Naisen huoli armeijaan joutuvista nuorista miehistä

herkistä huolestunut

Olen kolmekymppinen nainen, ja olen huolissani armeijaan joutuvien herkempien miesten hyvinvoinnista. Kun pikkuveljeni n. 5 vuotta sitten lähti lukion jälkeen armeijaan, aloin ensimmäistä kertaa ajatella tätä asiaa. Vaikka oma veljeni on vahva eikä sitä herkempää sorttia, mieleeni tulivat muutamat hänen lapsuuden ja teinivuosien koulutoverinsa, joiden arvioin olleen todella peloissaan jo kutsuntoihin menemisestä. Siitä lähtien olen joka vuosi etenkin kutsuntojen aikaan tuntenut voimakasta empatiaa ja myötäahdistusta herkkien ja pelokkaiden nuorukaisten puolesta...

Olen itse kauhean herkkä ollut aina. Jo kouluun meneminen oli minulle pelottavaa, ja äitini saikin erityisluvan olla ensimmäisen koulupäivän mukanani koulun tiloissa. Myös esim. koulun erityispäivät, kuten hiihtotunnit olivat pelottavia. Rippileirilläkin olin ensimmäiset vuorokaudet hädissäni...

Tulin ajatelleeksi sellaista ideaa, että eikö armeijaan voisi järjestää, esim. yksi joka tupaa kohti, sellaisen naispuolisen henkilön, joka olisi ehkä alokkaiden äidin ikäinen ja jolla olisi esim. sosiaali- ja hoiva-alan koulutus. Tämä naishenkilö olisi ymmärtäväinen ja lempeä ja häntä voitaisiin kutsua esim. tupaemännäksi tai tupaäidiksi. Tupaäiti asuisi tuvan yhteyteen rakennetussa erillisessä huoneessa (joka ei olisi toimistomainen, vaan kodikas) ja voisi aikataulutetusti vastaanottaa joka päivä alokkaita keskustelemaan, mutta aikataulun ulkopuolellakin hänen luokseen saisi mennä juttelemaan ja saamaan lohtua summeria painamalla tai koputtamalla.

Tupaäidin luona voisi myös itkeä ja ilmaista koti-ikävänsä ja mahdolliset pelkonsa ja ahdistuksensa ja voisi myös kertoa esim. kiusaamisesta ilman, että saisi osakseen vähättelyä tai kantelijan leimaa.

Mitä mieltä olette tällaisesta ideasta? Ajattelin, että tästä ideasta voisi ehkä laatia kansalaisadressin, joka toimitettaisiin eduskunnalle käsiteltäväksi, jos riittävästi nimiä tulisi kasaan.

7

108

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itsenäinen SUOMI!

      Syö P.a.S.K.a.a.s.i!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 213...

      en ny tiiä onko trolli mutta vastataa ny silti...
      intissä on jo sotilaspastori jolle voi vuodattaa sydäntä. ja ei tarvitse olla mitään jumalanaan liittyvää, eikä se sulle ala tuputtaa jumalaa.

      usea heikkohermoiset nössöt varmaa tajuaa mennä sivariin tai c-paperit saa ahdistuksesta yms muista syistä tai tajuaa viimeistään sen ekan viikon aikana lähteä kotia.

      todellekaan läheskään jokainen tupa ei tämmöistä emäntää tarvitsee. paitsi ehkä niiden toisenlaisten "paineiden" purkamiseen. eikä semmoisiin varaa ole. rakentaa tiloja ja tuskin kukaan ilmaseksi sitä jaksaa tehä.

      • herkistä huolestunut

        En ole trolli. Sotilaspastorissa on se ongelma, että hän kuitenkin lähtökohtaisesti edustaa kirkkoa, joka on monelle nuorelle miehelle nykyään vaikeasti lähestyttävä instituutio.

        Sotilaspastori on myös lähes aina (aina?) mies, jolloin hän ei muodosta ulospääsyväylää miesten rankasta todellisuusta armeijassa, ja hänenkin edessään voi olla vaikea itkeä. Lisäksi homomiehille voisi olla parempi lohduttaja naispuolinen henkilö, koska miespuoliselta henkilöltä lohdun saaminen voisi olla kiusallista homolle.

        Ja tuosta, että läheskään joka tuvassa ei tupaäitiä tarvitsisi, niin luulen kylläkin, että se alkuperäinen ongelma tulee juuri siinä, että toisille varusmiehille tai alokkaille sitä ei oikein pysty myöntämään, vaikka tarve olisi suuri. Jos tupaäiti olisi automaattisesti paikalla, niin kenenkään ei tarvitsisi erikseen sellaista pyytää ja siten olisi ns. helpompi säilyttää kasvonsa toisten miesten edessä.


    • Papepo

      Joo joo, mene nyt oikeasti muualla trollailemaan. Nuo jutut uppoavat hyvin esim. vauva.fi -forumilla. Koita siellä samaa.

      Ihan siltä varalta, että edes pienen tipan verran olisit tosissasi tuon läppäsi takana, niin voin sanoa että 30-vuotiaat, parhaassa iässä olevat naiset toimisivat lähinnä panopuina pikemmin kuin lohduttajina. Ja siitä syystä heistä sinne suurin osa varmaan hakeutuisikin "auttamaan".

      Itseasiassa mene muuten sittenkin aamukampa.net sivustolle trollailemaan. Siellä on aivan uskomattoman tyhmää porukkaa, ja luulenpas että juttusi uppoaisi siellä kuin kuuma veitsi voihin :D

      • pelottaako?

        Taidat itse olla Tupaäidin lempeän lohdutuksen tarpeessa, kun reagoit noin voimakkaalla psykologisella vastareaktiolla.


      • Armeija on häpeä
        pelottaako? kirjoitti:

        Taidat itse olla Tupaäidin lempeän lohdutuksen tarpeessa, kun reagoit noin voimakkaalla psykologisella vastareaktiolla.

        Huh, täällä liikkuu keskenkasvuista tai sitten jollakin tavalla sairasta porukkaa kun lukee noita vastauksia. Armeijassa opetetaan ensisijassa tappamista, se on varmasti tyhmemmilläkin tiedossa. No jaa, kyllähän sinne kuulemma joku menee miehistymään, urheilemaan, oppimaan jne. Mutta ne ovat vain sivupolkuja. Nuoret miehet ja nykyään myös naiset puetaan samalaiseksi jotta vahingossakaan persoonasi ei näkyisi, sillä massaa on helpompi ampua ( siellä ei näy ihailemisen ihmisten kaltaisia, joita on vaikea satuttaa). Hiukset leikataan samasta syystä, psykologisesti massaa on myös helpompi hallita ja oma tahto pakottaa muiden tahtoon. Henkilökohtaisesti olen ihmetellyt pienestä pitäen sitä että ihmiset ihailevat tätä persoonatonta massaa. Teini-ikäisenä tyttönä en voinut sietää sotilasasuisia "miehiä", mielestäni he olivat rumia, persoonattomia ja ajattelemattomia lampaita, jotka kulkivat laumana sinne minne heitä ohjattiin. Ihmettelin ja ihmettelen edelleen miksi ihmiset suostuvat sellaiseen. Mielestäni pahuus kiteytyy sotiin ja armeijat edustavat kaikkea sitä mitä ihminen voi saada pahimmillaan aikaan. Miltei Tragikoomista on myös se että kirkko ja uskonnot ovat aina liittyneet yhtenä osana armeijaa, älä tapa ( paitsi väärän värisiä, väärän näköisiä, eri tavoin ajattelevia, nk. Vihollisia - ihmisiä). Sama toisella puolella. Ihmisoikeudet - mitä ne ovat?
        Minun haaveeni on että joskus jossakin suuri joukko ajattelevia nuoria esim. Samalla paikkakunnalla päättävätkin olla menemättä armeijaan, joukko älykkäitä ja ajattelevia nuoria aikuisia perustelevat joukolla - miksi? Siitä voisi tulla uuden ja paremman ajan alku. Ikävä kyllä useimmiten 18-vuotiaat ovat vasta aikuisuuden kynnyksellä ja päätöksiä tehdään poikkeamatta massasta. Juuri nuoret ovat kaikkein konservatiivisempia ja sitä käytetäänkin häikäilemättä hyväksi, ja siitä syystä kutsunnat ovatkin juuri tässä iässä. Niin, enhän minä tosiasiassa usko että ihmiskunta muuttuisi hetkessä sivistyneemmäksi. Voin kuitenkin omalta kohdaltani toimia niin että teen asioita tavalla joka ei vahingoita itseäni eikä kanssaihmisiä. Totuus kohtaa totuuden , saa voittaja lämpimän sydämen.


      • myötähäpeä on suuri
        Armeija on häpeä kirjoitti:

        Huh, täällä liikkuu keskenkasvuista tai sitten jollakin tavalla sairasta porukkaa kun lukee noita vastauksia. Armeijassa opetetaan ensisijassa tappamista, se on varmasti tyhmemmilläkin tiedossa. No jaa, kyllähän sinne kuulemma joku menee miehistymään, urheilemaan, oppimaan jne. Mutta ne ovat vain sivupolkuja. Nuoret miehet ja nykyään myös naiset puetaan samalaiseksi jotta vahingossakaan persoonasi ei näkyisi, sillä massaa on helpompi ampua ( siellä ei näy ihailemisen ihmisten kaltaisia, joita on vaikea satuttaa). Hiukset leikataan samasta syystä, psykologisesti massaa on myös helpompi hallita ja oma tahto pakottaa muiden tahtoon. Henkilökohtaisesti olen ihmetellyt pienestä pitäen sitä että ihmiset ihailevat tätä persoonatonta massaa. Teini-ikäisenä tyttönä en voinut sietää sotilasasuisia "miehiä", mielestäni he olivat rumia, persoonattomia ja ajattelemattomia lampaita, jotka kulkivat laumana sinne minne heitä ohjattiin. Ihmettelin ja ihmettelen edelleen miksi ihmiset suostuvat sellaiseen. Mielestäni pahuus kiteytyy sotiin ja armeijat edustavat kaikkea sitä mitä ihminen voi saada pahimmillaan aikaan. Miltei Tragikoomista on myös se että kirkko ja uskonnot ovat aina liittyneet yhtenä osana armeijaa, älä tapa ( paitsi väärän värisiä, väärän näköisiä, eri tavoin ajattelevia, nk. Vihollisia - ihmisiä). Sama toisella puolella. Ihmisoikeudet - mitä ne ovat?
        Minun haaveeni on että joskus jossakin suuri joukko ajattelevia nuoria esim. Samalla paikkakunnalla päättävätkin olla menemättä armeijaan, joukko älykkäitä ja ajattelevia nuoria aikuisia perustelevat joukolla - miksi? Siitä voisi tulla uuden ja paremman ajan alku. Ikävä kyllä useimmiten 18-vuotiaat ovat vasta aikuisuuden kynnyksellä ja päätöksiä tehdään poikkeamatta massasta. Juuri nuoret ovat kaikkein konservatiivisempia ja sitä käytetäänkin häikäilemättä hyväksi, ja siitä syystä kutsunnat ovatkin juuri tässä iässä. Niin, enhän minä tosiasiassa usko että ihmiskunta muuttuisi hetkessä sivistyneemmäksi. Voin kuitenkin omalta kohdaltani toimia niin että teen asioita tavalla joka ei vahingoita itseäni eikä kanssaihmisiä. Totuus kohtaa totuuden , saa voittaja lämpimän sydämen.

        armeijaan menee usea koska on pakko. sivari kestää sen vuoden. ne joille vuosi on ok, menee sitten aukkiin/rukkiin kun ajattelevat saavansa siitä jonkin hyödyn töitähakiessa tai ylenemisessä.

        ne puetaan ja hiukset leikataan suunnilleen samallalailla (huom. ei siellä ny mitää skinipäitä olla todellakaan kaikki) jotta näyttäisi sotilaalliselta. kuten urheilulla joukkue laittaa samat värit jotta näytetään joukkueelta.
        mieti nyt suomalaiset juntit hyökkäisi kaikki omissa vaatteissaan. ryssä katsoisi että mikä kansanmellakka siellä on ja kuolisi nauruun.
        tai jos oltaisiin jossai parateeissa, samat vaatteet kaikilla onhan se ny hienomman näköstä.

        huom sotaa en halua tai kannata, ja armeija on melko turhaa. pitää ny mainita ettei kukaa tee omia johtopäätöksiä. piti vaan vastata kun noi sun yliajatellut selitykset mistä lie huuhaa psykologisista vaikutukista yms oli semmosta paskaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe