Kalastuslupa

...

Joskus jotain järkevääkin.

Eläkeläiset vapautetaan kalastusmaksun maksamatta jättämisestä. Tasa-arvo toteutuu tässä asiassa. Ehkä jotain eläkeläisalennusta voisi harkita, mutta kala kallisarvoinen luonnon elintarvike, jonka pyytäminen osalle kansaa ollut luvanvaraista, joillekin ei. Periaatteessa maksun pitäisi koskea alaikäisiäkin, aivan hyvin siinäkin voisi olla jokin lapsialennus.

Tiedetään, tiedetään. "Ikäihmiselle kalastus on mitä mainioin harrastus. Se pitää virkeänä, nostaa kuntoa ja sitä paitsi seniorikansalaiset osaavat monipuolisesti hyödyntää kalansaaliitaan". Noin kirjoitti joku eläkeläiskalastajien edustaja sotahuudossa, tai demarissa. Vaan, eikös se kalastus ole ihan yhtä mainio harrastus kenelle tahansa ja eikös kaikki muka osaa kalaa laittaa ruuaksi ??????????????

Niettä varmaan palstallallakin innokkaita harrastekalastajia. Kannattaa tsekata aikanaan, milloin laki tulossa voimaan, sitä voi loppua kalastus lyhyeen sen jälkeen, jos ei lupaa ja kalavehkeet vaihtuu sakkolappuun.

=DW=

60

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pienipaha

      Surisit isoperseisen Jutan eläkeleikkausta!

      • kapla

        Pienimunasten panetteluluja tuollaset.


      • surisisitko?

        Jutta on komia nainen.
        Ja päättäväinen, leuasta päätellen.
        Simmottinen ministerin olla pitääkin, eikä mikään kynnysmatto.


      • ai, vai
        kapla kirjoitti:

        Pienimunasten panetteluluja tuollaset.

        Jutalla pienet munat?


      • hakkaa nyt
        surisisitko? kirjoitti:

        Jutta on komia nainen.
        Ja päättäväinen, leuasta päätellen.
        Simmottinen ministerin olla pitääkin, eikä mikään kynnysmatto.

        Nirvanassa reipasta kaljamahaasi, kun ihana Juttasi leikkaa eläkettäsi pysyvästi.. Minä taas kiroan sen helvetiin!


      • %:)
        hakkaa nyt kirjoitti:

        Nirvanassa reipasta kaljamahaasi, kun ihana Juttasi leikkaa eläkettäsi pysyvästi.. Minä taas kiroan sen helvetiin!

        Ei jutta päätä siitä


      • kyl vaan
        %:) kirjoitti:

        Ei jutta päätä siitä

        Jos ei olisi painanut jeesnappia. Homma olisi tyssänyt!
        Kehua retosteli vielä, etä tää on demaripolitiikkaa, eläkkeiden leikkaus!


    • Minä olen sen verran vakava-mielinen tuossa kalastus-harrastuksessakin, että
      olisin maksanut luvat hautaani asti.
      Urheilukalastajienliiton jäsen ei voi siitä koskaan luistaa millään verukkeella.
      Tietysti minulla on taka-ajatus.
      Kun käsivarsieni mahtava voima josku hiipuu, oletan saavani avukseni robotin,
      joka heitto-käteeni asennettuna antaa tarvittavan lisä-potkun.
      Eiköhän minulta silloin jo putoile sen verran palavia natsojakin, että saan
      nuotion aikaiseksi.
      Suolan sirotteleminenkin sujuu mukavasti luontaisella darralla.

      H.

      • hihihitys

        Sinä olet ihan hassu, mukava hassu.


    • tunnettu kalamies

      Minulta menee kalastus lupiin liki sata €uroa plus muut kulut kalastukseen 1500 € vuodessa keskimäärin.tärkeintä on luonnossa olo, ei saaliin määrä.

      • "tunnettu kalamies"

        Sinulla on hyvä ote kalastus-elämään.
        Tänään, jos saisin 10 kilon Lohen, laskisin sen takaisin.
        Pakastin on, vaan ei käytössä.
        Olisi järjetöntä yksin eläjän ottaa tuon kokoinen kala ylös ja teurastaa.
        Innokkaimpana aikananikin en koskaan ottanut ylös enempää kuin mitä söin.
        Kotiin suolasin kerran vain 1,3 kg. Harrin.
        Koska kotiin-lähtö oli seuraavana aamuna.

        Minua voivat jotkut pitää teko-pyhänä.
        Mutta Stadilainen ja muukin rannikollinen ostaa ruoka-kalansa aina ammatti-
        kalastajilta.
        Homman pitää mennä aina niin, että se joka ansaitsee kalalla leipänsä, hän
        saakoon palkkansa.
        Hän joka nauttii kalastuksesta ja kalastaan, maksakoon lystinsä.
        Minä inhoan puoli-kalastajia, jotka pilaavat ammattilaisen leivän myymällä
        halvalla välistä.

        H.


      • tunnettu kalamies
        hunksz kirjoitti:

        "tunnettu kalamies"

        Sinulla on hyvä ote kalastus-elämään.
        Tänään, jos saisin 10 kilon Lohen, laskisin sen takaisin.
        Pakastin on, vaan ei käytössä.
        Olisi järjetöntä yksin eläjän ottaa tuon kokoinen kala ylös ja teurastaa.
        Innokkaimpana aikananikin en koskaan ottanut ylös enempää kuin mitä söin.
        Kotiin suolasin kerran vain 1,3 kg. Harrin.
        Koska kotiin-lähtö oli seuraavana aamuna.

        Minua voivat jotkut pitää teko-pyhänä.
        Mutta Stadilainen ja muukin rannikollinen ostaa ruoka-kalansa aina ammatti-
        kalastajilta.
        Homman pitää mennä aina niin, että se joka ansaitsee kalalla leipänsä, hän
        saakoon palkkansa.
        Hän joka nauttii kalastuksesta ja kalastaan, maksakoon lystinsä.
        Minä inhoan puoli-kalastajia, jotka pilaavat ammattilaisen leivän myymällä
        halvalla välistä.

        H.

        Miten voi inhota kun ei tunne toista, silti voin sanoa että otan kalaa sen verran minkä tarviin, saaliin määrä ei ole mulle pääasia


      • tunnettu kalamies kirjoitti:

        Miten voi inhota kun ei tunne toista, silti voin sanoa että otan kalaa sen verran minkä tarviin, saaliin määrä ei ole mulle pääasia

        "tunnettu kalamies"

        Puoli-kalastaja ei ole henkilö.
        Hän on ilmiö, jota tavataan myös sisä-vesillä.
        Se voi olla myös kalastus-osuuskunta, joka jakaa Muikkua ystävä-piireilleen ja
        myy loput y-kaupalle.
        Esimerkkinä Näätämön Käpälä-kalastus.
        Tai vanhat kirkon kymmenykset.
        Tai Kukkolan-kosken haavitus.

        H.


      • kunnon kalamies
        hunksz kirjoitti:

        "tunnettu kalamies"

        Puoli-kalastaja ei ole henkilö.
        Hän on ilmiö, jota tavataan myös sisä-vesillä.
        Se voi olla myös kalastus-osuuskunta, joka jakaa Muikkua ystävä-piireilleen ja
        myy loput y-kaupalle.
        Esimerkkinä Näätämön Käpälä-kalastus.
        Tai vanhat kirkon kymmenykset.
        Tai Kukkolan-kosken haavitus.

        H.

        Kummallista höpinää sulta, yritätkö rinnastaa minua johonkin kun et tunne mua et tiedä missä asun, vääntele ja kääntele onko sulla tapana sanoa viimeinen sana.


    • Täytyykin hankkia merkit ja käydä viemässä katiska lampeen.
      Joskus on tullut isojakin haukia, ainakin kerran yksi. Ja pari lahnaa plus pieni ahven.

    • Tarkottaako tää sitä että ne meinaa leikata eläkkeitä tai nostaa veroa eläkkeistä? Eläkeläise vapa käteen ja onkimaan ahvenia kalakeittoon!

      • "Paloma.se.co"

        Vaivaako sinua jokin?
        Jäitkö yksin sä nyt?
        Kaipaamaan jotain...
        Suomalaista.

        H.


    • sietaiei

      Ei kinosta kalastus, miestä vielä vähemmän.

      Pyydetyin kala on pakastesei.

    • siivoojaparka

      Minä kalastan koiralla silakoita, kultaisella noutajalla.

      Minusta on mukavampi juoksennella naapurin koiran kanssa pitkin metsiä kuin heitellä ja kelata virveliä, vai miksi sitä silakanpyyntivälinettä sanotaan, missä on siima ja paljon koukkuja. Naapuri taas tykkää mieluummin seisoa rantakalliolla ja vetää ylös silakoita enemmän kuin jaksaa itse syödä. Hän tuo minulle niitä aina joskus ämpärillisen kerrallaan.

      • ---...

        Nämä "pyydä ja päästä" ovat oma ilmiö, jota en kyllä ymmärrä, kun pitää luontokappaleitten kanssa leikkiä. Kun onnistutaan saamaan iso kala, niin sitä kuvataan yhdessä sankarin kera, ja lopuksi pökertynyt kala lasketaan veteen, jonne monesti pian kuolee.


      • ++++
        ---... kirjoitti:

        Nämä "pyydä ja päästä" ovat oma ilmiö, jota en kyllä ymmärrä, kun pitää luontokappaleitten kanssa leikkiä. Kun onnistutaan saamaan iso kala, niin sitä kuvataan yhdessä sankarin kera, ja lopuksi pökertynyt kala lasketaan veteen, jonne monesti pian kuolee.

        Samaa mieltä, kidutusta. Tarkoituksellista vammauttamista.


      • ---... kirjoitti:

        Nämä "pyydä ja päästä" ovat oma ilmiö, jota en kyllä ymmärrä, kun pitää luontokappaleitten kanssa leikkiä. Kun onnistutaan saamaan iso kala, niin sitä kuvataan yhdessä sankarin kera, ja lopuksi pökertynyt kala lasketaan veteen, jonne monesti pian kuolee.

        Minä kun en tuosta perhokalastuksesta paljoa tiedä tai virvelöinnistä, niin sen kuvan minkä olen saanut niin ei ne kalat siihen kuole jos koukku on leuassa kiinni ollu. Turhaa spekulointia väittää et kalat kuolis irrottamisen jälkeen.


      • ---
        ---... kirjoitti:

        Nämä "pyydä ja päästä" ovat oma ilmiö, jota en kyllä ymmärrä, kun pitää luontokappaleitten kanssa leikkiä. Kun onnistutaan saamaan iso kala, niin sitä kuvataan yhdessä sankarin kera, ja lopuksi pökertynyt kala lasketaan veteen, jonne monesti pian kuolee.

        Perhokalastajan mielipide.

        Perhokalastus hyvin filosofinen harrastus. Tokikin kalastaja kalastaa kalaa aina. Saalis aina tavoitteena. Asia perustuu ruokaan, mukana valtavasti filosofiaa, luonnonsuojelua, erätietoa, biologiaa, lakeja, vaikka mitä.

        Kun kalastan(harvoin nykyisin), tottakai koitan saada syömäkalaa. Mutta samalla tutkailen monia muitakin asioita, just perhosten kehittymisvaiheita, kalojen elinrytmejä, tekniikkaakin, vetten virtauksia, kaikenlaista. Smalla nuotiolla syventyen mietiskelyyn, kalaa paistellessa, parhaimmassa tapaukessa :D

        Mutta otan vain syömäkalat itelle, en muuta. Asia toki kovin laissa ja säännöissäkin, mutta mä siis otan ylös kalat, siis jotka aioin syödä. Kaloissa alamittansa, jotkut kalat rauhoitettuja, joissain paikoissa omia sääntöjään. asia tavallaan mutkikas, mutta ei enenpää kuin autolla ajaminenkaan.

        Elikkä esimerkkinä. Aikanaan sain lapissa purotaimenen. Kattelin sitä hetken. Ihan mitallinen ja maukkaan näköinen kala. Irrotin koukusta ja laskin takaisin lisääntymään. Olisi sen saanut syödäkin, se vaan oli kauniinpi kuin harva koru voi olla, ei sellaista paisteta nuotiolla. Taidettiin syödä silloin illalla makkaraa.

        Ja toinen.Mökillä joessa kalapaikka. Aina joskus porukka kalassakin siin. Kerran olin heittlemässä perhoa iltapalan toivossa. naapurirannalla istui joku paikallinen potunviljelijä. Se aidosti katsoi suu auki, kun laskin pienet harjuksen takaisin veteen lisääntymään ja kasvamaan. Sitten sain ykden paistokokoisen, otin sen ja lopetin kalastuksen, siirtyen ruuanlaittohommiin.

        Jotkut narisee catch%release kalastusta vastaan jostain syystä. Sitä syytä en tajua. Kyseessä järki ja kalakannan hoitaminen. Ei kukaan tiedä kalan kivusta mittään muuta, kuin mittareilla ei voi havaita. Varmasti juu tuntemuksia on, so what, kalat syö toisiaan, pitäiskö särjen haastaa hauki oikeuteen, kun söi sen pyrstön???

        Mä otan syömäkalan, jos tarin ja saan. En ota kaloja, joille itelle ei ole käyttöä. Se hyvä minulle, luonnolla, etenkin kaloille.

        Suosittelen kirjaa "Ja keskellä virtaa joki"(Norman MacLean elämänkerta). Siitä tehty myös leffa. pääosassa Robert Rpdfort(myös ohjaus). Siinä tulee aika hyvin perhokalstuksen filosofia esiin.

        Ja kuten aina mainittava Mr. Juhani Aho. "Lohilastuja ja kalakaskuja". Perusteos jokaisen parhokalastajan kirjahyllyssä.

        Siis "pyydä ja päästä" on nimenomaan luonnonsuojelua, kalalajien lisääntyisestä huolehtimista, syvää huolta luonnosta, humaania ajattelu, filosofiaa, erittäin harkittua toimintaa. Ja Enenpi kala kärsii sukupuuttoon kuolessaan liika kalastuksen vuoksi, kuin siitä, että että pienen hetken kiinni jossain. Vapaa kala voi lisääntyä, rannalle heitetty vain lannoitetta ja hajuhaitta.

        Kalastuslaki muuen muuttunut. Kaikki, mitä vedestä nostetaan, joko otetaan talteen, tai heitetään takaisin veteen. Elikkäs jos kunnossa kala, syödään tai takaisin. Jos kala vaurioitinut sama. Jos kala alamittainen se ja sama, takaisin veteen.

        Kalat syö kalojakin. Jostain syystä ihmiset ei syö ihmisiä, vaikka runsaslukuisin ja helpoiten pyydettävä eläin, mitä ikinä ollut maapallolla-



        =DW=





        =DW=


      • jikonm
        --- kirjoitti:

        Perhokalastajan mielipide.

        Perhokalastus hyvin filosofinen harrastus. Tokikin kalastaja kalastaa kalaa aina. Saalis aina tavoitteena. Asia perustuu ruokaan, mukana valtavasti filosofiaa, luonnonsuojelua, erätietoa, biologiaa, lakeja, vaikka mitä.

        Kun kalastan(harvoin nykyisin), tottakai koitan saada syömäkalaa. Mutta samalla tutkailen monia muitakin asioita, just perhosten kehittymisvaiheita, kalojen elinrytmejä, tekniikkaakin, vetten virtauksia, kaikenlaista. Smalla nuotiolla syventyen mietiskelyyn, kalaa paistellessa, parhaimmassa tapaukessa :D

        Mutta otan vain syömäkalat itelle, en muuta. Asia toki kovin laissa ja säännöissäkin, mutta mä siis otan ylös kalat, siis jotka aioin syödä. Kaloissa alamittansa, jotkut kalat rauhoitettuja, joissain paikoissa omia sääntöjään. asia tavallaan mutkikas, mutta ei enenpää kuin autolla ajaminenkaan.

        Elikkä esimerkkinä. Aikanaan sain lapissa purotaimenen. Kattelin sitä hetken. Ihan mitallinen ja maukkaan näköinen kala. Irrotin koukusta ja laskin takaisin lisääntymään. Olisi sen saanut syödäkin, se vaan oli kauniinpi kuin harva koru voi olla, ei sellaista paisteta nuotiolla. Taidettiin syödä silloin illalla makkaraa.

        Ja toinen.Mökillä joessa kalapaikka. Aina joskus porukka kalassakin siin. Kerran olin heittlemässä perhoa iltapalan toivossa. naapurirannalla istui joku paikallinen potunviljelijä. Se aidosti katsoi suu auki, kun laskin pienet harjuksen takaisin veteen lisääntymään ja kasvamaan. Sitten sain ykden paistokokoisen, otin sen ja lopetin kalastuksen, siirtyen ruuanlaittohommiin.

        Jotkut narisee catch%release kalastusta vastaan jostain syystä. Sitä syytä en tajua. Kyseessä järki ja kalakannan hoitaminen. Ei kukaan tiedä kalan kivusta mittään muuta, kuin mittareilla ei voi havaita. Varmasti juu tuntemuksia on, so what, kalat syö toisiaan, pitäiskö särjen haastaa hauki oikeuteen, kun söi sen pyrstön???

        Mä otan syömäkalan, jos tarin ja saan. En ota kaloja, joille itelle ei ole käyttöä. Se hyvä minulle, luonnolla, etenkin kaloille.

        Suosittelen kirjaa "Ja keskellä virtaa joki"(Norman MacLean elämänkerta). Siitä tehty myös leffa. pääosassa Robert Rpdfort(myös ohjaus). Siinä tulee aika hyvin perhokalstuksen filosofia esiin.

        Ja kuten aina mainittava Mr. Juhani Aho. "Lohilastuja ja kalakaskuja". Perusteos jokaisen parhokalastajan kirjahyllyssä.

        Siis "pyydä ja päästä" on nimenomaan luonnonsuojelua, kalalajien lisääntyisestä huolehtimista, syvää huolta luonnosta, humaania ajattelu, filosofiaa, erittäin harkittua toimintaa. Ja Enenpi kala kärsii sukupuuttoon kuolessaan liika kalastuksen vuoksi, kuin siitä, että että pienen hetken kiinni jossain. Vapaa kala voi lisääntyä, rannalle heitetty vain lannoitetta ja hajuhaitta.

        Kalastuslaki muuen muuttunut. Kaikki, mitä vedestä nostetaan, joko otetaan talteen, tai heitetään takaisin veteen. Elikkäs jos kunnossa kala, syödään tai takaisin. Jos kala vaurioitinut sama. Jos kala alamittainen se ja sama, takaisin veteen.

        Kalat syö kalojakin. Jostain syystä ihmiset ei syö ihmisiä, vaikka runsaslukuisin ja helpoiten pyydettävä eläin, mitä ikinä ollut maapallolla-



        =DW=





        =DW=

        Tunnut DW olevan tämän filmitähti Jasper Pääkkösen hengenheimolainen.


    • No sallitaanhan vielä sentään pilkkiminen ja onkikalastus kaikille eikä maksa mitään.
      Saa sentään särvintä leivän päälle köyhät eläkeläisetkin.

    • et silleen

      Kalastuslupa on pieni maksu harrastuksessa jossa välineisiin menee helposti kymppitonni, tunnen kavereita jotka ovat innokkaita uistelemaan, saattavat monta päivää kalastaa saamatta mitään, harrastuksia on monenlaisia, toiset dokaa jotkut möllöttää kotona

    • hähh???

      Siis onko tehty joku muutospäätös nykyiseen? nythän on alle 18-vuotiaat sekä 65 vuotta täyttäneet vapautettu kalastuksenhoitomaksusta sekä läänikohtaisesta vieheluvasta.

      • ...

        Käsittelyssä.

        Yläikäraja aiotaan poistaa, ihan hyvä asia.

        Alaikä pitäisi myös ottaa työn alle. Ei tollanen voi perustua syntymävuoteen, kaikki tekee samaa, jotkut joutuu maksamaan, toiset ei. Kalastuksenhoitomaksu aika minimaalinen, kalavehkeet maksavat enemmän. Onkiminen ja pilkkiminen sallittua kaikille ilman lupaa, ihan hyvä, se on tasa-arvoista.

        Kokolailla sama asia kuin mediaverokin. Ennen oli vapaamatkustajia, nyt kaikki verovelvolliset tasavertaisessa asemassa. Nyt kalastuspuolella on vapaamatkustajia, jotka toivottavasti joutuvat verolle nekin. Se ero, jokainen suomalainen käyttää yleän palveluita jossain muodossa, vain osa kalastaa. Mutta kun laki lainvoiman saanut, kalastajat velvollisia maksamaan käyttämisestään. Ihan ok.

        Pitääpi mainita, ei kaikki kalstaminen tähänkään asti ole ollut ilmaista edes loispummielkeläisille. Jos on paikkakohtainen maksu, se on ollut eläkeläisenkin maksettava tähänkin asti. Hikiällä törmäsin joen rannalla yli 80 vuotiaaseen kalamieheen. Juteltiin niitämäitä, kalastamisesta tietenkin. Sanoi aina maksaneensa kalastusluvat jokeen, koska eipä sen kalakannasta ilman rahaa kukaan huolta voi pitää. Rehti ja rehellinen mies. Ei siltä kukaan olisi edes ilennyt mennä lupia kyselemään, en edes minä. Jotkut nuoremmat kälppineet karkuun, jos sattunut puheeksi lupamaksut :DDD

        Mutta mun käsitys on, kun käsittely aikanaan valmis, kalstuslupa tulee pakolliseksi kaikille täysikäisille, oletetttavasti jokin eläkeläisalennus tulee siinä käsittelyn tinkausvaiheessa. Mutta kuitenkin, demokratia tulee tuohonkin asiaan.

        =DW=


      • yx kalastelija vaan
        ... kirjoitti:

        Käsittelyssä.

        Yläikäraja aiotaan poistaa, ihan hyvä asia.

        Alaikä pitäisi myös ottaa työn alle. Ei tollanen voi perustua syntymävuoteen, kaikki tekee samaa, jotkut joutuu maksamaan, toiset ei. Kalastuksenhoitomaksu aika minimaalinen, kalavehkeet maksavat enemmän. Onkiminen ja pilkkiminen sallittua kaikille ilman lupaa, ihan hyvä, se on tasa-arvoista.

        Kokolailla sama asia kuin mediaverokin. Ennen oli vapaamatkustajia, nyt kaikki verovelvolliset tasavertaisessa asemassa. Nyt kalastuspuolella on vapaamatkustajia, jotka toivottavasti joutuvat verolle nekin. Se ero, jokainen suomalainen käyttää yleän palveluita jossain muodossa, vain osa kalastaa. Mutta kun laki lainvoiman saanut, kalastajat velvollisia maksamaan käyttämisestään. Ihan ok.

        Pitääpi mainita, ei kaikki kalstaminen tähänkään asti ole ollut ilmaista edes loispummielkeläisille. Jos on paikkakohtainen maksu, se on ollut eläkeläisenkin maksettava tähänkin asti. Hikiällä törmäsin joen rannalla yli 80 vuotiaaseen kalamieheen. Juteltiin niitämäitä, kalastamisesta tietenkin. Sanoi aina maksaneensa kalastusluvat jokeen, koska eipä sen kalakannasta ilman rahaa kukaan huolta voi pitää. Rehti ja rehellinen mies. Ei siltä kukaan olisi edes ilennyt mennä lupia kyselemään, en edes minä. Jotkut nuoremmat kälppineet karkuun, jos sattunut puheeksi lupamaksut :DDD

        Mutta mun käsitys on, kun käsittely aikanaan valmis, kalstuslupa tulee pakolliseksi kaikille täysikäisille, oletetttavasti jokin eläkeläisalennus tulee siinä käsittelyn tinkausvaiheessa. Mutta kuitenkin, demokratia tulee tuohonkin asiaan.

        =DW=

        Jaa, luulin sulla olevan jotain oikeaa tietoa kun niin varmana esittelit asiaa. Käsittelyssä nyt voi käydä ihan miten tahansa, toivottavasti ei lapsille ja vanhuksille maksuja perään laiteta. Jos 18 -65 vuotiaat kalastelijat viitsisivät hoitaa oman osuutensa kalastuksenhoitomaksuista niin ei tarttis taas pienempituloisten kukkarolle mennä.


      • ......
        yx kalastelija vaan kirjoitti:

        Jaa, luulin sulla olevan jotain oikeaa tietoa kun niin varmana esittelit asiaa. Käsittelyssä nyt voi käydä ihan miten tahansa, toivottavasti ei lapsille ja vanhuksille maksuja perään laiteta. Jos 18 -65 vuotiaat kalastelijat viitsisivät hoitaa oman osuutensa kalastuksenhoitomaksuista niin ei tarttis taas pienempituloisten kukkarolle mennä.

        Ennemmin minä vanhempana veisin lapseni ongelle kesällä, kuin johonkin hikiseen ostoskeskukseen shoppaileen, ja syömään sämpylöitä, joiden sisällä on liharetkuista tehty pihvi.
        En kannata ehdotusta.
        Lasten kalastus on lähinnä leikkiä.


      • ...
        yx kalastelija vaan kirjoitti:

        Jaa, luulin sulla olevan jotain oikeaa tietoa kun niin varmana esittelit asiaa. Käsittelyssä nyt voi käydä ihan miten tahansa, toivottavasti ei lapsille ja vanhuksille maksuja perään laiteta. Jos 18 -65 vuotiaat kalastelijat viitsisivät hoitaa oman osuutensa kalastuksenhoitomaksuista niin ei tarttis taas pienempituloisten kukkarolle mennä.

        On tietoa.

        Laajemminkin, mutta laitan yhden linkin, missä asia selviää aika hyvin perusasia;

        http://yle.fi/uutiset/uusi_kalastuslaki_kaventaa_jokamiehenoikeuksia/7045114

        =DW=


      • yx kalastelija vaan
        ... kirjoitti:

        On tietoa.

        Laajemminkin, mutta laitan yhden linkin, missä asia selviää aika hyvin perusasia;

        http://yle.fi/uutiset/uusi_kalastuslaki_kaventaa_jokamiehenoikeuksia/7045114

        =DW=

        Siis JOS ehdotus toteutuu.

        Virheellistä tietoa linkissä on ainakin "Tällä hetkellä kalastaja maksaa kalastuksenhoitomaksun ja vapaaehtoisen läänikohtaisen viehekalastusmaksun" Itselläni on maksettuna valtion kalastuksenhoitomaksu (24€) ja kalastusosuuskunnan määrittämä viehemaksu, mitään läänikohtaista ei tarvitse olla jos pysyn osuuskunnan vesillä.


      • ...
        yx kalastelija vaan kirjoitti:

        Siis JOS ehdotus toteutuu.

        Virheellistä tietoa linkissä on ainakin "Tällä hetkellä kalastaja maksaa kalastuksenhoitomaksun ja vapaaehtoisen läänikohtaisen viehekalastusmaksun" Itselläni on maksettuna valtion kalastuksenhoitomaksu (24€) ja kalastusosuuskunnan määrittämä viehemaksu, mitään läänikohtaista ei tarvitse olla jos pysyn osuuskunnan vesillä.

        Mikä trolli se siellä-

        "vapaaehtoinen läänikohtainen tarkoittaa just vapaaehtoista. Jos et maksa, mitä sitten ? Toisekseen, jos joillain osuuskunta, ne vaan pysrkii sulkemaan jonkin vesialueen ulkopuolisilta, mutt eip onnistu jokamiehenoikeuksien takia. Eri asia tietenkin, jos sulla pesusaavi naapurien kanssa pihalla, mistä kalastatte.

        =DW=


      • MMM-14
        ... kirjoitti:

        Mikä trolli se siellä-

        "vapaaehtoinen läänikohtainen tarkoittaa just vapaaehtoista. Jos et maksa, mitä sitten ? Toisekseen, jos joillain osuuskunta, ne vaan pysrkii sulkemaan jonkin vesialueen ulkopuolisilta, mutt eip onnistu jokamiehenoikeuksien takia. Eri asia tietenkin, jos sulla pesusaavi naapurien kanssa pihalla, mistä kalastatte.

        =DW=

        Ei kannata päteä jos ei tunne asiaa. Jokamiehen oikeuksilla ei viehekalasta 10-65 vuotias missään. Omalla vesialueella voit viehekalastaa ilman läänikohtaista, joten siitä tuo vapaaehtoisuus.


      • ...
        MMM-14 kirjoitti:

        Ei kannata päteä jos ei tunne asiaa. Jokamiehen oikeuksilla ei viehekalasta 10-65 vuotias missään. Omalla vesialueella voit viehekalastaa ilman läänikohtaista, joten siitä tuo vapaaehtoisuus.

        Mikä trolli se siellä?

        Onkiminen lasketaan kalastukseksi, mutta siihen ei tarvita lupaa ollenkaan, ja siihen pätee jokamiehenlait.

        Omalla vesialueella kalastaminen tarkoittaa kala-allasta pihassa, kaikki muu on jokaisen käytettävissä, siis järvenranta tontti ei tarkoita, että järvessä ei saisi kalastaa muut, kuin järven rannalla asuvat.

        Mikä hiton ikäraha toi 10 on?????????????? Mun tietojen ja kalastuslain mukaan raja on 18 vuotta. Ja viehekalastukseen tarvitaan aina joko lääninlupa tai paikallinen lupa. Siis valtion lupamaksun lisäksi. Ihan itsestään selviä asioita.

        Sulla ei taida oikein itelläs olla lupa-asiat kunnossa. Suosittelen tippaliimaa käsiin, kun seuraavan kerran menet kalaan, kalastuksenvalvojalla isompi homma takavarikoida Abun marketvirveliä sulta :DDDDD


        =DW=


      • MMM-14
        ... kirjoitti:

        Mikä trolli se siellä?

        Onkiminen lasketaan kalastukseksi, mutta siihen ei tarvita lupaa ollenkaan, ja siihen pätee jokamiehenlait.

        Omalla vesialueella kalastaminen tarkoittaa kala-allasta pihassa, kaikki muu on jokaisen käytettävissä, siis järvenranta tontti ei tarkoita, että järvessä ei saisi kalastaa muut, kuin järven rannalla asuvat.

        Mikä hiton ikäraha toi 10 on?????????????? Mun tietojen ja kalastuslain mukaan raja on 18 vuotta. Ja viehekalastukseen tarvitaan aina joko lääninlupa tai paikallinen lupa. Siis valtion lupamaksun lisäksi. Ihan itsestään selviä asioita.

        Sulla ei taida oikein itelläs olla lupa-asiat kunnossa. Suosittelen tippaliimaa käsiin, kun seuraavan kerran menet kalaan, kalastuksenvalvojalla isompi homma takavarikoida Abun marketvirveliä sulta :DDDDD


        =DW=

        Kymppi oli typo, sinun viimeksi olisin luullut puuttuvan muiden typoihin, itse en ole koskaan omistasi maininnut.
        On jaetut ja jakamattomat vesialueet ja kalastuksenhoitomaksuilla ei ole mitään tekemistä jokamiehenoikeuksien piiriin kuuluvien onkimisen ja pilkkimisen kanssa. Tulevaan lakiin yritetään päästä niitäkin rajoittamaan virtauksissa.
        Lompakossa on tosite valtion kalastuksenhoitomaksusta, uistelulupa vesiosuuskunnan vesille ja kalatakin taskussa nippu verkkomerkkejä, onko itselläsi?


      • ...
        MMM-14 kirjoitti:

        Kymppi oli typo, sinun viimeksi olisin luullut puuttuvan muiden typoihin, itse en ole koskaan omistasi maininnut.
        On jaetut ja jakamattomat vesialueet ja kalastuksenhoitomaksuilla ei ole mitään tekemistä jokamiehenoikeuksien piiriin kuuluvien onkimisen ja pilkkimisen kanssa. Tulevaan lakiin yritetään päästä niitäkin rajoittamaan virtauksissa.
        Lompakossa on tosite valtion kalastuksenhoitomaksusta, uistelulupa vesiosuuskunnan vesille ja kalatakin taskussa nippu verkkomerkkejä, onko itselläsi?

        Onkimiseen ja pilkkimiseen ei mun käsittääkseni olla puuttumassa mitenkään.

        Mutta jokamiehenoikeudet kaipaavat tarkentamista. Monesti ihmiset rikkovat kotirauhaa ja vetoavat just jokamiehenoikeuksiin. tästä päästävä eroon.

        Noissa alueissa just se ikävä puoli, ei niitä saa selville, kuin tekemällä salapoliisityötä.Ihan mainiten, mulla yhteisiä vesialueita, omaa vesialuetta ja sitten kalastuskunnan aluetta itellä. Kun enenpi kalastin, kalastin jossain muualla, aina lupien selvittely teettti pikkasen hommaa.

        Mulla ei ole nyt lompakossa mitään lupaa. En ole käynyt klassa vuosiin, edes kotirannassa ongella. Liian pitkä juttu selittää, syitä paljon, mutta lupa-asiat ei liitu mun kohdalta siinen, ihan muuta veetitusta.

        Just oli yhden tutun kanssa puhetta, että lappiin sylsyllä kalaan. Innostuin asiasta, pitänee alkaa puunaamaan perhovehkeitä ja alkaa selvittelemän, minne mennään ja mitä lupia tarvitaan.Mä varmaan muuten erittäin harvinainen ihminen hikiällä. Kun kalastin, olin kai erikoisuus muitten joukossa, oli valtakunnanlupa ja paikallinen lupa. Joillain on lähinnä omat, maksetut verkot tänäkin päivänä, eikä tietojeni mukaan kukaan ole ikinä maksanut katiskaluåaa jokeen, vaikka joki täynnä katiskoita. Mä en omista katiskaa, en kiinnostunut kalastamaan kalaa, mitä en syö.

        Syön paljon kalaa, ostanut kai vuosikymmenen. En selitä tarkemmin, liittyy siiheen, että ei ole tullut innostuttua kalastukseen aikoihin. Omia traumojani. Mutta kalamiehenä pidän itseäni jokatapauksessa, etenkin perhokalastajana.

        =DW=


      • jopatijoo
        ... kirjoitti:

        Onkimiseen ja pilkkimiseen ei mun käsittääkseni olla puuttumassa mitenkään.

        Mutta jokamiehenoikeudet kaipaavat tarkentamista. Monesti ihmiset rikkovat kotirauhaa ja vetoavat just jokamiehenoikeuksiin. tästä päästävä eroon.

        Noissa alueissa just se ikävä puoli, ei niitä saa selville, kuin tekemällä salapoliisityötä.Ihan mainiten, mulla yhteisiä vesialueita, omaa vesialuetta ja sitten kalastuskunnan aluetta itellä. Kun enenpi kalastin, kalastin jossain muualla, aina lupien selvittely teettti pikkasen hommaa.

        Mulla ei ole nyt lompakossa mitään lupaa. En ole käynyt klassa vuosiin, edes kotirannassa ongella. Liian pitkä juttu selittää, syitä paljon, mutta lupa-asiat ei liitu mun kohdalta siinen, ihan muuta veetitusta.

        Just oli yhden tutun kanssa puhetta, että lappiin sylsyllä kalaan. Innostuin asiasta, pitänee alkaa puunaamaan perhovehkeitä ja alkaa selvittelemän, minne mennään ja mitä lupia tarvitaan.Mä varmaan muuten erittäin harvinainen ihminen hikiällä. Kun kalastin, olin kai erikoisuus muitten joukossa, oli valtakunnanlupa ja paikallinen lupa. Joillain on lähinnä omat, maksetut verkot tänäkin päivänä, eikä tietojeni mukaan kukaan ole ikinä maksanut katiskaluåaa jokeen, vaikka joki täynnä katiskoita. Mä en omista katiskaa, en kiinnostunut kalastamaan kalaa, mitä en syö.

        Syön paljon kalaa, ostanut kai vuosikymmenen. En selitä tarkemmin, liittyy siiheen, että ei ole tullut innostuttua kalastukseen aikoihin. Omia traumojani. Mutta kalamiehenä pidän itseäni jokatapauksessa, etenkin perhokalastajana.

        =DW=

        tässä pätkä linkistä jonka itse taisit tähän ketjuun postata:


        "Kalatalouskonsulentti Petter Nissen Suomen vapaa-ajan kalastajien keskusjärjestöstä katsoo, että uudessa laissa viranomaiset olisivat saamassa oikeuden rajoittaa onkimista ja pilkkimistä virtavesissä.

        - Lakiluonnoksen mukaan jokamiehen oikeus voitaisiin kieltää monissa paikoin, kun virtavesiksi voitaisiin lukea nykyistä paljon laajemmat alueet. Jatkossa siika- ja lohikalavesistöt olisivat vaelluskalavesistöjä ja niihin kuuluisivat myös ankeriaat ja nahkiaiset, luonnehtii Petter Nissen."


    • "vapautettu maksamatta jättämisestä" ????
      Eihän eläkeläisiä ole moniin vuosiin rangaistu kalastuskortin maksamatta jättämisestä. He ovat saaneet kalastaa vapaasti ja ilman korttia kaikkialla, missä kalastus ei ole ollut kiellettyä.

      • ...

        Ja juztsiihen epäkohtaan nimenomaan ollaan puuttumassa tulevaisuudessa. Jos pitää malsaa, eläkeläinen samalla viivalla tavallistenkin ihmisten kanssa. Oletettavast tosiaan tulee jokin alennus.

        Mutta jos syö samaa kalaa kuin muutkin, ei se voi olla ilmaista joillekuille ja toisille maksullista. Ei kalakantojen ylläpitäminen ilmaista ole yhteiskunnalle. Pitää muistaa onkiminen, se on kaikille samanhintaista, eli ei maksa mitään erikseen kenellekään, ihan sama asia tässä tapauksessa, elikkäs virvelöiminen tulevaisuudessa kaikille virvelöijille maksun varaista.

        Kuten itsekin kirjoitit, ei kaikki paikat ole olleet ilmaisia erikseen eläkeläisille tähänkään asti. Mulla muuten maillani koski. Jos en osta siihen lupaa, en saa kalastaa siinä. Kesällä juttelin -80 vuotiaan kalamiehen kanssa, oli heittelemässä virveliä, heti mainitsi, että kalastuslupa maksettu. Ite mainitsin, että en kalasta, koska en ole viitsinyt lupaa maksaa. Maksulliset kalapaikat erikseen. Kyse valtion veroluonteisesta kalastusmaksusta joka tulee koskemaan kaikkia kalastajia.

        Ok seuraava askel on hankkia "lastenliput alaikäisille", eisiinä sen kummempaa eroa ole kuin eläkeläistenkään maksussa. Jotkut kalastaa, toiset ei. Mutta jos kalastaa, pitää myös maksaa. Mainiten, valtion maksulla saa kuin kuppaisen kirjolohen marketin kala-altaasta.

        =DW=


      • tuhti keskivartalo
        ... kirjoitti:

        Ja juztsiihen epäkohtaan nimenomaan ollaan puuttumassa tulevaisuudessa. Jos pitää malsaa, eläkeläinen samalla viivalla tavallistenkin ihmisten kanssa. Oletettavast tosiaan tulee jokin alennus.

        Mutta jos syö samaa kalaa kuin muutkin, ei se voi olla ilmaista joillekuille ja toisille maksullista. Ei kalakantojen ylläpitäminen ilmaista ole yhteiskunnalle. Pitää muistaa onkiminen, se on kaikille samanhintaista, eli ei maksa mitään erikseen kenellekään, ihan sama asia tässä tapauksessa, elikkäs virvelöiminen tulevaisuudessa kaikille virvelöijille maksun varaista.

        Kuten itsekin kirjoitit, ei kaikki paikat ole olleet ilmaisia erikseen eläkeläisille tähänkään asti. Mulla muuten maillani koski. Jos en osta siihen lupaa, en saa kalastaa siinä. Kesällä juttelin -80 vuotiaan kalamiehen kanssa, oli heittelemässä virveliä, heti mainitsi, että kalastuslupa maksettu. Ite mainitsin, että en kalasta, koska en ole viitsinyt lupaa maksaa. Maksulliset kalapaikat erikseen. Kyse valtion veroluonteisesta kalastusmaksusta joka tulee koskemaan kaikkia kalastajia.

        Ok seuraava askel on hankkia "lastenliput alaikäisille", eisiinä sen kummempaa eroa ole kuin eläkeläistenkään maksussa. Jotkut kalastaa, toiset ei. Mutta jos kalastaa, pitää myös maksaa. Mainiten, valtion maksulla saa kuin kuppaisen kirjolohen marketin kala-altaasta.

        =DW=

        Itse kirjoitit, että eläkeläiset on vapautettu maksamatta jättämisestä. He saavat maksaakin, jos haluavat.

        Jospa minut vapautettaisi tahdosta syömättä jättäminen milloinkaan väliin.


    • pitkäperjantaita

      Kunnan alueella saattaa olla kalastuskuntia kymmenittäin, itä-suomessa voit uistella alueluvalla yhtä vapaa käyttäen, vapoja lisää saat maksamalla lisää kalastuskunnille, meillä kunnassa yhteilupa muoto, olkoon en jaksa selittää kun tapoja löytyy liian monta.huh

      • ...

        Viidakko se on.

        Siis lupaviidakko, etenkin turistille, mitä useimmat kalastajat ovat. Tsadilainen ei mitenkään voi selvittää yksinkertaisesti, jossain pöndellä, missä se saa kalastaa ja missä ei. Ikäänkuin salapoliisityötä hankkia kaikki tarpeeliset luvat, jos matkustelee ja kalastelee samalla.

        Läänilupa ihan hyvä, pyrkii yksinkertaistamaan asioita. Vaan, suomessa monta lääniä. Tulee hintoihinsa ostaa kesälomaa varten kaikkien läänien luvat....

        Hupaissaa muuten. Mulla tosiaan pitkästi lohijoenrantaa hikiällä. Jos meinaan kalaan sinne. Tarvitsen kaksi lupaa. Valtion luvan ja paikallisen luvan. Paikallisessa luvassa pieni byrokraattinen hupaisuus. Mulle ei myydä syntymäkunnassani lupaa kioskilla paiallisalennuksella, koska valtionkortissa luvan haltija asuu tsadissa :DDDD Ei toi siis äytännössä sitten niin mene, mutta joka ikinen kerta joutunut kylän kioskilla änkyttämään jonkun nuoren tytön kanssa asiasta. Sitäpaitsi, nyt mulla ei hajuakaan, mistä sen luvan oikein voisi ostaa, kioski lopetettu kannattamattomana. Kalastuskunta tarvis rahaa, mutta kukaan ei tiedä, minne se pitäisi maksaa, kaikki siis kalastaa ilman lupaa :DDD Katiskoista ja rapumerroista kuulemma suurimmat taistelut, lisäksi ongelmia kalaistususten kanssa, koska kaikki laittaa heti verkot veteen tankkiauton jälkeen. Kuulemani mukaan, kukaan ei ikinä ole maksanut verkkolupia jokeen......................................

        No, en ite ole kalastanut siinä vuosiin, mutta asia huvittaa suuresti.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Viidakko se on.

        Siis lupaviidakko, etenkin turistille, mitä useimmat kalastajat ovat. Tsadilainen ei mitenkään voi selvittää yksinkertaisesti, jossain pöndellä, missä se saa kalastaa ja missä ei. Ikäänkuin salapoliisityötä hankkia kaikki tarpeeliset luvat, jos matkustelee ja kalastelee samalla.

        Läänilupa ihan hyvä, pyrkii yksinkertaistamaan asioita. Vaan, suomessa monta lääniä. Tulee hintoihinsa ostaa kesälomaa varten kaikkien läänien luvat....

        Hupaissaa muuten. Mulla tosiaan pitkästi lohijoenrantaa hikiällä. Jos meinaan kalaan sinne. Tarvitsen kaksi lupaa. Valtion luvan ja paikallisen luvan. Paikallisessa luvassa pieni byrokraattinen hupaisuus. Mulle ei myydä syntymäkunnassani lupaa kioskilla paiallisalennuksella, koska valtionkortissa luvan haltija asuu tsadissa :DDDD Ei toi siis äytännössä sitten niin mene, mutta joka ikinen kerta joutunut kylän kioskilla änkyttämään jonkun nuoren tytön kanssa asiasta. Sitäpaitsi, nyt mulla ei hajuakaan, mistä sen luvan oikein voisi ostaa, kioski lopetettu kannattamattomana. Kalastuskunta tarvis rahaa, mutta kukaan ei tiedä, minne se pitäisi maksaa, kaikki siis kalastaa ilman lupaa :DDD Katiskoista ja rapumerroista kuulemma suurimmat taistelut, lisäksi ongelmia kalaistususten kanssa, koska kaikki laittaa heti verkot veteen tankkiauton jälkeen. Kuulemani mukaan, kukaan ei ikinä ole maksanut verkkolupia jokeen......................................

        No, en ite ole kalastanut siinä vuosiin, mutta asia huvittaa suuresti.

        =DW=

        "..."

        Tuo arvo-kala on ronkeli kutiessaan.
        Vain koski, tai kuohu, tai virta sille kelpaa.
        Joten viisas ihminen menee niille kalaan.
        Jos yhteiskunta vaatii, niin nuo alueet käyvät yhtä vähiin kuin käyvät kalatkin.
        Silloin on hyväksi rajoittaa potun-viljeliöitäkin.
        Mitä lie nuo kakkaavat väheneviin arvo-vesiin.
        Kutia pitää rajoittaa myös muihinkin eläimiin.
        Onhan se hävytöntä että vaikka Siwa on lähellä, menee tavis kaatamaan jonkun Tapion viljaa.

        Ostahan siis Muikku, leikkaa siitä pala ja ongi Rapu.

        H.


    • Jättää tekemättä

      Ai, eläkeläisetkin saavat luvan maksaa kalastusluvan! Hienoa. Tasa-arvoista.

    • Jättää tekemättä

      Ai, eläkeläisetkin saavat luvan maksaa kalastusluvan! Hienoa. Tasa-arvoista.

      • mmmmmmm hehhehhhhh

        Eipäs kun ei ole enää pakko jättää maksamatta.


    • josafatti

      Maajussit ovat isossa osassa nykyiseen kalastus- ja vesioikeuksiin, ja pahimpia rannikon hurrit.

      • ___!!!!--

        kaikkein suurinpia syyllisiä kalastukseen ovat kalat,jos niitä ei olisi ei olisi tätä pulmaa teillä


    • eppu2

      Sain viime kesänä 8.8 kg hauen. Sukulaiset on kateellisia vieläkin.
      Aattelin huomenna viskata katiskan järveen.
      R-kioskilta viime vuonna ostin luvan, eikös niitä taida jo saada netistäkin.

      • mimmimummi*

        Ainoa iso kala jonka olen kalastanut...oli hauki...isoisäni souti ja minä vedin vetouistinta...oli se jotenkin mahtava tunne....lapsi olin ..
        Noin isosta hauesta riitti varmaan syötävää...


    • olenko oikeassa?

      Mites on?

      Kalastuksenhoitomaksua ei tarvitse maksaa alle 18v, eikä yli 65v. Jos laittaa iskukoukkuja saa yhdellä verkkoluvalla laittaa 30 koukkua ja 5 verkkoluvalla ei tarvitse maksaa viehelupaa valtion vesille. Erikoiset kalastuisalueet erikseen, niihin on maksettava aluekohtaiset luvat.

      • henrjii

        osapuilleen, vielä tarvitaan läänikotainen vihelupa, voimassa toistaiseksi hinta on pikkuisen noussut viimmevuodesta.
        uudet ohjeet on tulossa.


      • lupia ostanut. :-)
        henrjii kirjoitti:

        osapuilleen, vielä tarvitaan läänikotainen vihelupa, voimassa toistaiseksi hinta on pikkuisen noussut viimmevuodesta.
        uudet ohjeet on tulossa.

        Saisi tuo lääninkohtainen viehelupa muuttua yhtenäiseksi niin että samalla luvalla saisi kalastaa ympäri Suomen.


      • henrjii
        lupia ostanut. :-) kirjoitti:

        Saisi tuo lääninkohtainen viehelupa muuttua yhtenäiseksi niin että samalla luvalla saisi kalastaa ympäri Suomen.

        Niin se vieHelupa vissin muuttuukin


      • lupia ostanut :-)
        henrjii kirjoitti:

        Niin se vieHelupa vissin muuttuukin

        No hyvä.


    • Lupa veroksi

      Kalastuslupamaksu voitaisiin muuttaa veroksi, näin pinnaritkin joutuisivat maksamaan oman osansa, niinhän televisioluvallekin tehtiin. Enemmän minä kalastukseen aikaa käytän kuin television katseluun.

      • aika näyttää

        niin sinä,veromuotoinen maksu on huuhaasta,lupamaksu tavat ovat sotkuisia ja niitä muutellaan tuon tuosta


    • juhis6

      Käykääs tsiigaas tää uus kauppa joka myy noita uuden sukupolven lasikuitu keppejä ja noi Epicn kepit ovat kuulemma parhaita melkein joka koko luokassa seuraavassa Pohjolan perhokalastus lehdessä iso juttu.
      http://younameit.fi

      • ...

        Epic?

        Ei aktiivia vapatarvetta, kalastus edelleen pois kuvioista, odottelen fiilisten muuttumista. Eikä kovin tule seurattua mitä välinepuolella tapahtuu. Jotenkin päähänpinttymänä, että vapa joko Hardy tai Orvis. Mutta ainahan aihe jonin verran kiinnostaa. Noista Epic-vavoista ennen kuullutkaan. Hinnat edukkaat ja vavat järkyttävän rumia :D

        =DW=


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      20
      1283
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1272
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1186
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1184
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1163
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1161
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1147
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1144
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1129
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1120
    Aihe