Töihin meno ahdistaa

uupunu ja ahdistunut

Olen työskennellyt jo useamman vuoden pikaruokalaravintolassa. Aluksi pidin työstä kovasti. Meillä on loistava työporukka ja hyvä ryhmähenki, mutta viimeisen vuoden aikana tilanne on muuttunut radikaalisti. Aluksi lyhennettiin siivous aikaa ja painostus pikaisesti poistumisesta päivän päätteeksi kasvoi. Muutama laite lisää niin siivoushommat lisääntynyt, mut aikaa kiristettävä lisää ja työvuorossa olevien määrää vähennettiin jatkuvasti. Pikkuhiljaa tämä alkoi näkyä työn jäljessä kun ei enää aika yksinkertaisesti riittänyt. Tämän myötä.myös itsearvostus alkoi laskea, sillä en ollut ikinä tyytyväinen työni jälkeen, mutta aika ei riittänyt parempaan.

Nyt viimeisen kolmen kuukauden aikana asiakkaiden määrä on kasvanut ennen näkymättömiin lukemiin. Joka työ vuoro alkaa jättävällä kiireellä, ja kun seuraavan kerran kerkeää tehdä muuta kuin palvella asiakkaita, onkin vuoro jo lopussa. Ruokakaupoissa ei ole puhettakaan, sillä kun töissä on vain kaksi ihmistä, ei toista voi mitenkään jättää yksin. Jopa vessassa käynti on haasteellista ja jos pysähtyy hetkeksi juomaan, niin saa kuulla asiakkailta herjaa. Tätä on nyt jatkunut poikkeuksetta usean kk ajan ja jokaisen vuoron myötä ahdistus on lisääntynyt. Töissä kuljen ilmeettömänä ja sinnittelee vuoron loppuun asti huimausta ja uupumusta vastaan taistellen. Ei riitä että pitää kestää fyysinen taakka, vaan samalla täytyy kyetä keskittymään asiakkaisiin ja jaksaa hymyillä.
Edellisessä vuorossa sitten kestävyyteen viimein petti kun monen tunnin kestäneen ruuhkan aikana asiakas alkoi räyhäämään kun tilauksen saannissa kesti. Yritin rauhallisesti selittää, että meillä oli useita suuria tilauksia ennen häntä ja muutenkin kova kiire, mutta asiakas jatkoi täyttämistä ja alkoi jaella ohjeita kuinka työ pitäisi tehdä. Huuto päättyi siihen että asiakas julisti valittavana asiasta ravintola päällikölle koska olin kuulemma ylimielinen. Ilmoitin asiakkaalle mahdollisimman rauhallisesti milloin päällikkö on tavoitettavissa ja palasin töihin. Siinäpä olikin kiva ottaa kassaa samalla kun pidättelee itkua. Järkytyin tästä, sillä ei tämä toki ollut ensimmäinen kerta kun joku huutaa minulle töissä. Aina löytyy niitä jotka eivät ymmärrä että heidän lisäksi ravintolassa on monta kymmentä muuta asiakasta ja vain pari työntekijää, jotka ovat painaneet kiireessä jo useamman tunnin ilman fyysistä tai henkistä lepoa.
Pitkään jatkuneen uupumuksen vuoksi tällä kertaa en kuitenkaan enää kestänyt ja nyt olen paniikissa itkenyt viimeiset kaksitoista tuntia seuraavan illan työvuoroa odotellessa. Kertaan tahtomattaan tapausta päässä kerta toisensa jälkeen miettien olisinko voinut tehdä jotain erilailla. Ja eniten hirvittää kun älysin, että antamien ohjeiden perusteella kyseinen asiakas saattaa tulla etsimään päällikköä ensiviikolla juuri silloin kun minä olen töissä ja ajatus tästä saa minut lamautumaan täysin. Olen jo parin kk ajan ollut kauhuissaan jokaista työvuoroa ennen, niiden aikana ja jälkeen, mutta nyt ahdistus on ylittänyt sietokykyni rajan enkä tiedä mitä tehdä. Pelkään kuollakseni että puuskahdan itkuun ensimmäisen vastoinkäymiset tullen, ja vielä enemmän sitä että joudun kohtaamaan jälleen kyseisen asiakkaan ja kuuntelemaan uudelleen turhan luennon siitä kuinka hän tietää paremmin miten hommat kuuluu hoitaa pikaruokalaravintolassa. Haluaisin vain marssia lääkäriin ja hommata sairaslomapaperit, mutta omatuntoni kärsii, sillä tiedän ettei kukaan pääsisi turvaamaan minua niin lyhyellä varoitusajalla. Eikä edes se onnistu, että hommasin sairaslomaa vasta ennen maanantain vuoroa, sillä olen sunnuntaina illassa ja maanantaina aamussa, jolloin vuorojen välissä on vain yö. Pelko täydellisestä romahtamisen kuitenkin lietsoo ahdistusta niin, että edes töiden ajattelu saa lamaantumaan täysin.
Olen etsinyt uutta työpaikkaa, mutta nykyään sekin on niin hankalaa. En kuitenkaan kestä enää kauaa fyysisesti tai henkisesti nykyisessä työpaikassa. Naurettavinta tässä on, että kyseessä on ruokapaikka. En ole vastuussa kenenkään hengestä niin kauan kuin ruoka on hygieenistä, ja silti tunnen oloni kuoleman väsyneeksi.

Onko muilla vastaavia kokemuksi? Onko muissa pikaruokaloissa lähellekään samanlaista?

16

1683

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • durac

      Hei

      Ymmärrän tilanteesi. Tauottomat työpäivät kiireessä ilman ruokaaa ovat tuttuakin tutumpia. Kirjoitin tuon aikaisemman tekstin "nämä asiat harmittavat", mikäli kiinostaa.
      Itsekin olen kerran jos toisen tehnyt töitä omilla rajoillani. Joitakin kertoja olen onnistunut palvelemaan asiakkaan itku kurkussa, kerran olen joutunut lähtemään kassalta keskenkaiken itkemään ja luulen että asiakaskin sen huomasi. Onnekseni sain heti toisen henkilön tilalleni. Nyt ei ole onneksi vähään aikaan ollut vastaavia tilanteita (se auttaa, jos ehtii pitämään jonkinlaisen ruokatauon),

      Kurjaa, että teille ei anneta tarpeeksi aikaa työntekemiseen. Tosin tuntuu, että tällaisista asioista päättävät eivät tunnu ymmärtävän, mitä kaikkea työntekijän täytyy ehtiä tekemään tai miten kauan tähän kuluu aikaa. Olen joskus ajatellut, että heidän olisi syytä itse kokeilla kyseistä työntekoa ja miten se onnistuisi annetussa ajassa. Eihän tämä käytännössä tietysti toimisi, mutta saahan haaveilla.

      En osaa antaa sinulle ratkaisua tilanteeseen, vaikka haluaisinkin. Ehkä ainoa neuvo, jonka osaan sanoa on, että älä ole liian epäitsekäs. Yritä pitää huolta itsestäsi kiireen keskelläkin. Sen pitäisi oikeastaan olla tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä(sillä mitä seuraa jos kaikki uuvuttavat itsensä). Yritä pitää ainakin pieni tauko, vaikka se tuntuisi kuinka mahdottomalta. Voi kun tämä olisikin helpompaa, itse joudun ponnistelemaan tämän asian kanssa hyvin usein. Toisinaan onnistuu paremmin, toisinaan huonommin.

      Muista, että teille annetun ajan vähyys ei ole sinun vikasi. Työtä ei voi tehdä sen nopeammin tai enempää kuin voi. Niin, että jos aikaa on liian vähän niin väistämättä jotakin jää tekemättä tai laatu kärsii. Tämä EI ole sinun vikasi. Jos työnantaja ei tätä tajua, niin se on hänen ongelmansa. Tietysti voit yrittää puhua muiden työntekijöiden kanssa, miltä heistä tuntuu? Puhuminen saattaa helpottaa, jos he tuntevat samoin. Entä voisiko asiasta puhua pomon kanssa vai onko toivoton ajatus. Tai ehkä voit keskustella asiasta jonkun ystäväsi kanssa?

      Vielä tuosta kertomastasi valittavasta asiakkaasta. En usko, että teit mitään väärää. Muisthan asian perustelun lisäksi pahoitella asiaa? Jos siis pahoittelit, perustelit tilanteen ja kuuntelit mitä asiakkaalla on sanottavaa ja pysyit asiallisena, et olisi voinut tehdä mitään toisin.
      Oma äänensävy ja eleet heijastuvat myös asiakkaaseen. Niin, että tietysti asiakas on voinut huomata väsymyksesi ja provosoitua siitä. Me emme kuitenkaan ole tunteettomia robotteja, joten välillä tälle asialle ei vain voi mitään jos ei ole todella hyvä näyttelijä. Kunhan onnistumme pysymään tilanteessa asiallisena, niin se riittää.
      Sitäpaitsi asiakas ei välttämättä kantele asiasta eteenpäin. Suurimmalle osalle on helppoa valittaa jollekin henkilölle kasvotusten. On aivan eri asia ja paljon vaivalloisempaa viedä asia eteenpäin, eikä kovin moni viitsi tätä tehdäkään. Todennäköisempää on, että asiakas vain uhkaili sinua tällaisella, varsinkin jos on todennut tällaisen toiminnan aikaisemmin säikäyttävän asiakaspalvelijoita. Ehkä hän jopa saa nopeampaa palvelua tällaisella käytöksellään, jotta ei sitten valittaisi ylemmälle taholle. En usko että sinulla on mitään hätää tässä asiassa.

      Toivotan sinulle voimia. Pidä itsestäsi huolta.

    • vihainen..

      Siinäpä oikein esimerkillinen tarina kuinka riisto kapitalisti toimii. Työntekijästä yritetään repiä kaikki irti ilman säälin häivää. Näihin töihin kun on tulijoita jonoksi asti. Yritä etsiä jokin fiksumpi työ ja kouluttaudu johonkin ammattiin jos et ole jo.
      Yritä pärjätä, mutta tuolla poltat itsesi loppuun. Pahimmoilleen jää elinikäiset vauriot.
      Onko työpaikkasi näitä ameriikkalaisia roskaruoka yrityksiä? Hankkiudu äkkiä niistä eroon. Ne pitäisi lailla kieltää jo terveys syidenkin takia. Henki menee niitä pazkoja syödessä. Asiatkaatkin on pääasiassa "sontakuskeja".
      Olet fiksu ihminen, hakeudu itsesi tasoiseen parempaan työhön.

    • muuttunut

      Kyllä kiire ja ammattitaidon puute näkyy siivottomuutena ravintoloissa.Lika on piintynyttä ja sitä on silmin nähtävää.Miten ruokaravintoloissa saa tänäpäivänä olla tämän näköistä?Mitäköhän Ravintola Mordillossa on tapahtunut kun sielläkin on alkanut olle tosi likaista,Wc on niin ettei voi istua ja lattiat ja haju on kuvottava.En enää ruokaile kyseisessä paikassa on siisteys sitä luokkaa.Onneksi vieressä on hyvä pitsapaikka.

    • Hae apua!

      Ota hyvä ihminen yhteyttä työpaikan työsuojeluvaltuutettuun, luottamusmieheen, ammattiliittoon tai työsuojelupiirin tarkastajaan. Työpaikalle on mahdollista pyytää työsuojelutarkastus. Todennäköisesti myös ruokapaikan hygieniassa on puutteita, jos tuollainen kiire on jatkuvaa. Terveystarkastajan voi tilata paikalle tarkastamaan työtilat.

      Jos työnantaja teetättää työtä ilman lakisääteisiä taukoja ja ruokatuntia, hän rikkoo lakia!

      • eiku menox

        "Ota hyvä ihminen yhteyttä työpaikan työsuojeluvaltuutettuun, luottamusmieheen, ammattiliittoon tai työsuojelupiirin tarkastajaan."

        kyllähän se niin on että helpommalla pääset kun lähdet menee vaan sieltä ja etit uuden paikan itsellesi.....jos alat tohon työsuojelu, luottamus, ammattiliitto yms...hömpötykseen niin väsyt ihan taatusti enempi ja siitä ei tule sulle kuitenkaan mitään etua asiassa.....
        ei muutaku menox ja oot saanu kokemusta tästäkin alasta....


    • 2+18

      Hae hyvällä omallatunnolla sairaslomaa. On työnantajan velvollisuus taata työntekijöilleen inhimilliset työskentelyolosuhteet. Jos se ei siihen (ahneuttaan?) kykene, niin ongelma ei ole sinun.

      Ja ne työt eivät ole sinun, vaan työnantajasi töitä. Hae sairaslomaa ja anna työnantajan ihan itse olla asiakkaiden sylkykuppina. Ota myös loparit tuollaisesta paikasta.

      • 1+13

        "Haluaisin vain marssia lääkäriin ja hommata sairaslomapaperit, mutta omatuntoni kärsii, sillä tiedän ettei kukaan pääsisi turvaamaan minua niin lyhyellä varoitusajalla."

        Lisäyksenä äskeiseen, että työvoiman riittävyydestä ja saatavuudesta huolehtiminen on työnantajan tehtävä, ei sinun. Toisin sanoen, marssi lääkäriin ja hommaa sairaslomapaperit viimeistään huomenna.

        Pidä puolesi ja tunne oikeutesi.


    • J_T_T_

      Oikeasti kyllä vituttaa lukea ja kuulla näitä juttuja, kun ihmisillä on oikeasti fyysisiä töitä kuten aloittajallakin, jossa saa kokojan tehdä ja säätää jotain niin ei suoda edes kunnollisia taukoja... Itse istun koneen ääressä ja voin pitää taukoja niin paljon kun sielu sietää, mutta sitten aloilla jossa taukoja oikeasti tarvittaisiin on usein tuollaista polkemista. Pakkohan lakisääteiset tauot on olla tuossa pikaruokahommassakin. Vaatikaa muutosta ja jos tulee potkut ni eipä kyl haittaa.

    • ex-kokki

      Ravintola-ala on ikävä kyllä erittäin hektistä ja joka paikassa mennään sillä ns. minimi miehityksellä. Yhden työtekijän on tehtävä kahden ellei jopa peräti kolmen ihmisen työmäärä, kiire painaa päälle ja asiakkaita tulee kuin liukuhihnalta. ja SILTI odotetaan hymyilevää ja positiivista asennetta. Juuri tuo tauko asia itseänikin paljon mietityttänyt, eräs esimieheni aikoinaan sanoi: " Tällä alalla tauko pidetään, jos keritään. Jos." Mielestäni monessakin suhteessa mennään jo ihan inhimillisyden rajoissa, täytyyhän sitä nyt työssä saada käydä vessassa ja juoda välillä se vesilasi jos toinenkin.

      Sanotaan että monet, ehkä juuri vähän nuoremmat, työntekijät eivät tiedä oikeuksiaan. Pitänee kyllä ihan paikkaansa, mutta eikö se olisi myöskin vuorovastaavan/esimiehen asia hoitaa, että työntekijät pitävät ruokataukonsa jne?

      Itse jo monia vuosia alalla työskennelleenä tein päätöksen, lähdin uudelleen kouluttautumaan. Valitin pomoportaaseen työtaakkaa, ja pyysin siihen helpotusta ( lisää työntekijöitä tms) mutta helpotusta ei suotu. päätös oli siten sinetöity.

      Nykyään työskentelen hyvässä istumatyössä, palkka on hyvä ja tauot saa pitää. Luojan kiitos.

      Voimia kaikille teille ahkerille ihmisille!

    • siikotonta

      Kavin minäkin Mordillossa ja ihmettelen miten se on muuttunut tunkkaiseksi ja likaiseksi.Ikkunat sisäpuolelta aivat alaarvoiset istuimet törkyset ja pöydänjalat tahmaiset ja todella likaiset.Wc -en voinut istua pytylle ja lavuaarit ja seinät paksussa liassa.Olisi hyvä nähdä minkälaisen arvosanan terveystarkastaja on antanut senhän Pitäisi olla asiakkailla nähtävillä.Ei enään ruokaa kyseisessä ravintolassa .Ehkä ammattitaidon puute näkyy henkilökunnassa vai missä vika?

    • makkaralak

      Työ pitää ottaa niin että kerää rahaa että voi olla hetken aikaa (vaikkakin useamman vuoden kuluttua) hetken aikaa omassa rauhassa. Ei sitä vapaa-aikaa kannata säästää kaikkea eläkkeelle. Ja kyllä fiksu ja osaava tyyppi (tai ainakin reipas) saa aina töitä.

    • tuska ja ahdistus

      Minulla on samanlaisia kokemuksia. Olen opiskelija ja teen ilta ja viikonlopputöitä. Työantajani ei ole ymmärtänyt sanaa "vähän", joten vuoroja on laitettu niin, että teen koulut mukaan lukien noin 70h viikkoja. Olen tästä hänelle sanonut, mutta muutosta ei ole tapahtunut joten otan tästä paikasta loparit hyvin nopeasti. Olen aloituspostaajan tavoin liian kiltti joten jatkan vielä jokusen viikon vaikka sopimuksen mukaan saisin irtisanoutua vaikka tänään. Pelkään pomon reaktiota sillä hän on hyvin tempperamenttinen.

      Asiakaspalveluammatissa ja, kun asiakkaita tulee todella kovaa vauhtia, on erittäin vaikeaa hymyillä jokaiselle. Tulee myös erittäin paljon näitä vauhkoajia ja alkaa oma psyyke jo hajoilla niihin ja olen jatkuvasti stressaantunut ja ahdistunut. Työntekijöitä on vähennetty eikä uusia ole otettu tilalle. Pomot eivät itse tule työpaikoille vaan soittavat, etteivät tänään tulekkaan töihin tai lähtevät itse kotiin kesken työpäivän. Todella huonoa johtamista heiltä.
      Työntekijöiden vähyys alkaa näkymään myös tekemäni työn laadussa, kuten muillakin. Asioita ei ehdi tekemään viimisen päälle vaan vähän sinneppäin vaikka kuinka haluaisi tehdä itse paremmin joten joitakin asiakkaita ymmärrän heidän ilmoittaessa, että jokin on pielessä.

      Voimia kaikille ja muistakaa oikeutenne! Minä olen helpossa asemassa sikäli, että opiskelijana tuet pyörii ja muut edut, mutta te muut ette välttämättä.

    • Opintovapaalla

      Kehottaisin sinua menemään lääkäriin keskustelemaan asiasta, saatat ehkä saada ajan jatkotutkimuksiin, yms. Ehkäpä taustalta saattaa löytyä myös jokin ihan oikeasti terveydellinen syy minkä perusteella työnantajaan voi vedota että saisit muita töitä?

      Olen itse ollut vastaavanlaisessa tilanteessa IT-alalla HelpDesk työssä ja annoin sen mennä liian pahaksi, menin liian myöhään lääkäriin kun en tajunnut mistä ahdistus oikeasti johtuu.

      Työ pilasi koko elämäni, en pystynyt enää nauttimaan mistään vapaa-ajasta eikä mikään viikonloppu, loma, yms. riittänyt palautumiseen. Kesälomastakaan en enää pystynyt nauttimaan kun jo loman alussa stressasi kesäloman loppumista ja töiden alkamista. Minulle kävi niin, että lääkärin tutkimuksissa löytyikin ihan oikeasti terveydellinen syy miksi koen pahaa ahdistusta ja nämä asiat esitettiin työnantajalle ja pyydettiin, että saisin muita töitä talon sisältä, mutta muita töitä ei työnantajan mukaan juurikaan ollut toimipisteessämme. Minulle luvattiin hieman helpotusta työtehtäviin, mutta sekin vasta useamman kuukauden päähän. En enää jaksanut vaan jäin sairaslomalle ja hain opiskelupaikkaa ja sitten jäin opintovapaalle. Toivottavasti löytyisi työpaikka alalta millä nyt opiskelen eikä tarvitsisi palata enää samaan työhön takaisin.

      Omalla kohdallani tilanteen olisi voinut vielä pelastaa työnantajan ehdottamilla muutoksilla, jos olisin tajunnut mennä aikaisemmin lääkäriin, silloin kun lääkäriin menin, muutoksia olisin tarvinnut välittömästi eikä vasta muutaman kuukauden päästä. Vielä esim. vuosi sitten muutaman kuukauden olisin jaksanut odottaa.

      Mene siis lääkäriin ennen kuin elämäsi on pilalla!

      • täälä taas

        Kiitti kaikille vastauksista. Niin harmillista kuin onkin kuulla että muillakin on ollut samanlaista, niin silti se lohduttaa.
        Paljon on tapahtunut aloitus viestin jälkeen. Sain pitkän etsinnän jälkeen uuden työpaikan. Asiakaspalvelua sekin, mutta nykyinen työnantaja huolehtii tarkkaan että tauot on ajallaan ja koulutus kohdillaan. Kaksi kertaa kuussa pääsen keskustelemaan pomon kanssa ja pomo on täysillä mukana niin meidän kouluttamisesta ja kannustamassa kuin itse työssäkin. Toisin sanoen hän näkee ja tekee työtä kentällä jolloin ei pääse unohtumaan olennainen. Työ on edelleen haastavaa mutta se ei alun alkaenkaan ollut ongelma. Tärkeintä on että mieli pysyy virkeänä taukojen ansiosta ja koen että johtavat tosissaan panostavat meidän osaamiseen jotta saamme parhaat eväät työntekoon.

        Kiitos vielä kerran! Kommentit auttoivat paljon kun tilanne oli kurjimmillaan! Ja toivottavasti muillakin järjestyy asiat.


      • Opintovapaalla
        täälä taas kirjoitti:

        Kiitti kaikille vastauksista. Niin harmillista kuin onkin kuulla että muillakin on ollut samanlaista, niin silti se lohduttaa.
        Paljon on tapahtunut aloitus viestin jälkeen. Sain pitkän etsinnän jälkeen uuden työpaikan. Asiakaspalvelua sekin, mutta nykyinen työnantaja huolehtii tarkkaan että tauot on ajallaan ja koulutus kohdillaan. Kaksi kertaa kuussa pääsen keskustelemaan pomon kanssa ja pomo on täysillä mukana niin meidän kouluttamisesta ja kannustamassa kuin itse työssäkin. Toisin sanoen hän näkee ja tekee työtä kentällä jolloin ei pääse unohtumaan olennainen. Työ on edelleen haastavaa mutta se ei alun alkaenkaan ollut ongelma. Tärkeintä on että mieli pysyy virkeänä taukojen ansiosta ja koen että johtavat tosissaan panostavat meidän osaamiseen jotta saamme parhaat eväät työntekoon.

        Kiitos vielä kerran! Kommentit auttoivat paljon kun tilanne oli kurjimmillaan! Ja toivottavasti muillakin järjestyy asiat.

        Hienoa että olet onnistunut saamaan itsellesi paremman työpaikan! Itsekin yritin vuosia hakea muita töitä, mutta tuloksetta. Lopulta romahdin täydellisesti ja ainut vaihtoehto oli keksiä jotain tässä nyt ja heti. Onneksi sain opiskelupaikan alalta mikä kiinnostaa ja sairasloman avulla sain myös hengähdystaukoa työstäni ennen opiskelujen alkamista. Pari viikkoa kitkuttelin vielä töissä ennen kuin koulu alkoi, vaikka väkinäistä vääntämistä se oli, onneksi kuitenkin selvisin siitä. Nyt olen työssäoppimisjakson aikana huomannut, että tämä uusi ala on todellakin sitä mitä haluan tehdä. Toivottavasti saisi vielä ihan vakituisen työpaikan alalta, vanhaan työhön en aio enää palata. Kouluttajat ovat onneksi hyvin tukemassa opiskeluissa ja heillä saattaa jotain vinkkejä ollakin mistä voisin työpaikan löytää. Uskon että kaikki asiat järjestyy, ja nyt on aivan mahtavaa kun voi taas nauttia elämästä!


    • juhkn

      Usein ravintola-alalla on tuntityötä tekeviä. Ne ei ihan noin vain otakaan sairauslomaa ilman tulojen menetystä. Tätä voidaan sitten käyttää hyväksi ja voidaan kohdella miten päin vain.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1789
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe