VAROKAA TE-TOIMISTON ASIOI VERKOSSA -PALVELUA!

Oikeusmurhattu!

HUOM! Mikäli käytätte kyseistä palvelua, varmistakaa, että saatte TE-toimistolta KIRJALLISEN vahvistuksen kaikkiin muutoksiin, mitä ko. palvelun kautta teette! (Tarkoittaa sitä, että lähettäkää sähköpostia perään ja vaatikaa muutoksen vahvistusta kirjallisesti.)

Itse poistin puhelinnumeroni ko. palvelun kautta ja nyt ovat korvaukseni poikki, koska yksi virkailija on lähettänyt työtarjouksen tekstiviestinä entiseen puhelinnumerooni.

Ei auta sanoa, että olen poistanut puhelinnumeroni jo aikoja sitten: Et pääse mitenkään käsiin lokitiedostoihin, jotka todistaisi, milloin olet numerosi poistanut (eikä TE-toimistot näitä tietoja sinulle luovuta, koska eivät halua laittaa virkailijaansa nalkkiin; olen yrittänyt, joten tiedän).

SIIS: Jos teet muutoksen ko. palvelun kautta, et saa siitä mitään vahvistusta, etkä voi todistaa edes sitä, että olet mitään muutosta tehnyt! (Olen myös lähettänyt TE-toimistoon kuvakaappauksen Asioi verkossa - verkkosivulta, jossa näkyy, ettei minulla ole puhelinta: EI MITÄÄN VAIKUTUSTA, KORVAUKSET POIKKI!)

118

3954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pässi mikä pässi

      Joo, tunnen tuon. Soitin työkkäriin ja kerroin että mulla on osote vaihtunut. Sitten sain karenssin ja työkkäri kerto vaan mulle että sulle oli lähetetty työtarjous mihin et ole vastannut. Miten minä oisin voinut todistaa että olen soittanut ja ilmoittanut uuden osoitteen? Eihän mulla mitään nauhuria ollut päällä kun soitin.

      • pässi!

        Niin jos se työtarjous on lähetetty postin kautta se kyllä käännetään postin toimesta siihen uuteen osoitteeseen! Että eiköhän tuo ole ihan oma moka jos et ole postejasi tarkkaan katsonut??


      • select *

        "Joo, tunnen tuon. Soitin työkkäriin ja kerroin että mulla on osote vaihtunut. "

        Ennen kun käytiin työkkärissä näyttämässä naamansa niin aluksi kysyttiin, että onko yhteystietonne muuttuneet. Jos vastasi, että eivät ole muuttunueet, niin saattoi vahvistaa väärän osoitteen omakseen, sillä eihän täti kertonut, mitä osoitetta tai puhelinnumeroa hän päätteltään katselee. Tuon logiikan kerran esitin tädille, niin ei hän sitä ymmärtänyt, että heidän tietokantansa saattaa olla sekaisin.


    • työpaikkademokratia

      Kiitos, että varoititte. Minäkin poistin puhelinnumeroni, ja muutin, että minulla ei ole autoa käytössä. Onkohan heillä nyt ihan aktiivinen kampanja, jossa he nimenomaan lähettävät tekstiviestejä niille, joiden tietävät poistaneen numeronsa? Ja lähettävätkö he tekstiviestejä siksikin, koska niitä ei voi äänittää, eikä niistä voi vaatia kirjallista todistetta?

      Miksi kanssakansalaisemme, virastoissa työskentelevät kansan 'palvelijat' suostuvat tuollaiseen? Vaikka heille nyt annettaisiinkin jokaisesta karenssista rahapalkkio, eivätkö he tajua, että he luultavasti ovat itse samassa veneessä pian, jos auttavat luomaan tällaista sortojärjestelmää. Minulla oli viime vuonna inhimillinen virkailija. Syykin sitten selvisi; sitä toimistoa oltiin lakkauttamassa, samoin hänen virkaansa. Vasta silloinko herää empaattisuuteen, kun itsekin sitä tarvitsee?

    • 167-176

      " Et pääse mitenkään käsiin lokitiedostoihin, jotka todistaisi, milloin olet numerosi poistanut "
      Saitko vastauksen kun vaadit lokitiedostoja?
      Jos sait niin mikä oli perustelu?

      Kun valitat työttömyysturvalautakuntaan niin voit mainita tuosta lokitietojen antamisesta kieltäytymisestä, työttömyysturvalautakunnalle nuo tiedot on ainakin annettava.

      Mihin numeroon tuo virkailija on sen tekstarin lähettänyt jos tiedoissasi ei tuota entistä numeroa ollut?
      Jos lähetti siihen entiseen numeroon niin mistä tuo virkailija sai numeron?
      Onko tuolla virkailijalla jokin laiton henkilöreksiteri josta on ottanut tuon numeron?
      Onko mitään todisteita siitä että koko tekstaria on edes lähetetty?

      Ainakin nuo kysymykset pitäisi esittää tuolle änkyrävirkailijalle kirjallisesti mieluummin lakimiehen toimesta. Kannattasi ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon.

      TSEMPPIÄ!! ÄLÄ ANNA PERIKSI!!

      Sain sossusta lokitiedostot muutamassa päivässä ilman ämpylyjä.
      Nyt on yksi sossutantta lirissä.

      • Oikeusmurhattu!

        Olen lähettänyt kyselyjä ympäri Suomea eri virkailijoille, eri TE-keskuksille, myös niin sanotusti asiantuntijoille, mutta kukaan ei suostu vastaamaan kirjallisesti: on ikään kuin TE-toimistoissa olisi sisäinen hälytysjärjestelmä, kenen kyselyihin ei kuulu vastata.

        Kukaan TE-toimiston virkailijoista ei halua laittaa kolleegaansa nalkkiin!

        (Alan jo antaa periksi ja aion vain viedä asiaa yhä korkeammalle valitusasteelle, kunnes joku viimein joutuu TE-toimistosta vastaamaan, miten minulla voi olla kopio Asioi verkossa -verkkosivusta, joka kertoo, että puhelinnumeroni on poistettu järjestelmästä jo aikoja sitten ennen kuin minulle on lähetetty työtarjous tekstiviestinä.)


      • 167-176
        Oikeusmurhattu! kirjoitti:

        Olen lähettänyt kyselyjä ympäri Suomea eri virkailijoille, eri TE-keskuksille, myös niin sanotusti asiantuntijoille, mutta kukaan ei suostu vastaamaan kirjallisesti: on ikään kuin TE-toimistoissa olisi sisäinen hälytysjärjestelmä, kenen kyselyihin ei kuulu vastata.

        Kukaan TE-toimiston virkailijoista ei halua laittaa kolleegaansa nalkkiin!

        (Alan jo antaa periksi ja aion vain viedä asiaa yhä korkeammalle valitusasteelle, kunnes joku viimein joutuu TE-toimistosta vastaamaan, miten minulla voi olla kopio Asioi verkossa -verkkosivusta, joka kertoo, että puhelinnumeroni on poistettu järjestelmästä jo aikoja sitten ennen kuin minulle on lähetetty työtarjous tekstiviestinä.)

        Tuo on tyypillistä viranomaistoimintaa virhetilanteessa. Karenssin antanut virkailija tajuaa varmaan tehneensä virheen mutta ei ikinä tunnusta sitä, niin tyypillistä sauomalaisille virkaloisille.

        Virheen käsittely on sitä että asiakaasta yritetään tehdä syyllinen totuudesta välittämättä ja keinoja kaihtamatta. Vetkuttelu, mykkäkoulu ja viivyttely kuuluu kuvioon. Voit varautua myös likaisiin temppuihin.

        Hyvä että sinulla on pitävä todiste, kopio verkkosivusta. Lirissä ovat vaikka varmaan yrittävät kiemurrella siitä jotenkin. Esim. saattaa kestää kauan ennen kun päätös työttömyysturvalautakunnasta tulee ja se voi olla niin järjetön hylky ettei kukaan ymmärrä sen perusteita. Toivottavsti ei työttömyysturvalautakunta vajoa noin alas vaikka sellaistakin on sattunut.


    • 12+17=1217?
    • J. Uristi

      Laita niille kopio puhelinliittymäsi irtisanomisesta.

    • juhani nieminen

      Kaikki karenssipäätökset lainvastaisia. Eli kun saatte karenssia valitatte siitä näiden lakipykälien perusteella voitte kopioida alla olevan tekstin kokonaisuudessa aina valitukseenne. Mikäli karenssi ei muutu niin ottakaa yhteys lähimpään oikeusaputoimistoon, joka auttaa teitä ilmaiseksi. Virkailija joka on määrännyt teille karenssin lainvastaisesti on aina syyllinen virkarikokseen eli yleensä Virka-aseman väärinkäyttäminen Virkavelvollisuuden rikkominen Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen.

      Jokainen karenssi on laiton.

      "Perustuslain 19 §:n 1 momentin mukaan jokaisella, joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa, on oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon. Perustuslain 22 §:n mukaan julkisen vallan eli viranomaisten on turvattava perus- ja ihmisoikeuksien toteutuminen."

      Alla olevilla taistelette laittomia karensseja jakavia virkalijoita vastaan ja oikeusaputoimisto auttaa ilmaiseksi. Jokainen laittoman karenssin antava virkailija syyllistyy aina yhteen tai useampaan alla olevista. Niiden avulla nostatte syytteen.

      5 §

      Virkasalaisuuden rikkominen ja tuottamuksellinen virkasalaisuuden rikkominen

      Jos virkamies tahallaan palvelussuhteensa aikana tai sen päätyttyä oikeudettomasti

      1) paljastaa sellaisen asiakirjan tai tiedon, joka viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain (621/1999) tai muun lain mukaan on salassa pidettävä tai jota ei lain mukaan saa ilmaista, taikka

      2) käyttää omaksi tai toisen hyödyksi taikka toisen vahingoksi 1 kohdassa tarkoitettua asiakirjaa tai tietoa,

      hänet on tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi. Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

      Jos virkamies huolimattomuudesta syyllistyy 1 momentissa tarkoitettuun tekoon, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus sekä muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava, jollei teosta muualla säädetä ankarampaa rangaistusta, tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

      7 §

      Virka-aseman väärinkäyttäminen

      Jos virkamies hankkiakseen itselleen tai toiselle hyötyä taikka aiheuttaakseen toiselle haittaa tai vahinkoa

      1) rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa osallistuessaan päätöksentekoon tai sen valmisteluun tai käyttäessään julkista valtaa muissa virkatehtävissään taikka

      2) käyttää väärin asemaansa käskyvallassaan tai välittömässä valvonnassaan olevaan henkilöön nähden,

      hänet on tuomittava virka-aseman väärinkäyttämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

      Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

      9 §

      Virkavelvollisuuden rikkominen

      Jos virkamies virkaansa toimittaessaan tahallaan muulla kuin edellä tässä luvussa säädetyllä tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava virkavelvollisuuden rikkomisesta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

      Virkamies voidaan tuomita myös viralta pantavaksi, jos hän on syyllistynyt 1 momentissa mainittuun rikokseen rikkomalla jatkuvasti tai olennaisesti virkavelvollisuutensa ja rikos osoittaa hänet ilmeisen sopimattomaksi tehtäväänsä.

      10 §

      Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen

      Jos virkamies virkaansa toimittaessaan huolimattomuudesta muulla kuin 5 §:n 2 momentissa tarkoitetulla tavalla rikkoo virkatoiminnassa noudatettaviin säännöksiin tai määräyksiin perustuvan virkavelvollisuutensa, eikä teko huomioon ottaen sen haitallisuus ja vahingollisuus ja muut tekoon liittyvät seikat ole kokonaisuutena arvostellen vähäinen, hänet on tuomittava tuottamuksellisesta virkavelvollisuuden rikkomisesta varoitukseen tai sakkoon.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020604#Pidp330416

      Kaikki karenssin saaneet voivatkin vedota noihin lakeihin. Myös ne jotka kieltäytyvät kaikista TE-toimistojen vaatimuksista koulutukseen ja työhön. Mikäli valitusta ei hyväksytä syystä tai toisesta niin on TE-toimiston virkailija ja sosiaalitoimiston virkailija syyllistyy aina näihin Virka-aseman väärinkäyttäminen Virkavelvollisuuden rikkominen Tuottamuksellinen virkavelvollisuuden rikkominen. Olkaa aktiivisia ja ottakaa selvää oikeuksistanne ja taistelkaa vastaan kaikki karenssi ovat laittomia. Levittäkää tietoa ja opettakaa muita!

      juhani Nieminen asianajaja

      • Pehmo

        Tää logiikka ei nyt ihan auennut. Karenssit perustuvat työttömyysturvalakiin, joten miten ne voisivat olla laittomia...? Asianajajan luulisi tietävän, mitä lakia milloinkin sovelletaan.


      • Yksi kuudesta
        Pehmo kirjoitti:

        Tää logiikka ei nyt ihan auennut. Karenssit perustuvat työttömyysturvalakiin, joten miten ne voisivat olla laittomia...? Asianajajan luulisi tietävän, mitä lakia milloinkin sovelletaan.

        Nykyään on valelääkäreitä ja valehoitajia, joten kai sitä on liikenteessä myös valeasianajajia.


    • nostot

      nostot

    • sfgdhafgsdfgh

      Kiitos informaatiosta. Tallensin tämän ketjun koneelleni.

    • 20 20 40

      20 20 40

    • Karenssi tuli heti

      Paljon on tulossa työttömille karensseja, koska järjestelmää muokataan juuri ja siellä syntyy paljon vikoja. Esim. työttömälle lähetetty kirje ei koskaan lähekään ulos järjestelmästä, jolloin postilaitos ei sitä koskaan tulosta tai lähetä asiakkaalle.

      Oikeuden saaminen on mahdotonta. Seuratkaa tarkasti Asioi verkossa mitä kalenteriin ilmestyy, ja lähettäkää työkkäriin kysely jos sinne jotain tulee mutta kirjettä ei näy.

      Itselle tuli yksi karenssi ja olisi tullut toinenkin ellen olisi seurannut kalenteriani Asioi verkossa palvelussa.

      • Puhut asiaa

        Kannattaa tosissaan seurata omia tietojaan niin ei mee mikään vahingossakaan ohi. Ja tietenkin siinä samalla hakea töitä (mikäli niitä on hakemassa).


      • postitettu päähän
        Puhut asiaa kirjoitti:

        Kannattaa tosissaan seurata omia tietojaan niin ei mee mikään vahingossakaan ohi. Ja tietenkin siinä samalla hakea töitä (mikäli niitä on hakemassa).

        Olen huomannut sellasenkin, että yhä useammin mulle lähetetään työtarjouksia joita pitää hakea muutaman päivän sisällä. Ongelma on varsinkin se, että kun asun syrjäseudulla, niin monesti menee 4 tai 5 päivää ennen kuin kirje saapuu minulle.

        Vaikka kuinka monta kertaa olen lähettänyt viestiä työkkäriin ja kysynyt asiasta, mutta kukaan ei ole edes viitsinyt vastata asiaan. Kai ne tietää ettei kirjeet aina tule perille kahdessa päivässä mutta systeemiä ei voida muuttaa.

        Ja tuohan on hyvä sauma järjestää porukalle karenssia!


      • nettiin postit
        postitettu päähän kirjoitti:

        Olen huomannut sellasenkin, että yhä useammin mulle lähetetään työtarjouksia joita pitää hakea muutaman päivän sisällä. Ongelma on varsinkin se, että kun asun syrjäseudulla, niin monesti menee 4 tai 5 päivää ennen kuin kirje saapuu minulle.

        Vaikka kuinka monta kertaa olen lähettänyt viestiä työkkäriin ja kysynyt asiasta, mutta kukaan ei ole edes viitsinyt vastata asiaan. Kai ne tietää ettei kirjeet aina tule perille kahdessa päivässä mutta systeemiä ei voida muuttaa.

        Ja tuohan on hyvä sauma järjestää porukalle karenssia!

        Kannattaa tilata kaikki kirjeet myös netpostiin.
        Minä ainakin saan kaikki postit sekä paperikirjeenä, että e-kirjeenä.
        Sinne netPostiin vaan laitat rastin "te-toimisto tai vielä varmemmin "kaikki".


    • Näkymätön sota

      Haiskahtaa kiusanteolle, eli keksitään jokin "järjestelmä" joilla saadaan tuet mahdollisimman kierolla tavalla katki monelta työnhakijalta. Ihan tarkoituksenmukaista tämä touhu on. Tarvinee rukoilla suojelusta. Rukoilen teidänkin puolesta.

    • törkeäsysteemi

      Karensseja tehtaillaan joka toiselle työttömälle. Näin kunta ja valtio säästää.

      • vaivainen työtön

        Ongelmahan on se, ettei työttömillä ole ketään puolestapuhujaa politiikassa. Se on sitä populismia. On paljon fiinimpää puhua vain yrittäjyydestä ja talouskasvusta kuin puoltaa yhteiskunnan heikoimpia.

        Tosiasiahan on, että monet työttömät ovat liian voimattomia jaksaakseen alkaa puolustamaan oikeuksiaan.


      • Posti Pekka takas
        vaivainen työtön kirjoitti:

        Ongelmahan on se, ettei työttömillä ole ketään puolestapuhujaa politiikassa. Se on sitä populismia. On paljon fiinimpää puhua vain yrittäjyydestä ja talouskasvusta kuin puoltaa yhteiskunnan heikoimpia.

        Tosiasiahan on, että monet työttömät ovat liian voimattomia jaksaakseen alkaa puolustamaan oikeuksiaan.

        Jos joku poliitikko vaikka innostuisi puhumaan paremman postinkulun puolesta, että sais ne kirjeet varmasti.


      • suomi today
        vaivainen työtön kirjoitti:

        Ongelmahan on se, ettei työttömillä ole ketään puolestapuhujaa politiikassa. Se on sitä populismia. On paljon fiinimpää puhua vain yrittäjyydestä ja talouskasvusta kuin puoltaa yhteiskunnan heikoimpia.

        Tosiasiahan on, että monet työttömät ovat liian voimattomia jaksaakseen alkaa puolustamaan oikeuksiaan.

        Kansanedustaja Mika Niikko (ps) vaatii hallitusta rajoittamaan ulkomaisen rakennustyövoiman saapumista Suomeen pätevyysvaatimuksia kiristämällä, rakennusvirhevalvontaa tehostamalla ja aliurakoitsijoiden verotukseen puuttumalla.

        "On ammattiryhmiä - esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla - jotka eivät voi työskennellä ilman muodollista pätevyyttä. Miksi osin myös epäpätevät ulkomaalaiset saavat rakentaa talomme, kun rakennusvirheiden määrä on huomattavassa nousussa?" Niikko kummastelee tiedotteessa.

        Hän vetoaa siihen, että omaperustaisen asuntotuotannon takuuvirhekustannukset ovat rakennusteollisuuden mukaan yli tuplaantuneet vuodesta 2006 vuoteen 2010.

        Niikko uskoo, että esimerkiksi videoidut tarkastuspöytäkirjat dokumentoisivat piiloon jäävät rakenteet sekä lisäisivät rakentamisen huolellisuutta ja vastuuta.

        "Huolestuttavinta kuitenkin on se, että ulkomaisilla aliurakointiyrityksillä ei ole vuokratyöntekijän verovelvollisuutta ensimmäisen 6 työkuukauden aikana. Näin ollen ulkomaalaisen työntekijän ei tarvitse maksaa veroa Suomeen. Viroon rekisteröidyt yritykset voivat myös näin kiertää verojen maksamisen kokonaan, ja kotimaisten yritysten sekä suomalaisten rakennusmiesten palkkoja poljetaan."


    • Näin voi olla

      Ennen kun haki kurssille työkkärin sivuilta ja jos antoi puhelinnumeronsa kurssihakemukseen, niin puhelinumero kopioitui omiin työkkärin tietoihin. Tämän huomasin aikoinani kun en ole koskaan antanut puhelinnumeroani työkkärin tiedoksi.

      Eli miten nykyjään on, voiko työkkärin sivuilta hakea kursseille ja työpaikkoihin? Jos noin on, niin melko varmasti osoite ja puhelinnumero tiedot kopioituvat omiin tietohin?

      • TE-virkailija

        Kyllä kopioituu, koska mihinkä tahansa TE-toimiston lomakkeeseen tiedon laittaminen katsotaan tiedon luovuttamiseksi TE-toimiston käyttöön ja siten myös tiedon käyttö oletetaan myös hyväksytyksi.


    • ihmettelevä

      Minulle ei mene jakeluun, miksi yhteydenpitoa pitäisi vaikeuttaa leikkimällä, ettei ole puhelinta tai sähköpostia. Muistan, kun kännykät oli vielä vähän harvinaisempia ja minulta jäi yks työpaikka saamatta kun eivät saaneet yhteyttä. Harmitti tosi pitkään, kun myöhemmin sattuman kautta sain tietää asiasta. Ei varmaan aina pidä paikkaansa, mutta siinä tilanteessa piti: vain nopeat elävät.

    • KalleJuurela

      "Minulle ei mene jakeluun, miksi yhteydenpitoa pitäisi vaikeuttaa leikkimällä, ettei ole puhelinta tai sähköpostia."

      Tuo tulee lainsäädännöstä että viranomaisten kanssa aina ensisijaisesti asioidaan kirjallisten dokumenttien avulla. Vain näin voidaan taata, että sovitut asiat voidaan ymmärtää oikein molempien sopijaosapuolein välillä. Mutta toki työkkärien tädit eivät tuota tiedä ja näin aiheuttavat valtavat määrät karensseja kun luulevat, että työtömien tulisi päivystää puhelimiensa ääressä 24 tuntia vuorokaudessa odottamassa tätien ohjeita ja kehoituksia.

      • Ihmettelevä

        Tuo koskee ilmeisesti vaan pitkäaikaistyöttömiä. En käsitä vieläkään miksi me muut emme voisi edelleen asioida myös puhelimella tai sähköpostilla, tärkeintähän on että homma hoituu.


    • kannattaa valehdella

      Mulle valitti työkkärin tantta sitä ku en antanu työkkärille sähköpostiosoitettani.

      Kysyi onko mulla sähköpostia.

      Sanoin että on.

      Sit tantta vaati saada se.

      Kysyin onko mun pakko antaa se.

      Sano että miksen antaisi.

      Kysyin onko mun pakko vastata sähköposteihin jos annan.

      Se sano että tietysti.

      Entä jos en vastaa. Mitä sitten tapahtuu.

      Tantta katto mua ihan kierosti ja sano sitten että se nähdään sitten.

      Mä sanoin että ei mulla oo sähköpostia. Tantta oli saada hipulit ja alko inttää että sähän sanoit että sulla on jne jne.

    • kuva :)

      Hehhe :) oisit ottanu kuvan.

    • ihmettelen ny kovast

      Miten on mahdollista, että minulle tuli tekstiviestinä työtarjous mutta se ei edes näy minun kalenterissa verkossa? Eikö kaikki työtarjoukset pitäisi näkyä myös tuolla? Onko se työtarjous edes voimassa jos sitä ei verkossa näy?

      • Lykkyä tykö

        Sinun kannattaa nyt toimia pikaisesti ennen kuin joku muu nappaa tuon paikan.


      • gfghgjjdgjd
        Lykkyä tykö kirjoitti:

        Sinun kannattaa nyt toimia pikaisesti ennen kuin joku muu nappaa tuon paikan.

        Höh. Työkkärin 'työtarjous' ei ole työtarjous, vaan käsky hakea jotain paikkaa, jonka virkailija on umpisokkona vetänyt pakasta. Kyse aniharvoin on työnhakijan taitojen ja työpaikan vaatimusten mätsäämisestä, vaan summittaisesta toiminnasta, tarkoituksena tekosyy katkaista tuet. Eli todennäköistä on, että työ ei kiinnosta, siihen ei ole taitoja, se on lyhytaikainen, huonosti palkattu, työilmapiiri on sairas, ja työnhakija joutuu tärkeään näyttelijänlahjojensa testiin, esittämään, että haluaa paikan, muttei ole sopiva. Jos tämän näyttelijänesityksen pilaa, rangaistuksena voi olla tuhansien eurojen sakot karenssin muodossa.


    • 167-176

      Tekstiviesti, savumerkit ja kirjekyyhky ovat sellaisia tiedoksiantotapoja joita laki ei tunne, joten tiedoksiantoa, tässä tapauksessa työtarjousta ei ole lain mukaan tapahtunut.

      Viranomaisella on näyttövelvollisuus tiedoksiannon tapahtumisesta ja se on lain mukaan AINA lähettäjän vastuulla.

    • liisa ihmemaassa vai

      Kävin noilla sivuilla, mutta en löytänyt kohtaa mistä voi poistaa oman sähköpostiosoitteen. Mistä se löytyy? Kysyn vain kun sain selvityspyynnön työtarjouksesta jota en koskaan ole nähnyt, kun en ole tuota sähköpostitiliä käyttänyt vuosiin.

      • tee näin

        Mene osioon "Omat tiedot". Siellä voi muuttaa osoitetta yms. Hieman outo ratkaisu on se, että siellä on kenttä puhelinnumeroa varten, josta voi poistaa puhelinnumeronsa, mutta myös kenttä "Minulla ei ole puhelinta" johon voi laittaa rastin.

        En tiedä riittääkö, että poistaa puhelinnumeronsa vai pitääkö myös laittaa rasti ruutuun? Sinänsä on vallan idioottimaista, että teksti kuuluu "Minulla ei ole puhelinta", sillä eihän se kuulu työkkärille, omistaako puhelinta vai ei. Tekstin pitäisi kuulua esim. "En sitoudu olemaan puhelimitse tavoitettavissa."


      • hfgdfhgfhsfg
        tee näin kirjoitti:

        Mene osioon "Omat tiedot". Siellä voi muuttaa osoitetta yms. Hieman outo ratkaisu on se, että siellä on kenttä puhelinnumeroa varten, josta voi poistaa puhelinnumeronsa, mutta myös kenttä "Minulla ei ole puhelinta" johon voi laittaa rastin.

        En tiedä riittääkö, että poistaa puhelinnumeronsa vai pitääkö myös laittaa rasti ruutuun? Sinänsä on vallan idioottimaista, että teksti kuuluu "Minulla ei ole puhelinta", sillä eihän se kuulu työkkärille, omistaako puhelinta vai ei. Tekstin pitäisi kuulua esim. "En sitoudu olemaan puhelimitse tavoitettavissa."

        Se on sitä kyykytystä. Onkohan siellä paikka lisätiedoille? Siellä voisi kertoa, ettei halua puhelinta käytettävän yhteydenottoihin, koska haluaa kaikesta tositteen. Joillakin puhelimilla voi äänittää, mutta joillakin ei. Minun puhelintani ei saa edes kaiuttimille, jotta voisi äänittää analogisesti.


    • - Vierailija

      Tärkeintä työnhakijalle tuntuu olevan se, että on tavoittamattomissa.

      • dfgdggfdh

        Ei vaan se, että kaikesta jää tosite, koska muuten työkkärin suhteen on täysin oikeudeton. Edes kirjallinen todiste ei auta, ellei ole valmis viemään asiaa työkkärin yläpuolisille tahoille; itse he voivat kieltää jopa omat dokumenttinsa.

        Puhelinsoiton työkkäri usein 'hoitaa' niin, että jos soittaa, antaa soida vain kerran, pari, ja sitten köyhä joutuu soittamaan takaisin, jolloin virkailija on ehkä toisessa puhelussa, ja joutuu jättämään soittopyynnön, tai joutuu maksamaan puhelun omasta pussistaan. Monille puhelimen käyttö on luksusta. Siihen ei olisi varaakaan, mutta sitä ilmankin on vaikea olla.


    • jannne

      Asiani ei varsinaisesti tähän ketjuun kuulu, mutta vanhemmat ovat viisaampia, joten kerron mitä on mieleni päällä; Olen 19 vuotias nuori miespuolinen henkilö, jolla ei ole toisen asteen tutkintoa. Peruskoulu ja sen lisäopetus (10-luokka) käyty, jonka jälkeen koittanut etsiä omaa polkuani ja vuodet vietetty opiskellen mm. lukion, liiketalouden sekä rakennusalan parissa. Mikään edellämainituista ei kuitenkaan ole osoittautunut pidemmän päälle mielekkääksi, mistä syystä tutkinto uupuu edelleen. Nyt kuitenkin edessä tilanne, että olen ilman koulupaikkaa ja en haluaisi vuotta viettää syrjäytyen yhteiskunnasta, joten tekemistä kaivattaisi. Ajankohtaista myös itsenäistyminen (oma asunto jne.) Kysymykseni siis kuuluukin: mitä _järkeviä_ vaihtoehtoja minulla on esim. TE-toimiston suhteen, työhistoriaa löytyy, vähän kylläkin. Lähinnä pieniä pätkiä, joista viimeisimmässä vammauduin fyysisesti, mikä rajaa tiettyjä vaihtoehtoja pois. Tavoitteena olisi saada jotain tekemistä ajalle ennen paluuta opintielle (matkailuala?), josta mahdollisesti saisin rahaa itseni elättämistä varten jatkossa. En ole aikaisemmin ollut TE-toimistoon yhteydessä, joten kaikki tämä on minulle uutta ja hieman sekavaa byrokratiaa, jota ei nuoren aivot viellä osaa ymmärtää. Kiitos etukäteen mahdollisista vastauksista, ystävällisin terv. Janne.

      • nuorten te-asiat

        Jannelle tiedoksi. Tuossa jotain alle 25 vuotiaita koskevaa asiaa.

        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/alle_25vuotiaat/index.html

        Viestistäsi ei selviä oletko hakenut nyt tämän kevään yhteishaussa vähintään kahteen ammatilliseen oppilaitokseen. Jos olet, pitäisi asia olla kunnossa. Muutoin luulen, että 1.9.14 alk. sinulle määrättäisiin karenssi toistaiseksi ja saisit työttömyysturvaa vain ollessasi jossain toimenpiteessä.

        Sinun kannattaa ilmoittaa siitä vammasta joka rajoittaa joitakin töitä pois. Noi sun työssäolopätkät kannattaa ilmoittaa koska ne voivat vaikuttaa mahdolliseen karenssiin. Kävitkö lukion loppuun saakka vai loppuiko kesken?

        Sinänsä työkkäristä voi saada aika monipuolisesti ohjeita esim. koulutukseen ja oman alan löytämiseen. Erilaiset työharjoittelut ja työkokeilut ovat sellaisia vaihtoehtoja joissa voisi käydä katselemassa olisiko oma juttu. Näiden ajalta olet oikeutettu saamaan työmarkkinatukea vaikka sinulle muutoin olisi asetettu karenssi jos et ole hakenut kevään yhteishaussa. Työharjoittelu/kokeilu paikan voit itsekin hakea mutta myös työkkärissä on paikkoja tarjolla.

        Sinänsä ei mitenkään ihmeellistä jos nuoret ovat ymmällään näistä alle 25 vuotiaiden systeemeistä koska ei näin monimutkaisia juttuja ole aikuisillakaan.


      • nuorten te-asiat
        nuorten te-asiat kirjoitti:

        Jannelle tiedoksi. Tuossa jotain alle 25 vuotiaita koskevaa asiaa.

        http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/jos_jaat_tyottomaksi/tyottomyysturva/alle_25vuotiaat/index.html

        Viestistäsi ei selviä oletko hakenut nyt tämän kevään yhteishaussa vähintään kahteen ammatilliseen oppilaitokseen. Jos olet, pitäisi asia olla kunnossa. Muutoin luulen, että 1.9.14 alk. sinulle määrättäisiin karenssi toistaiseksi ja saisit työttömyysturvaa vain ollessasi jossain toimenpiteessä.

        Sinun kannattaa ilmoittaa siitä vammasta joka rajoittaa joitakin töitä pois. Noi sun työssäolopätkät kannattaa ilmoittaa koska ne voivat vaikuttaa mahdolliseen karenssiin. Kävitkö lukion loppuun saakka vai loppuiko kesken?

        Sinänsä työkkäristä voi saada aika monipuolisesti ohjeita esim. koulutukseen ja oman alan löytämiseen. Erilaiset työharjoittelut ja työkokeilut ovat sellaisia vaihtoehtoja joissa voisi käydä katselemassa olisiko oma juttu. Näiden ajalta olet oikeutettu saamaan työmarkkinatukea vaikka sinulle muutoin olisi asetettu karenssi jos et ole hakenut kevään yhteishaussa. Työharjoittelu/kokeilu paikan voit itsekin hakea mutta myös työkkärissä on paikkoja tarjolla.

        Sinänsä ei mitenkään ihmeellistä jos nuoret ovat ymmällään näistä alle 25 vuotiaiden systeemeistä koska ei näin monimutkaisia juttuja ole aikuisillakaan.

        Mietin vielä, että jos olet sellainen henkilö joka mieluummin oppii käytännössä ja tekee asioita kuin istuu koulun penkillä olisi oppisopimuskoulutus ehkä sinua varten. Ensin voisit käydä käytännössä kokeilemassa erilaisia töitä työkokeilun kautta ja sitten kun joku ala rupeaisi kiinnostamaan niin opiskelisit tutkinnon oppisopimuksella työpaikalla. Saisit tällöin parempaa tuloa opiskelun ajalta kuin pelkkä opintotuki. Käytännönläheinen koulutus myös takaisi paremman mahdollisuuden suoraan töihin, koska sinulla olisi myös se käytännön kokemus alasta.


      • Melkutin ja Kahaveli
        nuorten te-asiat kirjoitti:

        Mietin vielä, että jos olet sellainen henkilö joka mieluummin oppii käytännössä ja tekee asioita kuin istuu koulun penkillä olisi oppisopimuskoulutus ehkä sinua varten. Ensin voisit käydä käytännössä kokeilemassa erilaisia töitä työkokeilun kautta ja sitten kun joku ala rupeaisi kiinnostamaan niin opiskelisit tutkinnon oppisopimuksella työpaikalla. Saisit tällöin parempaa tuloa opiskelun ajalta kuin pelkkä opintotuki. Käytännönläheinen koulutus myös takaisi paremman mahdollisuuden suoraan töihin, koska sinulla olisi myös se käytännön kokemus alasta.

        Työkokeilupaikan tai -paikat voisi katsoa vähän sillä silmällä, jos sinne vaikka pääsisit jatkossa oppisopimukseen. Jos teillä natsaa työnantajan kanssa, niin se voisi tarkoittaa sinulle jalkaa ovenväliin. Työnantaja saa nimellistä korvausta sinun opettamisestasi ja sen lisäksi työkkäri lähtee melko varmasti myös tukemaan oppisopimusta.

        Nyt kannattaisi tehdä kotitöitä, miettiä työkokeilupaikkoja, kysellä oppisopimuspaikkaa ja katsoa, että firmalla menee kohtuullisesti.Sillä ei ole niinkään väliä, onko iso tai pieni työnantaja. Parhaassa tapauksessa noista kesken jääneistä kouluistakin voi olla hyötyä ja ne voivat vähän lyhentää opiskelua.


    • tuumasta toimeen

      Ilmoittaudu työkkäriin ja kysy mahdollisuutta työkokeiluun, nuorten kursseille jne.
      Voit varata ajan myös ammatinvalinnanohjaukseen eli selvitellä mille alalle kannattaa hakea. Kannattaa opiskella ala, joka työllistää esim. lähihoitaja, jos sinulla on hoivaavia taipumuksia ja henkisesti ja fyysisesti ala soveltuu.

      • Typpiä typerille

        Mutta kannattaa harkita, ennen kuin suostuu TYP-tyypiksi!


      • xruutuun
        Typpiä typerille kirjoitti:

        Mutta kannattaa harkita, ennen kuin suostuu TYP-tyypiksi!

        Vaikuttiko kirjoittaja siltä, että haluaisi jättäytyä pitkäaikaistyöttömäksi tai olisi typerä.. No ei ainakaan minusta. Kommenttisi oli asiaton.


    • nörttipoitsu

      Tiedoksi kaikille: Asioi verkossa -palvelua muokataan jatkuvasti. Seuratkaa tarkasti mitä muutoksia tulee ja mistä kohdin teillä puuttuu tai kuulu olla ruksi, jottei asiat mene täysin pipariksi.

      Pian kuulemma tulossa myös viestintämahdollisuus ko. palveluun, jolloin voi lähettää viestejä TE-toimistoon suoraan verkkopalvelusta. Kysymys kuuluu: Saako asiakas sähköisen vahvistuksen viesteihinsä, vai jäävätkö ne piiloon asiakkaalta, jolloin asiakkaalla edelleenkään ei olisi näyttöä siitä, mitä on TE-toimiston kanssa viestitetty...

      • Esko87

        Minusta tuo Asioi verkossa -palvelu on ainakin yhdellä tavalla tosi hyvä. Työsuhteeni oli päättynyt kun en sitä hommaa enää jaksanut, surkea palkka jne. Eli itse päätin työsuhteeni. No, kaveri kertoi useammalta tyypiltä jo kuulleensa että kunhan vaan työnhakijaksi verkon kautta ilmoittautuessa ilmoittaa, että päättymissyy oli määräajan päättyminen tai irtisanominen tuot. tai tal. syistä niin karenssia ei tule.

        Nykyään on kuulemma semmoinen linja työkkäreissä että pitää uskoa työnhakijaa kun tämä jotain sanoo työnsä päättymissyystä. Enää ei sitä tarkisteta, työtodistusta ei pyydetä jne. Eikä sitä pyytänyt Kela myöskään tapauksessani. Ja näin myös kävi, läpi meni = ei karenssia, työttömyyskorvaukseni rullaa ongelmitta!! Kokeilkaa vaan rohkeasti, ja jos ei meinaa onnistua niin vedotkaa vaan siihen että ei työtodistusta muiltakaan vaadita! Vaikea on byrokraattien siihen väittää vastaan jos osoitatte että ei muiltakaan ole työtodistusta pyydetty. Ja jos olette töistä itse lähteneet niin älkää vaan kertoko että niin teitte. Kuulemma sama pätee hakee työttömyysrahaa sitten Kelasta tai jostain työttömyyskassasta.

        Itse asiassa nyt kun asiaa tutkin niin löysin tälle semmoistakin vahvistusta, että Työ- ja elinkeinoministeriön nykyisessä ohjeessa (http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/540001/41540) s. 143 sanotaankin että työtodistuksia pyydetään vaan "tarvittaessa", mitä se sitten tarkoittaakin. Tähän tuo varmaan sitten perustuu ettei työtodistuksia pyydetä?! Tai voihan tämä vaihdella paikkakunnittain, en tiedä, niin epämääräinen tuo ohje on, sikäli tyypillistä viranomaisten kapulakieltä!!


      • Hermannicc
        Esko87 kirjoitti:

        Minusta tuo Asioi verkossa -palvelu on ainakin yhdellä tavalla tosi hyvä. Työsuhteeni oli päättynyt kun en sitä hommaa enää jaksanut, surkea palkka jne. Eli itse päätin työsuhteeni. No, kaveri kertoi useammalta tyypiltä jo kuulleensa että kunhan vaan työnhakijaksi verkon kautta ilmoittautuessa ilmoittaa, että päättymissyy oli määräajan päättyminen tai irtisanominen tuot. tai tal. syistä niin karenssia ei tule.

        Nykyään on kuulemma semmoinen linja työkkäreissä että pitää uskoa työnhakijaa kun tämä jotain sanoo työnsä päättymissyystä. Enää ei sitä tarkisteta, työtodistusta ei pyydetä jne. Eikä sitä pyytänyt Kela myöskään tapauksessani. Ja näin myös kävi, läpi meni = ei karenssia, työttömyyskorvaukseni rullaa ongelmitta!! Kokeilkaa vaan rohkeasti, ja jos ei meinaa onnistua niin vedotkaa vaan siihen että ei työtodistusta muiltakaan vaadita! Vaikea on byrokraattien siihen väittää vastaan jos osoitatte että ei muiltakaan ole työtodistusta pyydetty. Ja jos olette töistä itse lähteneet niin älkää vaan kertoko että niin teitte. Kuulemma sama pätee hakee työttömyysrahaa sitten Kelasta tai jostain työttömyyskassasta.

        Itse asiassa nyt kun asiaa tutkin niin löysin tälle semmoistakin vahvistusta, että Työ- ja elinkeinoministeriön nykyisessä ohjeessa (http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/540001/41540) s. 143 sanotaankin että työtodistuksia pyydetään vaan "tarvittaessa", mitä se sitten tarkoittaakin. Tähän tuo varmaan sitten perustuu ettei työtodistuksia pyydetä?! Tai voihan tämä vaihdella paikkakunnittain, en tiedä, niin epämääräinen tuo ohje on, sikäli tyypillistä viranomaisten kapulakieltä!!

        No jopas, eivät ole tajunneet, että nyt on tosi helppoa tehdä petos. Ja rahat juoksee. Niin se kehitys kehittyy.


      • certificated worker
        Esko87 kirjoitti:

        Minusta tuo Asioi verkossa -palvelu on ainakin yhdellä tavalla tosi hyvä. Työsuhteeni oli päättynyt kun en sitä hommaa enää jaksanut, surkea palkka jne. Eli itse päätin työsuhteeni. No, kaveri kertoi useammalta tyypiltä jo kuulleensa että kunhan vaan työnhakijaksi verkon kautta ilmoittautuessa ilmoittaa, että päättymissyy oli määräajan päättyminen tai irtisanominen tuot. tai tal. syistä niin karenssia ei tule.

        Nykyään on kuulemma semmoinen linja työkkäreissä että pitää uskoa työnhakijaa kun tämä jotain sanoo työnsä päättymissyystä. Enää ei sitä tarkisteta, työtodistusta ei pyydetä jne. Eikä sitä pyytänyt Kela myöskään tapauksessani. Ja näin myös kävi, läpi meni = ei karenssia, työttömyyskorvaukseni rullaa ongelmitta!! Kokeilkaa vaan rohkeasti, ja jos ei meinaa onnistua niin vedotkaa vaan siihen että ei työtodistusta muiltakaan vaadita! Vaikea on byrokraattien siihen väittää vastaan jos osoitatte että ei muiltakaan ole työtodistusta pyydetty. Ja jos olette töistä itse lähteneet niin älkää vaan kertoko että niin teitte. Kuulemma sama pätee hakee työttömyysrahaa sitten Kelasta tai jostain työttömyyskassasta.

        Itse asiassa nyt kun asiaa tutkin niin löysin tälle semmoistakin vahvistusta, että Työ- ja elinkeinoministeriön nykyisessä ohjeessa (http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/540001/41540) s. 143 sanotaankin että työtodistuksia pyydetään vaan "tarvittaessa", mitä se sitten tarkoittaakin. Tähän tuo varmaan sitten perustuu ettei työtodistuksia pyydetä?! Tai voihan tämä vaihdella paikkakunnittain, en tiedä, niin epämääräinen tuo ohje on, sikäli tyypillistä viranomaisten kapulakieltä!!

        " 143 sanotaankin että työtodistuksia pyydetään vaan "tarvittaessa", mitä se sitten tarkoittaakin. "
        Kestoltaa lyhyehköistä työsuhteista ei vaadita työtodisusta. Noin 2 viikkoa voisi olla rajana, minkä ylittävältä ajalta sitten vaaditaan työtodistus.


    • Näin ja noin

      Itse asiassa nyt kun asiaa tutkin niin löysin tälle semmoistakin vahvistusta, että Työ- ja elinkeinoministeriön nykyisessä ohjeessa (http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/540001/41540) s. 143 sanotaankin että työtodistuksia pyydetään vaan "tarvittaessa", mitä se sitten tarkoittaakin. Tähän tuo varmaan sitten perustuu ettei työtodistuksia pyydetä?! Tai voihan tämä vaihdella paikkakunnittain, en tiedä, niin epämääräinen tuo ohje on, sikäli tyypillistä viranomaisten kapulakieltä!!

      Tarvittaessa tarkoittaa, että "saa kiusata" työtöntä, jos siltä tuntuu.
      Toki jotkut luulee, että työtodistus on pakko pyytää, koska "ohjeet" niin vaativat.
      Lukeeko jossain muussa laissa, että tuota lappusta on kiikutettava työkkäriin?
      Eihän sairaslomatodistuksiakaan sinne tarvii lain mukaan kiikutella?

      • tulossa muutoksia...

        Tämä on vain väliaikainen vaihe, jolloin ajetaan alas TE-toimistojen työttömyysturvaan liittyviä toimintoja. Kaikki työttömyysturva-asiat tullaan siirtämään vuodenvaihteen jälkeen työttömyyskassojen hoidettavaksi (lausuntokierros meneillään), jolloin kassat voivat itse määritellä, miten työnhakijan pitää vahvistaa väittämiään.

        Arvelen, että alussa tulee olemaan helppoa, mutta sitten ruuvia kiristetään pienentääkseen kassojen kuluja.


    • työtön 15 vuotta

      Lähettääks työkkäri teillemuka työtarjouksia? Ei uskois, eihän se tarjous tarkoita vielä että sut otetaan töihin.27

      • rakenteellinen tyött

        "Osoitus" muutettiin "tarjoukseksi", jotta TE-toimisto voi vapaasti "tarjota" mitä työtä tahansa kelle tahansa mistä tahansa. Työnhakijan ei siis ole aivan pakko hakea "tarjottua" työtä, mutta...

        AINA SEURAA SELVITYSPYYNTÖ, JOS EI HAE TARJOTTUA TYÖTÄ! Vaikka olisi ilmoitellut TE-toimistoon mitä syytä tahansa olla hakematta.

        Siis jälkikäteen TE-toimisto harkitsee TAPAUSKOHTAISESTI, onko karenssin paikka, jos ei ole hakenut "tarjottua" työtä. Eikä missään nimessä kerro työnhakijalle etukäteen, vaikka asiaa kysyisi, tuleeko karenssi jos ei hae. Joten on parasta olla perillä lakipykälistä, jos päättää olla hakematta tarjottua työtä. Ja kuinka moni työtön osaa tulkita työttömyysturvalakia sekä TEM:n ohjeistusta?

        Tämäkin on yksi niistä TE-toimiston uusista keinoista KANNUSTAA ihmisiä hakemaan kaiken sortin töitä, vaikka huitsin nevadasta jos niikseen. Asiattomalla tavalla PAINOSTAA sanoisin minä!


      • loma mielessä
        rakenteellinen tyött kirjoitti:

        "Osoitus" muutettiin "tarjoukseksi", jotta TE-toimisto voi vapaasti "tarjota" mitä työtä tahansa kelle tahansa mistä tahansa. Työnhakijan ei siis ole aivan pakko hakea "tarjottua" työtä, mutta...

        AINA SEURAA SELVITYSPYYNTÖ, JOS EI HAE TARJOTTUA TYÖTÄ! Vaikka olisi ilmoitellut TE-toimistoon mitä syytä tahansa olla hakematta.

        Siis jälkikäteen TE-toimisto harkitsee TAPAUSKOHTAISESTI, onko karenssin paikka, jos ei ole hakenut "tarjottua" työtä. Eikä missään nimessä kerro työnhakijalle etukäteen, vaikka asiaa kysyisi, tuleeko karenssi jos ei hae. Joten on parasta olla perillä lakipykälistä, jos päättää olla hakematta tarjottua työtä. Ja kuinka moni työtön osaa tulkita työttömyysturvalakia sekä TEM:n ohjeistusta?

        Tämäkin on yksi niistä TE-toimiston uusista keinoista KANNUSTAA ihmisiä hakemaan kaiken sortin töitä, vaikka huitsin nevadasta jos niikseen. Asiattomalla tavalla PAINOSTAA sanoisin minä!

        Ei auta muu kuin hakea jokaista tarjottua työtä. Vaikka toiselta puolelta maata.

        Mutta voihan sitä käyttää hyväksikin, ottaa haastattelun pienenä lomana, sillä TE-toimistohan joutuu korvaamaan matkat ja yöpymisen!


      • Mitä tää on
        loma mielessä kirjoitti:

        Ei auta muu kuin hakea jokaista tarjottua työtä. Vaikka toiselta puolelta maata.

        Mutta voihan sitä käyttää hyväksikin, ottaa haastattelun pienenä lomana, sillä TE-toimistohan joutuu korvaamaan matkat ja yöpymisen!

        Jos hakee töihin, niin eihän se tarkota, että sut otettaisiin töihin. Miksi siis hakea töihin? Ja toiset hyväkkäät: Ei kannata hakea töihin, koska sä saatat joutua töihin.

        Ihmeellisiä ajatuskulkuja. Ei ymmärrä.


      • tätäkö tää on?
        Mitä tää on kirjoitti:

        Jos hakee töihin, niin eihän se tarkota, että sut otettaisiin töihin. Miksi siis hakea töihin? Ja toiset hyväkkäät: Ei kannata hakea töihin, koska sä saatat joutua töihin.

        Ihmeellisiä ajatuskulkuja. Ei ymmärrä.

        Siis itse olet valmis lähtemään toiselle puolelle Suomea ihan tuosta vain? Siis menemään vaikka siivojaksi Kajaaniin, vaikka nyt asuisitkin Hangossa ja olet koulutukseltasi hienomekaanikko?


      • Mitä tää on
        tätäkö tää on? kirjoitti:

        Siis itse olet valmis lähtemään toiselle puolelle Suomea ihan tuosta vain? Siis menemään vaikka siivojaksi Kajaaniin, vaikka nyt asuisitkin Hangossa ja olet koulutukseltasi hienomekaanikko?

        Hankolaiselle hienomekaanikolle ei kukaan tarjoa siivoojan paikkaa Kajaanista, joten kysymyksesi on täysin hypoteettinen.


      • tätä tää on!
        Mitä tää on kirjoitti:

        Hankolaiselle hienomekaanikolle ei kukaan tarjoa siivoojan paikkaa Kajaanista, joten kysymyksesi on täysin hypoteettinen.

        Eipäs ole! Luepa hallituksen viimeisin rakennepoliittinen ohjelma. Siellä sanotaan suoraan, että TE-toimiston on tarjottava töitä laajasti maakuntarajojen ulkopuolelta ja yli ammattirajojen. Ja tämä viesti on jo toimitettu TE-toimistojen aluejohtajille, jotka ovat alkaneet patistaa virkailijoitaan toimimaan ohjeen mukaisesti.

        Ja koska johtajien pitää raportoida ylöspäin tilastomuodossa, lähtee työtarjouksia ulos TE-toimistosta kuin kännipask-aa juhannusaamuna sillikauppiaasta, sillä virkailija parat eivät ole saanut minkäänlaista ohjeistusta, kuinka valikoida mitä tarjouksia lähettää kenellekin!


      • Mitä tää on
        tätä tää on! kirjoitti:

        Eipäs ole! Luepa hallituksen viimeisin rakennepoliittinen ohjelma. Siellä sanotaan suoraan, että TE-toimiston on tarjottava töitä laajasti maakuntarajojen ulkopuolelta ja yli ammattirajojen. Ja tämä viesti on jo toimitettu TE-toimistojen aluejohtajille, jotka ovat alkaneet patistaa virkailijoitaan toimimaan ohjeen mukaisesti.

        Ja koska johtajien pitää raportoida ylöspäin tilastomuodossa, lähtee työtarjouksia ulos TE-toimistosta kuin kännipask-aa juhannusaamuna sillikauppiaasta, sillä virkailija parat eivät ole saanut minkäänlaista ohjeistusta, kuinka valikoida mitä tarjouksia lähettää kenellekin!

        Siellä ei puhuttu mitään hankolaisista hienomekaanikoista, jotka lähetettäisiin siivoojiksi Kajaaniin. Hangosta Kajaaniin päivittäinen työmatka on yli 3 tuntia.


      • vihainen työtön
        rakenteellinen tyött kirjoitti:

        "Osoitus" muutettiin "tarjoukseksi", jotta TE-toimisto voi vapaasti "tarjota" mitä työtä tahansa kelle tahansa mistä tahansa. Työnhakijan ei siis ole aivan pakko hakea "tarjottua" työtä, mutta...

        AINA SEURAA SELVITYSPYYNTÖ, JOS EI HAE TARJOTTUA TYÖTÄ! Vaikka olisi ilmoitellut TE-toimistoon mitä syytä tahansa olla hakematta.

        Siis jälkikäteen TE-toimisto harkitsee TAPAUSKOHTAISESTI, onko karenssin paikka, jos ei ole hakenut "tarjottua" työtä. Eikä missään nimessä kerro työnhakijalle etukäteen, vaikka asiaa kysyisi, tuleeko karenssi jos ei hae. Joten on parasta olla perillä lakipykälistä, jos päättää olla hakematta tarjottua työtä. Ja kuinka moni työtön osaa tulkita työttömyysturvalakia sekä TEM:n ohjeistusta?

        Tämäkin on yksi niistä TE-toimiston uusista keinoista KANNUSTAA ihmisiä hakemaan kaiken sortin töitä, vaikka huitsin nevadasta jos niikseen. Asiattomalla tavalla PAINOSTAA sanoisin minä!

        Tervetuloa työttömän maailmaan.Niin kiitos vaan .Kuukausi työttömänä ja tuntuu kuin olisi jo vuoden ollut narsistisessa työpaikassa.täällä virkaintoiset muijat syyllistyneet kiusaamaan työttömiä ihmisiä joillain hemputin virkaintosilla selvityspyynnöillä.eväävät työttömien ansiosidonnaisen päivärahan,vaikeuttavat jo ennestään työttömän henkilön heikkoa itsetuntoa,poletaan maahan niin kauan että multakerros peittää. Voi luoja ,toivottavasti tuollaiset virkaintoiset ,kaksinaamaiset saavat maistaa omaa lääkettä tai ainaki pietarin portilla tehköön selvityksen teoistaan.


      • SPUTNIK
        rakenteellinen tyött kirjoitti:

        "Osoitus" muutettiin "tarjoukseksi", jotta TE-toimisto voi vapaasti "tarjota" mitä työtä tahansa kelle tahansa mistä tahansa. Työnhakijan ei siis ole aivan pakko hakea "tarjottua" työtä, mutta...

        AINA SEURAA SELVITYSPYYNTÖ, JOS EI HAE TARJOTTUA TYÖTÄ! Vaikka olisi ilmoitellut TE-toimistoon mitä syytä tahansa olla hakematta.

        Siis jälkikäteen TE-toimisto harkitsee TAPAUSKOHTAISESTI, onko karenssin paikka, jos ei ole hakenut "tarjottua" työtä. Eikä missään nimessä kerro työnhakijalle etukäteen, vaikka asiaa kysyisi, tuleeko karenssi jos ei hae. Joten on parasta olla perillä lakipykälistä, jos päättää olla hakematta tarjottua työtä. Ja kuinka moni työtön osaa tulkita työttömyysturvalakia sekä TEM:n ohjeistusta?

        Tämäkin on yksi niistä TE-toimiston uusista keinoista KANNUSTAA ihmisiä hakemaan kaiken sortin töitä, vaikka huitsin nevadasta jos niikseen. Asiattomalla tavalla PAINOSTAA sanoisin minä!

        HAKEKAA SÄHKÖPOSTILLA SITÄ TYÖTÄ SUORAAN TYÖNANTAJALTA

        KÄYTTÄKÄÄ POHJANA TYÖKKÄRIN EMAILIA JATKOLÄHETYKSENÄ, NIIN VARMASTI ETTE SAA TYÖPAIKKAA


        MUTTA TEILLÄ ON TODISTE TYÖNHAUSTA


      • Samaa mieltä
        tätä tää on! kirjoitti:

        Eipäs ole! Luepa hallituksen viimeisin rakennepoliittinen ohjelma. Siellä sanotaan suoraan, että TE-toimiston on tarjottava töitä laajasti maakuntarajojen ulkopuolelta ja yli ammattirajojen. Ja tämä viesti on jo toimitettu TE-toimistojen aluejohtajille, jotka ovat alkaneet patistaa virkailijoitaan toimimaan ohjeen mukaisesti.

        Ja koska johtajien pitää raportoida ylöspäin tilastomuodossa, lähtee työtarjouksia ulos TE-toimistosta kuin kännipask-aa juhannusaamuna sillikauppiaasta, sillä virkailija parat eivät ole saanut minkäänlaista ohjeistusta, kuinka valikoida mitä tarjouksia lähettää kenellekin!

        Nimenomaan näin se menee, kyse tilastoista, ei meistä ihmisistä. Ei voinut kuin nauraa tuota "kännipaska"- ilmaisua, niin osuvasti sanottu :)


    • +1+1

      "Ei auta muu kuin hakea jokaista tarjottua työtä. Vaikka toiselta puolelta maata."

      Näin on että ennalta ei kannata kieltäytyä hakemasta työtä, sillä tuo tulkitaan työstä kieltäytymiseksi - vaikka itseasiassa työsuhdetta ei ole vielä olemassa.

      Että helsinkiläisen on parempi hakea vaikka Inariin työhön jos työkkäri sellaisen tarjouksen esittää. Asia jää työnantajan harkintaan, että ottaako työhön.

      Mutta asiaan tulee mutkia matkaan, kun viranomaiset päättävät perustaa työpaikkavarannon, minne sitten palkataan hankalia työttömiä satojenkin kilometrien päästä.

      • Hynkkä P. Hepponen

        Taitaa olla ihme fakiiri tämä henkilö jolle on tarjottu työpaikkaa 400 kilometrin päästä. Ilmeisesti ainutlaatuinen osaaja! Vai onko sitten sellainen vempula kuten armeijassa sanottiin, että virkailijalta on hermo pettänyt ja on päättänyt pistää kunnon tarjouksen, Ihmetellään yhdessä. Kolmas vaihtoehto on tietysti vielä provoilija.


      • Hynkkä P. Hepponen
        Hynkkä P. Hepponen kirjoitti:

        Taitaa olla ihme fakiiri tämä henkilö jolle on tarjottu työpaikkaa 400 kilometrin päästä. Ilmeisesti ainutlaatuinen osaaja! Vai onko sitten sellainen vempula kuten armeijassa sanottiin, että virkailijalta on hermo pettänyt ja on päättänyt pistää kunnon tarjouksen, Ihmetellään yhdessä. Kolmas vaihtoehto on tietysti vielä provoilija.

        Yksi vaihtoehto vielä: Lapin erämaissa asuva.


      • aslak konttivaara
        Hynkkä P. Hepponen kirjoitti:

        Yksi vaihtoehto vielä: Lapin erämaissa asuva.

        Itte asun Käsivarressa ja kyllä niitä työtarjouksia satojen kilometrien päähän kodistani on tullu. Hakeahan se pittää ettei putoa pienestä budjetista pohja. Ei ole varaa karenssiin. Mutta eipä ole töitä tullut.


      • +1+1

        "Mutta asiaan tulee mutkia matkaan, kun viranomaiset päättävät perustaa työpaikkavarannon, minne sitten palkataan hankalia työttömiä satojenkin kilometrien päästä. "

        Tässä vielä täydennän, että noilla pitkien matkojen päähän osoituksilla ei tietenkään tarjota oikeata työtä, vaan palkatonta työtä tarjotaan. Saattaa muutama paikka olla palkkatuettuakin työtä, mutta ideana on se, että tempputyötä voidaan tarjota satokenkin kilmometrien päähän hankalille työttömille.


      • 2+2
        +1+1 kirjoitti:

        "Mutta asiaan tulee mutkia matkaan, kun viranomaiset päättävät perustaa työpaikkavarannon, minne sitten palkataan hankalia työttömiä satojenkin kilometrien päästä. "

        Tässä vielä täydennän, että noilla pitkien matkojen päähän osoituksilla ei tietenkään tarjota oikeata työtä, vaan palkatonta työtä tarjotaan. Saattaa muutama paikka olla palkkatuettuakin työtä, mutta ideana on se, että tempputyötä voidaan tarjota satokenkin kilmometrien päähän hankalille työttömille.

        Tarjotun työn pitää olla pysyväisluontoista, TTL 2 a luku 6§ 2 mom., jotta sitä voidaan pakottaa hakea.

        TEM/1446/00.11.03/2012, 2.1: "Pysyväisluontoisena pidetään ainakin työtä, joka kestoltaan riittää täyttämään työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan 34 kalenteriviikon työssäoloehdon."

        Luultavasti TE-toimistolle riittää kuitenkin se 6 kk, jotta ne pitää sitä pysyväisluonteisena.


      • uusi ohjeistus
        2+2 kirjoitti:

        Tarjotun työn pitää olla pysyväisluontoista, TTL 2 a luku 6§ 2 mom., jotta sitä voidaan pakottaa hakea.

        TEM/1446/00.11.03/2012, 2.1: "Pysyväisluontoisena pidetään ainakin työtä, joka kestoltaan riittää täyttämään työttömyyspäivärahan edellytyksenä olevan 34 kalenteriviikon työssäoloehdon."

        Luultavasti TE-toimistolle riittää kuitenkin se 6 kk, jotta ne pitää sitä pysyväisluonteisena.

        Uusi TEM/566/00.03.05.02/2014: Kaikkea asiointia ollaan tekemässä sähköiseksi, joten jossain vaiheessa on mahdotonta olla käyttämättä Asioi verkossa -palvelua. Jo nyt määräätään em. ohjeistuksessa, että työnhaku käynnistetään sähköisesti tai asioimalla TE-toimistossa. Koska TE-toimistojen palvelua supistetaan, niin esim. syrjäkylillä ei enää ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää sähköistä palvelua.


      • Simmosia
        uusi ohjeistus kirjoitti:

        Uusi TEM/566/00.03.05.02/2014: Kaikkea asiointia ollaan tekemässä sähköiseksi, joten jossain vaiheessa on mahdotonta olla käyttämättä Asioi verkossa -palvelua. Jo nyt määräätään em. ohjeistuksessa, että työnhaku käynnistetään sähköisesti tai asioimalla TE-toimistossa. Koska TE-toimistojen palvelua supistetaan, niin esim. syrjäkylillä ei enää ole muuta mahdollisuutta kuin käyttää sähköistä palvelua.

        Jeps, monien palstalla kirjoittaneiden toivomus on kuultu ja TE-toimistoja on suljettu lukuisilta paikkakunnilta. Eikä se varmasti tähän asti toteutettuihin jää. Sanokaa minun sanoneen, että lisää lakkauttamisia nähdään. Joidenkin lopullista toivetta TE-toimistojen lakkauttamisesta ei ehkä toteuteta ainakaan aikoihin, mutta taatusti saamme jatkossa asioida enemmän suoraan Kelan ja kassojen kanssa. Hyvä vai paha, tiedä häntä. Siinä on puolensa ja puolensa. Oma epäilys on, että lepsummaksi homma tuskin menee, kun maksajat alkavat syynätä asioita. Ja kunnatkin tulee mukaan leikkiin.


      • huonompaan vaan...
        Simmosia kirjoitti:

        Jeps, monien palstalla kirjoittaneiden toivomus on kuultu ja TE-toimistoja on suljettu lukuisilta paikkakunnilta. Eikä se varmasti tähän asti toteutettuihin jää. Sanokaa minun sanoneen, että lisää lakkauttamisia nähdään. Joidenkin lopullista toivetta TE-toimistojen lakkauttamisesta ei ehkä toteuteta ainakaan aikoihin, mutta taatusti saamme jatkossa asioida enemmän suoraan Kelan ja kassojen kanssa. Hyvä vai paha, tiedä häntä. Siinä on puolensa ja puolensa. Oma epäilys on, että lepsummaksi homma tuskin menee, kun maksajat alkavat syynätä asioita. Ja kunnatkin tulee mukaan leikkiin.

        Huonoa tuossa muutoksessa on ainakin se, että kun työttömyysturvaan liittyvät asiat siirtyvät kassoille (kuten on tarkoitus jo vuodenvaihteessa), niin lainsäädäntö ei enää suojaa työttömiä kuten tähän asti: Hallintolaki ei koske kassoja, sillä ne eivät ole julkisoikeudellisia laitoksia.


    • ihmettelen suurest

      Meikäläisen Asioi verkossa sivulla pomppii kalenterissa asioita edes takaisin koko ajan. Välillä näkyy jokin vanha työtarjous, seuraavana päivänä se on poissa, ja sitten päivän päästä se taas näkyy. Välillä on valkoisella ja välillä harmaalla pohjalla. Ihme touhua!

    • pomppii ne

      Jos siel on viirus? Kantsii tehä kirjallinen sopimus ja vaikka 10 vuodeksi. Saa pomppia kirjaimet sähköisessä palvelussa jatkossa miten vaa ja vastuu päivämäärän siirtämisestä eteenpäin on työkkärillä.

      • waukkelis wau

        "Hallintolaki ei koske kassoja, sillä ne eivät ole julkisoikeudellisia laitoksia."
        Eli he saavat tehdä mitä vaan, ilman sanktioita? Wau ;) taitaa olla aika psykopaatteja sitten työssänsä.


    • hoomollina

      Minultakin on kadonnut kaikki vanhat työtarjoukset netti-almanakasta. Mitähän se tarkoittaa?

      • sitä odotellessa...

        Se tarkoittaa että olet "mies vailla menneisyyttä". Voit siis aloittaa puhtaalta pöydältä ja sepittää itsellesi sopivan historian. Ota mallia TE-toimiston virkailijoista, ne vasta osaakin sepittää!

        Totta puhuen, siellä TE-toimistossa ahkeroi työllistämistuella joukko nörttejä, jotka yrittävät saada aikaiseksi toimivan järjestelmän. Sitä odotellessa tuo almanakka tulee vilkumaan kuin jouluvalot.


    • dshjjsd898udskjd

      Miksiköhän saan kaikki asiointeihini sähköpostitse vastaukset pian ja hyvin asianmukaisesti TE-toimistolta? Ikinä ei ole ollut mitään ongelmia. helmpompaa kuin soittelu kun ei tartte jonottaa. Mitään muita "sähköisiä" palveluja en käytä. Miksi pitäisi? Kun s-posti keksitty.

    • potuttaa verkkoskeid

      Miksiköhän tuo verkkopalvelu tökkii aina viikonloppuisin? Silloinhan sitä ehtisi siellä käydäkin, mutta kun ei pääse!

      • ei toivoa...

        TE-toimisto yrittää vimmatusti saamaan systeeminsä toimimaan. Ei toivoa, jos on päättelemistä siitä, kuinka siellä muutenkin törttöillään.


    • +1+1

      Olin typin sairaanhoitajan puheilla tammi- tai helmikuussa 2014 ja jo tuolloin työkkärin järjestelmä että typin järjestelmä nikotteli. Täti ei kuulemma voinut taata käyntiäni puheillaan, että saankohan karenssin kun hän ei pääse asioitani järjestelmään kirjaamaan. Totesin tädille, että kaikki mitä tässä olemme keskutelleet ovat tallentuneet kuvanauhalle ja ääninauhalle. Sitten pyysin häntä kirjoittamaan vapaamuotoisen dokumentin vierailustani hänen luonaan.

    • 25454545
      • nro 2

        Sama mulla.


      • nro 3
        nro 2 kirjoitti:

        Sama mulla.

        Samaa pukkaa. Todella hienoa, TE-toimisto tyrkkää työnhakijoita verkkopalveluun, joka ei toimi! Tyypillistä työkkäriä!


    • ruksiavaan

      Olipa hyvä, että joku aiemmin neuvoi katsomaan omista tiedoista muutoksia. Ja siitä ruksittamisesta. Aiemmin en ollu hoksannu, että pitää mennä sen omiin suunnitelmiin ja sieltä vielä painaa kahdesta palkista se toinen, jossa yllättäen lukikin ruudut kyllä/ei. Päivämäärä ois menny ylihuomenna ohi ja melko varmasti ois pitäny tehdä lisäselvityksiä, jos tuota osiota en ois löytäny. Painelkaa kaikki mahdollisia kenttiä ja vielä siitäki eteenpäin, ettei tule ylläreitä. Kiitos tälle palstalle, tuli tarkistettua tarkemmin omat sivut.

      • tarkennusta please!

        Voisitko vähän tarkentaa, mistä löysit ruutuja kyllä/ei. Siis aloitussivusta menit minne ja painoit mitä painiketta?


      • rasti ruutuun

        Joo, se on "ansa", jota monet ei varmaan huomaa.


    • ruksiavaan

      Siis mulla luki omilla sivuilla kalenterin alla, "haen työtä ja päivämäärä". Sen jälkeen ku paino tuota kohtaa, neuvo siirtymään omaan suunnitelmaan. Sieltä taas avautu kaks vihreää vierekkäistä palkkia, josta oikean puoleista painoin. Yllättäen tuli teksti taas "haen työtä....", sen vieressä kaks laatikkoa kyllä/ei ja lisäksi voi kirjottaa lisätietoja. Toivottavasti löydätte. Ihmettelin vain sitä, että jossain vaiheessa kävin tuolla, mutta painaessa sitä oikeaa palkkia, näky vain yläosaa tekstistä ja sitte juttu unohtu. Jos laitat lisätietoja, vaikkapa "olen hakenut työtä jne.", kun sen lähettää, voi samalla tallentaa omalle tietokoneelle. Huh, olipa vaikea selitys... :D Kait ois karenssia pukannu, ellei ois ilmottanu laitettuun päivämäärään mennessä tietoa?

    • nelliihanna

      täh? kuinka sä nyt karenssin saat jos olet saanut työtarjouksen ja kirje on ollut 4 päivää matkalla? voithan silloinkin hakea työtä. ei sua varmaan haittaa jos paikka on jo täytetty.

    • tarckka

      Kysymys ei tainnu liittyä mitenkään työtarjoukseen, vaan siihenä, että jokaisella on se oma suunnitelma siellä sivuilla. Jos sulla esim. lukee "haen työtä 5.9.2014" (päivämäärä on te-tston laittama), sun pitää käydä omassa suunnitelmassa kuittaamassa ennen päivämäärän umpeutumista, että näin on tapahtunut eli kyllä/ei ruksi. Jos tuota ei tee, te-tsto kyllä kyselee perään, miksi omaa suunnitelmaa ei ole noudatettu ja pahimmassa tapauksessa katsovat niin, ettet ole edes viitsinyt toimia asian eteen mitenkään, jos kuittausta ei ole. Yleensä sitten tuo päivämäärä taas siirtyy uuteen ja sama homma. Kannattaa olla tarkkana.

    • mistä ihmeestä???

      MITÄ HÄH!

      Ei mulla näy mitään tuollaista kalenterin alla, vaikka siellä työtarjouksia onkin. Lukee vain tarjous ja alla teksti että "ota yhteyttä TE-toimistoon".

      Ja jos menen omaan suunnitelmaan, niin siellä lukee, ettei mitään muutoksia voi tehdä verkossa, jos haluat muutoksia tehdä, niin ota yhteyttä TE-toimistoon.

      Onko nyt porukoilla käytössä eri versioita samasta ohjelmasta vai mitä????

    • tyttönen

      Minulla juuri keskeytettiin työmarkkinatuen maksaminen kun en huomannut kuitata työllistymissuunnitelmassa mainittuja "haen työpaikkaa/työkokeilua/palkkatukipaikkaa" -kohdasta kyllä tai ei. Virkailija jonka kanssa vuosi sitten tein työllistymissuunnitelman ei koskaan kertonut minulle että minun pitäisi tuollainen tehdä enkä ollut huomannut sitä verkkopalvelusta, koska minulle ei sitä oltu neuvottu! Nyt sitten kuun lopussa tuli tuo määräpäivä ja meni ohi, enkä tietysti tajunnut niitä sieltä kuitata tehdyiksi. Nyt tuli selvityspyyntö ja tuet keskeytetty, kauanko tommonen selvitys kestää? haenko nyt sitten toimeentulotukea että saan laskut maksettua ja ruokaa kaupasta? apua!!

    • Rukoilemaan vaan

      Kyl nää uudistukset on sitä varten, että saadaan moni pois nyt tuelta keinolla millä hyvänsä. Itselläni lukee Suunnitelma > Sovitut tehtävät.
      Haen työpaikkoja 31.12.2015 mennessä. Tehty > Kyllä, Ei (ruksaamattomia) Lisätietoja boxi, mihin voikin laittaa kaikkee vaatimuksia :D:D
      Sitten lukee että TE-toimisto ottaa yhteyttä lokak.lioppuun asti mennessä. Ei oo oma virkailija vastannu viikkoon tiedusteluihin. Ihanaa että kohta loppuu nämäkin laitokset, mut pahin on vasta tulossa.

    • tyttönen

      Nimenomaan, tuo kohta missä pitää ruksata ne tavoitteet tehdyiksi oli monen mutkan takana, ja koska järjestelmä oli itselle täysin uusi ja vieras niin en sellaista kohtaa yksinkertaisesti edes tajunnut etsiä. Oletin vain että tavoitteet uusitaan seuraavalla käynnillä. No nyt sitten ilmeisesti haen sitä toimeentulotukea, kun en tiedä kauanko selvitys kestää ja tuleeko tästä mokastani (joka on mielestäni virkailijan virhe, joka ei tälläistä minulle neuvonut) karenssia. Kellään ollut samaa tilannetta?

      Kyllä saa olla to-del-la tarkka että uusii cv-netin ajoissa, kuittaa tavoitteet rakseilla verkkopalvelussa tehdyiksi yms yms, ja kuittaa saadut työtarjoukset haetuiksi.

      Tiedoissani myös lukee että te-toimisto ottaa yhteyttä lokakuun alussa, entäs jos eivät otakaan? pitääkö minun soittaa sitten sinne? varmaan siitäkin sitten voi karenssi tulla jos eivät jostain syystä otakaan yhteyttä vaikka verkkopalvelussa niin lukee.

    • mistä ihmeestä???

      Kysymys: Onko kaikilla teillä, joilla on noita ruutuja johon raksuttaa kyllä/ei, käytössä cv-netti?

      Minulla ei ole, ja siksi kait minun ei myöskään tarvitse täytellä mitään tuonne verkkopalveluun.

      Ja jos näin on, EN MYÖSKÄÄN KOSKAAN AIO RYHTYÄ MIHINKÄÄN CV-NETTI-HOMMAAN! SILLÄ TUOLLAINENHAN ON IHAN SAIRASTA!

      • htm.

        Ei ole CV-nettiä, silti minun pitää se rasti laittaa, että olen hakenut töitä. Muuten siitä lähtee automaattisesti lausunto työttömyyskassaan.


      • mistä ihmeestä???
        htm. kirjoitti:

        Ei ole CV-nettiä, silti minun pitää se rasti laittaa, että olen hakenut töitä. Muuten siitä lähtee automaattisesti lausunto työttömyyskassaan.

        No sitten on asia päivänselvä: on olemassa eri versioita samasta palvelusta, jossa toisilla on tuo ominaisuus ja toisilla ei. Varmaan on niin, että on uusittu järjestelmää ja sitä koeajetaan joillakin, ennen kuin se otetaan laajemmin käyttöön.

        Vai voiko se johtua siitä, etten ole antanut sähköpostiosoitettani TE-toimiston käyttöön?


    • Herraa avuksi vaan

      Ei ole CV nettiä mullakaan käytössä. Ellei joku viranomaisrikollinen ole sitä sitten laittanut toimintaan. Ei oo tullu työtarjouksiakaan. Mulla on kyllä toi ruksitus kohta, eli' > Haen työpaikkoja 31.12.2015 mennessä. Tehty > Kyllä, Ei (ruksaamattomia) Lisätietoja boxi. En oo laittanu mitään niihin. En kyl rupee stressaa ja tsiikaa joka päivä tietojani, menee jo kiusauksen puolelle. Ollaan sit ilman tukea ja näännytään raamattu rinnalla.

      "Tiedoissani myös lukee että te-toimisto ottaa yhteyttä lokakuun alussa, entäs jos eivät otakaan? pitääkö minun soittaa sitten sinne? varmaan siitäkin sitten voi karenssi tulla jos eivät jostain syystä otakaan yhteyttä vaikka verkkopalvelussa niin lukee."

      Nimenomaan tavoite on olla ottamatta yhteyttä ja poikkasta tuet. Eikös Te-toimiston pitäisi todistaa se, että on soitettu, mutta ei tavoitettu, ja eihän
      niin voi poikkasta tukia, jos ei tavoita? No ihan saman syödään matoja ja lunta sitten.

      • mitä ihmettä???

        Oletko antanut sähköpostiosoitteesi työkkärille?


      • Te narsisteja?

        Joku täällä neuvoi, että menee paikan päälle nauhurin kanssa, sit vaa uusit siinä työnhakusi, ja pudotetaan se uusimislappu sitten johonkin poksiin? Aulasta pyydät leimaa lappuun jossa mainitaan käyntipäivämäärä, ja allekirjoitus ja mielellään myös seuraava uusintapäivämäärä 100 vuoden päähän. Itelläni on työhakusuunnitelma 2015 vuoteen loppuun allekirjoitettuna ja leimalla, sekä orjatöiden kielolla. Eli jos poikkastaan tuet ennen sitä, niin täysin laittomaksi menee.


    • sibus

      Kyllähän nuo käynnit syö pankkitunnuksia kovasti, jos joutuu jatkuvasti tietojaan tarkistaan. Mulla oli parisen kuukautta sitte tuo te-toimisto ottaa yhteyttä, mutta sitte vaan jatku puolella vuodella ilman mitään sen kummempaa. Eli ei ne välttämättä ota yhteyttä, vaan automaattisesti jatkuu toistaseksi voimassa olevana. Nuo ruksit kyllä pitää sitte laittaa viimestään, ku aika alkaa päättymään. Kukaan ei mullekaan tuosta kertonu, mutta vahingossa pyörittelin omia sivuja.

      • mitä kuka häh...

        Oletko antanut sähköpostiosoitteesi työkkäriin? Nimittäin näyttää siltä, että vain niitä pakotetaan rastihommiin, jotka ovat antaneet sähköpostiosoitteensa!


    • tyttönen

      Mä oon kyllä antanut meiliosoitteen ja siihen tuleekin harva se päivä eri kurssien mainoksia tyyliin "Hanki suunta elämällesi", "Löydä omat vahvuutesi" yms. Ja on cv-netti myös siis. Kyllä itsekin uusien sivujen tullessa niitä pyörittelin ja ihmettelin, mutta en vaan tota ruksaa kyllä tai ei -kohtaa löytänyt ennenkuin nyt kun olikin etusivulle ilmestynyt kalenterin alle "selvityspyyntö"-teksti. Mielestäni ehdottomasti jokaiselle pitäisi tuota suunnitelmaa virkailijan kanssa tehdessä selvittää ja näyttää että netistä löytyy tuollainen mikä on tärkeää käydä rastimassa, muuten menee tuet katkolle. Mutta siinäpä onkin työkkärille nyt hyvä keino pudottaa monet tuilta, kun eivät siitä kerrokaan.

    • 3534534

      Noista useiden satojen kilometrien työtarjouksista voi kieltäytyä ilman karenssia.
      Työtön voi lähtökohtaisesti kieltäytyä työstä, joka sijaitsee yli 80 kilometrin päästä kotoa.Ilman karenssia. Tuo yli 80 km perustuu lakiin. Siitä on hyvä mainita kieltäytyessä. Kannattaa myös valehdella ettei ole autoa käytettävissä, ei sähköpostia, eikä kännykkää. Pitää vaatia TE-toimiston toimittamaan kaikki kirjallisina kirjeinä postiin. Näin toimimalla TE-toimisto ei pysty kyykyttämään ja antelemaan karensseja. Jos on kertonut omistavansa auton voi kertoa, että auto on rikki tai mennyt lunastukseen tai olet myynyt sen. Muistakaa, että nuo työmatkakulut joutuvat TE-toimisto tai sossu korvaamaan. Samoin työhaastatteluiden matkakulut. Eli aina laskua niin paljon kuin pystyy TE-toimistoille.

      http://www.iltasanomat.fi/tyoelama/art-1288602151138.html

      • pientä printtiä...

        Uusin Työttömyysturvalaki sanoo näin:

        "Henkilöllä on pätevä syy kieltäytyä vastaanottamasta hänen työssäkäyntialueensa ulkopuolelta tarjottua työtä, jos:
        1) työpaikkaan olisi työ- ja elinkeinotoimiston arvion mukaan saatavissa sellaisia sopivia työntekijöitä, joiden työssäkäyntialueella avoin työpaikka sijaitsee;
        2) työ ei ole pysyväisluonteista toimeentulon turvaavaa kokoaikatyötä;
        3) uudella paikkakunnalla ei ole saatavissa henkilölle ja hänen perheelleen sopivaa asuntoa;
        4) työn vastaanottamista on työnhakijan kielitaito huomioon ottaen pidettävä kohtuuttomana; tai
        5) henkilöllä on painava henkilökohtainen syy olla vastaanottamatta kyseistä työtä."

        Siis: Kyllä voi olla pakko hakea työtä myös työssäkäyntialueensa ulkopuolelta, jos mikään em. pykälistä ei vapauta velvollisuudesta.


    • tampereentyökkäri

      Eipä mullekaan työkkärissä kukaan vaivautunut kertomaan tuosta rasti ruutuun velvoitteesta. Näin niitä karensseja saadaan tehtailtua varmaan sadoille. Ahdistaa kun muutenkin on työttömänä todella tiukkaa ja sitten vielä karensseja siihen ahdinkoon päälle! Toimeentulotuestakin tiputetaan heti 20% pois. Turhan kovat on rangaistukset!

      • miten ketään voidaan

        Sitä en vain voi tajuta, miten ketään voidaan ylipäätään velvoittaa verkossa asioimiseen? Vai oletko antanut työkkäritädin kirjata työllistymissuunnitelmaasi, että sitoudut Asioi verkossa -palveluun?

        Siinä tapauksessa ei voi muuta kuin ihmetellä hölmöyttäsi!


      • pidä pintasi
        miten ketään voidaan kirjoitti:

        Sitä en vain voi tajuta, miten ketään voidaan ylipäätään velvoittaa verkossa asioimiseen? Vai oletko antanut työkkäritädin kirjata työllistymissuunnitelmaasi, että sitoudut Asioi verkossa -palveluun?

        Siinä tapauksessa ei voi muuta kuin ihmetellä hölmöyttäsi!

        Ei sinua voida kai velvoittaa, sen kun käyt aina ilmoittamassa paikan päällä työkkärissä hakeneesi töitä tai mitä nyt milloinkin.


    • sanokaa minun sanone

      Kyllä se vain on niin, pojat ja tyttelit, että pian me istutaan kaikki paskahuusissa piuhat korvista töröttäen ja nettiin kytkettyinä kuin rakkikoirat vailla sanomista! Sillä sitähän tässä ajetaan takaa, että voidaan pomputella työttömiä ihan koneellisesti!

    • tyttönen

      En minä ainakaan ole antanut mihinkään kirjoittaa, että sitoudun Asioi verkossa -palveluun. Näköjään sitä sitten automaattisesti minulta odotetaan, kun tuet meni katkolle sen vuoksi etten huomannut niitä kyllä/ei bokseja. Minun asiani sai nyt onneksi sellaisen päätöksen, että viikossa asiani tutkittiin ja selvityspyyntö todettiin aiheettomaksi (eli ilmoitin selvityspyynnössä että olin asiani hoitanut). Mutta jatkossa olen kyllä kärppänä kyttäämässä Asioi verkossa -palvelusta sivujani, etten missaa mitään.

    • pientä printtiä...

      OLETTEKO HOKANNUT TÄMÄN: Asioi verkossa -palvelun kautta voi poistaa sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron, MUTTA, se ei estä, etteikö voisi asioida TE-toimiston kanssa puhelimitse ja sähköpostitse!

      Siis: kun poistatte sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron heidän rekisteristä, HE EIVÄT voi velvoittaa teitä mihinkään sähköpostitse tai puhelimitse, mutta ITSE VOITTE lähettää heille infoa sähköpostitse ja puhelimitse niin paljon kuin sielu sietää!

      Tämän kaikki johtuu siitä, mitä laissa sanotaan: Asiakkaan pitää antaa suostumuksensa, jotta viranomainen voi lähettää tietoa asiakkaalle sähköisesti. Mutta laki ei estä sitä, etteikö asiakas aina voisi lähettää tietoa viranomaiselle sähköisesti!

      • ei tunnuksia

        Minä en omista edes verkkopankkitunnuksia, joten en ole kertaakaan kolmen vuoden aikana edes käynyt ko. verkkopalvelussa. Paikan päällä työkkärissä olen käynyt uusimmassa työnhakuni. Kukaan ei ole tähän verkossa asioimiseen velvoittanut .


      • karsea kokemus
        ei tunnuksia kirjoitti:

        Minä en omista edes verkkopankkitunnuksia, joten en ole kertaakaan kolmen vuoden aikana edes käynyt ko. verkkopalvelussa. Paikan päällä työkkärissä olen käynyt uusimmassa työnhakuni. Kukaan ei ole tähän verkossa asioimiseen velvoittanut .

        "Paikan päällä työkkärissä olen käynyt uusimmassa työnhakuni."

        Ei onnistunut työnhaun uusiminen paikan päällä ainakaan minun kohdallani, virkailija tiskin takana pysyi lujana tietokone edessään, totesi ettei hän voi kirjata mitään - sanoi että minun on puhelimitse soitettava ja varattava aika, virkailijat ovat tällä hetkellä varattuja heille joilla ajanvaraus on - -- lopuksi otti vastaan soittopyynnön kirjoittamani kirjallisen selostuksen käynnistäni ja mitä asia koskee, tästä otin kopion mukaani ettei tule karenssia. Vaksin näköinen ukko luimi taakseni seuraamaan tilannetta etten vaan ole häiriöksi.

        Kirjallisen selostuksen kirjoittamiseen meni kotvan verran aikaa.
        Koko ajan tämä palkattu henkilö siinä tietokoneen ääressä, jolla työnhaun jatkokirjaus olisi kestänyt 1 minuutin. Mutta mitäpä hänkään voi jos kyseiset ohjeet oli saanut.


        Kerrassaan järkyttävä kokemus. Soitin sitten samana päivänä ja sain langan päähän virkailijan joka kirjasi työnhakuni jatkuvan.

        Virkailija tuumasi muuten siinä, että "ymmärrän että harmittaa ,tuli tänne yksikin mies aika kaukaa tuomaan työtodistusta ja joitain papereita mulle, mutta mun piti sanoa ettei me täällä sellaisia oteta vastaan, että soittaa pitää ensin ja varata aika."

        Olin ihmeissäni.
        Onneksi sain asiani sitten puhelimitse hoidettua.

        Kunpa työllistyisi pian,
        turvaton olo kun virkailijoiden armoilla toimeentulo ja näköjään onnenkauppaa saako asiallista ja asiantuntevaa palvelua.
        Jatkossa toki itselläni on ollut onni saada asiallisia virkailijoita puhelimen päähän, mutta kuvailemani kokemus kyllä järkytti pitkäksi aikaa.


      • paskaa pukkaa tuutis
        karsea kokemus kirjoitti:

        "Paikan päällä työkkärissä olen käynyt uusimmassa työnhakuni."

        Ei onnistunut työnhaun uusiminen paikan päällä ainakaan minun kohdallani, virkailija tiskin takana pysyi lujana tietokone edessään, totesi ettei hän voi kirjata mitään - sanoi että minun on puhelimitse soitettava ja varattava aika, virkailijat ovat tällä hetkellä varattuja heille joilla ajanvaraus on - -- lopuksi otti vastaan soittopyynnön kirjoittamani kirjallisen selostuksen käynnistäni ja mitä asia koskee, tästä otin kopion mukaani ettei tule karenssia. Vaksin näköinen ukko luimi taakseni seuraamaan tilannetta etten vaan ole häiriöksi.

        Kirjallisen selostuksen kirjoittamiseen meni kotvan verran aikaa.
        Koko ajan tämä palkattu henkilö siinä tietokoneen ääressä, jolla työnhaun jatkokirjaus olisi kestänyt 1 minuutin. Mutta mitäpä hänkään voi jos kyseiset ohjeet oli saanut.


        Kerrassaan järkyttävä kokemus. Soitin sitten samana päivänä ja sain langan päähän virkailijan joka kirjasi työnhakuni jatkuvan.

        Virkailija tuumasi muuten siinä, että "ymmärrän että harmittaa ,tuli tänne yksikin mies aika kaukaa tuomaan työtodistusta ja joitain papereita mulle, mutta mun piti sanoa ettei me täällä sellaisia oteta vastaan, että soittaa pitää ensin ja varata aika."

        Olin ihmeissäni.
        Onneksi sain asiani sitten puhelimitse hoidettua.

        Kunpa työllistyisi pian,
        turvaton olo kun virkailijoiden armoilla toimeentulo ja näköjään onnenkauppaa saako asiallista ja asiantuntevaa palvelua.
        Jatkossa toki itselläni on ollut onni saada asiallisia virkailijoita puhelimen päähän, mutta kuvailemani kokemus kyllä järkytti pitkäksi aikaa.

        Järkytyksiä kyllä on riittänyt! Ja yritä sitten soittaa niille, saat venata viikon jonossa, ja sitten vaihde ohjaa sut väärään paikkaan, ja aloita koko homma taas alusta!


    • pelottaa

      Onko mahdollista että joku on hakkeroinut Te-toimistoon? Minulta on nimittäin kadonnut tietoja omilta sivuiltani!

    • Mammulimummeli

      Tähän ikään (kohta 57) tulee kyllä väistämättä mieleen, että niitä ns. asiantuntijavirkailijoita oikein pelottaa, että jöss jos pitäis oikein kasvotusten kohdata.
      Ja toi "oma asiointi" .Just. Sehän on kuin laitetaan meille tyhmille työttömille lukujärjestys ja TSOT TSOT jos et sitä noudata niin ope tulee ja näpäyttää kepillä(lue:karenssilla). Ja se keppi viuhuu hem-me-tin äkkiä.Olin viime kuussa ns INFO-tilaisuudessa, täytin lapun ja yht.tiedot. Kas, parin päivän päästä tulikin omiin tietoihin viesti, että koska en ole ilmoittautunut asianmukaisesti, karenssi päällä.

      Suutuin siis todella lujaa, otin samantien puhelimen käteen, odotin puh.saldo paukkuen n.20 minsaa ja kun asiantuntijavirkailija vihdoin vastasi, annoin huutia tosissaan. Lopputulos:karenssi poistettiin välittömästi. Nooh, nyt niitä palkkatukitarjouksia sataa jatkuvasti ja täysin sopimattomia ammattitaitooni nähden, ei vastaavaa koulutusta, osaamista tmv. työhön nähden. Olen ottanut kuuliaisesti yhteyttä, mutta eipähän kukaan ole ollut kiinnostunut palkkaamaan tän iikäistä ko.hommaan täysin ummikkoa. En itsekään palkkaisi itseäni :) Ja kun olisin ilmoittanut yhteydenotosta työkkäriin, TE-sivut eivät pelittäneetkään. Siispä soittojonoon. Tulos:kukaan ei kirjannut ylös ilmoitustani ja KARENSSI. Toinen kerta kuukauden sisään. Eiku soittamaan huutia taas niin se peruttiin.

      Sanoinkin sinne, että tehän minut työllistätte kun en muuta ehdi kuin oikoa teidän virheitänne tai soitella
      idioottityötarjouksiin, jotka eivät lainkaan käy yksiin sen kanssa, mitä osaisin,
      eihän siitä olisi työnantajallekaan mitään apua.

      Tätä menoa niiden kanssa saan kohta hakea mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle, alkaa niin hirvittää aukaista netti tai odottaa postilaatikon kolahdusta. Että TE-toimisto tarjoaa alkavat paniikit ja kaupan päälle, ah aina niin ihanat karenssit.

      Mutta kaikille oikein hyvää syksyä, nautitaan kauniista ilmoista, niistä ei joudu edesvastuuseen :))

      Lämmöllä Mammuli

    • tumputtajakalevi

      Mitä ihmettä? ei kaikilla spurguilla oo sähköpostia, ei edes kännykkää, tai simmi kortista nyt vaan virta loppu.

      Eikä kaikki halua edes mihinkään töihin.

      Pistäkää rasti siihen kohtaan ettette anna lupaa tietojenne luovuttamiseen työnantajille, pitää käydä tekemässä kirjallisesti, ei onnistu netissä.

      saatte olla rauhassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2012
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1537
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1448
    4. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1427
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1367
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1300
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1230
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe