Valikko
Etsi

Taksit

Keskustele takseista ja taksipalveluista.

ALOITA UUSI KESKUSTELU

Keskustelut

Tänään 17.33
Taksi, Uber vai Kutsuplus, mikä pahin ja paras?
Täällä mollataan koko aja Uber -kimppakyytejä. Kai siksi, Uber on edullisempi ja nykyaikaisempi kulkemismuoto. Ihan vastaava kulkemismuoto on Kutsuplus, mutta sitä ei jostain syystä mustamaalata? Kutsutapa on samankaltainen, ja maksutapakin on aika sama. Nyt teenkin vertailulaskelman ensin kyydittävän kannalta. Oletukset: matka yöllä, 10km. Taksi: Lähtömaksu 9,90 euroa, 1,55 euroa/km, yhteensä 25,45 euroa (asiakkaalle). Uber: Prosenttien mukaan. Monessa paikassa kirjoitetaan, että se on taksia 40% halvempi, joten oletetaan 16,54 euroa (kyydittävälle). Kutsuplus: Lähtömaksu 3,50 euroa, 4,50 euroa/km, yhteensä 8,00 euroa (kyydittävälle). Kutsuplus on siis kyytiä tarvitsevan kannalta ehdottomasti edullisin! Miksi täällä ei kohdista vihaa nimenomaan Kutsuplus -palvelua kohtaan, sillä sehän uhkaa sekä taksikuljettajien että Uberillä kimppakyytejä järjestäville. Sitten sama matka, mutta nyt tarkastellaan kuljettajan tulonjakoa (taksi ja Uber). Oletukset: Molemmilla ALV 10%, Taksinkuljettaja saa 40% ALVittomasta hinnasta, Uberkuljettaja saa 80% matkan hinnasta ennen ALVia (ALV vähennetään myöhemmin). Taksin omistaja tekee tulovähennyksia aikanaan autosta, huollosta polttoaineesta yms. mutta ne eivät kuulu tähän tarkasteluun. Uber kuljettaja tekee verovapaan kilometrivähennyksen omaa verotustaan varten 0,44 euroa/km. Tällä katetaan auton käyttökulut. Molemmat maksavat kaikki verot, sivukulut ja Uber -kuljettaja maksaa vielä lisäksi ALV:n Sama kyyti 10 km. Taksiveloitus oli 25,45, tästä pois ALV, jää 22,91 Euroa. Kuskille tästä 40%, eli 9,76 euroa, mistä vähennetään verot ja muut sivukulut 30%, eli käteen jää 6,47 euroa kaikkien verojen jälkeen. Uberin kimppakyyti oli 16,54 euroa. Tästä 80% on 13,20 (20% meni Uberille). Siitä vähennetään ALV 10%, nyt jää 11,92 euroa (ennen veroja). Kuljettaja tekee kilometrikuluvähennyksen 4,40 euroa mikä on verovapaata. Nyt hän alkaa maksaa palkkaa 7,57 euron summasta, mistä menee veroihin ja palkan sivukuluihin sama 30%, eli taskuun jää 5,30 euroa + tuo aiemmin vähennetty verovapaa kilometrikuluvähennys 4,40 euroa. Hänelle jäi siis käteen jää 9,70 euroa kaikkien verojen jälkeen. Tämä on 3,23 euroa enemmin kuin taksinkuljettajalla. 3,23/6,47=50% enemmin käteen.
46
 
30.08.2015
KELA vakiotaksi busines harvojen herkkua
KELA yrittää säästää rahaa kaikin mahdollisin keinoin, mutta eri alueiden muutamat joukkoliikenne- ja taksiautoilijat estävät kaikkien hyödyn. Noista perusteettomista vakioasiakas KELA kuljetuksista täytyi päästä eroon jo kauan sitten, mutta jostain ihmeen syystä nämä harvat ja valitut voivat jatkaa yksityiskuljetuksiaan, vaikka kyytien yhdistely toisi valtiolle todella suuria ja välittömiä säästöjä. On siis kyse näistä aina sama taksi oikeus säännöstä. Tiedän asian usean omakohtaisen kokemuksen lisäksi mm. Äitini hoitolaitoksen KELA kuljetusten käytännön pohjalta. Jos matkustaja on sairautensa takia kuljetettava aina samalla taksilla, niin kuinka ihmeessä tätä minulle ennestään tuntematonta henkilöä voidaan sitten kuljettaa vaikkapa minun taksilla silloin, kun tälle ns. vakiotaksille on tullut tuottavampi kyyti. Myös nämä hoitolaitosten potilaiden ja vanhusten hoitokotien kaikkien asukkaiden määritteleminen "erityissairaiksi" ihmetyttää. Äitini asui vanhusten palvelutalossa, josta kaikki KELA kyydit (lue. yhteiskunnan maksamat) oli vain tälle yhdelle taksi/joukkoliikenne yritykselle. Tiedän 100% varmuudella, ettei ainakaan minun Äitini ollut millään tavalla erityissairas, joka olisi tarvinnut aina saman firman auton. Eli myöskään nämä useimmat muutkaan asukkaat eivät olleet erityissairaita, vaan tämä yksi yrittäjä on saanut tehtyä sopimuksen näiden kohteiden henkilökunnan kanssa jatkuvista yksityiskuljetuksista. Olen pannut myös merkille, että vaikka kyytiin sopisi muitakin samaan sairaalaan tai takaisin matkaavia, tuo yrittäjä ajaa yksinoikeudella jokaisen omilla autoillaan yksitellen. Kyytien yhdistelyn mahdollisuudesta huolimatta, varsinkin kun kyseessä ei ole mitenkään erityissairaista kyse. Näiden ahneiden takia matkustajat joutuvat päivittäin odottamaan turhaan. Nämä "yksityisyrittäjät" pilaavat meidän kaikkien taksilaisten mahdollisuuden tarjota omia autojamme ruuhkan purkamisessa, ettei vanhusten ja sairaiden tarvitsisi kärsiä odotellessaan omaa vuoroaan. Tietääkö kukaan, minne tästä asiata täytyisi ilmoittaa ja kenelle siellä. Suomi tarvitsee nopeasti säästöjä aikaiseksi.
1
 

Sivu /357