Katastrofaalinen tilanne

ex-välittäjä

Kyllä nyt alkaa välityspuolella olemaan tilanne sellainen että raaka pudotuskilpailu tulee tuottamaan ruumiita. Itse sain käytännössä monoa pienestä firmasta (ei pankin) ja nyt omistaja/välittäjä on laittamassa putiikkia kokonaan kiinni kun kauppa ei käy. Onneksi tuli hankittua tuo hiusmuotoilijan koulutus nuorempana niin on nyt mahdollista tehdä edes jotain...

Mutta asiaan, viisi vuotta ja paskaa käteen. 2009 aloitin hommat jolloin vielä kauppa kävi sillai että tienasin helposti yli 60 000 vuodessa palkkioilla. Tuosta on tultu joka vuosi alaspäin pikku hiljaa ja tänä vuonna en saanut enää aikaan kuin kolme yksiötä, joista ei herunut kuin kahvirahat.

Välittäjien välinen kilpailu on käymässä aika kovaksi kun joka ukko ja akka laskee kilpaa palkkioita suu vaahdossa toimeksiannon toivossa. Ja aika turhaan kun kauppa ei käy niin ei käy. Saa olla vaikka millainen moottoriturpa ja sliippijaakko mutta kun raha ei liiku niin ei voi mitään. Ja kaupunki mulla oli Lahti, onneksi en asu siellä enää...

42

1103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ahaa..

      Joku ne kaupat kuitenkin tekee, ehkä heillä on joku miehekkäämpi peruskoulutus sitten?

      • ex-välittäjä

        Tekee joo, mutta kyllä kauppojen määrä on pudonnut niin paljon että ei ihme, että välittäjien keskuudessa. putoaa päitäkin. Suhteet ja pitkä kokemus (korreloi varmaan toisiaan), on alalla nyt mannaa. Mulla ei ollut kumpiakaan, tutkinto kylläkin, mutta sillä ei pitkälle pötkitä.


    • Myymätön paikka..

      Olisiko jossain tilastoa kauppamääristä. Omaa asuntoa koitettiin myydä viime syksy, ei silloin toivottua tarjousta. Nyt antaisin sillä hinnalla mennä, mitä viime syksynä tarjottiin.
      Tämä oli Tampereella rivari kolmio. Naapuri myynnissä vieläkin, ei käy enää edes esittelyissä ketään!!!
      Odottaako ihmiset hintojen laskua, vai eikö rahoituspuoli toimi?

      • Myymätön paikka..

        Ja voittoa ei ole tarkoitus tehdä, vaan isompaan vaihto.
        Asunto alle 5 vuotta vanha..


      • ex-välittäjä
        Myymätön paikka.. kirjoitti:

        Ja voittoa ei ole tarkoitus tehdä, vaan isompaan vaihto.
        Asunto alle 5 vuotta vanha..

        Ihmiset on hirveän varovaisia nyt, ainakin oman kokemuksen mukaan. Ollaan varovaisia ottamaan vähänkään liian isoksi koettua lainaa. Mulla tämä surkea tilanne alkoi oikeastaan jo viime vuoden lopulla kun näytöillä alkoi porukka vähenemään. Samassa suhteessa alkoi myös kaupanteko tökkimään. Todelliset ostajatkanditaatit katosivat.

        Toki Lahdessakin kauppaa tehdään, varsinkin keskusta-alueella ja pienillä kerrostaloasunnoilla, mutta vähänkään sivummalla on kuollutta, samoin rivarien/omakotitalojen kanssa. Sijainti ja oikeaan osunut pyynti on nyt kaiken a ja o.


    • Taasnäitä

      Oma proffa sanoi aikoinaan, että ammattimies putoaa aina jaloilleen. Jos sinulla on ammattitaito toiseen työhön josta hommia löytyy niin sinun kohdalla tuo pitää paikkansa.

      • sinäpä sen sanoit

        Ennen vanhaan koulutetut ihmiset väittivät, että maailma on litteä, jonka reunalta voi pudota tyhjyyteen. Sitten joku kaheli tuli, ja väitti maailmaa pallon muotoiseksi.
        Samoihin aikoihin maailma oli kaikkeuden keskipiste, ja aurinko kiertää meitä.
        Ajat on muuttuneet sen jälkeen, mutta proffasi jämähti menneisyyteen, kuten sinäkin. Et sinäkään muuten olisi täällä 24/7.


    • näin on tosiaankin

      Just näin se on että eipä sitä kiinteistönvälittäjät mitään paranna asuntojen kaupaksi menemistä. Kaupaksi meneminen riippuu lähes yksinomaan kysynnästä, ja jos kysyntää ei ole niin ei sitä kaupaksi saa välittäjien avulla sen paremmin kuin muutenkaan. Vastuu asunnon menekistä markkinoilla niinkuin siitä kaikki muutkin vastuut ovat asunnon omistajalla ja vain omistajalla.
      Se että tällainen välittäjien käyttäminen asuntokaupoissa on propakannan avulla saatu yleiseksi käytännöksi on ihan turha ylimääräinen rasite, jonka myyjät pyrkivät laittamaan asuntojen hintoihin tai sitten kärsivät sen tappionaan tai lisänä asumiskuluissaan. Toki politikotkin haluavat tällaista kun sillä saadaan työllistettyä ja kasvatettua bkt:tä, ja tietenkin kehitettyä siitä verotuloa, ja siksi politikkoja onkin helppo alalla huseeraavien lobbarien häristää ajamaan tällaisia asioita vaikka pakollisiksi lainsäädäntöä sellaiseen sopivasti muokkaamalla.

      • ex-välittäjä

        Ihmiset, jotka eivät jaksa tai halua paneutua asunnon myyntiin, käyttävät välittäjiä. Itsellä tuli viiden vuoden aikana aika selvä kuva siitä, että asunnonomistajissa oli suuri joukko sellaisia, jotka eivät olisi edes osanneet myydä asuntoaan itse. Ei ollut halua tai edes osaamista lähteä hakemaan tarvittavaa tietoa tai tekemään yleensä mitään myyntiliikkeitä. Mun mielestä vain pieni osa asunnonomistajista on tälläisiä "tee se itse myyjiä" :)

        Hyvä/kokenut välittäjä on avuksi paikallistuntemuksen ja verkostojensa vuoksi. Siitä on apua ennen kaikkea nykyisillä laskevilla markkinoilla, verkostosta saa aina tietoa mahdollisista "hiljaisista ostajakandidaateista" joista mun tapaiset kokemattomat ei tienneet mitään. Mun pomo oli kyllä juuri kyseisen tapainen kokenut välittäjä mutta se ei häntä pinnalla pitänyt.


      • 1122599999999999
        ex-välittäjä kirjoitti:

        Ihmiset, jotka eivät jaksa tai halua paneutua asunnon myyntiin, käyttävät välittäjiä. Itsellä tuli viiden vuoden aikana aika selvä kuva siitä, että asunnonomistajissa oli suuri joukko sellaisia, jotka eivät olisi edes osanneet myydä asuntoaan itse. Ei ollut halua tai edes osaamista lähteä hakemaan tarvittavaa tietoa tai tekemään yleensä mitään myyntiliikkeitä. Mun mielestä vain pieni osa asunnonomistajista on tälläisiä "tee se itse myyjiä" :)

        Hyvä/kokenut välittäjä on avuksi paikallistuntemuksen ja verkostojensa vuoksi. Siitä on apua ennen kaikkea nykyisillä laskevilla markkinoilla, verkostosta saa aina tietoa mahdollisista "hiljaisista ostajakandidaateista" joista mun tapaiset kokemattomat ei tienneet mitään. Mun pomo oli kyllä juuri kyseisen tapainen kokenut välittäjä mutta se ei häntä pinnalla pitänyt.

        Ehkä ikävintä asunnon myynnissä on ne asunnon katsojat joilla ei ole tarkoitustakaan mitään ostaa ainakaan mihinkään vähänkään asialliseen hintaan, juuri näissä on vielä niitä asunnon kelvottomaksi haukkujiakin. Hunoina aikoina niitä asunnosta oikeasti kiinnostuneita ostajia ei olekkaan juuri lainkaan liikkeellä.
        Mutta mitä tulee itse kaupan tekoon ja siihen liittyviin papereihin niin ne kyllä hoituvat pankissa samalla tavalla itse myyden tai itse myyjältä ostaessa kuin mitä välittäjien kanssa mennenkin. Usein vielä ostaja tarvitsee pankista lainaa, ja myyjälläkin voi vielä olla asunto kanitettuna jotain lainaa vastaan, niin että pankillakin on myös omat intressinsä katsoa että kaupat tulevat asiallisesti tehtyä.


      • Tsunamiko tulee?
        1122599999999999 kirjoitti:

        Ehkä ikävintä asunnon myynnissä on ne asunnon katsojat joilla ei ole tarkoitustakaan mitään ostaa ainakaan mihinkään vähänkään asialliseen hintaan, juuri näissä on vielä niitä asunnon kelvottomaksi haukkujiakin. Hunoina aikoina niitä asunnosta oikeasti kiinnostuneita ostajia ei olekkaan juuri lainkaan liikkeellä.
        Mutta mitä tulee itse kaupan tekoon ja siihen liittyviin papereihin niin ne kyllä hoituvat pankissa samalla tavalla itse myyden tai itse myyjältä ostaessa kuin mitä välittäjien kanssa mennenkin. Usein vielä ostaja tarvitsee pankista lainaa, ja myyjälläkin voi vielä olla asunto kanitettuna jotain lainaa vastaan, niin että pankillakin on myös omat intressinsä katsoa että kaupat tulevat asiallisesti tehtyä.

        Sinähän puhuit inflaatiosta, jopa hyperinflaatiosta? Miten on, onko mieli muuttunut? Ne elvytys biljoonat piti ryöpsähtää sanojesi mukaan käsiin. Kirjoitappa päivitystä asiasta, kiinnostaisi niin.


      • ex-välittäjä
        1122599999999999 kirjoitti:

        Ehkä ikävintä asunnon myynnissä on ne asunnon katsojat joilla ei ole tarkoitustakaan mitään ostaa ainakaan mihinkään vähänkään asialliseen hintaan, juuri näissä on vielä niitä asunnon kelvottomaksi haukkujiakin. Hunoina aikoina niitä asunnosta oikeasti kiinnostuneita ostajia ei olekkaan juuri lainkaan liikkeellä.
        Mutta mitä tulee itse kaupan tekoon ja siihen liittyviin papereihin niin ne kyllä hoituvat pankissa samalla tavalla itse myyden tai itse myyjältä ostaessa kuin mitä välittäjien kanssa mennenkin. Usein vielä ostaja tarvitsee pankista lainaa, ja myyjälläkin voi vielä olla asunto kanitettuna jotain lainaa vastaan, niin että pankillakin on myös omat intressinsä katsoa että kaupat tulevat asiallisesti tehtyä.

        Toki hoituvat mutta kokemuksen mukaan kuitenkin pieni osa asunnon myyjistä haluaa lähteä myymään itse ja laittaisin sen uskalluksen piikkiin ehkä. Kaikki eivät vain ole tee se itse tyyppejä isommissa kaupoissa ja sitten on sellaisia, joilla ei edes ole aikaa paneutua itse myymiseen. Itse myyvätkin arvioittavat usein asuntojaan välittäjillä, joten kyllä siinäkin paikallisen markkinan tuntemuksen käyttäminen tulee esiin.

        Nuo kiinnostuneet ostaja on tällä hetkellä aika piilossa ja juuri heidän löytämisessään tulee hyvin verkostoituneet välittäjän valttikortti esiin.


      • totta puhut
        ex-välittäjä kirjoitti:

        Toki hoituvat mutta kokemuksen mukaan kuitenkin pieni osa asunnon myyjistä haluaa lähteä myymään itse ja laittaisin sen uskalluksen piikkiin ehkä. Kaikki eivät vain ole tee se itse tyyppejä isommissa kaupoissa ja sitten on sellaisia, joilla ei edes ole aikaa paneutua itse myymiseen. Itse myyvätkin arvioittavat usein asuntojaan välittäjillä, joten kyllä siinäkin paikallisen markkinan tuntemuksen käyttäminen tulee esiin.

        Nuo kiinnostuneet ostaja on tällä hetkellä aika piilossa ja juuri heidän löytämisessään tulee hyvin verkostoituneet välittäjän valttikortti esiin.

        Lisäksi harva ei ota huomioon sitä, että välittäjän kautta saa asunnosta paremman hinnan. Suurin osa ihmisistä luottaa välitystoimiston tekemään kauppaan paremmin kuin suoraan yksityisen kanssa tehtyyn. Sen takia itse myydessä asunto pitää aina hinnoitella halvemmaksi jos aikoo siitä eroon päästä.


      • pppöööö?????????????
        Tsunamiko tulee? kirjoitti:

        Sinähän puhuit inflaatiosta, jopa hyperinflaatiosta? Miten on, onko mieli muuttunut? Ne elvytys biljoonat piti ryöpsähtää sanojesi mukaan käsiin. Kirjoitappa päivitystä asiasta, kiinnostaisi niin.

        Ei se inflaation kiihtyminen suinkaan ainakaan kokonaan pois ole suljettu. Itse asiassa inflaatio kyllä taas ennen pitkää jossain vaiheessa lähteekin kiihtymään silloin kun nousukausi alkaa. Nyt vaan voidaan mennä hyvinkin matalalla inflaatiolla pitkään ja silloin myös matalilla koroilla. Mutta ei sekään ole poissuljettu etteikö inflaatio koko eurovaluutta-alueella lähtisi kiihtymään jonkun massiivisen elvytysoperaation vuoksi mikä katsottaisiin välttämättömäksi ongelmien kasaantuessa Saksaa myöden. Nähtäväksi jää miten se tässä vielä kehittyy tämä asia.


      • 44555226666666666666
        pppöööö????????????? kirjoitti:

        Ei se inflaation kiihtyminen suinkaan ainakaan kokonaan pois ole suljettu. Itse asiassa inflaatio kyllä taas ennen pitkää jossain vaiheessa lähteekin kiihtymään silloin kun nousukausi alkaa. Nyt vaan voidaan mennä hyvinkin matalalla inflaatiolla pitkään ja silloin myös matalilla koroilla. Mutta ei sekään ole poissuljettu etteikö inflaatio koko eurovaluutta-alueella lähtisi kiihtymään jonkun massiivisen elvytysoperaation vuoksi mikä katsottaisiin välttämättömäksi ongelmien kasaantuessa Saksaa myöden. Nähtäväksi jää miten se tässä vielä kehittyy tämä asia.

        Sehän on hyvin tunnettu asia että inflaatio-odotukset ruokkivat inflaatiota, mutta yhtä lailla myös deflaatio-odotukset ruokkivat deflaatiota. Deflaatiokierteeseen ajautumista kyllä aina pyritään torjumaan, kun sen tiedetään vetävän realitalouden taantumaskierteeseen. Juuri siksi jotta ei deflaatiokierteeseen ajauduttaisi pientä inflaatiota pidetään vällttämättömänä, muutoin vakaa hintakehitys on tavoitteena.
        Se on kyllä totta että rikastumiselle avautuu mahdollisuuksia myös deflaatiossa niinkuin rajussa inflaatiossakin, toki haravansa silloin pitää asettaa ihan toisin kuin mitä inflaatiota odotellessa. Hintavakaus on spekuloijille se ikävin tilanne.


      • 44555266666666666666
        Tsunamiko tulee? kirjoitti:

        Sinähän puhuit inflaatiosta, jopa hyperinflaatiosta? Miten on, onko mieli muuttunut? Ne elvytys biljoonat piti ryöpsähtää sanojesi mukaan käsiin. Kirjoitappa päivitystä asiasta, kiinnostaisi niin.

        Tosiaankin se vielä että minulla henkilökohtaisesti ei nyt ole aikomustakaan mitään asuntoa myyntiin laitta eikä kyllä ole aikomustakaan myös mitään asuntoja ostaa. Viimeiseksi 2012 keväällä möin yhden vuokrakämppäni Turun kaupungista ja näillä mitä mulla nyt on mennään toistaiseksi. Yhtä asuntoa olen vähän ajatellut, että voisin vaikka myyntiin sen laittaa, mutta tämä asunto ei ole täällä meillä Suomessa, mitään kiirettä ei kuitenkaan ole senkään asunnon kanssa.


      • htodndopsmd
        totta puhut kirjoitti:

        Lisäksi harva ei ota huomioon sitä, että välittäjän kautta saa asunnosta paremman hinnan. Suurin osa ihmisistä luottaa välitystoimiston tekemään kauppaan paremmin kuin suoraan yksityisen kanssa tehtyyn. Sen takia itse myydessä asunto pitää aina hinnoitella halvemmaksi jos aikoo siitä eroon päästä.

        Pötypuhetta,

        myin asuntoni muutamia vuosia sitten itse, pyysin kolme välittäjää arvoimaan. Korkein pyyntihintaehdotus oli 290 k€. Laitoin itse pyyntihinnaksi 325 k€ ja asunto oli myyty muutamassa viikossa kashden näytön jälkeen hintaan 310 k€ iste myyden säästin kymmeniä tuhansia.

        Kenellekkään tarjousia tehneille (3 kpl) ei ollut mikään ongelma asioida suoraan myyjän kanssa ilman välittäjää.


      • ex-välittäjä
        htodndopsmd kirjoitti:

        Pötypuhetta,

        myin asuntoni muutamia vuosia sitten itse, pyysin kolme välittäjää arvoimaan. Korkein pyyntihintaehdotus oli 290 k€. Laitoin itse pyyntihinnaksi 325 k€ ja asunto oli myyty muutamassa viikossa kashden näytön jälkeen hintaan 310 k€ iste myyden säästin kymmeniä tuhansia.

        Kenellekkään tarjousia tehneille (3 kpl) ei ollut mikään ongelma asioida suoraan myyjän kanssa ilman välittäjää.

        Sanoit heti vastauksesi aluksi taikasanan "muutamia vuosia sitten". Tilanne on tänä vuonna aivan eri kuin silloin kun sinä olet itse myynyt asuntosi. Todellisuuden tajuaa vasta sitten kun itse sen kokee, IMO.

        Mutta sinäkin käytit välittäjien paikallismarkkinatuntemusta hyödyksi, kuten kerroit, ja hinnoittelit erilaisessa markkinatilanteessa mieluummin ylä-kuin alakanttiin. Tällä hetkellä kannattaisi tehdä toisinpäin jos kauppaa haluaa tehdä.


      • urpoturbot
        totta puhut kirjoitti:

        Lisäksi harva ei ota huomioon sitä, että välittäjän kautta saa asunnosta paremman hinnan. Suurin osa ihmisistä luottaa välitystoimiston tekemään kauppaan paremmin kuin suoraan yksityisen kanssa tehtyyn. Sen takia itse myydessä asunto pitää aina hinnoitella halvemmaksi jos aikoo siitä eroon päästä.

        "Lisäksi harva ei ota huomioon sitä, että välittäjän kautta saa asunnosta paremman hinnan."

        Emävale! Myy itse ja säästä turhan välikäden palkkiot. Katso ohjeet netistä!


      • jos siltä näyttääkin
        ex-välittäjä kirjoitti:

        Sanoit heti vastauksesi aluksi taikasanan "muutamia vuosia sitten". Tilanne on tänä vuonna aivan eri kuin silloin kun sinä olet itse myynyt asuntosi. Todellisuuden tajuaa vasta sitten kun itse sen kokee, IMO.

        Mutta sinäkin käytit välittäjien paikallismarkkinatuntemusta hyödyksi, kuten kerroit, ja hinnoittelit erilaisessa markkinatilanteessa mieluummin ylä-kuin alakanttiin. Tällä hetkellä kannattaisi tehdä toisinpäin jos kauppaa haluaa tehdä.

        Just näin se on.
        Kun huonot ajat koittavat niin viimeistään juuri silloin sen asian pitäisi paljastua välittäjäuskovaisillekkin miten välittäjistä ei ole kauppojen suntymistä ajatellen juurikaan mitään hyötyä. Ja kun on hyvät ajat ja myytävät kohteet sellaisia että niile on kysyntää, niin kaupaksi ne menevät välittäjien kanssa niinkuin menisivät ilman välittäjiäkin yhtä lailla.
        Ja kun huonot ajat koittavat ja kauppa ei käy, niin kiinteistön välittäjät alkavat valtamediassa propakantakamppanjansa hintojen alentamisen puolesta, jonka siis katsovat parantavan myyntiä ja omia tulojaan.


    • rw42r4w55656

      Oho, kerrankin asiallista keskustelua sisältävä ketju - näitä näkee täällä todella harvoin.

      Mutta eiköhän ne vakiohahmotkin sieltä vielä hyökkää pilaamaan tämän ketjun.

      • po09090909

        Asiallista keskustelua? Rommari tällä kertaa tekeytyneenä kiinteistönvälittäjäksi. Todella asiallista, juu.

        Rommausinto rupeaa lähentelemään hulluutta. Edelleenkään tilastoissa, jotka perustuvat faktaan, ei ole mitään romahdukseen viittaavaa.


      • ex-välittäjä
        po09090909 kirjoitti:

        Asiallista keskustelua? Rommari tällä kertaa tekeytyneenä kiinteistönvälittäjäksi. Todella asiallista, juu.

        Rommausinto rupeaa lähentelemään hulluutta. Edelleenkään tilastoissa, jotka perustuvat faktaan, ei ole mitään romahdukseen viittaavaa.

        Tota noin, anteeksi vaan. Mua ei kiinnosta markkinoitten romahdus koska asun itsekin omistusasunnossa stadissa. Velkaa enää vähän jäljellä :)

        Jos jossain hinnat tulee romahtamaan, se on sijainniltaan huonoissa kohteissa/alueissa sekä kokonaisvaltaisemmin omakotitaloissa poislukien PKS ja suuret taajamat. PKS-seudulle tulee olemaan kova tunku muualta Suomesta lähivuosina, koska muualla Suomessa kaikki kuihtuu ja keskittyminen tapahtuu tänne. Silti en aio enää alalle välittäjäksi palata koska kilpailu täälläkin välittäjien kesken on sen verran kovaa että leipä on tiukassa... Onneksi on tuo toinen koulutus :)


      • whoknowswins
        ex-välittäjä kirjoitti:

        Tota noin, anteeksi vaan. Mua ei kiinnosta markkinoitten romahdus koska asun itsekin omistusasunnossa stadissa. Velkaa enää vähän jäljellä :)

        Jos jossain hinnat tulee romahtamaan, se on sijainniltaan huonoissa kohteissa/alueissa sekä kokonaisvaltaisemmin omakotitaloissa poislukien PKS ja suuret taajamat. PKS-seudulle tulee olemaan kova tunku muualta Suomesta lähivuosina, koska muualla Suomessa kaikki kuihtuu ja keskittyminen tapahtuu tänne. Silti en aio enää alalle välittäjäksi palata koska kilpailu täälläkin välittäjien kesken on sen verran kovaa että leipä on tiukassa... Onneksi on tuo toinen koulutus :)

        Pk -seudun vetovoima on vain hetken ilmiö, koska ei sieltäkään töitä ja talouskasvun eväitä löydy.

        Suomi on kokonaisuudessaan maailman Kainuuta, eikä siitä muuksi muutu. Helsingin kyky sietää rommaamatta loppuu ja sama lasku tulee kuin muissakin pikkukaupungeissa Suomessa. Se vain tapahtuu nopeammin ja jyrkemmin kuin muualla. Niin oli viime lamassakin.

        Suomea lähin todellinen kasvukeskus on Tallinna, seuraava on Pietari ja sitten Tukholma.


      • ex-välittäjä
        whoknowswins kirjoitti:

        Pk -seudun vetovoima on vain hetken ilmiö, koska ei sieltäkään töitä ja talouskasvun eväitä löydy.

        Suomi on kokonaisuudessaan maailman Kainuuta, eikä siitä muuksi muutu. Helsingin kyky sietää rommaamatta loppuu ja sama lasku tulee kuin muissakin pikkukaupungeissa Suomessa. Se vain tapahtuu nopeammin ja jyrkemmin kuin muualla. Niin oli viime lamassakin.

        Suomea lähin todellinen kasvukeskus on Tallinna, seuraava on Pietari ja sitten Tukholma.

        En usko että stadin kantakaupungissa hinnanalennuksia tullaan näkemään. Siitä pitää huolen alueen haluttavuus, joka on Suomen ykkönen. Lisäksi tänne on kasaantunut maan suurin varallisuuskeskittymä joka ei aina ole riippuvaista palkansaajien tilanteesta. No toi on vain mun puolueellinen ajatus kun on osake ihan keskustassa...


      • 20+1
        ex-välittäjä kirjoitti:

        En usko että stadin kantakaupungissa hinnanalennuksia tullaan näkemään. Siitä pitää huolen alueen haluttavuus, joka on Suomen ykkönen. Lisäksi tänne on kasaantunut maan suurin varallisuuskeskittymä joka ei aina ole riippuvaista palkansaajien tilanteesta. No toi on vain mun puolueellinen ajatus kun on osake ihan keskustassa...

        Siellä on sitä "salavarakkuutta" mitä OP mainosti joskus LOL...

        Olihan tänään Esko Seppäsen kirjan tiimoilta juttua että Suomessakin
        on julkisuudelta piilossa olevia rikkaita. Vissiin paljon enemmän kuin ennen.


      • urboturbot
        20+1 kirjoitti:

        Siellä on sitä "salavarakkuutta" mitä OP mainosti joskus LOL...

        Olihan tänään Esko Seppäsen kirjan tiimoilta juttua että Suomessakin
        on julkisuudelta piilossa olevia rikkaita. Vissiin paljon enemmän kuin ennen.

        hah hah vai rikkaita piilossa? mitä ne tappiin asti velkaista wannabe asunnonomistajaa auttaa???? eiköhän ne osta laatua eikä neukku/savipaskoja.


    • asdf123sadf2134sadf

      On kyllä kiinnostavaa nähdä mikä muu paitsi asunto- ja metrotunneli rakentaminen Suomen talouden 'veturiksi'.Eli kaupungit täyteen työttömiä asumistuilla. Näin se todennäköisesti menee. Kai siinä kaikenlaisia köyhien pystyssä pitämiseen tähtääviä sosiaalitöitä luodaan.

      • asdf234asdf234

        Sinänsä ei ole koko suomen väki lähtenyt vuokralle Helsinkiin. Ei ole varaa niihin vuokriin ;) Se että rahastotkaan eivät osta (koska niilläkään ei ole varaa), kertoo jo jotain. Mutta eivät hinnat laske ennen kuin kysyntä laskee. Itse en ymmärrä miksi kukaan sinne menisi, pk-seutu on betoni slummi. Siellä mitään töitä ole...


      • PitkäaikaisYTKläinen
        asdf234asdf234 kirjoitti:

        Sinänsä ei ole koko suomen väki lähtenyt vuokralle Helsinkiin. Ei ole varaa niihin vuokriin ;) Se että rahastotkaan eivät osta (koska niilläkään ei ole varaa), kertoo jo jotain. Mutta eivät hinnat laske ennen kuin kysyntä laskee. Itse en ymmärrä miksi kukaan sinne menisi, pk-seutu on betoni slummi. Siellä mitään töitä ole...

        Isommassa kaupungissa on hyvä olla työttömänä. Sekoittuu kymmenientuhansien muiden työttömien joukkoon, kukaan ei taivastele tai syyllistä työtöntä, työkkärin virkailijoille on ihan peruskauraa, lapsia ei pilkata / leimata vanhempien työttömyyden vuoksi jne. Kukaan ei myöskään kiinnitä huomiota siihen, jos poistut kuukausiksi jonnekin lämpimään. Auta armias jossain Somerolla tms. paikassa, minkälaista olisi olla työttömänä?


    • 6 kämppää viime kk

      Tilanne on katastrofaalinen niille, joilla kulurakenne ei ole hanskassa. Välitysbisneksessä saa helposti kulurakenteen ihan järjettömiin mittoihin. Liian kalliit toimipisteet kaupungin parhailta paikoilta, koko sivun ilmoitukset lehdissä joita kukaan ei nykyisin lue, huippukalliit juristit palkkalistoilla, firman omat autot, ym ym. Nyt pärjää myös rahallisesti ne, jotka on osanneet rakentaa firman järkevästi. Eli, kaikki ylimääräinen ulkoistettu, toimitilat ei ydinkeskustassa ja ei katutasossa, näkyvä nettimarkkinointi. Asuntoja myydään koko ajan tosin halvemmilla hinnoilla ja joku ne kaupat tekee.

      Mutta se on totisinta totta että itsemyyjillä ei ole myyjän markkinat. Jopa rahoittajat suhautuu epävarmasti yksityisten tarjoamiin kohteisiin senkin vuoksi kun ne on pääsääntöisesti hinnoiteltu päin persettä. Ja niitäpä ei olekaan kovin kiva lähteä välittäjän myymään kun ensin on puoli vuotta roikutettu kohdetta netissä. Ostajien silmissä se on paska mikä paska kun ei ole mennyt kaupaksi. Sitten omistaja itkee kun kämppä myydään polkuhintaan. No sellaista se joskus on.

    • 13+14

      Mulla on ihan toinen näkemys itse hinnoittelusta vastaan välittäjien hinnoittelu.
      Mä myin velatonta kaksiotani Tampereen keskustasta keväällä ja pyysin arvioita OPKK:lta ja Habitalta. Molemmilta tuli arvio 60-luvun kämpästä = 160 000 euroa. Mä sanoin sliippareille että hei tää täytyy saada myytyä eikä jättää roikkumaan katkeamattomaan toimeksiantojen ketjuun! Mä päätin yrittää omalla hinta-arviolla jonka laitoin lähdöksi 130 000, tinkivaraa 5 000, huonossa tapauksessa 10 000. Meni kaupaksi viikossa 125 000 tarjouksella.

      • hinta on pielessä

        Tampereella roikkuu jatkuvasti kuukaudesta toiseen tuollaisia 160 000€ kaksioita myynnissä, sellaista olisin ostamassa omaan/sijoituskäyttöön, mutta hintapuoli tökkii. Ei sillä, etteikö rahaa olisi, mutta arvioin kohteen arvon siten, että siitä on tarvittaessa saatava vuokrattuna jonkinlainen tuotto, noilla hinnoilla ei saa, niissä on muutaman kymppitonnin hintakupla.


    • v-ttu mitä shittiä

      Kuka h-vetti ostaa enää uusia asuntoja kun niiden laatu on kuraa jopa rakennusyhtiöiden edustajienkin mielestä:

      ”Tämä ei ole lainkaan isänmaallista toimintaa. Ei ole ihme, että yhtiöt ovat kriisissä. Mikään niiden rakentama ei käy kaupaksi, kun kaikki tietävät, että siellä on niin paljon rakennusvirhettä piiloteltuna.”

      ”Näitä kohteita ei ole rakennettu sillä lailla, että ne kestäisivät kohtuullisesti käyttöiän loppuun. Mutta se on suuri tabu. Siitä ei saa puhua”, hän sanoo.

      Antti Lehmusvirta
      [email protected]

      http://www.kauppalehti.fi/etusivu/tama on rakennusalan suuri tabu/201408694644


      Ei v-ttu vieköön. Uusi kämppäkanta on aivan h-tin paskaa homekamaa jo uutena ja tuulipuku maksaa siitä 200 000 elämän mittaisella lainalla :D

      • ex-välittäjä

        Tota noin, ei 200 000 riitä minihkään kun puhutaan uudiskohteista. Se voi toki olla myyntihinta mutta kyllä PK-seudulla se velaton hinta huitelee 300 000-500 000 euron haarukassa. Kyllä muakin kauhistuttaa uudistuotannon laatu, olen kuullut siitä monesta suunnasta, tekijät jostain itä-Euroopan pystymetsästä maksimoimaan rakennusyhtiöiden omistajien voitot.

        Laadulla ei mitään väliä, surullista.


      • heihoojaköyhäei

        kyllä tuulipuku kahisee ja ottaa ikilainaa kuhan on vaan uusi homekuutio :D
        tuulipuvuilta löytyy rahaa niin kauan kuin pankki lainaa :D
        tuulipuku on mukarikas lainarahalla :D


    • 3h+k+s

      Minä käytin välittäjää, tässä tapauksessa kannatti koska itse myyminen oli turhauttava kokemus. Myyntineuvottleluja on helpompi käydä välittäjän kautta kun henkilökohtainen kontakti puuttuu, siinä on harkinnan varaa enemmän. Tietysti riippuu välittäjästäkin paljon kuinka kommunikointitaitoinen on tämä.

      • auauau

        Ei tuu ostajanpaholainen nöyryyttämään -50% aletarjouksilla suoraan naamalle.

        Se hyvä puoli välittäjissä!


      • mr.richman

        Itse myyminen on köyhille. Suomessa niitä riittää.

        Meillä varakkailla on varaa ostaa palveluita.


      • pikkuvarakas.
        mr.richman kirjoitti:

        Itse myyminen on köyhille. Suomessa niitä riittää.

        Meillä varakkailla on varaa ostaa palveluita.

        "mr. richman". Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Siitä se varallisuus karttuu !

        Nyt alkaa olla trendi, että asunnon voi myydä helposti itsekin. Tv:stäkin tuttu myyntimies Jethro on teetättänyt porttaalin, jonka kautta yksityinen voi myydä asuntonsa n. 1000 euron korvausta vastaan.

        Asuntoa itse myydessä säästää helposti kymmeniä tuhansia.


    • Luki.

      "Meillä varakkailla on varaa ostaa palveluita."

      Ei kyllä siltä vaikuta,suomessa te ette edes kuluta niin kuin pitäisi.

      • mr.richman

        Se on teidän köyhempien syy kun teillä ei ole varaa ostaa mitään.

        Minä ostan aina palveluita jos mahdollista. Myös välityspalveluita
        noin 3-5 vuoden välein kun vaihdan osaketta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe