Outhaul

ihmettelmpä

Voisiko joku kokeneempi valaista minua mitä hyötyä on puomin uraan ujutettavasta puomiliikistä?

Eikö pelkkä outhaul ole paljon yksinkertaisempi ja toimi paljon paremmin?

11

1698

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 15+1

      Palautan kysymyksen: miksi se "toimisi paljon paremmin"?

      Sinänsä minulla ei ole mielipidettä asiaan. Omassa isopurjeessa on pujotettava puomiliikki, mutta se ei oikeastaan ole sen kummemmin oma valinta. Sellainen oli jo veneen mukana tulleessa vanhassa purjeessa eikä minulla ollut mitään syytä sitä muuttaa.

    • ihmettelenpä

      No luulisi purjeen syvyyden säätämisen toimivan helpommin ilman urassa kanittavaa puomiliikkiä ja myös kiristämisen olevan kevyempää ja vähemmän purjetta kuluttavaa?

      Ihmettilin lähinnä syytä miksi tälläinen uraan pujotettava malli on niin paljon yleisempi? Panta outhaul yhdistelmää näkee lähinnä kisapurjeissa.. Joten ehkä se jotenkin helppokäyttöisyyteen tai muuhun liittyy, mutten vaan itse tiedä mitkä on uraan pujotettavan edut.

    • Puomi Bommen

      Lentävällä alaliikillä saadaan rakennettua kauniimpi puomipussi-lazy jack systeemi, kun ko ura hyödynnetään puomipussille. Melko lailla karmean näköisiä sellaiset puomin yli pyöritetyt naruhärpäkkeet jotka repsottaa miten sattuu.

      • 5+19

        Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat kommentillasi. Itselläni on puomipussi lazy-jakeilla ja purjeenliikki on puomin urassa.Puomipussin puolikkaat on molemmilla puolilla omissa kouruissaan jota on popniiteillä niitattu puomiin. Kisatessa nykäisen puomipusssit pois urilta ja vien lazyjackit mastolle.


      • JJ55

        Samaa mieltä, purje kiinni vain kulmistaan puomissa ja uraan menee puomipussi. Muut ratkaisut kivikautisia. Purjeen alareunan kiristyskin toimii luonnollisesti paljon paremmin tällä tavoin.


      • Kouhia
        5+19 kirjoitti:

        Nyt en ymmärrä mitä tarkoitat kommentillasi. Itselläni on puomipussi lazy-jakeilla ja purjeenliikki on puomin urassa.Puomipussin puolikkaat on molemmilla puolilla omissa kouruissaan jota on popniiteillä niitattu puomiin. Kisatessa nykäisen puomipusssit pois urilta ja vien lazyjackit mastolle.

        Ainut oikea tapa on tuo lentävä puomiliikki. Puomiura on varattu isolle vain pikkupurkkareissa. Kunnon stackeria ei taas saa muuta kuin uraan pujottamalla, muut ratkaisut on sellaisia pienten budjettien rumia kasoja.


    • laiska jano

      Uraan pujotettava liikki mahdollistaa hyvän riippumaton ja valtameriä purjehtivalle hyvän sadeveden keräys mahdollisuuden.

      • siinä ne olikin

        Siinä olikin lueteltu kaikki pujotettavan puomiliikin edut ja käyttötavat. Purjehduksen kannalta lentävä puomiliikki on parempi sallien suuremman säätöalan ilman yhtäkään haittatekijää. Eikä kukaan purjeentekijä tee nykyään purjetta muutoin kuin lentävälläpuomiliikillä, ellei asiakas erityisesti muuta tilaa tai luokkasääntö muuta vaadi.

        Rikin tekijästä on sitten kiinni, onko puomissa luisti vai onko skuutikulma tarrapannalla kiinni.


      • 15+1
        siinä ne olikin kirjoitti:

        Siinä olikin lueteltu kaikki pujotettavan puomiliikin edut ja käyttötavat. Purjehduksen kannalta lentävä puomiliikki on parempi sallien suuremman säätöalan ilman yhtäkään haittatekijää. Eikä kukaan purjeentekijä tee nykyään purjetta muutoin kuin lentävälläpuomiliikillä, ellei asiakas erityisesti muuta tilaa tai luokkasääntö muuta vaadi.

        Rikin tekijästä on sitten kiinni, onko puomissa luisti vai onko skuutikulma tarrapannalla kiinni.

        Jaa, kyllä se minun uudet purjeeni muutama vuosi sitten tehnyt lakanamaakari (tunnettu suomalainen purjeneulomo) teki paljoa kyselemättä pujotettavan. Sen verran kysyi, että tehdäänkö samanlainen kuin vanha oli vai lentävä alaliikki. Olen muistavinani, että kysymys tuli vielä vähän sellaisessa muodossa, että oletti tehtävän kuten oli ollut ennenkin ja varmisti, että en erityisesti halunnut lentävää alaliikkiä. Kuten sanoin, minulla ei ollut mitään syytä muuttaa käytössä ollutta ratkaisua.

        Eikä tässä ketjussa ole kyllä vielä esitetty yhtään järkevää ja merkityksellistä syytä, miksi olisi pitänytkään. No, mahdollisuus käyttää irrallisen puomisuojan sijasta "purjepussia" on toki vähän sinne päin.


    • kryssari

      Lentävän puomiliikin suuri etu on märän kelin vastakäännöksessä. Se miehistön niskaan tippuva vesilammikko on jo valunut pois.

      • Offshore

        Oikeesti, ennen vanhaan kun isopurjeiden alaosatkin oli pulleampia niin tuo puomiliikin sulkeminen toi tuollaisen "end-plate"efektin erityisesti avotuulilla. Ihan samoin kun edelleen pyritään saamaan fokan alaliesma kanteen kiinni. Nykyään tuolla ei juuri merkitystä kun isojen alaosat on niin litteitä eikä outhaulia löysätä lenssilläkään kuin hieman.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe