En jaksa tätä enää. Kaksisuuntaista vai jotain muuta?

Lola87

Olen 27-vuotias nainen ja epäilen, että jotain ainakin päässäni on vialla - en vain tiedä mitä. Isälläni, joka kuoli (luonnollisesti?) kymmenisen vuotta sitten oli diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö. Hallitsi itsensä tosin niin hyvin, etten siitä koskaan nähnyt kuin satunnaisia välähdyksiä. Juomiskaudet, jolloin vetäytyi ilmeisesti masentuneena mökille tai yksittäiset maaniset piikit, kun osti säästöillä yhtäkkiä auton ja riiteli pari viikkoa äidin kanssa asiasta.

Itse olen jo lapsesta pitäen tuntenut, etten kuulu mihinkään. En ole koskaan pitänyt itsestäni ja olen hautautunut omiin synkkiin ajatuksiin. Pelkäsin, että aiheuttaisin läheisteni kuolemaa, uskoin, että olen joku "valittu" ja minulla olisi suuri tehtävä maan päällä, itkin koko ajan ja sulkeuduin kuoreeni ja ihan ihmeellisiin maailmoihin. En jotenkin osaa edes selittää millaisissa vesissä uiskentelin. Ihannoin kuolemaa ja mietin sitä paljon, mutta en olisi tehnyt itselleni kuitenkaan mitään.

Nyt vanhempana olen näennäisesti tosi sosiaalinen. Olen naimisissa ja minulla on yksi lapsi. Heräsin tähän mielenterveysasiaan oikeastaan juuri lapseni takia, koska pelkään, että hänellä voisi olla mahdollisuus hautautua niihin samoihin vaikeisiin kausiin, jos se olisi puhtaasti geeneistä kiinni..

Oma vointini on ihan hyvä. Perustasaista oloa, joka välillä hypähtää (maaniseksi?) ja saatan alkaa suunnitella sormet syyhyten mökin ostamista, sen sisustamista, tulevia lomareissuja, tulevien lapsien nimiä... pääsen sellaiseen kaikkivoipaiseen "hysteeriseen tilaan" ja tuntuu kuin koko maailma olisi avoinna.

Ja toisaalta on ääripää. Olen aivan surkea kohtaamaan mitään vastoinkäymisiä. siis aivan todella huono. Alan itkeä, sulkeudun, masennun ja synkistelen. Tai ahdistun, PIMAHDAN ja heittelen tavaroita ja huudan. Kunnes jotenkin havahdun ja palaan normaaliksi.

En jaksaisi tätä enää. Kommenttia? Unohdinko sanoa jotain oleellista?

7

257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lola87

      Ja siis en voi tarpeeksi korostaa noiden tunneääripäiden eroa toisistaan. Olen maanisena sellainen hykertelevä ja puhun tajuttoman nopeasti ja ajatukset vain vilistää ja kaikki on ihanaa. Ja yhtäkkiä ihan pienestä huonosta uutisesta menen kerralla ihan masennuksiin. Tällainen voi olla esim. joku pieni negatiivinen mutta kannustava huomautus töissä.

      • 17+6

        Mielialan aaltoiluhäiriö. Ei siis kaksisuuntaista.


    • bip

      Mulla on ykköstyypin kaksisuuntainen ja kuvailit lähes identtisesti omaa sairauttani. Ainut poikkeava kohta on, etten nykyisellään suutuspäissäni visko tavaroita....nuorempana taisin pariin otteeseen niin tehdä. Kehottaisin sinua käymään lääkärissä ehdottomasti. En halua pelotella, mutta nuo suuruusharhat voi johtaa siihen, että tulee sairaalareissu. Ja vielä korosta, että kaikki mitä kerroit viittaa täsmälleen samankaltaiseen sairauteen kuin minulla. Mulla on toki myös traumaperäinen stressihäiriö, joten mulla ne ainakin ruokkii kaksisuuntaisen kanssa toisiaan. Lisäksi kärsin yleistyneestä ahdistuneisuushäiriöstä.

      • Lola87

        Okei, tavallaan siis "kiva" kuulla! (että sain siis jotain määritelmää asialle. Parempi tietty jos olisin ollut ns. ihan normaali)

        Selkiytän vielä vain sitä, että nuo suuruusharhat jäi siis täysin lapsuuteen. En enää kuvittele missään mielentilassa itsestäni mitään liikoja. Muutenkin tavallaan napsautin tuon "lapsuuden hulluuden" yhtäkkiä kuin pois päältä (ilmeisesti kielsin/poissuljin sen?), kun en enää yksinkertaisesti jaksanut sitä maailmaa missä pyörin.

        Onkohan tuo ollut itseasiassa huonompi ratkaisu minkään hoidon sijaan? Jotain asioiden kieltämistä? Kerta nyt puskee kuitenkin jotain tällaista pintaan.

        Olen muutenkin tosi huonoitsetuntoinen ja herkkä luonteeltani. Liikutun oikeastaan kaikesta, loukkaannun myös. Ja ahdistun. Joku joskus keittiöpsykolosoi minulle "vain" epävakaan minäkuvan. Mutta olette sitä mieltä, että olisi ihan kaksisuuntaisen merkit kuitenkin?

        Ahdistaa tuon lapseni takia. :( Toivottavasti ei periydy hänelle.


    • kaikkimulleheti

      Ihan selvä ykköstyypin Bibo.. käy juttelemassa psykologin kanssa, en tiedä auttaako mutta ei siitä haittaakaan ole.

      Omalla kohdallani kieltäydyin lääkityksestä, mutta heräsin myös todellisuuteen eräänä aamuna uusi auto pihassa, apukuskin penkillä nippu osamaksuja (olin työtön)
      ;)

      Vein toki auton takaisin, mutta näitä hetkiä tulee ja menee....

      • Lola87

        Eli nyt siis olet lääkityksessä? Tuntuuko elämä paljon helpommalta nyt sen jälkeen? Ilmeisesti siis tasaa noita molempien suuntien piikkejä, jos oikein olen ymmärtänyt. Pelottaa vaan ylipäätään mielialalääkkeissä sellainen mielikuva tasaisesta "tunnemössöstä", johon olisi lääkitty. Etten enää olisi itseni ja tuntisi asioita minulle tyypillisen herkästi suuntaan ja toiseen.


      • kaikkimulleheti
        Lola87 kirjoitti:

        Eli nyt siis olet lääkityksessä? Tuntuuko elämä paljon helpommalta nyt sen jälkeen? Ilmeisesti siis tasaa noita molempien suuntien piikkejä, jos oikein olen ymmärtänyt. Pelottaa vaan ylipäätään mielialalääkkeissä sellainen mielikuva tasaisesta "tunnemössöstä", johon olisi lääkitty. Etten enää olisi itseni ja tuntisi asioita minulle tyypillisen herkästi suuntaan ja toiseen.

        No kerrotaan faktat omalta kohdalta. Kun vihdoin ja viimein tajusin tilanteeni, otin lääkärin määräämät mielialalääkkeet vastaan.

        Annostus on 25mg Ketipinor 2-4kpl:tta ennen nukkumaan menoa, puolikas Mirtapaziinia, ja yksi Tenox 10mg. Eli lääkkeitä on kolmenlaisia.

        Nämä kaikki nautitaan siis ennen nukkumaan menoa, vaikutus kait alkaa yöllä? ainakin nukun kuin tukki.. Olen huomannut itsessäni kolmen kuukauden käytön jälkeen seuraavanlaisia muutoksia:

        - Aamulla herätessäni töihin, tunnen itseni levänneeksi
        - En vedä ihan yhtä lujaa stressiä työpaineista.
        - Aivot ovat ikään kuin "parantuneet", tietojen ja asioiden käsittely on nopeampaa ja terävempää.
        - Asioiden ymmärtäminen on parantunut huomattavasti.
        - Olen kärsivällisempi ongelmien suhteen, ennen sain lähes hermoromahduksen jos asiat eivät sujuneet haluamallani tavalla.
        - Minusta on tullut hyvin tarkka rahojeni suhteen, tämä johtuu ehkä paremmasta harkintakyvystä.
        - Pystyn tekemään asioita paremmin loppuun, ennen oli tilanne se, että jos jäi kesken, niin sai sitten jäädä..
        - Empaattinen tunnetaso on hieman noussut, saatan tirauttaa muutaman kyyneleen, jos esim. elokuvassa tapahtuu jotain kaunista tai koskettavaa..

        MUTTA ehkä oleellisin tieto mitä haluat, on se että perheeni ei tiedä tästä lääkityksestä laisinkaan, syön ne salassa.

        Parisuhteeni on parantunut potenssiin 2. Seksikin sujuu paremmin, ei mitään muumio efektiä (ainakaan en tiedosta) eikä perheeltäni ole tullut senkaltaista palautetta, että käytökseni olisi mitenkään epänormaalia.

        Lapset ovat lähentyneet minua valtavasti, nykyään kerkeän ja TAHDON kuunnella mitä heillä on asiaa, ennen he puhuivat minulle, mutta en jaksanut useimmiten kuunnella "sanomaa", ajatukset olivat hyvin yksioikoisia ja tunteita ei sopinut näyttää.. ehkä muuta kuin kiukkua.

        Omalla kohdallani lääkkeet olivat pelastus, sain takaisin elämäni minkä melkein menetin.

        Maanista vaihetta ei oikeastaan ole, ja masennusta ei ole lääkityksen jälkeen ollut, elämä tuntuu tällä hetkellä elämisen arvoiselta.

        Kannattaisi mennä sinne psykologille, en jaksa uskoa että joudut katumaan..

        Mitä parasta sinulle toivottaen :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe