Te-Toimisto (Käytäntö vai poikkeus)?

Prkl!

Asiani koskee Te-toimiston toimintatapoja, joista sain tässä hiljattain harmia kerrakseen. Homma meni seuraavanlaisesti. Olin saanut Te- toimistosta soittoajan 29.8.2013 klo:13-16 välille. Päivystin tuolloin puhelintani herkeämättä aina klo:15.30 saakka jolloin päätin soittaa TE-toimistoon itse. Ystävällinen virkailija totesi, että tässä on vielä noin puolituntia aikaa saada kyseinen puhelu mutta jatketaan kuitenkin työnhakuasi varmuudenvuoksi huomiselle. No puhelua ei sitten kuitenkaan kuulunut joten painuin seuraavana päivänä TE- toimistoon. Täällä virkailija totesi heti kärkeen että kerran on yritetty soittaa mutta puhelin on ollut tuolloin varattuna? Hah! Näin ei kuitenkaan tosiasiassa ollut tapahtunut ja tämän pystyn tarvittaessa todistamaan puhelimeni lokitiedoista. Virkailija totesi tyynesti ettei tässä onneksi ole mitään vahinkoa päässyt sattumaan ja ojensi uuden työnhakulomakkeen kouraani. No, tämän täytettyäni ja jätettyäni sen sille kuuluvaan laatikkoon mitään ei kuulunut noin kuukauteen, kunnes 2.10.2013. sain työvoimapoliittisen lausunnon postissa: Hakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska hänen työnhakemuksensa ei ole ollut voimassa 27.9.2013 lähtien. Otin välittömästi yhteyttä TE- toimistoon josta kerrottiin että työnhakuni olisi pitänyt uusia 26.9.2013. Tällaista aikaa en kuitenkaan ollut missään vaiheessa saanut/ sitä ei minulle ole postissa toimitettu? Tein asiasta valituksen josta ei vielä ole tullut päätöstä. Milläs todistan ettei kyseistä aikaa ole postiluukusta tipahtanut? Tällä viikolla sain sitten uuden soittoajan Te- toimistosta joka on 10.4.2014 klo:13-16 välillä. Kuuluukohan soittoa tuolloinkaan? Vaikka sainkin nyt uuden soittoajan ja työnhakuni on voimassa niin uutta työvoimapoliittista lausuntoa minulle ei siltikään ole tehty!!! Tätä kummeksu myös TE- toimiston virkailija kun asiasta soitin. Jostain syystä Helgren Pirkko-Liisa Asiantuntija ei ole uutta lausuntoa tehnyt? Vaikka uuden ajan antoikin..Heh..Heh..Onkohan tämä korvausten katkominen tarkoituksenmukaista vai pelkkää sattumaa? Eräälle tuttavalleni kävi viime kesänä samalla tavalla! Kirje kadonnut postiin ja rahat poikki.. Vai onko sitä koskaan lähetettykään? Luulen että vastaavanlaisia tapauksia on lukuisia, näistä ei vaan puhuta. Vanha menetelmä takaisin, eli aika korttiin ei postiin!!!

36

3733

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0hm0

      Pyydä kaikki itseäsi koskevat tiedot..

      jatkossa osaat katsoa netistä ne uusinta-aikasi

    • 167-176

      Tuo uusinta-aika kannattaa tarkistaa netistä. Viimeksi uusinta tehtiin työkkärin aloitteesta puhelimitse. Kun tuo omavrikailija on aika tumpelo tietsikan käsittelyssä niin tarkistin ajan netistä koska jos työkkärin täti töppää niin se on aina sinun vikasi. Työkkärissä on sellainen systeemi että asiakas on aina väärässä, selkeää?

      • Prkl!

        Jeps! Tämä on Uusinta-ajan luuppaaminen netistä on hyvä neuvo! THX!
        Don´t trust the system!


    • 167-176

      Lisäksi kannattaa tallentaa nuo tiedot joko omalle koneelle tai tikulle. Joissain päin Tamp... öh.. siis Suomea on työkkäri omin päin muuttanut noita tietoja ilmoittamatta siitä työnhakijalle. Jossain sivistys- ja oikeuvaltiossa tuollainen tietojen muuttaminen on rikollista puuhaa ja ei sido asiakasta, toisin on Suomessa.

    • yh-äiti mansesta

      Mol.fi sivujen kautta kannattaa tarkistaa mitä siellä sanotaan... tarvitset vain omat pankkitunnukset. Postia katoaa ja ihmiset tekee virheitä.... yleensähän niistä virheistä kärsii joku muu kuin niiden tekijä. Mutta oikeasti opettele käyttämään mol.fi sivustoa....

      • Prkl!

        Hiesti sanottu! Mutta "oikeasti" opettele käyttämään mol.fi sivustoa....
        Hieman sarkasmintuoksuinen kommentti? Maybe? Maybe not?
        Eikö tällöin olisi parempi sanoa suoraan asiakaalle, että luuppaa se seuraava aikasi netistä äläkä bostaile soittija/ olemattomia kirjeitä postista?


    • 19*18

      jos niitä molleja käyttää niin näkeekö ne kuka on käyttänyt.... olen nääs sanonu jottei ole konetta enkä edes osaa käyttää.

      • yh-äiti mansesta

        En osaa sanoa kenen näkyvissä se omien tietojen tarkistelu on, eli kuka näkee milloin on omissa tiedoissaan vieraillut. Mutta tokihan ainakin riitatilanteessa asia selvitetään... pelkäätkö joutuvasi töihin tietokoneen käyttötaitojen vuoksi ;)


      • Prkl!
        yh-äiti mansesta kirjoitti:

        En osaa sanoa kenen näkyvissä se omien tietojen tarkistelu on, eli kuka näkee milloin on omissa tiedoissaan vieraillut. Mutta tokihan ainakin riitatilanteessa asia selvitetään... pelkäätkö joutuvasi töihin tietokoneen käyttötaitojen vuoksi ;)

        Sarkasmi tarkoittaa pidemmälle vietyä suppeaa, jopa yhden lauseen huumoria tai purevaa ivaa. Se voi olla joskus erittäin loukkaavaa tilanteesta, aiheesta ja ihmisestä riippuen. Usein kommentin sarkastisuus ilmenee piilomerkityksenä tai päinvastaisena, mitä lauseen suora merkitys on (esimerkiksi "Olipa viisaasti tehty" väärin tehneelle ihmiselle). lähde.. Wikipedia..


      • 19*18
        yh-äiti mansesta kirjoitti:

        En osaa sanoa kenen näkyvissä se omien tietojen tarkistelu on, eli kuka näkee milloin on omissa tiedoissaan vieraillut. Mutta tokihan ainakin riitatilanteessa asia selvitetään... pelkäätkö joutuvasi töihin tietokoneen käyttötaitojen vuoksi ;)

        en tod. pelkää joutuvani töihin missään tapauksessa, mutta olen senverran tumpelo tän koneen kanssa jotta en asioi mielelläni missään minne pitää omia tietoja laittaa.Pankkiasiat osaan kun pankissa näyttivät miten toimia.


    • @te-toimisto.fi

      Työkkärin kirjaamon kautta kannattaa lähettää sähköposteja omalle virkailijalle mikäli puhelin tai kirje eivät toimi.

      • Prkl!

        Hmm? Ai mistä asiasta? Siitäkö että hän ei ole tehnyt omia töitään?


    • fghfhfgh

      "Työkkärin kirjaamon kautta kannattaa lähettää sähköposteja omalle virkailijalle mikäli puhelin tai kirje eivät toimi."

      Suoraan vaan mailia [email protected], niin hyvin toimii. No ainakin minulla on pelannut. Kokeilkaa muutkin

    • sossulle "pataan"

      "Suoraan vaan mailia [email protected], niin hyvin toimii."
      Ja sitten kun käy niin että tuo "Etunimi Sukunimi" on lomalla tai virkavapaalla tai jossain muualla, niin homma jää hoitamatta kun kukaan ei lue sähköposteja. Tosin jotkut laittavat (ne jotka osaavat) poissaolosta automaattisen vastauksen, noin on mulle käynyt. Joten kyllä kirjaamo on varmempi.

      Laitoin kirjaamoon kerran sähköpostia ja huomasin että siellä(kin) lakien tuntemus on ala-arvoista kun ei vastauskuittausta tullut. Lähetin seuraavana päivänä uuden viestin jossa valistin kirjaamoa lain mukaan pakollisesta vastaaottokuittauksesta seuraavalla tekstillä joka on hyvä laittaa kaikkiin viranomaisille lähetettävään sähköpostiin ellei vasatauskuittausta heti tule.

      Tuossa teksti:
      "Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa 24.1.2003/13
      Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
      12 §
      Sähköisen asiakirjan vastaanottamisesta ilmoittaminen
      Viranomaisen on viipymättä ilmoitettava sähköisen asiakirjan vastaanottamisesta lähettäjälle.
      Ilmoitus voidaan toimittaa tietojärjestelmän välityksellä automaattisena kuittauksena tai muutoin.
      Vastaanottamisesta ilmoittaminen ei vaikuta asian käsittelyn edellytyksiin, joista säädetään erikseen."
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030013

      Tuo on toiminut hyvin työkkärin,Kelan ja sossun kanssa asioidessa.

    • fghfhfgh

      Heh,, No muut asiat kuin työnhaun uusiminen, niin ei ole niin päivän päälle. Uusimisen kyllä vielä tarkistan aina "omista tiedoista" vaikka olisi tullut maili tai muu viesti että hoidettu on.

    • köyhä työtön

      Miksi joku ylipäätänsä antaa puhelinnumeronsa työvoimatoimistolle?

      Puhelimen omistaminen ei ole mikään velvollisuus. Puhelinta eikä puhelinlaskua sossukaan ei maksa, joten sellaisen omistaminen on "luksusta", mihin työttömällä ei pitäisi olla edes varaa.

      Ja miten ihmeessä Kela voi antaa karenssia, jos ei vasta puhelimeen? Puhelin voi mennä vaikka rikki, eikä kaikilla todellakaan ole varaa mennä kauppaan ja noin vain osta uusi puhelin, kun tilillä on 4€.

    • MätkytIlmanViitettä

      Olen noviisityötön. Sain vastaavan lapun. Soitin te-palveluun. Minulle kerrottiin, että jokaisella toimistolla on omat käytännöt uusimisessa - joillain se jatkuu automaattisesti.

      1) kansalaiset ovat eriarvoisessa asemassa. Minä menetän viiden päivän avustuksen.

      2) TE -toimistolla on sähköpostini. Sinne ei varmaan ole mahdollista lähettää ennekkoilmoitusta. Ehkä kirjeitse lähestyminen on halvempaa :) Kassan kanssa varmaan diili.

    • Prkl!

      Työvoimapoliittinen lausunto
      (TTL 11 luku 4 § 1 mom.)
      Työvoimaviranomainen on 21.10.2013 antanut seuraavan työvoimapoliittisen lausunnon: Lausunnon saaja
      Helsinki, Itäkeskus/KELA
      PL 27
      00931 HELSINKI
      Lausunto: 02/0A1
      Työttömyysetuuden maksamiselle ei ole työvoimapoliittista estettä 27.09.2013 - .
      Perustelut
      Perutaan lausunto 0A4/27.09.2013. Hakijalla on ollut työnhaku voimassa koko ajan.
      No Niin.. Eli nyt saan sittenkin työttömyyskorvausta! Jee..Jee..PRKL..
      Mutta Kymysys kuuluu: Onko tämä TE-toimiston käytäntö vai poikkeus?

    • aktiv kapitaal

      Puhelimella tavoittelu ei ole todisteellinen tiedoksianto, PISTE.
      Ei edes kirjeellä lähestyminen, ellei se ole kirjattu kirje jonka olet todisteellisesti noutanut!
      Asia kannattaa riitauttaa ja viedä tarvittaessa käräjille asti, jossa voitat tietenkin..

      Miksi esim. haastemies tuo tiedoksiannot tarvittaessa kotiovellesi asti?
      Kuten kohdallani esim. hallinto-oikeuden päätöksen jonka voitin taas kerran sossupaholaisia vastaan,- ja kun olin unohtanut kirjatun kirjeen noutaa.

      Myös perintäyhtiön kirjeet ovat tyhjää paperia ns.velan perintään koskevissa vanhentumisasioissa.
      Maksoipa tässä hiljattain perintäyhtiö kaverini oikeudenkäyntikulut ja asianajokulut vastaavanlaisessa keississä
      Ja kas. Velat olivatkin vanhentuneita...

      Kyllä se on "käytäntö", jos osaat vain vedota asiassa viranomaisen virheisiin joita tuppaa tapahtumaan aikas usein.
      Ammattitaidon puutetta, vaiko sitten liiankin tehokkaan koulutuksen tulosta..?

      Katkesihan minultakin työttömyyskorvaus ilmoitusvelvollisuuden laiminlyönnin takia, vaikka minulla EI OLE edes ilmoittautumisvelvollisuutta.
      No. Sossu makso puuttuvat roposet, jotka Kela toki jäljemmin palautti MINULLE, ei suinkaan sossulle.
      Pelkkää plussaakin noista virheista tapahtuupi ;-)
      (eikä ollu eka kerta)

      Toisaalta.
      Pitkäaikaistyöttömiltä katkeaa myös kertoimen 21,5 käyttö noista katkoksista, kuten myös saikun takia...

      Järkeäkin saa käyttää TTT-asioissa.

      • Prkl!

        Jeps! Tämä 21,5 kerroin katkesi juuri osaltani kaiken tämän sekoilun ohessa? Hieman mystistä? Mutta en pistä pahakseni!


      • Testi testi testi

        Työkkärissä testaavat kuinka järjissäsi olet. Jos pystyt hoitamaan noin hyvin asiasi katsovat että olet todella työkykyinen.


    • on huomattu

      Työnhaun uusimiseen puhelimitse on syytä varata pari päivää, eikä jättää viimetinkaan. Onhan se kuitenkin helpompaa kuin mennä varta vasten paikan päälle.

    • TavaranLaatuTaattu

      Täällä usein työnhaku uusitaan jättämällä lappu työkkärin punaiseen peltilaatikkoon. Mutta lappua ei kannata jättää viimeisenä työnhaun päivänä, vaan esim. 2 tai 1 vuorokausi ennemmin. Ja samalla lapusta tulee ottaa valokopio työkkärissä ja laitattaa kopioon työkkärin leima. Ja tietenkin nauhuri on päällä koko tuon toimituksen ajan.

      Sitten kun tulen työkkäristä kotiini, ja tarkastan, että laittoiko työkkärin respan täti käynnistäni merkinnän tietoihini. No eipä ole vielä kertaakaan tehnyt noin, vaan sitten ilmoitan työkkärin kirrjaamoon, että postittaa viestini aluueelliseen te-toimistoon sille ja sille henkilölle, jotta hän laittaisi merkinnän tietoihini, että olen käynyt uudistamassa työnhakuni jättämällä lapun punaiseen ja rämisevään peltilaatikkoon. Näin Vantaalla tänään.

    • omat tiedot

      Kannattaa opetella ottamaan omista tiedoista netissä print screen ja tallentamaan sekä kenties tulostamaan se aina itselle säännöllisin väliajoin.

    • 167-176

      Ne omat tiedot kannattaa todella tallentaa ainakin työkkärikäynnin jälkeen ja muulloinkin kun niitä katselee. On käynyt ilmi että niitä olisi muutettu jälkikäteen työttömän vahingoksi. Temput alkaa olla todella törkeitä ja rikollisiakin työttömien kyykyttämiseksi.

      Tiedot voi tallentaa nettisivuna ainakin tässä Firefoxissa Tiedosto -> Tallenna sivu nimellä .. josta valitaan kansio johon sivu tallennetaan.

    • chromen +

      Selaimista paras tulostukseen on Chrome, koska sillä voi "tulostaa" sivun kuin sivun pdf-muotoon. Erittäin käytönnöllinen kaikissa sivujen tallentamisissa jos ei ole varaa ostaa adoben akrobat ohjelmistoa. Adobe readerillä voi ilmaiseksi lukea pdf-tiedostoja, mutta sillä ei voi tallentaa sivua pdf-muodossa.

      Chromen valikosta valitset -> Tulosta -> Vaihda... -> Tallenna PDF-muodossa. Ja sitten kun tarvitset paperiversion, niin siitä pdf-tiedostostahan sen saa kivasti tulostettua. Ylä ja alareunaan tulee myös tunnisteet, eli ylhäälle päivämäärä ja otsikko ja alhaalle sivun osoite.

      Kannattaa ottaa tallenne joka kerta kun käy työkkärin omia tietoja katsomassa ja tallentaa omaan kansioon päivämäärineen.

      • työpaikkademokratia

        Jos haluaa olla valvottuna helpommin, käyttäkää toki Chromeä, googlea ja gmailia. Jos pyritte edes yksityisyyden rippeisiin, Firefox ja Startpage (hakukone) ovat paremmat.

        Sivusta voi ottaa kuvankaappauksen vaikka Paintshop Pro:lla. Tai jos ei muuta ole, voihan kuvaruudusta ottaa vaikka valokuvan.


    • Mitä tarkoittaa?

      Mitä tarkoittaa kun työnhakusuunnitelmassa on lause "Osallistuu tarvittaessa työllistymistä tukeviin toimenpiteisiin"?

      Tarkoittaako se että on pakko mennä kuntouttavaan työhön? Typpiin?

      Vai vaan esim. koulutukseen tai työkokeiluun?

    • 7t78yhuj0

      Ja yksi keino on sanoa virkailijalle että epäselvyyksien välttämiseksi nauhotat kännykälläsi session. Olen oikeusasiamiehelle eduskuntaan tehnyt valituksen myös "asiantuntijasta" Pasilan TE-toimistosta. Vuoden se kesti mutta sai TE-toimisto moitteet ja siitä syystä että tämä virkailija oli "unohtanut " laittaa asioita eteenpäin.

    • Sairauslomalla

      Mitä tarkoittaa.
      Lausunto: 02/0Z9

      Tiedote

      Perustelut

      Poistetaan 0F1 8.9.2014 alkaen, edelleen voimassa 0A1 25.8.2014 alkaen. Hakijalle tehty koulutustarjous 2.9.2014 kotoutumiskoulutukseen josta ei oltu sovittu työllistymissuunnitelmassa, ei sanktioita.

      • joo, koodattu

        Kysypä työkkäristä. Onpa muuten selkokielistä tekstiä. Eikö sieltä mol.fi:n omista tiedoistasi löydy noille koodeille mitään selvitystä? Ota luuri käteen ja soita sinne työkkäriis.


    • asian todennut

      Tiedoksi kaikille:

      Jos työkkäri väittää, että on postittanut jotain ja asiakas väittää ettei ole saanut mitään tai saanut myöhässä, niin postin puhelinpalvelusta voi saada todistuksen, että posti on saattanut viivästyä tai kadota. Tämä riittää estämään karenssin, sillä asia ratkaistaan asiakkaan eduksi fifty-fifty-tilanteessa.

    • et silden

      Ei tiskeiltä nykyään saa mitään palvelua. Ainoa että voit saada te-toimiston puhelimen käteesi millä voit soittaa ajanvarausnumeroon josta puhelusi katkaistaan automaattisesti ainkin Pirkanmaalla.

      Mikään ei ole työttömänä varmempaa kuin se että tukiesi kanssa kustaan tai saat aiheettoman karenssin.

    • pekka.työtön

      Työtön pekka
      MITÄ VITTUA!!!
      Ei näköjään TE toimisto ole mitenkään muuttanut toimintatapojaan,
      kun vielä 09.11.2016 tuli minulle samllainen ilmoitus, ettei minulla ole
      oikeutta työttömyysetuuteen?
      Aika smanlainen tarina meikäläisen kohdalla, minulle ei soiteltu,
      eikä postistakaan mitään ilmoitusta tullut.
      PS. Mistäköhän sais tietää mitä kyseisen momentin alta löytyy
      vaiko onko mustetta säästetty :)
      (TTL: n 11 luku 4 1 mom.) (TTL 2 luku 1 )
      Lausunto 01/0A4

    • Tanskanmalli

      Itsellä samanlainen kokemus: virkailijan piti soittaa 13.00 - 16. 00 , olin puhelimen ääressä.
      Mitään soittoa ei tullut. Samana iltana tuli nettipostiin sähköposti: työnhakunne on keskeytty.
      Soitin seuraava päivänä TE toimistoon ja keskus kertoi että minua oli tavoiteltu kaksi kertaa ?
      Päivitin samana päivänä työnhakuni MOL:issa ja illalla sain taas automaatti postia: ei ole oikeutta
      työttömuusetuuteen, koska työnhaku ei ole voimassa 11.1 alkaen. Eli MOL:issa olen työtön
      työnhakija mutta silti saan karenssi-ilmoituksen, jossa lukee :

      Jos olet jo aloittanut työnhakusi uudelleen tai et halua pitää sitä voimassa, sinun ei tarvitse tehdä
      mitään.

      Eli tällä tavalla nähtävästi saatiin minulle YKSI KARENSSIPÄIVÄ.

      Odotan jännityksellä miten tämä ratkeaa...

    • kfkkdndlzl

      työkkärille ei ikinä koskaan milloinkaan pidä mennä antamaan puhelinnumeroaan! puhelimessa sovitut ei pidä, kaikesta on pakko saada mustaa valkoisella.
      minultakin kysyivät puhelinnumeroa. sanoin että minulla ei ole puhelinta (puhelin oli koko ajan virkailijan pöydällä tallentamassa keskustelua). virkailija edelleen yritti asiaa inttää ja minäkin jo hermostuin vähän ja korotin ääntä että "etkös perkele luota miehen sanaan"..
      mutta numeroa sinne ei siis kirjattu. maililla hoituu asiat.

      työkkäri myös vuotaa sinne annetut tiedot esim ulosottomiehelle, tämäkin tuli aikoinaan koettua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe