Vaikuttaako vaatteiden valmistusalkuperä ostokäyttäytymiseesi?

Vaatemyyjä itsekin

Olen lakannut ostamasta jo yhden vaateketjun vaatteita, joita ostin ennen melko paljon, ja joiden hinta-laatusuhteeseen olin tyytyväinen. Mutta kun selvisi missä, miten ja millä palkalla vaatteitani ommellaan, ja että samalla firman yritysjohto itse tekee tyytyväisenä huimaa tulosta, ostamiseni loppui siihen. Pitäisi ehkä firmallekin jollain lailla viestiä, miksi heidän entinen hyvä asiakkaansa teki ostolakon.
Ongelma vaatteiden valmistuksen kanssa voi kuitenkin periaatteessa olla sama minkä merkin kanssa tahansa. Vastuullisesti valmistettavat merkit ovat joko liian kalliita, epämuodikkaita, tai eivät muuten vain pääse kauppojen valikoimiin. Volyymi ei riitä. Vaikka olen lakannut ostamasta yhden ketjun vaatteita, saatan kantaa ostoskassissa silti kotiin tavaraa, jonka lähtökohdat ovat aivan samanlaiset. En vain tiedä sitä itse. Toisaalta olisin milloin vain valmis maksamaan tuotteesta muutaman euron enemmän, jos tietäisin, että ompelijan työpäivä on kohtuullisempi, tai palkkansa edes hieman suurempi.

115

2062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eipä oikein kiinnost

      Yritysten AINUT tehtävä on tuottaa maksimaalinen voitto omistajilleen keinolla millä hyvänsä. Tämä on mahdollista vain käyttämällä hyväksi heikompiosaisia. Tämä on ihan peruskapitalismia ja kokoomusideologiaa, sen takia ostan aina sieltä mistä halvimmalla saan parasta mahdollista laatua aivan samalla mentaliteetilla kuin yrittäjät teettävät siellä missä halvimmalla mahdollista. Se, että ostaisin kalliimmalla jotain "eettistä" skeidaa on puhdasta tyhmyyttä, koska jokatapauksessa jossain valmistusketjun välissä tämä kapitalistinen periaate kuitenkin toteutuu.

      Tervetuloa tähän päivään.

      • köyhä ja pihi

        Kyllä. Aivan samaa mieltä.

        Ostan kaiken, siis aivan kaiken, niin halvalla kuin mahdollista. Ihan sama, millaista lapsityövoimaa tms. tuotteen valmistukseen on käytetty.

        En _ikinä_ maksaisi millään tavalla paremmin valmistetusta tuotteesta euroakaan enempää, jos tiedän että saan täsmälleen saman tuotteen jostain halvemmalla!


      • Köyhistä oloista

        Tuosta lapsityövoimasta pidetään nykyisin kovaa ääntä, vaikka sitähän on aina ollut! Olen kotoisin maalta ja maatalon poika, ja me kaikki maatalojen lapset jouduimme jo varmaan viiden-kuuden vanhoista maatalon töihin! Kaikenlaist apikku hommaa jouduimme toimittamaan vanhempiemme avuksi, mutta suurin apu meistä lapsista heille lienee ollut heinäpellolla nappuloiden laittaminen seipäisiin. Se oli ihan mukavaa hommaa ja auttoi vanhempaa väkeä paljon. Samoin sitten heinä- ja viljapelloilla jälkiraravoinnit. Myös perunan istutuksessa ja - nostossa jouduimme ainaaolemaan mukana, ja jopa kansakoulusta sai syksyllä "perunaloman". Olen ollut vain j'lkeenpäin onnellinen, että olen saanut olla työelämässä pienestä pitäen. Eihän meitä lapsia 1950- luvulla enää työllä juuri niin paljoa rasitettu, että mitään pysyviä vammoja olisi jäänyt kuten edelliselle sukupolvelle oli käynyt monesti liian raskaiden töiden takia lapsena. Mutta me sotien jälkeen syntyneet olemme joutuneet mukaan maamme uudelleen rakentamiseen ja tottuneet siihen, että mitään ei saa ilmaiseksi kuten nykynuoret näyttävät saavan! Heitä on ollut mnullakin niin paljon TET-harjoittelussa kuin muissakin työharjoittelutehtävissä, että sääliksi käy, kun monikaan ei osaa edes haravaa pitää oikein kädessään. Ei pelkkä kaverien kanssa kännykällä chattailu oikein ketään elätä, mutta työharjoittelun ohjaajaa se harmittaa. Meidän ikäluokkamme oppi tekemään töitä, ja töitä todella on aina tekvälle ollut, mutta uinka näiden nykynuorten käy? Ne, jotka eivät jaksa opiskellakaan, putoavat auttamattomasti sinne kuuluisalle " Sossun luukulle " ja silläkin toki elää, mutta vain juuri ja juuri. Yksi vika on siinä, että nuorilta ei uskalleta vaatia enää kuria, työmoraalia eikä valvota heidän ajankäyttöään... Olimme mekin silloiset nuoret välillä vihaisia vanhemmillemme, kun piti viikonloppuisinkin nousta viimeistään 8 aikaan heinäpellolle ja milloin minnekin, mutta jälkeenpäin ei ole tarvinnut katua!!! En halua moralisoida, mutta selvät faktat ovat jo näkyvissä. Ja- sen verran vielä sanon, että omiakin lapsia on, ja niitä on opetettu "vanhan ajan tyylillä " ja kaikilla on ammatit ja töitä! Mutta- monet marinat on kuultu ennekuin heidät on työelämään aj maailmalle saatu kasvatettua.
        Joku täällä ihmettelee ja haukkuu kapitalismia. sitä ihmettelen, onko se kateutta vai mitä, koska aina on ollut ja tulee olemaan köyhiä ja rikkaita. Pääomat tuppaavat kertymään harvoille, ja niin tulee käymään, vaikka kaikki maailman rahat ja omaisuus jaettaisiin tasan. Jonkin ajan päästä taas olisi köyhien ja rikkaiden luokka. Minusta on vaan hyvä, että edes joillain on rahaa, koska itse yrittäjänä pääsen minäkin osalliseksi heidän rahoistaan tekemällä heille töitä ja samalla kasvattamaan omaa varallisuuttani. Sen sijaan: kuka sossun tuloilla teettää minulla mitään töitä? Näin se vaan menee, että pitää osata pelata sitä peliä mikä kulloinkin on edullisinta. Ja koulutu, koulutus ja taas koulutus: kouluttakaa nuorenne, sijoittakaa heihin, se ei mene hukkaan!
        Älkääkä tulko sanomaan minulle, että "helppohan sinun on sanoa , jne...." Olen ponnistellut melkoisen köyhistä oloista nykuyiseen vaurauteeni kovalla työllä ja siinä sivussa lisännyt monen muunkin varallisuutta, samoin kuin koko Suomen kansallisomaisuutta. Metsiä, rakennuksia, rautateitä, maanteitä jne... Kyllä jokaisella on markkinataloudessa mahdollisuus jopa rikastu, jos vaan haluja, taitoa ja järkeä riittää, samoin kuin pitkäjänteisyyttäkin toteuttaa niitä ajatuksia, joita hyviksi kokee!!


      • Teette väärin
        köyhä ja pihi kirjoitti:

        Kyllä. Aivan samaa mieltä.

        Ostan kaiken, siis aivan kaiken, niin halvalla kuin mahdollista. Ihan sama, millaista lapsityövoimaa tms. tuotteen valmistukseen on käytetty.

        En _ikinä_ maksaisi millään tavalla paremmin valmistetusta tuotteesta euroakaan enempää, jos tiedän että saan täsmälleen saman tuotteen jostain halvemmalla!

        Työtä se on huonokin työ. Jos luulette että kaikenlaisissa köyhissä maissa on mahdollisuus antaa eettistä työtä kaikille niin silloin te olette tyhmiä.

        Ei heillä ole varaa länsimaisten rikkaiden nipotuksille. Jos keltä tahansa kysyy tykkääkö työstään, niin tykkää he, sekä reilun kaupan että epäreilun kaupan työläiset ovat töissä koska tarvitsevat sen työn.

        Tyhmä ostaa kalliimmalla ja samalla sekoittaa muidenkin tuotteiden hintoja ja lopulta ainoastaan omat markkinamme häiriintyvät koko eettisyydestä joka on huijausta samoin kuin epäeettisyys.


      • FT ja KTM, 50v
        Köyhistä oloista kirjoitti:

        Tuosta lapsityövoimasta pidetään nykyisin kovaa ääntä, vaikka sitähän on aina ollut! Olen kotoisin maalta ja maatalon poika, ja me kaikki maatalojen lapset jouduimme jo varmaan viiden-kuuden vanhoista maatalon töihin! Kaikenlaist apikku hommaa jouduimme toimittamaan vanhempiemme avuksi, mutta suurin apu meistä lapsista heille lienee ollut heinäpellolla nappuloiden laittaminen seipäisiin. Se oli ihan mukavaa hommaa ja auttoi vanhempaa väkeä paljon. Samoin sitten heinä- ja viljapelloilla jälkiraravoinnit. Myös perunan istutuksessa ja - nostossa jouduimme ainaaolemaan mukana, ja jopa kansakoulusta sai syksyllä "perunaloman". Olen ollut vain j'lkeenpäin onnellinen, että olen saanut olla työelämässä pienestä pitäen. Eihän meitä lapsia 1950- luvulla enää työllä juuri niin paljoa rasitettu, että mitään pysyviä vammoja olisi jäänyt kuten edelliselle sukupolvelle oli käynyt monesti liian raskaiden töiden takia lapsena. Mutta me sotien jälkeen syntyneet olemme joutuneet mukaan maamme uudelleen rakentamiseen ja tottuneet siihen, että mitään ei saa ilmaiseksi kuten nykynuoret näyttävät saavan! Heitä on ollut mnullakin niin paljon TET-harjoittelussa kuin muissakin työharjoittelutehtävissä, että sääliksi käy, kun monikaan ei osaa edes haravaa pitää oikein kädessään. Ei pelkkä kaverien kanssa kännykällä chattailu oikein ketään elätä, mutta työharjoittelun ohjaajaa se harmittaa. Meidän ikäluokkamme oppi tekemään töitä, ja töitä todella on aina tekvälle ollut, mutta uinka näiden nykynuorten käy? Ne, jotka eivät jaksa opiskellakaan, putoavat auttamattomasti sinne kuuluisalle " Sossun luukulle " ja silläkin toki elää, mutta vain juuri ja juuri. Yksi vika on siinä, että nuorilta ei uskalleta vaatia enää kuria, työmoraalia eikä valvota heidän ajankäyttöään... Olimme mekin silloiset nuoret välillä vihaisia vanhemmillemme, kun piti viikonloppuisinkin nousta viimeistään 8 aikaan heinäpellolle ja milloin minnekin, mutta jälkeenpäin ei ole tarvinnut katua!!! En halua moralisoida, mutta selvät faktat ovat jo näkyvissä. Ja- sen verran vielä sanon, että omiakin lapsia on, ja niitä on opetettu "vanhan ajan tyylillä " ja kaikilla on ammatit ja töitä! Mutta- monet marinat on kuultu ennekuin heidät on työelämään aj maailmalle saatu kasvatettua.
        Joku täällä ihmettelee ja haukkuu kapitalismia. sitä ihmettelen, onko se kateutta vai mitä, koska aina on ollut ja tulee olemaan köyhiä ja rikkaita. Pääomat tuppaavat kertymään harvoille, ja niin tulee käymään, vaikka kaikki maailman rahat ja omaisuus jaettaisiin tasan. Jonkin ajan päästä taas olisi köyhien ja rikkaiden luokka. Minusta on vaan hyvä, että edes joillain on rahaa, koska itse yrittäjänä pääsen minäkin osalliseksi heidän rahoistaan tekemällä heille töitä ja samalla kasvattamaan omaa varallisuuttani. Sen sijaan: kuka sossun tuloilla teettää minulla mitään töitä? Näin se vaan menee, että pitää osata pelata sitä peliä mikä kulloinkin on edullisinta. Ja koulutu, koulutus ja taas koulutus: kouluttakaa nuorenne, sijoittakaa heihin, se ei mene hukkaan!
        Älkääkä tulko sanomaan minulle, että "helppohan sinun on sanoa , jne...." Olen ponnistellut melkoisen köyhistä oloista nykuyiseen vaurauteeni kovalla työllä ja siinä sivussa lisännyt monen muunkin varallisuutta, samoin kuin koko Suomen kansallisomaisuutta. Metsiä, rakennuksia, rautateitä, maanteitä jne... Kyllä jokaisella on markkinataloudessa mahdollisuus jopa rikastu, jos vaan haluja, taitoa ja järkeä riittää, samoin kuin pitkäjänteisyyttäkin toteuttaa niitä ajatuksia, joita hyviksi kokee!!

        Itse olen syntynyt 60-luvulla ja olen yrittäjäperheen lapsi.

        Kyllä siis töitä on tehty yhtä kovasti myös kaupungeissa, ei pelkästään aina maalla. Anteeksi, joskus vaan tuntuu, että aina mollataan meitä "kaupunkilaisia", vaikka olemme tehneet ihan yhtä paljon töitä. Olin mukana yrityksen töissä, samoin kun kaikki sisarukseni, jo siitä 5-6 vuotiaasta, kukin teki mitä pystyi ja osasi. Ja aika samaan tapaan on minutkin kasvatettu, että työtä pitää tehdä, eikä raha kasva puussa - mitään ei ole tullut ilmaiseksi.

        Kritisoin kuitenkin ikäpolvesi tapaa mollata kaikki nuoret. Oikeasti nyt on paljon rankempaa saada töitä, vaikka kuinka olisi koulutusta ja työhalua. Nuoriso- ja aikuistyöttömyys on fakta (todellisuudessa yli puoli miljoonaa työtöntä on nyt).
        Aina on ollut joukossa niitä laiskoja, vetelyksiä, epärehellisiä, juoppoja ja tai vinkuvia emmääjaksa-tyyppejä. Nyt heidät vaan niputetaan yhteen "syrjäytyneiksi".
        Enemmistö on kuitenkin fiksuja ja koulut ja työt (jos niitä saa) hyvin hoitavia.

        Oma sukupolveni valmistui 90-luvun alun ensimmäiseen lamaan. Vakituista työpaikkaa ei saanut, vaan ensin meni 5-6v pätkätyökierteessä. Sitten onnisti ja nyt meidät on pääsääntöisesti irtisanottu lukemattomissa yt-neuvotteluissa.
        Olemme nyt siinä 50v molemmin puolin. Meidän on erittäin vaikea saada enää uutta työpaikkaa. Työtä haetaan 90% nettilomakkeiden kautta.
        Näihin ohjelmoidaan pääsääntöisesti ikäleikkuri 45 tai 50. Eli hakemustasi ei kukaan edes lue, se menee suoraan "yli-ikäisenä" delet-laatikkoon.
        Olemme kuitenkin parhaassa työiässä, ja eläkettä emme edes kuvittele saavamme, köyhä vanhuus odottaa vajaista työvuosista.
        Olen saanut hyvin asiatonta palutetta vanhemmilta sukulaisiltani, heidän mielestään kun "töitä saa, kun niitä vaan haluaa tehdä". Näin varmasti oli vielä siihen 90-luvun taitteeseen asti. Mutta näin lausujat eivät ole itse joutuneet koskaan yt-neuvotteluista työttömäksi ja työhakuun 2000-luvulla.

        Rikastuminen, se onnistuu, jos on työtä. Ikäpolvet sodan jälkeen ovat tällä hetkellä se rikkain ja me 60-luvulla syntyneet tällä hetkellä se köyhin. Kellään ystävälläni EI ole hienoa omakotitaloa, maasturia tai kesähuvilaa. Kaikilla heidän vanhemmillaan on edes jonkinlaiset talot, mökit ja autot jne.
        Materia ei tuo onnea, mutta tekee elämän kivaksi ja esim. kesäloma - vanhemmilla polvilla on vaikea edes käsittää, ettei minun ikäluokallani pätkätöineen ole ehkä ollut koskaan palkallista lomaa - itselläni on ollut 1. kerran, vuonna 2009. Voi sitä ihanaa riemua - joku maksoi siitä, etten tehnyt mitään.

        Jokainen on sukupolvensa lapsi, mutta pitäisi muistaa, että jos ihmisillä ei ole työtä ja toimeentuloa, se vie pohjan kaikelta muulta. Kuka tahansa masentuu, jos sadoista hakemuksista huolimatta et pääse edes haastatteluun ja koulusta on kahden akateemisen tutkinnon verran.
        Koulutus ei takaa mitään, vain suhteet ja onni työnhaussa.


      • mies 28v
        Teette väärin kirjoitti:

        Työtä se on huonokin työ. Jos luulette että kaikenlaisissa köyhissä maissa on mahdollisuus antaa eettistä työtä kaikille niin silloin te olette tyhmiä.

        Ei heillä ole varaa länsimaisten rikkaiden nipotuksille. Jos keltä tahansa kysyy tykkääkö työstään, niin tykkää he, sekä reilun kaupan että epäreilun kaupan työläiset ovat töissä koska tarvitsevat sen työn.

        Tyhmä ostaa kalliimmalla ja samalla sekoittaa muidenkin tuotteiden hintoja ja lopulta ainoastaan omat markkinamme häiriintyvät koko eettisyydestä joka on huijausta samoin kuin epäeettisyys.

        Niin, tämä asia on vähän siitä kiinni, mistä sitä katsoo.Jos katsoo meidän kannalta missä orjuuttaminen ja lapsityövoima on todellakin väärin eikä kukaan sitä hyväksy.
        Tietysti, haluaisimme että kaikilla ihmisillä maailmassa olisi ruokaa, vettä, sairaanhoitoa ja edes kohtuullinen elämä.Siihen jokaisella on oikeus.

        Mutta, jos sitten taas menemme noihin maihin, missä meidän katsanta kannan mukaan toimitaan erittäin epäeettisesti niin paikallisella tasolla se ei ehkä olekkaan aivan niin julmaa; Monesti, nämä orjapalkalla tekevät ihmiset ja lapset, tuovat perheelle rahaa taloon jotta olisi varaa ruokaan. Joskus lapset varmasti elättävät sairaat vanhempansakin ja pienemmät sisaruksensa.
        Näin ollen, vaikka meistä tuntuu pahalta että lapset joutuvat tekemään 12 tuntista työpäivää, niin paikallisesti se on ainut tapa selvitä hengissä.

        Ja jos nyt mietimme siltä kannalta että puolet näitä halpatuoteita ostaneista lopettaisi ostamasta, heijastuisi se suoraan näiden ihmisten työlisyyteen ja palkaan.Näillä ihmisillä kun ei ole pahemmin mitään ammattiliittoa yms. takana joka mahdollistaisi lakkoilun yms.Nämä ovat länsimaiden etuja joten kyseiset ihmiset saisivat joko potkut tai tekesivät entistä halvemmalla.
        Näin ollen, meidän ajatuksemme siitä että tuemme heitä lopettamalla epäeettisen tuotannon ostamisen saattaisikin olla isku suoraan vyötäröön.


      • Mansesteri
        Köyhistä oloista kirjoitti:

        Tuosta lapsityövoimasta pidetään nykyisin kovaa ääntä, vaikka sitähän on aina ollut! Olen kotoisin maalta ja maatalon poika, ja me kaikki maatalojen lapset jouduimme jo varmaan viiden-kuuden vanhoista maatalon töihin! Kaikenlaist apikku hommaa jouduimme toimittamaan vanhempiemme avuksi, mutta suurin apu meistä lapsista heille lienee ollut heinäpellolla nappuloiden laittaminen seipäisiin. Se oli ihan mukavaa hommaa ja auttoi vanhempaa väkeä paljon. Samoin sitten heinä- ja viljapelloilla jälkiraravoinnit. Myös perunan istutuksessa ja - nostossa jouduimme ainaaolemaan mukana, ja jopa kansakoulusta sai syksyllä "perunaloman". Olen ollut vain j'lkeenpäin onnellinen, että olen saanut olla työelämässä pienestä pitäen. Eihän meitä lapsia 1950- luvulla enää työllä juuri niin paljoa rasitettu, että mitään pysyviä vammoja olisi jäänyt kuten edelliselle sukupolvelle oli käynyt monesti liian raskaiden töiden takia lapsena. Mutta me sotien jälkeen syntyneet olemme joutuneet mukaan maamme uudelleen rakentamiseen ja tottuneet siihen, että mitään ei saa ilmaiseksi kuten nykynuoret näyttävät saavan! Heitä on ollut mnullakin niin paljon TET-harjoittelussa kuin muissakin työharjoittelutehtävissä, että sääliksi käy, kun monikaan ei osaa edes haravaa pitää oikein kädessään. Ei pelkkä kaverien kanssa kännykällä chattailu oikein ketään elätä, mutta työharjoittelun ohjaajaa se harmittaa. Meidän ikäluokkamme oppi tekemään töitä, ja töitä todella on aina tekvälle ollut, mutta uinka näiden nykynuorten käy? Ne, jotka eivät jaksa opiskellakaan, putoavat auttamattomasti sinne kuuluisalle " Sossun luukulle " ja silläkin toki elää, mutta vain juuri ja juuri. Yksi vika on siinä, että nuorilta ei uskalleta vaatia enää kuria, työmoraalia eikä valvota heidän ajankäyttöään... Olimme mekin silloiset nuoret välillä vihaisia vanhemmillemme, kun piti viikonloppuisinkin nousta viimeistään 8 aikaan heinäpellolle ja milloin minnekin, mutta jälkeenpäin ei ole tarvinnut katua!!! En halua moralisoida, mutta selvät faktat ovat jo näkyvissä. Ja- sen verran vielä sanon, että omiakin lapsia on, ja niitä on opetettu "vanhan ajan tyylillä " ja kaikilla on ammatit ja töitä! Mutta- monet marinat on kuultu ennekuin heidät on työelämään aj maailmalle saatu kasvatettua.
        Joku täällä ihmettelee ja haukkuu kapitalismia. sitä ihmettelen, onko se kateutta vai mitä, koska aina on ollut ja tulee olemaan köyhiä ja rikkaita. Pääomat tuppaavat kertymään harvoille, ja niin tulee käymään, vaikka kaikki maailman rahat ja omaisuus jaettaisiin tasan. Jonkin ajan päästä taas olisi köyhien ja rikkaiden luokka. Minusta on vaan hyvä, että edes joillain on rahaa, koska itse yrittäjänä pääsen minäkin osalliseksi heidän rahoistaan tekemällä heille töitä ja samalla kasvattamaan omaa varallisuuttani. Sen sijaan: kuka sossun tuloilla teettää minulla mitään töitä? Näin se vaan menee, että pitää osata pelata sitä peliä mikä kulloinkin on edullisinta. Ja koulutu, koulutus ja taas koulutus: kouluttakaa nuorenne, sijoittakaa heihin, se ei mene hukkaan!
        Älkääkä tulko sanomaan minulle, että "helppohan sinun on sanoa , jne...." Olen ponnistellut melkoisen köyhistä oloista nykuyiseen vaurauteeni kovalla työllä ja siinä sivussa lisännyt monen muunkin varallisuutta, samoin kuin koko Suomen kansallisomaisuutta. Metsiä, rakennuksia, rautateitä, maanteitä jne... Kyllä jokaisella on markkinataloudessa mahdollisuus jopa rikastu, jos vaan haluja, taitoa ja järkeä riittää, samoin kuin pitkäjänteisyyttäkin toteuttaa niitä ajatuksia, joita hyviksi kokee!!

        Kuusivuotiaana olen ovelta ovelle olen postikortteja myynyt, sitten kukkatsupparina, enkä ikinä ajattele tänäkään päivänä, että olin lapsena hyväksikäytetty.
        Tänä päivänä ei kukaan liikahtaisikaan viidellä sentillä


      • Sumutusta
        mies 28v kirjoitti:

        Niin, tämä asia on vähän siitä kiinni, mistä sitä katsoo.Jos katsoo meidän kannalta missä orjuuttaminen ja lapsityövoima on todellakin väärin eikä kukaan sitä hyväksy.
        Tietysti, haluaisimme että kaikilla ihmisillä maailmassa olisi ruokaa, vettä, sairaanhoitoa ja edes kohtuullinen elämä.Siihen jokaisella on oikeus.

        Mutta, jos sitten taas menemme noihin maihin, missä meidän katsanta kannan mukaan toimitaan erittäin epäeettisesti niin paikallisella tasolla se ei ehkä olekkaan aivan niin julmaa; Monesti, nämä orjapalkalla tekevät ihmiset ja lapset, tuovat perheelle rahaa taloon jotta olisi varaa ruokaan. Joskus lapset varmasti elättävät sairaat vanhempansakin ja pienemmät sisaruksensa.
        Näin ollen, vaikka meistä tuntuu pahalta että lapset joutuvat tekemään 12 tuntista työpäivää, niin paikallisesti se on ainut tapa selvitä hengissä.

        Ja jos nyt mietimme siltä kannalta että puolet näitä halpatuoteita ostaneista lopettaisi ostamasta, heijastuisi se suoraan näiden ihmisten työlisyyteen ja palkaan.Näillä ihmisillä kun ei ole pahemmin mitään ammattiliittoa yms. takana joka mahdollistaisi lakkoilun yms.Nämä ovat länsimaiden etuja joten kyseiset ihmiset saisivat joko potkut tai tekesivät entistä halvemmalla.
        Näin ollen, meidän ajatuksemme siitä että tuemme heitä lopettamalla epäeettisen tuotannon ostamisen saattaisikin olla isku suoraan vyötäröön.

        Taas vain yksi markkinointikikka jolla saadaan oma tuote näyttämään paremmalta kuin kilpailijan epäreilu tuote.

        Ja maksaako myyjä sitten itse sen lisän kun on niin reilu? Ei maksa, asiakas maksaa sen reiluuden, KÖYHÄ asiakas Suomessa maksaa jonkun KÖYHÄN Kiinalaisen palkankorotuksen. Tavaran myyjä ei ole tehnyt mitään muuta reilua kun nostanut hintaa ja muutellut palkanmaksuja. Se vasta epäreilua kauppaa on.

        Pääongelma säilyy ja pysyy piilossa.

        Ne jotka oikeasti on rikkaita rikastuvat lisää, ja köyhät keskenään taas säästävät.

        Se olisi reilua jos rikkaat antaisivat omia rahojaan köyhille ilman että heidän oma saldo kasvaa siinä reiluuden ohessa.


      • ENGELS

        LISÄÄ VOITTOJA ROSVOKAPITALISTEILLE


      • e.v.v.k
        Teette väärin kirjoitti:

        Työtä se on huonokin työ. Jos luulette että kaikenlaisissa köyhissä maissa on mahdollisuus antaa eettistä työtä kaikille niin silloin te olette tyhmiä.

        Ei heillä ole varaa länsimaisten rikkaiden nipotuksille. Jos keltä tahansa kysyy tykkääkö työstään, niin tykkää he, sekä reilun kaupan että epäreilun kaupan työläiset ovat töissä koska tarvitsevat sen työn.

        Tyhmä ostaa kalliimmalla ja samalla sekoittaa muidenkin tuotteiden hintoja ja lopulta ainoastaan omat markkinamme häiriintyvät koko eettisyydestä joka on huijausta samoin kuin epäeettisyys.

        Eipä paljoa kiinnosta kun istuvat hyvin halpa hinta


      • petosta taas
        köyhä ja pihi kirjoitti:

        Kyllä. Aivan samaa mieltä.

        Ostan kaiken, siis aivan kaiken, niin halvalla kuin mahdollista. Ihan sama, millaista lapsityövoimaa tms. tuotteen valmistukseen on käytetty.

        En _ikinä_ maksaisi millään tavalla paremmin valmistetusta tuotteesta euroakaan enempää, jos tiedän että saan täsmälleen saman tuotteen jostain halvemmalla!

        Ydinvoima sähköstä pitää saada kieltäytyä, tätä tulee olemaan Fennovoima jos en päästetään eteenpäin.

        https://www.youtube.com/watch?v=qlzBYFcYKYc


      • syövän vihaaja
        petosta taas kirjoitti:

        Ydinvoima sähköstä pitää saada kieltäytyä, tätä tulee olemaan Fennovoima jos en päästetään eteenpäin.

        https://www.youtube.com/watch?v=qlzBYFcYKYc

        en halua ostaa ydin sähköa koska,

        Olkiluodosta ikuisuuteeen osa 1.
        http://www.youtube.com/watch?v=xSSRkddjieI&feature=related
        Esittelyssä englannikielellä Arto Lauri
        http://www.youtube.com/watch?v=36VrXtAS2uE&feature=related
        ***A theory of Fukushima ( SUPER SENSORED!)***
        http://www.youtube.com/watch?v=fMxOdBZESrY&feature=related
        **Beettasoihtuvideo KLASSIK!**
        http://www.youtube.com/watch?v=P_a19RRo2gY
        Vesan englantilainen ionicatheri:
        http://www.youtube.com/user/Styrgefilmi?feature=chclk#p/u/32/JidtgPWcMzc
        Olkiluoto bloggade in english
        http://www.youtube.com/watch?v=e0JjIHBxmjs&feature=related


        https://www.youtube.com/watch?v=sSQdB3myW9M


      • .......
        FT ja KTM, 50v kirjoitti:

        Itse olen syntynyt 60-luvulla ja olen yrittäjäperheen lapsi.

        Kyllä siis töitä on tehty yhtä kovasti myös kaupungeissa, ei pelkästään aina maalla. Anteeksi, joskus vaan tuntuu, että aina mollataan meitä "kaupunkilaisia", vaikka olemme tehneet ihan yhtä paljon töitä. Olin mukana yrityksen töissä, samoin kun kaikki sisarukseni, jo siitä 5-6 vuotiaasta, kukin teki mitä pystyi ja osasi. Ja aika samaan tapaan on minutkin kasvatettu, että työtä pitää tehdä, eikä raha kasva puussa - mitään ei ole tullut ilmaiseksi.

        Kritisoin kuitenkin ikäpolvesi tapaa mollata kaikki nuoret. Oikeasti nyt on paljon rankempaa saada töitä, vaikka kuinka olisi koulutusta ja työhalua. Nuoriso- ja aikuistyöttömyys on fakta (todellisuudessa yli puoli miljoonaa työtöntä on nyt).
        Aina on ollut joukossa niitä laiskoja, vetelyksiä, epärehellisiä, juoppoja ja tai vinkuvia emmääjaksa-tyyppejä. Nyt heidät vaan niputetaan yhteen "syrjäytyneiksi".
        Enemmistö on kuitenkin fiksuja ja koulut ja työt (jos niitä saa) hyvin hoitavia.

        Oma sukupolveni valmistui 90-luvun alun ensimmäiseen lamaan. Vakituista työpaikkaa ei saanut, vaan ensin meni 5-6v pätkätyökierteessä. Sitten onnisti ja nyt meidät on pääsääntöisesti irtisanottu lukemattomissa yt-neuvotteluissa.
        Olemme nyt siinä 50v molemmin puolin. Meidän on erittäin vaikea saada enää uutta työpaikkaa. Työtä haetaan 90% nettilomakkeiden kautta.
        Näihin ohjelmoidaan pääsääntöisesti ikäleikkuri 45 tai 50. Eli hakemustasi ei kukaan edes lue, se menee suoraan "yli-ikäisenä" delet-laatikkoon.
        Olemme kuitenkin parhaassa työiässä, ja eläkettä emme edes kuvittele saavamme, köyhä vanhuus odottaa vajaista työvuosista.
        Olen saanut hyvin asiatonta palutetta vanhemmilta sukulaisiltani, heidän mielestään kun "töitä saa, kun niitä vaan haluaa tehdä". Näin varmasti oli vielä siihen 90-luvun taitteeseen asti. Mutta näin lausujat eivät ole itse joutuneet koskaan yt-neuvotteluista työttömäksi ja työhakuun 2000-luvulla.

        Rikastuminen, se onnistuu, jos on työtä. Ikäpolvet sodan jälkeen ovat tällä hetkellä se rikkain ja me 60-luvulla syntyneet tällä hetkellä se köyhin. Kellään ystävälläni EI ole hienoa omakotitaloa, maasturia tai kesähuvilaa. Kaikilla heidän vanhemmillaan on edes jonkinlaiset talot, mökit ja autot jne.
        Materia ei tuo onnea, mutta tekee elämän kivaksi ja esim. kesäloma - vanhemmilla polvilla on vaikea edes käsittää, ettei minun ikäluokallani pätkätöineen ole ehkä ollut koskaan palkallista lomaa - itselläni on ollut 1. kerran, vuonna 2009. Voi sitä ihanaa riemua - joku maksoi siitä, etten tehnyt mitään.

        Jokainen on sukupolvensa lapsi, mutta pitäisi muistaa, että jos ihmisillä ei ole työtä ja toimeentuloa, se vie pohjan kaikelta muulta. Kuka tahansa masentuu, jos sadoista hakemuksista huolimatta et pääse edes haastatteluun ja koulusta on kahden akateemisen tutkinnon verran.
        Koulutus ei takaa mitään, vain suhteet ja onni työnhaussa.

        Nimenomaan.
        Hyvä teksti, kiitos.
        Tämän asian kun hieman useampi ymmärtäisi, olisi maailma parempi paikka.


      • matti kukkarossa(:D)
        Sumutusta kirjoitti:

        Taas vain yksi markkinointikikka jolla saadaan oma tuote näyttämään paremmalta kuin kilpailijan epäreilu tuote.

        Ja maksaako myyjä sitten itse sen lisän kun on niin reilu? Ei maksa, asiakas maksaa sen reiluuden, KÖYHÄ asiakas Suomessa maksaa jonkun KÖYHÄN Kiinalaisen palkankorotuksen. Tavaran myyjä ei ole tehnyt mitään muuta reilua kun nostanut hintaa ja muutellut palkanmaksuja. Se vasta epäreilua kauppaa on.

        Pääongelma säilyy ja pysyy piilossa.

        Ne jotka oikeasti on rikkaita rikastuvat lisää, ja köyhät keskenään taas säästävät.

        Se olisi reilua jos rikkaat antaisivat omia rahojaan köyhille ilman että heidän oma saldo kasvaa siinä reiluuden ohessa.

        Itselläin moraalinen ristiriita; mieluusti ostain laatua, jonka tietää hyväksi myös siltä osin, missä tavara tuotettu. Sama juttu koskien ruokaa, reilun kaupan tuotteita ym. -oikeastaan kaikkea! Köyhällä ei vaan useinkaan ole varaa valita. No, pyrin satsaamaan nykyisin esim. hyviin farkkuihin ja kenkiin, paidat ja puserot voi sitten olla mitä nyt kivaa sattuu löytämään. Yritän kiinnittää huomiota materiaaleihin, että ei olis kertakäyttökamaa -

        Mut tiedostan! Se vaan on just se juttu, et "rikas" voi tehdä kauaskantoisia ostoksia "sijoittamalla" kalliisiin tutteisiin, mut "köyhällä" täytyy tyytyä halvemapaan vaihtoentoon, MIELUITEN (joskus siitä tinkii jonoista moraalisistakin sysitä johtuen) kaikessa -


      • downsiftaaja -
        matti kukkarossa(:D) kirjoitti:

        Itselläin moraalinen ristiriita; mieluusti ostain laatua, jonka tietää hyväksi myös siltä osin, missä tavara tuotettu. Sama juttu koskien ruokaa, reilun kaupan tuotteita ym. -oikeastaan kaikkea! Köyhällä ei vaan useinkaan ole varaa valita. No, pyrin satsaamaan nykyisin esim. hyviin farkkuihin ja kenkiin, paidat ja puserot voi sitten olla mitä nyt kivaa sattuu löytämään. Yritän kiinnittää huomiota materiaaleihin, että ei olis kertakäyttökamaa -

        Mut tiedostan! Se vaan on just se juttu, et "rikas" voi tehdä kauaskantoisia ostoksia "sijoittamalla" kalliisiin tutteisiin, mut "köyhällä" täytyy tyytyä halvemapaan vaihtoentoon, MIELUITEN (joskus siitä tinkii jonoista moraalisistakin sysitä johtuen) kaikessa -

        Ekologistahan on elää miettimällä ylipäätään kulutustaan. Ite en todella shoppaile shoppailun vuoksi ja sen takia et pitäis kokoajan olla jotain uutta. Niinkuin vielä 10 v sitten.

        Kauppahan siinä periaattees kärsii, jos / kun monikin näin aatteleen, varsinkin näin taantuman aikaan, mut ei mahda mitään -

        Ostakoon he kellä sitä pätäkkää on..


      • diiiiiiiifu

        Kaatopaikat täyttyy kun nykyään tuotetaan liikaa vaatteita jotka ei juuri kestä käyttöäkään. Onko nykyiset tekokuidutkaan edes kunnolla kierrätettäviä. Ostakaa kirpputoreilta niin ette ainakaan suoraan tue riistofirmoja :)

        http://tinyurl.com/aikaoma


      • Myyntihelvetti
        downsiftaaja - kirjoitti:

        Ekologistahan on elää miettimällä ylipäätään kulutustaan. Ite en todella shoppaile shoppailun vuoksi ja sen takia et pitäis kokoajan olla jotain uutta. Niinkuin vielä 10 v sitten.

        Kauppahan siinä periaattees kärsii, jos / kun monikin näin aatteleen, varsinkin näin taantuman aikaan, mut ei mahda mitään -

        Ostakoon he kellä sitä pätäkkää on..

        Töissä selaat tietoja tuotteista millä tienata rahaa ja kotona selaat tietoja tuotteista joihin kuluttaa rahaa. Se ei juurikaan lisää onnellisuutta kun saa tasapainoilla siinä välissä kohti päämäärätöntä. Sitä useimmat yrittäjät tekee.

        Ymmärrän downshiftauksen suosion.


      • mies 28v
        Sumutusta kirjoitti:

        Taas vain yksi markkinointikikka jolla saadaan oma tuote näyttämään paremmalta kuin kilpailijan epäreilu tuote.

        Ja maksaako myyjä sitten itse sen lisän kun on niin reilu? Ei maksa, asiakas maksaa sen reiluuden, KÖYHÄ asiakas Suomessa maksaa jonkun KÖYHÄN Kiinalaisen palkankorotuksen. Tavaran myyjä ei ole tehnyt mitään muuta reilua kun nostanut hintaa ja muutellut palkanmaksuja. Se vasta epäreilua kauppaa on.

        Pääongelma säilyy ja pysyy piilossa.

        Ne jotka oikeasti on rikkaita rikastuvat lisää, ja köyhät keskenään taas säästävät.

        Se olisi reilua jos rikkaat antaisivat omia rahojaan köyhille ilman että heidän oma saldo kasvaa siinä reiluuden ohessa.

        " Se olisi reilua jos rikkaat antaisivat omia rahojaan köyhille ilman että heidän oma saldo kasvaa siinä reiluuden ohessa. "

        Tuota, näin jos odotuksesi on kohtuullinen suhteessa rikkaan rahoihin.Minusta kun tuossa sinun tekstissä on vähän "rikkaat on aina riistäjiä" henkeä.Tottahan se toisissa tapauksissa onkin mutta ei kaikissa.On myös paljon rikkaita jotka on perustanut oman yrityksen ja rikastuneet sillä.Ja jos joku tekee näin niin mielestäni, se on ihan oikeutettua että ihminen saa nauttia rahoistaan jotka on omalla riskillään tehnyt.


      • Niinpäs olikin
        mies 28v kirjoitti:

        " Se olisi reilua jos rikkaat antaisivat omia rahojaan köyhille ilman että heidän oma saldo kasvaa siinä reiluuden ohessa. "

        Tuota, näin jos odotuksesi on kohtuullinen suhteessa rikkaan rahoihin.Minusta kun tuossa sinun tekstissä on vähän "rikkaat on aina riistäjiä" henkeä.Tottahan se toisissa tapauksissa onkin mutta ei kaikissa.On myös paljon rikkaita jotka on perustanut oman yrityksen ja rikastuneet sillä.Ja jos joku tekee näin niin mielestäni, se on ihan oikeutettua että ihminen saa nauttia rahoistaan jotka on omalla riskillään tehnyt.

        Eriarvoisuus olikin tasa-arvoisuutta, pääsi jo unohtumaan tuollainen logiikka.


      • oletko miettinyt
        Sumutusta kirjoitti:

        Taas vain yksi markkinointikikka jolla saadaan oma tuote näyttämään paremmalta kuin kilpailijan epäreilu tuote.

        Ja maksaako myyjä sitten itse sen lisän kun on niin reilu? Ei maksa, asiakas maksaa sen reiluuden, KÖYHÄ asiakas Suomessa maksaa jonkun KÖYHÄN Kiinalaisen palkankorotuksen. Tavaran myyjä ei ole tehnyt mitään muuta reilua kun nostanut hintaa ja muutellut palkanmaksuja. Se vasta epäreilua kauppaa on.

        Pääongelma säilyy ja pysyy piilossa.

        Ne jotka oikeasti on rikkaita rikastuvat lisää, ja köyhät keskenään taas säästävät.

        Se olisi reilua jos rikkaat antaisivat omia rahojaan köyhille ilman että heidän oma saldo kasvaa siinä reiluuden ohessa.

        Jos olisi halukkuutta niin halpatyövoiman maihin laitettaisiin sanktioilla samanlaiset säännöt palkan ja työolojen suhteen kuin länsimaissakin nyt se on vain monikansallisten yritysten silmänlumetta tuo "laillinen toiminta". Tuo köyhien maiden halpa työvoima vääristää kilpailua kaikkialla ja juuri siksi meidänkin palkkoja yritetään laskea alemmas "kilpailukyvyn" nimissä. Jos pelisäännöt olisi kaikkialla samanlaiset olisi todelliselle ja oikeanlaiselle yrittämiselle sijaa.


      • ihmettelijä
        FT ja KTM, 50v kirjoitti:

        Itse olen syntynyt 60-luvulla ja olen yrittäjäperheen lapsi.

        Kyllä siis töitä on tehty yhtä kovasti myös kaupungeissa, ei pelkästään aina maalla. Anteeksi, joskus vaan tuntuu, että aina mollataan meitä "kaupunkilaisia", vaikka olemme tehneet ihan yhtä paljon töitä. Olin mukana yrityksen töissä, samoin kun kaikki sisarukseni, jo siitä 5-6 vuotiaasta, kukin teki mitä pystyi ja osasi. Ja aika samaan tapaan on minutkin kasvatettu, että työtä pitää tehdä, eikä raha kasva puussa - mitään ei ole tullut ilmaiseksi.

        Kritisoin kuitenkin ikäpolvesi tapaa mollata kaikki nuoret. Oikeasti nyt on paljon rankempaa saada töitä, vaikka kuinka olisi koulutusta ja työhalua. Nuoriso- ja aikuistyöttömyys on fakta (todellisuudessa yli puoli miljoonaa työtöntä on nyt).
        Aina on ollut joukossa niitä laiskoja, vetelyksiä, epärehellisiä, juoppoja ja tai vinkuvia emmääjaksa-tyyppejä. Nyt heidät vaan niputetaan yhteen "syrjäytyneiksi".
        Enemmistö on kuitenkin fiksuja ja koulut ja työt (jos niitä saa) hyvin hoitavia.

        Oma sukupolveni valmistui 90-luvun alun ensimmäiseen lamaan. Vakituista työpaikkaa ei saanut, vaan ensin meni 5-6v pätkätyökierteessä. Sitten onnisti ja nyt meidät on pääsääntöisesti irtisanottu lukemattomissa yt-neuvotteluissa.
        Olemme nyt siinä 50v molemmin puolin. Meidän on erittäin vaikea saada enää uutta työpaikkaa. Työtä haetaan 90% nettilomakkeiden kautta.
        Näihin ohjelmoidaan pääsääntöisesti ikäleikkuri 45 tai 50. Eli hakemustasi ei kukaan edes lue, se menee suoraan "yli-ikäisenä" delet-laatikkoon.
        Olemme kuitenkin parhaassa työiässä, ja eläkettä emme edes kuvittele saavamme, köyhä vanhuus odottaa vajaista työvuosista.
        Olen saanut hyvin asiatonta palutetta vanhemmilta sukulaisiltani, heidän mielestään kun "töitä saa, kun niitä vaan haluaa tehdä". Näin varmasti oli vielä siihen 90-luvun taitteeseen asti. Mutta näin lausujat eivät ole itse joutuneet koskaan yt-neuvotteluista työttömäksi ja työhakuun 2000-luvulla.

        Rikastuminen, se onnistuu, jos on työtä. Ikäpolvet sodan jälkeen ovat tällä hetkellä se rikkain ja me 60-luvulla syntyneet tällä hetkellä se köyhin. Kellään ystävälläni EI ole hienoa omakotitaloa, maasturia tai kesähuvilaa. Kaikilla heidän vanhemmillaan on edes jonkinlaiset talot, mökit ja autot jne.
        Materia ei tuo onnea, mutta tekee elämän kivaksi ja esim. kesäloma - vanhemmilla polvilla on vaikea edes käsittää, ettei minun ikäluokallani pätkätöineen ole ehkä ollut koskaan palkallista lomaa - itselläni on ollut 1. kerran, vuonna 2009. Voi sitä ihanaa riemua - joku maksoi siitä, etten tehnyt mitään.

        Jokainen on sukupolvensa lapsi, mutta pitäisi muistaa, että jos ihmisillä ei ole työtä ja toimeentuloa, se vie pohjan kaikelta muulta. Kuka tahansa masentuu, jos sadoista hakemuksista huolimatta et pääse edes haastatteluun ja koulusta on kahden akateemisen tutkinnon verran.
        Koulutus ei takaa mitään, vain suhteet ja onni työnhaussa.

        Ja sitten vielä toitotetaan että Suomi on tasa-arvoinen maa ja täällä on kaikilla samat mahdollisuudet. Ilmeisesti tuokin on vain pelkkää median luomaa harha kuvaa.

        Suhteilla ja hyvällä onnella sitä helpoiten pääsee töihin, mutta mitäs sitten jos kumpaakaan ei ole. Työnhaku menee nettiin ja silloin kun se menee nettiin, niin siitä tulee entistä epävarmempaa. Työtä ei voi vain saada kävelemällä johonkin työpaikkaan ja kyselemään töitä.


      • mies 28v
        Niinpäs olikin kirjoitti:

        Eriarvoisuus olikin tasa-arvoisuutta, pääsi jo unohtumaan tuollainen logiikka.

        :D Arvasin että joku kääntää homman siten että olenkin kapitalisti sika!
        Se mitä tarkoitan on että yhteiskunnassa on ihan ok, että on kaiken "arvoisia" ihmisiä; Toiset rikkaita, toisen keskiluokkaisia ja toiset huonotuloisia.Tietyssä määrin jokainen voi vaikuttaa elämäänsä (ainakin suomessa) mihin kuuluu.Enkä tarkoita nyt sitten että huonotuloisten kuuluu asua kadulla ei! Huonotuloinen voi olla vaikka 1200e/kk nettona tienaava joka elää kyllä, mutta kanarian matkat voi unohtaa.
        Eli sinällään, kyllä, eriarvoisuus on myös tasa-arvoisuutta.

        Sitten taas vääränlaista eri arvoisuutta on kunnon kylmä kapitalismi, missä raha puhuu ja on oikeasti Herrat jotka polkee kaikissa asioissa rahan perässä ja ihmisillä eikä yhteiskunnalla ole mitään väliä.

        Noilla kahdella on siis vissiero!


      • Eriarvoista kauppaa
        oletko miettinyt kirjoitti:

        Jos olisi halukkuutta niin halpatyövoiman maihin laitettaisiin sanktioilla samanlaiset säännöt palkan ja työolojen suhteen kuin länsimaissakin nyt se on vain monikansallisten yritysten silmänlumetta tuo "laillinen toiminta". Tuo köyhien maiden halpa työvoima vääristää kilpailua kaikkialla ja juuri siksi meidänkin palkkoja yritetään laskea alemmas "kilpailukyvyn" nimissä. Jos pelisäännöt olisi kaikkialla samanlaiset olisi todelliselle ja oikeanlaiselle yrittämiselle sijaa.

        Hyvä ajatus että pitää maksaa köyhille kunnon palkkaa ja voihan joku heistä saadakin parempaa palkkaa näin, mutta ovat kyllä marginaalisen pieni osa siitä köyhien massasta. Enemmistön eli köyhien määrä maailmassa kasvaa, koska vähemmistön eli rikkaiden varallisuus kasvaa. Eikä näihin mihinkään tuotetietoihin ole 100% luottamista sen enempää kuin muihinkaan myyntipuheisiin.


      • On siinä tämä järki
        mies 28v kirjoitti:

        :D Arvasin että joku kääntää homman siten että olenkin kapitalisti sika!
        Se mitä tarkoitan on että yhteiskunnassa on ihan ok, että on kaiken "arvoisia" ihmisiä; Toiset rikkaita, toisen keskiluokkaisia ja toiset huonotuloisia.Tietyssä määrin jokainen voi vaikuttaa elämäänsä (ainakin suomessa) mihin kuuluu.Enkä tarkoita nyt sitten että huonotuloisten kuuluu asua kadulla ei! Huonotuloinen voi olla vaikka 1200e/kk nettona tienaava joka elää kyllä, mutta kanarian matkat voi unohtaa.
        Eli sinällään, kyllä, eriarvoisuus on myös tasa-arvoisuutta.

        Sitten taas vääränlaista eri arvoisuutta on kunnon kylmä kapitalismi, missä raha puhuu ja on oikeasti Herrat jotka polkee kaikissa asioissa rahan perässä ja ihmisillä eikä yhteiskunnalla ole mitään väliä.

        Noilla kahdella on siis vissiero!

        Jos 2 henkilöä jakaa palkan 50-50 se on tasajako, mutta jos he jakaa 100-0 niin ei sekään silti täysin huono jako ole, 50% henkilöistä on tyytyväisiä.

        Olisiko kenties tästä kyse?


      • mies 28v
        On siinä tämä järki kirjoitti:

        Jos 2 henkilöä jakaa palkan 50-50 se on tasajako, mutta jos he jakaa 100-0 niin ei sekään silti täysin huono jako ole, 50% henkilöistä on tyytyväisiä.

        Olisiko kenties tästä kyse?

        No, jos pitää jakaa 10ke kuukauden palkka potti päällikölle, työnjohtajalle ja asentajalle, niin kyllä jakaminen menee ihan vastuullisuuden mukaan sekä päätösten seurauksien mukaan.Eli, päällikkölle 4.5ke, työnjohtaja 3.3ke ja duunari 2.2ke.Jokainen voi sitten taas puolestaan vaikuttaa omassa elämässään, mitä noista haluaa olla.


      • Ei ole rikkaita nuo
        mies 28v kirjoitti:

        No, jos pitää jakaa 10ke kuukauden palkka potti päällikölle, työnjohtajalle ja asentajalle, niin kyllä jakaminen menee ihan vastuullisuuden mukaan sekä päätösten seurauksien mukaan.Eli, päällikkölle 4.5ke, työnjohtaja 3.3ke ja duunari 2.2ke.Jokainen voi sitten taas puolestaan vaikuttaa omassa elämässään, mitä noista haluaa olla.

        Nuo ovat kaikki duunareita ja täysin samassa veneessä.

        Onko 4500 euron kuukausi palkkaa saava rikas jos maailmassa on eräillä satoja miljoonia ja joillain jopa miljardeja muhimassa korkojaan?

        Ne kasvavat helposti korkoa tuon 4500 e kk ja paljon enemmänkin.

        Sen eteen he eivät edes tee mitään. Heidän ei edes kannata perustaa firmaa ja palkata ketään tekemään töitä koska pelkkä raha on paras työläinen, ja koron kasvatus paras yritys.

        1 Miljoona säästötilillä vastaa ainakin yhden työntekijän tuottamaa hyötyä eikä sille tarvi edes palkkaa maksaa.

        Tarkoitin epätasa-arvolla oikeasti rikkaita suhteessa köyhiin.


      • mies 28v
        Ei ole rikkaita nuo kirjoitti:

        Nuo ovat kaikki duunareita ja täysin samassa veneessä.

        Onko 4500 euron kuukausi palkkaa saava rikas jos maailmassa on eräillä satoja miljoonia ja joillain jopa miljardeja muhimassa korkojaan?

        Ne kasvavat helposti korkoa tuon 4500 e kk ja paljon enemmänkin.

        Sen eteen he eivät edes tee mitään. Heidän ei edes kannata perustaa firmaa ja palkata ketään tekemään töitä koska pelkkä raha on paras työläinen, ja koron kasvatus paras yritys.

        1 Miljoona säästötilillä vastaa ainakin yhden työntekijän tuottamaa hyötyä eikä sille tarvi edes palkkaa maksaa.

        Tarkoitin epätasa-arvolla oikeasti rikkaita suhteessa köyhiin.

        Niin, no jos puhutaan oikeasti miljonääri ja miljardööri luokasta niin hyvähän niiden olisi harrastaa hyväntekeväisyyttä.Ja ne tekevät joilla on vielä omatuntoa yhtään jäljellä.

        Ja onko sitten väärin,epäreilua tai epätasa-arvoista että joillakin on tuollaisia rahoja niin on ja ei. Itse hyväksyn sellaiset miljonäärit jotka ovat itse lähteneet pienestä firmasta tai keksinnöstä liikeelle ja kasvattaneet omalla riskillä yritystä isommaksi. Silloin ihminen on itse tehnyt ja ottanut riskiä, omaa luottokykyään vastaan eikä siinä silloin ole muilla mitään valittamista.
        Ristiriitaisia ja ei-niin hyväksyttäviä on sitten suurten johtajien ja keskinäiset kultaisen kädenpuristukset joissa siirtyy jopa työpaikalta lähtiessään satoja tuhansia mukana.Yksinkertaisesti, se on vain väärin!
        Ymmärrän jos johtaja saa kohtuun isoa palkkaa, esim. sveitsin malliiin jossa johtaja voi tienata 12 kertaisen palkan duunariin verrattuna.Eli, jos duunari tienaa 2ke / kk niin johtaja max. palkkio on 24ke/kk.
        Tuon lisäksi ymmärrän jonkilaisen vuosibonuksen joka pitäisi kuitenkin jäädä muutamaan kymmeneen tuhanteen eikä liikkua monessa sadassa tonnissa.

        Eli, kohtuuskaikessa, myös johtajien palkassa.


      • Ei tarvi hyväksyä
        mies 28v kirjoitti:

        Niin, no jos puhutaan oikeasti miljonääri ja miljardööri luokasta niin hyvähän niiden olisi harrastaa hyväntekeväisyyttä.Ja ne tekevät joilla on vielä omatuntoa yhtään jäljellä.

        Ja onko sitten väärin,epäreilua tai epätasa-arvoista että joillakin on tuollaisia rahoja niin on ja ei. Itse hyväksyn sellaiset miljonäärit jotka ovat itse lähteneet pienestä firmasta tai keksinnöstä liikeelle ja kasvattaneet omalla riskillä yritystä isommaksi. Silloin ihminen on itse tehnyt ja ottanut riskiä, omaa luottokykyään vastaan eikä siinä silloin ole muilla mitään valittamista.
        Ristiriitaisia ja ei-niin hyväksyttäviä on sitten suurten johtajien ja keskinäiset kultaisen kädenpuristukset joissa siirtyy jopa työpaikalta lähtiessään satoja tuhansia mukana.Yksinkertaisesti, se on vain väärin!
        Ymmärrän jos johtaja saa kohtuun isoa palkkaa, esim. sveitsin malliiin jossa johtaja voi tienata 12 kertaisen palkan duunariin verrattuna.Eli, jos duunari tienaa 2ke / kk niin johtaja max. palkkio on 24ke/kk.
        Tuon lisäksi ymmärrän jonkilaisen vuosibonuksen joka pitäisi kuitenkin jäädä muutamaan kymmeneen tuhanteen eikä liikkua monessa sadassa tonnissa.

        Eli, kohtuuskaikessa, myös johtajien palkassa.

        Jos hyväksyt nuo itse miljardööriksi päässeet "nerot" niin annat mahdollisuuden myös noille ei hyväksymillesi "nerojen" per...n nuoleskelijoille.

        Ratkaisu on ettei tarvi hyväksyä yhtäkään multimiljonääriä joka haluaa pitää omana saldonaan satoja miljoonia ja enemmänkin.

        Näitä sankaritarinoita Bill Gates, Steve Jobs, Supercell ja muut käytetään hyväkseen siinä että sen liiallisen saldon omistaminen on ihan ok. Samoin veikkaaja, urheilija ja taiteilija voivat yhtäkkiä olla oikeutettuja miljonäärejä.

        Roistoja ne on kaikki. Mielestäni omaisuudelle tulee säätää jotkin ylärajat jotka ovat globaaleja kaikkialla kaikille voimassa olevia lakeja. Sellaiset rajat tulevat ehkä kapitalismin 2 versiossa jos tämä ensimmäinen saa kaatua ilman niitä ylärajoja.


      • mies 28v
        Ei tarvi hyväksyä kirjoitti:

        Jos hyväksyt nuo itse miljardööriksi päässeet "nerot" niin annat mahdollisuuden myös noille ei hyväksymillesi "nerojen" per...n nuoleskelijoille.

        Ratkaisu on ettei tarvi hyväksyä yhtäkään multimiljonääriä joka haluaa pitää omana saldonaan satoja miljoonia ja enemmänkin.

        Näitä sankaritarinoita Bill Gates, Steve Jobs, Supercell ja muut käytetään hyväkseen siinä että sen liiallisen saldon omistaminen on ihan ok. Samoin veikkaaja, urheilija ja taiteilija voivat yhtäkkiä olla oikeutettuja miljonäärejä.

        Roistoja ne on kaikki. Mielestäni omaisuudelle tulee säätää jotkin ylärajat jotka ovat globaaleja kaikkialla kaikille voimassa olevia lakeja. Sellaiset rajat tulevat ehkä kapitalismin 2 versiossa jos tämä ensimmäinen saa kaatua ilman niitä ylärajoja.

        Niin, eli jos sinä tekisit miljoonien arvoisen idean joka olisi erittäin onnistuuko se ja päätyisit likikonkurssi montun kautta miljonääriksi, niin sinä et saisi kuin murto-osan siitä minkä puolesta olisit riskeeranut.Loput menisi valtiolle.Menisikö oikein..? Ei mielestäni. Se jolla on munaa pelata peli loppuun on myös ansainnut lopputuloksen. On se sitten velka vankeus taikka miljonääri.
        Ja hyvänä esimerkkinä nostan Rovion, agry birdsin tekijät.Tyyppit tekivät satoja pelejä ja pitipä jo melkein laittaa lappu luukullekkin jossain vaiheessa, kunnes potti räjähti. Tuossa on sitä sitkeyttä, itseensä uskomista ja riskinotonkykyä mistä puhun.


      • Vain miljoona € :(
        mies 28v kirjoitti:

        Niin, eli jos sinä tekisit miljoonien arvoisen idean joka olisi erittäin onnistuuko se ja päätyisit likikonkurssi montun kautta miljonääriksi, niin sinä et saisi kuin murto-osan siitä minkä puolesta olisit riskeeranut.Loput menisi valtiolle.Menisikö oikein..? Ei mielestäni. Se jolla on munaa pelata peli loppuun on myös ansainnut lopputuloksen. On se sitten velka vankeus taikka miljonääri.
        Ja hyvänä esimerkkinä nostan Rovion, agry birdsin tekijät.Tyyppit tekivät satoja pelejä ja pitipä jo melkein laittaa lappu luukullekkin jossain vaiheessa, kunnes potti räjähti. Tuossa on sitä sitkeyttä, itseensä uskomista ja riskinotonkykyä mistä puhun.

        No hyväksy sitten, itse en hyväksy.


    • reilusuomi

      Hyvä pointti, aloittaja. Köyhänä on helppo mennä sen halvimman perään ja unohtaa, mikä köyhyytemme on aiheuttanut: suuryritysten ahneus. Jos ne olisivat toimineet moraalisesti oman yhteiskunnan yhteisen hyvän eteen, ne olisivat pitäneet työpaikat omassa maassa. Jos me olisimme toimineet yhteiskunnan hyväksi, olisimme aina ostaneet kotimaista. Jos "edustajamme" ja virkamieskunta olisivat yhteiskunnan hyvän puolella, ne olisivat säätäneet lakeja, jotka mahdollistavat yritystoiminnan ja tekevät vähemmän haluttavaksi muuttaa riistämään jo köyhdytettyjen maiden kansalaisia. No, sama köyhdyttäminen on meneillään Suomessa juuri nyt. Työpaikat tulevat takaisin sitten, kun suostumme hengenpitimiksemme työskentelemään orjina. Paikallisten tuotteiden ostaminen, niin täällä kuin muuallakin, parantaisi jokaisen kansalaisen asemaa, paitsi tietysti suuryritysten osakkeenomistajien lyhyen tähtäimen taloudellista asemaa - ja sehän ei tavallista kansalaista voisi vähempää liikuttaa.

    • olisi viisasta....

      Mielellään käyttäisin hyvää kotimaista tuotetta vaikka olisi kalliinpaa kuin halpatuonti vaate. Maksaisn mielellään jos voisin tukea kotimaista työtä.

      Suomessa pitäisi saada täydellinen uudistuminen firmojen omistajissa ja valtion johdossa jotta saataisiin ne tirmat pysymään kotimaisissa käsissä joilla on hyvä osaaminen ja laatu kohdallaan.

      • eläinrääkkäystä

        Niin, ja miten angoravilla nypitään, eläviltä kaneilta.


      • ei koskenut yhtään
        eläinrääkkäystä kirjoitti:

        Niin, ja miten angoravilla nypitään, eläviltä kaneilta.

        Meillä oli cairterrieri jonka turkki hoidettiin nyppimällä. Isot kasat karvaa nypittiin elävältä koiralta.


    • Kuluttaja6

      Vaatteiden alkuperä ei kiinnosta

    • emmastiin

      Vaatafirmat meni nurin suomessa kuin muuallakin läntisessä maailmassa kun ei niin halvalla pystynyt kukaan tekemään tuotetta että olisi pärjännyt kilpailussa.Sama ongelma on muunkin teollisuuden kanssa on mahdoton pärjätä maiden tuotteille mitkä tehdään maissa joissa palkat on nimellisiä ja työolot ihmisarvon vastaisia.Laadullakaan kun ei pysty kilpailemaan,kun Aasiasta tulevat tuotteet ovat lähes yhtä tasokkaita kuin muualla tehdyt,jos ne on tuottanut firma joka valvoo laatua että Se täyttää länsimaiset vaatimukset.

    • Pessimisti

      Laatumerkkejä ostamalla, laatukauppoja käyttämällä et varmista, että tuote ei olisi mukana kehitysmaiden riistossa. Kalleimmatkin merkkibrändit tuottavat kehitysmaissa tuotteitaan. Ymmärtääkseni esim. kallis ja arvostettu laukkufirma Louis Vuitton tuottaa kehitysmaissa laukkuja, saman moniyritys-ketjulla on useita yrityksiä, kalliita, keskihintaisia ja halpoja laukkuja. Jos ostat LV-laukun josta maksat kalliisti, tuet ainakin välillisesti halpatuotantoa. MOT kertoi, myös Stockmann pitäisi laittaa boikottilistalle.

      Jos ostat "100% suomalaista" silloinkin kankaat voivat olla valmistetut esim. Intiassa, jossa kemiallinen kangas/vaateteollisuus on tuhonnut piittaamattomasti laajasti ympäristöä, kehitysmaan palkkoja maksaen."Made in Italy" tarkoittaa usein laitonta, laittomilla kiinalaisin työntekijöin riistopalkalla Italiassa pyöritettävää salaista pientehdasta.

      Vaatteiden lisäksi, kaikkia muitakin kulutustuotteita valmistetaan kehitysmaissa.

      Yksittäisillä kansalaisilla, pienillä järjestöillä tai valtioilla ei ole kontrollia miten monikansalliset yritykset toimivat kehitysmaissa. Kun Kiinassa ja Aasian muissa, kehittyvissä nk. tiikerivaltioissa palkat nousevat ja työehdot kovenevat, firmat siirtävät tuotannon esim. Vietnamiin, Kambodzaan tai Afrikkaan, joissa odottaa satoja miljoonia uusia riistettäviä, joilla ei ole työtä ja joiden perheet näkevät nälkää niin, että mikä tahansa työ, mikä tahansa tehdas kelpaa ihmisille ja heikoille korruptoituneille valtioille, jotka ei ole hallintaa maansa asioissa eikä demokratiaa.

      • ostamatta?

        Näinhän se ikävä kyllä menee ja meikä kuluttaja on hukassa. Vaatteita pitäisi päälle laittaa ja ainut keino on vaimentaa oman tunnon ääni. Se ei olisi paljosta kinni. Jos voisi olla varma, että vaatteesta maksamani ylimääräinen euro (tai 10) menisi suoraan sen tekijälle exrana niin siinä maassa tekijä eläisi herroiksi. Sen sijaan tekijä ei saa mitään ja yritykset vetävät kaiken katteen välistä.

        Ei voi hyväksyä sitä, että joku tekee 15h päivässä melkein ilmaiseksi saamatta edes perustarpeita itselleen, vain vähän murua rinnan alle.

        Se tieto vielä, että kaikki käyttävät riistotyövoimaa. Ei ole väliä ostanko Lidukasta sporttivaatteen 5 eurolla vai samankaltaisen merkkiliikkeestä 50 eurolla. Toisella on vain vielä parempi kate.

        Ainut millä voi lohduttautua, on se että myyjä täällä suomessa saa palkkaa ja arvolisäverot jäävät suomeen. Pitää vain muistaa käyttää kivijalkamyymälöitä eikä tilata pelkästää netistä kaikkea.


    • merrkki

      Ainoa mikä tehoaa on kuluttajien vaatimukset. Vaatikaa ja laittakaa palautetta yrityksille!

      Vertaan tilannetta kosmetiikkaan ja eläinkokeisiin. Muutokset eivät ole tapahtuneet nopeasti, mutta eläinkokeettomat tuotteet on nykyisin merkitty ja ilmeisesti Eu:kin yrittää tehdä asialle jotain. Mutta mitään ei olisi tapahtunut ilman kuluttajien huomiota.

      Eli nyt palautetta laittamaan. Olisi hyvä myös samanlainen lista kuin animalialla josta näkee varmasti eettiset tuotteet. Vaatteisiin pitäisi saada myös joku merkki kertomaan eettisyydestä, kuten pupumerkki eläinkokeettomuudesta.

    • ostan vain ulkolaist

      Minulle se tuntuu sydämessä, mutta kukkaroni sanoo toista. En pysty näillä tuloilla ostamaan kotimaista tuoetta, en ruuassa enkä vaatteissa enkä missään, se vaan on fakta. Vaikka halpatyömoiman asiat raastaa sydäntäni, niin köyhän on pakko ostaa sitä mitä saa halvalla.

      Kotimaista en kertakaikkiaan voi ostaa, se veisi kaikki rahat. Nyt saan vaateita ja ruokaa, mutta jos ostaisinkotimiasta olisi valittava kumpaa ostan ruokaa vai vaatteita?

      Näin se vaan on.

      Mikäli sitten loppuu halpatyövoman tuottamat vaatteet, minun tieni menee sitten lopullisesti kirpputorille.

      Mutta tässä tilanteessa kun hallitus leikkaa ja leikkaa pienituloisilta, on pakko suosia näitä tuontivaatteita.

      • niinpä niin

        Se vielä, että alkaapa sen näkymään hallpatyövoima ja orjatyövoima suomessakin, työttömät laitetaan satojen kilometrien päähän ilmaiseksi töihin... pakolla... joten pata kattila soimaa... sama meininki se on suomessakin...3 h työmatka, 9 e päviäliksa, bensakulut tai bussilippu, ryöpaikkaruokailu... ei matkakuluvähennystä... sama kohtalo se on suomalisilla kuin heilläkin...


      • kiukkunen
        niinpä niin kirjoitti:

        Se vielä, että alkaapa sen näkymään hallpatyövoima ja orjatyövoima suomessakin, työttömät laitetaan satojen kilometrien päähän ilmaiseksi töihin... pakolla... joten pata kattila soimaa... sama meininki se on suomessakin...3 h työmatka, 9 e päviäliksa, bensakulut tai bussilippu, ryöpaikkaruokailu... ei matkakuluvähennystä... sama kohtalo se on suomalisilla kuin heilläkin...

        Työttömyydestä saa osin syyttää itseä. Useimmat ei ät jaka,viitsi,halua tai mute vaan ei kiinosta. Musta on oikein että työtön menee sitten vaikka 100km päähän töihn sillä nii täällä muutkin tekee siis töit.. on väärin että yhteiskunta elättää työkykykset jotka ei vain viitsi sinne töihin mennä. Tässä tietty poikkeuksena ne joilla terveydellisiä ongelmia.


      • ....................
        kiukkunen kirjoitti:

        Työttömyydestä saa osin syyttää itseä. Useimmat ei ät jaka,viitsi,halua tai mute vaan ei kiinosta. Musta on oikein että työtön menee sitten vaikka 100km päähän töihn sillä nii täällä muutkin tekee siis töit.. on väärin että yhteiskunta elättää työkykykset jotka ei vain viitsi sinne töihin mennä. Tässä tietty poikkeuksena ne joilla terveydellisiä ongelmia.

        Sata plussaa "Kiukkusen" kommentille! :)


      • kysyy
        .................... kirjoitti:

        Sata plussaa "Kiukkusen" kommentille! :)

        Mikä on sinun työmatkasi pituus? Työssäolon tarkoitus on elättää työntekijä eikä vaan haalia voittoa työnantajalle. Jos työmatkan takia palkka alkaa mennä miinukselle niin se ei vastaa tarkoitustaan.


      • kyllä naurattaa
        kiukkunen kirjoitti:

        Työttömyydestä saa osin syyttää itseä. Useimmat ei ät jaka,viitsi,halua tai mute vaan ei kiinosta. Musta on oikein että työtön menee sitten vaikka 100km päähän töihn sillä nii täällä muutkin tekee siis töit.. on väärin että yhteiskunta elättää työkykykset jotka ei vain viitsi sinne töihin mennä. Tässä tietty poikkeuksena ne joilla terveydellisiä ongelmia.

        Minuakin kiinnostaa minkämoinen työmatka on kiukkusella. Onko joskus ollut työttömyyttä että olis sitä kokemusta asiasta niin vois laukoa mielipiteitäkin. Mikä on asema tällä hetkellä, veikkaan että kiukkunen on joko yrittäjä joka hamuaa sitä varallisuutta lähinnä vaan omaan taskuunsa tai sitten kiukkunen on eläkkeellä oleva suurten ikäluokkien edustaja joka ei ole ollut päivääkään työtön.

        Nämä suuret ikäluokat kun on sellainen erityisryhmä joka on saanut kaiken laittamatta itse juuri mitään likoon. Heidän isänsä sotivat suomen itsenäiseksi ja kaikki tulikin sitten kuin manulle illallinen. Oli vakityöpaikka eläkkeelle asti ilman että olis vaadittu korkeakoulututkintoa työtä saadakseen. Asunnotkin oli halvempia ja ne sai helposti maksettua sillä palkallansa. Kyllä se itsekkyys on ihanaa kun on ollut niin helppoa että.


    • eläkeläinen

      Todella pistää miettimään tämä ihmisten eri arvoinen kohtelu, mutta toisaalta vähä tuloisena on ostettava sitä minkä edullisemmin saa. Kirpputorit ihan hyviä ostos paikkoja, ja ite tuunaamalla saa mieleistään päälle pantavaa.

    • Avainlipun puolesta

      MOT ohjelmassa oli esimerkkinä muistaakseni Reima -merkkinen lasten paita. Valmistettu halvalla, 2 cnt ompelijalle. Hinta kaupassa 12,95 €. Prisman hyllyssä myynnissä vastaavanlaisia paitoja samaan hintaan. Paidoissa lappu "Made in Finland". Samalla rahalla voimme tehdä hyviäkin päätöksiä meidän suomalaisten työpaikkojen puolesta.

      • suosin ulkolaista

        Tuo on tyhjää löpinää, " osta suomalaista säilyy suomalaisten työpaikat..."" jöpö höpö... ne mitää säily, joka päivä lentää puihalle satoja ihmisiä sieltä täältä... kunhan päättäjät vaan yrittää aivopestä kulutajia...
        mä en usko tuohon juttuun ollenkaan.
        Ei ne työpaikat säily vaikka kuin ostat kotimaista.. pelkkää ironiaa...

        Minä ostan sitä minkä halvalla saan, ja se on aina ulkolaista. Mikään muu siinä ei eroa kuin halvempi hinta, ei ole suomalaiseen varaa ollut moneen vuoteen.


      • paita minuutissa

        Kehitysmaissa ompelija ei varmasti saa edes tuota 2cnt/ tuote. Hiljattain tv:n ajankohtaisohjelmassa kerrottiin Bangladesissä ( en tiedä edes kirjoitinko oikein) työskentelevästä ompelijanaisesta. Hän oli päässyt töihin tällaiseen "parempaan" tehtaaseen, jossa työntekijöiden työturvallisuutta tarkkailtiin. ( esim. poistumistiet avoinna tulipalon varalta yms.) Tehdas valmisti merkkivaatteita. Hän ompeli normaalivauhdilla paidan varmaan alle minuutissa. Kuukausipalkka oli n. 20 euroa. Siellä palkka jolla joten kuten tulee toimeen, jos perheessä on muitakin palkansaajia. Mutta kuinkahan monta paitaa nainen ompelee kuukaudessa? Ei tule yhdelle paidalle paljon tekijäkustannuksia.


      • täällä..
        paita minuutissa kirjoitti:

        Kehitysmaissa ompelija ei varmasti saa edes tuota 2cnt/ tuote. Hiljattain tv:n ajankohtaisohjelmassa kerrottiin Bangladesissä ( en tiedä edes kirjoitinko oikein) työskentelevästä ompelijanaisesta. Hän oli päässyt töihin tällaiseen "parempaan" tehtaaseen, jossa työntekijöiden työturvallisuutta tarkkailtiin. ( esim. poistumistiet avoinna tulipalon varalta yms.) Tehdas valmisti merkkivaatteita. Hän ompeli normaalivauhdilla paidan varmaan alle minuutissa. Kuukausipalkka oli n. 20 euroa. Siellä palkka jolla joten kuten tulee toimeen, jos perheessä on muitakin palkansaajia. Mutta kuinkahan monta paitaa nainen ompelee kuukaudessa? Ei tule yhdelle paidalle paljon tekijäkustannuksia.

        Kyseisessä maassa opettaja ansaitsee saman kun ompelija. Täällä taitaa olla niin että ompelija on Suomessa huomattavasti pienituloisempi suhteessa kun tuolla Bangladesissä. Oli ihan virallista tietoa jossain artikkelissa.


      • niin väärin
        paita minuutissa kirjoitti:

        Kehitysmaissa ompelija ei varmasti saa edes tuota 2cnt/ tuote. Hiljattain tv:n ajankohtaisohjelmassa kerrottiin Bangladesissä ( en tiedä edes kirjoitinko oikein) työskentelevästä ompelijanaisesta. Hän oli päässyt töihin tällaiseen "parempaan" tehtaaseen, jossa työntekijöiden työturvallisuutta tarkkailtiin. ( esim. poistumistiet avoinna tulipalon varalta yms.) Tehdas valmisti merkkivaatteita. Hän ompeli normaalivauhdilla paidan varmaan alle minuutissa. Kuukausipalkka oli n. 20 euroa. Siellä palkka jolla joten kuten tulee toimeen, jos perheessä on muitakin palkansaajia. Mutta kuinkahan monta paitaa nainen ompelee kuukaudessa? Ei tule yhdelle paidalle paljon tekijäkustannuksia.

        Totta on se, että noilla halpatuonti tuotteilla se kauppa sen tilin tekee. Onko vielä niitä, jotka kuvittelevat että kun halpatuontivaate on halpa ja jopa tarjouksessa niin kauppa myy niitä nettohinnalla. VÄÄRIN! Kaupan katteet on valtavat noissa tuotteissa. Se tuote maksaa kaupalle murto-osan siitä mikä hintalappu on täällä länsimaissa. Vaikka alennus olisi 50% siitä jää vielä huomattava määrä voittoa. Siksi sinne nämä merkkivaateyritykset ja muut rynnivät tehtaitaan tekemään. Täyttä riistoa ja ihmisten hyväksikäyttämistä. Ja lisäksi tämän takia laatua tekevä kotimainen yritys kärsii tappioita. Halpatuontituote ei kestä mitään ja uutta pitää ostaa jo muutaman kuukauden päästä kun on pesussa kulahtanut. Tuleeko siis edes sen halvemmaksi.


    • yritän suosia kotima

      On todella vaikea löytää Suomessa valmistettuja vaatteita. Kankaiden tuotantomaat ovat vielä oma lukunsa.
      Silti yritän, vaikka tämä tuntuukin taistelulta tuulimyllyjä vastaan Don Quijoten tapaan. Ompelijoitakin on aivan liian vähän. Heidän ei tarvitse edes mainostaa itseään.

      Voin kysyä myös itseltäni, kuinka monta vaatetta tarvitsen? On hyvä olla asu arkeen, juhlaa, liikuntaan. Talvi ja kesä asettavat omat vaatimuksensa.
      Silti olen varma, että paljon nykyistä pienempi määrä vaatteita riittäisi useimmille ihmisille asialliseen suojautumiseen ja lämpimänä pysymiseen.

      • mietin vain

        Voisikohan perustaa sellaisen osuuskunnan joka tekisi kaiken itse alusta loppuun asti. Eli aivan alusta asti kuten raaka-aineet viljellään itse (puuvilla, pellava). Osuuskunnassa olisi kaikki tarvittavat tekijät viljelijät, kangasvärjäämö- ja painokoneet, tekstiilisuunnittelijat, markkinoijat, kirjanpitäjät ja johtajat jne. mitä ikinä työvoimaa tarvittaisiin. Osuuskunnassahan kaikki saavat hyödyn voitoista joten motivaatio olisi olemassa.


    • Miksi pitää???

      Minun ei tarvitse käydä kaupassa ostamassa vaatteita koska minä ompelen vaatteita itselleni itse. Hameet, housut, leningit, takit, puserot, paidat jne. Raha menee vain ruokaan ja vuokraan. Kaupassa on muuten huonot vaatteet ja huonolla maulla tehdyt. Oppikaa ompelemaan itse!!!!!

    • nappi ja neppi

      Ostin Suomessa valmistettuja vaatteita niin kauan kun niitä oli kaupoissa myynnissä. Nykyään ostan vaatteeni 70%:n alesta tai ompelen itse.

    • Ei kiinnosta.

      Vaateiden alkuperä, kunhan ne ovat laadukkaita.

    • timpurit tallinnasta

      Välillä minusta vaikuttaa että, piittamatta kaikista sosiaalietuusuuksista Suomen
      valtio on eräs pieni "epäeettinen yritys" joka tuskin siitä huolimatta tulee menestymään
      milloinkaan enään nyt kun Nokiakin on jo kuollut ja kaikki mennyt päin honkarakennetta..

    • kiukkunen

      Ihmeelistä kun ihmisiä ei kiinosta kotimainen vaan mielummin ostetaan sitä mikä nokan etee tulee. Ite kyllä suosin suomalaista viimeseen saakka. Vaikka en mitenkään keskiverto tuloista paremmin tienaa. Hyvät ihmiset järki käteen. Tai ilmeisesti se on aivan sama teille kuka pikkutyttö rätin teille on ommellu. Sillä 30 sentin palkalla.....

    • Harkitseva kuluttaja

      Olen itsekin miettinyt tätä vaatteiden tuottamisen tapaa... Onpa tosiaan vaikea ajatella, miten tähän voisi vaikuttaa, tai mistä voisi oikeasti tietää...
      Kuten joku jo kirjoitti: tarvittaisiin listaa siitä, missä tätä on jo otettu huomioon (positiivisessa mielessä) tai missä rikotaan työntekijöiden oikeuksia.

      (Itse tosin ostan uutena hyvin vähän vaatteita, käyn useimmiten kirppareilla ja sieltäkään ei lähde mitään mukaan kovin usein. Vähemmällä pärjää...)

    • 16+12

      Ostan mielummin sen halvemman kun kalliin vaatteen syystä että nykypäivänä jokainen euro on tiukassa. Useampi halpa merkki on sitäpaitsi laadukas. Onko parempi että se työtä tekevä lapsi olisi kerjäläisrnä kadulla vai tekemässä vastteita josta saa edes sen vähäisenkin lantin? Moni ei tajua tuota kohtaa. Niiden lasten ainoa selviämiskeino on mennä töihin vaikka se täällä niin epäoikeudenmukaiselta kuullostaakin.

      • Kuningaskuluttaj4

        Ohjelmassa sanottiin, että työpaikkoja tarvitaan siellä mutta yhtiön tulisi kirjoittaa turvallisuussopimus, antaa parempaa palkkaa ja inhimilliset tauot työntekijöille. Kuluttajien täytyy painostaa yhtiötä siihen. Mitään ei tapahdu jos ei kukaan vaadi. Paras tapa on siis boikotoida riistovaatteita.
        Minua ei kiinnosta H&M, Lindex ja muut tusinavaatteet. Kirpparilta kun ostaa, niin ei ainaskaan tue riistoyhtiötä uudelleen. Köyhien on paha ostaa kotimaisia vaatteita nimittäin ne on kalliita. Kankaat voivat olla kuiteskii orjatyöllä valmistettuja.


    • made-in-jossakin

      Periaatteessa kyllä kannattaa pitää kiinni ettisesti tuotetuista tuotteista. Mutta käytännössä tämä voi olla vaikeaa, koska Suomesta on ajettu alas omaa alusvaate ja muuta tekstiii (vaatetus) teollisuutta. Itse muistan hyvin kotimaiset "Hyvon" merkkiset alusasut. Kotimainen, sis lähellä oleva, teollisuus oli helpommin tunnistettavissa ja arvioitavissa.
      Mutta globaalisti tuotetuissa tuotteissa emme voi varmuudella tuntea edes valmistusmaata saatika sitten yksittäistä tuottajaa. Kuluttajalta ei voida vaatia sitä, että tuntee tuotanto-olosuhteet jossakin toisella puolen maapalloa olevassa tehtaassa.
      Itse aloitin työurani (nyt jo eläkkeellä) toimimalla suomalaisessa trikootehtaassa koneasentajana (laitosmiehenä) ja monet naispuoliset sukulaiseni, naapurini ja muut tuttavani olivat siellä töissä eli ne työolot tunnettiin "omasta takaa" varsin hyvin. Suomalainen tekstiili- ja kenkäteollisuus on voimakkaasti supistunut.

      • kokonaisansio

        En ymmärrä sitä, että miksi ei voisi suomessa laittaa pakolaisia halvempaan työhön sillä periaatteella, että palkasta vähennetään sosiaalikulut mitkä pakolaiselle maksetaan. saman voisi tehdä työttömälle suomalaiselle. Näin saisimme rahat pysymään suomessa.


      • pauli rusikoitsija
        kokonaisansio kirjoitti:

        En ymmärrä sitä, että miksi ei voisi suomessa laittaa pakolaisia halvempaan työhön sillä periaatteella, että palkasta vähennetään sosiaalikulut mitkä pakolaiselle maksetaan. saman voisi tehdä työttömälle suomalaiselle. Näin saisimme rahat pysymään suomessa.

        Näin tehdään jo. Sillä erotuksella, että palkkaa ei makseta ollenkaan, vaan se on työttömyyspäiväraha.

        Suomalaiset orjat Suomessa sorvailevat pakkotyönä esimerkiksi mölkky-pelin palikoita:

        http://sakutimonen.com/tag/aktivointisuunnitelma/


    • keljokeljokeljo

      Minua kiinnostaa, koska ostan vain suomalaista tavaraa. Kaikki mikä tulee ulkomailta on tappio kotimaallemme. Samanlainen tappio kuin maahanmuuttajien paapominen. Miksi meidän täytyy maksaa heille kaksoiskansalaisuuden omaaville hirveitä tukimaksuja ja vielä maksaa heidän kotimaahan vaatteista jotka heidän lapsensa ovat tehnyt. Ostakaa siis Suomalaista ja lopettakaa rahan syytäminen ulkomaille.

      http://www.adressit.com/maahanmuuttajien_tukia_alennettava_ja_etuuksia_vahennettava

    • Apple boikottiin

      Pyrin välttämään epäeettisiä yrityksiä parhaani mukaan. Siksi en esim. hanki mitään Apple-tuotteita.

    • maailmanpelastaja

      Täällä taas typeryys vallitsee niin että heikompia heikottaa.
      1) Totta kai yritys tuottaa voittoa omistajilleen, se on yrityksen olemassaolon ainoa syy. Yritykset eivät ole olemassa hyväntekeväisyyttä varten.

      2) Totta kai joku työntekijä Bangladeshissa saa euromääräisesti pienempää palkkaa kuin suomalainen työntekijä, mutta se ei määritä hänen palkkansa suuruutta, vaan sen palkan paikallinen ostovoima. Ei se bangladeshilainen maksa ruoastaan ja asumisestaankaan samaa kuin suomalainen. Palkan määrittää se yritys jossa työntekijä on töissä, eli bangladeshiläisen tapauksessa se paikallinen tehdas. Suomalainen yritys vain ostaa työn heiltä.

      3) Se syy miksi se suomalainen firma teettää töitä siellä halpatyömaassa on halpa työn hinta. Jos siitä työstä vaadittaisiin maksettavan sama summa kuin Suomessa, niin niillä halpatyömaan työntekijöillä EI OLISI TÖITÄ koska se suomalainen yritys EI teettäisi töitään siellä sillä hinnalla.

      4) Lapsityövoimasta on kiva jeesustella, mutta totuus on se etteivät ne lapset ole töissä vanhempiensa ilkeyden vuoksi vaan sen vuoksi että heidän perheensä ovat köyhiä. Ajakaa lapset pois töistä, niin heidän perheensä ovat entistä köyhempiä. Mutta onpahan teillä kirkas otsa.

      Käyttäkää vähemmän aikaa jeesusteluun ja kokeilkaa ajatellakin välillä.

      • vai pelastaja?

        Sulla näemmä tökkii ajattelu pahemman kerran. Jeesustelusta ei todellakaan ole kyse, vaan ihmisten riistosta noissa halpamaissa. Sama trendi mutta ihan eri mittakaavassa on menossa Suomessa. Yritykset yrittävät raapia työtekijän selkänahasta kaiken niin pienellä sijoituksella kuin mahdollista. Nimimerkkisi "maailmanpelastaja" ei kyllä natsaa sinun kohdallasi.


      • Ystävämme myyntisetä
        vai pelastaja? kirjoitti:

        Sulla näemmä tökkii ajattelu pahemman kerran. Jeesustelusta ei todellakaan ole kyse, vaan ihmisten riistosta noissa halpamaissa. Sama trendi mutta ihan eri mittakaavassa on menossa Suomessa. Yritykset yrittävät raapia työtekijän selkänahasta kaiken niin pienellä sijoituksella kuin mahdollista. Nimimerkkisi "maailmanpelastaja" ei kyllä natsaa sinun kohdallasi.

        Voihan se ihan oikeasti olla pelkkä myyntikikka se reilukauppa.

        Olisi tärkeää nähdä tästä aiheesta jonkin firman tuloslaskelmia ennen eettistä kauppaa, ja tulokset eettisen kaupan jälkeen.

        Jos eettinen kauppa saa kaupan käymään paremmin ja lisäkulujen jälkeen tulee silti voittoa, niin kyllä siitä voi päätellä mistä on kyse koko hommassa.


    • Orja vaan ei orpo

      Orjatyö ei ole loppunut maailmasta. Se jatkuu ja tuottaa omaisuuksia teettäjille. Näin toimii markkinatalous!

    • monta ketjua

      On naivia kuvitella, että merkkivaate tai kallis tuote olisi yhtään sen eettisempi. Ihan sama, kun eläinaktivistit luulee, että on koe-eläimillä testaamattomia meikkejä.

      Kotimaisuus-leiman saa, jos pieni prosentti tuotteen tuotantoketjusta tehdään kotimaassa. Vaikkapa vaatteen suunnittelu tai pakkaus kuluttajalle asti.

    • tosiasiat

      SPR(veripalvelu) en tue, koska se myy veriplasmaa ulkomaille, vaikka esittää että Suomessa on pulaa siitä. Tietysti on pulaa, koska siitä ei tartte maksaa Suomessa mitään, mutta toisaalla joutuu.

      UFF huijaa niillä tummilla, että aivan kuin ne vaatteet menisi niille tummille(tai ainakin alkuaikoina niissä UFF-laatikoissa oli sellainen kuva että tuli sellainen mielikuva). Ne myy niitä suomalaisille useissa kymmenissä putiikeissa. Ihan sikavähän ne tummat siitä saa.

      Veteraanijärjestöt niiden oheisrääsän kanssa esim. se rautasormus on suoranainen loukkaus. Sillä yhdellä veteraanijärjestöllä on valtavasti omaisuutta, vaikka veteraaneja ei juurikaan enää ole. Bisnes on pyörinyt vaan aina vaan kovemmin krääsän suhteen.

      Avustuskeräykset kehitysmaihin. Aluksi oli jotain tolkkua että lääkkeisiin keräsivät rahaa ja muuhun pikkujuttuihin sekä summat olivat vielä kohtuullisia, mutta nyt niille pitäisi firmatkin rahoittaa sinne sekä karjaa. Kohta ne varmaan pokkana kerää mersuun rahaa.


      Ei haittaa vaikka joku hieno ja halpa vaate on tehty lapsityövoimalla. Saapahan työkokemusta ajoissa eikä tartte kaupata itseään pedofiileille.

      • Jos UFF myy tuotteita, ni se tuo ainakin muutamalle duunipaikan.


    • Ahne kun ahne

      Jätän pari vaatekauppaa käymättä niiden huonon vaatteiden laadun, valmistusarvon ja valehtelun takia. Sanoivat etteivät enää lapsityötä teetä, mutta uudessa tutkimuksessa tulokset väittivät muuta.

      Katsoin myös dokumentin siitä kuinka tietyt kaupat hankkivat orjahinnoilla työläisiä, 2 cnt päiväpalkalla jos sitäkään, jotta saisivat suurimmat tuotot ja enemmän ja helpommin rahaa. Kauppojen listoilla oli myös kalliita, kuumia brändejä sekä perusedullisia liikkeitä joihin törmää kauppakeskuksissa.

      Ennen en välittänyt alkuperästä tai ihmeen halvasta hinnasta mutta nyt jopa maksan hieman enemmän tuotteesta joka on tietyissä maissa ja tietyn merkin kautta valmistettu.

    • jkhkhh

      Epäeettisyyttä on montaa laatua.

      Monien tuotteiden tuotanto, joka aiemmin on ollut esim. pohjoismaissa on siirretty halpatyövoiman maihin. Samalla laatu on huonontunut mutta hinta on pysynyt ennallaan tai kasvanut.

      Hyvä esimerkki on Nokian kumisaappaat. Ennen ne tehtiin Suomessa ja ne olivat todella laadukkaita ja kestäviä. Nykyään ne tehdään muistaakseni Ukrainassa tai Bulgariassa ja laatu on aivan scheissea. Työn jälkikin on surkeaa. Nokian talvisaappaista voi joutua maksamaan 140 euroa. Mitä noissa maissa tiedetään 30 asteen pakkasesta joka haurastuttaa kumin? Tai mitä tiedetään metrin lumikinoksista?

      Ruotsalainen Fjällräven teetti käsittääkseni vaatteet ennen Ruotsissa ja ne olivat hyviä. Nykyään ne tehdään Kiinassa ja laadunvalvonta on olematonta. Vaatteet voivat olla rikki jo ostettaessa. Saumat on ommeltu silmät kierossa (vai vinossa) ja langat purkautuvat jo sovitettaessa. Takkien hinta on yleensä 180 - 500 euroa.

      Onkohan kummassakaan tapauksessa niiden vaatteiden tekijöillä varaa ostaa tekemäänsä tuotetta?

      Kuluttaja saa käteensä vain tyyristä paskaa ja voitot menevät yritysten johdolle.

    • ...

      Olen aina ajatellut että olisi mukavaa ostaa reilunkaupan- ja luomutuotteita. Mutta sitten muistan hinnan. Köyhillä ei ole paljoa varaa valita mitä ostaa.

    • maassa missä on totuttu kautta aikojen että myos lapset osallistuvat tyon tekoonn heti kun kävelevät..niin on todella vaarallista puuttua ulkopuolelta..toisista täysin erilaisista kulttuureista ..me luullaan tekevämme hyvää kun vartioidaan että lapset ovat muualla kuin teollisuuden tyon tekijoinä..kun tämä tyon teko kielletään niin saattaa hyvin monessa tapauksessa olla perheen ainoa tulo lähde..mikä estetään...tietysti se on väärin jos aikuisilla ei mahdollisuutta elättää perhettään..mutta se on kaikkein vähiten väärin kun edes joku osallistuu joka perheestä..vaikea ongelma..miten tähän pitäisi suhtautua..paremmat palkat..no jos valmistus kustannukset on liian suuret esim..palkkauksen myotä..niin teollisuus hakee aina edullisimmat vaihto ehdot ja on moni kansallista ja liikkuvaa..ja on oikein että on järjestojä jotka seuraavat läheltä jokaista mahdollista väärin käytostä..maailma ei ole milloinkaan valmis..ja epäkohtia tulee aina olemaan..minä kun ostan jonkun vaatteen mikä on tehty näissä niin sanotuissa hämärissä oloissa..niin ajattelen näin että ostokseni myotä olen auttanut jotain perhettä..olkoonkin vaikka lapsi tyovoiman kautta....

    • :DDDDDDD

      Kaikki vaatteet tehdään nykyään halpamaissa kyllä ihmiset on pihalla joo mä en enään osta vaatteita mitkä on tehty hunoissa oloissa:DDDDDDDDDDD

    • Erikieroilua

      Eettisyys on mielestäni t e k o p y h y y d e n ilmenemismuoto , samaoin koen aneiden oston jolla joku jossain joskus auttaa vähäosaista . Reilu kauppa on mielestäni vain rahastusmuoto millä joku kerää rahaa toisen tuotoksilla ja funtsii mikä olisi " armeliasta " palauttaa tuottajan ympäristöön , ei kuitenkaan tuottajan lompakkoon .

    • ravintoketjun pää

      Ihan vastaavaa hommaa on se kotimainen marjanpoiminta-bisness.
      Haetaan työvoimaa jostain helv****n Thaimaasta.
      Maksetaan kitupalkkaa ja luvataan maat ja taivaat.
      Porukka palaa katkeroituneena ja velkaantuneena kotimaahan - jos palaa - tai jää tänne veronmaksajien elätiksi.

      Teollisuus ei osta marjaa kotimaisiltä poimijilta, koska se haluaa maksomoida tuottonsa. Ostavat mielummin sen 2e ämpärin, kun kotimaiselta Mummolta tai nuorelta sen 3e ämpärin. Sitten ihmetellään, miksi ei mennä marjaan ja marjat mätänee metsiin.
      Ihan itse teollisuus voi syyttä itseään.
      Sama joka asiassa. P****a halvalla ja vettä ja lisäaineita päälle, niin kate kasvaa.

      • Päääkäyttäääjä

        ravintoketjunpään pitää selvittää onko kuluttaja valmis maksamaan puolukasta sellaista hintaa millä saa kotimaisen sosiologin keräämään itikkapilvessä marjoja


    • "Vaikuttaako vaatteiden valmistusalkuperä ostokäyttäytymiseesi?"

      -Jos hinta/laatu-suhde on kohdallaan, ni muu ei voisi vähempää kiinnostaa.

      Pätee tuotteeseen kuin tuotteeseen.

    • Aksu1

      Ahneus on paha juttu. Joillakin täytyy olla enemmän kuin edes pystyvät 24/7 kuluttamaan ja ne rikkaatkin tekevät pitkää päivää pysyäkseen rikkaina ja inhoavat sitä, 2 x 2 viikkoa ehkä vuodessa lomalla jossain. Ei ruokakaan kehitysmaissa maksais niin paljoa ellei rikkailla tarvis olla kiinteistöjä, ajoneuvoja yms. mitä ne ei ehdi edes käyttää, mut ei niitä voi kukaan muukaan hyödyntää kun ne kumminkin kuuluu jollekin joka ei niitä tarvi. Ei vessanpytyn tarvi olla kultaa niinku janushkovitsilla, posliinin pitäs käydä hyvin kaikille. Rikkaat maksaa ylihintaa asioista että ne voi keulia toisille rikkaille että mulla onki tämmöstä hienoo ja sen hinnan ne repii sitten köyhien jaksamisesta. meidän kaikkien pitäs äänestää lompakolla ja alkaa arvostaa niitä asioita millä oikeasti on intrumentaaliarvo. Maailmassa kuulemma tuotetaan 9 kertaa niin paljon vaatteita kuin niitä pidetään, silti joillain ei ole vaatteita. Me tarvitaan kestävämpiä , ajattomia, tyylikkäitä vaatteita, ettei kokoajan tarvi tehdä uusia kun joku on lastseason. Ympäristövaikutuksetkin on ihan hirveet. Ihmisiä pitäs kiinnostaa enemmän luontoarvotkin, jos täällä aiotaan niinku ELÄÄ jatkossakin. Paskateollisuus tuottaa kaikkee semmosta mitä ei tarvita ja saastuttaa tän meidän ainoan maailman siihen kuntoon ettei täällä voi selvitä elossa kuin ehkä puolet siitä ajasta mitä nyt on odote ja senkin aikaa kärsien kaikista erilaisista vaivoista. Oon aina inhonnut sitä, että kun ei ole mitään henkilökohtaisia hyveitä millä vois itseä ylentää niin koitetaan nostaa omaa statusta materiaalilla. Arvostan helvetisti enemmän harjoittelemalla saavutettua hyvää fyysistä kuntoa ja teknillisluonnontieteellistä osaamista, akrobatiaa tai muita taitoja, kuin jotain ylipainoista kapitalistia joka ei ymmärrä muusta kuin rahasta ja hänen itsensä mukaan hänen ei tarvitse ottaa huomioon kuin ne seikat mitkä vaikuttavat hänen varallisuuteensa.

      • aksu1

        Mahdollisuuksia eettiseen kuluttamiseen ei nykyisellään juuri ole. Ainoa käyttökelpoinen keino on ostaa vähemmän, hankkia sellaisia ystäviä, jotka ei välitä siitä jos vaatteet on vähä last season vaan enemmän siitä että olet hyvä tyyppi. ja sitten kun ostaa, ei osta halvinta, vaan elinkaarikustannuksiltaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tuotteen. kokonaistaloudellisesti edullisin on todennäköisesti lähellä tuotettu ja käyttöikä keskivertoa pidempi. Ne on monesti suomenniemellä kyllä niin kalliita, että jonkinlaisen kompromissin joutuu tekemään. mutta ostakaamme edes puolalaista ennen kuin kiinalaista. Monesti aasian maissa tuotetut tarvikkeet täyttävät tehtävänsä kyllä, ei siinä mitään, mutta olisi hyvä pohtia pari kertaa, että tarvinko mä oikeesti?


      • Pian kaatuu
        aksu1 kirjoitti:

        Mahdollisuuksia eettiseen kuluttamiseen ei nykyisellään juuri ole. Ainoa käyttökelpoinen keino on ostaa vähemmän, hankkia sellaisia ystäviä, jotka ei välitä siitä jos vaatteet on vähä last season vaan enemmän siitä että olet hyvä tyyppi. ja sitten kun ostaa, ei osta halvinta, vaan elinkaarikustannuksiltaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tuotteen. kokonaistaloudellisesti edullisin on todennäköisesti lähellä tuotettu ja käyttöikä keskivertoa pidempi. Ne on monesti suomenniemellä kyllä niin kalliita, että jonkinlaisen kompromissin joutuu tekemään. mutta ostakaamme edes puolalaista ennen kuin kiinalaista. Monesti aasian maissa tuotetut tarvikkeet täyttävät tehtävänsä kyllä, ei siinä mitään, mutta olisi hyvä pohtia pari kertaa, että tarvinko mä oikeesti?

        "rikkaatkin tekevät pitkää päivää pysyäkseen rikkaina ja inhoavat sitä, 2 x 2 viikkoa ehkä vuodessa lomalla jossain"

        Ei he ole mitään rikkaita ketkä töitä joutuu tekemään.

        Rikkaat ovat niitä jotka eivät enää pysty köyhtymään muuten kuin tahallaan.

        Kun tietyn varallisuuden saavuttaa niin raha ei enää kulu pois vaan se kasvaa vain kasvamistaan pelkillä koroilla ja arvon nousuilla kun kaiken muun arvo ympärillä köyhtyy.

        Miten tälläinen systeemi sitten pitkällä juoksulla pysyy kasassa kun näitä rikkaita on paljonkin ja heidän varallisuus tulee aina vain kasvamaan.

        Tämä on kapitalismin ongelma ja siihen se kaatuu.


      • aksu1
        Pian kaatuu kirjoitti:

        "rikkaatkin tekevät pitkää päivää pysyäkseen rikkaina ja inhoavat sitä, 2 x 2 viikkoa ehkä vuodessa lomalla jossain"

        Ei he ole mitään rikkaita ketkä töitä joutuu tekemään.

        Rikkaat ovat niitä jotka eivät enää pysty köyhtymään muuten kuin tahallaan.

        Kun tietyn varallisuuden saavuttaa niin raha ei enää kulu pois vaan se kasvaa vain kasvamistaan pelkillä koroilla ja arvon nousuilla kun kaiken muun arvo ympärillä köyhtyy.

        Miten tälläinen systeemi sitten pitkällä juoksulla pysyy kasassa kun näitä rikkaita on paljonkin ja heidän varallisuus tulee aina vain kasvamaan.

        Tämä on kapitalismin ongelma ja siihen se kaatuu.

        Tarkotin rikkaiden työnteolla sitä pörssin seuraamista ja arvon noususta/laskusta stressaamista. Kyllä se vituttaa kun 10mrd onkin yhtäkkiä vain 7mrd vaikkei se arkielämään vaikutakaan, mutta kun joku tienaa enemmän. Rikkaat haluaa lisää sen takia että ne voi keulia toisille rikkaille että on pärjänny paremmin. jos kakkonen ei olis lähelläkään niin vois ottaa rennosti, mut kun se hönkii niskaan niin on pakko rypistää että olis vähä enemmän ku toisella. jotain vituttaa se että toisella on 10mrd vaikka itsellä olis 7mrd. kovaa duunia hankkia siihen se 3mrd risat lisää, varsinki kun kaverin omaisuus ehkä kasvaa enemmän. yhtä mieltä kapitalismista, ei kestä jatkuva eksponentiaalinen kasvu rajallisten resurssien maailmassa.


      • Aikamoisia riskejä
        aksu1 kirjoitti:

        Tarkotin rikkaiden työnteolla sitä pörssin seuraamista ja arvon noususta/laskusta stressaamista. Kyllä se vituttaa kun 10mrd onkin yhtäkkiä vain 7mrd vaikkei se arkielämään vaikutakaan, mutta kun joku tienaa enemmän. Rikkaat haluaa lisää sen takia että ne voi keulia toisille rikkaille että on pärjänny paremmin. jos kakkonen ei olis lähelläkään niin vois ottaa rennosti, mut kun se hönkii niskaan niin on pakko rypistää että olis vähä enemmän ku toisella. jotain vituttaa se että toisella on 10mrd vaikka itsellä olis 7mrd. kovaa duunia hankkia siihen se 3mrd risat lisää, varsinki kun kaverin omaisuus ehkä kasvaa enemmän. yhtä mieltä kapitalismista, ei kestä jatkuva eksponentiaalinen kasvu rajallisten resurssien maailmassa.

        Edelleen nuo esimerkkiesi henkilöt yrittävät töitä tehdä rahan eteen.

        Pointtini ja se mikä tässä systeemissä mätää onkin, on se että yhden ihmisen varallisuus joka on 10 miljardia, ei tule olemaan 7 miljardia, vaan aina vaan enemmän. Eikä se vaadi käytännössä mitään älykkyyttä.

        Ne jotka pörsissä kolme miljardia häviävät tai voittavat eivät kyllä omia varojaan siinä pelaa saati yhden ihmisen tiliä.

        Omista rahoistaan rikkaat kyllä osaa pitää huolta ja se henkilökohtainen saldo heillä pelkästään vain nousee tasaista tahtia.

        Miljardin euron jälkeen ei yhden ihmisen varallisuudessa ole enää mitään inhimillistä, eikä kukaan täysjärkinen voi olla sinut sen asian kanssa että omistaa sen verran.


    • mekkoska

      Ei kiinnosta todellakaan!

    • suurennuslasiton

      Ei tulisi mitään meikäläisen vaatteiden ostoista jos vielä kaiken muun lisäksi katsoisin suurennuslasilla missä maassa valmistettu ja alkaa selvittää onko lapsityötä käytetty ja onko valmistajalla työasiat kunnossa!

      Omasta mielestäni vaatteiden maahantuojat ja valmistuttajat tekevät sen puolestani tai pitäisi tehdä!

    • hkhkh

      Todellakin vaikuttaa. Siksi ostankin vaatteeni kirppiksiltä, näin en tue riistofirmoja.

      • summasummaarum

        Mistä sinä tiedät missä ne kirppisvaatteet on alunperin tehty :D


    • harri pöö

      ostatte halvalla oli valmisettu missä tahansa???minusta nike adidas h&m ym.eivät ole kovin halpoja vaikka valmistavat vaatteensa näissä kolmansissa maissa ja täällä typerykset ostaa niitä laatu ja merkki tuotteena ei voi ku nauraa

    • Oletko narsisti

      Kyllä olet röyhkeä ja itserakas kermaperse. Haluat vaateteollisuuden naiset takaisin kaduille kerjäämään tai myymään itseään eurolla päivä. Viimein, kun he pääsevät työhön ja saavat rahaa, niin haluat tuhota toisten elämän. Itserakkautesi ja röyhkeytesi heikompiosaisia kohtaan on karmeaa.

    • emmastiin

      Merkki maksaa lähtömaassa 4e tuote maksaa täällä kaupanhyllyssä 69e.

      • 50 € postitus+tulli

        Koita tilata jostain vinku-intiasta tavaraa. Kamalat postikulut. Sitäpaitsi ei kukaan myy tuotetta samalla hinnalla jonka itse siitä maksaa, loppuu pisnekset heti alkuunsa.


      • Valtio varastaa
        50 € postitus+tulli kirjoitti:

        Koita tilata jostain vinku-intiasta tavaraa. Kamalat postikulut. Sitäpaitsi ei kukaan myy tuotetta samalla hinnalla jonka itse siitä maksaa, loppuu pisnekset heti alkuunsa.

        Unohdit arvonlisäveron 24%


    • tststssttst
    • vaikuttaa se

      Ihmiset on helvetin välinpitämättömiä. No, ei haittaa, kun ei ole itse siellä töissä eikä ole omat kullannuputkaan. Ummistetaan silmät kaikelta ja hyvin menee. Muutenkin tämä kulutus on ihan sairasta. On elämässä muutakin kuin vaatteet eli jokainen pärjäisi varmasti hyvin, vaikka jättäisi joka toisen vaatteen ostamatta.

    • Ei pysty vertaileen

      Heillä on omat kurssinsa ja arvonsa kaikelle siellä köyhissä maissa. Miten muka jossain Intiassa jossa kaikki on tosi halpaa, voisi perus duunari saada yhtäkkiä 2000 euroa kuussa. Sehän on siellä aivan älytön summa eikä ne rikkaatkaan saa sellaista palkkaa. Täällä sama summa vastaisi kymmenien tuhansien eurojen öky palkkaa.

      Lisäksi ne on hanttihommia mitä tekevät tehtaissa. Eihän mäkkärin työntekijätkään saa Suomen parhaita palkkoja.

      Tämä vertailu tehdään osittain puutteelisesti.

      Onhan noiden maiden olot muutenkin kurjat eikä perus yrittäjän tehtävä ole pelastaa valtioita.

    • Mut kannattaa selvittää sit muutkin vaatemerkit mitä käyttää, että missä valmistetaan. Tuntuu että kaikki tehdään aasiassa jossain huonoissa oloissa. :( Vaikee löytää vaatteita mistä olis varmuus että hyvissä oloissa tehty.

    • DarkieCatClothing

      https://www.facebook.com/DarkieCatClothing?fref=ts

      Ostakaa minulta. D: Annan niinku palapelinpaloja, ja te kokoatte nettisivuillani vaatteen mieleiseksenne. Nettisivut ei vielä valmiit, kutta koko ajan täällä koulun ja osa-aikatyön ohella pakerran tämän yritykseni kanssa. Ottakaa tämä fb sivuni talteen ja seurailkaa!

      Materiaalina vastuullista luomupuuvillaa.

    • dfgdfgdfg,

      Itse koetan tehdä itse vaatteita kankaista jotka jo valmiiks nurkista löytyy (perheellä ompelijatausta niin kyllä sitä löytyykin), hankin täysin kotimaista jos vain löydän ja sitten katselen reilunkaupan vaatteita (ei niissä kyllä oikein ole mitään ollut) ja sitten olen kattelut myös Jupiteria (pienehkön oloinen vaatemerkki joka on vähän niinkuin reilukauppa joskin täysin erilaisilla vaatteilla, mutta samat periaatteet).

    • Tuen,

      ja mielelläni!!

    • Mikä on eettistä ja mikä ei. Onko eettistä ostaa kotimainen tai eurooppalainen tuote "työpaikkojen" turvaamiseksi. Tai olla ostamatta kehitysmaasta, kun työ olot on niin huonot: siis paranaako mahdollinen konkurssi työntekijöiden asemaa. Vai onko kaikki "eettiset " valinnat vain sosiaalinen itsepetos: olet tekevinäsi hyvää ja nautit arvostusta kuulumalla ryhmän joka on niin paljon eettisempi kuin muut.

      Sosiaalihistoria kertoo työn ja työvoiman käytön muutoksesta siirryttäessä maatalousyhteiskunnasta teolliseen yhteiskuntaan. Kun teollisuus luodaan lainapääomilla ja työntekijöiden koulutustaso on alhainen yrityksen ainut kilpailumahdollisuus on kilpailla alhaisella hinnalla. Ja tämä saavutetaan helpoiten tiukalla työnjohtamiskulttuurilla ja säästämällä työoloissa.

      Yritykset ovat kuitenkin täysin riippuvaisia tilaajistaan, jotka jotka sangen mielivaltaisesti voi vaihtaa tuottajaa.
      Yritys siis voi kaatua yhden tilaajan päätöksestä: joten suurin osa yrityksistä pyrkii mahdollisimman suuriin voittoihin, sillä lisäinvestoinnit yrityksen kehittämiseen menee konkurssissa hukkaan.

      Jos yritys pystyisi pitkäjänteisempään yrityksen kehittämiseen, työolot parnisivat samalla. Suomessa monesti niin pahamaineisiksi väitetyt Patruunat ovat esimerkki tästä. Jotta yrityksen toiminnlle olisi jatkuvuutta; eli työntekijöitä olisi tarjolla tulevaisuudessakin Patruunat alkoivat kehittää työntekijöidensä elinoloja. Tehtaan koulut tarjosi pareman koulutuksen työntekijöiden lapsille ja varmisti tulevien osajien saannin: tehtaan lääkärit hoitvat koko perheen terveydestä, tehtaan urheiluseurat huolehtivat virkistyksestä, ja Patruunoiden maksamat lapsilisät pitivät huolta perheiden mahdollisuudesta selvitä lastensa kasvatuksesta.

      Ehkä "eettisiä" ostopäätöksiä eetisempää olisi vaikuttaa kehitysmaiden hallinnon, rahoitusjärjestelmien kehittämiseen ja korruption
      kitkemiseen. Diktaturioiden ja korruption hyväksyminen kehitysmaihin "kuuluvana" ilmiönä aiheuttaa huonojen työolojen lisäksi myös muutoin huonoja elinoloja.

      Voimme hemmotella itseämme itsepetoksellisilla ostopäätöksillä tai vaikuttaa todellisiin ongelmiin vaatimalla aidosti ihmisarvoa kunnioittavaa politiikkaa kehitysapua vastaan ottavilta mailta.

      NINEL

    • Voitot suomalaisille

      Tunnustan asioineeni (useita vuosia sitten) Lidlissä ja Ikeassa.

      • ........

        Suomalaiset kiusaavat toisiaan, juoruilu pitäisi kieltää työaikana.
        Epäeettistä jos maksetaan siitä.


    • morally depraved

      Stockmann ja Reima ovat ainoat suomalaiset yritykset jotka ovat lähteneet tuohon työolojen parantamisasiaan mukaan, pitäisi niitä kannattaa enempi.

    • uppista...

      Ainoastaan Chiquitaa boikotoin, vaatteiden tekeminen epäinhimillisissä oloissa on pientä verrattuna Chiquitan tekoihin:

      "Banaaniyhtiö Chiquita sai sakkorangaistuksen tuettuaan tuhansiin murhiin ja ihmisoikeusloukkauksiin syyllistyneitä puolisotilaallisia joukkoja."

    • Taitaa olla oma ongelmansa löytää yritystä, jolla ei olisi jotain sydäntäsärkevää toimintaa.

      Reilu kauppa tietty mainostaa olevansa maailman pelastaja, mutta minne ne ylimääräiset maksetut rahat sitten lopulta menevät? Mainostaa ja sanoa voi mitä vain.

      Öljykriisiä innolla odotellessa XD

    • Pienesti elävä

      Tätä asiaa voi pyöritellä loputtomiin, mutta asia, mikä tekee länsimaiden elosta kestämättömän, on se, että kaikilla on nykyään oltava kaikkea. Muutama vuosikymmen sitten köyhä erottui vielä katukuvastakin, mutta saa olla aika heikossa jamassa, että erottuu enää. Nykypäivän suomalainen ei enää hyväksy sitä, että toiset ovat huono-osaisempia kuin toiset, vaan nostatetaan kauheaa kiukkua siitä, että itsellä ei ole varaa ulkomaanmatkoihin tai kahteen autoon. Ennen oli päivänselvää, että toisilla on varaa, toisilla ei ja elettiin suu säkkiä myöten. Nykyään jopa häitä vietetään velaksi, koska on saatava ne valtavat luksus-glamour-häät, vaikka oltaisiin vielä opiskelijoita.

      Tämä asenne saa aikaan sen, että keskituloinen ei halua maksaa yhtään enempää kuin on pakko, koska yhden laadukkaan tavaran hinnalla saa kymmenen erilaista heikkolaatuisempaa ja sitten ollaan vähän niinkuin rikkaat, kun on nurkat täynnä sitä ja tätä härpätintä.

      Ei kai tähän asiaan mitään ratkaisua ole. Ei etenkään nykyään, kun kalliimpaankaan ei enää voi luottaa. Ei mitenkään auta asiaa, kun päätät sitten kerran ostaa sen "laadukkaamman" ja tuote onkin täysi susi.

    • Tulevaisuus_

      Joku tuossa mainitsi, että pitää tukea kivijalkamyymälöitä työllisyyden vuoksi. Kyllähän kotimaisesta verkkokaupasta ostaminen työllistää yhtä lailla, mutta eri tietä. Joku sitä verkkokauppaakin ylläpitää, joku purkaa saapuvat kuormat, joku pakkaa lähtevät (tämän voi toki hoitaa automaatiolla, mutta niinhän ne ovat tekemässä kassoillekin), joku kuljettaa ja jakaa paketit, joku on valmistanut pakkausmateriaalit, joku hoitaa taloushallinnon ja sisäänostamisen siinä missä kivijalkamyymälässäkin. Oma suuri työllistäjänsä on palautusten käsittely.

      Tietysti työt siirtyvät periferiaan, mutta muuten tuo verkkokauppabisnes ei niin hirveästi poikkea työllisyyden kannalta. Ulkomailta tilaaminen onkin sitten asia erikseen. Joku kommentoi jossain nettikeskustelussa, että hän tilaa jokaisen tarvitsemansa ruuvin ja nippelin Aasiasta, koska ei ymmärrä, miksi maksaisi välikäsille. Se nyt ei taas ole ihan eettistä sekään kuljetusten ja työllisyysvaikutuksen kannalta.

      On muuten mielenkiintoista nähdä sekin kierre, kun työt siirtyvät kaupan alalla isoihin halleihin maaseudulle ja ihmiset muuttavat lähemmäs työtä, jolloin maan arvo nousee, jolloin tavarahalli ei haluakaan enää sijaita siellä ja muuttaa muualle ja ihmiset muuttavat taas perässä ja niin edelleen. Entä mitä tapahtuu nykyisille kaupunkien keskustoille ilman myymälöitä? Ovatko ne enää edes keskustoja? Jaksavatko ravintolat, yökerhot, kauneushoitolat ja kuntosalit pitää ne elossa?

    • epäeteerinen

      Älkää käyttäkö epäeettistä sähköä tai tankatko epäeettistä bensaa. Lämmityksen pitää olla myös eteeristä.

      Sähkä tulee Putlerin maasta, samoin bensa. Putler käyttää sitä sitten saamaaansa rahnaa epäeettisesti Ukrainan valtaukseen. Siinä sivussa Putler hylkii sellaisia ihmisiä, jotka ovat vaihtoehtoisen sukupuoliroolin edustajia.
      Hyi!

      Muistakaa kun menette kotiin: kytkekää lämmitys pois ja sähköt pitäkään sammutettuina. Ruoka pitää syödä raakana ja vaatteet pestään kylmällä vedellä pimeässä.

      Entä jätteet? Suuri osa jätteistä käsitellään rajan takana, mm. ydinjätteet. Hyiv kuinka epäeettistä taas. Jäetauto käyttää kuulemma epäeettiseen bensafirman tuotteita monellakin tavalla.
      Ratkaisuksi ehdotan, että jätteet jätetään ovenpieleen, siihen sanomalehtipinon viereen. Lisäksi pyytäkää läheisestä ydinvoimasta tuomaan jätteet loppusijoitettavaksi vaikka pyöräkellariinne.

    • neeno

      Olen vain köyhä sopuli, jolla ei ole vaikutusvaltaa mihinkään. Siispä ostan mistä halvimmalla saan. Aina toitotetaan, että "muutos lähtee yksilöstä", mutta mielestäni tämä on puppua. Jos haluaisi muutoksia tapahtuvan, käskyn pitäisi tulla jostain korkeammalta.

    • Petra 84

      Ei. Kylläkään.

    • Miriama1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe