Saako kuolleista

puhua pahaa?

Muutama vuosi sitten Suomi24:ssä puhuttiin aiheena "Saako kuolleista puhua pahaa?" Olen sen vuoksi yhä sanaton asiasta ja se tuntuu minulle yhä hämmentävältä ja hankalalta.

15

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niinhän sitä sanotaan...

      Mutta ei kuolema pahasta ihmisestä pyhimystä tee.
      Kyllä kuollesta voi puhua pahaa, pa..an puhumista tulisi vältää, siis aiheettoman kun kuollut ei pysty puolustautumaan.

      Esim. anopistani kuolema ei millään saa pyhimystä, eläessään rosvo ja valehtelija joten myös kuollessaan sitä.
      Lisäksi toteutan lupaukseni, kusen hänen haudalle sitten joskus.

      • älä ole niin varma

        Vaikka nuorempi lienet, niin saattaa käydä että se kuseminen jää sittenkin anopilles.


      • Yöäk !

        Anoppisi on voinut olla vaikka mikä, mutta sinä et kuulosta sen paremmalta.


      • Puolitiessä

        Niin veljenikin sanoi jo vuosia aiemmin, toistuvasti, oikein kättä päälle lyönyt, ettei tule isämme hautajaisiin. Kuinkas kävi > hän oli kantamassa isäämme haudan lepoon.
        Mutta kyllä kuolleista saa puhua niin hyvää kuin ikäviäkin asioita. Ei pois menneestä tarvitse pyhimystä tehdä.
        Itse ainakin puhun avoimesti, että isäni teki paljon virheitä kasvattaessaan meitä, ja olen siksi tavallaan saanut ristin kannettavakseni, koska se vaikuttaa minuun ihmisenä kuoleman jälkeenkin. Voin jopa haukkua häntä, mutta silti rakastan isääni. Jotkut yrittävät torpata puheeni (kuten veljeni), ettei kuolleista saa puhua pahaa, mutta mielestäni se on peruja vanhasta taikauskosta 1800-luvulta. Eihän noitiakaan ole, eikä heitä polteta roviolla eihän?! Itse ainakin haluan omille mahdollisille jälkeläisille opettaa pois noista vanhoista uskomuksista. Ja tärkeintä ettei toista vanhoja virheitä, vaan ottaa niistä opiksi. Ajattelin että voisin omille mahdollisille lapsille opettaa, että "isäni teki näin ja näin, ja se vaikutti minuun näin, älä tee samoin...". Jos ei puhuta, niin ei opita. Karseinta on että sukupolvesta toiseen kannetaan samaa taakkaa puhumattomuuden vuoksi, toistetaan vanhat virheet.


    • joten ei puhuta

      Ei kai vielä elävistäkään pidä puhua pahaa. Jos on aihetta selvitellä asioita, niin pitäisi mennä ja jutella asianomaisen kanssa kasvotusten. Ei asiaan mitään mystistä liity vaan tuo, että henkilö ei ole enää puollustautumaan ja puuttumaan tilanteeseen.

    • Taitoa ja tunnetta

      Mitähän mahdat tarkoittaa "pahan puhumisella"? Eihän ihmisistä tarvitse puhua ilkeästi ja rumasti niin kuin toi eka vastaus, mutta rehellisesti suoraan totuuden sanominen on luvallista kaikissa tilanteissa. Jos mieltä painaa joku asia vainajasta, asian voi sanoa vaikka niin nätisti kuin ikinä osaa. Pääasia, että saat jutun ulos ja pois painamasta mieltäsi.

      • Ei puhuta skeidaa

        Niin - jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä. Jokainen käsittää asiat omalla tavallaan. Jokaiselle vainaja on saattanut olla omanlaisensa, siis kohdella esim väärin jostain syystä. Sekin pitää muistaa, että aina on olemassa sairaita ihmisiä.

        Kyllä niistä asioista saa ja oikeastaan oman mielenterveytensä vuoksi pitääkin puhua.
        Varsinaista paskan puhumista ja kuviteltuja juttuja todellakin pitäisi välttää. Eli samaa mieltä olen kuin Taitoa ja tunnetta -nimimerkki.

        Jos osoitat henkilöä sormella, niin kolme sormea osoittaa sinua itseäsi.


    • mikä on pahaa?

      Kun kaksi elossa olevaa pahantekijää=rahantekijää keskustelevat keskenään maanpäällä heitä voi hyvinkin naurattaa mutta helvetissä maanalla itketään
      ja taivaassa pilvien yllä hymyillään ellei sada.

    • Lumi*

      No ei kai se suorastaan kiellettyä ole.. Mut eikö olisi parempi muistella hyvällä edesmennyttä henkilöä.. Kuin et alkaa parjaamaan toista joillekin.. Ainakin itse ajattelen niin..
      Itselle läheisen kuolema on aina yhtä vaikea asia.. Se tuntuu aina yhtä pahalta. Ei siihen varmaan koskaan totu, luulen niin. Mut kaipa se on vain hyväksyttävä osana elämää.

      • Tosiasia.....

        Ei ihminen kuollessaan toiseksi muutu.
        Jos haluaa että ei itsestä puhuta pahaa kuoleman jälkeen pitäisi elää itse elämä siten ettei jäisi pahaa puhuttavaa.

        Jos elämänsa aikana on todella vmäinen, ei pidä sanaansa, jne. niin mitä voi olettaa että ihmiset puhuvat?


    • Kuoleman jälkeen usein piirtyy selkeämpi kuva siitä, millainen ihminen oli. Ihmisen keskeiset piirteet jäävät mieleen, kun taas vähemmän pinnalla olleet asiat unohtuvat. Toisaalta, toista kaivatessa muistaa paremmin ihmiset hyvät puolet ja hyvät hetket toisen kanssa, huonojen asioiden jäädessä sivummalle.

      En toivo, että kenestäkään ihmisestä - elävästä tai kuolleesta - puhutaan pahaa. Siis panetellaan häntä. Silti, jos ihminen on toiminut eläessään väärin toisia kohtaan, asiat on hyvä käydä lävitse ja selvittää. Sen kautta voi myös itse saada rauhan asioiden kanssa. Asioiden käsitteleminen tarkoittaa niiden mahdollisimman rehellistä läpikäymistä: mitä toinen teki, mitä itse teki, mitä kumpikin olisi voinut tehdä paremmin.

      Vainajasta ei tarvitse tehdä pyhimystä. Mutta ei ole myöskään oikein panetella tai puhua pahaa vainajasta.

      Vilppu H.
      pappi

      • esimerkki....

        Henkilö on koko elämänsä saanut tahtonsa periksiuhkailemalla ja huutamalla ja alistamalla.
        Puolisonsa kuoltua pimitti huomattavia varoja perunkirjoituksessa, tyhjensi pesän tilin, pimitti pesälle kuuluvia korvauksia, yritti viedä lasten ja lastenlasten perinnöt, katkaisi välit lapsiin ja lapsenlapsiin kun jäi kiinni tempuistaan, mustamaalaa koko ajan niitä jotka ei hypi hänen pillin mukaan.
        Lista jatkuisi vieläkin mutta tuossa riittää alkuun.

        Hyviä puolia, ???, ei tule mieleen kun on ainostaan huonoja asioita.

        Mitä tällaisesta ihmisestä voi kuoleman jälkeen kertoa, hän jättää vain ja ainoastaan negatiivsia asioita jälkeensä?
        Toivon todella että se viimeinen tuomio on olemassa, jossa hyvät ja pahat teot punnitaan ja jokainen saa ansionsa mukaan.

        Itse pyrin elämään siten että vaikka heti otettaisiin viimeiseen tuomioon niin hyvät teot painavat enemmän kuin pahat teot.


      • Ther
        esimerkki.... kirjoitti:

        Henkilö on koko elämänsä saanut tahtonsa periksiuhkailemalla ja huutamalla ja alistamalla.
        Puolisonsa kuoltua pimitti huomattavia varoja perunkirjoituksessa, tyhjensi pesän tilin, pimitti pesälle kuuluvia korvauksia, yritti viedä lasten ja lastenlasten perinnöt, katkaisi välit lapsiin ja lapsenlapsiin kun jäi kiinni tempuistaan, mustamaalaa koko ajan niitä jotka ei hypi hänen pillin mukaan.
        Lista jatkuisi vieläkin mutta tuossa riittää alkuun.

        Hyviä puolia, ???, ei tule mieleen kun on ainostaan huonoja asioita.

        Mitä tällaisesta ihmisestä voi kuoleman jälkeen kertoa, hän jättää vain ja ainoastaan negatiivsia asioita jälkeensä?
        Toivon todella että se viimeinen tuomio on olemassa, jossa hyvät ja pahat teot punnitaan ja jokainen saa ansionsa mukaan.

        Itse pyrin elämään siten että vaikka heti otettaisiin viimeiseen tuomioon niin hyvät teot painavat enemmän kuin pahat teot.

        Kyseinen henkilö vastaa ITSE pahoista teoistaan. JOs hänestä täällä puhut pahaa niin itsellesi vain tulee raskas olo eikä se korota sinua mitenkään sen ylemmäs tai autuuteen. Ajjatteletko siis niin viimeisen lauseesi pohjalta arvioituna, että jos puhut kaksi kertaa hyvää ja yhden kerran pahaa niin tulos on sinulle 1?
        Katso, että pidät suusi kiinni vainajasta oikeassa seurassa ...


      • Juu ei
        Ther kirjoitti:

        Kyseinen henkilö vastaa ITSE pahoista teoistaan. JOs hänestä täällä puhut pahaa niin itsellesi vain tulee raskas olo eikä se korota sinua mitenkään sen ylemmäs tai autuuteen. Ajjatteletko siis niin viimeisen lauseesi pohjalta arvioituna, että jos puhut kaksi kertaa hyvää ja yhden kerran pahaa niin tulos on sinulle 1?
        Katso, että pidät suusi kiinni vainajasta oikeassa seurassa ...

        Mutta en kyllä ala keksimällä keksimään mitään hyvää kyseisestä henkilöstä.
        Niin ja kyllähän hän vastaakin omista tekemisistään, kuuluu valittelevan kun ei ole enään ystäviä.
        Sukulaisetkaan eivät pidä yhteyttä.

        Itse olen pyykinyt kyseisen henkilön pois mielestä ja kaikesta mahdollisesta, silloin tällöin tulee mieleen kun puhutaan "pahoista" ihmisistä.


    • 1316

      Vainajan kunniiaa ei saa lain mukaan loukata.
      Aiheeton pahanpuhuminen siis.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe