Pelkäätkö ukkosta?

sata salamaa

Varmasti jokakesäinen aloitus, mutta niin ovat ukkosetkin.

Näihin päiviin en ole pelännyt, mutta nyt, median suollon takiako, olen alkanut jo vähän arkailla.
Räiskettä on siellä täällä, ja salamat ovat aiheuttaneet suurta tuhoa.
Sääolot ovat koventuneet, myrskyt yltyneet ja lisääntyneet.
Luonto on arvaamaton.

Asutaanko pian tropiikissa?

22

77

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tykkään salamoista Z

      En.

      • kunnioittaen ap.

        Lyhyestä virsi kaunis.


      • kunnioittaen ap. kirjoitti:

        Lyhyestä virsi kaunis.

        "kunnioittaen ap"

        Niin...
        Z...hän elää.
        Ja niin monet ryömien hänen jaloissaan.
        Etsien johdatusta elämäänsä.

        H.


    • Mitäs, pelkäätkö mekaanisia laitteita?
      Niistäkin kerrotaan paljon.
      Tunnetko että et osaa hallita yhtään mitään?
      Vaikka tiedät että missään ei voi arvata luonnon tarkoituksia.

      Toimiva aloitus kirjoituksien kokoelmasta.
      Tosin turha.

      H.

    • ...

      Pelätään ja odotellaan.

      Kyllä ukkosta jokainen jotenkin pelkää, ihmistä muistutetaan luonnonvoimista, kun moni kuvittelee olevansa jotenkin maailmanvaltias. Kyllä luonto muistuttaa marssijärjestyksestä.

      Ei luonto ole arvaamaton, ihminen tällä hetkellä ihan itse sotkee ilmasto asioitakin, että pitäisi ihmisen itse tajuta, mitä touhuaa, vaan eipä tajua.

      Siihen ei kantaa, onko ukkoset lisääntyneet, en ota. Kyllä niitä mun mielestä aika paljon ollut aina. Talvisin ukkosia edes huomaa, vaikka on niitä silloinkin. Net on mämät isot jytinät ja kaameat sadekuurot, jotka tulee rekisteröityä.

      Eilen oli viimein mainio jytisevä ukkonen, rakeitakin satoi ja oikein oli juhlavaa. Sitä odoteltu jo pitkään, ollut niin hautovaa keliä ja sadekin ollut niin vähäistä. Täytyy myöntää, vaikka aina pelottaakin, niin kyllä jotenkin tuntui todella hyvältä, ilma raikastui jne.

      Tais nyt olla parikin golf.kentällä tapahtunutta salamaniskua ihmiseen. Tuntuuhan se huonolta tuurilta, mutta kentät isoja, ei niistä hetkessä kerkeä suojaan, että siellä hankala varautua. Moniko muuten kiinnittänyt huomiota vapoihinsa. Usein hiilikuitua ja niissä varoitustekstitkin ukkosesta. Lisäksi kalassa ollaan ainakin veden äärellä, jollei veneessä vesillä Se on sellainen verouisteluvene järven selällä kaikkine kymmeninen hiilikuituvapoineen melkoinen ukkosenjohdatin. Ihmeteelyt siis sitä, että kalastajien kuolemia salamaniskuihin ei ole ainakaan mun silmiin ikinä uutisista näkynyt.

      =DW=

    • salamat iskee tulta

      Pidän salamoinnin katselusta, upeaa kun luonto esittelee voimiaan. Suhtaudun kunnioituksella kaikkiin luonnonvoimiin. Ukkosella vältän aukeita paikkoja, en mene uimaan, veneellä hakeudumme aina rannan tuntumaan, ym.ym.

      Olen muuten nähnyt pallosalaman, se oli aika pelottava.

      • ...

        Pallosalamoista.

        Niitä harva nähnyt, itsellä kai yks tuttu, jolle sattunut. On niistä tietenkin jotain lukenut, vähemmän kuitenkin. Kerro aavistus siitä asiasta lisää, pikkasen kiinnostaa.

        =DW=


      • salamat iskee tulta
        ... kirjoitti:

        Pallosalamoista.

        Niitä harva nähnyt, itsellä kai yks tuttu, jolle sattunut. On niistä tietenkin jotain lukenut, vähemmän kuitenkin. Kerro aavistus siitä asiasta lisää, pikkasen kiinnostaa.

        =DW=

        Se oli -60 luvulla. Pallosalama oli riehunut ensin naapuritalon sisätiloissa, me kakarat istuttiin isän kanssa rappusilla katselemassa ukkosta kun nähtiin sen tulipallon tulevan niiden rinnettä alaspäin kohti meidän taloa. Se kuitenkin kääntyi notkelmassa ja upposi sammakkolampeen. Mentiin heti katsomaan naapuriin ovatko kunnossa, siellä istuivat hetekalla ihan valkoisina naapurin mamma ja pappa. Lattiassa ja seinillä oli palojälkiä ja kummallinen kirtkerä savun haju (nykyään jo tiedän että sähköpalosta tulee semmonen haju). Heidän onnensa oli ettei pallo pyörinyt hetekaan, sillä se olisi kuulemma toiminut silloin grillinä. Sen jälkeen se naapurin mamma juoksi ukkosella aina pihakellariin, sanoi ettei se sinne tule kun siellä ei ole sähköjä.


    • Kyllä pelkään. Lapsesta asti olen pelännyt. Ne on tullut niin rajuiksi, että voi tehdä ihan mitä vaan.

    • ukonilmaa on syytä

      kunioittaa niinpaljon että hakeutuu sisätiloihin ajoissa, ennenkuin ukkonen on päällä,




      Itsestään selvyys,
      aina vaistomaisesti olen pelänny ukkosta,
      lapsena maalla ukonilmat oli tosi rajuja, naapurista tappoi kaikki lehmät, sytytti tulipaloja , moni talo sai osuman,
      edelleenki vaikka kaupungissa asun kunioitan ukonilmaa ja hakeudun aina sisätiloihin,
      niissäki katson etten ole sähkölaitteitten lähellä, ja muutenki katson että paikka on turvallinen,

    • ollakovaiei ei rek

      En pelkää mutta kunnioitan luonnon voimia.

    • eppu2

      En pelkää, mutta täällä mökillä ollessa otan virran pois pääkytkimestä.
      Muistan, kun vuosia sitten tulin mökille. Ukkonen tuntui olevan kaukana.
      Laskin kassit lattialle aikeissa laittaa virran päälle.
      Silloin räsähti.
      Iski mäntyyn. Mittasin matkan mökin siitä kulmasta mistä virta tulee sisään. Oli 16 m.

    • pohjolan tyttö

      Pelkään ja paljon.Kotitaloni meni neljässä tunnissa maantasalle v.1974,salama iski ja kaikki muut sisällä paitsi minä,joka tulin kuin tilattuna taxilla kotiin.
      Vain musta savu pöllysi joka ikkunasta ja talo oli tulessa,ja kuin ihmeen kaupalla kaikki sisällä olijat pääsi omin voimin ulos mun huutaessa kurkku suorana.Puhelinlangat paloi,naapurissa oleva silloinen kylän keskus ei toiminut,samalla taxilla lähtöpisteeseen ja soitto paloasemalle,tulin takaisin toisessa paloautossa ja mitään ei ollut tehtävissä,muuta kuin suojella navettaa.
      Näky oli lohduton,savuavat rauniot kuin sodan jäljiltä muutaman tunnin päästä,vanhemmat itki pidellen toisiaan pellonlaidassa,kaikilta oli mennyt kaikki.
      Olin tullut kissan kanssa kesälomalle ja sitä ei löytynyt mistään,vasta parin päivän päästä kuului heikko miauuuu-- ja se oli hengissä!
      Sementti rappujen alla,ainoa mikä talosta jäi...raput! Ja kissani siellä piilossa,rappujen alla.Viikon se kulki horjuen,varmaan savumyrkytys tai jotain,mutta eli maalaiskissana sen jälkeen yli 18 v.

      Ei ole empatiaa ukonilmaa kohtaan,vaikkakin asia on "unohtunut"-silti se on jättänyt ikuisen jäljen.

      • ...

        Ei ukonilma, ei tulipalo.

        Itellä kuitenkin saman tyyppnen kokemus kakara-ajoilta. Kaikki oli ok, lueskelin sängyssä, muutaman minuutin päästä pitikin alkaa miettimään, miten elellä ilman asuntoa. Voihan sita sanoa, että kaikki mikä ei karase, tappaa, hengissä ollaan.

        Että tajuan kai kokolailla hyvin, kertomuksesi. Sellaisesta ei tietenkään pääse yli ikinä. Itse kiinnitän rakennustekniikaan erittäin paljon huomiota, en luota rakentamisen laatuun, enkä suunnittelijoitten ammattitaitoon pätkääkään.

        =DW=


    • Viime viikolla jäin ukkosen armoille pyörälenkillä .Ja kyllä täytyy myöntää et pelotti. Kiitollinen olin kun läpimärkänä selvisin katon alle. Nyt on tullut tutkittua noita ilmatieteen laitoksen sivuja tarkemmin ennen pyöräilyä. Oli just edellisena päivänä se golffin pelaaja menehtyny.

      • ap.

        Jotenkin kamalaa, että ukkonen tekee nykyisin niin pahaa, vai eikö siitä ennen vain uutisoitu?


    • Pirre*

      Pelkään ja kunnioitan, en saapastele esim. ulkona ukkosella.

    • Horrible

      Ukkosta on aina ollut ja yhtä vaarallista tai vaaratonta on myöskin ollut aina mediasta huolimatta.

      Miksi medialla on sinuun noin suuri valta?!

      • Terri Ble

        Etkö tiedä, että luonnonmullistukset ovat voimistuneet?


      • Horrible
        Terri Ble kirjoitti:

        Etkö tiedä, että luonnonmullistukset ovat voimistuneet?

        En tiedä.

        Ka minua saattaa olla vaikea saada uskomaan että nykyajan suomalainen tai maailmankansalainenkaan on sen uhatumpi kuin entisajan imehinen. Päinvastoin.


      • ...
        Horrible kirjoitti:

        En tiedä.

        Ka minua saattaa olla vaikea saada uskomaan että nykyajan suomalainen tai maailmankansalainenkaan on sen uhatumpi kuin entisajan imehinen. Päinvastoin.

        Ihminen aina ollut uhattuna.

        Mutta ihmisen aiheuttama ilmastomuutos on todellisuutta. Kun jäätiköt sulavat, lämpötila nousee, otsoni ilmakehässä vähenee jne, ei ilmaston muutoksia kukaan voi kiistää. Ukkosista tai niiden lisääntymisestä ei mulla ole tietoa. Ihmeellistä kuitenkin olisi, jos siinäkään asiassa ei tapahtuisi muutoksia. Ukkonen kun nyt on luonnonilmiö ja tottakai ilmaston muutokset vaikuttavat niidenkin esiintymiseen.

        Ennen muuten merivesi "laski", eli maanpinta kohosi. Nyt suomessakin mitattu, että eipä kohoa enää. Muistelen, jostain Vaasan korkeudelta alaspäin meri valtaa jo tilaa itselleen maalta, kehitys jatkuu. Aikanaan rannikkokaupungit ovat veden vallassa. Suomi alavaa seutua, ei täällä ole vuoristoja, oikein pitkässä juoksussa suomi muuttuu asumiskevottomaksi ihmiselle suurimmalta osin. On niitä vedenpaisumuksia ollut ennenkin. Tämä tulee vaan olemaan kai ensimmäinen itse aiheutettu sellainen.

        Eksyin kommenttini aiheesta, sori.

        Siis ihminen aina ollut jotenkin uhattuna. Ennen oli petoeläimiä, just luonnonvoimia. Nyt ihmisen suurin uhka on ihminen itse. Ja kun kerran ihminen valloittanut koko maapallon ja kuvittelee olevansa kaikkivaltias, ihmisrodulla suurin uhka vastassa mitä ikinä ennen ei ole ollut. Ihminen itse.

        =DW=


    • tämä on TOSI -

      =DW=

      Ihminen EI VOI VAIKUTTAA ILMASTON MUUTOKSEEN,

      se on täyttä puppua,

      seuratkaa maailmakehitys historiaa, sieltä löytyy totuus,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe