Pulut estävät parvekkeen käytön - isännöitsijä ei reagoi

pulut pois

Mietin, mitkä mahtavat olla oikeuteni ja toimintamahdollisuuteni ja mikä kuuluu isännöitsijän vastuulle.

Olen vuokralla pienkerrostalon ylimmässä kerroksessa. Jo parin vuoden ajan pulut ovat pesineet räystään alla, suoraan parvekkeen yläpuolella. Olen puhunut naapurin kanssa ja hän on havainnut saman asian. Ongelma on pulujen ulosteissa, jotka sotkevat parvekkeen lattiat, kaiteet ja seinät ja ovat myös todellinen terveyshaitta. Ulosteita on todella ikävä pestä. Ne jäätyvät talvella lattiaan, eikä niitä saa pois ja plussakelilläkin niitä saa hinkata kunnolla. Siihen tietenkin tarvitsee omat välineensä ja suojakäsineensä, jotka menevät käytön jälkeen roskiin. Ja tämän pesuoperaation saa toistaa aina uudestaan ja uudestaan.

En ole pariin vuoteen käyttänyt parveketta lainkaan. Sinne ei ole järkevää laittaa kesällä parvekekalusteita tai kukkia, jotka nopeasti menisivät pilalle. Ei siellä tee myöskään mieli istua, kun saa pelätä jätöksiä.

Olen yrittänyt pelotella puluja pois, mutta ne ovat todella kesyjä.

Olen ilmoittanut isännöitsijälle asiasta kahdesti, ensimmäisen kerran yli vuosi sitten, mutta hän ei ole vastannut viesteihini.

Noin vuosi sitten jonnekin paikkoihin pihan taloissa asennettiin puluverkko, mm. kerhohuoneen kohdalle. Silloin rapussa oli ilmoitus verkkojen asentamisesta ja kuvittelin, että ne laitetaan jokaiselle parvekkeelle. Näin ei tehty ja niinpä pulut vain siirtyvät sinne, missä verkkoja ei ole.

Mitä oikein voin tehdä? Luulisi, että isännöitsijän kuuluisi tarttua asiaan, jos ei asumisviihtyvyyden, niin edes terveysriskien takia. Pulut levittävät ulosteissaan mm. salmonellaa, listeriaa, meningiittiä ja enkefaliittia.

7

271

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Töttöröö!

      LÄhetä uudelleen isännöitsijälle viesti ja lähetä viestejä niin pitkään, että hän ottaa sinuun yhteyttä. Toinen vaihtoehto voisi olla esim. terveystarkastajan pyytäminen, koska kysymys on ulosteesta, josta voi levitä tauteja. Luulisi vähintään terveystarkastaja-uhan motivovan isännöitsijää tekemään tarvittavia muutoksia, koska kun viranomainen puuttuu asiaan, asiointi on monta kertaa hankalampaa, jos osuu tiukkapipovirkailija kohdalle.

      • pulut pois

        Näinpä teen. Tuo terveystarkastaja kävi myös mielessäni - luulisi tosiaan, että isännöitsijä mieluummin hoitaisi asian itsenäisesti ilman viranomaista, joka hengittää niskaan.


    • pulupulup

      Sanoit asuvasi vuokralla. Oletko ottanut asiassa yhteyttä vuokranantajaan? Luulisi hänellä olevan intresseissä pitää huolen, että vuokraamansa asunto on asuttavassa kunnossa, parveketta myöten.

      • pulut pois

        Eipä tullut mieleen itse vuokranantaja. Joten laitanpa viestiä siihenkin suuntaan.


      • KattiRatti
        pulut pois kirjoitti:

        Eipä tullut mieleen itse vuokranantaja. Joten laitanpa viestiä siihenkin suuntaan.

        Eli asut siis asunto-osakeyhtiössä?
        Sitten sieltä löytyy isännöitsijän yläpuolelta suurempikin juttu eli yhtiön hallitus. Pyydä vuokranantajaasi hoitamaan asia yhtiön hallituksen kanssa (tai ota itse yhteyttä hallituksen pj). Isännöitsijällä ei ole valtuuksia alkaa sinne mitään puluverkkoja asentelemaan - vaatii yhtiön hallituksen päätöksen.


      • Asukki
        KattiRatti kirjoitti:

        Eli asut siis asunto-osakeyhtiössä?
        Sitten sieltä löytyy isännöitsijän yläpuolelta suurempikin juttu eli yhtiön hallitus. Pyydä vuokranantajaasi hoitamaan asia yhtiön hallituksen kanssa (tai ota itse yhteyttä hallituksen pj). Isännöitsijällä ei ole valtuuksia alkaa sinne mitään puluverkkoja asentelemaan - vaatii yhtiön hallituksen päätöksen.

        Isännöitsijälläkin on yleensä esimies - laita sinne viestiä


      • poisjaäkkii
        KattiRatti kirjoitti:

        Eli asut siis asunto-osakeyhtiössä?
        Sitten sieltä löytyy isännöitsijän yläpuolelta suurempikin juttu eli yhtiön hallitus. Pyydä vuokranantajaasi hoitamaan asia yhtiön hallituksen kanssa (tai ota itse yhteyttä hallituksen pj). Isännöitsijällä ei ole valtuuksia alkaa sinne mitään puluverkkoja asentelemaan - vaatii yhtiön hallituksen päätöksen.

        Asunto-Oy:ssä, jossa paljon vuokrattuja asuntoja..
        Asia otetaan seuraavassa kokouksessa esille, ja sitten äänestyksen tulos on: ei verkkoja.

        Kannattaa muuttaa pois ja vähän äkkiä!

        Itse en ainakaan suostuisi asumaan, ellei niitä lintuja saisi pois.
        Ei ole mukavaa grillata jos grillin päällä kasa p-skaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2072
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1624
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1481
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      23
      1462
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1387
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1321
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe