Saunan vaikutus asunnon hintaan

Mikä on totuus?

Aihe on tunteita herättävä mutta luulisin että saunalla on hyvin vähän vaikutusta asunnon hintaan. Aiemmin saunasta maksettiin lisähintaa.

29

2726

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 64536

      todennäköisesti plussaa. taitaa omakoti tai rivitalo olla kyseessä.

      • .........

        Kerrostalo, välittäjä arvio hissin arvoksi 100 000 euroa verrattuna hissittömään vastaavaan, viides kerros hoten hissi on kyllä kätevä.


    • kolmen kiven grilli

      Saattaa olla, että vuosikymmeniä sitten maksettiin.

      Vaan 80-luvullahan tuota "herkkua" eli surkeita 3 m² sähkögrillejä alettiin rakentamaan ja pian keksittiin jättää yhteissaunat pois -> sähkögrilli piti sen jälkeen ängetä jopa yksiöihin!

      Ja sit 2000-luvulla tuli vielä määräykset, että pitää mahtua ajamaan pyörätuolilla pesuhuoneessa saunaankin se pitää saada = pesuhuoneen minimikoko käytännössä 6 m² ja saunan 3-4 m².

      Nykyään 45 m² kaksiossa on asuinpinta-alaa saman verran kuin wanhassa 38 m² yksiössä. Erotus on haaskattu pesutiloihin.

      Ja se sauna toimii monella ulkomailta muuttaneella & vanhuksilla pelkkänä varastona/vaatehuoneena.

      Ei ole siis lainkaan vaikeaa löytää asuntoa, jossa on tällainen huono saunan korvike (joka on usein toiminut viimeiset 15 vuotta käytettävyydeltään kehnona vaatehuoneena). Vaikeaa on sen sijaan löytää uusi asunto, jossa on oikea vaatehuone ... muttei tuohon sähkögrilliin haaskattuja neliöitä. Vaikeaa, muttei onneksi mahdotonta. Saunattomia asuntoja on pitkän tauon jälkeen alettu taas rakentamaan. Onneksi.

      Jos ei vielä tullut selväksi - minä lasken sähkögrillin asunnon arvoa alentavaksi haitaksi. Kunnon saunasta voisi maksaakin, mutta kerrostalon "kolmen kiven sähkögrilli" ei ole kunnon sauna.

      • Juuri näin

        Ostimme v. 2005 rakennetusta kerrostalosta asunnon ja sinne oli 51 neliöön tungettu juuri tuollainen saunakoppero. En usko että edes 3m2 kooltaan. Aivan hirveä. Ensi töiksemme otimme kiukaan ja lauteet pois ja kopperosta tuli kätevä tila kissanhiekkalaatikoille. Lasiovi estää mukavasti pölyn pääsyn muualle kylpyhuoneeseen, ja huoneeseen mahtuvat myös kissanhiekkapussit.

        Asuntoon oli onneksi älytty rakentaa myös iso vaatehuone (nyt kun mietin niin se on luultavasti isompi kuin sauna) ja se on aivan loistava.

        En minäkään ymmärrä tuota saunakopperovillitystä.


    • Saunasun.

      Olipas taas idiootin kirjoitus "kolmen kiven grilli", missähän semmoinen on, nykyasunnon uudessa saunassa on ilmanvaihto lämmöntalteentolla, koneellinen tulo ja poisto ja tuloilma kulkee kiukaan päältä, loistava ilmanvaihto, hakee saunomisessa vertaa Ok-talon saunaan.
      Taisit puupää itse aloittaa ketjun, ja vastasit itsellesi, samaa saunajuttua olet hokenut ennenkin, vaikka mitään kokemusta saunomisesta sinulla ei ole, korkeintaan jostakin 80-luvun "sähkögrillistä, jossa tuloilmakin tulee kiukaan alta ja jää jalkoihin.
      Tampio on Tampio, vaihda joskus levyä, tai hanki itsellesi elämä.
      Minulla on ollut monta saunaa, edellinen oli kerrostaloasunnon sauna "uudessa" talossa ja oli hyvä sauna, paljon parempi, kuin ne vanhat saunat, nyt rivarissa ja tervaleppäsauna ja samoin ilmanvaihto viimeisen päälle, nykynormien mukaan, kuten oli kerrostaloasunnossakin, kokemusta myös 80 luvun koppisaunasta ja siinä oli moittimista kyllä, kun ilmanvaihto puutteellinen ym.
      Myöskin mökki ja omakotisaunoissa olen kylpenyt ja kylven ja eivät sen parempia ole, sinun elämäntilanteessasi ei saunassa käydä, joten voi jotenkin käsittää fobiasi.

      • Kyllä moderni sauna on hyvä.
        Puusaunasta tykkään itse kyllä eniten, ja kesällä savusauna on kyllä jees, kun on aikaa lämmitellä.

        Saunojia on (lähes) yhtä monta kuin Suomalaisiakin, ja se oma sauna, olkoonkin vaikka kolmenkiven sähkögrilli, on monelle silti se rakkain.

        En suostuisi muuttamaan asuntoon, jossa ei ole saunaa.


      • omakas
        laupias60 kirjoitti:

        Kyllä moderni sauna on hyvä.
        Puusaunasta tykkään itse kyllä eniten, ja kesällä savusauna on kyllä jees, kun on aikaa lämmitellä.

        Saunojia on (lähes) yhtä monta kuin Suomalaisiakin, ja se oma sauna, olkoonkin vaikka kolmenkiven sähkögrilli, on monelle silti se rakkain.

        En suostuisi muuttamaan asuntoon, jossa ei ole saunaa.

        Minä taas en suostuisi saunalliseen kerrostaloasuntoon muuttamaan, ellei minulla olisi suurperhettä. Normaalisti taloyhtiön saunassa, vieraissa ja kuntosalilla tai uimahallissa tulee kuitenkin saunottua 1-6 x viikossa, eikä ihokaan enempää kestäisi. Niinpä asunnon oma sauna söisi turhaan neliöitä, joista kuitenkin maksaa.


      • omahakas
        omakas kirjoitti:

        Minä taas en suostuisi saunalliseen kerrostaloasuntoon muuttamaan, ellei minulla olisi suurperhettä. Normaalisti taloyhtiön saunassa, vieraissa ja kuntosalilla tai uimahallissa tulee kuitenkin saunottua 1-6 x viikossa, eikä ihokaan enempää kestäisi. Niinpä asunnon oma sauna söisi turhaan neliöitä, joista kuitenkin maksaa.

        Tuo vammaisten tanssisali kylppäriin on myös älyttömyys. En käsitä miksei voida tehdä uudistuotantoa myös omin jaloin käveleville ei-saunojille? Nykyisin lähes kaikki uudistuotanto tehdään vammaisille sauna-addikteille, vaikkei heitä ole kuin alle viisi prosenttia asukkaista.


      • löylymesu
        omakas kirjoitti:

        Minä taas en suostuisi saunalliseen kerrostaloasuntoon muuttamaan, ellei minulla olisi suurperhettä. Normaalisti taloyhtiön saunassa, vieraissa ja kuntosalilla tai uimahallissa tulee kuitenkin saunottua 1-6 x viikossa, eikä ihokaan enempää kestäisi. Niinpä asunnon oma sauna söisi turhaan neliöitä, joista kuitenkin maksaa.

        Minä en millään muuttaisi taloon, jossa yhteisaunat, toki kaikilla ei ole varaa omaan saunaan, joten ymmärtää..
        Sauna vie sen 3-4 neliötä ja on totisesti sen arvoinen, nykysaunoissa ilmanvaihto on toteutettu hienosti ja hyvät hapekkaat löylyt ja kiviä on kyllä kiukaalla 10 kiloa eikä 3 kiveä, kuten joku asiantuntemattomasti väitti.


      • omakas
        löylymesu kirjoitti:

        Minä en millään muuttaisi taloon, jossa yhteisaunat, toki kaikilla ei ole varaa omaan saunaan, joten ymmärtää..
        Sauna vie sen 3-4 neliötä ja on totisesti sen arvoinen, nykysaunoissa ilmanvaihto on toteutettu hienosti ja hyvät hapekkaat löylyt ja kiviä on kyllä kiukaalla 10 kiloa eikä 3 kiveä, kuten joku asiantuntemattomasti väitti.

        Minä en ota kantaa saunan laatuun, ihan ok kai ne on olleet kerrostaloissakin.
        3-4 neliötä on vähintään 12-16 000e huoltoineen vähintään 5e / m2 / kk = 20e / kk vesi sähkö.
        Joo Totta, että köyhänä ajattelen rahaa ja lottovoittajana saunankin voisin ottaa. Mutta kun näin tavistuloilla laskee mitä kaikkea muuta tuolla rahalla saa, niin se muu voittaa.

        Mutta usein ne tosiaan varastoiksi päätyvät, niilläkin asukkailla, jotka saunomisesta pitävät.


      • ok-saunoja

        Ei noita rivarien koppeja saisi edes saunoiksi kutsua, saman saa aikaan laittamalla silitysraudan ylösalaisin vaatehuoneen lattialle.
        Oikea sauna on ok-talossa ja lämpiää puilla, saunan yhteydessä on tietysti erillinen pukuhuone, pukuhuoneesta on kulku tilavalle vilvoitteluterassille eikä pesuhuoneeseen ole missään tapauksessa laitettu paskapyttyä!
        Ja takuuvarmaa on, että tervaleppäpaneelisi ovat sitä kaikkein halvinta talouslaatua, mitä rakennusliike on käsiinsä saanut, myös "kiukaasi" on valittu hinnan perusteella.


    • Saunasun

      Lisään vielä, että tunnistan tyypin, avustaja pesee ja ei taida saunaan viedä, joten kitkeryyden ymmärtää

    • nostaa hintaa.

      Minun huomioni on että pienelläkin saunalla on selvä hintaa nostava vaikutus ja arvioni on n. 10 000€.

      • ei-pakkosaunalle

        Voisiko olla vaikutus rivitaloissa on vielä korkeampi?
        Umpiluiset on niin uppoutuneet ajatukseet että rivarissa on sauna oltava.
        Saunattomat rivitalot ovat hyvin harvinaisia, vanhoja ja usein ei niin hyvässä kunnossa muutenkaan.
        Joku ostaa-remontoi-myy tyyppi aina yleensä lopulta tunkee niihinkin saunan.


    • omahakaa

      En tiedä mikä on tilanne nyt, mutta kun melkein kaikkiin uusiin yksiöihinkin rakennetaan sauna, niin ennen pitkää saunattomille asunnoille alkaa olla kova kysyntä. Meillä on jo ulkomaalaisiakin sen verran, eikä kuitenkaan läheskään jokainen suomalainen edes pidä saunomisesta, ei ainakaan useampaa kertaa viikossa. Itse pidän saunomisesta, mutta en silti omaa kaipaa, kun hinta huomioidaan.

    • Välittäjä.

      Suomalaiset ovat saunakansaa ja siksi useimpiin asuntoihin rakennetaan sauna, uudehkoa asuntoa myydessä saunattomuus on puute ja laskee asunnon hintaa.
      Ulkomaalaisten tai poikkeavien suomalaisten takiako pitäisi rakentaa saunattomia asuntoa? Kyllä niitäkin muuten rakennetaan, eivät vaan ole suosittuja, saunominen on ihana Suomalainen tapa ja kulttuuri, pidetään siitä kiinni.

      • omakas

        Nimenomaan ulkomaalaisten ja poikkeavien takia pitäisi. Vai onko ei-saunovankin pakko ostaa sauna, koska ihana kulttuuri?
        Suurimmassa osassa uudiakohteita näyttää olevan sauna joka asunnossa. No onhan vanhoista taloista saunatonta valinnanvaraa, mutta vuosi vuodelta tarjonnan kasvaessa saunan arvo laskee.


      • ei-pakkosaunalle

        "saunominen on ihana Suomalainen tapa ja kulttuuri, pidetään siitä kiinni."
        Ketkä me? Ketkä pidetään siitä kiinni?
        Minäkö maksan kipeästi tarvitsemani uuden auton hinnan saunasta sen takia että tahdon pitää kiinni saunasta jonkun saunaäijäkulttuurin takia.
        Enkä ole mitenkään poikkeava. Liikun, teen töitä ja minulla on harrastukseni. Saunassa istuu yksinäiset eristäytyjät, jotka eivät uskalla ihmisten ilmoille.
        Eli kuka poikkeaa ja pelkää?


    • ei vaikuta

      En tehnyt kauppoja myyjän kanssa saunassa.

    • saunaton mieluummin

      Vähän OT, mutta saunasta tämäkin. Muutan ensi kuussa vuokra-asuntoon, jossa välttämättömänä pahan tuli sauna. Olen alunperin suunnitellut käyttäväni sitä vaatehuoneena. Hankin sopivia säilytyslaatikoita ym.rekvisiittaa, jolloin tarpeen vaatiessa, jos joskus sattuisin esim. vieraiden kanssa saunomaan, tavarat olisi helppo siirtää pois tieltä.

      Ja siinä olitti oikeassa. Oli melkein mahdottumuus löytää uudehkoa (2000-luvulla rakennettua) kaksiota ilman saunaa. Joten hyödynnän sen siin.

    • LOL:::

      Pistä törppö sitten sulakkeet pois päältä, sauna on tarkoitettu saunomiseen, ei säilytykseen ja kyllä niitä saunattomiakin löytytyy. SULAKKEET pois päältä, se on turvallisuustekijä.
      Omakotitaloakin on vaikea löytää ilman saunaa, ulkomaillakaan ei ole taloissa saunaa, miksi suomessa, vammaisia on paljon ja ulkomaalaisia, heille pitää olla omakotitalo ilman saunaa...

      • omakas

        Niin pitäisi olla saunattomia omakotitalojakin, mutta 100-200m2 talossa sauna ei ole suhteessa niin iso rasite kuin 45m2 kaksiossa.


    • selvät sävelet

      Se on vaikea sanoa, koska on niitä jotka saunaa ei halua ja sitten on niitä jotka ei osta jos ei oo.

      Sinun pitäisi miettiä kumpaan ryhmään enemmistö kuuluu kuka juuri tämän asunnon haluaa.

      Tähän ei ole mitään suoraa vastausta. Toki markkinointi pellet saattaa jotain höpöhöpöä keksiä.

    • SuihkunYstävä

      Sauna on äärettömän ärsyttävä alle 200m2 asunnossa. Tilaa ja rahaa on oltava reippaasti ylimääräistä että viitsisi sitä saunaan haaskata.
      Sauna on täysin tarpeeton.
      Mitä tulee kulttuuriin ja sen säilyttämiseen, niin suomalainen kossuäijä lauteilla pienessä asunnossa, missä säilytystilat on mitoitettu yksille äijän vaihtovaatteille ja ylimääräiselle pullolle ei ole välttämätön.
      Ei pakkosaunalle.

    • rostedin.poika

      Kyllä mä luulen, että saunaton asunto on hankalampi myydä. Valtaosa ihmisistä kuitenkin halua sen saunan. Tosin itsekin kyllä käytän tosi harvoin saunaa kotonani. Se voisi olla ihan muussa käytössä.

      • ei-pakkosaunalle

        Jotkut haluaa kun ne on aivoihin asti pesty. Tiedät mitä tarkoitan, aivopesty, you know.


    • ImArobot

      itse en haluaisi saunaa kerrostalohuoneistoon, taloyhtiön sauna riittäisi mulle

      • saunamäenherra

        Kyllä sen puuttumisen vielä kerrostalossa helpommin ymmärtää, kun tilaa on niukemmalti ja sauna kuitenkin vaatii aina erilaisia teknisiä ratkaisuja. Parasta tietenkin olisi, jos jokainen saisi itse päättää ja näinhän se varmaan tapahtuukin, kun ostetaan uutta asuntoa.

        Rivarissa se sauna ehkä kuitenkin on oltava, kun ei kai rivareissa tunneta mitään yhteissaunojakaan?


      • ei-pakkosaunalle
        saunamäenherra kirjoitti:

        Kyllä sen puuttumisen vielä kerrostalossa helpommin ymmärtää, kun tilaa on niukemmalti ja sauna kuitenkin vaatii aina erilaisia teknisiä ratkaisuja. Parasta tietenkin olisi, jos jokainen saisi itse päättää ja näinhän se varmaan tapahtuukin, kun ostetaan uutta asuntoa.

        Rivarissa se sauna ehkä kuitenkin on oltava, kun ei kai rivareissa tunneta mitään yhteissaunojakaan?

        Kaikkein vanhemmissa rivareissa 60 luvulta on taloyhtiön saunat ja varastot.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2092
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1644
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe