Eipä taida kannattaa hartiapankkirakentaminen enää!!??

Mikko45

Olemme juuri muuttaneet itserakentamaamme taloon ja tässä laskeneet, miten paljon meni rahaa.. Vaimo on merkinnyt jokaikisen laskun exceliin. 177 neliön talon hinnaksi on tullut tähän mennessä lähes 235tuhatta euroa. Siihen kun laskee vielä tontin hinnan päälle niin hintaa tulee tosi paljon. Jos haluamme myydä talon parin vuoden päästä, niin emme taatusti saa omiamme pois. Tuossa hinnassahan ei ole vielä yhtään töitä laskettu.

Huh huh.. meille sanottiin, että talon voi rakentaa lähes 600tuhatta halvemmalla, jos itse rakentaa. Sitä ei enää nykypäivänä kannata uskoa.

Olemme taatusti kilpailuttaneet kaikki ostamamme tavarat ja lvi- ja sähköurakat jne. Ei ole näköjään auttanut. Keittiön kalusteetkin ostimme yli 30 prosentin alennuksella.

Niin ja talopaketti oli Kastellilta.. Eli ei kannata itserakentajan ostaa talopakettia...

23

3295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hivenen vaikea uskoa, etteikö hartiapankkirakentaminen kannattaisi.

      Teidänkin olisi hyvä verrata pelkän kohteen laajuuden lisäksi myös laatua - oletteko esimerkiksi talotekniikkaan tai sisustuksiin upottaneet enempi kuin valmistalotoimittajat pruukaavat upottaa.

      Eikä 1330 €/m² kuulosta lainkaan pahalta - veikkaisin kuitenkin, että tuon myydessä saa hyvän palkan laskea työlleen - ellei kohde nyt ihan korvessa ole.

    • zxczxczxcczxc

      Eihän se kannata jos alkaa itselleen ( talokooväelle) laskemaan tuntipalkkaa kun ammattilaiset rakentaa sen talon 6kk ja itse 1-2vuotta.

      • jhuttggkk

        Näihän se varmaan vois kuvitella sen olevan, ettei tuntipalkoille varmaan noin pääsisi, mutta eikö se hartialla rakentaminen tarkoita juuri sitä, että kaikki tehdään itse?, tosin jotkut luvanvaraiset erikseen??, ja säästöjen hakemista,,,..


    • haapankki

      Ei ole ihan puhdasta hartiapankki rakentamista kun kuitenkin olette paketin ottaneet?

    • toki kannattaa

      Niin, luulisi kannattavan. Varsinkin jos jäät vuorotteluvapaalle ja rakennat sillä, valtion tuella 70 % aiemmasta liksasta juoksee ja itse rakentamalla ei tarvitse maksaa timpureille.
      Jos sillä reseptillä ei saa kannattamaan, niin on itsessä vika.

      • Leveät hartiat

        Niin tai 70 % ansiosidonnaisesta. Siinä on aika vissi ero onko korvaus prosentteja palkasta vai työttömyyskorvauksesta.


    • Väijo

      Samankaltaiseen lopputulokseen tulin minäkin. Itse rakentamalla sain tosin juuri sellaisen rakennuksen, juuri niillä varusteilla jotka halusin. Ammattilaiset olisivat saaneet lattian parempaan kuosiin, mutta muutoin oma työnjälkeni oli ihan ok. Jos laskee omalle vaivannäölle muutaman euronkaan hinnan tunnille, homma ei olisi kannattanut.

      Meidän perällä edullisin vaihtoehto on minun nähdäkseni ostaa kirvesmiesporukan omaehtoisesti kyhäämä täysin valmis uudisrakennus. Vaikka en laskisi omalle työlle mitään hintaa, en usko että saisin rakennettua samaan hintaan, johon uusia myydään. Itse rakentaessa/rakennuttaessa tulee valittua paikoin laadukkaampia ratkaisuja kuin myyntiin tekevät kirvesmiesporukat valitsevat.

      • 4+16

        Minkälaisen rakensit ja mihin hintaan?


    • pientä rajaa?

      "Olemme juuri muuttaneet itse rakentamaamme taloon..."

      "ja talopaketti oli Kastellilta"

      Onko tämä joku lukijan huomiokyvyn testaus vai hölmöjen jallitusta?
      Olet ainoa ihminen joka on rakentanut itse talon kun on ensin ostanut paketin.
      Olisi kuitenkin kannattanut käyttää sitä pakettia.

      Hyvä herja!!

    • pienelle rajalle

      No eihän joku Kastellin perustoimitus sisällä valmiina kuin seinät ja katon. Se tarkoittaa, että talo on pystytysporukan jäljiltä ehkä 1/4 valmis. Sitten se rakentaminen vasta alkaa ja melkoista rakentamista on tarvittu jo ennen pakettia.
      Kastelli ei itse asiassa ole ns. paketti, mutta se siitä..

      Meillä suurelementtitalon pystytys ja kattotuolien asennus kesti kolme päivää, rakentaminen vuoden ja lopulliseen kuntoon terassi, piha ja piharakennukset tulevat vasta nyt - siis parin vuoden päästä aloituksesta. Pihakiveys taitaa vielä jäädä ensi kesään.

      Tuossa naapurissa rakentavat hartiapankkisysteemillä ja ovat rakentaneet jo vuoden Ihan varmasti rakentavat vielä toisen, jos ei kolmattakin. Hitaasti edistyy, minun pinnalla ei..

    • Sossu xxx

      Ei suomessa kannata mitään muutakaan enään tehdä siitä on kokkari & sdp vetoinen hallitus pitänyt hulen eli on parempi elellä mamujen kanssa sossun pysyvänä elättinä.

    • mek

      Riippuu mihin rakentaa mutta jos tuohon hintaa rakenna oääkaupunkiseudulle niin myyntihinta on kahden vuoden päästä siinä 500000 € luokkaa jos löytyy ostaja. Avaimet käteen talon saa 150000€ ja neliöitä 150 paikkeilla niin ei paljon itse kannata rehkiä. Siihen päälle tulee liitttmät eli sähkö ja veimäri ja muut maksut mutta kuka sitä taloa myyntiin rakentaa vaan asunnokis itselleen.

    • Rak.inssi

      Kyllä varmasti kannattaa, jos oikeasti osaa rakentaa. Asia on toinen, ellei ole kokemusta, eikä työkalut pysy kädessä. Palkkaamalla HYVÄN kirvesmies-parin, saa yleensä edullisemman lopputuloksen, kuin avaimet käteen urakalla. Silloin keskitytään tekemään vain aputöitä, joita niitäkin on yhdelle aivan tarpeeksi. Tosin hyvillä rakennusmiehillä tahtoo olla kysyntää liikaa.

      • Rak.mestari

        Kyllä kannattaa. Voi olla silti hyvä ottaa runkopaketti joltain talofirmalta.


      • Rak.inssi
        Rak.mestari kirjoitti:

        Kyllä kannattaa. Voi olla silti hyvä ottaa runkopaketti joltain talofirmalta.

        Olen kyllä eri mieltä. Juuri runkopaketissa on paras kate, tai oikeammin talotehtaalla eniten kuluja suhteessa runkopaketin hintaan nähden. Jos runko tehdään työmaalla, niin se ei sisällä kuin työmiesten palkat. Jos työntekijät ovat rakennuttajan palkoilla, ei edes alvia tarvitse maksaa palkoista.


    • kokemusta on

      Kyllä se varmaan tänäpäivänäkin kannattaa itse rakentaa,jos vain osaa.Kaikki riippuu siitä kuinka suuren osan itse pystyy tekemään.Vuosia sitten tein hartiapankilla talon,nyt tosin myyty.Tuli maksamaan alle 900 asuinneliö,myydessä 1750.Enää en varmaan moiseen jaksas lähteä,mutta joku varmaan tekee tiliä tänäkin päivänä hartiapankilla.

      • Teen itse mies

        Talopaketit ovat lestadiolaisten bisnes, joka tuottaa hyvin. Ostaan tavara rautakaupasta ja kertoimet päälle.
        Kaunis kuvasto Mersu pihaan, leikkivät lapset ja koira. Ihmistä on helppo kusettaa mielikuva markkinoinnilla.


    • Seis

      Sehän on selviö, että hartiapankilla rakentaminen on edullisempaa, mutta työläämpää. Talopaketin hinnassa kun noin puolet on veroja ja omasta työstä niitä ei tarvitse maksaa laisinkaan.
      Talopaketissa makselet tietysti myös firman johtajien verot ja pääomatulot sekä Mersut. Suuret mainoskirjat ja lehti-ilmoitukset maksaa tietysti myös asiakas, kuten messukulut ja lasten ilmapallotkin.
      Suurin osa talopaketeistakin on vain kasa lautaa ja pahvia, työtä riittää niissäkin paljon, sekä tietysti rakentamisen ongelmia.
      Uusin kusetus on nämä lähes ilmaiset avaimet käteen talot, niinsanotut merkonomin pommit. Siihen päälle tulee vain vähän kuluja: Liittymämaksut ja maatyöt jotka ovat kuulemma varsin vaatimattomat. Vain kuorma soraa ja puskutraktorilla leveäksi.
      Pitkätukkaisia ja nuoria on aina jymäytetty, muillakin aloilla kuin rakentamisessa.

      • 3+16

        No, itse sorruin ostamaan valmistalon. Budjetointi oli naurettavan helppoa kun itse rakentamisen osalta oli kiinteä hinta. Tontin oston jälkeen kilpailutin maatyöt. Sama tekijä teki kaikki valmiiksi ennen kuin itse rakentaminen alkoi. Liittymät hoitui muutamalla puhelinsoitolla. Lopputulos on 172 m2 talo ja 51 m2 talousrakennus (talli, katos ja varasto). Itse kävin pari kertaa viikossa siivoilemassa paikkoja. Jos tonttia ei oteta huomioon niin lopputarkastuksen jälkeen rahaa oli kulunut 270000€. Tämä siis pääkaupunkiseudun kehyskunnassa. Talossa ei ole tietenkään mitään kultaisia hanoja mutta varustetaso täysin riittävä tavalliselle veronmaksajalle.


      • Hartiapankilla
        3+16 kirjoitti:

        No, itse sorruin ostamaan valmistalon. Budjetointi oli naurettavan helppoa kun itse rakentamisen osalta oli kiinteä hinta. Tontin oston jälkeen kilpailutin maatyöt. Sama tekijä teki kaikki valmiiksi ennen kuin itse rakentaminen alkoi. Liittymät hoitui muutamalla puhelinsoitolla. Lopputulos on 172 m2 talo ja 51 m2 talousrakennus (talli, katos ja varasto). Itse kävin pari kertaa viikossa siivoilemassa paikkoja. Jos tonttia ei oteta huomioon niin lopputarkastuksen jälkeen rahaa oli kulunut 270000€. Tämä siis pääkaupunkiseudun kehyskunnassa. Talossa ei ole tietenkään mitään kultaisia hanoja mutta varustetaso täysin riittävä tavalliselle veronmaksajalle.

        Sehän luulisi olevan kaikille selvää, että paketeissa on paljon veroja mukana, suurimpana alv, sitten firmojen ja eri työntekijöidenkin veroja. Verojen osuus talopaketeistakin on noin 50 prosenttia. Loput kustannukset ovat voittoa ja lankkua.
        On täysin varmaa, että paikalla hartiapankilla rakentaminen on huomattavasti halvempaa, kymmeniä prosentteja jo veroetuakin.
        Eläkemaksuja ei tarvita, eikä tapaturma- tai työttömyysvakuutus maksujakaan.
        Ilman veroja tuskin kukaan tietenkään rakentaa, mutta kyllä niitä aikapaljon voi välttää.
        Ahkera aina laiskan voittaa on tunnettu tosiasia, ei kun muuraamaan vaan.


    • led lux

      Mitähän tässä tapauksessa rakentaa itse mahtanee tarkoittaa? Naapurikin rakensi "itse", työmaalla tosin oli kirvesmiestä, muuraria, tasoittajaa, laatoittajaa, tapetoijaa jne...

      Palkoista tulee isot kustannukset. Jos todella rakentaa itse eli maksaa pelkät materiaalit, pääsee todellakin paljon halvemmalla kuin palkattua työvoimaa käyttäen, vaikka olisi ottanut Kastellin talopaketinkin.

      • 17+12

        Samaa asiaa olen itsekin miettinyt. Kun rakennusalan ammattilaisia ei oteta huomioon ja näitä muita ihan oikeasti taitavia rakentajia on todella vähän niin kysymys pitäisi minun mielestä asettaa niin että kannattaako ostaa valmistalo, jolloin selvitään yhdellä sopimuksella vai pilkkooko projektin osiin ja teettää työt pienempinä kokonaisuuksina?

        Kun valmistaloissa on mahdollisuus tehdä kohtuullisen paljon muutoksia perusmalliin ja joillakin talovalmistajilla on hyvin laajavat valikoimat talotekniikan ja sisustuksen suhteen niin itse liputan valmistalojen puolesta.

        Ymmärrän kyllä niitäkin jotka haluavat arkkitehdin suunnitteleman yksilöllisen talon mutta uskallan kyllä väittää että se tulee huomattavasti kalliimmaksi. Vaikka talo rakennetaan itselle niin on kuitenkin hyvä pitää mielessä sellainen asia että jossain vaiheessa talo menee mahdollisesti myyntiin. Ainakin täällä pääkaupunkiseudun kehyskunnassa on muutamia taloja jotka ovat varsinaisia monumentteja joita ei kukaan satavarmasti halua ostaa.


    • 445+r5

      Ei lyö leiville hartiapankki, siihen menee rahaa ja pääsee myöhemmin maksamaan lainaa.

      Mä tein pitkästä talon ja vaikka tuli halvaksi niin jotain jäi kaipaamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe