Tekopyhyydestä ja kaksinaismoralismista

TeItsenneYlentäneet

Tämän palstan aihe on profetiat, näyt ja tulevaisuuden ennustukset. Jos joku palstan ketjuissa kirjoitteleva "paljastuu ateistiksi" häntä aletaan ajamaan pois palstalta jo pelkästään kristinuskon puutteesta. Useimmiten viitataan tiettyihin toisiin palstoihin, joihin tämän kuuluisi keskustelunsa viedä, ja lisäksi vilautellaan jotain mielenterveysongelmaa syyksi. Todella vittuimaista ja törkeää panettelua kristittyinä itseään pitäviltä.

Siitäkin kokoajan muistutellaan, että aihe on profetiat eikä ateistin kirjoittelu kuulu tänne. No minkäs helvetin takia te sitten jatkatte tätä kristinusko vs. islam -kinastelua muodossa Israel vs. Palestiina? Minkä takia te saatte haukkua ja solvata muslimeja (esim. jatkuvasti jankkaamalla pyllistelyuskonnosta tms.), mutta olette todella herkkähipiäisiä mikäli kristinuskoa kritisoidaan?

Te olette todella tekopyhää ja kaksinaismoralistista opportunistista porukkaa. Luottamukseni kristillisiin "hyveisiin" on teitä tarkkailtuani todellakin kaikonnut, ja kriittisyyteni uskontoja ja uskonnollisen kulttuurin ilmiöitä kohtaan on jyrkentynyt. Aion jatkossa tehdä kaikkeni tuodakseni esille uskonnollisuuden epäkohtia ja pitää huolen siitä, ettei kyseiseen kieroiluun aivopestä yhtään yksilöä lisää.

Mutta pitäkää tunkkinne.

54

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin se menee

      Näinhän se menee ja ihmetellä täytyy myös sitä nuoleskelun ja mielistelyn määrää mitä he tekevät jumalaansa kohtaan. Ymmärtäis vielä jos he toimisivat jotenkin oppimestarinsa oppien mukaan mutta kun se on pelkkää sanahelinää ja lapsellista näyistä ja enteistä höpöttämistä niin kyllä sitä ei ymmärrä.

    • Elä rauhassa

      No kuule. Eipä ole jokamiehen ymmärrettäväksi palsta tarkoitettukaan.
      Ei myöskään ateismi palstaa kaikki ymmärrä. Ei Ufo-sivustoakaan, eikä montaa muutakaan sivustoa,

      • sekuritus

        Missähän kohtaa Raamattua Jeesus kehoitti pääsääntöisesti profetoimaan ?


    • Hiekkalaatikolle

      Ylläpidon valitsema sivusto. Älä sotke pääsääntöisesti.

      • näin se menee

        Sinä sotket. Asialliseen ja profetiointiin liittyvään kysymykseen voisi antaa kunnon vastauksen jos haluaisi.


      • 234rftg

        "älä sotke pääsääntöisesti"

        :D


    • Kristittyjen sisällä suuri enemmistö on uskonnollisia ja pieni vähemmistö elävässä uskossa olevia, minkä Raamattukin sanoo. Jos mä avaan profetiat- palstalla ketjun jossa alan käymään keskustelua jostain Raamatun profetiasta ja odotan saavani näkemyksiä elävässä uskossa olevilta, Jeesuksen omilta, niin silloin tarkoitukseni on saada asiasta rakentavaa keskustelua ihmisiltä joilla on samat intressit. Nyt puhun vain itsestäni, niin jos ketjuun haluaa kommentoida esim. joku ateisti, normaaleilla käyttäytymistavoilla varustettuna ja hän ymmärtää ettei ketjun keskusteluaihe taida olla hänen bravuurialuettaan, niin omasta puolestani tälläinen ihminen saa kommentoida näkemyksiään ilman hyökkäämistä ja Jumalan pilkkaamista.

      En mä lähtisi jonkun palstan ketjun keskusteluun morkkaamaan heidän idoliaan ja kun en tietäisi heidän harrastuksestaan, lajistaan, oikeastaan mitään, mutta pitäisi vaan päästä sanomaan että turhaa touhua teillä.

      • näin se menee

        Edelleen ylimielistä itsensä ylentämistä. "Jeesuksen oma" terminä jo osoittaa että on luokitellut itsensä "oikeaan" kastiin, synnittömiin ja itse "kaikesta" perillä olevana. On lähellä ajatus, ettei oppimestarilta -Jeesukselta- enää tarvitse mitään hyväksyntää eikä paneutumista hänen opetuksiinsa.


      • näin se menee
        näin se menee kirjoitti:

        Edelleen ylimielistä itsensä ylentämistä. "Jeesuksen oma" terminä jo osoittaa että on luokitellut itsensä "oikeaan" kastiin, synnittömiin ja itse "kaikesta" perillä olevana. On lähellä ajatus, ettei oppimestarilta -Jeesukselta- enää tarvitse mitään hyväksyntää eikä paneutumista hänen opetuksiinsa.

        Jumalan pilkkaa voi olla myös epärehellisyys ja venkuilu , luulisin.


      • näin se menee kirjoitti:

        Edelleen ylimielistä itsensä ylentämistä. "Jeesuksen oma" terminä jo osoittaa että on luokitellut itsensä "oikeaan" kastiin, synnittömiin ja itse "kaikesta" perillä olevana. On lähellä ajatus, ettei oppimestarilta -Jeesukselta- enää tarvitse mitään hyväksyntää eikä paneutumista hänen opetuksiinsa.

        Ei nyt ihan noinkaan. Jos mä oon vaikka esim. Marjukan kanssa naimisis, niin silloinhan mä oon Marjukan oma. Se ei ole ylentämistä. Jatkuvasti Jeesuksen oma oppii häneltä uutta, Pyhän Hengen ja Raamatun kautta. Näin se menee kun ei elä vain oman ymmärryksensä varassa.


      • sekuritus
        pekanvuoro kirjoitti:

        Ei nyt ihan noinkaan. Jos mä oon vaikka esim. Marjukan kanssa naimisis, niin silloinhan mä oon Marjukan oma. Se ei ole ylentämistä. Jatkuvasti Jeesuksen oma oppii häneltä uutta, Pyhän Hengen ja Raamatun kautta. Näin se menee kun ei elä vain oman ymmärryksensä varassa.

        Vastausta siihen missä kohtaa Raamattua esim. Jeesus kehoittaa pääsääntöisesti profetoimaan jäin kaipaamaan.


      • sekuritus kirjoitti:

        Vastausta siihen missä kohtaa Raamattua esim. Jeesus kehoittaa pääsääntöisesti profetoimaan jäin kaipaamaan.

        Selasin taas tätä ketjua ja pysähdyin kysymykseen, mitä Raamattu sanoo profetoinnista. Paavali, joka sai henkilökohtaisesti Jeesukselta valtuudet saarnata ja kirjoittaa Jumalan sanaa, niin hän sanoi seuraavaa armolahjoista ja vertasi seurakuntaa, uskovia, ruumiin jäseniin, joilla kaikilla on tehtävänsä. 1 Kor. 12 : 27 - 31. " Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien. "


      • pekanvuoro kirjoitti:

        Selasin taas tätä ketjua ja pysähdyin kysymykseen, mitä Raamattu sanoo profetoinnista. Paavali, joka sai henkilökohtaisesti Jeesukselta valtuudet saarnata ja kirjoittaa Jumalan sanaa, niin hän sanoi seuraavaa armolahjoista ja vertasi seurakuntaa, uskovia, ruumiin jäseniin, joilla kaikilla on tehtävänsä. 1 Kor. 12 : 27 - 31. " Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä. Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä. Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja? Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään? Pyrkikää osallisiksi parhaimmista armolahjoista. Ja vielä minä osoitan teille tien, verrattoman tien. "

        Uskovien lahjat seurakunnan kesken. 1 Kor. 14 : 1 - 6. " Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? "

        Uskovien lahjat uskosta osattomille. 1 Kor. 14 : 22 - 25. " Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne? Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä. "


      • pekanvuoro kirjoitti:

        Uskovien lahjat seurakunnan kesken. 1 Kor. 14 : 1 - 6. " Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa. Sillä kielillä puhuva ei puhu ihmisille, vaan Jumalalle; ei häntä näet kukaan ymmärrä, sillä hän puhuu salaisuuksia hengessä. Mutta profetoiva puhuu ihmisille rakennukseksi ja kehoitukseksi ja lohdutukseksi. Kielillä puhuva rakentaa itseään, mutta profetoiva rakentaa seurakuntaa. Soisin teidän kaikkien puhuvan kielillä, mutta vielä mieluummin soisin teidän profetoivan; sillä profetoiva on suurempi kuin kielillä puhuva, ellei tämä samalla selitä, niin että seurakunta siitä rakentuu. Jos minä nyt, veljet, tulisin luoksenne kielillä puhuen, mitä minä teitä sillä hyödyttäisin, ellen puhuisi teille ilmestyksen tai tiedon tai profetian tai opetuksen sanoja? "

        Uskovien lahjat uskosta osattomille. 1 Kor. 14 : 22 - 25. " Kielet eivät siis ole merkiksi uskoville, vaan niille, jotka eivät usko; mutta profetoiminen ei ole merkiksi uskottomille, vaan uskoville. Jos nyt koko seurakunta kokoontuisi yhteen ja kaikki siellä puhuisivat kielillä ja sinne tulisi opetuksesta tai uskosta osattomia, eivätkö he sanoisi teidän olevan järjiltänne? Mutta jos kaikki profetoisivat ja joku uskosta tai opetuksesta osaton tulisi sisään, niin kaikki paljastaisivat hänet ja kaikki langettaisivat hänestä tuomion, hänen sydämensä salaisuudet tulisivat ilmi, ja niin hän kasvoilleen langeten rukoilisi Jumalaa ja julistaisi, että Jumala totisesti on teissä. "

        Seuraava on kulmakivi kaikelle äskeiselle ja kaikille meille uskoville yksi tärkein tavoite, vaikka kuinka sapettaisi jonkun uskosta osattoman julkeus. Koska on muitakin keinoja rauhoittaa vastustaja mikä on saanut selkeästi raivoavan valtaansa. 1 Kor. 13 : 1 - 2. " Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi. "


    • 2+8

      Periaatteessahan ei-uskovaisen pitäisi olla tyytyväinen palstan nykyiseen ilmapiiriin, joka kyllä karkottaa kaikki muut paitsi pari-kolme videojulistajaa ja muutamat muut. Tätä fundisten ajatuksenjuoksua on joskus vaikeata ymmärtää... Halutaan kovasti käännyttää, mutta potentiaaliset käännytettävät karkotetaan tarkoituksellisesti pois öykkäröimällä kuin yläasteen välitunnilla.

      Ilmeisesti tämä palstaa omana heikkalaatikkonaan pitävä elävä kopiokone haluaakin ettei palstalla hänen lisäkseen ketään muita enää edes käy. Ja eiköhän tuo tavoitteessaan kohta onnistukin. Jokainenhan voi itse nähdä kuinka kirjoittelijaluku koko ajan pienenee. Huvittavaa ja vähän säälittävääkin. Yksinäisyysköhän se saa ihmisen moista tekemään?

      • 6+4

        Samaa ongelmaa esintyy muillakin palstoilla, joskaan ei ehkä samassa mittakaavassa kuin täällä. Syytä voisi vierittää ylläpidonkin suuntaan, koskapa eivät ole pyynnöistä huolimatta saaneet rekisteröitymispakkoa aikaiseksi tänne. Se lopettaisi melko nopeasti ainakin tuon muiden nimimerkeillä pelleilyn.

        Yksikin asialleen omistautunut ja yhteisistä pelisäännöistä piittaamaton häirikkö voi tehdä paljon haittaa. Se on oikeastaan ainoa asia mikä palstan nykytilasta on sanottavaa.


      • 295
        6+4 kirjoitti:

        Samaa ongelmaa esintyy muillakin palstoilla, joskaan ei ehkä samassa mittakaavassa kuin täällä. Syytä voisi vierittää ylläpidonkin suuntaan, koskapa eivät ole pyynnöistä huolimatta saaneet rekisteröitymispakkoa aikaiseksi tänne. Se lopettaisi melko nopeasti ainakin tuon muiden nimimerkeillä pelleilyn.

        Yksikin asialleen omistautunut ja yhteisistä pelisäännöistä piittaamaton häirikkö voi tehdä paljon haittaa. Se on oikeastaan ainoa asia mikä palstan nykytilasta on sanottavaa.

        Ei siinä rekisteröintipakko taida auttaa. Kyllä palstan "uskovien" täydellinen kyvyttömyys vuoropuheluun ja suoranainen hävyttömyys karkoittaa kaikki.


      • Eikö vast.ott.kotona

        EI- USKOVILLE AIHEENMUKAISET PALSTANSA. sINNE ETTE SITTEN SAA USKOSTA KIRJOITTAAKAAN. LUOTSIT POISTAA VIESTINNE.
        TÄNNE ON TURHA TULLA VALITTAMAAN JOS EI S-24 AIHEALUEESTA YMMÄRRÄ MITÄÄN.
        EI OLE JOKAISELLE TARKOITETTU PALSTA, KUTEN EI UFO- OSIOKAAN, PUHUMATTAKAAN ATEISMI FOORUMISTA.
        Pitää oppia katsomaan rajoja, minne mitäkin kirjoittaa.
        Turha vedota, että muutama sitä tai tätä. Turha vedota kopiomiseenkaan.
        Uskovia poistui juuri ateistien painostuksesta, mutta Herra antaa uusia tilalle ja
        Lantunkasvattavat saa valitella rauhassa.
        Normaali järjellä varustettu kunnioittaa ylläpidon antamia rajioja.


        Erään luotsin oivallus.

        jori.mantysalo28.7.2014 00:20
        Keskustelupalstoja ei perusteta aiheen merkittävyyden, siitä kiinnostuneiden lukumäärän tms. vuoksi, vaan siksi että siitä keskustellaan. Naurista viljellään paljon lanttua vähemmän, mutta jos syystä tai toisesta nauriinviljelystä tulee laajemmin keskustelua, se saa oman palstansa. Asiaan ei vaikuta lantunkasvattajien valitus.

        Ja lantunkavattaja vaan valittaa, mutta eipä auta, ei auta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12420585


      • Semmoista
        Eikö vast.ott.kotona kirjoitti:

        EI- USKOVILLE AIHEENMUKAISET PALSTANSA. sINNE ETTE SITTEN SAA USKOSTA KIRJOITTAAKAAN. LUOTSIT POISTAA VIESTINNE.
        TÄNNE ON TURHA TULLA VALITTAMAAN JOS EI S-24 AIHEALUEESTA YMMÄRRÄ MITÄÄN.
        EI OLE JOKAISELLE TARKOITETTU PALSTA, KUTEN EI UFO- OSIOKAAN, PUHUMATTAKAAN ATEISMI FOORUMISTA.
        Pitää oppia katsomaan rajoja, minne mitäkin kirjoittaa.
        Turha vedota, että muutama sitä tai tätä. Turha vedota kopiomiseenkaan.
        Uskovia poistui juuri ateistien painostuksesta, mutta Herra antaa uusia tilalle ja
        Lantunkasvattavat saa valitella rauhassa.
        Normaali järjellä varustettu kunnioittaa ylläpidon antamia rajioja.


        Erään luotsin oivallus.

        jori.mantysalo28.7.2014 00:20
        Keskustelupalstoja ei perusteta aiheen merkittävyyden, siitä kiinnostuneiden lukumäärän tms. vuoksi, vaan siksi että siitä keskustellaan. Naurista viljellään paljon lanttua vähemmän, mutta jos syystä tai toisesta nauriinviljelystä tulee laajemmin keskustelua, se saa oman palstansa. Asiaan ei vaikuta lantunkasvattajien valitus.

        Ja lantunkavattaja vaan valittaa, mutta eipä auta, ei auta.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12420585

        Tuollainen HUUTAMINEN ja muu öykkäröinti sekä palstan aiheeseen liittymättömien asioiden copypasteeminen ei edistä tämän palstan järjestämistä asialliseksi. Kaltaisesi "keskustelijat" vain huonontavat tilannetta.


      • 4+9
        295 kirjoitti:

        Ei siinä rekisteröintipakko taida auttaa. Kyllä palstan "uskovien" täydellinen kyvyttömyys vuoropuheluun ja suoranainen hävyttömyys karkoittaa kaikki.

        Lopettaisi se ainakin tuon nimimerkeillä pelleilyn. Ja ennen kaikkea: Jos ei voi kirjoittaa rekisteröitymättä, se tarkoittaa samalla sitä että häirikön nimimerkki voitaisiin bannata, joko määräaikaisesti tai pysyvästi. Tokihan banaanien kiertämiseen on keinot, mutta tuskinpa esimerkiksi tuo tätä palstaa terrorisoiva höpisijä niistä mitään ymmärtää.


    • Ei ainakaan puutu

      syytöksiä jälleen lähimmäisiä kohtaan tältäkään palstalta vaikka toisin syyttävätkin. Jokainen kirjoittaa kuten haluaa ja lukee mitä tahtoo ja sitten muodostaa sen mielipiteensä, toki varmiiksi on varmaan lähes kaikilla se ennen kuin mitään alkaa edes lukemaan ja joskus voi löytää hengenheimolaisia ja tietysti syyttäjät kokee sitä yhteyttä ja samoin tietysti myös Raamattuun uskovilla voi tulkinnat olla samanlaiset myös, toki painotuksia voidaan antaa myös ja rikkautta on tietysti tämä kaikki.

      Myös Jeesuksen aikana tuli kahdesta toistensa vihamiehestä ystävyksiä, kun löytyi yhteinen kohde vihalleen, näin myös nykyään voidaan nähdä syyttäjien toiminnasta.

      Tietysti on hyvä ymmärtää Jumalassa ettei Jeesuksessa ole vihollisuutta ihmisten keskuudessa vaan pahuuden henkivallat avaruudessa ovat ihmiset vihaan sitoneet ja syytöksiä paljonkin sitten vaikuttavat ja osaavat taitavastikin propagandaansa levittää ja syyllistää. Jeesuksessa ei tarvitse meidän itsesyytöksiin mennä, kun ihmiset meitä vihaavat ja valheita levittävät, toki ei toistenkaan eikä kenenkään myös, ja vapaus on ihmisellä elää elämäänsä kuten tahtoo, se suotakoon jokaiselle varmuudella. Jumalan on tuomiot.

    • Kaikki uskovien

      syyttäjät ovat mitä suurimmassa määrin itsekin tuota aloituksen ja aiheen mukaista sitä itse ymmärtämättä lainkaan.

      Näennäisesti maailman suvaitsevaiset ovat kaikista suvaitsemattomimpia ja nähdään oikeusjutuista joita ovat uskovia kohtaan vireille pistäneet ja toimineet erittäin petollisesti ja pahantahtoisesti tietysti. Sitten ajattelevat olevansa suvaitsevaisia vaikka todellisuudessa ovat paljon pahempia kuin uskovat konsanaan. Tämä sama nähdään evoluutio-valheen esilläpitäjillä ja muilla pimeydessä elävillä ja lähimmäisiä vihaavilla ideologeilla ja tarkoitus vain pyrkiä epäuskoa aikaansaamaan ja sen kautta kadotukseen lähimmäisiään pyrkivät johdattamaan, näin olen havainnut ihan totuudellisesti.

      Saa-tana on tietysti hyvä näennäisesti omilleen, mutta ei tietysti todellisuudessa kenellekkään vaan pyrkii vain pahaa levittämään maailmassa ja nimenomaan uskovat ovat vihansa kohteena aina. Tässä on näiden syyttäjien motiivi myös olla näillä palstoilla vaikka toivoa onkin että joku voisi oikeasti haluta löytää Jeesuksen vapahtajanaan, ja tietysti mahdollista ja kannattaa tätä rukoilla, sillä pahimmat vastustajat myös voivat uskoon tulla ja penseillä ei tätäkään toivoa oikein ole todellisuudessa.

    • Ihan hyvä jos

      voi ihmiset keskustella syyttämättä ja samoin ymmärtää mikä on itselle ja lähimmäisille parhaaksi Jumalaan nähden ja samoin yhteiskunnallisesti ja keskinäisissä suhteissa myös.

      Keskusteluun liittyy kritiikki myös ja hyvä kestää sitä vähän ja enemmän ja itse tehdä parannusta kaikesta siitä, mikä on omalta kohdaltaan huonoa tai parempaa ainakin voisi olla.

      Varmuudella Jeesus on antanut hyvän esimerkin elämästään ja ristinsä kantamisesta vaikka oli Herra ja Kuningas, eikä antanut pahuuden henkivaltojenkaan tätä paljastaa itsestään vaan täyttää sen tehtävän joka oli Vapahtajalla ja syntiemme sovittajalla.

      Ihan turha on ihmisinä meidän toisiamme syytellä sillä jokainen voi rakastaa lähimmäisiä Jeesuksessa ja Henkensä täyteydessä ja parasta mitä kukaan ihminen voi kokea elämässään täällä maan päällä, ja tulevaisuudessa perillä voittajana vielä paljon parempaa on varmuudella, toki ikään kuin toivon varassa näin ihmisenä kilvoitellen matkalla täällä.

    • Nähdään palstalla

      uskovien vihaajien kiroavan palstalla ja sitten moralisoivat uskovia, täydellistä tyhmyyttä sellainen.

    • Toki totuuden

      esilletuominen voi aikaansaada myös vihaa lukijassa ja pahenee vain rienauksensa tämän jälkeen. Olisi mahdollisesti viisaampaa vain jättää vastaamatta tällaisiin pahoinvointia osoittaviin aloituksiin, mutta toisaalta voihan joku ihan rakentavastikin parannusta tehdä tai ainakin on toivoa siitä.

      Tietysti naisen raiskaajan mielenlaatuun sopii vielä syyttää uhriaan valheellisesti, samoin myös erimieliset ihmiset voivat antaa toisilleen palautetta, joka totuudellisesti tai valheellisesti, tästä voi jokainen itse omaansa tutkia ja miettiä, miten itse toimii.

    • Helppo ymmärtää

      että evoluutiovalheiden levittäjät halveksivat Raamatusta saatavan totuudellisen Jumalan luomisopin esilläpitäjiä sillä valhe ja viha ovat ihmisessä yhtäläisiä, toki vihaa voi olla myös Raamattuun uskovassa, sillä vain Pyhä Henki sen poistaa ihmisestä. Kuitenkin voi uskovien keskuudessa myös olla ihmisiä, jotka eivät usko Raamatun totuutta vaikka tahtovat esiintyä uskovina syystä tai toisesta, ja yleensä oma etu taloudellisesti tai ryhmän luoma yhteys saa aikaan tällaista kaksinaismoraalia. Jeesus on antanut todellisen hyvän uskovan esikuvan ja ristinkantaminen on se hyvä hedelmä ja lähimmäisten rakastaminen.

    • Netpunk

      Päivi Räsänen uskoo evoluutioon. Onko Päivi harhaoppinen? Samaa koskee esim. William Lane Graigia.

      • Harhaoppia voidaan

        pitää pelastusoppiin liittyvänä asiana. Tietysti evoluutio on valhetta ja jos Päivi uskoo siihen eikä Raamatussa ilmoitettuun luomiskertomukseen, niin on surullista että Päivä uskoo enemmän ihmisten valheteoriaa kuin Jumalan ilmoitusta. Se, miten Jumalan ihmisen tuomitsee tällaisissa asioissa, on hyvin vaikea arvioida, mutta Jumalan tahto on pyhittää omansa varmuudella aina totuudessa ihan salatuimpaan saakka. Myös rahan halu on epäjumalanpalvelusta ja synneistä pahin ja kavalin.


      • ---
        Harhaoppia voidaan kirjoitti:

        pitää pelastusoppiin liittyvänä asiana. Tietysti evoluutio on valhetta ja jos Päivi uskoo siihen eikä Raamatussa ilmoitettuun luomiskertomukseen, niin on surullista että Päivä uskoo enemmän ihmisten valheteoriaa kuin Jumalan ilmoitusta. Se, miten Jumalan ihmisen tuomitsee tällaisissa asioissa, on hyvin vaikea arvioida, mutta Jumalan tahto on pyhittää omansa varmuudella aina totuudessa ihan salatuimpaan saakka. Myös rahan halu on epäjumalanpalvelusta ja synneistä pahin ja kavalin.

        Kumpaan luomiskertomukseen, tai luomisjärjestykseen sinä uskot? Tiesithän toki että Raamatussa niitä on kaksi ja poikkeavat toisistaan melko oleellisesti?


      • Tietysti vain yksi
        --- kirjoitti:

        Kumpaan luomiskertomukseen, tai luomisjärjestykseen sinä uskot? Tiesithän toki että Raamatussa niitä on kaksi ja poikkeavat toisistaan melko oleellisesti?

        Jumala on Raamatussa vaikka ihan tarkkaan heprealaisesta Raamatusta käännettynä on ensimmäisissä sanoissa selvästi "Alussa Jumalat loivat maailman". Tietysti on kaksi erillistä kertomusta yhdestä luomistapahtumasta Raamatussa.


      • Korjataan nyt
        Tietysti vain yksi kirjoitti:

        Jumala on Raamatussa vaikka ihan tarkkaan heprealaisesta Raamatusta käännettynä on ensimmäisissä sanoissa selvästi "Alussa Jumalat loivat maailman". Tietysti on kaksi erillistä kertomusta yhdestä luomistapahtumasta Raamatussa.

        "Alussa Jumalat loivat maan ja taivaan". Jumala on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.


      • ---
        Tietysti vain yksi kirjoitti:

        Jumala on Raamatussa vaikka ihan tarkkaan heprealaisesta Raamatusta käännettynä on ensimmäisissä sanoissa selvästi "Alussa Jumalat loivat maailman". Tietysti on kaksi erillistä kertomusta yhdestä luomistapahtumasta Raamatussa.

        Pitihän se arvata. Otapa nyt se raamattu käteen ja lue se kunnolla. Ja lopeta tuo tietysti-sanan onanointi.


      • Alkukielessä on
        Korjataan nyt kirjoitti:

        "Alussa Jumalat loivat maan ja taivaan". Jumala on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

        Raamatun ensimmäisessä jakeessa "Jumala" monikkomuodossa "Jumalat". Tietenkään ei sitä sanatarkasti tahdota kääntää sillä vaatisi heti tulkintaa että voitaisiin pysyä yksijumalisuudessa. Näin Jumala on kuitenkin tahtonut viisautta ja ymmärrystä Raamatun pyhien kirjoituksien tulkinnoissa.


      • Älä arvaile vaan
        --- kirjoitti:

        Pitihän se arvata. Otapa nyt se raamattu käteen ja lue se kunnolla. Ja lopeta tuo tietysti-sanan onanointi.

        pyhity totuudessa joka on Raamatun ilmoituksessa Jumalasta ja ihmisen luomisesta ja toki kaiken muunkin luomakunnan, enkeleistä ei luomisen yhteydessä mitään kerrota.

        Erikoinen on tuo sinun jälkiviittaus, varmaan kertoo sydämesi puutteista.


      • Vielä sanajärjestyst
        Korjataan nyt kirjoitti:

        "Alussa Jumalat loivat maan ja taivaan". Jumala on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.

        voisi korjata: "Alussa Jumalat loivat taivaan ja maan".


      • Onko vielä
        --- kirjoitti:

        Pitihän se arvata. Otapa nyt se raamattu käteen ja lue se kunnolla. Ja lopeta tuo tietysti-sanan onanointi.

        Hesekiel 28:11-19 kolmas luomiskertomus mielestäsi?


      • Netpunk
        Älä arvaile vaan kirjoitti:

        pyhity totuudessa joka on Raamatun ilmoituksessa Jumalasta ja ihmisen luomisesta ja toki kaiken muunkin luomakunnan, enkeleistä ei luomisen yhteydessä mitään kerrota.

        Erikoinen on tuo sinun jälkiviittaus, varmaan kertoo sydämesi puutteista.

        Loivatko vanhempasi sinut?


      • Luoko Jumala
        Netpunk kirjoitti:

        Loivatko vanhempasi sinut?

        koeputkiin myös eläviä olentoja?


    • Totuus ihmisistä

      kaikki ihmiset ovat valhettelijoita, mutta silti jokaisen ihmisen on hyvä kilvoitella ja pyhittyä totuudessa salatuimpaan saakka. Tietysti vain syntien anteeksiantamus on se hyvä toivo meille ihmiselle, sillä niin hyvää ihmistä ei maan päältä voi löytää vaikka 7 miljardia meitä olisi, että ei ihminen syntiä tekisi vaan täydellisesti eläisi Isän Jumalan tahdossa. Laodikea toki luulee että sen vanhurskaus riittää, mutta Jumalan tahto on parannus myös Jumalan seurakunnalle, näin se on tänään ja huomenna ja jopa vihaa on uskovien keskuudessa nykyään ja ollut vuosisatoja, eikä täydellisiä juuri ole, toki voi olla Jeesuksessa, kun on vanhurskauden valkoiset vaatteet pyhällä.

      • Netpunk

        Raamatullinen synti koskee teitä kristityjä. Minä olen elänyt pitkän elämän synnittömänä. Siihen ei ole tarvittu Jeesusta eikä ketään muutkaan hämärää heppu.


      • Synti tulee
        Netpunk kirjoitti:

        Raamatullinen synti koskee teitä kristityjä. Minä olen elänyt pitkän elämän synnittömänä. Siihen ei ole tarvittu Jeesusta eikä ketään muutkaan hämärää heppu.

        ihmiselle tietoiseksi kyllä Raamatun kautta, mutta samoin usko Jeesukseen ja rakkaus edellyttää Herran tahdon mukaan tekemistä. Ihmisen on helppo tehdä syntiä, kun ei edes tiedä mitä se tarkoittaa.


    • Netpunk

      Luin raamatun ensimmäisen kerran joskus 1950-luvun puolivälissä Tämä patriarkaalisen paimentolaisheimon synti käsitys jaksaa huvittaa minua ain yhtä paljon.
      Jahven moraalisesta rappiosta kertoo jo se, että äärellisestä rikkeestä seuraa ääretön rangaistus, jonka väietään koskevan koko ihmiskuntaa. Jahve käy kauppaa, kiristää ja harrastaa korruptiota.
      Lopulta jahve huomaan tehneensä niin pas.kan vanhan liiton, että käydään uudet kauppaneuvottelut, jossa helppoheikkinä heiluu jeeus-hemmo. Taas tulos on ihan yhtä huono. Syytttäjänä ja tuomarina toimii sama jahve, mutta nyt jahve uhraa itsensä jeesuksena itselleen. Jeesuksensa pitäisi olla hinta jostakin rikoksesta, josta puuttuu konkreettinen uhri. Lunatusoppi kaatuu jo jahven moraalittomuuteen.
      Parempi kun ei pelkää ikuista rangaistusta, eikä odota ikuista palkintoa, joka ei ole edes palkinto vaan jahven moraalittoman mielivallan ilmentymä.

    • Netpunk. Pysähdyin sinun vilpittömästi sydämestä tulevaan viestiisi. Vaikka maailmankatsomuksemme ovat kuin yö ja päivä. Sovitaan että mä olen yö ja sinä päivä. Mun pitäis oikeesti teititellä koska kunnioitan vanhempia ihmisiä. Sanoithan lukeneesi Raamattua jo 50 - luvun puolvälis. Tähän kohtaan sanon etten ole vinoilemas sulle, enkä käännyttämäs meidän niin oikeaan kristinuskoon, lämpimäl rakkaudellani ja hersyväl huumorin pläjäyksilläni. Se että sulla on ikäsi puolesta elämänkokemusta ja oikeasti näet ja koet inhoa, vihaa tai jotain näitä, Raamatun epäjohdonmukaisuuksiin, niin kertoo sun olevan syvällisesti ajatteleva. Sanoisin tässä toisenkin näkemyspohjan, mutta en ala käännyttämään sua. Tarkoitukseni oli tässä antaa lyhyesti oma asenteeni sua kohtaan. Mä oon nelikymppinen ja sanotaan että eletty on. Enkä tarkoita matkustelua ja huviveneitä.

      • Netpunk

        Moi Pekka,
        Tosiaan olen jo kansaneläkeikäinen. Elämäni on ollut oikein antoisa ja miellyttävä ilman uskoakin.
        Yritin pitkään käydä teologisesti argumentatiivisesti keskustelua tällä palstalla, mutta pari aktiivisesti kirjoittavaa muutti debatin melkoisen militantiksi, joten niillä mennään.
        Olen ateistin lisäksi myös anti-teisti. Inhoa ja vihaa en tunne uskovia kohtaan vaan pidän tärkeänä sitä, että fundamentalistien agenda ei tule yleiseksi laiksi. Fundamentalismi yhteiskuntajärjestelmän perustana on kokeiltu jo. Kuten kommunismikin kristillinen fundamentalismi on tuottanut suurempia ja pienempiä katastrofeja.


    • Miunvuoro

      Vuosia palstaa seuranneena alkaa jo tympiä tuo ateistien höösääminen.
      Täältä on poistunut paljon tosiuskovia palstalta, koska jokaisen heidän kirjoituksensa jälkeen tuli trollin teksti, että satua on. Satuja kaikki ja mielenhäiriössä kaikki uskovat uskoo mitä vain. Lisänä iraninmuslimin Israel viha aktiivisena kirjoitteluna.
      Oli päiviä, että viisikin vakionikkiä viestitti hyvästit palstalle. Eivät jaksaneet riidella tilasta uskovien kirjoituksille. Siitäpä paholainen saikin aiheen, jota viimeisen vuoden on markkinoinut. Nimittäin, että kun teitä on niin vähän. Sitten pilkallisia ja solvaavia kirjoituksia uskovista oikein olan takaa palstalle.
      Nyt katsomme, että meillä Raamattuun ja Jeesukseen Kristukseen uskovilla on lupa viestiä ilman sivullisten solvauksia.

      Joh. 10:10
      Varas ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan. Minä olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.


      Joh. 1:4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valkeus.
      Joh. 1:16 Ja hänen täyteydestään me kaikki olemme saaneet, ja armoa armon päälle.

      • Netpunk

        Osallistumalla sanailuun julkisella ja avoimella palstalla kaikki mielipiteet ovat alttiina kritiikille.


      • ---

        Suurin syy siihen, että vakionaamoja palstalta on hävinnyt, on tämä copypastemultinikki, joka valtasi palstan omaa sekoiluaan varten pari vuotta sitten. Tyypillä ei ilmeisesti ole muuta elämää kuin tämän palstan vahtiminen ja satojen täysin sisällöttömien ja tyhjänpäiväisten höpinöiden latelu ja omien höpinöidensä kehuminen eri nimimerkeillä. Katsokaa nyt itse. Eihän täällä juuri muut mitään kirjoittele enää.


    • Mä nyt vaa tos jännityksel lähestyin yhtä syntistä. Kovasananen se kyl, mut aattelin kattoo lähestyy ku noist syntisist paljon puhutaan.
      Täs nyt samal tuli mieleen yks toinen vuodelta 1997. Oltiin seurakunnas nuorten aikuisten illan jälkeen kahvittelul alasalis ja meit oli siäl kymmeniä, lähes kaikki uskovaisten perheitten jälkikasvua ja iloista rempseää puheensorinaa. Mullakin siinä kavereita mut mä tykkäsin usein olla kuuntelupuolel kun ääni nousi porukas. Siinä mäkin kahvitilaa kun välil lähin yksin kiertelee, niin huomasin mun ikäisen nuoren naisen istuvan yksinään, aika ujoisen oloisena. Mä siin menin juttelee, hän oli ulkopuolinen. Tutustuttiin, hän ei oikein uskostaan ollu varma ja sain hänet mukaan hyvään kotisoluun jossa paljon laulettiin, rukoiltiin, ja kaikin puolin siellä hyvin, tämä tyttö tykkäs olla mutta hänel oli pohjalla paljon muuta ahdistusta. Parin kuukauden aikana näin häntä kesän mittaan satunnaisesti ja hän kertoi olevansa jo pidempään sairastumaan päin. Hän joutui mielisairaalaan ja mä kävin vuoden aikana katsomas häntä viikoittain. Tutustuin siäl muihinkin sairaisiin, potilaisiin, syntisiin. Ei kauheesti tarttunut mutta sain kokemusta. Nyt täl naisel menee jo paremmin, ollaan vaan eri reiteillä.

    • Netpunk

      Pekka,
      Evankelioimisesi perustuu käännytetttävän imarteluun, tekopyhiin kohteliaisuuksiin ja kaikkeen siihen mitä kunnon kauppamiehen kuuluukin osata. Se ei siltikään tee sanomastasi totta. Kaikkien tähän mennessä maailmanhistoriassa esitettyjen uskonnollisten (käsittää kaikki uskonnolliset ideologiat) totuusavo on epätosi. Joissakin tapauksissa kyseessä voi olla myös tyhjä joukko.
      Epätosista tai todentamattomista premisseistä ei saa aikaan johtopäätöstä, jonka totuusarvo oli tosi.
      Teillä evankelioivilla kristytyillä on lähtökohtana ennakko-oletus, että jokainen ihminen etsii jumalaa. Tuosta viestisi ensimmäinen virke on osoitus juuri tästä. Tämä lähestymistapa ei ole validi. Kristinuskosta ja uskonnoista voi olla kiinnostunut sosiaalisena konstruktiona. Lähestymistapa voi olla uskontokriittinen, uskonnon filosofinen, sosiologinen psykologinen jne.
      Edelleen, vaikka minulle osoitettasiin aukottomasti, että jumala on olemassa ja jahve on tämä jumala (eikä joku muu niistä tuhansista jumalista), niin en voi hyväksyä niin moraalitonta hahmoa kuin jahve. Jonkun tekemästä rikkeestä koko ihmiskunta saa tuomion sukupolvesta toiseen. Rike on henkilökohtainen ja rangaistuksen on oltava yhteismitallinen rikkeen kanssa. Moraaliltaan korkea olento ei vaadi itsensä kunnioittamista ja palvontaa ehdoitta. Moraaliltaan korkea olento ei uhkaa ihmistä rangaistuksella - ja vielä ikuisesti - jos edes ajatuksissaan pohtii jahven moraalia. Jopa Pohjois-Koreassa on korkeampi moraali. Siellä kukaan ei tiedä privaatteja ajatuksiasi kunhan et julkituo niitä.
      Jahve on raamatussa esiintyvän ensimmäisen käskyn mukaan niin turhamainen, että myöntää muiden jumalien olemassaolon, mutta siitä huolimatta vaatii itselleen ehdotonta kuuliaisuutta tai muuten...taas kärvistytään kuin grillimakkara.
      Kristinuskon moraali on orjan moraalia. Orjan moraaliin kuuluu sortajan (tässä tapauksessa jahven) tappaminen, pakeneminen tai alistuminen ikuisesti jatkuviin vaatimuksiin jahven ylivallan tunnustamiseksi, vaikka sortaja (=jahve) sekä uhkaa että käyttää väkivaltaa.
      Yksikään jumala joka edes leikittelee ihmisuhrilla ei ole moraalinen.

      • Tulin täs käymään kun muilta menoilta ehtisin. Sulla on Netpunk näkökohtia joihin vastaaminen tyhjentävästi, veisi paljon palstatilaa ja aikaa ja useita raamatunkohdilla perusteluja. En yritä luistaa vastaamasta esittämiisi pohdintoihin, mutta jos saan kipinän niin vastaan mitä kykenen. Enkä pidä itseäni kaikkeen pystyvänä vastaajana. Noihin helpompiin senverran kun ihmettelit aloitustani että: " Mä nyt jännityksel lähestyin jne. ja siitä seuraava virke, niin se jäi epäselväksi sarkasmiksi edellisel miunvuoro- nikille, kun hän paheksui ateistien kanssa keskustelua. Mulle ei siis ole uutta uskosta osattomien kesken juttelu, koska heitä on kavereinakin. Aloitus vitsinä jäi ontumaan. Ja evankeliointini jota en harjoita pääsääntöisesti, niin keskityn kyllä suoraan ja selkeään raamatunsanaan. Nuoleskeluun ja toisen kunnioittamisen välille ei pidä laittaa yhtäläisyysmerkkiä. Ihmettelet varmaan miksi Jumala voisi olla täydellinen rakkaus kun näet Jumalassa noin paljon epäoikeudenmukaisuutta. Sun kohdalla ei ehkä sanat enää riitä vakuuttamaan. Ainoa asia jos Jumala armossaan lähestyisi sydäntäsi yli ymmärryksen käyvällä rakkaudellaan. Ja noihin kysymyksiisi avautuisi myös vastauksia.


      • Netpunk
        pekanvuoro kirjoitti:

        Tulin täs käymään kun muilta menoilta ehtisin. Sulla on Netpunk näkökohtia joihin vastaaminen tyhjentävästi, veisi paljon palstatilaa ja aikaa ja useita raamatunkohdilla perusteluja. En yritä luistaa vastaamasta esittämiisi pohdintoihin, mutta jos saan kipinän niin vastaan mitä kykenen. Enkä pidä itseäni kaikkeen pystyvänä vastaajana. Noihin helpompiin senverran kun ihmettelit aloitustani että: " Mä nyt jännityksel lähestyin jne. ja siitä seuraava virke, niin se jäi epäselväksi sarkasmiksi edellisel miunvuoro- nikille, kun hän paheksui ateistien kanssa keskustelua. Mulle ei siis ole uutta uskosta osattomien kesken juttelu, koska heitä on kavereinakin. Aloitus vitsinä jäi ontumaan. Ja evankeliointini jota en harjoita pääsääntöisesti, niin keskityn kyllä suoraan ja selkeään raamatunsanaan. Nuoleskeluun ja toisen kunnioittamisen välille ei pidä laittaa yhtäläisyysmerkkiä. Ihmettelet varmaan miksi Jumala voisi olla täydellinen rakkaus kun näet Jumalassa noin paljon epäoikeudenmukaisuutta. Sun kohdalla ei ehkä sanat enää riitä vakuuttamaan. Ainoa asia jos Jumala armossaan lähestyisi sydäntäsi yli ymmärryksen käyvällä rakkaudellaan. Ja noihin kysymyksiisi avautuisi myös vastauksia.

        Jahven tulee olla hyvin hyvin nöyrä ihmisten edessä, jottei ihminen tapa kokonaan omaa luomustaan jahve. Jo nyt ihmiskunta on kirjoittanut jahven niin pieneksi, että jahve mahtuu marginaaliin ja alaviitteeksi. Mikäli jahve vielä jatkaa öykkäröintiaan, niin jahve kuolee lopullisti ja hänestä tulee zeus, odin, thor jne.
        Maapallon mittakaavassa jahven kuolema huomataan, mutta maailmankaikkeuden mittakaavassa jahven kuolemalla ei vähäisintäkään merkitystä.


    • Henkinenhyv.vointi

      Netpunk
      ...
      20.8.2014 00:11
      4
      "Narsisti havaitsee, että on halpamainen ja kostonhimoinen. Narsisti projisoi sen muihin ihmisiin käyttäytymällä pitkään niin ärsyttävästi ja riitaa kylväen, että hän saa muut ihmiset provosoitua tekemään halpamaisia ja kostonhimoisia asioita. Sen jälkeen narsisti syyttää muita ihmisiä halpamaisuudesta ja kostonhimoisuudesta."

      Voiko tuota paremmin enää sanoa...
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12434906#comment-69463021

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1836
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1622
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe