Mies ei halua muuttaa - ero?

sydameensattuu

Elieli. Asumme avomieheni kanssa pienessä kaupungissa, jossa hän on töissä määräaikaisena ja mulla koulu kestää vuoden loppuun. Olemme asuneet täällä vajaan vuoden, tämä on mieheni kotipaikka ja hänen perheensä ja kaverinsa asuvat täällä.

Itse en ole vuodessakaan sopeutunut tänne. Aiemmin asuin n. 250 km päässä täältä isommassa kaupungissa, jossa asuu omia perheenjäseniäni ja kavereitani. Täältä uudesta paikasta en ole löytänyt ketään läheistä ystävää, ainoastaan muutaman vuoden minusta nuorempia koulukavereita, joiden kanssa ei vapaa-ajalla tule vietettyä aikaa eikä yhteisiä intressejä liiemmin edes ole. Tämä on sellainen paikka jossa ulkopaikkakuntalaisen on tunnetusti hankala päästä "piireihin mukaan" - täällä kaikki ovat tunteneet toisensa lapsesta asti.

Minun kaipuuni tuohon isompaan, entiseen kotikaupunkiini vahvistuu päivä päivältä. Siellä olisi myös paremmat työ- ja jatkokoulutusmahdollisuudet kuin täällä, jossa ainoat koulut ovat lukio ja ammattikoulu. Olen myös miehelleni sanonut, että siellä saattaisi löytyä vakipaikka hänellekin - täällä ei tunnetusti vakipaikkoja ole lähes kenelläkään (paitsi pomoilla ja heidän sukulaisillaan). Mutta mies ei halua muuttaa! Hän toivoo saavansa vakipaikan nyt tuosta paikasta, jossa hänellä on sopimus vuoden loppuun - vaikka hän itse kertoi, että siihen firmaan on hankala päästä vakituiseksi. Onhan miehellä toki sukulaiset ja kavereita täällä, joten ymmärrän ettei hän haluaisi muuttaa heistä kauas. Mutta monet hänen kavereistaankin ovat joutuneet muuttamaan pois töiden vähyyden takia, ja nyt hänen siskonsakin suunnittelee lähtevänsä muualle kouluun. Miestä myös pelottaa, ettei hän saa kavereita uudesta paikasta - ja lisäksi hän tykkää rassata autoja, joten sitten ei olisi paikkoja joissa autoa voisi laitella. Myös kaupungin suuruus ahdistaa häntä, vaikkei sekään ole mikään iso paikka. Kyllä hän siellä luonani viihtyi seurustelumme alkuvaiheessa.

Asiaa mutkistaa entisestään se, että ostimme viime syksynä täältä omakotitalon (tiedän, tyhmin päätös ikinä ostaa talo paikasta, jossa ei tiedä viihtyykö vai ei!). Talo on miehen kuolleen sukulaisen entinen talo, joten ostimme sen edullisesti ja ajattelimme voivamme asua tässä pari vuotta ja laitella tätä kuntoon, kunnes saadaan arvoa nousemaan ja voidaan myydä tämä voitolla. Talo on miehen nimissä, joten itselläni ei sen suhteen olisi velvoitteita. Mies itse mulle sanoi, etten saa pitää tätä taloa esteenä, jos haluan muuttaa. Tämä on hänen murheensa, ei minun.

Mutta minä rakastan miestäni aivan järjettömän paljon, hän on paras mies jonka olen koskaan tavannut. Mutten halua jäädä tämän pikkukaupungin vankiksi koko loppuelämäni ajaksi, kun nyt jo ahdistaa niin paljon! Haaveilen koko ajan saavani muuttaa takaisin sinne missä minun oli hyvä olla, mutten ilmeisesti voi toteuttaa haavettani ellen eroa miehestäni. Häntä tämä asia ahdistaa myös tosi paljon, ja hän kertoi huomanneensa etten täällä oikeasti viihdy. Mutta kun kumpikaan ei halua erota, muttemme halua asua samassa paikassa....Apua! Erotako vai jäädä?

Onko täällä muita saman asian läpi käyneitä? Anteeksi vuodatus, mutta pakko oli saada purkautua jonnekin. Tuntuu, että elämäni on solmussa. :(

12

3677

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viikonloput

      Voisitteko ajatella ideaa että kupikin tahollaan (sinä 250km päässä) paiskisitte ylitöitä (sinä koulussasi mahdollisen iltatyön lisäksi) tuplasti 5 päivänä viikossa. Sitten perjantai-illasta sunnuntai iltaan tapaisisitte toisenne jommankumman luona.

      On enemmän pareja kuin tiedätkään jotka töiden takia elävät tälläista rytmiä. Se toimii loistavasti. Mutta se myös edellyttää että kumpikin osapuoli todella ahkeroi koko viikon "ansaitakseen" (mahdollistaakseen) yhteiset viikonloput.

      Kaikki eivät halua tai pysty tuohon järjestelyyn, vain te kaksi voitte tietää sopiiko se teille.

      Tulevaisuus näyttää mihin sitten rakennattekaan yhteisen kodin, oli se sitten miehen kotikauppunkiin vai, myytyänne miehen kunnostaman talon, jonnekin muualle.

      • sydameensattuu

        Kiitos vastauksesta!
        Olemme miettineet myös tuota ratkaisua, mutta sitten tulee jo seuraava ongelma mieleen: miten sitten, kun tuota järjestelyä on jatkunut jo jonkun aikaa ja molemmat alkavat väsyä jatkuvaan reissaamiseen (meillä kuitenkin on myös kissa ja koira, joten niissäkin on oma työnsä ottaa aina mukaan/löytää hoitaja). Jos haluamme senkin jälkeen asua yhdessä, jommankumman on pakko luopua siitä paikasta jossa viihtyy ja haluaisi asua. Toki mieli saattaa muuttua molemmilla.

        Eilen juttelimme ja mies sanoi että jos hänen työnsä ei vuodenvaihteessa jatku, voidaan harkita talon laittoa vuokralle/myymistä ja muuttoa tuohon isompaan kaupunkiin. Hänen nykyinen työpaikkansa tekee yhteistyötä erään toisen firman kanssa, joka sijaitsee juurikin tuolla isommassa kaupungissa, joten hän mietti myös sitä, jos hakisi sinne töihin. Mutta tämä on vain jossittelua. Niin paljon voi tapahtua, ties vaikka mies saakin täältä vakipaikan... Silloin ei luultavasti ole muuta vaihtoehtoa kuin eroaminen, mikäli en yhtäkkiä alakaan viihtymään tässä kaupungissa.

        Elämä on hankalaa!


    • ...

      Aina menee aikansa ennen kuin sopeutuu uuteen paikkaan. Ite muutin seittemän vuotta sitte miehen takia kauas vanhemmistani, sisaruksistani ja sukulaisista. Ekat 2-3 vuotta sinnittelin ja olin varma että haluan lähemmäs kotipaikkakuntaani. Sen jälkeen aloin tutustumaan kunnolla, henkilökohtaisesti mun työkavereihin ja oon ihan alkanu viihtymään. Täällä on enemmän töitä ja hyvät opiskelumahdollisuudet, mutta ikävöin edelleen perhettäni, kun en siellä kovin usein pääse käymään. Mies on kyllä melkeen luvannu, että jos haluan takaisin ihan hirveästi, niin lähtee mun kans. Mutta jommalla kummalla tai molemmilla pitäs olla sillon työpaikka siellä, muuten ei oo mitään järkeä.

    • 8 + 2

      Parisuhteessa pitää yleensä päättää, kumman haaveet toteutetaan. Se, joka enemmän rakastaa, luopuu omista tavoitteistaan.

    • sikatsu

      Olisko vaihtoehtona etsiä töitä siitä puolivälistä esim. 100 km:n päästä? Itse tiedän parikin ihmistä, jotka käyvät töissä yli 80 km:n päässä kodista.

      Parisuhde on aina kompromisseja. Kannattaa miettiä kunnolla ennen kuin tekee lopullisia päätöksiä. Itse olisin valmis muuttamaan nykyiseltä kotipaikkakunnaltani 250 km:n päähän parisuhteen perässä, mutta vain jos saisin sieltä työtä. Sitten se vain tarkoittaisi sitä, että pitäisi olla rahaa auton ostoon, jotta voi käydä ainakin kerran kuukaudessa moikkaamassa kavereita ja sukulaisia.

    • sydameensattuu

      Kiitos taas vastauksista ja uusista näkökulmista.

      Toisaalta en haluaisi sitäkään, että mies joutuisi minun takiani luopumaan täällä asumisesta. Hänellä kuitenkin perhe ja kaverit asuu täällä.

      Tuohon puoliväli-ehdotukseen voin sen verran sanoa, ettei näiden kahden kaupungin välissä ole oikeastaan mitään :D Vain pieniä/pieneneviä, n. 5000-10000 asukkaan kuntia, joista tiedän että niissä on vaikea löytää töitä. Hyvä ehdotus, mutta mahdoton toteuttaa täällä. :/

      Kai sitä pitää yrittää vielä tämän vuoden loppuun sinnitellä ja miettiä vaihtoehtoja. Mies mulle totesi, ettei hän halua että tuhlaan elämääni paikassa jossa en halua asua. Mutta mitenhän se yksinelokaan sitten onnistuu, jos koko ajan on ikävä miehen luokse. Kuten jo aiemmin totesin - elämä on hankalaa!

    • Yhdessä erikseen

      Tuolla aiemmin joku kirjoitti kahden kodin periaatteesta. Meillä on sellainen liitto ja toimii hyvin. Olemme olleet naimisissa vajaat 8 vuotta. Ja meillä on myös kissa ja koira. Viikolla kumpikin uppoutuu omiin töihinsä ja viikonloppuisin vietämme yhteistä aikaa. Toimii meillä hyvin, mutta ei varmaankaan sovi pareille jos jommalla kummalla on taipumusta mustasukkaisuuteen.

      Se asia on tietysti tunnustettava, että olisi varmaan aika vaikea sopeutua tässä vaiheessa enää siihne, että asuttaisiinkin yhdessä kokopäiväisesti. Omaa rauhallista iltaa on alkanut arvostamaan aika paljon.

    • sydameensattuu

      Nyt olemme jutelleet ja miettineet tuota vaihtoehtoa, jos valmistumisen jälkeen etsin töitä isommasta kaupungista ja mies jää tänne mikäli työt hänellä jatkuvat. Mutta jatkamme kuitenkin suhdettamme, ja katsomme miten sitten asiat lähtevät rullaamaan.

      Huomenna lähdemme käymään tuolla isommassa kaupungissa, ja olen aivan innoissani! Mies itse tuota ehdotti, pitää nyt yrittää näyttää hänelle miten paljon enemmän vaihtoehtoja tuolla kaupungissa hänellekin olisi :)

      • kultcity

        Monesti aika kultaa muistot. Voi olla että sinunkin ent kotikaupunkisi ystävät ovat jatkaneet elämäänsä niin että huomaatkin että hetkinen,eihän täällä olekaan ystäviä. Miksei sinulle ole tullut ystävyyssuhteita nyk olinpaikassasi? Harrastatko mitään opiskelujen ohella?


    • sydameensattuu

      Olihan se ihan yhtä kiva paikka kuin aiemminkin, harmi vaan että niin lyhyen aikaa sain siellä olla. Ja kyllä siellä asuviin ystävieni kanssa pidetään yhteyttä, toki vähemmän nyt kun emme voi usein nähdä. Mutta heille olen myös kertonut että haluaisin takaisin juuri senkin takia kun täältä ystäviä ei vain löydy.

      Täällä ei paljon voi harrastaa, koska tämä on tosiaan niin kuihtunut paikka. Koulusta olen tutustunut vain pariin luokkakaveriini, joiden kanssa en vapaa-ajalla vietä aikaa, koska niiden 18-vuotiaiden elämä koostuu melkeinpä pelkästä biletyksestä :) Ja itseäni ei tuo jatkuva juopottelu ja hauskanpito enää kiinnosta. Tuon ikäisiä ei taas kiinnosta omat juttuni joista haluaisin keskustella (parisuhde, remontointi, tulevat työt ym). Ja kuten aiemminkin sanottua - jos et ole täällä ikääsi asunut, et kuulu piireihin =)

      Ahdisti ihan hulluna tulla tähän paikkaan takaisin, ja olen melkeinpä tehnyt jo sen päätöksen, että kunhan koulu ei minua täällä pidättele, menen. Mies saa tulla mukaan tai jäädä. En vain voi kuvitella asuvani täällä vielä 10 vuoden päästäkin miettimässä, miten asiat olisivat jos olisin lähtenyt sinne minne sydän haluaa. Ei tämä ole loppuelämäni koti.

    • Elämää

      Jaa, itse olin jo 15-vuotiaana kykeneväinen kaukosuhteeseen silloisen poikaystäväni kanssa, joka asui 200km päässä. Toisiamme näin joka toinen - joka kolmas viikko. Puhelut, tekstarit ja kirjeet on keksitty. Facebookista nyt en pahemmin silloin vielä välittänyt, mutta onhan sekin olemassa. Jos on tarpeeksi halua, niin kyllä se suhde onnistuu vaikka asuisit itsekin kauempana. Itse olen asunut nyt kaksi vuotta paikkakunnalla, jossa en tunne ketään muita kuin omat isovanhempani poikaystäväni lisäksi, mutta onneksi kesällä edessä muutto muualle. Pieniä paikkakuntia vastaan minulla ei ole mitään, mielummin pieni tai sitten suoraan todella iso, välimuodoista en pidä jostain syystä yhtään ja tämä paikkakunta kun on kerta sellainen. Kavereiden kanssa olenkin asunut samalla paikkakunnalla viimeksi vuonna 2009, joten se nyt ei häiritse yhtään elämää. Jos itsellä ja kavereilla on oikeasti kiinnostusta nähdä toisiaan, niin kyllä sitä sitten vaan matkustaa vaikka pitkänkin matkan, julkiset eivät onneksi liikoja maksa, kun itselläni ei ole edes ajokorttia ja tuskin tulee ikinä olemaankaan.

    • puuhpaah

      Heippa,

      Olisi mielenkiintoista tietää miten teillä sitten kävi :)?

      Itse muutin lyhyen seurustelun ja tuntemisen (5kk) jälkeen 800km päähän läheisistäni. Jätin vakituisen työni, mutta onneksi sain koulutustani vastaavaa määräaikaista työtä uudelta paikkakunnalta. Olen asunut täällä kohta 1,5v ja kaipuu omaa perhettä ja ystäviä kohtaan on todella suuri. Olemme sopineet että menen muutamaksi kuukaudeksi vanhalle paikkakunnalle kun työni loppuu ja katsotaan sitten halunko tulla takaisin. Tuon ajan olemme etäsuhteessa, mutta kyllä minua ahdistaa valtavasti se että mies on tehnyt selväksi ettei tule muuttamaan omalta paikkakunnaltaan pois, vaikka hän saisi varmasti helposti töitä. En siis tällä hetkellä tiedä mitä tulee käymään.

      Jos toinen joutuu koko ajan kantamaan taakan ja joustamaan todella isoista asioista, olemaan pois omasta elämästä niin voiko suhe onnistua? Itse toivoisin että voi kumpa olisi edes 200km väliä ystäviin :D Mutta tuo 800km on todella vaikea yhtälö ajallisesti ja rahallisti. Katsotaan miten käy.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2062
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1604
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe