neuvoja miten edetä?

neukkukuution vanki

Olen niin masentunut, lamaantunut ja aloitekyvytön etten tiedä mitä tehdä. En ollut kunnossa asuntokauppaa tehdessäni ja välittäjä, sekä myyjä käyttivät asiaa hyväkseen. Asunto myytiin tyydyttävä kuntoisena eikä kosteusongelmia tai muuta pitänyt olla. Kuvittelin siis harkintakyvyttömässä tilassani, että voisin kuntoni puitteissa maalata, tapetoida ja laittaa uuden lattiapinnoitteen. Vähän selvempänä hetkenä tajusin, etteivät voimani riitä siihenkään, mutta alistuin muuttamaan pinnoiltaan rumaan asuntoon.
Ennen muuttoa yritin maalata asunnolla. Totesin jo tässä vaiheessa, että asunnon ilmanvaihto ei ole riittävä, ilmoitin isännöitsijälle tästä ja kosteusvaurio pelosta ilman vaikutusta. Vasta nyt sain kerjättyä jonkun paikalle tekemään kosteusmittausta, mutta tekevät kuulemma vain pintamittauksen, joka menee omaan piikkiini, jos kosteutta ei löydy. Olen vasta saanut tavarani siirrettyä uuteen asuntoon ja haistan ajoittain hometta. Seinän ja patterin vieressä olevalle vasta laitetun parketin pinnalle oli muodostunut parissa päivässä hento home pinta. Home tutkimuksia voidaan isännöitsijän mukaan tehdä vasta talvella. Erityisesti kasvojeni ihoa kirvelee ja olen täysin vetämätön. On täysin mahdotonta, että myyjä olisi ollut näistä ongelmista tietämätön. Kun kysyin kuntokartoituksesta, kusipää välittäjä vähätteli ettei niitä tehdä kerrostaloihin.
Yritin olla välittäjän kautta yhteydessä myyjiin ja ilmoitin haluavani kaupan purkua, johon eivät tietenkään suostuneet. Välittäjä kiistää toimineensa eettisesti väärin tai minun vaikuttaneen epätasapainoiselta kauppa ja tarjoustilanteessa. Oikeusaputoimistosta käskettiin palkkaamaan kotivakuutusrahoilla asianajaja, eikä annettu muuta neuvoa.Olen täysin voimaton enkä tiedä mistä lähtisin liikkkeelle. Asunnon pinnat ovat edelleen remontoimatta ja itken täällä lääketokkurassa romun keskellä. En uskalla päästää edes sisartani käymään, koska pelkään hänen vauvansa altistuvan toksiineille. Asuntoa etsiessäni olin harhaisena toivonut voivani ottaa hänet lapsensa kanssa luokseni asumaan, pois alkoholisti miehensä kodista. (Todellisuudessa pariskunnalla menee suht hyvin eikä mitään vaaraa vauvalle tai sisarelleni ole.)
Olen kansaneläkkeellä, tuloja ei juurikaan ole ja kaikki rahat menivät asuntoon. Olisiko kenelläkään mitään käytännön ohjeita. oikeasti tuntuu etten kestä, enkä pysty hoitamaan asioitani. Ystäviä tai läheisiä sukulaisia ei oikein ole, paitsi tosiaan sisko, joka on myös nuori ja jolla on liikaa omiakin huolia.

12

304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neukkukuution vanki

      Kaipaisin jotain muutakin kommenttia, kuin että hulluja on helpo huijata. Psyyke on jo aivan lopussa, enkä kaipaisi lisäruoskintaa.

    • Käyppä nyt ensin hakemassa itsellesi virkaholhooja www.maistraatti.fi sivustolla. Sitten voit tervejärkisen kanssa yhdessä miettiä nykyistä tilannettasi.

    • kiva että vastasit

      Edunvalvoja on joskus käynyt mielessä, kun en ole kyennyt hoitamaan raha-asioitani. Ei ole sellaista läheistä, joka voisi toimia edunvalvojana. Haluasin kuitenkin joskus saada elämääni normikuntoon ja holhottavana oleminen sulkisi sen pois. Virkaholhooja on todella kallis.

    • Kaikki tulee varmasti järjestymään, olet nyt vain niin kaukana pohjalla, että valo ei näy. Valoa silti on. Välittäjä_LKV:n vinkki kuullostaa hyvältä jos siihen on mahdollisuus. Asiahan ei minulle kuulu, varsinkaan kun et itse kerro muuta kuin että ostit asunnon harkintakyvyttömässä tilassa, mutta kiinnostaisi tietää tarkemmin. Oliko kyseessä kenties bibon maniavaihe? Jos, niin kauppoja on joissakin erityistapauksissa pystytty purkamaan, jos sinulla ei ole selvästikään varaa pitää asuntoa. Nämä ovat kuitenkin erittäin harvinaisia tapauksia.

      Homeisessa asunnossa sinun ei kuitenkaan tarvitse tyytyä asumaan, vaikka kauppaa ei voitaisikaan purkaa. Kun saat itsellesi apujoukkoja, asiat lähtevät käyntiin. Jos kyse on mielenterveysongelmista, asiasta kannattaa olla yhteydessä myös hoitavaan lääkäriisi, jolla saattaa olla mahdollisuus olla yhteydessä asuinkuntaasi saadaksesi kunnan puolesta asioillesi hoitajan. Kuntaan voi soittaa itsekin, mutta lääkärillä on usein paremmat edellytykset kertoa tilanteen todellinen laita. Tarvitset ehdottomasti rinnallesi rauhoittavan ihmisen, joka alkaa määrätietoisesti hoitaa kanssasi asioita.

    • heartofdistress

      Diagnoosina on vain vuosia jatkunut masennus. Suvussa erittäin vahvana kaksisuuntainen. En ole luullakseni ollut maaninen, koska mielialani ei ole ollut missään vaiheessa korkea tai energinen. Voimakasta unettomuutta ja luultavasti psykoottisia oireita. Vaikeuksia tehdä päätöksiä, omaksua tietoa ja käsittämättömän heikko muisti. En esimerkiksi ymmärtänyt mitään taloyhtiön papereista.
      Ennen asunnon ostoa pelasin tuhansia euroja perinnöstän ja rahanarvon tajuni oli aika häiriintynyt. Oletan kuntoni olevan siinä rajoilla, että edunvalvojaa ei ehkä määrätä ja kauppaa tuskin puretaan. Ajatus edunvalvojasta myös pelottaa ja mietin pystynkö sellaista purkamaan jos/ tai kun vointini paranee.

      • Olen samaa mieltä miss.007:skan kanssa kaupanpurun mahdollisuudesta. Eli asunto-osakkeessa et käytännössä voi kosteusvaurion nojalla saada kaupanpurkua koska sinulle aiheutuva lisäkustannus tuskin pahimmillaankaan on siihen tarpeeksi korkea.

        Sen sijaan voit mahdollisesti saada kaupanpurun mielenterveysongelmiesi johdosta, yksityisten välisessä kaupassa tuskin niistäkään jos myyjä on toiminut vilpittömin mielin. Kiinteistönvälittäjällä on kuitenkin velvollisuus tarkistaa kaupan osapuolten tosiasiallinen oikeustoimikelpoisuus (yleensä sitä sattavat rajoittaa hetkellisesti esim. voimakas päihtymystila, tunnekuohu jne. Pitkäaikaisesti rajoittavia tekijöitä voivat olla esim. diagnisoimaton alzheimer ja vastaavat). Mutta silloin sinun pitäisi jälkikäteen todistaa ettet ole ollut oikeustoimikelpoinen, jota vaikeuttaa lisäksi se ttä sinua hoitavan lääkärin olisi pitänyt hakea sinulle edunvalvojaa jos olisi todennut sinut oikeustoimikelvottomaksi.

        Mutta tsemppiä, kerrostalossa ei yleensä mitään kovinkaan vakavia ongelmia ole ja suurin osa kuluista menee yhtiön piikkiin.

        P.S. Ei sisaresikaan pahemmin taida sinun hyvinvoinnista välittää kun ei ole hakenut sinulle edunvalvojaa, anteeksi vain.


    • Huomaatkos, lähdimme käsittelemään asiaa Sinun voimavarojesi näkökulmasta niin empaattisesti että meinasin ihan unohtaa kertoa miten asiat tulisi mennä jos jaksaisit itse niitä alkaa hoitaa. Luultavasti vointisikin parantuisi, kun näin valtava taakka putoaisi harteilta.

      Ensinnäkin, VOI HYVÄNEN AIKA! Onko isännöitsijä kenties näkövammainen, vai miksi tarvitaan kosteusmittauksia? "Hennosta homepinnasta" lienee melko helppo ottaa näyte jos kaipaa lisävakuuttelua, ettei se vaan ole jotain muuta, vaikka lattialle läikähtänyttä piimää (tämän näytteen voi ottaa MILLOIN VAAN). Ja mikäli se ilmestyy siihen jatkuvasti, kosteusmittaus ei tule menemään sinun piikkiisi. Eli kosteutta on. Home tarvitsee sitä. Voit pyytää paikalle kuntanne terveystarkastajan, joka usein tekee aistinvaraisen käyntinsä pintakosteusmittauksineen maksuttomasti. Jonot ovat usein pitkiä, mutta kannattaa kuitenkin yrittää.

      Nyt on sellainen juttu, että lähetät vaikka linkin tästä ketjusta sisarellesi ja annat hänen auttaa sinua, mikäli hän suinkin on enemmän voimissaan. Kukaan ei todellakaan voi tulla väittämään että tarvitsisi talveen asti ihmetellä.

      Tässä teille muutama hyödyllinen linkki:

      http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/asuntokauppa/vanhan-osakehuoneiston-virhe/

      http://www.isannointijokeri.fi/korjausasiat/kosteusvahinko/

      Ja sitten tänne sassiin kertomaan kuinka asiat etenee. Tässä on eka taustatukijoukkosi!

      Terv. Täti tomera

    • moldyworld

      Minusta on ihan hyvä, ettet ole vielä remontoinut mitään/suuremmalti. Ettei käy kuten meillä, että remontoimme koko huushollin, sitten paljastui home/bakteeri ongelma ja juuri remontoituja pintoja revittiin auki.

      Meillä isännöitsijä kävi heilumassa kosteusmittarin kanssa. Mitään kosteutta ei löytynyt. Sain kuitenkin tietää, että asunnossa on ollut kosteusvaurioita ja näistä kohdista otettiin poranäytteitä työterveyslaitokseen labraan lähetettäväksi ja kaikkea ikävää niistä sitten löytyikin. Taloyhtiö käski alkuun maksaa itse laboratoriokulut. Soitin maksulliseen lakineuvonta puhelimeen ( se maksoi noin 30 euroa ) ja sieltä minulle sanottiin, että taloyhtiön kuuluu maksaa rakenteiden näytteen otto ja analysointi kulut ( kun kerran kosteutta on ollut, mitään korjausraportteja ei ollut ja meillä oli oireita ).

      Olin kuitenkin valmis otattamaan näytteet vaikka omalla kustannuksellanikin, jos asia ei muuten olisi edennyt. Ehdotan, että kirjoitat sähköpostin osoitteeseen [email protected] ja kysy miten parketin pinnalla olevasta aineesta voisi tutkia, onko se hometta. Ja paljonko tutkimus maksaa. Veikkaan, että alle 200 euron menee ja näin saisit tietää, onko ongelma nyt juuri tuossa kohden. Sively tms. näytteellä asia varmaankin selviää. Jos on hometta, taloyhtiö on velvollinen laskun maksamaan ( myös näytteenotosta ). Tuo s-posti osoite on turun yliopiston aerobiologian laitokselle, heidän nettisivuiltaankin löytyy lisää tietoa. Meidän näytteet tutki TTL, sieltäkin voi kysyä, jos useasta paikasta haluaa hintatietoja.

      Jos hometta löytyy, on taloyhtiö velvollinen korjaamaan vauriot, pintamateriaalien kulut joudut ehkä itse maksamaan ja tietenkin ehkä joudut maksamaan myös korotettua vastiketta jonkun aikaa tai miten sitten yhtiön hallitus päättääkään remontin rahoittaa.

      Vaurio voi olla toki muuallakin, kuin parketin kohdalla. Tai vauriokohtia voi olla useitakin.

      Meillä pahin ongelma oli vuotava katto, asumme ylimmässä kerroksessa.

      Sinun kannattaa nyt myös miettiä, paikantuuko homeen haju johonkin tiettyyn kohtaan asunnossa? Esim. kylppäri tms?

      Sinuna kuitenkin tekisin nyt jotain, asia kerrallaan ja kun kerran parketissa on näkyvää epäilyttävää kasvustoa, ensin siitä näyte tavalla tai toisella olisi toimitettava tutkittavaksi.

      Lisäksi menisin ihan terveyskeskukseen lääkärille valittamaan iho-oireista. Kerro lääkärille, että oireet alkoivat muuton jälkeen.

      Ja vielä, yhteys terveystarkastajaan. Korosta aina asioidessasi, että sinulla on iho-oireita, jotka alkoivat muutettuasi asuntoon ( alkoiko ne silloin ? ). Ja vielä parempi, jos voit olla yökylässä jossain esim. viikon. Voisit seurata katoavatko iho oireet, kun olet poissa asunnosta.

      Taloyhtiön velvollisuus on varmistaa ja huolehtia, että asunnossa oleskelu ei aiheuta asukkaalle terveyshaittaa. Taloyhtiöllä on yhtiön omaisuuden ( talon ) kunnossapito velvollisuus. Nämä on lakiin kirjattu.

      Jos yhtään lohduttaa, sinulla on paljon kohtalotovereita. Tämä asia voi rasittaa sinua nyt pitkään, mutta ei tämä ole maailmanloppu! Sinulla on nyt alkujärkytys vaihe menossa. Jos pystyt edes hieman toimimaan, huomaat, että sekin jo piristää ja saa voimia jatkaa. Emme voi tietää miten isosta urakasta on kyse, voi olla vain joku pikku juttukin. Voimia!

    • moldyworld, oletko aiemmin kirjoittanut tänne? Tuli tuosta katosta vaan mieleen, että oletko joku kenen tarina on edennyt sitten viime kuuleman?

      Kiitos rohkaisevasta kirjoituksesta!

    • nkv1

      Yritän nyt vakuutella itselleni, että asunnossa ei olisi hometta. Pintamittauksella kosteutta ei löytynyt mistään vaikka sää oli ollut sateinen. Asunnossa oli vuotanut astianpesukone ja keittiö oli kuulemma asianmukaisesti korjattu ja kuivatettu.
      Toivon että olen vain herkkä oireilemaan, talon ympäristössä on ollut kesän aikana runsaasti luonnonhomeita. Lisäksi maalit, tasoitteet ja muu pintaremonttipöly varmaan ärsyttävät atoopikkoa. Muut asunnossa kävijät kieltävät haistavansa missään hometta ja pitävät minua neuroottisena. Isännöitsijä varmaan rasittavana sekopäänä, jolla on ollut kohtuuttomia odotuksia vanhan asunnon kunnosta.
      Sain pahimmassa ahdingossa käveltyä päivystykseen ja sain reippaasti lisää mielialalääkkeitä, että olo on senkin vuoksi rauhallisempi. (sekä uusien, että vanhojen lääkkeiden mahdollisiin sivuvaikutuksiin kuuluu mm. iho-oireita, väsymystä, päänsärkyä, huimausta, aistiharhoja ja herkistynyttä hajuaistia, eli oireilu selittyisi jo niilläkin) Olen ilmeisesti vain pahasti masentunut, ehkä psykoottisin oirein ja kärsin voimakkaasta yksinäisyydestä. Olisivat suositelleet sairaalahoitoa.
      Terveyskeskuksen sosiaalityöntekijä ei ollut millään tavalla kiinnostunut asuntokaupoistani tai kosteusvauriopelostani, tekii koko tapaamisen ajan selväksi, että ongelma löytyy korvien välistä. Koska olen ollut tarjous/kaupantekotilanteessa yksin, ei ole mitään väliä mikä henkinen kuntoni on ollut, sitä ei voida todistaa. Hänen sympatiansa olivat aika selvästi muualla kuin minun puolellani.
      Haluaisin lähinnä kuolla pois. Asunto on minulle liian iso, kallis ja ilman oikeita ongelmiakin kaipaisi remonttia enemmän kuin minulla on rahaa tai taitoa tehdä. Samasta taloyhtiöstä myytiin samaan aikaan hyväkuntoinen, remontoitu asunto vain parituhatta euroa kalliimmalla. Mihinkään laajoihin, mahdollisesti turhiin hometutkimuksiin( tai korjauksiin) ei myöskään löydy rahaa.
      Koska en voi mitään kaupanpurkua saada, olisi parasta jos olisin voinut myydä asunnon pois mahdollisimman pian, vaikka tällä hetkellä asuntokauppa ei käykään. Mutta nyt mielessä kummittelevat kaikista vakuutteluista huolimatta mahdolliset homeet, enkä haluaisi ketään onnetonta niille altistaa. Mietin jo home ongelmista lukeneena, että pitäisikö minun luopua rakkaasta koirastanikin sen suojelemiseksi. Ilmeisesti pienet lemmikit ovat herkempiä saamaan niistä syövän.. Sitten ei olisikaan paljon taakseen jätettävää, paitsi liikaa vaivaa sille siskolle. Joka ei kyllä todella taida kauheasti välittää.

      • vertti-eetu

        Hyvä nkv1, ilmeisesti olet hyväuskoisena, rahapulassasi, ymmärtömättömyyttäsi uskonut sählääjiä. Niitä oman edun tavoittelijoita jotka ovat ensimmäisenä homeremonttina tyrkyttämässä homedesinfiointejaan kovilla myrkyillä jos kuulevat, että rahaa ei löydy oikeisiin tutkimuksiin ja kunnon homeremontteihin.

        Siitä on todellakin enää vaikea selviytyä "kuiville" ainakin "kädenkäänteessä" jos kämppä on myrkytetty ja sinut ja irtaimistosi sekä koirasi siinä samalla myös. En voi auttaa eikä moni toinenkaan. Valitettavasti. Sorry!

        PS: Ei sinun kannata itsellesi eikä meille toisillekaan mitään vakuutella, otat itseäsi niskasta kii ja panet vähän hösseliksi. Pahemmistaki tilanteista ja kaputeista on vielä noustu maanpinnalle. Hölökyn köläkyn vaan. Eiköhän se tuosta vielä kirkastu sullakin.


    • Kuinka kauan

      Taloyhtiön ei tarvitse tehdä mitään vaikka kosteusvaurio löytyisi.
      Puoli vuotta mennyt eikä mitään tapahdu. Tuhansia mennyt asianajajalle joka vain ilmoittaa että asia on vähäpätöinen eikä kannata mennä oikeuteen.
      Kotivakuutus ei korvaa mitään kun taloyhtiö ei kiistä asiaa.
      Tässä lyhyesti kiteytettynä hallituksen ja sitä johtavan isännöintiliiton isännöitsijän toimintaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe