Onnistumisen tunne

...

Sitähän kaikki kaipaa, itsetyydytystä. Jos vaan aina epäonnistuu, eipä siinä mieli ole korkealla.

Luin just jostain totaalisesta epäonnistumisesta. Amerikkalainen rap-artisti oli kyllästynyt elämäänsä ja päättänyt tehdä itsemurhan. Oli leikannut peniksensä irti ja hypännyt parvekkeelta. Ja jäänyt henkiin. Millaiset lie mielialat nyt, voi vain arvailla.

No, en ole itsemurhaa suunnittelemassa ja takuuvarmasti toteuttaisin sen jotenkin aivan eri tavalla. Miettinyt, onhan noita tuttuja, jotka onnistuneet. Useamman kohdalla oli tavallaan yleisesti tiedossa, että ei sillä hyvin mene. Se vaan ihmetyttää, monet rampanneet lekureilla ja ties missä hakemassa apua, mutta eipä sitten kai sopivaa apua ole ollut olemassakaan. Sinällään mitään sanomista itsemurhasta, jokaisen oma asia.

Mutta mikä on itsemurhan vastakohta. Sitten kun menee niin hyvin, että vois vaikka... Siis tehdä niinkuin mitä?

=DW=

17

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Elämä on

      Eikö se ole niin, että kun menee hyvin, niin sitä voi olla vain ja nauttia elämästä.

      Tai sitten on juuri sopivasti tekemistä eikä sitä elämää tule sen kummemmin ajateltua.

    • 19+19

      Työelämässä vuosittain pari kertaa suuressa jutussa onnistumisen jälkeen kotiin nukkumaan. Nuo onnistuneet hommat päättyvät sattumanvaraiseen aikaan, ja pieni univelka on päällä.

    • demeter1

      Milla mittareilla tuota onnistumista pitäisi mitata ? Muiden vai omalla arvostuksella ? Ja millä alueella, työssä, ihmissuhteissa ?

      Luin kauan sitten jutun nuorista menestyjistä. Itsemurha oli eräs vaihtoehto heillekin ja yllätys, yllätys, se nähtiin samanarvoisena vaihtoehtona elämän kanssa. Jäi sellainen tunne, että heille oli sama kuoliko vai eli. Ehkä he katsoivat saaneensa elämästä sen, mitä saatavilla oli...

      Tuota kun miettii, niin kyllä onnistumista tärkeämmäksi muodostuu kai sitten elämän kokeminen mielekkääksi...

    • bessie*

      Itsemurhan vastakohta?! Olisiko se eutanasia?

      Enemmän kuin onnistumisen tunnetta kaikki kai kaipaavat hyväksytyksi tulemisen tunnetta.
      Onnistumisen tunteen saavuttamisen rajat ovat hyvin yksilöllisiä. Voi elää hyvää elämää ilman tiedostettuja onnistumisen kokemuksiakin. Tai monien epäonnistumisien jälkeen.

      • Eivätkö itsemurha ja eutanasia ole samankaltaisia? Ihminen haluaa päättää elämänsä ja ajankohdan milloin se tapahtuu.
        Eikä eutanasiaa ole niin helppo lupaa saada kuin tehdä itsemurha.
        Murha sopisi paremmin itsemurhan vastakohdaksi, siinä ihminen kuolee vastoin omaa tahtoaan.


      • bessie*
        Anceli kirjoitti:

        Eivätkö itsemurha ja eutanasia ole samankaltaisia? Ihminen haluaa päättää elämänsä ja ajankohdan milloin se tapahtuu.
        Eikä eutanasiaa ole niin helppo lupaa saada kuin tehdä itsemurha.
        Murha sopisi paremmin itsemurhan vastakohdaksi, siinä ihminen kuolee vastoin omaa tahtoaan.

        Käväisihän tuo murhakin mielessä, mutta ei se kestänyt omaa tarkasteluani kuin sekunnin pari. Voisihan se vastakohta olla myös halu jatkaa elämistä, jos nyt kerran itsemurhalle vastakohtaa haetaan.
        Itsemurha ja murha eivät mielestäni sovi saman viivan vastakkaisiin päihin, koska murhattu varmaankin olisi tahtonut elää.

        Tuskin itsemurhan toteuttaminenkaan kovin helppoa on, riippuu tietysti käytettävissä olevista välineistä. Itselläni se on varasuunnitelmana, ja olen jo aikoja sitten ruvennut 'valmentamaan' itseäni siihen.


      • bessie* kirjoitti:

        Käväisihän tuo murhakin mielessä, mutta ei se kestänyt omaa tarkasteluani kuin sekunnin pari. Voisihan se vastakohta olla myös halu jatkaa elämistä, jos nyt kerran itsemurhalle vastakohtaa haetaan.
        Itsemurha ja murha eivät mielestäni sovi saman viivan vastakkaisiin päihin, koska murhattu varmaankin olisi tahtonut elää.

        Tuskin itsemurhan toteuttaminenkaan kovin helppoa on, riippuu tietysti käytettävissä olevista välineistä. Itselläni se on varasuunnitelmana, ja olen jo aikoja sitten ruvennut 'valmentamaan' itseäni siihen.

        Vastakohtiahan ne juuri ovat, itsemurha ja murha.
        Itsensä murhaaja ei halua elää, murhattu varmaan haluaa.

        Itsemurhaan päätyvä on mennyt jo ohi kaikkien rajojen, hänelle on enää jaljellä kuolema ja se täytyy jollakin tavalla toteuttaa.
        Hyvän ystäväni poika teki kymmenen vuotta sitten itsemurhan, suunnitelmallisesti ja harkiten.


    • Onnistuminen on sitä että huomaa saaneensa fiksua vastinetta.
      Leikkelee sitten vaikka paperi-nukkeja, joita toinen kehuu.
      Hyvin harva tappaa itsensä työnsä vuoksi.
      Jos tappaa, on hänen leikistään toiset vieneet lelunsa pois.
      Jäljelle jää vain rääkyminen että mua ei kukaan ymmärrä.
      Vähän kun tekisi levyn, jota ostetaan ainoastaan 10 kappaletta.
      Kyllä siinä alkaa sydän-veri helposti vuotamaan.

      Keino-tekoinen sossu yrittää kyllä lohduttavaa syliä tarjota,
      mutta se ei riitä, keinotekoinen syli kun on se.
      Kun työ-päivä loppuu, Syli menee kotiin ja hautautuu oman kultansa syliin.
      Ainoa toimiva keino itse-murhalle on vatsan pienennys-leikkaus.
      Sillä pääsee sitten ilta-päivälehtiin, ja muutenkin parras-valoihin.
      Nyyh, minusta sittenkin tykätään.
      Sain rahaakin.
      Minä imutan sillä vielä vähän.

      H.

    • Tuosta parvekkeesta tuli mieleen eräs poliisin kertoma tosijuttu.
      Alkoholisoitunut häirikkötäti oli päättänyt tehdä itsemurhan ja hyppäsi parvekkeelta. Ei vaan muistanut, että asui ekassa kerroksessa.

      Tuo itsemurhan vastakohta on kinkkinen kysymys, jos oikein hyvin menee, niin eikö sitä voisi vain nauttia elämästään ja matkustaa vaikka Bahamalle.

    • Isa Puska

      Kai itsemurhan vastakohta on eläminen.
      Miksi sitä jostain muualta pitäisi etsiä?

      Täytyy vain ihmetellä sitä sisäistä tuskaa, joka muutamia tuttujanikin on itsemurhaan ajanut.
      Mutta kaipa pään sisäiset pirut sen ovat saaneet aikaan.

      • ---

        Eriävä mielipie.

        Tuosta "pään sisäisestä pirusta". Monissa kulttuureissa itsemurha on kunniakas kuolema. Ja noin suomalaisesta näkövinkkelistä, harvalla sisua tehdä sitä. Lisäksi todennäköisesti ainoita asioita ihmisen elämässä, mistä kerrankin päättää ihan itse, siis kuolema, mikä on iso asia, ei kukaan suunnittele syntymäänsä mitenkään.

        Mutta mikä siis voisi olla se äärimmäinen teko, onnellisuuden takia? Hankala ajatella, niin onnellinen en ikinä ole ollut, että olisi vakavissaan pitänyt miettiä-

        Tuli mieleen yks, mitä ei ole tullut kokeiltua(ei just nyt ainakaan kiinnosta). Useita tapaturmia sattunut seksileikeissä, tukehtumalla. Muovipussi päähän luemma moninkertaistaa seksuaalisen nautinnnon. Ja eiköhän sitä ihminen ole kokolailla onnellisimmillaan saavansa elämäsä seksikokemuksen. Ongelma on, samalla voi kuolla. Muttaa mitäpä siitä, jos se on niinkuin "once in lifetime", ei takuulla koe kahdesti.

        En mä parempaakaan ole keksinyt. Noita voi olla paljonkin kaikenlaisia, erilaisia juttuja. Siis aivan erilaisia. Mutta mun mielestä täytyy olla olemassa jokin äärimmäinen juttu, joka tehdään, silloin kun ob onnistunut loistavasti, elämä pelkkää onne jna, eli on onnensa kukkuloilla. Mitä lahjoittaa kaiken kiinana eskimoille ja muuttaa asumaan savimajaan etelämantereellekko, tällaistakin suunnalleen jotkut tehneet.

        =DW=


      • Pirre*
        --- kirjoitti:

        Eriävä mielipie.

        Tuosta "pään sisäisestä pirusta". Monissa kulttuureissa itsemurha on kunniakas kuolema. Ja noin suomalaisesta näkövinkkelistä, harvalla sisua tehdä sitä. Lisäksi todennäköisesti ainoita asioita ihmisen elämässä, mistä kerrankin päättää ihan itse, siis kuolema, mikä on iso asia, ei kukaan suunnittele syntymäänsä mitenkään.

        Mutta mikä siis voisi olla se äärimmäinen teko, onnellisuuden takia? Hankala ajatella, niin onnellinen en ikinä ole ollut, että olisi vakavissaan pitänyt miettiä-

        Tuli mieleen yks, mitä ei ole tullut kokeiltua(ei just nyt ainakaan kiinnosta). Useita tapaturmia sattunut seksileikeissä, tukehtumalla. Muovipussi päähän luemma moninkertaistaa seksuaalisen nautinnnon. Ja eiköhän sitä ihminen ole kokolailla onnellisimmillaan saavansa elämäsä seksikokemuksen. Ongelma on, samalla voi kuolla. Muttaa mitäpä siitä, jos se on niinkuin "once in lifetime", ei takuulla koe kahdesti.

        En mä parempaakaan ole keksinyt. Noita voi olla paljonkin kaikenlaisia, erilaisia juttuja. Siis aivan erilaisia. Mutta mun mielestä täytyy olla olemassa jokin äärimmäinen juttu, joka tehdään, silloin kun ob onnistunut loistavasti, elämä pelkkää onne jna, eli on onnensa kukkuloilla. Mitä lahjoittaa kaiken kiinana eskimoille ja muuttaa asumaan savimajaan etelämantereellekko, tällaistakin suunnalleen jotkut tehneet.

        =DW=

        Olen minä kuullut, nähnyt - muistaakseni telkkarissa kun joku sanoi, että olen niin onnellinen että voisin kuolla :(


      • Isa Puska
        --- kirjoitti:

        Eriävä mielipie.

        Tuosta "pään sisäisestä pirusta". Monissa kulttuureissa itsemurha on kunniakas kuolema. Ja noin suomalaisesta näkövinkkelistä, harvalla sisua tehdä sitä. Lisäksi todennäköisesti ainoita asioita ihmisen elämässä, mistä kerrankin päättää ihan itse, siis kuolema, mikä on iso asia, ei kukaan suunnittele syntymäänsä mitenkään.

        Mutta mikä siis voisi olla se äärimmäinen teko, onnellisuuden takia? Hankala ajatella, niin onnellinen en ikinä ole ollut, että olisi vakavissaan pitänyt miettiä-

        Tuli mieleen yks, mitä ei ole tullut kokeiltua(ei just nyt ainakaan kiinnosta). Useita tapaturmia sattunut seksileikeissä, tukehtumalla. Muovipussi päähän luemma moninkertaistaa seksuaalisen nautinnnon. Ja eiköhän sitä ihminen ole kokolailla onnellisimmillaan saavansa elämäsä seksikokemuksen. Ongelma on, samalla voi kuolla. Muttaa mitäpä siitä, jos se on niinkuin "once in lifetime", ei takuulla koe kahdesti.

        En mä parempaakaan ole keksinyt. Noita voi olla paljonkin kaikenlaisia, erilaisia juttuja. Siis aivan erilaisia. Mutta mun mielestä täytyy olla olemassa jokin äärimmäinen juttu, joka tehdään, silloin kun ob onnistunut loistavasti, elämä pelkkää onne jna, eli on onnensa kukkuloilla. Mitä lahjoittaa kaiken kiinana eskimoille ja muuttaa asumaan savimajaan etelämantereellekko, tällaistakin suunnalleen jotkut tehneet.

        =DW=

        Onhan noita itsetarkoitettuja tukehtumiskuolemia TV-sarjoissa nähty.

        Itse käsittelin aihetta omasta näkövinkkelistäni, kaksi tuttavaani varmasti tappoivat itsensä nimenomaan pääpirujen aiheuttamina.
        Harakiri on vanha kunniaitsemurha. Eskimoilla ja intiaaneilla on ollut omat tapansa kiirehtiä Noutajaa.

        Mistä meidän nykyiset vanhusten itsemurhat johtuvat?
        Kunniattomuudestako? Onnistumisen tunteen vastakohdasta?
        Joka toinen päivä yksi lähtee oman käden kautta.
        Minulle siitä ei tule onnen tunnetta.


    • RosaLiiiiin

      Jos ihminen on niin umpikujassa, ettei ole minkäänlaista tulevaisuuden ajatusta ripaustakaan toivosta, eikä lähellä yhtään ihmistä,
      ajautuu katkaisemaan elämänsä itse, niin jotenkin vastakohdaksi ajattelisin
      esimerkiksi tilanteen, jossa ajaa autossaan mieli täynnä tulevaisuuden ajatuksia ja suunnitelmia, ympärillä rakkaita ihmisiä jne.
      ajelee täysin liikennesääntöjen mukaan ja vastaan tulee esim hiililastissa oleva täysperävaunurekka, jonka kuljettajan ote hetkeksi herpaantuu...silloin...
      onnettomuus voisi olla oman käden vastakohta.
      Ei siihen mikään onnellinen elämä pelkästään riitä...se vain suojaa itsemurhalta.

    • -------

      Minusta on itsemurhan vastakohta kun elämää ja elämänhalua täynnä oleva nuori ihminen häviää taistelun syövälle.

    • expimot

      Itsemurhan vastakohta on yhdyntä.

      Toisessa päätät itse kuolemastasi, toisessa muut päättävät syntymästäsi.

      • kun elämä on..

        Oliskohan niin että maailma ja ihmistenkin elämä on ajoittain
        niin armotonta ja kovaa, että jo pienestä pitäen joutuu kasvattamaan
        kovaa kuorta ympärilleen ja itselleen, että jaksaisi ja kestäisi?
        Sitä mitä sanotaan vahvuuteen sairastumiseksi. Ihminen tietää koko ajan menettävänsä omaa persoonallisuuttaan ja inhimillisyyttään - väsyy ja ahdistuu.
        Monet jotka ovat sairastuneet vakavaan masennukseen kertovat, kuinka vasta
        hoidon ja terapian avulla löysivät oman itsensä, heikkoutensa, inhimillisyyden ja luovuutensa, paranemisprosessi vaati aikaa, mutta elämään palasi takaisin ilo ja valo.

        Uskontojen ankaruutta olen paljon miettinyt. Monet uskovaisiksi itseään nimittävät
        pitävät itseään liki jumalina tai jumalolentoina. Ellei joku suostu heti heidän ehdottomiin vaatimuksiin, vastapuoli saa jonkun saatana panettelijan roolin tai nimen kannettavakseen. Mun mielestä elämä on paljon suurempi ja laajempi juttu
        kuin joku kaksijakoisuus tai -tahtisuus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe