Tukea vai ei?

Tuleva treeläinen

Tilanteeni on tämä: olen pian 19 vuotias nuori nainen, aloittamassa opinnot nyt elokuussa 18. päivä ja pääsen muuttamaan toiselle paikkakunnalle 1.8, jossa kouluni sijaitsee. Muutto on pakollinen kouluni takia. Minulla ei ole ammattia eli sitä ollaan nyt menossa opiskelemaan. Olen ollut työttömänä tammikuusta asti ja kyllä, olen hakenut joka ikisestä paikasta töitä mihin on ollut mahdollista hakea. En ole päässyt. Eli rahaa ei ole muuttamiseen ja opintotuki ja asumistuki ovat ainoa mikä mahdollistaa asumiseni tulevassa uudessa kaupungissa ja kämpässä. Ongelmani on että tarvitsenhan mä kuitenki sängyn ja pöydän ja pari kattilaa uuteen asuntoon eli tarvitsisin rahaa niiden hankintaan. Nyt mietinkin että on käännyttävä sossun puoleen. Olen 15 vuotiaasta saakka tehnyt töitä ja maksanut kovaa veroprosenttia sillon ku sitä on peritty. Eli mielestäni olen nyt oikeutettu hakemaan tukea sossusta kun ei ole yksinkertaisesti mitään millä aloittaa yksin elo. Olen niitä ihmisiä että aina yrittää pärjätä omillansa mutta sitten kun on puilla paljailla on pakko hakea apua eli niinkuin tässäkin tilanteessa.

Kysymys kuulukin että miten paljon on mahdollista saada sossusta muuttoavustus rahaa?

Kuitenkin sitten kun olen päässyt muuttamaan ja koulu alkanut ja alan nostaa väkisin opintolainaa mitä itkien joudun nostamaan kun näin nuori ja rahaton niin ei tekis mieli ottaa lainaa. Mutta otan silti koska jollain pitää elää.

Arvostan kaikkia vastauksia ja apua ja olen kaikkeni yrittänyt jos nyt joku tulee vielä kitisemään että pyydä sukulaisilta ja kavereilta ja kierrä kirppareita. Kaikki kortit on nyt käännetty eli vastatkaa vaan tohon kysymykseen ^^

Kiitän.

3

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 585858

      Oletko siis ostanut asunnon vai minkä vuoksi saisit asumistukea?

      Etkö ole ollut työkkärissä kirjoilla vai miksi et saa työmarkkinatukea tällä hetkellä?

      Sossu ei kyllä myönnä muuttoavustusta mihinkään sänkyihin ja muihin, vaan nimenomaan sitä muuttoa varten. Se, mitä sossusta hakisit, on toimeentulotuki. Voisit käydä ennakkoon kyselemässä asiasta nykyisen paikkakuntasi sossusta, mutta viimeistään sitten sieltä uudelta paikkakunnalta käyt heti asiaa selvittämässä. Sossu haluaa sitten tiedot opintoetuuksista, joten kai sinulla on jo tukihakemukset vetämässä Kelaan?

    • Tuleva treeläinen

      Ostannut asunnon? Vuokralle olen menossa. Eihän mulla ikimaailmassa olis rahaa ostaa asuntoa tällä hetkellä. Olen työkkärin kirjoilla mutta ilman ammattia ei tule työmarkkinatukea^^
      Ja tukihakemukset on hoidettu kelassa kyllä.

      • 585858

        Siispä et saa asumistukea vaan asumislisää, joka on osa opintotukea. Ellei sinulla nyt ole vaikka sitten lapsia, joiden vuoksi kuuluisit asumistuen piiriin.

        18-vuotias ammattikouluttamaton on kyllä oikeutettu työmarkkinatukeen 5kk odotusajan jälkeen (eli kesäkuusta, jos tammikuussa olet työttömäksi ilmoittautunut), jos ei ole kieltäytynyt työstä/koulutuksesta ja on itse hakeutunut riittävästi koulutukseen. Sinun pitäisi siis saada jo työmarkkinatukea tässä vaiheessa, mikäli täytät nämä ehdot. Pelkkä ammattikoulutuksen puute ei ole syy evätä työmarkkinatukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe