Pyöräilijöille vero

Siipiveikot pyörillä

Pyöräilijöille pitää säätää ajoneuvoveron maksupakko. Pyöräteitä ja muuta pyöräilijöille tarkoitettuja kalliita liikennejärjestelyjä tehdään jatkuvasti, mutta he eivät maksa niistä. Vastuuttomat vapaamatkustajat fillaroivat autoilijoiden maksamilla teillä. Onkin aika laittaa nämä yhteiskuntavastuuttomat hyypiöt kuriin ja maksamaan eduistaan.

15

128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohooijaaa

      Trollien taso vain laskee. Olisit edes vähän perehtynyt asiaan ja kertonut millä rahoilla väylät rakennetaan ja mistä ne rahat tulevat. Tietenkin jotkut linkit näistä tukemaan väitteitä. No et sitä tietenkään tee, koska silloin itse todistaisit aloituksesi ala-arvoiseksi mutuksi.

    • Siipiveikot pyörillä

      Kaljahuuruissa sitä tulee kirjoitettua joskus, mitä ei oikeasti ajattele. Sorry!

    • Uncle Ben

      Aloituksen aihe ei ole enää perusteeton. Helsingissä on seuraavan kymmenen vuoden aikana tarkoitus käyttää 220 miljoonaa euroa pyöräilyn edistämiseksi, kun aiemmin on käytetty vuosittain 5-7 miljoonaa euroa.
      Se on tämänhetkinen kustannusarvio, mutta kukaan ei tiedä mikä on hankkeen kokonaishinta vaikka kolmen vuoden päästä, kun nykyään kaikessa hintataso nousee järkyttävää vauhtia. Eikä tämä summa sisällä ylläpitokuluja.

      Tähän asti mm. alkuperäisiä jalkakäytäviä on muutettu yhdistetyiksi kelveiksi ja kustannukset ovat olleet KOKONAISUUTTA AJATELLEN vähäiset. Lukuunottamatta Baanaa.

      Vertailun vuoksi koko Hki Hakamäentien laaja rakennuspaketti ( pyöräteineen ) maksoi 100 miljoonaa euroa, josta valtio rahoitti 66% ja Hki 34%. Tämä ei ole mukana tuossa 220 milj. eurossa.
      Ajoneuvoliikenteen verotus tuottaa valtiolle vuosittain 7,6 miljardia euroa, josta palautuu tieliikenteen rakennus- ja ylläpitoon n. 600 miljoonaa euroa.

      Perustelu, että pyöräilijät ovat verotuksen kautta maksamassa erillisiä pyöräteitä on huono. Verotuksen kautta on jo rakennettu ajoradat kaikkea ajoneuvoliikennettä varten. Erikseen pyöräilijöiden takia rakennettavia väyliä ovat maksamassa myös joukkoliikenteen käyttäjät ja autoilijat, jotka eivät koskaan käytä näitä ja saatavan hyödyn korjaa liikenteen kokonaisuuden kannalta pieni ryhmä.
      http://mattiniiranen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/132796-pyorailyn-edistamispaketin-hintalappu-helsingissa-olisi-220-miljoonaa-euroa
      http://www.infrary.fi/files/1742_Brandt.pdf

      • trollisetä

        Älkää ruokkiko trollia.


      • Revi siitä

        Hakamäentien remontin hinnan maksoi 50 % Helsinki ja 50 % valtio, koska osa tiestä on valtion omistamilla mailla.

        Ensinnäkin on niin, että tämän vuoden 5-7 miljoonaa euron satsaus pyöräilyyn sisältää myös jalankulun investointeja (em. kevyen liikenteen siltoja taitaa kuulua lukuun). Eli tuon rahan ei voi laskea kohdistuvan VAIN pyöräilyyn.

        Toisekseen 220 miljoonan investointi 10 vuodessa ei ole kovin paljon. Liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoskea lainaten voidaan todeta, että tänä vuonna satsataan yksityisautoiluun 100 miljoonaa ja joukkoliikenteeseen 250 miljoonaa. Siis yhden vuoden aikana.

        Pelkästään yksi autotunneli voi maksaa 200 miljoonaa kevyesti. Keskustatunneli olisi miljardiluokan hanke


        PS: Kevyenliikenteen infraan varattuja varoja käytettiin härskisti autojen ajoratojen parantamiseen Sahaajankadulla.
        Siis rahoja jotka oli budjetoitu kevyenliikenteen väylään.

        PS: Matti Niirasen aivopierut on ihan maa luokkaansa vailla mitään


      • osuvasti sanottu
        Revi siitä kirjoitti:

        Hakamäentien remontin hinnan maksoi 50 % Helsinki ja 50 % valtio, koska osa tiestä on valtion omistamilla mailla.

        Ensinnäkin on niin, että tämän vuoden 5-7 miljoonaa euron satsaus pyöräilyyn sisältää myös jalankulun investointeja (em. kevyen liikenteen siltoja taitaa kuulua lukuun). Eli tuon rahan ei voi laskea kohdistuvan VAIN pyöräilyyn.

        Toisekseen 220 miljoonan investointi 10 vuodessa ei ole kovin paljon. Liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoskea lainaten voidaan todeta, että tänä vuonna satsataan yksityisautoiluun 100 miljoonaa ja joukkoliikenteeseen 250 miljoonaa. Siis yhden vuoden aikana.

        Pelkästään yksi autotunneli voi maksaa 200 miljoonaa kevyesti. Keskustatunneli olisi miljardiluokan hanke


        PS: Kevyenliikenteen infraan varattuja varoja käytettiin härskisti autojen ajoratojen parantamiseen Sahaajankadulla.
        Siis rahoja jotka oli budjetoitu kevyenliikenteen väylään.

        PS: Matti Niirasen aivopierut on ihan maa luokkaansa vailla mitään

        Juuri näin.


      • Uncle Ben
        Revi siitä kirjoitti:

        Hakamäentien remontin hinnan maksoi 50 % Helsinki ja 50 % valtio, koska osa tiestä on valtion omistamilla mailla.

        Ensinnäkin on niin, että tämän vuoden 5-7 miljoonaa euron satsaus pyöräilyyn sisältää myös jalankulun investointeja (em. kevyen liikenteen siltoja taitaa kuulua lukuun). Eli tuon rahan ei voi laskea kohdistuvan VAIN pyöräilyyn.

        Toisekseen 220 miljoonan investointi 10 vuodessa ei ole kovin paljon. Liikennesuunnittelupäällikkö Ville Lehmuskoskea lainaten voidaan todeta, että tänä vuonna satsataan yksityisautoiluun 100 miljoonaa ja joukkoliikenteeseen 250 miljoonaa. Siis yhden vuoden aikana.

        Pelkästään yksi autotunneli voi maksaa 200 miljoonaa kevyesti. Keskustatunneli olisi miljardiluokan hanke


        PS: Kevyenliikenteen infraan varattuja varoja käytettiin härskisti autojen ajoratojen parantamiseen Sahaajankadulla.
        Siis rahoja jotka oli budjetoitu kevyenliikenteen väylään.

        PS: Matti Niirasen aivopierut on ihan maa luokkaansa vailla mitään

        Sanoit, että Hakamäentien remontin hinnasta maksoi 50 % Helsinki ja 50 % valtio
        Projektipäällikkö Leo Brandt Tieliikelaitoksesta hölöttää joutavia?
        En löytänyt mistään myöskään vahvistusta tuolle valtion maankäytölle. Laittanet linkin vahvistamaan esityksesi.
        ”- Rahoittajina ovat Tiehallinto (66 %) ja Helsingin kaupunki (34 %).”
        S. 3
        http://www.infrary.fi/files/1742_Brandt.pdf
        Hakamäentie on muutettu valtion tieksi ja valtio ottaa sen kunnossapidon hoitaakseen ( 240.000 eur/3,2 km/vuosi, luulisin sisältävän pyöräteiden kunnossapidonkin ).
        http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid=A1B9C16B05F01567E4F54D384F8A9B00?year=2005&lang=&maindoc=/2005/TAE/he/he.xml&opennode=0:1:333:661:1435:1447:

        Sanoit, että pelkästään yksi autotunneli voi maksaa 200 miljoonaa kevyesti.
        ”Keskuspuiston alittavan joukkoliikennetunnelin kustannusarvio on 28 milj. euroa sisältäen myös hätäpoistumistunnelin. ”
        S. 3
        http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/e7887a00409b02638562b53ce15fc85f/Jokeri 2_tunneli_hankesuunnitelma_sahkoinen.pdf?MOD=AJPERES
        Ollaan aika kaukana 200 miljoonasta. Toki aina riippuu missä rakennetaan ja miten pitkää tunnelia.
        Keskustatunnelin Ruoholahdesta Sörnäisiin kustannukseksi on nyt arvioitu yli 550 miljoonaa euroa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_keskustatunneli

        Sanoit, että tänä vuonna satsataan yksityisautoiluun 100 miljoonaa
        ”Helsinkiä rakennetaan vilkkaammin kuin koskaan. Kokonaisille uusille alueille tulee asuntoja, toimitiloja, päiväkoteja, kouluja, puistoja, ulkoilureittejä ja katuja.”
        http://www.uuttahelsinkia.fi/
        Tuo mainitsemasi 100 miljoonaa euroa kuluu kaikkiin liikennehankkeisiin eikä väittämääsi yksityisautoiluun. Näihin hankkeisiin kuuluu myös ylläolevien uusien asuinalueiden katurakentaminen, joka palvelee kaikkea liikennettä. Näiden uusien katujen ”normaalien” kelvien tai pyöräteiden rakentaminen menee katurakentamismomentin alle, ei erikseen pyöräilymomentin alle ( Sauri ).

        Joukkoliikenteen tukeminen on totta.
        HSL joukkoliikenteen kustannukset ovat n. 560 miljoonaa euroa, johon saa yhteiskunnan tukea 276 miljoonaa euroa 49%. Loput katetaan lippu- ja mainostuloilla 51%. HSL:n alueella on n. 1,1 miljoonaa asukasta. Tarkoittaa verotusta n. 250 eur/vuosi/asukas vaikka asukas ei käyttäisi bussia kertaakaan. Joukkoliikenteen tukemisen valtion osuudesta voi studeerata täältä
        http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2497123&name=DLFE-19379.pdf&title=Julkaisuja%2012-2013

        Liikennesuunnitteluosasto itse ilmoittaa, että summa kohdistuu nimenomaan pyöräilyyn.
        ”Pyöräilyn rahoitustasoa esitetään nostettavaksi nykyisestä 5–7 miljoonasta eurosta 20 miljoonaan euroon vuodessa.”
        http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pyoraily-ja-kavely/pyorailyn-edistaminen/

        Sahaajankadun asioista en tiedä muuta kuin, että apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (vihr) sanoo pyöräteitä rakennettavan myös muiden hankkeiden varoista.

        Ai, tunnet Matti Niirasen paremmin. Minä en ollut koskaan kuullutkaan hänestä ennenkuin tuosta nettikirjoituksesta. Ja totesin muualta, että Niiranen puhuu tuossa täyttä totta. Pidäpä silmällä tekeekö lisää ”aivopieruja” ja pistä viestiä tänne.:)

        Tuosta pyöräilyrahoituksesta voisi vielä paljonkin, mutta menee liian pitkäksi värssyksi eikä aikakaan nyt riitä.


      • trollisetä
        Uncle Ben kirjoitti:

        Sanoit, että Hakamäentien remontin hinnasta maksoi 50 % Helsinki ja 50 % valtio
        Projektipäällikkö Leo Brandt Tieliikelaitoksesta hölöttää joutavia?
        En löytänyt mistään myöskään vahvistusta tuolle valtion maankäytölle. Laittanet linkin vahvistamaan esityksesi.
        ”- Rahoittajina ovat Tiehallinto (66 %) ja Helsingin kaupunki (34 %).”
        S. 3
        http://www.infrary.fi/files/1742_Brandt.pdf
        Hakamäentie on muutettu valtion tieksi ja valtio ottaa sen kunnossapidon hoitaakseen ( 240.000 eur/3,2 km/vuosi, luulisin sisältävän pyöräteiden kunnossapidonkin ).
        http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp;jsessionid=A1B9C16B05F01567E4F54D384F8A9B00?year=2005&lang=&maindoc=/2005/TAE/he/he.xml&opennode=0:1:333:661:1435:1447:

        Sanoit, että pelkästään yksi autotunneli voi maksaa 200 miljoonaa kevyesti.
        ”Keskuspuiston alittavan joukkoliikennetunnelin kustannusarvio on 28 milj. euroa sisältäen myös hätäpoistumistunnelin. ”
        S. 3
        http://www.hel.fi/wps/wcm/connect/e7887a00409b02638562b53ce15fc85f/Jokeri 2_tunneli_hankesuunnitelma_sahkoinen.pdf?MOD=AJPERES
        Ollaan aika kaukana 200 miljoonasta. Toki aina riippuu missä rakennetaan ja miten pitkää tunnelia.
        Keskustatunnelin Ruoholahdesta Sörnäisiin kustannukseksi on nyt arvioitu yli 550 miljoonaa euroa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Helsingin_keskustatunneli

        Sanoit, että tänä vuonna satsataan yksityisautoiluun 100 miljoonaa
        ”Helsinkiä rakennetaan vilkkaammin kuin koskaan. Kokonaisille uusille alueille tulee asuntoja, toimitiloja, päiväkoteja, kouluja, puistoja, ulkoilureittejä ja katuja.”
        http://www.uuttahelsinkia.fi/
        Tuo mainitsemasi 100 miljoonaa euroa kuluu kaikkiin liikennehankkeisiin eikä väittämääsi yksityisautoiluun. Näihin hankkeisiin kuuluu myös ylläolevien uusien asuinalueiden katurakentaminen, joka palvelee kaikkea liikennettä. Näiden uusien katujen ”normaalien” kelvien tai pyöräteiden rakentaminen menee katurakentamismomentin alle, ei erikseen pyöräilymomentin alle ( Sauri ).

        Joukkoliikenteen tukeminen on totta.
        HSL joukkoliikenteen kustannukset ovat n. 560 miljoonaa euroa, johon saa yhteiskunnan tukea 276 miljoonaa euroa 49%. Loput katetaan lippu- ja mainostuloilla 51%. HSL:n alueella on n. 1,1 miljoonaa asukasta. Tarkoittaa verotusta n. 250 eur/vuosi/asukas vaikka asukas ei käyttäisi bussia kertaakaan. Joukkoliikenteen tukemisen valtion osuudesta voi studeerata täältä
        http://www.lvm.fi/c/document_library/get_file?folderId=2497123&name=DLFE-19379.pdf&title=Julkaisuja%2012-2013

        Liikennesuunnitteluosasto itse ilmoittaa, että summa kohdistuu nimenomaan pyöräilyyn.
        ”Pyöräilyn rahoitustasoa esitetään nostettavaksi nykyisestä 5–7 miljoonasta eurosta 20 miljoonaan euroon vuodessa.”
        http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pyoraily-ja-kavely/pyorailyn-edistaminen/

        Sahaajankadun asioista en tiedä muuta kuin, että apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauri (vihr) sanoo pyöräteitä rakennettavan myös muiden hankkeiden varoista.

        Ai, tunnet Matti Niirasen paremmin. Minä en ollut koskaan kuullutkaan hänestä ennenkuin tuosta nettikirjoituksesta. Ja totesin muualta, että Niiranen puhuu tuossa täyttä totta. Pidäpä silmällä tekeekö lisää ”aivopieruja” ja pistä viestiä tänne.:)

        Tuosta pyöräilyrahoituksesta voisi vielä paljonkin, mutta menee liian pitkäksi värssyksi eikä aikakaan nyt riitä.

        Älkää ruokkiko trollia.


      • juuri näin
        trollisetä kirjoitti:

        Älkää ruokkiko trollia.

        Osuvasti sanottu.


      • Suvereeni

        Se on myös autoilijan etu, että pyöräilijöille on omat väylänsä. Moni pyöräilijä on myös autoilija. Moni pyöräilijä maksaa paljon veroja asioihin, joita hän ei itse koskaan käytä. Pyöräily on terveyttä edistävää toimintaa, eikä sen harrastamista näin ollen ole järkevä rajoittaa, vaan sen harrastamista tulee helpottaa ja tehdä mielekkäämmäksi.

        Toisaalta se, että jostain asiasta verotetaan paljon ei automaattisesti tarkoita, että noita rahoja tulee käyttää kyseisen toiminnan edistämiseen. Veroja otetaan sieltä, josta sitä helpoiten saadaan. Suuri osa autoilusta on täysin turhaa autoilua, joten siellä on löysää rahaa. Moni ei tarvitse autoa ja jos ei ole varaa niin sen voi jättää pois. Jos päätetään olla jättämättä niin silloin on varaa maksaa myös enemmän veroa ja vero otetaan siis oikeasta paikasta. Poikkeuksena ammatissaan oikeasti autoa tarvitsevat, mutta tällöin auto tuleekin yleensä firman puolesta tai ainakin polttoaineet.


    • Oletko kuullut

      Oletko koskaan kuullut sellaisesta kuin kunnallisvero ?

    • Sir polkupyöräilijä

      Minä ainakin ajan keskellä tietä itsekkäästi välittämättä muista. Olenhan sentään Herra Polkupyöräilijä ja EU:n kansalainen.

    • Ei pidä verottaa

      Suomessa ei ole pyöräteitä vaan kevyenliikenteen väyliä. Siellä on myös jalankulkijat mukana vaarantamassa liikennettä. Pyöräily on jatkuvaa pujottelua. Syyspimeällä tien poikki kulkevat koiran talutushihnat ovat vaarallisia. Kerran olen törmännyt koiran talutushihnaan pimeällä. Jalankulkuvero olisi paikallaan. Sillä voisi maksaa jalankulkijan törttilyn aikaan saamat vahingot. Jalankulkuveroa voisi käyttää kevyenliikenteen kulkuolosuhteiden parantamiseen. Esimerkiksi valaistuksen rakentamiseen. Suomen kevyenliikenteen väylistä suurin osa on huonosti valaistuja. Syyspimeisiin ei ole monta viikkoa enää. Asia on ajankohtainen.

      • Suvereeni

        Suomessa kylläkin on pyöräteitä.


    • jos sama kaava

      "Pyöräilijöille vero"

      Jos pyöräilijöillä on verolakeihin sama asenne kuin liikennesääntöihin, niin eivät kuitenkaan verojaan maksa. Ja maksamattomuudesta syyttävät sitten niitä, jotka maksavat.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      2
      1173
    Aihe