaessa antavat periksi joka asiassa kun eivät kestä yhtään itkua ja sitten huomaavat että lapsi pyörittää huushollia ja on viimeistään teini-iässä aivan mahdoton.

      • no on se

        vähän eri olla vastaamatta vauvan itkuun kun antaa periksi teinille..Tunnekylmä täytyy olla jos antaa vauvan vain itkeä reagoimatta asiaan.


    • Nonnatar

      Ensimmäiseksi tuli mieleen, etä onkohan äiti lievästi masentunut tai tällä hetkellä vain väsynyt lastenhoitorumbaan. Toisaalta, vauvoja on erilaisia: toiset ovat hyvin vaativaisia pienestä lähtien ja toiset tyytyvät vähään, toiset itkevät paljon toisten tyytyessä hymyilyyn ja pieneen kitinään tarpeen vaatiessa. Ja toisaalta, on myös erilaisia vanhempia: toiset pomppivat lapsen jokaisen ininän mukaan ja toiset ottaat tiukasti ohjaavan otteen jo ensi hetkistä lähtien.

      Itse annoin lasteni itkeä jos kaikki oleellinen oli tehty ja tilanne tarkastettu. Se ei kuitenkaan tarkoittanut sitä, että en olisi muulloin hellinyt lapsiani ja antanut heille aikaani. Tuloksena lapsistani kasvoi minuun luottavia ja välimme ovat edelleen erittäin läheiset vaikka ovat jo aikuisia. Kasvaessaan lapseni eivät koskaan kiukutelleet tai mököttäneet koska tiesivät pienestä pitäen, että sillä ei saa mitään aikaan. Jos lapsen ei koskaan anna itkeä ja säntää välittömästi paikalle vaimentamaan itkun keinolla millä tahansa, lapsi oppii juoksuttamaan vanhempiaan nostamalla ääntään. Tilanne tulee tietenkin tsekata.

      Miksi et kysy suoraan naapuriltasi? Sano että olet kuullut kuinka vauva itkee ja onkohan lapsella koliikki vai mikä vauvaa itkettää?

      • riippuu tietty

        lapsen iästä.Ei pienen vauvan anneta itkeä ettei vaan opi juoksuttaman vanhempia,ihan sairas ajatusmaailma!!
        Ja kyllä lapsen kuuluu saada myös kiukutella ja mököttää,nekin tunteet on ihan sallittuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1957
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1506
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      27
      1423
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1357
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe