Onko NOMmeja?

UJM

Törmäsin tällaiseen käsitteeseen kuin NOM (new order mormon) mikä tarkoittaa mormonia, joka ei usko kaikkiin (osaan) kirkon opeista mutta on silti kirkon jäsen esim. sosiaalisista syistä.
Onkohan tällä palstalla ketään sellaista, joka ei siis usko että MAP-kirkko olisi se ainoa oikea, mutta silti omista syistään pysyy kirkon aktiivisena jäsenenä?

http://newordermormon.org/

15

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jepp

      Kyllä meitä on Suomessakin, täällä on paljon mormoneja jotka ei usko kaikkia kirkon oppeja. Täytyy kuitenkin pitää matalaa profiilia juuri noista sosiaalisista syistä.

      • UJM

        Osallistutko kuitenkin aktiivisesti kirkon toimintaan?


      • osanotot

        Osanottoni, että joudut elämään kaksoiselämää, etkä voi olla rehellisesti oma itsesi.


      • Ei hän
        osanotot kirjoitti:

        Osanottoni, että joudut elämään kaksoiselämää, etkä voi olla rehellisesti oma itsesi.

        ole edes mormoni.


      • Jepp
        UJM kirjoitti:

        Osallistutko kuitenkin aktiivisesti kirkon toimintaan?

        En. Syitä en ole kertonut monellekaan, sosiaalisista syistä.


      • Ent. mormoni

        Syy voi olla sama, kuin monessa muussakin parisuhteessa, eli lapset. Avioero uhkaa, jos puoliso eroaa kirkosta. Varsinkin temppeliavioliiton solmineet ovat pulassa.

        Jos vielä rakkautta riittää puolisoa kohtaan, ei hänen mieltään halua pahoittaa. Mieluumin avioliiton toinen osapuoli salaa, että on menettänut uskonsa mormonismiin.

        kaikille uskonto ei ole omantunnonkysymys, kuten minulle oli.


      • Sinullahan
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Syy voi olla sama, kuin monessa muussakin parisuhteessa, eli lapset. Avioero uhkaa, jos puoliso eroaa kirkosta. Varsinkin temppeliavioliiton solmineet ovat pulassa.

        Jos vielä rakkautta riittää puolisoa kohtaan, ei hänen mieltään halua pahoittaa. Mieluumin avioliiton toinen osapuoli salaa, että on menettänut uskonsa mormonismiin.

        kaikille uskonto ei ole omantunnonkysymys, kuten minulle oli.

        ei ollut mitään menetettävää, mormonipojista ei ollut mihinkään.


      • Ent. mormoni
        Sinullahan kirjoitti:

        ei ollut mitään menetettävää, mormonipojista ei ollut mihinkään.

        Kieltämättä mormonimiehistä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on ollut enemmän harmia kuin iloa. Mutta huomattakoon sentään, että eräs mormoninuorukainen osti minulle kristillistä lähimmäisenrakkautta osoittaen kerran talvisaappaat, kun minulla ei ollut kuin risat vanhat miesten sotilassaappaat. Tosin isäni pakotti hänet palauttamaan ne takaisin kauppaan.

        Omantunnonkysymys oli minulle mormonien harjoittama rasismi.

        Mormonit niin mielellään kuvittelevat, että kirkosta eroamisen syy on halu käyttää alkoholia tai tupakkaa tai harrastaa esiaviollista seksiä, Mikään noista ei kuulunut elämääni erotessani mormonikirkosta.


      • Sellaista..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kieltämättä mormonimiehistä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta on ollut enemmän harmia kuin iloa. Mutta huomattakoon sentään, että eräs mormoninuorukainen osti minulle kristillistä lähimmäisenrakkautta osoittaen kerran talvisaappaat, kun minulla ei ollut kuin risat vanhat miesten sotilassaappaat. Tosin isäni pakotti hänet palauttamaan ne takaisin kauppaan.

        Omantunnonkysymys oli minulle mormonien harjoittama rasismi.

        Mormonit niin mielellään kuvittelevat, että kirkosta eroamisen syy on halu käyttää alkoholia tai tupakkaa tai harrastaa esiaviollista seksiä, Mikään noista ei kuulunut elämääni erotessani mormonikirkosta.

        Tämänpäivän mittapuulla jokainen kirkko oli rasistinen vielä pitkälle 1980 lukua, mormonit eivät olleet poikkeus. Muistattehan laulun "Musta Saara" tuota sinänsä kaunista laulua laulettiin luterilaisessa kirkossa vielä ainakin 1990 luvulla. Vähintäänkin rasistinen viesti mustasta tytöstä joka kärsittyään muuttuu valkoiseksi ja pääsee taivaaseen.


      • Mormonien
        Sellaista.. kirjoitti:

        Tämänpäivän mittapuulla jokainen kirkko oli rasistinen vielä pitkälle 1980 lukua, mormonit eivät olleet poikkeus. Muistattehan laulun "Musta Saara" tuota sinänsä kaunista laulua laulettiin luterilaisessa kirkossa vielä ainakin 1990 luvulla. Vähintäänkin rasistinen viesti mustasta tytöstä joka kärsittyään muuttuu valkoiseksi ja pääsee taivaaseen.

        rasismilla syylllistäminen on muiden kirkkojen harjoittamaa oman pesän VALKOpesua. Vieläkö luterilaisessa pyhäkoulussa pelataan Mustaa Pekkaa?


      • Aivan..
        Mormonien kirjoitti:

        rasismilla syylllistäminen on muiden kirkkojen harjoittamaa oman pesän VALKOpesua. Vieläkö luterilaisessa pyhäkoulussa pelataan Mustaa Pekkaa?

        Sitähän se on. Peittää omat ongelmat syyttämällä niistä muita.


      • simmottis
        Sellaista.. kirjoitti:

        Tämänpäivän mittapuulla jokainen kirkko oli rasistinen vielä pitkälle 1980 lukua, mormonit eivät olleet poikkeus. Muistattehan laulun "Musta Saara" tuota sinänsä kaunista laulua laulettiin luterilaisessa kirkossa vielä ainakin 1990 luvulla. Vähintäänkin rasistinen viesti mustasta tytöstä joka kärsittyään muuttuu valkoiseksi ja pääsee taivaaseen.

        Meillä oli sunnuntaina kokouksessa 6 eri kansalaisuutta, joista vain 3 vaaleita.


      • Ent. mormoni
        Sellaista.. kirjoitti:

        Tämänpäivän mittapuulla jokainen kirkko oli rasistinen vielä pitkälle 1980 lukua, mormonit eivät olleet poikkeus. Muistattehan laulun "Musta Saara" tuota sinänsä kaunista laulua laulettiin luterilaisessa kirkossa vielä ainakin 1990 luvulla. Vähintäänkin rasistinen viesti mustasta tytöstä joka kärsittyään muuttuu valkoiseksi ja pääsee taivaaseen.

        Minä en neuvottele omantuntoni kanssa tuollaisista asioista.

        Sillä verukkeella, että muutkin tekevät väärin voi perustella itselleen mitä vaan. Voi lorvia työpaikalla ja varastaa työnantajan maksamaa aikaa, koska muutkin laiskottelevat. Tai kiertää veroja. Tai panna ongelmajätteet tavalliseen roskikseen. Tai ostaa lapsityövoimalla tehtyjä tuotteita, tai vetää päänsä täyteen viikonloppuna

        - koska muutkin tekevät niin!

        Halpaa kaupankäyntiä omantunnon kanssa. Ei ole mun juttu.


    • Ent. mormoni

      On havaittavissa ihan palstalle vakituisesti kirjoittavien mormonien uskonkäsityksissä suuria eroja. Ongelma mormonismissa on se, että teologiaa ei ole. Siten mormonin on mahdollista uskoa luomiskertomukseen, Baabelin kieltensekoitukseen ja Nooan arkkiin kirjaimellisesti - tai pähkäillä niistä omia virityksiään.

      Olenkin usein sanonut, että joka mormonilla on korviensa välissä oma pikku mormonisminsa.

      Olen tuntenut mormoniperheen, jossa ei juotu mitään, jossa oli sana tee. Ei siis myöskään masaiteetä, kamomillateetä tai edes hopeateetä. He tulkitsivat viisauden sanaa niin, että tee kuin tee on kielletty. Toisaalta olen tuntenut myös mormoneja, jotka juovat kofeiinitonta kahvia.

      • Aivan.

        Minäpä tunnen mormoneja, jotka nauttivat alkoholiakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe