onko elämä lastentoitoo

mun sisko on aina sanonu että jokainen hoitakoon lapsensa itse
mulla alko nyt puolentosista kuukauden putki
onks ero siinä että mulla on yks lapsenlapsi
ja siskolla ykstoista
sillon kun tuntu siltä että lapsi on nyt omillaan
ja saa huokasta
lyhyeks jäi se aika
kun ei raaski kieltäytyä...

97

157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • heti tuli painovirhe paholainen
      ei mitään toitoo vaan hoitoo :)

    • repuriika

      En ole kyllä mikään oikea tyyppi ottamaan kantaa lasten hoitoon, kun ei ole niitä omia eikä lapsenlapsiakaan, mutta varmaan tilanteet ovat yksilökohtaisia. Mikäs ettei jos se mummille ja lapsen äidille sopii ja onhan se lapsenkin etu, että saa suojakseen suvusta useampia aikuisia. Kyllä monet muistelevat lämmöllä isovanhempien luona vietettyjä ja hetkiä ja aikoja.
      Mikäli itselläni olisi lastenlapsia, kertoisin heille myös omista esivanhemmistani ja sukuni perinteistä ja historiasta.
      Tietenkin hoiva ja yhdessäolo pitäisi olla luontevaa ja antoisaa, sillä lapsi kyllä vaistoaa jos hoitaja on pitkästynyt ja työlästynyt. Koin jonkin verran sellaista ollessani lapsena isän vanhempien luona.

      • Noin se menee meilläkin. Tyttärenpojat saavat olla viikonloppuja ja lompäiviä meillä ja samalla tutustua erilaisiin tapoihin ja tottumuksiin ja ehkä harrastaa enemmän ulkoilua ja luonnossa liikkumista täällä "maalla". Se rikastaa ja kehittää heitä ja antaa lisää perspektiiviä heidän elämäänsä. Minä näyttelen myös valokuvia esivanhemmista ja kerron heistä. Se auttaa ankkuroimaan heidät oman sukunsa perinteeseen ja luo turvallisuuden ja jatkuvuuden tunnetta heidän elämäänsä. Meillä on kaikilla omat vahvuutemme ja heidän vanhempansa ovat hyviä kasvattajia ja kosketus isovanhempiin laajentaa sitä kasvatusta ja lisää tärkeitä ja läheisiä ihmisiä heidän elämäänsä.


      • tässä tapauksessa hoitaja ei oo pitkästyny
        vaan lapsesta huomaa joskus että se pitkästyy
        no kyllä mää mielelläni hoitelen
        ja kun oon vauvasta asti hoitanu niin tuntuuhan se omalta
        tässä vaan odottelen että tulis vähän niitä vuosia lisää
        ei tietysti ittelle vaan pojalle
        kolme ja puol vuotias on vähän vielä sellainen
        miks minkä takia mikä jatkuvaa kyselyä kaikista
        eikä vielä oikeen niitä omia juttuja
        mutta vuodet menee niin nopeeta
        että kohta kaipaan tätä aikaa näinhän se aina menee.


      • tiinainen
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Noin se menee meilläkin. Tyttärenpojat saavat olla viikonloppuja ja lompäiviä meillä ja samalla tutustua erilaisiin tapoihin ja tottumuksiin ja ehkä harrastaa enemmän ulkoilua ja luonnossa liikkumista täällä "maalla". Se rikastaa ja kehittää heitä ja antaa lisää perspektiiviä heidän elämäänsä. Minä näyttelen myös valokuvia esivanhemmista ja kerron heistä. Se auttaa ankkuroimaan heidät oman sukunsa perinteeseen ja luo turvallisuuden ja jatkuvuuden tunnetta heidän elämäänsä. Meillä on kaikilla omat vahvuutemme ja heidän vanhempansa ovat hyviä kasvattajia ja kosketus isovanhempiin laajentaa sitä kasvatusta ja lisää tärkeitä ja läheisiä ihmisiä heidän elämäänsä.

        määkin kertoisin vaikka minkä laisia tarinoita
        mutta kun se ei vielä tajua sitä
        että mää oon sen äiskän äiti
        saatikka sitten jos mennään vielä pidemmälle :)
        mun sisko on aina sanonu että sit se kyllä ottaa
        lapsia mökille ja matkoille mukaan kun
        ne osaa ite toimittaa kaikki tarvittavat asiat.


      • tiinainen kirjoitti:

        määkin kertoisin vaikka minkä laisia tarinoita
        mutta kun se ei vielä tajua sitä
        että mää oon sen äiskän äiti
        saatikka sitten jos mennään vielä pidemmälle :)
        mun sisko on aina sanonu että sit se kyllä ottaa
        lapsia mökille ja matkoille mukaan kun
        ne osaa ite toimittaa kaikki tarvittavat asiat.

        Mun tyttärenpojat ovat hiukan isompia jo, siis viisi-ja seitsemänvuotiaita ja etenkin se pienempi on ollut kovasti kiinnostunut tietämään kuka oli vaari ja minkä näkönen ja mitä kieltä puhui :) Hän myös katseli kun Kolumbia pelasi jalkapallomatsia ja hehkutti kovasti Kolumbian puolesta "kun hän on kanssa sieltä" ja kun äiti on sieltä ja hänkin myös.

        Me alotettiin kai jo aika pieninä sanomaan niille kuka kukakin on perheessä että mä olen hänen äitinsä mamma ja että iskän äiti on farmor ja että meilläkin on ihan oikeet nimet :)


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Mun tyttärenpojat ovat hiukan isompia jo, siis viisi-ja seitsemänvuotiaita ja etenkin se pienempi on ollut kovasti kiinnostunut tietämään kuka oli vaari ja minkä näkönen ja mitä kieltä puhui :) Hän myös katseli kun Kolumbia pelasi jalkapallomatsia ja hehkutti kovasti Kolumbian puolesta "kun hän on kanssa sieltä" ja kun äiti on sieltä ja hänkin myös.

        Me alotettiin kai jo aika pieninä sanomaan niille kuka kukakin on perheessä että mä olen hänen äitinsä mamma ja että iskän äiti on farmor ja että meilläkin on ihan oikeet nimet :)

        pari vuottakin tekee paljon pienessä ihmisessä
        ja se just onkin kivaa kun saa sitä seurata.


    • Sitähän se on ollut jo yli 30 vuotta, mutta tänään saan pikkumiehen viikoksi luokseni.
      Vähän vaihtelua tuon ison hoidon lomaan.
      Jospa tällä reissulla uskalletaan jo päräyttää traktori käyntiin, eikä vaan kuivaharjoitella kyydissä oloa.
      Nautitaan lastenlasten seurasta, pian he kasvavat eikä mummoa enää tarvita leikkikaveriksi. Kelpaisikokaan, puuhun en ainakaan pääsisi perässä.

      • teillä on niin pitkä matka
        mutta meillä kun ei oo välimatkaa kun kymmenen kilsaa
        ja mää en oo ollu koskaan sellainen leikkivä mummu
        mutta muuten kyllä huolta pidän.


    • onnekas mummi

      Tunnen olleeni etuoikeutettu kun lapseni luottivat omat lapsensa hoitooni jo ihan vauvaiässä. Vaikka eivät koskaan ole olleet kovin pitkää aikaa yhtäjaksoisesti, niin silti meille on kaikkien pikkuisten kanssa (nyt 3 - 12 vuotiaita) onnistunut muodostumaan tosi läheinen suhde. Kovasti taas odotan ensi viikonloppua, silloin saan taas pari lasta seurakseni kolmeksi päiväksi. En ole koskaan kokenut lastenlasten kanssa olemista hoitamiseksi, vaan pikemmin yhdessäoloksi. Ikävä ehtii aina jo tulla joka näkemisen välillä.

      • se on vähän eri juttu kun ne tulee viikonlopuks
        mutta mää oon oikeesti hoitaja nyt puoltoista kuukautta
        elikkä poitsu tulee meille tai mää meen niille
        ja on se ollu meilläkin vauvasta asti öitä ja viikonloppuja
        ja ja ja
        mutta myös toisessa mummolassa
        kyllähän mää sen vaikka omakseni ottaisin
        eihän siinä mitään
        mutta on siinä keksimistä
        ettei tuu aika pitkäks
        kun ei siinäkään oo mitään järkee että koko ajan mennään
        pää kolmantena jalkana
        ja sitähän se tietty oottaa kun on mummun ja vaarin kanssa
        lähes joka päivä :)


      • Pirre*
        tiinainen kirjoitti:

        se on vähän eri juttu kun ne tulee viikonlopuks
        mutta mää oon oikeesti hoitaja nyt puoltoista kuukautta
        elikkä poitsu tulee meille tai mää meen niille
        ja on se ollu meilläkin vauvasta asti öitä ja viikonloppuja
        ja ja ja
        mutta myös toisessa mummolassa
        kyllähän mää sen vaikka omakseni ottaisin
        eihän siinä mitään
        mutta on siinä keksimistä
        ettei tuu aika pitkäks
        kun ei siinäkään oo mitään järkee että koko ajan mennään
        pää kolmantena jalkana
        ja sitähän se tietty oottaa kun on mummun ja vaarin kanssa
        lähes joka päivä :)

        Hei tiina, onko teillä sielä pihallanne hiekkalaatikkoa, sekä autoja, traktoreita, ja muita hiekkaleluja, ja laita vettä sangoon ja poika purkkien kanssa siihen litraamaan ja anna tehdä "ruokaa" leikisti ja syö hyvällä ruokahalulla tarjottu :)

        Niin mie teen, "tyttömme", se 3 vuotias nyhti jos jonkunlaista heinää ja kasvinlehtiäsen hiekkavesi mömmön sekaan ja oli hyväää nami :)

        Sitten pikkupyörä on kiva lisä pihalla, sitten semmoinen narukeinu (istuin lauta tosi alhaalla) jonkun puun oksassa on viihdyttävä, (ainakin meillä) jne..no tiijjäthän sie kun on omakin lapsi ollut..

        En sano etteikö lapsen kanssa väsy, mutta ota rennosti, ja katsele mitä lapsi itse tekee, ja jos ja kun se mahdoton juokseminen alkaa voi alkaa vaikka piilosta, he tykkää kun mummi ei löydä :)


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        Hei tiina, onko teillä sielä pihallanne hiekkalaatikkoa, sekä autoja, traktoreita, ja muita hiekkaleluja, ja laita vettä sangoon ja poika purkkien kanssa siihen litraamaan ja anna tehdä "ruokaa" leikisti ja syö hyvällä ruokahalulla tarjottu :)

        Niin mie teen, "tyttömme", se 3 vuotias nyhti jos jonkunlaista heinää ja kasvinlehtiäsen hiekkavesi mömmön sekaan ja oli hyväää nami :)

        Sitten pikkupyörä on kiva lisä pihalla, sitten semmoinen narukeinu (istuin lauta tosi alhaalla) jonkun puun oksassa on viihdyttävä, (ainakin meillä) jne..no tiijjäthän sie kun on omakin lapsi ollut..

        En sano etteikö lapsen kanssa väsy, mutta ota rennosti, ja katsele mitä lapsi itse tekee, ja jos ja kun se mahdoton juokseminen alkaa voi alkaa vaikka piilosta, he tykkää kun mummi ei löydä :)

        ..niin ja, etana oli SUURi löytö, sitä hän kanteli (limaista) hellyydellä ympäriinsä ja näytteli saalistaan, kädet keltaisessa etana limassa..mutta ei haitannu tytyä :)), eli sieltä nurmelta löytyy kaikennäköistä tutkittavaakin, niinku ajankuluksi ajattelin vihjata :)


      • Pirre* kirjoitti:

        ..niin ja, etana oli SUURi löytö, sitä hän kanteli (limaista) hellyydellä ympäriinsä ja näytteli saalistaan, kädet keltaisessa etana limassa..mutta ei haitannu tytyä :)), eli sieltä nurmelta löytyy kaikennäköistä tutkittavaakin, niinku ajankuluksi ajattelin vihjata :)

        Esikoinen teki empiirisiä tutkimuksia eilen illalla. Juoksenteli kameran kanssa mökkitiellä ja suon reunassa etsiä vomakkaasti korviin kantautuvan ininän lähdettä. Löytyivät inisijät, kuusien ja koivujen latvasto oli täynä ötököitä. Lapsonen kuvasi innolla löydöstään ; )

        Kuopus istui veneessä ja onki.


      • Pirre*
        korppis kirjoitti:

        Esikoinen teki empiirisiä tutkimuksia eilen illalla. Juoksenteli kameran kanssa mökkitiellä ja suon reunassa etsiä vomakkaasti korviin kantautuvan ininän lähdettä. Löytyivät inisijät, kuusien ja koivujen latvasto oli täynä ötököitä. Lapsonen kuvasi innolla löydöstään ; )

        Kuopus istui veneessä ja onki.

        On ne aina meidän lapsia, vaikka ovat kuinka isoja ja aikuisia ...ja aikuinen lapsikin tuo lämpimän tunteen syvänalaan, niin se on :)

        Mekin päästään tänään saareen saunomaan kun se meijjän esikoinen soitti ja kysyi että haluttaisko me lähteä...ja haluttiinhan me, lähetään kolmen maissa ja palataan iltasella takaisin, kiltti se meijjän "lapsi" on :)


      • Pirre* kirjoitti:

        On ne aina meidän lapsia, vaikka ovat kuinka isoja ja aikuisia ...ja aikuinen lapsikin tuo lämpimän tunteen syvänalaan, niin se on :)

        Mekin päästään tänään saareen saunomaan kun se meijjän esikoinen soitti ja kysyi että haluttaisko me lähteä...ja haluttiinhan me, lähetään kolmen maissa ja palataan iltasella takaisin, kiltti se meijjän "lapsi" on :)

        Tätä halusinkin kommenteissani painottaa, olemme ensisijaisesti äitejä. Lapseni ovat aina lapsiani. Kun he palaavat maailmalta luonani haluan antaa heille uudestaan palan lapsuutta. Kun ja jos tulen mummioksi, olen etämummi. En usko, että joudun lapsenlapsiani hoitamaan. Yleensä miniän vanhemmat omivat lapsenlapset. Sinäkin hoidat tyttäresi lasta.

        Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että olisin etämummi. Kunhan näen edes joskus en usko itkeväni ikävää jos en usein näekään.


      • Pirre*
        korppis kirjoitti:

        Tätä halusinkin kommenteissani painottaa, olemme ensisijaisesti äitejä. Lapseni ovat aina lapsiani. Kun he palaavat maailmalta luonani haluan antaa heille uudestaan palan lapsuutta. Kun ja jos tulen mummioksi, olen etämummi. En usko, että joudun lapsenlapsiani hoitamaan. Yleensä miniän vanhemmat omivat lapsenlapset. Sinäkin hoidat tyttäresi lasta.

        Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että olisin etämummi. Kunhan näen edes joskus en usko itkeväni ikävää jos en usein näekään.

        Kuulehan korppis, miusta kun tuntuu, että sie matkustat lapsenlastasi tapaamaan sitku se on ajankohtaista, kummasti ottavat paikan isovanhempien sydämessä...ja hyvä niin.


      • Pirre* kirjoitti:

        Kuulehan korppis, miusta kun tuntuu, että sie matkustat lapsenlastasi tapaamaan sitku se on ajankohtaista, kummasti ottavat paikan isovanhempien sydämessä...ja hyvä niin.

        En ole kieltänyt kiintymistäni, mutta hössötys on hössötystä eikä kaikki lapsetkaan tykkää liiallisesta paapomisesta. Lapset ovat yksilöitä. Siinä missä joku leikkii hiekkakakuilla toinen lukee jo Aku Ankkaa omissa oloissaan verannan nurkalla.


      • Pirre*
        korpikirjailija kirjoitti:

        En ole kieltänyt kiintymistäni, mutta hössötys on hössötystä eikä kaikki lapsetkaan tykkää liiallisesta paapomisesta. Lapset ovat yksilöitä. Siinä missä joku leikkii hiekkakakuilla toinen lukee jo Aku Ankkaa omissa oloissaan verannan nurkalla.

        Lapset ovat erilaisia, joku viihtyy lukien ja tarkkaillen, mutta kylläkään 3 -vuotias harvoin, ei ainakaan Akuankkaa.

        Tuolla tiinainen sanoi jotain lapsen juoksemisesta, ja hänen perässään pysymisestä, tarkoitinkin omilla "vinkeilläni" juuri sellaisen mieluusti paljon liikkuvan ja touhukkaan lapsen "rauhoittamistamiseksi" keksimiäni tekemisiä ja lapsen mielenkiinnon ohjaamista muuhunkin kuin tontin ympäri juoksemiseen.

        Omani (lapsenlapsi) on juuri tällainen hyvin touhukas ja eläväinen pirpana, toinen heistäkin, tämän perheen oli sellainen prinsessa joka ei sotkenut käsiään, oli ja on hyvin rauhallinen, - yhtään samanlaista lasta en ole tavannut, mutta sen tiedän että lapsi haluaa leikkiä, ja me mummut/kin voimme, kun vaan haluamme, (tai osaamme) "laskeutua" lapsen silmien korkeudelle ja leikkiä mukana.


      • Pirre* kirjoitti:

        Lapset ovat erilaisia, joku viihtyy lukien ja tarkkaillen, mutta kylläkään 3 -vuotias harvoin, ei ainakaan Akuankkaa.

        Tuolla tiinainen sanoi jotain lapsen juoksemisesta, ja hänen perässään pysymisestä, tarkoitinkin omilla "vinkeilläni" juuri sellaisen mieluusti paljon liikkuvan ja touhukkaan lapsen "rauhoittamistamiseksi" keksimiäni tekemisiä ja lapsen mielenkiinnon ohjaamista muuhunkin kuin tontin ympäri juoksemiseen.

        Omani (lapsenlapsi) on juuri tällainen hyvin touhukas ja eläväinen pirpana, toinen heistäkin, tämän perheen oli sellainen prinsessa joka ei sotkenut käsiään, oli ja on hyvin rauhallinen, - yhtään samanlaista lasta en ole tavannut, mutta sen tiedän että lapsi haluaa leikkiä, ja me mummut/kin voimme, kun vaan haluamme, (tai osaamme) "laskeutua" lapsen silmien korkeudelle ja leikkiä mukana.

        Onhan tietty ADHD-lapsia.

        Esikoiselleni tilasin Aku Ankan kolmevuotiaana. Ei pahemmin leikkinyt hiekkakakuilla ei siis tullut pojasta leipuria.

        Lapsen rauhoittamiseksi kirjoitit, mitä mahdoit tarkoittaa? Minulla ei ole kokemusta, että olisi pitänyt keskittyä lapsen rauhoittamiseen.

        Serkkuni poika istui hiljaa mummonsa hautajaisissa ja luki Aku Ankkaa ikä vajaa neljä vuotta.

        Minulla on mökillä poikien leluvarasto ja asunnossani iso nukketalo.

        Mielestäni lapsen mielikuvitusta rajoitetaan liian ohjatulla toiminnalla.


      • Pirre* kirjoitti:

        Hei tiina, onko teillä sielä pihallanne hiekkalaatikkoa, sekä autoja, traktoreita, ja muita hiekkaleluja, ja laita vettä sangoon ja poika purkkien kanssa siihen litraamaan ja anna tehdä "ruokaa" leikisti ja syö hyvällä ruokahalulla tarjottu :)

        Niin mie teen, "tyttömme", se 3 vuotias nyhti jos jonkunlaista heinää ja kasvinlehtiäsen hiekkavesi mömmön sekaan ja oli hyväää nami :)

        Sitten pikkupyörä on kiva lisä pihalla, sitten semmoinen narukeinu (istuin lauta tosi alhaalla) jonkun puun oksassa on viihdyttävä, (ainakin meillä) jne..no tiijjäthän sie kun on omakin lapsi ollut..

        En sano etteikö lapsen kanssa väsy, mutta ota rennosti, ja katsele mitä lapsi itse tekee, ja jos ja kun se mahdoton juokseminen alkaa voi alkaa vaikka piilosta, he tykkää kun mummi ei löydä :)

        on kaikkee on ja omia tuodaan mukana
        on traktoria fillaria autoo
        joo ja rennosti otan en stressaa
        leikkiköön omia juttujaan
        niin ja trampoliinia matala hiekkaranta
        aktiviteettia piisaa
        mutta kun sen kans muut menee pää kolmantena jalkana
        niin oon ottanu sellasen tyylin että täällä ei mennä
        saa tyyppi jossain levätä ettei
        aina mee ylikierroksilla.


      • Pirre*
        korpikirjailija kirjoitti:

        Onhan tietty ADHD-lapsia.

        Esikoiselleni tilasin Aku Ankan kolmevuotiaana. Ei pahemmin leikkinyt hiekkakakuilla ei siis tullut pojasta leipuria.

        Lapsen rauhoittamiseksi kirjoitit, mitä mahdoit tarkoittaa? Minulla ei ole kokemusta, että olisi pitänyt keskittyä lapsen rauhoittamiseen.

        Serkkuni poika istui hiljaa mummonsa hautajaisissa ja luki Aku Ankkaa ikä vajaa neljä vuotta.

        Minulla on mökillä poikien leluvarasto ja asunnossani iso nukketalo.

        Mielestäni lapsen mielikuvitusta rajoitetaan liian ohjatulla toiminnalla.

        Tarhalapset leikkivät tietenkin hoitajatätien kanssa. Niin ja tiedä vaikka tulisikin vaikka leipuri, ihan hyvä ammatti, eisiin mittää, mutta ehkä liian aikaista arvailla leikkimme perusteella vielä, yleensä hieman isompana tehdään ne uravalinnat


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        Tarhalapset leikkivät tietenkin hoitajatätien kanssa. Niin ja tiedä vaikka tulisikin vaikka leipuri, ihan hyvä ammatti, eisiin mittää, mutta ehkä liian aikaista arvailla leikkimme perusteella vielä, yleensä hieman isompana tehdään ne uravalinnat

        P.s. Jos vaikka tulee insinjööri, iskän mukaan tai tervdydenhuollon ammattilainen äiskän lailla, mutta pääasia et tulis kunnon ihminen.


    • Juhlalta tämä tuntuu, kun lapsenlapset ovat luonani. Parhaillaankin molemmat, jo isot, ovat mummin ilona. Muita ei minulla olekkan, kuin nuo kaksi ja olen heistä erittäin onnellinen.

      • onneni kukkuloilla olen minäkin kun yhden sain
        olin nimittäin valmistautunu siihen etten
        saa sitä yhtäkään se ei oo aina itsestään selvyys.


    • Mitä vähäsempi on nykyajan perheessä lapsiluku, sitä parempi on usiamman erilaisen aikuisen turva silloin kun on tarvis ja riittävän useasti tai sopivan harvasti. Iso lapsilauma kasvattaa hyvin toisiaan maailman kolhujen varalle, mut myö tollerot mummut ja vaarit kyllä kelpaamme korvikkeiksi, tosin meillä on se oikeus hemmoitteluunkin, joten lohtua meiltä tulee helpommin.

      • mummut ja vaarit on tärkeitä
        oon sen kuullu monta kertaa
        sellaisilta vanhemmilta
        joilla ei enää omat vanhemmat elä.


      • tiinainen kirjoitti:

        mummut ja vaarit on tärkeitä
        oon sen kuullu monta kertaa
        sellaisilta vanhemmilta
        joilla ei enää omat vanhemmat elä.

        Näin on ja mummut ja vaarit oppivat paljon ollessaan hoitamassa ominavuin lapsenlastaan; oppivat nykyisyydestä ja saavat balsamia tai etikkaa omaan menneeseen lapsi-vanhempi suhteeseen. Päivä muutama on suhteellisen vähäinen latus jos omaa aikaa ja voimia on. Jos voimia ja aikaa ei ole, niin se kannattaa kertoa tottudenmukaisesti ettei synny kärsijöitä ja marttyyrejä.


      • mimerkki kirjoitti:

        Näin on ja mummut ja vaarit oppivat paljon ollessaan hoitamassa ominavuin lapsenlastaan; oppivat nykyisyydestä ja saavat balsamia tai etikkaa omaan menneeseen lapsi-vanhempi suhteeseen. Päivä muutama on suhteellisen vähäinen latus jos omaa aikaa ja voimia on. Jos voimia ja aikaa ei ole, niin se kannattaa kertoa tottudenmukaisesti ettei synny kärsijöitä ja marttyyrejä.

        "mimerkki"

        Jäiköhän tämä lukematta?

        "Kyllä iso-vanhempien yli-kansoitus, kunnioitus ja hyväksi-käyttö pitää nostaa
        tasolle:
        Vitsa sulle, palkka mulle...
        Ja vitsassakaan ei säästetä..."

        Selko-kielellä tuo tarkoittaa että lasten pitäisi miettiä tarkoin, ennen kuin
        vanhemmilleen pakko-työtä tarjoaa.
        Ja heidän pitäisi jo ymmärtää mitä mammat ja papat enää haluavat jaksaa.

        Mitä menneisiin lapsi-suhteisiin tulee, niin tämä ei ole pari-suhde aloitus.
        Senlainen on ollakon "kun on tunteet"
        Sinne kaivattaisiin toista kirjoittajaakin.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "mimerkki"

        Jäiköhän tämä lukematta?

        "Kyllä iso-vanhempien yli-kansoitus, kunnioitus ja hyväksi-käyttö pitää nostaa
        tasolle:
        Vitsa sulle, palkka mulle...
        Ja vitsassakaan ei säästetä..."

        Selko-kielellä tuo tarkoittaa että lasten pitäisi miettiä tarkoin, ennen kuin
        vanhemmilleen pakko-työtä tarjoaa.
        Ja heidän pitäisi jo ymmärtää mitä mammat ja papat enää haluavat jaksaa.

        Mitä menneisiin lapsi-suhteisiin tulee, niin tämä ei ole pari-suhde aloitus.
        Senlainen on ollakon "kun on tunteet"
        Sinne kaivattaisiin toista kirjoittajaakin.

        H.

        'hunksz' Kuulehan sie, luulet olevasi puolilaho-tolppa vaan oota vaan kun pääseet (et siis joudu) vaariksi tai kummivaariksi niin muuttuvat laulut ja peilikuvaskin alkaa siulle iskee silmää eikä etusormeskaan enää tökötä harittaen oletuksia isovanhemmuuspeloistasi. Vaikutat tekstiharhauttajalta.


      • mimerkki kirjoitti:

        'hunksz' Kuulehan sie, luulet olevasi puolilaho-tolppa vaan oota vaan kun pääseet (et siis joudu) vaariksi tai kummivaariksi niin muuttuvat laulut ja peilikuvaskin alkaa siulle iskee silmää eikä etusormeskaan enää tökötä harittaen oletuksia isovanhemmuuspeloistasi. Vaikutat tekstiharhauttajalta.

        "mimerkki"

        Lapseni ovat vanhoja.
        Ja kukaan ei ole tuonut näytille suku-puolista suuntaustaan.
        Itse olen 64V.
        Kummi-poikani olen kasvattanyt vauvasta asti.
        Hän on nyt 30V. ja omaa tyttö-ystävän.
        Häntä ei koskaan ole tyrkytetty minulle hoitoon.
        Mitä nyt rattaita on pyydetty työntämään ja uimaan opettamaan.
        Vanhempiensa valvovien silmien alla.
        Hyvin olen onnistunut.
        Enää ei hän soittele kysymällä? Mitäs kummitus...

        Minä en koskaan harhauta ketään.
        Minulla on aina kirjoituksissani oikea osoite.
        Kuten sinäkin varmaan huomasit, vaikeasti ovat osoitteet joskus löydettävissä
        ilman poikastakaan ajattelusta.

        Minä huomaan aina silmän-iskun.
        Jos se on minulle osoitettu.
        Eikä pelkkä hätä-valhe.

        Palaahan nyt aloittajan aiheeseen.


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "mimerkki"

        Lapseni ovat vanhoja.
        Ja kukaan ei ole tuonut näytille suku-puolista suuntaustaan.
        Itse olen 64V.
        Kummi-poikani olen kasvattanyt vauvasta asti.
        Hän on nyt 30V. ja omaa tyttö-ystävän.
        Häntä ei koskaan ole tyrkytetty minulle hoitoon.
        Mitä nyt rattaita on pyydetty työntämään ja uimaan opettamaan.
        Vanhempiensa valvovien silmien alla.
        Hyvin olen onnistunut.
        Enää ei hän soittele kysymällä? Mitäs kummitus...

        Minä en koskaan harhauta ketään.
        Minulla on aina kirjoituksissani oikea osoite.
        Kuten sinäkin varmaan huomasit, vaikeasti ovat osoitteet joskus löydettävissä
        ilman poikastakaan ajattelusta.

        Minä huomaan aina silmän-iskun.
        Jos se on minulle osoitettu.
        Eikä pelkkä hätä-valhe.

        Palaahan nyt aloittajan aiheeseen.


        H.

        'H' No niin, toivossa elelet kun on kummipojallasi hyvä sauma tulla vaikka isäksi ja tehdä kummivaariksi harhauttamaton. En ehi palautumaan mihinkään nyt. Lyhyestä virsi kaunis muutenkin.


    • Kyllä sitä nyt taas "toitootetaan" lapsen-lapsista.
      Onneksi aloituksen sana-muodosta saa sen kuvan, että aloittaja suhtautuu ällälliin
      asiallisesti.
      Kuten vähän pelkäsinkin, niin heti alkoi kauheesti hunajoimaan.(K.Päätalo)

      Kyllä iso-vanhempien yli-kansoitus, kunnioitus ja hyväksi-käyttö pitää nostaa
      tasolle:
      Vitsa sulle, palkka mulle...
      Ja vitsassakaan ei säästetä...

      H.

      • joo taas käännettiin tää mun aloitus
        ihan toiseen suuntaan mitä tarkoitin
        siihen isovanhemmuuden ihanuuteen
        en nyt ihan sitä tarkottanu vaan
        ihan oikeesti lasten hoitoa jota mää nyt teen

        mää suostuin tähän ite
        en mää kyllä tiedä olisko ollu muuta vaihtoehtookaan

        mutta nyt jätkä saa juttua ens viikolle
        on kattomassa kun äiskänsä ajaa rallia
        ja on kuulemma jo tässä vaiheessa
        aivan intopiukeena vaikka ei oo ees ekaa lähtöö vielä ollu
        harjoitukset vasta.

        yt


      • tiinainen kirjoitti:

        joo taas käännettiin tää mun aloitus
        ihan toiseen suuntaan mitä tarkoitin
        siihen isovanhemmuuden ihanuuteen
        en nyt ihan sitä tarkottanu vaan
        ihan oikeesti lasten hoitoa jota mää nyt teen

        mää suostuin tähän ite
        en mää kyllä tiedä olisko ollu muuta vaihtoehtookaan

        mutta nyt jätkä saa juttua ens viikolle
        on kattomassa kun äiskänsä ajaa rallia
        ja on kuulemma jo tässä vaiheessa
        aivan intopiukeena vaikka ei oo ees ekaa lähtöö vielä ollu
        harjoitukset vasta.

        yt

        Onko sillä nyt väliä jos keskustelu vähän rönsyileekin?
        Minä en sinun aloituksestasi oikein päässyt perille oliko se hyvä vai paha asia että jouduit/pääsit lastenlasta hoitamaan? Ehkä kuitenkin ihan mukavaa vai otitko vastaan sen velvollisuutena kun on vaikeeta sanoa ei omalle lapsenlapselle joka mielellään tulee mummilaan?
        Että siitä sitten keskutelu menee eteenpäin siihen miten tärkeitä ja suuri osa lapsen elämää on isovanhempien läsnäolo on aika luonnollinen suunta aloitukselle. Että jota ei lapsenlapsenlapset innosta/ tai jolla ei ole niitä alkaa moittimaan muiden kirjoituksia ei kai ole syy sinulle alkaa pakittamaan ja sanoa että että sun aloitus on käännetty päin pusikkoa? Vai harmittaako sinua ihan oikeesti?


      • tiinainen kirjoitti:

        joo taas käännettiin tää mun aloitus
        ihan toiseen suuntaan mitä tarkoitin
        siihen isovanhemmuuden ihanuuteen
        en nyt ihan sitä tarkottanu vaan
        ihan oikeesti lasten hoitoa jota mää nyt teen

        mää suostuin tähän ite
        en mää kyllä tiedä olisko ollu muuta vaihtoehtookaan

        mutta nyt jätkä saa juttua ens viikolle
        on kattomassa kun äiskänsä ajaa rallia
        ja on kuulemma jo tässä vaiheessa
        aivan intopiukeena vaikka ei oo ees ekaa lähtöö vielä ollu
        harjoitukset vasta.

        yt

        "tiinainen"

        Minulla ei ole ollut hetkenkään epäillystä ettetkö sinä ralli-sanastoa ahtaisi
        lapsen mieleen.

        "Mun iso-mutsi kun rykäsee menee, niin rievut repeilevät kuin rinne sen
        tykittäessä.
        Vaikka olis alustassa jotain häikkääki.
        Eikä mun tartte kauaa varikolla viipyä, nii taas lennetään"

        YH.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Onko sillä nyt väliä jos keskustelu vähän rönsyileekin?
        Minä en sinun aloituksestasi oikein päässyt perille oliko se hyvä vai paha asia että jouduit/pääsit lastenlasta hoitamaan? Ehkä kuitenkin ihan mukavaa vai otitko vastaan sen velvollisuutena kun on vaikeeta sanoa ei omalle lapsenlapselle joka mielellään tulee mummilaan?
        Että siitä sitten keskutelu menee eteenpäin siihen miten tärkeitä ja suuri osa lapsen elämää on isovanhempien läsnäolo on aika luonnollinen suunta aloitukselle. Että jota ei lapsenlapsenlapset innosta/ tai jolla ei ole niitä alkaa moittimaan muiden kirjoituksia ei kai ole syy sinulle alkaa pakittamaan ja sanoa että että sun aloitus on käännetty päin pusikkoa? Vai harmittaako sinua ihan oikeesti?

        "Paloma.se.co"

        Tiinalla on samanlainen vamma kuin minullakin.
        Hän tekee fiksuja aloituksia.
        Tiina ei tosin tee läheskään niin useasti.
        Sanoisinko että erittäin harvoin...
        Mutta kuitenkin.
        Joten sinunkin kannattaisi useasti miettiä ennen kirjoittamista.

        yst.

        H.


      • ,,,,,
        hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Tiinalla on samanlainen vamma kuin minullakin.
        Hän tekee fiksuja aloituksia.
        Tiina ei tosin tee läheskään niin useasti.
        Sanoisinko että erittäin harvoin...
        Mutta kuitenkin.
        Joten sinunkin kannattaisi useasti miettiä ennen kirjoittamista.

        yst.

        H.

        Asiasta voi olla montaa mieltä. Sinun omistani, nääs.


      • ,,,,, kirjoitti:

        Asiasta voi olla montaa mieltä. Sinun omistani, nääs.

        ",,,,,"

        Liittyneekö tämä joten lasten kieli-opetus-aloitukseen?

        H.


      • ,,,,,
        hunksz kirjoitti:

        ",,,,,"

        Liittyneekö tämä joten lasten kieli-opetus-aloitukseen?

        H.

        Iloista päivänjatkoa!


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Tiinalla on samanlainen vamma kuin minullakin.
        Hän tekee fiksuja aloituksia.
        Tiina ei tosin tee läheskään niin useasti.
        Sanoisinko että erittäin harvoin...
        Mutta kuitenkin.
        Joten sinunkin kannattaisi useasti miettiä ennen kirjoittamista.

        yst.

        H.

        Tiinan aloitukset ovat hänen elämästään, sinun jostain johon ei saa minkäänlaista tuntumaa, kummat sitten ovat fiksuja vai kummatkin, siihen en ota kantaa. Ainoostaan siihen että itsetuntoni on riittävän vahva että minun ei tarvi tulla tänne vertailemaan aloituksieni laatua muiden aloituksiin.
        En minä tule tänne kilpailemaan kenenkään kanssa kirjoitusten laadusta, kaikkein vähiten sinun. Minä kirjoitan vain omia juttujani ja ei kiinnosta kauheesti jos ne ei sun mielestä ole "fiksuja" mitä sitten sana tarkoittaneekin.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Tiinan aloitukset ovat hänen elämästään, sinun jostain johon ei saa minkäänlaista tuntumaa, kummat sitten ovat fiksuja vai kummatkin, siihen en ota kantaa. Ainoostaan siihen että itsetuntoni on riittävän vahva että minun ei tarvi tulla tänne vertailemaan aloituksieni laatua muiden aloituksiin.
        En minä tule tänne kilpailemaan kenenkään kanssa kirjoitusten laadusta, kaikkein vähiten sinun. Minä kirjoitan vain omia juttujani ja ei kiinnosta kauheesti jos ne ei sun mielestä ole "fiksuja" mitä sitten sana tarkoittaneekin.

        "Paloma.se.co"

        Mitähän tuohon sanoisi...
        Kyllä minä aina pyrin laadukkaampaan sanomaan kuin kukaan muu.
        Kykenisin kyllä turhuuksiinkin, mutta silloin häpeäisin itseäni.
        Palsta ei ole kilpailu-areena, siinä olet oikeassa.
        Mutta näen että palstallakin pitäisi ajatella enste useammin.
        Lisäsin sinut vain loputtomaan ketjuun sanalla: sinunkin.

        Huomaa että en moittinut sinua.

        MVH.

        H.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Onko sillä nyt väliä jos keskustelu vähän rönsyileekin?
        Minä en sinun aloituksestasi oikein päässyt perille oliko se hyvä vai paha asia että jouduit/pääsit lastenlasta hoitamaan? Ehkä kuitenkin ihan mukavaa vai otitko vastaan sen velvollisuutena kun on vaikeeta sanoa ei omalle lapsenlapselle joka mielellään tulee mummilaan?
        Että siitä sitten keskutelu menee eteenpäin siihen miten tärkeitä ja suuri osa lapsen elämää on isovanhempien läsnäolo on aika luonnollinen suunta aloitukselle. Että jota ei lapsenlapsenlapset innosta/ tai jolla ei ole niitä alkaa moittimaan muiden kirjoituksia ei kai ole syy sinulle alkaa pakittamaan ja sanoa että että sun aloitus on käännetty päin pusikkoa? Vai harmittaako sinua ihan oikeesti?

        ihan hyvä asia se oli
        että jouduin hoitamaan
        pääsisin aina ei oo siitä kiinni
        mietiskelin vaan lähinnä sitä että jos niitä
        olis kymmenen niin ei päivät riittäs vuodessa
        jos niitä joutus hoitamaan sillon varmaan pitäs kieltäytyä
        niinkun mun sisko tekee
        koska jos se aina olis valmis niin ei omaa elämää oliskaan
        ja me ollaan niinkun samaa perhettä
        ei sen kummempaa kun oman lapsen hoito
        ja kun paljon ollaan yksissä
        haluan opettaa poitsulle että täällä ei oo mitään
        erivapauksia niin sillon tullaan toimeen paremmin
        molempien hermot kestää :)


      • tiinainen kirjoitti:

        ihan hyvä asia se oli
        että jouduin hoitamaan
        pääsisin aina ei oo siitä kiinni
        mietiskelin vaan lähinnä sitä että jos niitä
        olis kymmenen niin ei päivät riittäs vuodessa
        jos niitä joutus hoitamaan sillon varmaan pitäs kieltäytyä
        niinkun mun sisko tekee
        koska jos se aina olis valmis niin ei omaa elämää oliskaan
        ja me ollaan niinkun samaa perhettä
        ei sen kummempaa kun oman lapsen hoito
        ja kun paljon ollaan yksissä
        haluan opettaa poitsulle että täällä ei oo mitään
        erivapauksia niin sillon tullaan toimeen paremmin
        molempien hermot kestää :)

        ja vielä palomalle
        mää niinkun aloitin kirjoituksen lasten hoidosta
        en isovanhemmuuden ihanuudesta
        mää kun en oo semmoinen tyyliltäni
        loistattelisin äitiyden tai isovanhemmuuden kanssa.


    • Luin ketjun läpi, paatin kuitenkin kommentoida vaikka minulla ei ole lapsenlapsia. Molemmat poikani ovat luonani ja äidin vaistot ovat nousseet vahvasti pintaan. Itseäni säästämättä yritän parhaani, että lapsillani on miellyttävä loma.

      Eilen järjestin heille lettukestit vanhaan tapaan.

      kävin viemässä vanhoja isoja räsymattoja erään paikallisen leipomon terassimyymärän maalattialle. Mukaani sain puu-uunileivän, ohraleivän, patongin ja munkkeja. Tulivat tarpeeseen kun on monta suuta syötettävänä ; )

      Että minä nautin,

      No, ihan oikeesti tänään nautin vielä enemmän sillä minulla on vapaapäivä. Esikoinen lähti ajelemaan hääjuhliin Ouluun ja palaa huomenna joskus iltapäivällä. Kuopus ajeli kirkolle kotiinsa.

      Taidan huilata kunnolla ja ottaa päikkärit iltapäivällä.

      • "korppis"

        "Kuten vähän pelkäsinkin, niin heti alkoi kauheesti hunajoimaan.(K.Päätalo)"

        H.


      • lähden nyt myllylle
        ja palaan illansuussa asiaan
        oon nyt hoitovapaalla :)


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        "Kuten vähän pelkäsinkin, niin heti alkoi kauheesti hunajoimaan.(K.Päätalo)"

        H.

        Kuten tavallista, ei ymmärrä ei.


      • @korppis: olen ollut sukuloimassa Suomessa kaksi viikkoa ja tunnen taas suurta yhteenkuuluvaisuutta kaikkien kanssa. Siskojen, heidän lastensa jne jne. omat lapsenlapset ovat Kreetalla lomalla mutta kunhan he palaavat niin noi lettukestit aion myös järjestää.

        Tänään ohjelmassa pyyykinpesua, ruusunjuuren istutusta, hernepalkojen keräystä ja kukkien sisään kantoa.


      • korppis kirjoitti:

        Kuten tavallista, ei ymmärrä ei.

        "korppis"

        Lainaus Tiinalta

        "joo taas käännettiin tää mun aloitus
        ihan toiseen suuntaan mitä tarkoitin "

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Lainaus Tiinalta

        "joo taas käännettiin tää mun aloitus
        ihan toiseen suuntaan mitä tarkoitin "

        H.

        Paskaako hypit välissä kuin harakka omine outoine ilmaisuneen, joista ei ota selvää Heikkikään.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        @korppis: olen ollut sukuloimassa Suomessa kaksi viikkoa ja tunnen taas suurta yhteenkuuluvaisuutta kaikkien kanssa. Siskojen, heidän lastensa jne jne. omat lapsenlapset ovat Kreetalla lomalla mutta kunhan he palaavat niin noi lettukestit aion myös järjestää.

        Tänään ohjelmassa pyyykinpesua, ruusunjuuren istutusta, hernepalkojen keräystä ja kukkien sisään kantoa.

        Seurasin facessa matkaasi Suomessa ja kävitte myös Viipurissa. Mitä tykkäsit? Haluaisin käydä siellä joskus.

        Lettukestit aijon elvyttää eloon, yhdeksi kesäiseksi päivän teemaksi, oli niin kivaa ja hyvää. Mansikoita, vaniljakastiketta ja lettuja...mmmm nami.


      • korppis kirjoitti:

        Paskaako hypit välissä kuin harakka omine outoine ilmaisuneen, joista ei ota selvää Heikkikään.

        "korppis"

        Niin monet toivovat että en.
        Mutta keskustella pitää, kun on palstalla aloittanut.

        Jos yhdistät Tiinan ja minun kommenttini, mitä mielesi näkee?

        H.


      • korppis kirjoitti:

        Seurasin facessa matkaasi Suomessa ja kävitte myös Viipurissa. Mitä tykkäsit? Haluaisin käydä siellä joskus.

        Lettukestit aijon elvyttää eloon, yhdeksi kesäiseksi päivän teemaksi, oli niin kivaa ja hyvää. Mansikoita, vaniljakastiketta ja lettuja...mmmm nami.

        Mielenkiintonen matka, mutta ei niin mieltä ylentävä. Teen varmaan illemmalla siitä oman aloituksen.


      • -.,-.,
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Mielenkiintonen matka, mutta ei niin mieltä ylentävä. Teen varmaan illemmalla siitä oman aloituksen.

        Surullinen tapaus, kun on tietoinen Viirupin upeasta menneisyydestä, tieteen, taiteen mannermaisesta keskuksesta.


      • hunksz kirjoitti:

        "korppis"

        Niin monet toivovat että en.
        Mutta keskustella pitää, kun on palstalla aloittanut.

        Jos yhdistät Tiinan ja minun kommenttini, mitä mielesi näkee?

        H.

        Otan osaa keskusteluihin ja kommentoin jos olen asian ymmärtänyt. En ole täällä ratkomassa sanaristikoita niitä ratkon ihan itessein. Kommenttien yhdistämisleikit leikit näyttävän olevan sinun heiniäsi ja niilä enempi ärsytät kuin saat hyväksyntää. Harva lähtee mukaan aloituksiisi koska aloituksistasi ei saa selvää. Ne ovat sekahedelmäsoppaa joka ei avaudu lukijalle. Kirjoita napakoita ymmärrettäviä kommentteja siten, että ne ovat sinun omia näkemyksiäsi aiheesta älä yhdistä toisten sanomisia omiisi ne eivät avaa lukijan näkemyksiä koska näkemykset ovat kaikilla erilaiset. Sitä paitsi usein keskusteluun mukaan tullaan aloituksen innoittamana eikä kaikkia välikommentteja edes lueta. Olet ollut palstalla kauan joten sinun pitäisi jo ymmärtää alkaa kirjoittamaan lyhyita selkeitä aloituksia sekoittamatta ikäihmisten vaippoja kehitysmaiden vaatekeräykseen.


      • Ihana mies

      • korpikirjailija kirjoitti:

        Otan osaa keskusteluihin ja kommentoin jos olen asian ymmärtänyt. En ole täällä ratkomassa sanaristikoita niitä ratkon ihan itessein. Kommenttien yhdistämisleikit leikit näyttävän olevan sinun heiniäsi ja niilä enempi ärsytät kuin saat hyväksyntää. Harva lähtee mukaan aloituksiisi koska aloituksistasi ei saa selvää. Ne ovat sekahedelmäsoppaa joka ei avaudu lukijalle. Kirjoita napakoita ymmärrettäviä kommentteja siten, että ne ovat sinun omia näkemyksiäsi aiheesta älä yhdistä toisten sanomisia omiisi ne eivät avaa lukijan näkemyksiä koska näkemykset ovat kaikilla erilaiset. Sitä paitsi usein keskusteluun mukaan tullaan aloituksen innoittamana eikä kaikkia välikommentteja edes lueta. Olet ollut palstalla kauan joten sinun pitäisi jo ymmärtää alkaa kirjoittamaan lyhyita selkeitä aloituksia sekoittamatta ikäihmisten vaippoja kehitysmaiden vaatekeräykseen.

        "Korpikirjailija"

        Kunnioitukseni paneutumisestasi.
        Minä en osaa olla yksin-kertainen.
        Aina kun edes yritän alan tuntea häpeää.
        Jatkan siis linjoillani, toivoen että jos 10 ajattelee, niin kyllä he saavat
        avattua kirjoituksieni salat.
        Aikasti monta vielä puuttuu.
        Lukijoita on kyllä pilvin pimein.

        H.


      • Ihana mies kirjoitti:

        Tässä myllymusiikkia,tosin hieman myöhässä tulee.

        http://www.youtube.com/watch?v=I8pRocdz_iM

        kiitos kovasti
        näin jälkikäteen
        koska nyt vasta ehdin koneelle
        kävin eilen kattomassa ihanaa miestä
        iso D oli meidän kylän liiterillä
        ja veti porukkaa 745 myytyä lippua
        uusi kävijä ennätys sitten 45 vuoden takaisen
        ja pääsinpä vielä jututtamaan häntä
        pikkuisiin soisiaalitiloihin
        ei hassumpi kuntoinen tyyppi seitenykköseksi
        siinä kalpeni moni viiskymppinen.


    • .mollis

      Hunajata, hunajata!
      Sanon lapselleni, että on terapiaa, kun mummo saa lapsenlapsen hoitoon (4 v ja 8 kk, yksi kerraan).
      Sata lasissa mennään ja ollaan. Kaikki muu saa jäädä ja unohtua.

      Pari päivää jaksan, sitten täytyy keho saada lepoon.

      • tiinainen

        se on eri juttu kun on sellanen mummu joka vaan joskus
        saa mummuilla mää saan mummuilla
        aina ja sen takia mää teen siitä vähän erillaisen jutun
        en mää voi opettaa että painetaan sata lasissa
        aina koska enhän mää oo enää äiti iässä
        enhän mää edes jaksa
        kyllä ikä aina jotain tuo tullessaan
        ei millään oo enää intoo niin kun kolmekymppisellä.


    • mumm-rooli on tärkeä

      Keskinäisissä suhteissa on silloin jotain vialla jos mummi JOUTUU hoitamaan lapsenlapsiaan.

      Minä olen onneksenji SAANUT hoitaa heitä välillä kun lasteni perheissä on ollut erikoistilanteita.

      Niiden mummien jotka omasta mielestää JOUTUVAT hoitamaan pienokaisia kannattaisi keskustella näiden pienokaisten vanhempien kanssa ja kertoa ettei homma ole mieluista.

      Lapselle ei jää hyvää mielikuvaa mummista joka vastentahtoisesti heitä hoitaa.

      Se, että äidin vanhemmat olisivat läheisempiä lapsenlapsille on myytti joka olisi aika murtaa. Yritti se minunkin miniäni äiti hieman "omia" ensimmäistä lastenlastaan, vaan minä pidin puoleni ja toisen kohdalla ei tarvinnut enää peistä vääntää. Mielestäni moni "luistaa" mummin roolistaan luovuttamalla sen toiselle.

      • en oo väittäny etteikö se olis mieluista hommaa
        niin ei sitä voi vetää samalla lailla kun
        ajattelis että nyt mennään mummulaan kylään
        työvuorojen takia poitsu on meillä yötäkin joskus
        ja tää oli vaan helppo järjestää kun olen kotona
        ja tarha on kiinni puolet kesästä
        niin päätettiin tyttöjen kanssa ettei
        poitsu mee koko kesänä tarhaan
        toiset isovanhemmat hoitivat oman kesälomansa
        sit oli välissä toisen äitin kahden viikon loma

        sillon kun mummulaan tullaan yöks aina sillon tällön
        se on tosi kivaa ilman muuta
        mutta kun sen mummun kanssa ollaan jatkuvasti
        niin sille ruvetaan sit kiukutteleenkin niinkun äideille kotona.


    • mielipide3

      Sanovat että mummolassa vain käydään, ei vanhat isovanhemmat ole vakihoitajia.
      Lapsia ohjataan leikkeihin, ei aikuisten tarvitse "leikkiä"lasten kanssa. Joitain pelejä voi pelata. Isovanhemmilla on muutakin tekemistä lasten kanssa kun leikkiminen,
      esimerkiksi leipominen, ja muunlainen arkiaskare jota voi opettaa lapsille.
      Minulla ei ole lapsenlapsia, olen itse ison perheen lapsi.

      • niin nähtyä

        Lapsettomat ja lapsenlapsettomat ovatkin yleensä parhaita neuvomaan näissä lastenhoito/kasvatus ja mummiusasioissa :))


      • mummi x 6

        Vanhat isovanhemmat?

        Itse olin 41 ensimmäisen lapsenlapseni syntyessä, hyvin jaksoin hoitaa aina kun apuani tarvittiin, nyt hän on jo täysi-ikäinen.
        Yleensä isovanhemmat ovat alle 60v lastenlasten ollessa pieniä, joten ikä on vain tekosyy.

        Jos mummilla on halu hoitaa lapsia, jos lasten vanhemmat haluavat mummin hoitavan ja lapset viihtyvät mummin seurassa, niin miksi ei niin voisi tehdä?

        Siihen "hoitamiseen" kuuluu leikin lisäksi mainitsemasi arkiaskareet ja leikkiminen joka on lasten työtä.


      • Kyllä tuollaisen 2½ vuotiaan kanssa täytyy ja saa leikkiä. Kun hän ottaa kädestä kiinni ja johdattaa leikkiensä luo, niin pitäisikö mummon sanoa, että leiki kuule ihan vaan itseksesi.
        Mikään muu tekeminen ei ole sillä hetkellä niin tärkeää etteikö sitä voisi keskeyttää tai siirtää. Elleivät perunat nyt just ole kypsymässä liikaa.
        Tyttäreni on sanonut etten ole mikään perinteinen mummo, millään tavalla. Huonojakin puolia löytyy.. hmmm.
        Suhtaudun lapseen kuin ihmiseen, en lässytä enkä esitä mitään.
        Olen kuulemma pojan idoli.

        Isommat lapset toki leikkivät itsekseen ja keskenään, jos heitä on useampi.


      • Pirre*
        Anceli kirjoitti:

        Kyllä tuollaisen 2½ vuotiaan kanssa täytyy ja saa leikkiä. Kun hän ottaa kädestä kiinni ja johdattaa leikkiensä luo, niin pitäisikö mummon sanoa, että leiki kuule ihan vaan itseksesi.
        Mikään muu tekeminen ei ole sillä hetkellä niin tärkeää etteikö sitä voisi keskeyttää tai siirtää. Elleivät perunat nyt just ole kypsymässä liikaa.
        Tyttäreni on sanonut etten ole mikään perinteinen mummo, millään tavalla. Huonojakin puolia löytyy.. hmmm.
        Suhtaudun lapseen kuin ihmiseen, en lässytä enkä esitä mitään.
        Olen kuulemma pojan idoli.

        Isommat lapset toki leikkivät itsekseen ja keskenään, jos heitä on useampi.

        Niin Anceli, minäkin leikin kun 3 vuotias sanoo että tule mummi syömään, ja mutta kun pikkuinen sanoo että minä olen pinsessa, ja pyörähtää kukkamekossaan :), niin pakko siihenkin on sanoa kyllä sinä olet mummin oma pinsessa...viis siitä jos mekko on jo mullassa ja naama ravassa :)


      • Ikä ei ole tekosyy
        mummi x 6 kirjoitti:

        Vanhat isovanhemmat?

        Itse olin 41 ensimmäisen lapsenlapseni syntyessä, hyvin jaksoin hoitaa aina kun apuani tarvittiin, nyt hän on jo täysi-ikäinen.
        Yleensä isovanhemmat ovat alle 60v lastenlasten ollessa pieniä, joten ikä on vain tekosyy.

        Jos mummilla on halu hoitaa lapsia, jos lasten vanhemmat haluavat mummin hoitavan ja lapset viihtyvät mummin seurassa, niin miksi ei niin voisi tehdä?

        Siihen "hoitamiseen" kuuluu leikin lisäksi mainitsemasi arkiaskareet ja leikkiminen joka on lasten työtä.

        Vanhat isovanhemmat. Kyllä. 70 vuotiailla tekee tiukkaa leikkiä 4-5 vuotiaiden villien lapsien kanssa. Pe-Su alkaa jo tekemään tiukkaa ja pappa ja mummi on sunnuntai-iltapäivällä,kun vanhemmat tulevat lapsia hakemaa ihan TÖÖT.
        Tämä on taivaan tosi ja jos joka toinen viikonloppu nuoret tyrkyttävät lapsia isovanhemmilleen, niin voin sanoa, että pian tulee mitta täysi. Ihan varmasti.


      • Lepoa kaipaava
        Ikä ei ole tekosyy kirjoitti:

        Vanhat isovanhemmat. Kyllä. 70 vuotiailla tekee tiukkaa leikkiä 4-5 vuotiaiden villien lapsien kanssa. Pe-Su alkaa jo tekemään tiukkaa ja pappa ja mummi on sunnuntai-iltapäivällä,kun vanhemmat tulevat lapsia hakemaa ihan TÖÖT.
        Tämä on taivaan tosi ja jos joka toinen viikonloppu nuoret tyrkyttävät lapsia isovanhemmilleen, niin voin sanoa, että pian tulee mitta täysi. Ihan varmasti.

        Tulee väsy,AIVAN VARMASTI. Mutta lapsia se helpottaa kun mummi ja pappa hoitaa puolet kuukaudesta,yhdessä tarhantätien kanssa.


      • olemmehan aikuisia
        Ikä ei ole tekosyy kirjoitti:

        Vanhat isovanhemmat. Kyllä. 70 vuotiailla tekee tiukkaa leikkiä 4-5 vuotiaiden villien lapsien kanssa. Pe-Su alkaa jo tekemään tiukkaa ja pappa ja mummi on sunnuntai-iltapäivällä,kun vanhemmat tulevat lapsia hakemaa ihan TÖÖT.
        Tämä on taivaan tosi ja jos joka toinen viikonloppu nuoret tyrkyttävät lapsia isovanhemmilleen, niin voin sanoa, että pian tulee mitta täysi. Ihan varmasti.

        Luulisi nyt ihmisten 70 ikävuoteen mennessä oppineen kommunikoimaan edes omien jälkeläistensä kanssa. Ainakin minä sanon tyttärilleni jos en jaksa lapsia ottaa, otan vain silloin kun itsellä ei ole muita sovittuja menoja ja olen terve.


      • ilmaiskaa tahtonne
        Ikä ei ole tekosyy kirjoitti:

        Vanhat isovanhemmat. Kyllä. 70 vuotiailla tekee tiukkaa leikkiä 4-5 vuotiaiden villien lapsien kanssa. Pe-Su alkaa jo tekemään tiukkaa ja pappa ja mummi on sunnuntai-iltapäivällä,kun vanhemmat tulevat lapsia hakemaa ihan TÖÖT.
        Tämä on taivaan tosi ja jos joka toinen viikonloppu nuoret tyrkyttävät lapsia isovanhemmilleen, niin voin sanoa, että pian tulee mitta täysi. Ihan varmasti.

        Isovanhempien tulee osata sanoa ei elleivät jaksa. Lapsella ei ole turvallinen ympäristö jos hoitajat ovat tööt. Pelkäättekö omia lapsianne kun ette osaa kieltäytyä?

        Naapurin isoäiti jaksaa aina valittaa sitä kun joutuu lapsia hoitamaan, silti kuulen hänen huutelevan lasten lähtiessä hei heitä ja tyulkaa taas oikein pian uudestaan muuten mummin tulee teitä ikävä.


      • ikiteini
        niin nähtyä kirjoitti:

        Lapsettomat ja lapsenlapsettomat ovatkin yleensä parhaita neuvomaan näissä lastenhoito/kasvatus ja mummiusasioissa :))

        Lapsettomana ei kiinnosta koko kysymys.
        Onhan täällä pilvin pimein "lapsellisia", joilta löytyy oikea mielipide kaikkiin mahdollisiin ongelmiin.


      • vaikeeta uskoa
        ikiteini kirjoitti:

        Lapsettomana ei kiinnosta koko kysymys.
        Onhan täällä pilvin pimein "lapsellisia", joilta löytyy oikea mielipide kaikkiin mahdollisiin ongelmiin.

        näin pitkälle ketjua luit ja vielä kommentoitkin vaikka ei kiinnosta?


      • ikiteini
        vaikeeta uskoa kirjoitti:

        näin pitkälle ketjua luit ja vielä kommentoitkin vaikka ei kiinnosta?

        Mitä selität. Luin tämän päiväiset kommentit, johon yhteen vastasin.
        Jos satut ymmärtämään.
        En todellakaan lukenut koko ketjua.

        Ei tämä ole mikään evankeliumi.


      • juupa juu :))
        ikiteini kirjoitti:

        Mitä selität. Luin tämän päiväiset kommentit, johon yhteen vastasin.
        Jos satut ymmärtämään.
        En todellakaan lukenut koko ketjua.

        Ei tämä ole mikään evankeliumi.

        joopa joo :))


      • ikiteini
        juupa juu :)) kirjoitti:

        joopa joo :))

        Juuputtelepa ihan omin nokkinesi. :))


      • juu juu
        ikiteini kirjoitti:

        Mitä selität. Luin tämän päiväiset kommentit, johon yhteen vastasin.
        Jos satut ymmärtämään.
        En todellakaan lukenut koko ketjua.

        Ei tämä ole mikään evankeliumi.

        15 kommenttiä jo tänään ennen omaasi, eikä kiinnosta yhtään :)))


      • huu haa
        juu juu kirjoitti:

        15 kommenttiä jo tänään ennen omaasi, eikä kiinnosta yhtään :)))

        Eikö sinulla ole muuta tekemistä, kuin kytätä toisia.


      • mummi x 6 kirjoitti:

        Vanhat isovanhemmat?

        Itse olin 41 ensimmäisen lapsenlapseni syntyessä, hyvin jaksoin hoitaa aina kun apuani tarvittiin, nyt hän on jo täysi-ikäinen.
        Yleensä isovanhemmat ovat alle 60v lastenlasten ollessa pieniä, joten ikä on vain tekosyy.

        Jos mummilla on halu hoitaa lapsia, jos lasten vanhemmat haluavat mummin hoitavan ja lapset viihtyvät mummin seurassa, niin miksi ei niin voisi tehdä?

        Siihen "hoitamiseen" kuuluu leikin lisäksi mainitsemasi arkiaskareet ja leikkiminen joka on lasten työtä.

        mää en oo ollu sellasta leikkijä tyyppiä koskaan
        ja onneks meillä pelaa se hyvin että leikki onnistuu yksinäänkin
        jos mää olisin leikkijä tyyppiä
        niin mulla olis varmaan monen monta lasta itselläni
        mutta en niitä ruvennu tehtaileen enempää kun yhden
        koska nautin myös omasta ajasta
        mutta näin se vaan menee ettei lapsettomaks jää
        koskaan jos sen yhdenkin lapsen tekee

        onhan mulla halu hoitaa tai halu pitää huolta
        miten se nyt sanotaan
        ens viikonloppukaan ei ole lapsivapaa
        lähden käymään kaskisissa ja otan poitsun mukaan
        koska äitit lähtee pelaan suosählyä

        tänään ne oli kaupungissa poitsun kanssa
        jollain temppuradalla
        musta tuntuu että mun ei enää huomenna tarvi lähtee
        hoploppiin tarvii se lapsikin vapaata harrastuksista ;)


      • Anceli kirjoitti:

        Kyllä tuollaisen 2½ vuotiaan kanssa täytyy ja saa leikkiä. Kun hän ottaa kädestä kiinni ja johdattaa leikkiensä luo, niin pitäisikö mummon sanoa, että leiki kuule ihan vaan itseksesi.
        Mikään muu tekeminen ei ole sillä hetkellä niin tärkeää etteikö sitä voisi keskeyttää tai siirtää. Elleivät perunat nyt just ole kypsymässä liikaa.
        Tyttäreni on sanonut etten ole mikään perinteinen mummo, millään tavalla. Huonojakin puolia löytyy.. hmmm.
        Suhtaudun lapseen kuin ihmiseen, en lässytä enkä esitä mitään.
        Olen kuulemma pojan idoli.

        Isommat lapset toki leikkivät itsekseen ja keskenään, jos heitä on useampi.

        meillä viedään vaaria kun viinapannua
        mää saan olla rauhassa noista miestenhommista
        ja mummun kanssa sit ihan toisia juttuja
        en oo määkään perinteinen mummu
        jos sää sanot sen että sää et oo perinteinen mummu
        se on ookoo
        mutta jos mää kerron jotain mielipiteitäni
        mummuna olosta
        niin tulee mieleen sellanen juttu että hui kauheeta
        eihän tommosta mummua voi olla joka ei välitä lapsista.


      • Pirre* kirjoitti:

        Niin Anceli, minäkin leikin kun 3 vuotias sanoo että tule mummi syömään, ja mutta kun pikkuinen sanoo että minä olen pinsessa, ja pyörähtää kukkamekossaan :), niin pakko siihenkin on sanoa kyllä sinä olet mummin oma pinsessa...viis siitä jos mekko on jo mullassa ja naama ravassa :)

        ehkä määkin toimin tollei
        mutta se on mun mielestä niin normaalia
        etten osaa kirjoittaa siitä
        se on vähän sitä lässyn lässy hommaa
        ja mää en oo sen tyyppinen
        ei millään pahalla mutta
        jokainen välittää ja rakastaa omalla tavallaan
        en mää oo koskaan osannu loistaa sillä että mulla
        on mummun pikkuinen prinssi
        vaikka se onkin paras ja fiksuin lapsi maailmassa
        kelläpä ei olis.


    • mielipide3

      Yleensä ei saa sanoa yhtään mitään jos ei ole lapsenlapsia. Monet lastenhoitajat
      päiväkodeissa on lapsettomia. Kyllä minullakin on mielipiteitä, on silmät ja korvat päässä, tässä ympärillä hyörii uuvahtaneita mummoja jotka eivät osaa eivätkä pysty
      kieltäytymään lapsukaisten hoitamisesta. Sivustapäin näyttää aika rankalta duunilta.

      • joo ei oo tarvetta kieltäytyä
        kyllä mää yleensä aina vastaan kyllä
        ja siirrän muita menoja
        tai sit otan poitsun mukaan
        enkä mää uuvu kun en mää hössötä.


    • Papsu vaan

      Jos sanoo " en jaksa" lapset suuttuu ja pitää 10 vuoden tauon käymisissä.
      Sitten se ihana hoitopoika on isofarkkuperspoika,joka vetää kaljoooooo.

      • Puhu asiat selviksi

        Aika surkeat on välit lomien asten kanssa jos ei voi syystä kieltäytyä ilman että suutahtavat.
        Ei minun lapset ainakaan ole huonoa tykänneet vaikka en aina pysty ottamaan lapsia tänne kun kysyvät. Tänä kesänäkin oli omat työt niin ettei aiemmin ole ehtinyt lainkaan hoitaa, kuun alusta tulevat serkukset tänne pariksi viikoksi, silloin on menoa ja meininkiä kun viisi jalkaparia vipeltää. Pienin on jo neljän ja suurin jo 10 joten nyt pärjätään hyvin vaikka ovat kaikki kerrallaan.


      • p-virhe paholainen
        Puhu asiat selviksi kirjoitti:

        Aika surkeat on välit lomien asten kanssa jos ei voi syystä kieltäytyä ilman että suutahtavat.
        Ei minun lapset ainakaan ole huonoa tykänneet vaikka en aina pysty ottamaan lapsia tänne kun kysyvät. Tänä kesänäkin oli omat työt niin ettei aiemmin ole ehtinyt lainkaan hoitaa, kuun alusta tulevat serkukset tänne pariksi viikoksi, silloin on menoa ja meininkiä kun viisi jalkaparia vipeltää. Pienin on jo neljän ja suurin jo 10 joten nyt pärjätään hyvin vaikka ovat kaikki kerrallaan.

        lomien asten = omien lasten


    • mielipide3

      Jos suuttuvat eivätkä tuo lapsia näytille, sille ei sitten voi mitään.
      Kasvaa ja kehittyy ne lapset ilman isovanhempien silmälläpitoakin.
      Ei kannata tunkeutua liikaa lastensa reviirille, pysyy suhteet kunnossa.

      • nähty on

        On sellaisiakin mummoja/pappoja olemassa, jotka vieraantuvat täysin lapsensa perheestä, kun tämä on mennyt naimaan vääränlaisen miniän/vävyn.

        Heillä ei ole lastenlasten hoitoa.


      • nähty on kirjoitti:

        On sellaisiakin mummoja/pappoja olemassa, jotka vieraantuvat täysin lapsensa perheestä, kun tämä on mennyt naimaan vääränlaisen miniän/vävyn.

        Heillä ei ole lastenlasten hoitoa.

        tätä ei meillä onneks oo havaittavissa
        vaikka ne välit ei aina niin hyvät ookkaan
        mutta mieluummin kysyvät aina ensin meiltä
        kun ollaan lähellä ja se on siks vaivattomampaa
        ja jos poitsu on sielä toisessa mummolassa
        niin ovat sen kanssa purjeessa sen jälkeen
        kun siellä ei jätetä hetkekskään silmistä ja annetaan kaikki periks
        ja kontataan vuorokaudet ympäriinsä pitkin lattioita
        ehkä mää senkin takia oon ottanu vähän toisenlaisen
        tyylin ettei kaikki joka paikassa oo ihan niin yksinkertaista
        mun mielestä on aika tärkeetä sekin opetus
        että joskus voi olla ihan omissa oloissaankin.


      • nähty on
        tiinainen kirjoitti:

        tätä ei meillä onneks oo havaittavissa
        vaikka ne välit ei aina niin hyvät ookkaan
        mutta mieluummin kysyvät aina ensin meiltä
        kun ollaan lähellä ja se on siks vaivattomampaa
        ja jos poitsu on sielä toisessa mummolassa
        niin ovat sen kanssa purjeessa sen jälkeen
        kun siellä ei jätetä hetkekskään silmistä ja annetaan kaikki periks
        ja kontataan vuorokaudet ympäriinsä pitkin lattioita
        ehkä mää senkin takia oon ottanu vähän toisenlaisen
        tyylin ettei kaikki joka paikassa oo ihan niin yksinkertaista
        mun mielestä on aika tärkeetä sekin opetus
        että joskus voi olla ihan omissa oloissaankin.

        Siis isovanhempi ei ollut koko elämän aikansa yhteydessä toisen lapsensa perheeseen ei lastenlapsiinsa, kun lapsensa ei mennyt hänen hyväksymänsä ihmisen kanssa naimisiin.


      • nähty on kirjoitti:

        Siis isovanhempi ei ollut koko elämän aikansa yhteydessä toisen lapsensa perheeseen ei lastenlapsiinsa, kun lapsensa ei mennyt hänen hyväksymänsä ihmisen kanssa naimisiin.

        toi ei mee oikeen
        jokainen valitsee itse itselleen puolison
        eikä vanhemmilleen
        ja tossa nyt varmaan on joku muukin juttu takana
        kun näin pitkälle pitää mennä.


      • lelli.pentu
        tiinainen kirjoitti:

        toi ei mee oikeen
        jokainen valitsee itse itselleen puolison
        eikä vanhemmilleen
        ja tossa nyt varmaan on joku muukin juttu takana
        kun näin pitkälle pitää mennä.

        Perimmäinen syy oli isoäitini kiukkuinen luonne.
        En itse olisi ikinä voinut olla näkemättä lapsenlapsiani, vaikken heidän äidistään olisi pitänytkään.
        Pirullisuus. Minä olin toisen lapsen mielilapsi, oikea lellikki.
        Isoisä oli salaa käynyt katsomassa lapsensa lapsia, sain aikuisena serkultani tietää.
        Eli on mummoja joka junaan, eikä kaikki mahdukaan.


      • +++
        lelli.pentu kirjoitti:

        Perimmäinen syy oli isoäitini kiukkuinen luonne.
        En itse olisi ikinä voinut olla näkemättä lapsenlapsiani, vaikken heidän äidistään olisi pitänytkään.
        Pirullisuus. Minä olin toisen lapsen mielilapsi, oikea lellikki.
        Isoisä oli salaa käynyt katsomassa lapsensa lapsia, sain aikuisena serkultani tietää.
        Eli on mummoja joka junaan, eikä kaikki mahdukaan.

        Piti vielä lisätä, että onneksi asia ei haitannut perheen onnea, vaan puolisot pysyivät yhdessä loppuun saakka.
        Pojat ovat jo itsekin isoisiä.


      • +++ kirjoitti:

        Piti vielä lisätä, että onneksi asia ei haitannut perheen onnea, vaan puolisot pysyivät yhdessä loppuun saakka.
        Pojat ovat jo itsekin isoisiä.

        no tohon aikaan oli vielä niin jääriä
        mummuja ja vaareja ettei niiden päätä kääntäny mikään
        ja nykyäänkin löytyy niitä
        joille oma vankkumaton mielipide
        on elämää tärkeempi
        asia pysyä yhdessä loppuun saakka
        on todella hienoo nykyään vaan harvemmin se asia toteutuu
        se myötämäki on huomattavasti helpompaa
        kun se vastamäki
        ja useiden voimat loppuu liian helposti
        just siinä vastamäessä.


    • demeter1

      Onneksi meidän nykymummojen ei tarvitse sopia kovin ahtaisiin raameihin.
      Saamme luoda isovanhemmuutemme itse, ellei nyt sitten jokin erityistilanne vaadi meiltä isompaa panostusta. Tänäkin kesänä moni vanhempi haki pienelle koululaiselle hoitopaikkaa, kun vanhemmat olivat töissä. Vaikka olisivat ottaneet lomansa peräjälkeen, kuukausi jäi yleensä uupumaan. Siihen saumaan mekin
      annoimme apua puolison tyttären perheelle.

      Meidän pikkumies (oma pojanpoikani) on myös vähän yli 3 vuotta ja kyselee, minkä kerkeää. Maailma on valloitettavana ja kiirettä pitää..)) Leikkivä isovanhempi minäkin olen. Ja vaikka kuusi tuntia vesileikkejä putkeen väsyttää, se kuitenkin voimaannuttaa vähintäinkin saman verran.

      Puolison lapsenlapset ovat 7 ja 9 ja heille kelpaavat tarinat, niitä oikein kysellään
      ja kun kerroin lapsuudestani ja veljieni urheilusaavutuksista, ihailulla ei ollut rajaa. Melkein tunsi itsekin olevansa sankariaineista..))

      • mutta varmaan sää tajuat
        etten mää voi lähtee sille kuuden tunnin
        vesileikkilinjalle kun mulla on nyt tää
        puolentoista kuukauden hoitoputki päällä
        ja mää yritän olla vähän niinkun hoitotäti
        mummuhan on mummu ja mummua voi vedättää
        mutta ei puoltatoista kuukautta putkeen ;)


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1412
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1193
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe