Taksit hävisivät taistelun !

UusiSuomi

Liikenne ja viestintäministerin uusin tiedote 13.6.2014. Joukkareista on tulossa taksin kilpailija taksin apajille. Joukkareista poistuu joukkoliikenne rajoitukset ja autoihin tulee taksamittarit. Tämä siitä saatiin, kun taksiliitossa ei osata muuta kuin ei ei ei ja taksiautoilijoilla on jäykät hinnat sekä verkostoitumis ongelma. Joukkarit pystyvät tuottamaan saman taksipalvelun edullisemmin alemmilla kustannuksillaan ja joustavilla hinnoillaan kuin vanhakantainen muutoksiin kykenemätön ja jäykkähintainen taksi. Taksi on myös vuosien varrella kasvattanut itse omia kulujaan kalliilla tilausvälityksellään ja tilauskeskuksillaan, joissa on järjettömän kalliita työntekijöitä 24t/vrk. No nyt taksialan alasajo nykyisellään on jokatapauksessa alkanut. Jos sinusta ei ole siihen, niin vie taksilupasi ELY:lle.

49

986

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+19

      http://www.lvm.fi/tiedote/4412111/henkiloliikennepalveluihin-liittyvien-lakien-kaksivaiheinen-uudistus-kayntiin

      Ans kattoo ny. Voi toki olla, että koko nykyinen järjestelmä loppuu kun rajat henkilöauton ja linja-auton väliltä puretaan henkilöliikenteessä, mutta enemmän olen kiinnostunut siitä mikä lopputulos on asiakkaan kannalta. Se kun tiedetään faktana ettei näitä ajoja juuri halvemmalla voi ajaa. Ei se asia siitä muutu miksikään haetaanko mummo 5-, 10- vai 55-paikkaisella autolla.

      • välkommen

        Tässä vastaavar Tukholmasta: 1 € = 9 kruunua, voitte vertailla

        Bil för 1-4 personer
        Tariff När Kostnad Jämförpris
        10 km som tar 15 min
        F Väntetid före färd, dygnet runt Grundavgift 45 kr 445 kr/tim 0 kr/km 156 kr
        1 Mån-fre kl 07-09
        Mån-fre kl 15-19 (ej helgdag och helgdagsafton). Grundavgift 45 kr 500 kr/tim 12:10 kr/km 291 kr
        2 Mån-fre kl 09-15 (ej helgdag och helgdagsafton). Grundavgift 45 kr 445 kr/tim 9:20 kr/km 248 kr
        3 Mån-fre kl 00-07.
        Mån-tor kl 19-24.
        Fre kl 19-21, Lör kl 05-21.
        Sön kl 05-24, Röda dagar och helgdagsaftnar som ej är specificerade nedan. Grundavgift 45 kr 500 kr/tim 11 kr/km 280 kr
        4 Fre kl 21 - lör kl 05.
        Lör kl 21 - sön kl 05.
        Valborgsmässoafton, midsommarafton och nyårsafton kl 15 till 24 nästa dag samt julafton kl 00 till annandag jul kl 24. Grundavgift 45 kr 575 kr/tim 13:60 kr/km 325 kr


      • Fittan
        välkommen kirjoitti:

        Tässä vastaavar Tukholmasta: 1 € = 9 kruunua, voitte vertailla

        Bil för 1-4 personer
        Tariff När Kostnad Jämförpris
        10 km som tar 15 min
        F Väntetid före färd, dygnet runt Grundavgift 45 kr 445 kr/tim 0 kr/km 156 kr
        1 Mån-fre kl 07-09
        Mån-fre kl 15-19 (ej helgdag och helgdagsafton). Grundavgift 45 kr 500 kr/tim 12:10 kr/km 291 kr
        2 Mån-fre kl 09-15 (ej helgdag och helgdagsafton). Grundavgift 45 kr 445 kr/tim 9:20 kr/km 248 kr
        3 Mån-fre kl 00-07.
        Mån-tor kl 19-24.
        Fre kl 19-21, Lör kl 05-21.
        Sön kl 05-24, Röda dagar och helgdagsaftnar som ej är specificerade nedan. Grundavgift 45 kr 500 kr/tim 11 kr/km 280 kr
        4 Fre kl 21 - lör kl 05.
        Lör kl 21 - sön kl 05.
        Valborgsmässoafton, midsommarafton och nyårsafton kl 15 till 24 nästa dag samt julafton kl 00 till annandag jul kl 24. Grundavgift 45 kr 575 kr/tim 13:60 kr/km 325 kr

        Että mitä ? Täällä Suomi, kuuntelen.


      • kjallista on

        Ajot pystyy ajamaan todella paljon halvemmalla, liitto ja keskukset ovat iha itse hinnoitelleet itsensä pihalle.


    • Ei yhtään vatuta

      Onneksi olen saanut riistää asiakkaita 45 vuotta.
      Nyt kun rosvoamisesta tulee loppu voinkin hyvillä mielin jäädä eläkkeelle.

      • tuu vaan

        Tuu jäbä mulle rengiksi,et sä selvii viisatasella kuussa,edes veneen alla. Oisko vitonen liikaa tunnissa.


    • TyhmäTaxari

      Herranjestas mitä tekstiä, siinä oikeat asiantuntijat säätävät. Siitä vaan, ei tässä yrittämisessä enään muutenkaan ole mitään mieltä!

    • UusiSuomi

      Se olisikin järkevintä, että koko nykyinen taksijärjestelmä romutettaisiin ja tilalle rakennettaisiin puhtaalta pöydältä ihan uusi ja uudenlainen taksin ja joukkoliikenteen yhteinen "TAKSI", tai miksi sitä sitten kutsuttaisiinkaan. Minkälainen se sitten olisi, en tiedä, mutta ainakin taksiautoilijoiden työkaluksi alunperin luotu taksiliitto paikallis järjestöineen täytyisi jättää hyödyttömänä ja kalliina kokonaan pois määräilemästä. Taksiliitto on jo kauan sitten unohtanut alkuperäisen tehtävänsä, eli jäsentensä edunvalvonnan ja kasvattanut itsensä itsekeskeiseksi liiton edun valvojaksi sekä vain rahastavaksi toimijaksi ja siten menettänyt uskottavuutensa sekä kentän luottamuksen. Uuden järjestelmän tulisi olla ensisijaisesti jäsentensä edunvalvoja ja alan kehittäjä jäsentensä ehdoilla.

      • eipä muuta

        sanonta "ahneella on paskanen loppu".


    • spock1

      Vain tyhmä koskee maailman parhaaseen järjestelmään. IRU.n valitsema. jos muutetaan niin on vain yksi suunta ja se on jyrkkä alamäki kaikille osapuolille asiakkaille yrittäjilla valtiolle eli meille kaikille. REALISTI:

    • Homma loppuu

      Kannattaa muistaa: Poliitikko on VAIN poliitikko. Ammattilainen hän ei ole, ei siis tiedä kuljetusalasta tuon taivaallista. Kuten tiedämme, poliittisin päätöksin täällä kotosuomessa lähes kaikki on pilattu.

      Sama kun palkkaisi ekonomin raksalle ja antais hänen käteensä työkalun, eihän se onnistu....

    • xxxxxxölsdöfmsd

      heh heh, kurre voitti

    • homma ohi

      SUURIN kato tulee INVA takseille......

      • :D :D

        Toivotan itelleni hyviä eläkepäiviä vaan. Olen jatkanut taksin pyörittämistä vielä eläkeukkona. Auto täyttää sopivasti kolme vuotta ennen lain voimaan tuloa, tähän onkin helppo lopettaa, ikää itellä jo pian 70. Hyvä, että suunnitelmat selkeytyivät. Tuli mitä tuli, tähän loppui pitkä yli 40 vuotta kestänyt taksiurani. Uutta taksiautoa en enää osta missään tapauksessa. Tästä sitten vaan tervetuloa mamut sun muut, ala on teidän! :D


      • stadin taksi
        :D :D kirjoitti:

        Toivotan itelleni hyviä eläkepäiviä vaan. Olen jatkanut taksin pyörittämistä vielä eläkeukkona. Auto täyttää sopivasti kolme vuotta ennen lain voimaan tuloa, tähän onkin helppo lopettaa, ikää itellä jo pian 70. Hyvä, että suunnitelmat selkeytyivät. Tuli mitä tuli, tähän loppui pitkä yli 40 vuotta kestänyt taksiurani. Uutta taksiautoa en enää osta missään tapauksessa. Tästä sitten vaan tervetuloa mamut sun muut, ala on teidän! :D

        Kiitos. Ja hyviä eläkepäivä sullekkin. Taksiliitto onkin jo pedannut omia pallejaan ja jättänyt jäsenistön omille hyvilleen.


      • Thailand
        :D :D kirjoitti:

        Toivotan itelleni hyviä eläkepäiviä vaan. Olen jatkanut taksin pyörittämistä vielä eläkeukkona. Auto täyttää sopivasti kolme vuotta ennen lain voimaan tuloa, tähän onkin helppo lopettaa, ikää itellä jo pian 70. Hyvä, että suunnitelmat selkeytyivät. Tuli mitä tuli, tähän loppui pitkä yli 40 vuotta kestänyt taksiurani. Uutta taksiautoa en enää osta missään tapauksessa. Tästä sitten vaan tervetuloa mamut sun muut, ala on teidän! :D

        Kyllä on kubbe hyväaika pistää pillit pakettiin ja suksia vaikka phukettiin
        Luulet kai eläväsi ns ikuisesti.


    • RattiMatti

      Liitto on liitto ja jäsenistö on jäsenistö. Mitenkäs niiden edut nyt yhteen sopisivat?

    • Gigiiyi

      Joukkareihin autovero ja dieselvero. Kiitos.

      • veroorev

        Busseissa ei ole autoveroa, ovat verottomia. Joukkarit ovat busseja.


    • free world

      Tiedote 13.06.2014 13.36

      Liikenne- ja viestintäministeriö käynnistää henkilöliikennepalveluihin liittyvän lainsäädännön uudistuksen. Hanke liittyy rakennepoliittisen ohjelman julkisesti rahoitettuja henkilökuljetuksia koskevaan uudistukseen ja se toteutetaan kahdessa vaiheessa. Asiaa käsiteltiin liikenne- ja viestintäpoliittisessa ministerityöryhmässä tällä viikolla.

      - Uudistuksen tavoitteena on uutta liiketoimintaa ja palvelukonsepteja mahdollistava julkisen liikenteen kokonaisuus ja toimivat liikennepalvelumarkkinat, toteaa liikenne- ja kuntaministeri Henna Virkkunen.

      Lisäksi tavoitteena on parantaa alan suorituskykyä ja lisätä kuluttajien valinnanmahdollisuuksia. Sääntelyä yksinkertaistamalla edesautetaan yhteiskunnan korvaamien kuljetusten parempaa suunnittelua ja hankintaa ja vähennetään alan raskasta byrokratiaa. Muutokset tehdään turvaten palvelujen laatu, kohtuuhintaisuus ja saatavuus.

      Ensivaiheessa valmistellaan henkilöliikennelainsäädännön muuttamista niin, että julkisesti rahoitettujen henkilökuljetusten kustannuspaineita voidaan helpottaa. Muutokset koskevat erityisesti joukkoliikenteen rajoitusten poistoa.

      Yksityisten henkilöiden tilaamasta tilausliikenteestä poistettaisiin nykyinen kielto kuljettaa alle viittä matkustajaa pikkubussilla. Taksamittari sallittaisiin muissakin ajoneuvoissa kuin takseissa. Lisäksi kutsujoukkoliikennettä koskevaa sääntelyä väljennettäisiin.

      Määrällisistä lupakiintiöistä esteettömien taksien osalta luovuttaisiin, jos se tehtävän selvityksen perusteella on mahdollista.

      Tavoitteena on, että esitys voidaan antaa eduskunnalle syksyllä 2014.

      Samanaikaisesti käynnistetään toisena vaiheena valmistelu mittavammasta uudistuksesta, jonka lähtökohtana on se, että ammattimainen henkilöliikenne perustuisi edelleen pääosin luvanvaraisuuteen, mutta tiukasta ja rajoittavasta sääntelystä luovuttaisiin.

      Suurimmat kehittämismahdollisuudet kohdistuisivat taksialan sääntelyyn. Tarkoituksena on mahdollistaa henkilö-, rahti- ja postikuljetusten ja lehtijakelun toimiminen yhtenä logistisena kokonaisuutena.

      Valmistelu tehdään siten, että uudistus voisi tulla voimaan vuoden 2017 alussa.

      • kaikki mukaan

        Tervetuloa isot joukkoliikenneautot pienille ja täysille taksiasemille.

        Terveisiä Tsadista!


    • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Ääliö. Asia on ollut kaikkien tiedossa jo monta päivää.

      • kommentz

        ja nyt vasta heräsit ?


      • Ford 5D FOCUS STW 1.

        No jos ei olisi rajoituksia, niin voisin harjoittaa "henkilönsiirtopalvelua" hintaan 1,1€/km sisältäen kaikki kulut...

        En perustaisi firmaa, vaan hoitaisin toiminnan laskutuspalvelun, kuten UKKO.FI kautta...

        Lisäksi "houkuttimena" olisi se, että saisi aina 10% alennuksen loppusummasta, jos lähtö, ja paluupiste on sama...


    • Ford Focus on lintta

      Puupää. Ja laskutuspalvelu vie sulta 10 % lakisääteiset kulut eli sulle ei jäisi kun velkaa tosta säälittävästä 10 vuotta vanhasta fordin lintasta.

      • halvalla me.nee

        Mä ajaisin 0,99 km jos luvat vapaata.


      • Joo kyllä joo
        halvalla me.nee kirjoitti:

        Mä ajaisin 0,99 km jos luvat vapaata.

        Mä maksaisin 10 senttiä kilometriltä asiakkaille. Tulot tulisivat mainosteippauksista.


      • 4r5e5re654g465er

        100 kilometriä kohden jäisi maksettavaa palkkaa mulle 50€

        Eli 25€ tuntipalkka tulisi helpolla.

        Auton kuluiksi laskin 45c/km, jotka tulee siis "raakana tilille"

        ja nuo siis nimenomaan työnantajamaksujen, provisioiden yms. jälkeen

        Ja mikä hauskinta, asiakkaita riittäisi oli yö tai päivä


      • kortilla????
        4r5e5re654g465er kirjoitti:

        100 kilometriä kohden jäisi maksettavaa palkkaa mulle 50€

        Eli 25€ tuntipalkka tulisi helpolla.

        Auton kuluiksi laskin 45c/km, jotka tulee siis "raakana tilille"

        ja nuo siis nimenomaan työnantajamaksujen, provisioiden yms. jälkeen

        Ja mikä hauskinta, asiakkaita riittäisi oli yö tai päivä

        Miten muuten käteismaksu onnistuu tuossa, tai onnistuuko lainkaan


      • https://www.youtube.
        kortilla???? kirjoitti:

        Miten muuten käteismaksu onnistuu tuossa, tai onnistuuko lainkaan

        Onnistuu jokseenkin näin:

        Katson matkan hinnan mittarista tms. esim 13,2€

        Tämän jälkeen asiakas antaa mulle 13,2€, ja kirjoitan kuitin asiakkaalle

        Rahat menee omaan taskuun aina, ja voin laittaa ne tililleni myöhemmin tms

        Esim 2. viikon välein sitten lasken kuittien arvon yhteen, joka voi olla vaikkapa 5000€, sitten maksan ukko.fi:n tilille 5000€ ja laitan kuitin kopiot postilla menemään sinne, ja näinollen rahat vähennettynä verolla siirtyy firman "tilille" mistä voidaan sitten maksaa palkkaa, km-korvauksia yms...

        Eli usko pois, idea on loppuun hiottu, asiakkaat tyytyväisiä ja kuski tyytyväinen


    • Peruuttaja

      Minä peruuttaisin 3 sentillä tunti ihan minne vaan. Tulot tulisi vaimolta.

    • Paxi

      Ha haa
      Taksiliitto ja yhdistyksien nokkamiehet halusivat joukkoliikenne autot aikoinaan.
      ......nyt putos omaan lahkeeseen.
      Isot pojat on nyt kelkkailut ja saksan reissut tehneet etuja valvoessa.
      Tosin välillä saattaneet saksalaiseen por..lliin nukahtaakin ;)
      Pakistanin pojat puikkoihin, nehän on maailman suurin ammattikunta joka mantereella.
      Näillä mennään .....ha haa

    • Vituiks männöö

      Vallaton taksiajuri ei voi yksin päättää Kelakyytien jaosta. Myös kelakyydit ovat menossa joukkareille ainakin itä-Suomessa. Näitä asioita ei täytyisi vallattoman taksiajurin alkaa yksin säveltämään ilman oikeita sopimuksia.

      • kuin lapsen teko

        Eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Yhdeksänpaikkaisia Vitoja, Transportereita ja muita saman kokoluokan autoja vaan. Siinä jää valtiolta mukavasti autoveroja saamatta. New Yorkissa kaikki taksit (Yellow cab) vaihtuvat Nissan Nv200 tilatakseiksi myös, joten miksei täällä härmässäkin.


      • ...jatkoo
        kuin lapsen teko kirjoitti:

        Eihän tässä ole mitään ihmeellistä. Yhdeksänpaikkaisia Vitoja, Transportereita ja muita saman kokoluokan autoja vaan. Siinä jää valtiolta mukavasti autoveroja saamatta. New Yorkissa kaikki taksit (Yellow cab) vaihtuvat Nissan Nv200 tilatakseiksi myös, joten miksei täällä härmässäkin.

        Saksasta saa uuden karheita yhdeksän paikkaisia muovipenkkisiä Sprinttereitä alkaen 15.000. Ei haittaa laatat eikä paskat, puhdistus onnistuu painepesurilla. Kyytihintoja on kuitenkin syytä tarkistaa ylöspäin,kun se kerran on mahdollista ja on ollut ainainen renkutus E-Mersussa, kuinka kaikki on päin helvettiä näissä takseissa.


    • Relaxaaja....

      Edelleenkin sanoisin kaikille kirjoittajille:

      Asia on vasta esitystasolla, mitään päätöksiä ei ole vielä tehty. Liikenneministeriön virkamiehet ovat esittäneet mietintönsä. Asiasta keskustellaan ensimmäisen kerran eduskunnassa kesälomien jälkeen ( ellei uusi eduskunta ehdi aloittaa ennen sitä ).

      Kannattaa myös muistaa, että toisaalla on voimakkaasti kiristetty taksinkuljettajan pätevyysvaatimuksia, nyt toinen tasoa haluaa löyhentää niitä??? Melkoisen ristiriitaista.....

      Ovat puhuneet uudistusten voimaantulosta vuoden 2017 alusta, nyt elämme vuotta 2014.... Kannattaa relata nyt ja kuullostella mitä sieltä tulee, vai tuleeko juurikaan mitään....

      • se tärkein

        Se nyt on sivuseikka mitä päätetään ,kuhan jäsenmaksun hoidatte


    • Siffra

      Nää jotka ruikuttaa keskusmaksuista ei taida tietää tuon taivaallista taksin kulurakenteesta, jos ne luulee että se on se joka tekee taksat " kalliiksi"

    • rahjis

      ei noilla ole mitään merkitystä. sitten taksit vaan vähenee. nyt ollaan kipurajalla. homma vaan loppuu ei se sen kummenpaa. mennään vaikka abc pöytiä pyyhkimään siita saa ainakin vielä palkan.

    • UusiSuomi

      Tuo on niin tyypillistä yrittäjähengettömän taksi "yrittäjän" puhetta tuo, ettei yhdestä asiasta voi pudottaa kuluja ollenkaan, vaikka säästöön olisi mahdollisuuksia monesta pienestäkin asiasta, joista yhteen laskettuna kokonais säästö olisi suuri summa. Taksien olisi jo ajat sitten täytynyt pudottaa kuluja kaikesta mahdollisesta pieniäkin ylimääräisiä kuluja tuottavasta asiasta, myös tilausvälityksestä. Typerää ajatella, että jos yhdestä asiasta ei saada riittävästi säästöjä, niin säästöjä ei kannata toteuttaa. En yhtään ihmettele, että nämä taksin mölleröt menettävät oman busineksensa joukkoliikenne yrittäjille ja KELA tilauskeskukset menevät muiden hoidettaviksi.

      • 15+20

        Ei katos ole ikinä ennenkään tinkiä mistään. Auton täytyy olla kallis ja paljon kuluttava vaikka halvemmallakin saisi sekä vähemmän kuluttavan. Turha vedota että pakko olla iso mersu koska se kestää. paskan marjat. Puolella hinnalla saa 5 vuoden takuulla olevia autoja.


    • Fäääääääääst

      Yksikään automerkki ei anna 5 vuoden takuuta taksiin.
      Parhaat takuut on volvolla mesellä bemarilla 2v ilman kilsa rajaa...
      Skodalla 2v/170tkm ( jonka jälkeen enään moottori ja voimansiirto sis 2 vuoteen saakka)
      Lisäksi ensiksi mainituilla ei tule pitkiä paja seisokkeja, ja jos tulee he hoitavat varataksin alle....
      Että silleen.
      Lisäksi auton vaihton yhteydessä sulaa nykyään se 20 t e ajoit sitten preemillä tai skodalla, ensimmäinen auto on se kallis.
      Mesen väliraha on siis yleensä melko sama kuin skoda autoilijan.

      • lkjhgdfdg

        >>Mesen väliraha on siis yleensä melko sama kuin skoda autoilijan.>>

        Ei nyt sentään. Skodan tai mondeon saa sillä mesen välirahan hinnalla. Se nyt vain on näin. Muuten olen kanssasi samaa mieltä.


    • Diu diu

      Uusi skoda 28 k Vanhasta saa 8 k väliraha 20k
      Uusi mese 50k vanhasta saa 30k väliraha 20k

      • 12+15

        Sä siis saat 300000 tonnia ajetusts 50k taksi mesestä 20k? Sun pitäis myydä autoja eikä leikkiä takseilla.


    • Diu diu

      Sun pitäs opetella lukemaan? Tai ymmärtämään?
      Uusi mercedezzz about 50 000e ja vanhasta saa about 30 000e.

    • nöösipoika

      Mikähän lienee vertailuhintojen olevan taksin verovähennysoikeuden loputtua ? Saattaa Skodillacit lisääntyä.

      • Kia.

        Kia.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe