Läppäri jatkuvasti latauksessa, onko hyvä?

sepi55

Kannattaako pöytäkoneen tilalla olevaa läppäriä (Dell E5540) pitää jatkuvasti piuhan päässä, vai antaa akun purkautua lähes tyhjäksi, ja ladata taas täyteen? Mikä olisi paras tapa jotta akku pysyisi mahdollisimman pitkään hyväkuntoisena?

30

2951

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ottaisin akun pois koneesta ja säilyttäisin sitä esimerkiksi kaapissa silloin tällöin osittain tyhjentäen ja lataillen sitä.

      Läppäri toimii hyvin pelkästään verkkovirralla.

      • 0hm0

        Perustuuko tämä johonkin muuhun, kuin mutuiluun?


      • Kunhan sähköä on
        0hm0 kirjoitti:

        Perustuuko tämä johonkin muuhun, kuin mutuiluun?

        "Perustuuko tämä johonkin muuhun, kuin mutuiluun?"

        Läppäri on tietokone, joka tarvitsee toimiakseen sähköä. On samantekevää, mistä sähkö on peräisin. Itse olen käyttänyt kotitietokoneinani läppäreitä vuodesta 1993, ja niiden akut ovat aina olleet irti.


      • 0hm0
        Kunhan sähköä on kirjoitti:

        "Perustuuko tämä johonkin muuhun, kuin mutuiluun?"

        Läppäri on tietokone, joka tarvitsee toimiakseen sähköä. On samantekevää, mistä sähkö on peräisin. Itse olen käyttänyt kotitietokoneinani läppäreitä vuodesta 1993, ja niiden akut ovat aina olleet irti.

        Juu. Itse olen käyttänyt tietokoneita pidemmän ajan ja aina olen pitänyt akut kiinni koneissa.


      • 8-pallox

        Tietoturvan kannalta paras vaihtoehto olisi pitää akku paikallaan tietokoneessa.


    • Jääkaapissa 40-70% latauksessa säilyy parhaiten.

      • keltsis

        Kuinka kylmä pitää olla jääkaapin sisälämpötila?


      • keltsis kirjoitti:

        Kuinka kylmä pitää olla jääkaapin sisälämpötila?

        En tiedä tarkemmin, mitä matalempi sen parempi. 0:n yläpuolella toki.


    • megalol

      aika hölmöläisten hommaa säilyttää kannettavan akkua jääkaapissa..

      Eikös muuten Dellin koneissa ole toiminto jolla akun lataamisen voi keskeyttää halutessaan. Omassa ainakin on fn f3

      • Ei ole hölmöläisten hommaa jos sitä akkua pitää niin pirun mittaamattoman arvokkaana, joka pitää ottaa esille juhlapäivisin kutsuvieraspöytään.
        Parhaiten litium-ioni- akut säilyy juuri nollan yläpuolella.

        Mutta muutoin on käyttöesineiden ylenpalttinen museointi ostohetkestä lähtien vähän hölmöläisten hommaa.


    • Mutumään

      Itse en kyllä ole irroitellut akkuja vaikka 99% ajasta laturin varassa konetta käytänkin. Vuonna 2006 valmistettu akku pitää edellen virtaa kolmisen tuntia enkä muista että aiemmissakaan läppäreissä olisin havainnut tuosta olevan haittaa.

      • Jep, sama täällä. Hyvin toimii vm2000 IBM ja 2004 FS.


    • Käytä sitä akkua

      Tuttavani osti muutamia vuosia sitten läppärin ja käytti sitä aina verkkovirralla, ei juurikaan akulla, kun tarvetta ei ollut. Nyt se sama läppäri toimii akun varassa n. minuutin, vaikka akun lataia täyteen ja mittari näyttää täyttä. Ainakin uutta akkua pitäisi ohjeen mukaan purkaa tyhjäksi ja ladata täyteen muutaman kerran heti alkuun. Akku on käyttöä varten. Käyttis aiemmin XP, nyt Ubuntu 14.04.

      • No tuota .

        Tuttavasi akku todennäköisesti pääsi käyttämättömänä syväpurkautumaan, joka kyllä pilaa akun. Tai sitten akku oli huonolaatuinen / lataussysteemi huono, jonka vuoksi sitä ladattiin epäideaalisesti ja se meni pilalle. Sama kävi minun isän koneen akulle myös parissa vuodessa.

        Akkua kuluttaa sen purkaminen ja lataaminen. Niiden kestoikä on yleensä ilmoitettu lataussyklien määränä. Akkua kuluttaa myös kokea lämpötla.

        Nykyaikainen kone yleensä varsin älykkäästi käsittelee akkua, eikä lataa sitä jatkuvasti.

        Itselläni on yleensä akku paikallaan ja kone verkkovirrassa, jos verkkovirtaa on saatavana. Joskus jos kone on muutaman viikon pelkästään pöydällä, otan akun irti turhaa lämpenemästä . . .

        Ei sillä välttämättä kovin suutaa merkitystä ole, akun alkuperäisestä kapasiteetista nyt vajaan kolmen vuoden käytön jälkeen on edelleen jäljellä n. 95%.

        Jos akun ottaa irti, tärkeintä on ettei anna sen syväpurkautua . . .


    • Yleensä läppärin ohjeessa mainitaan että kuinka akkua tulisi käyttää.

    • näin mulla

      Käytin vuorotellen virtaa tai akkua. Nyt 6 vuoden jälkeen akku kestää vain tunnin.

      • keltis

        Mielestäni akkua ei tarvitse pitää koneessa kun työstää asioita kotona eli missä verkkovirtaa.

        Olen poistanut seonneista koneista HP ja Acer ainakin joista ottanut akun pois
        ja niistä tullut kuin uusikone, eli on vanha 6-vuotta ollut akku kiinni kokoajan eikä käytetty kuin kotona verkkovirralla, ihmettelin kyseistä konetta kun aivan jumissa
        poistin akun kas kummaa toimi sen jälkeen täysin moittetta, ja kun vielä fiksasin sitä oli kuin uusi, ilma akkua. huom. akkuirki. samoin naikkosen acer-kone aivan vastaava juttu akku viisivuotta koneessa kiinni käyttö jatkuvasti vain verkkovirralla, kone sekoaa, akku irki kone elää uutta elämää! Näin tein ja pelastin koneita........


      • No tuota ...
        keltis kirjoitti:

        Mielestäni akkua ei tarvitse pitää koneessa kun työstää asioita kotona eli missä verkkovirtaa.

        Olen poistanut seonneista koneista HP ja Acer ainakin joista ottanut akun pois
        ja niistä tullut kuin uusikone, eli on vanha 6-vuotta ollut akku kiinni kokoajan eikä käytetty kuin kotona verkkovirralla, ihmettelin kyseistä konetta kun aivan jumissa
        poistin akun kas kummaa toimi sen jälkeen täysin moittetta, ja kun vielä fiksasin sitä oli kuin uusi, ilma akkua. huom. akkuirki. samoin naikkosen acer-kone aivan vastaava juttu akku viisivuotta koneessa kiinni käyttö jatkuvasti vain verkkovirralla, kone sekoaa, akku irki kone elää uutta elämää! Näin tein ja pelastin koneita........

        Juuri sama huomio täällä.

        Acer oli aina verkkovirrassa. Akku meni jostakin syystä huonoksi, eikä kone enää pysynyt päällä ilman kaapelia. Tämän jälkeen se kone ei enää bootannut aloitusruutua pidemmälle, siihen missä tulee Acerin logo ja lukee mistä pääsee biosiin. Kun otti akun irti, kone alkoi taas pelata.


    • Akun ei kyllä pitäisi vaikuttaa tuollaisiin asioihin.

      • keltis

        keltis vastaa tietämättömälle, kyllä se nyt vaan vaikuttaa, jossain on ihan tekstiäkin siitä, en jaksa nyt googlettaa, itsekkin löysin neuvon tuohon akku asiaan netistä kun ton acer koneen kanssa pariyötä pakersin, akku oli siinä ollut paikoillaan kuutisenvuotta ja konetta verkkovirralla käytetty
        kone aivan jumissa heti kun akun otti pois kone alkoi toimimaan, se loppuun palanut akku jotenkin aiheuttaa sen vian. ja tämä on tosi sanois tapio rautavaara!


      • keltis kirjoitti:

        keltis vastaa tietämättömälle, kyllä se nyt vaan vaikuttaa, jossain on ihan tekstiäkin siitä, en jaksa nyt googlettaa, itsekkin löysin neuvon tuohon akku asiaan netistä kun ton acer koneen kanssa pariyötä pakersin, akku oli siinä ollut paikoillaan kuutisenvuotta ja konetta verkkovirralla käytetty
        kone aivan jumissa heti kun akun otti pois kone alkoi toimimaan, se loppuun palanut akku jotenkin aiheuttaa sen vian. ja tämä on tosi sanois tapio rautavaara!

        Ei ole kyllä koskaan aiheuttanut itsellä tuollaista.


      • Voi se vaikuttaa
        vapunen kirjoitti:

        Ei ole kyllä koskaan aiheuttanut itsellä tuollaista.

        Kummallista, mutta totta.

        Tietämättä tarkemmin tuon lataussysteemin, akun, virtalähteen ja akkua tarkkailevan piirin sielunelämää, kuvittelisin, että hvinkin voi olla mahdollista.

        Kun sähköstä on kyse, melkein mikä tahansa on mahdollista. Varsinkin autoissa noita sähkövikoja näkee vaikka miten kummallisia, asioissa joiden ei pitäisi kaiken järjeen mukaan mitenkään liittyä toisiinsa.


    • +0lku

      On se tietotekniikka niin ihmeellistä että..........

      • mistäs tietää

        Käytän akkua kunnes kone ilmoittaa että se on tyhjä. Lataan akun, kun se on täynnä suljen sähkövirran.
        Noin käytin entistä konetta ja kuuden vuoden jälkeen akussa virtaa jäljellä noin puoli tuntia.


      • jope1

        Ei ole mitään haittaa


    • On siitä pidemmän päälle.

    • 877878878

      Yleensaä ei lataa kokoajan.. Kun on täynnä antaa mennä akun 95% tyhjäksi kunnes lataa taas täyteen.

    • 4+7

      Osta Lenovo ThinkPad. Sen virranhallintaohjelmisto huolehtii akusta, ei tarvii itse jumpata akun kanssa tai kiikutella sitä jääkaappiin. Valitse vain ruutu: "maksimi akun kestoikä" ja unohda sen jälkeen koko juttu. Kun akku on koneessa kiinni, niin sinulla on ikäänkuin "UPS" päällä sähkökatkojen (potkaiset virtajohdon irti, tms.) varalta. Tosin, ei tämäkään aina auta, vanhan koneeni akun varauskyky alkoi heiketä reippaasti jo 6-7 vuoden käytön jälkeen...

      • keltis

        keltis täällä taas, löysin kun viitsin hakea sen neuvon läppärin akun poistoon,
        kun vanhassa koneessa akku aiheuttaa ongelmia, tämä teksti auttoi minua aikoinaan kun taistelin vanhan läppärin kanssa kaksiyötä kun läppä oli aivan solmussa.

        http://www.finwx.net/forum/index.php?topic=3373.0;wap2

        "Olen kohta kahdeksantoista vuotta räplännyt tietokoneita aika monipuolisesti. Aina tulee jotain uutta vastaan, juuri sellaista mitä vähiten odottaa. Koskaan ei voi sanoa tuntevansa vimpaimet ja niiden temput"

        "Kärsittyäni temppuilusta parisen kuukautta tuli ahaa-elämys, jota olisin kaivannut jo aikoja sitten. Irrotin koneen akun ja käynnistin läppärin. Tuhannen tulimmaista! Kone oli kuin pakasta otettu ja palasi niihin toimintoihin, jotka sillä uutena oli. Kaikki toimi! Olin nolo koko viikon ja olenpa sitä vieläkin. En saa millään päähäni, kuinka vanhaksi käynyt akku voi aiheuttaa mitä ihmeellisempiä asioita. Näköjään voi, mutta eipä tullut mieleen kokeilla konetta ilman akkua aiemmassa vaiheessa. Vielä vuosien jälkeenkin hyvin toimiva peruskone olisi joutunut kaatopaikalle aivan turhaan".
        Yllä oleva teksti on lainattu tuosta osoitteesta, hyviä vinkkejä sanoisin jopa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe