Paras uskonto

Etiikka&Moraali

Missä uskonnossa on mielestäsi vähiten tai ei-ollenkaan sisäänrakennettua pahuutta? Laittakaa listaa.

15

269

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeesus Yksin Herrana

      riittää kaikille ihmisille Vapahtajana ja Pelastajana. Muut antikristuksia.

    • Riippuu uskonnon määritelmästä. Vähiten pahat eivät välttämättä sitä täytä.

      Vähiten pahoja uskonto(/filosofioita):

      -Taoismi
      -uus-pakanuus
      -jotkut luonnonuskonnot

      Siinä se taisikin olla...Lähes kaikissa uskonnoissa on jotakin äärimmäisen pahaa (ainakin käytännössä).

    • Monoteisti

      - Zarathustralaisuus "hyvät ajatukset, hyvät teot, hyvät sanat"

    • A T E I S T I

      Kaikki uskonnot ovat samaa sekoilua naurettavilla uskomuksilla.

      Onneksi olen ateisti ja mun ei tarvitse palvoa olemattomia mielikuvitus olioita.

    • enkeli summa

      Buddhalaisuus omasta mielestäni varmaan kaikista vähiten tuottaa haittapuolia. Itse olen ateisti ja meillä ei ole mitään tiettyä ajattelu tapaa, mutta ET-tunneilla opetetaan miten elää hyvänä ja oikeudenmukaisen ihmisenä ja miten elää hyvä elämä.

    • tunnustaa

      Todella mielenkiintoinen kysymys. Huomaan tuntevani muita uskontoja todella vähän. Hatara luuloni on, että itämaisissa uskonnoissa korostetaan omaa mietiskelyä, läsnäolo, hyväksymistä. Kuulostaa hyvältä. Toisaalta siellä tuntuu tapahtuneen myös paljon raakaa julmuutta. Mutta liittyykö se uskontoon, en tiedä?

      Toisaalta voisiko samaa kysymystä pohtia myös toisin päin. Missä uskonnossa on eniten tai tärkeimpiä hyviä puolia? Merkityksellisimpiä hyviä puolia? Vaikka rakkauden merkityksen korostamista lähimmäisiin ja itseen. Yhdenvertaisuuden korostamista, jotain muuta?

    • kieroa peliä

      Kristinuskon takia ihminen on eksytetty itsestään ja pitää itseään jotenki alempiarvosena verrattuna esimerkiks jeesukseen? miks ihminen on alempiarvonen ku jeesus? en mä ymmärrä tätä juttuu ollenkaan,jeesuski oli ihminen ja mun mielestä "henkisyys" kristinuskossa on pelkkää palvomista ja tuomitsemista,miksi näin? Mul on jotenki vastemielinen ajatus koko kristinuskosta,valehtelua,vääristelyä,käännyttämistä ja tätä listaa vois jatkaa loputtomiin. Kieroon kasvanu koko uskonto sanon minä.

      • Esittämäsi asiat perustuvat siihen, että uskonnolla voidaan ohjata yksilöitä ja yhteisöjä. Uskovaiset usein toitottavat sitä kuinka usko ja uskonto ovat eri asioita, mutta sillä ei ole tässä yhteydessä merkitystä. Psyyken ilmiönä usko on oikku reaalimaailman kiemuroiden havainnoinnin ja käsittelyn oikuttelua, ja järjestäytynyt uskonnollisuus on tällaiseen ajatteluun taipuvaisten ihmistapausten fuulaamista.

        Toisaalta en pidä todennäköisenä, että kaikki uskoa ja/tai uskontoa julistavat uskovat oikeasti - lienee vain helpompaa näytellä lauman mukana, kuin avoimesti kyseenalaistaa normeja. Tätä tietysti tukee se, että uskonnollisen tuuban pursutessa korvista sisään samalla kielletään kaikenlainen kyseisen dogmin kanssa ristiriidassa oleva, kuten usein jokin luonnontieteellinen paradigma.

        Ihmiset eivät yksinkertaisesti tiedä asioista riittävästi, eivätkä siten osaa ajatella riittävästi. Tätähän esiintyy kaikissa yhteiskunnissa, kaikissa yhteiskunnan kerroksissa kautta kulttuurien, eikä se rajoitu vain uskontoon. Fuulaa mitä fuulaa.


    • 1213

      Itse en oikeastaan suosittele mitään uskontoa, vaan uskoa Jumalaan ja Jeesukseen, siihen mitä he sanovat. Ja uskollisuutta Jeesukselle ja Jumalalle.

      • tunnustaa

        tuota, eikös jeesus ole hyvinkin juurikin uskontoa, sitä itseään? Eli suosittelet kristinuskoa.

        Onko se mielestäsi sellainen uskonto jossa on vähiten sisäänrakennettua pahuutta?


      • 1213
        tunnustaa kirjoitti:

        tuota, eikös jeesus ole hyvinkin juurikin uskontoa, sitä itseään? Eli suosittelet kristinuskoa.

        Onko se mielestäsi sellainen uskonto jossa on vähiten sisäänrakennettua pahuutta?

        "tuota, eikös jeesus ole hyvinkin juurikin uskontoa, sitä itseään?"

        Ei mielestäni.

        Jeesus on ihminen, joka sanoi puhuvansa mitä Jumala käskee. Minä tahdon olla uskollinen Jeesukselle ja minulle Jeesus on Kuningas. Kysymys ei siis mielestäni mitenkään ole uskonnosta. Tai jos on, sitten mikä tahansa muu on yhtä hyvin uskonto.

        Mielestäni uskollisuudessa Jeesusta kohtaan ei ole mitään pahaa.


      • Religios
        1213 kirjoitti:

        "tuota, eikös jeesus ole hyvinkin juurikin uskontoa, sitä itseään?"

        Ei mielestäni.

        Jeesus on ihminen, joka sanoi puhuvansa mitä Jumala käskee. Minä tahdon olla uskollinen Jeesukselle ja minulle Jeesus on Kuningas. Kysymys ei siis mielestäni mitenkään ole uskonnosta. Tai jos on, sitten mikä tahansa muu on yhtä hyvin uskonto.

        Mielestäni uskollisuudessa Jeesusta kohtaan ei ole mitään pahaa.

        Uskontohan tarkoittaa sitä että luottaa johonkin korkeampaan voimaan. Suomessa sanalla uskonto tietysti tarkoitetaan sitä samaa mutta kristillisellä painotuksella että uskotaan.


      • 1213
        Religios kirjoitti:

        Uskontohan tarkoittaa sitä että luottaa johonkin korkeampaan voimaan. Suomessa sanalla uskonto tietysti tarkoitetaan sitä samaa mutta kristillisellä painotuksella että uskotaan.

        "Uskontohan tarkoittaa sitä että luottaa johonkin korkeampaan voimaan. "

        Uskonto on oppijärjestelmä, joka perustuu johonkin uskottuun asiaan.

        Usko on joko sitä, että uskoo asian olevan totta, tai uskollisuutta jotain kohtaan. Minun mielestäni Raamatussa ei ole kyse uskonnosta, vaan uskollisuudesta Jumalaa kohtaan.


    • ateismusmaximus

      Buddhalaisuus. Ei jumalia, ei kunnollisia käskyjä, ei uskonnon tuputusta ja muutenkin he ovat ihmisinä rauhaa rakastavia. He ovat suvaitsevia eikä ihmisiä voi kohdata tätä elämää pahempia asioita. Mikä parasta, kuka tahansa voi päästä elämän tuskasta, eivät vain uskon viralliset jäsenet

    • jikka2

      Itse olen lähinnä shamanismia.
      Shamaani auttaa kaikkia heidän uskontoonsa katsomatta.
      Oikea shamaani ei vaadi palkkiota,koska uskoo,että palkkion vaatimisen kautta menettää kykynsä.
      Shamaanin palkkio on vapaaehtoinen. Asiakas saa saman palvelun riippumatta tulotasostaan.
      Aikanaan Shamaanille maksettiin vaikkapa osa saaliista.
      Ruokana tai muina tarpeellisina hyödykkeinä.

      Itsekkin tahtoisin toimia näin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1826
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1396
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1362
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe