Kummitädin osa

huolissaan

Voinko mielestänne siskoni lasten tätinä ja samalla toisen lapsen kummitätinä puuttua joskus joihinkin perheen asioihin vai täytyykö vain seurata sivusta? Kyse ei ole kovin suurista asioista mutta jotkut sen perheen asiat askarruttavat.

Kerran oli tilanne että kummipoikani kysyi isäpuoleltaan eli siskoni mieheltä, jonka kanssa kummipoikani vakituisesti asuu (eli siskoni on sen perheen äiti), että voisivatko he käydä joskus yhdessä kuntosalilla. Siis tämä isäpuoli ja kummipoikani. Kun tämä isäpuoli on kuitenkin käynyt aikaisemmin itse ahkerasti kuntosalilla. Niin isäpuoli vastasi aika tympeästi että "en tiedä". Ja lisäsi kohta että "mene oman isäsi kanssa". Tilanne päättyi hiljaisuuteen. Tuossa tilanteessa olisin halunnut sanoa isäpuolelle että etkö voisi edes harkita että joskus vaikka menisitte. Tunsin siinä tilanteessa suorastaan suurta häpeää ja kiukkua että isäpuoli oli niin tyly ja suurta surua kummipoikani puolesta. Olin kuitenkin hiljaa.

Sitten on myöskin sellaista että kun siskoni hoitaa pääasiassa lasten kasvatuksen, heidän uusperheeseen kuuluu myös miehen lapset edellisestä avioliitosta (he asuvat vakituisesti äidillään), niin välillä sisko on joissain asioissa ihan oikeasti liian lepsu ja joissain asioissa kuin tyranni jota lapset varmaan suorastaan pelkäävät. Isäpuoli ei juurikaan puutu kasvatukseen, on ehkä siskoni myötä alkanut vähän enemmän osallistua. Ja sekin vaivaa mieltäni että tämä isäpuoli ei anna läheskään tarpeeksi aikaa ja huomiota edes omille lapsilleen, saati sitten siskoni lapsille.

Mietin vaan että minkälainen tulevaisuus niillä lapsilla on kun aika moni kasvatusasia on mielestäni rempallaan. Ei voi kun toivoa että heistä tulee tasapainoisia ja kunnollisia. Muuten perhe on ihan tavallinen, fiksu perhe.

Eli onko minulla mitään oikeuksia edes joskus aukaista suuni?

9

96

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolissaan

      Eli olen surullinen ja vähän huolissani näiden lasten puolesta.

    • näkymykseni

      Sinulla on oikeus ystävällisesti kutsua kummilapsesi vaikkapa sisaruksineen kylään luoksesi vaikka kerran-pari kuussa. Koskapa olet huolissasi ja välität, osoita se suoraan lapselle hellänä hoivana, juttuseurana ja hänen pikku pulmiinsa paneutumalla. Ei siitä voi kukaan suuttua. Varsinkin viikonloput jolloin miehen omat lapset ovat vierailulla olisivat hyvää aikaa sinun hoitaa kummipoikaasi.

      Kun puhut sisarellesi tyyliin "minusta sinun pitäisi sitä ja tätä" niin saat vain suuttumusta aikaan ja ehkä välirikon. Eli siis jos hän ei neuvoja elämäntilanteeseensa pyydä, ei niitä pidä antaakaan.

      • huolissaan

        Kiitos hyvistä vinkeistä. Niistä on varmasti apua. Tapaamme siskon kanssa vain tosi harvoin, n. 2-3 kertaa vuodessa. Tapaamiset harvenivat kun hän erosi kummilapseni isästä ja muutti kauemmas. En ole vieläkään tottunut tähän isäpuoleen. Johtuu ehkä siitä että hän on täysin päinvastainen kuin kummipoikani oma isä, johon kerkisin tottua siskoni ollessa kauan hänen kanssaan, ja täysin päinvastainen kuin oma miesmakuni. Ja en allekirjoita kaikkia hänen toimintatapojaan. Joskus ihmettelen kuinka siskoni valitsikaan hänet. Ehkä olemme siskoni kanssa sen verran erilaisia että hänen miesmakunsakin on niin erilainen. Mutta näen että siskoni on nykyään todella onnellisen oloinen niin hyväksyn tämän miehen.

        Olen itse lapseton niin joskus tuntuu että en osaisi keksiä jo alakoulu-ikäiselle lapselle tekemistä tai mitä voisimme yhdessä tehdä. Hän ja veljensä kävivät luonani hoidossa silloin tällöin kun siskoni oli vielä naimisissa heidän isän kanssaan. Tapaamiset olivat kyllä kivoja ja saimme ajan kulumaan. Ja olin heidän elämässään muutenkin paljon siskoni eroon asti.

        Olen kyllä aina kuunnellut näitä lapsia ja olemme jutelleet ja olen osoittanut myötätuntoa aina kun olemme nähneet. Mutta tosiaan tuntuu että siskoni eron jälkeen kaikki on muuttunut. Omat muuttuneet tunteeni johtuvat tästä isäpuolesta josta en niin pidä.


    • Oikeutettu huoli

      Repsahdin hymyyn tuossa fiksu perhe-kohdassa... :)

      Isäpuoli nyt ei ainakaan kovin fiksulta vaikuta, eikä siskosikaan, kun mokomaa älykääpiötä katselee. Siskosi lapset toki voivat olla fiksuja, jos ovat tulleet isäänsä. Olisiko heillä mahdollisuus saada isästään lähihuoltaja?

      • huolissaan

        Sehän siinä vähän onkin kun itsekin olen ihmetellyt miksi siskoni on valinnut sellaisen miehen. Kun siskoni on ajatellut aikaisemmin fiksummin ja tehnyt parempia valintoja kuin nyt, aiemmat miehet ovat olleet melkein täysiä vastakohtia nykyisen kanssa. Lapset ovat fiksuja ja älykkäitä. Sen ovat isältään perineet. Jossain vaiheessa oli niin että lasten oma isä ei olisi käsitykseni mukaan halunnut ottaa lapsia itselleen, että ei halunnut oikein edes tavata heitä. Mutta nykyistä tilannetta en tarkasti tiedä, olen vähän käsittänyt että hän on nykyään mielellään lastensa kanssa.


      • Oikeutettu huoli
        huolissaan kirjoitti:

        Sehän siinä vähän onkin kun itsekin olen ihmetellyt miksi siskoni on valinnut sellaisen miehen. Kun siskoni on ajatellut aikaisemmin fiksummin ja tehnyt parempia valintoja kuin nyt, aiemmat miehet ovat olleet melkein täysiä vastakohtia nykyisen kanssa. Lapset ovat fiksuja ja älykkäitä. Sen ovat isältään perineet. Jossain vaiheessa oli niin että lasten oma isä ei olisi käsitykseni mukaan halunnut ottaa lapsia itselleen, että ei halunnut oikein edes tavata heitä. Mutta nykyistä tilannetta en tarkasti tiedä, olen vähän käsittänyt että hän on nykyään mielellään lastensa kanssa.

        Tuossa kuvaamassasi tilanteessa tuntuisi, että kummipojallasi olisi paljon parempi olla isällään, kuin tylyn isäpuolen kasvatettavana. Kerro kummipoikasi tilanteesta isälle. Toivottavasti tilanne ratkeaa kaikkien lasten edun mukaisesti.


      • huolissaan
        Oikeutettu huoli kirjoitti:

        Tuossa kuvaamassasi tilanteessa tuntuisi, että kummipojallasi olisi paljon parempi olla isällään, kuin tylyn isäpuolen kasvatettavana. Kerro kummipoikasi tilanteesta isälle. Toivottavasti tilanne ratkeaa kaikkien lasten edun mukaisesti.

        Huomasin ja tajusin jo joku aika sitten että tämä isäpuoli on aivan liian jyrkkä ja kova näille herkille, taiteellisille lapsille. Ja siskoni ei ainakaan minun nähden ole moittinut tätä isäpuolta vaikka aihetta olisi. Koskaanhan ei välttämättä tiedä miten asiat perheen sisällä hoidetaan. Mutta siksi juuri aloinkin kysyä täältä neuvoa että onko mulla mitään oikeutta puuttua mm. tämän isäpuolen toimintaan.

        En varmaankaan uskaltaisi kertoa asiasta lasten omalle isälle, sisko suuttuisi siitä minulle verisesti. Ainakin luulen niin. Mutta niin kuin sanoin että en tiedä tarkasti lasten oman isän nykyistä tilannetta että siihen en nyt voi ottaa tässä enempää kantaa.


    • Sisko minäkin

      Onpa kimurantti tilanne. Jos alat antamaan siskollesi neuvoja, voi tulos olla se että näet kummilastasi aikaisempaa vähemmän. Mitä jos pyytäisit kummilastasi säännöllisin välein luoksesi tai viettämään päivää kanssasi? Ei sen tekemisen tarvitse olla mitään ihmeellistä vaan mukavaa yhdessäoloa. Voit viedä kaupungille syömään tai katsomaan jotain teatteria, leffaa tai mitä ikinä sitten onkin saatavilla. Käykää tekemässä kaikkea kivaa mitä kummipoikasi haluaa ja ole hänelle läheinen. Jos perheessä on jotain ongelmaa, huomaat sen kyllä vähitellen ja sen jälkeen voit paremmin tarttua asiaan tai ainakin olla se luotettava aikuinen jota jokainen lapsi kaipaa.

      Et selvästikään pidä siskosi uudesta miehestä ja kirjoittamasi perusteella hän vaikuttaa tyypilliselle miehelle joka asettaa omat toiveensa muiden edelle. Mutta hänessä on selvästi jotain mitä siskosi arvostaa. Tai sitten hän ei enää toistamiseen halua erota ja sietää vähän huonompaakin vaihtoehtoa. Miten tahansa, toisten liittoon on huono seota.

      • huolissaan

        Kiitos vinkeistä. Siihen tulokseen tuossa tulinkin että voin oikeastaan vain olla läsnä kummipojalleni. Niin, siskoni liitto voisi olla parempikin mutta on hän nyt onnellisempi kuin muutama vuosi sitten. Minäkin luulen että siinä on vähän sitäkin että hän ei halua erota toistamiseen. On vain vähän ikävää katsoa sitä miten tämä isäpuoli kohtelee koko muuta perhettä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe