Onko abortti oikein?

Kysyisin nyt ihan teihin ja kantoihinne tutustuakseni, että mitä mieltä olette abortista ja miksi? :)

Tarkoitus ei ole lähteä kommentoimaan nyt ollenkaan toisten kirjoittajien mielipiteitä, vaan oletetaan, että minulla ei ole kantaa asiaan ja haluatte ohjata minua valitsemaan oikean kannan. Ette saa kysyä mitään elämäntilanteestani, siksi, ettei se sotke asiaa. Saatte toki esittää itse esimerkkejä mahdollisista elämäntilanteista. Tähän saa vapaasti "massapostittaa" ne lempiajatuksensa ;)

Oikein vai väärin? Miksi?

69

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä koko palsta käsittelee aborttia sen kaikkine osa-alueineen. Täällä on väännetty hyvin kauan ja nyt minä tyttö vaadin ne kissat pöydälle, että pääsen jyvälle kuka seisoo minkäkin ajatuksen takana :)

    • kerronpa minäkin

      Abortti on oikein. En näe sitä ihmisen alkuna, ainoastaan solumöykkynä jonka voi aborttilain puitteissa poistaa.

      Mielestäni jokainen syy on hyvä syy abortoida vaikka se että lapsi sotkee kodin.

      Olen itse tehnyt abortin sellaisena aikana (1970 - luvulla) jolloin joutui menemään sossusta hakemaan elämäntilanne selvityksen ja se on vaikuttanut hyvin paljon kantaani aborttiasiassa. Onneksi kenenkään ei tarvitse enää sellaista kokea.

      Moraali ei mielestäni kuulu aborttiin olleskaan, se kuuluu ainoastaan asiaan jotka koskettavat toisia ihmisiä eli tarkoitan sitä ettei esim. varasta koska siinä tehdään pahaa toiselle ihmiselle.

      Jokaisella on oma kantansa tähän asiaan, tämä on minun.

    • Käytännöllinen

      Minun näkemykseni juontaa ensisijaisesti juurensa ihmisen omasta itsemääräämisoikeudesta omaan kehoonsa. Tällä perusteella hyväksyn abortin aina. Tällä perusteella EN hyväksy kuitenkaan sitä, että aborttia käytettäisiin ehkäisyn sijaismuotona ja teetettäisiin abortteja liukuhihnalla.

      Toiseksi en pidä alkiota vielä lapsena, vaan samanlaisena potentiaalisena elämän rakennusmateriaalina kuin vaikkapa sukusoluja. Ei sukusoluillakaan ole ihmisoikeuksia eikä pidäkään olla.

    • Tilanne on 2-0, olen saanut pelkästään myönteisen kuvan abortista, mutta en aio käyttää sitä ehkäisymenetelmänä.

      Harrastan seksiä vain aniharvoin ja pääosin extemporena, usein näillä ukkomiehillä ei ole kondomia mukana, kuten ei minullakkaan. Onko jälkiehkäisy hyvä varuste minun lääkekaappiini? Voinko korvata huoletta muut menetelmät sillä? Olen kuullut ristiriitaisia väittämiä. Mitä edelliset sanovat tähän?

      • siis hetkinen..

        "usein näillä ukkomiehillä ei ole kondomia mukana, kuten ei minullakkaan. Onko jälkiehkäisy hyvä varuste minun lääkekaappiini? Voinko korvata huoletta muut menetelmät sillä?"

        Ootko nyt ihan tosissas, vai mitä tää nyt on....?? Eikö sulla pitäny olla perhe/lapsiakin? Nyt olet yhtäkkiä kun joku mistään tietämätön teini...?! Miten äiti jolla on pieniä lapsia harrastelee extempore ukkomiehiä?
        Jos nyt esität kysymyksessä ikäänkun jotain muuta kun olet, niin ois ehkä kannattanu laittaa jotenkin eri muodossa, että jos 'joku' (muu) tekee niin ja näin..


      • Käytännöllinen

        Sehän riippuu ihan sinusta itsestäsi. Käsittääkseni raskaushan ei tuossa vaiheessa ole vielä alkanut, vaikka tsygootti on ehtinyt muodostua. En ole käyttänyt jälkiehkäisyä, niin en ole ihan varma tästä mekanismista enkä jaksa nyt googlata tietoa. Niinhän kuparikierukkakin estää tsygootin jatkokehityksen ja se mielletään normaaliksi ehkäisykeinoksi. Jos et pidä tsygoottia niin arvokkaampana kuin sukusolua, niin mikäs siinä.

        Itse en luottaisi pelkkään jälkiehkäisyyn, siinä tulee melko varmasti abortti eteen jossain vaiheessa.

        Jos nämä alkuvaiheen alkion tuhoavat menetelmät yleistyvät ja kehittyvät entisestään, niin tuskin ne nostattavat sen suurempia tunteita tulevaisuudessa kuin tavalliset ehkäisykeinotkaan. En ainakaan minä käytä aikaani surrakseni kaikkia niitå munasolujani, joista olisi voinut kehittyä minulle lapsi. Ei voisi vähempää kiinnostaa, koska en halua lapsia. Joten sama asia tsygootin kanssa. Sen sijaan, jos havaitsisin olevani raskaana 3. kuukaudella, niin kyllä varmaan silloin jonkin verran pohtisin menetettyä mahdollisuutta, koska asia olisi silloin konkreettisempi kuin tsygoottivaiheen menetys ja tulisi mietittyä, että siitä olisi voinut tulla jälkeläiseni. Abortin tekisin silti, koska en halua lapsia enkä halua synnyttää.


    • kerronpa minäkin

      "Onko jälkiehkäisy hyvä varuste minun lääkekaappini? Voinko korvata huoletta muut menetelmät sillä?"

      Tähän minulla ei ole kokemusta. Itselläni on ollut nuorempana e-pillerit ja sitten hormonikierukka. Silloin kun itse olin vielä hedelmällisessä iässä, en muista että jälkiehkäisypillereistä olis puhuttukaan.

      • Olen yhä aborttimyönteinen, enkä halua tehtailla abortteja liukuhihnalla. Mihin hormonikierukan teho perustuu, se ei ilmeisesti liity tähän liukuhihnatoimintaan?


      • nnnnnnnn
        kohteliaampi kirjoitti:

        Olen yhä aborttimyönteinen, enkä halua tehtailla abortteja liukuhihnalla. Mihin hormonikierukan teho perustuu, se ei ilmeisesti liity tähän liukuhihnatoimintaan?

        Kun hormonikierukasta on hormoni loppunut, senkin toimintamekanismi on sama kuin kuparikierukalla.


    • abortti on murha

      Aborteissa tapetaan suunnitelmallisesti pikkuisia ihmisiä. Ilman kuoleman vakavia terveydellisiä syitä se on aina väärin.
      Lapsia on syntyneitä ja syntymättömiä. Alkiot/sikiöt on jälkimmäisiä. Alkio on ihmisen ensimmäinen elämänvaihe. Ihmisyksilön elämä alkaa biologisen faktasti hedelmöityksestä. Yk:n julistamat ihmisoikeudet koskee kaikkia ihmisiä, syntymästä riippumatta. Syntymättömän lapsen oikeudet on tarkennettu erikseen lasten oikeuksien julistuksessa.
      Näiden asioiden ymmärrykseen ja turhan tappamisen vastustukseen ei mitään Raamattuja tms. uskovaisuusia tarvita, vaikka eräät tätä sterotypiaa mieluusti elätteleekin.
      Kaikki muut syyt on silkkaa itsekästä mukavuudenhalua, paitsi vakavat fyysiset terveyssyyt. Näitä on noin 3% kaikista Suomen aborteista. Jos nainen kuolisi ennen kuin lapsi voisi selvitä kohdun ulkopuolella, kahdesta pahasta on valittava se pienempi, eli pelastettava se joka voidaan. Erittäin vakavasti sairaan lapsen eutanasia on myös ymmärettävää, kun elämä jäisi jokatapauksessa lyhyeksi ja olisi täynnä parantumatonta kärsimystä.

      • Tilanne on 1-1.

        Alan epäröidä aborttia. Olen alkanut pohtia, että onko alkio sittenkin elämän ensimmäinen vaihe ja kyseessä vain syntymätön lapsi. Olen kovin harhainen ja mietiskeleväinen ihminen. Pohdin nyt sitä, että jos minulle kerrottaisiin, että kuolen jos raskaus etenee pidemmälle kuin 12 viikkoa, niin mitä minun tulisi tehdä? Ja onko mahdollista että lääkäri tekee virhearvion lapsen parantumattoman sairauden suhteen? Onko parempi että tekee abortin varmuuden vuoksi, vai antaa lapsen kitua ja kuolla hetken kuluttua?


      • kerronpa minäkin
        kohteliaampi kirjoitti:

        Tilanne on 1-1.

        Alan epäröidä aborttia. Olen alkanut pohtia, että onko alkio sittenkin elämän ensimmäinen vaihe ja kyseessä vain syntymätön lapsi. Olen kovin harhainen ja mietiskeleväinen ihminen. Pohdin nyt sitä, että jos minulle kerrottaisiin, että kuolen jos raskaus etenee pidemmälle kuin 12 viikkoa, niin mitä minun tulisi tehdä? Ja onko mahdollista että lääkäri tekee virhearvion lapsen parantumattoman sairauden suhteen? Onko parempi että tekee abortin varmuuden vuoksi, vai antaa lapsen kitua ja kuolla hetken kuluttua?

        " Ja onko mahdollista että lääkäri tekee virhearvion lapsen parantumattoman sairauden suhteen? Onko parempi että tekee abortin varmuuden vuoksi, vai antaa lapsen kitua ja kuolla hetken kuluttua?"

        Itse olen sitä mieltä että tekee abortin varmuuden vuoksi. Vaikka en lapsirakas olekaan niin onhan syntyneen kituminen ja kuolema suurempi suru kuin ajoissa abortointi.


      • tätä kommentoin
        kohteliaampi kirjoitti:

        Tilanne on 1-1.

        Alan epäröidä aborttia. Olen alkanut pohtia, että onko alkio sittenkin elämän ensimmäinen vaihe ja kyseessä vain syntymätön lapsi. Olen kovin harhainen ja mietiskeleväinen ihminen. Pohdin nyt sitä, että jos minulle kerrottaisiin, että kuolen jos raskaus etenee pidemmälle kuin 12 viikkoa, niin mitä minun tulisi tehdä? Ja onko mahdollista että lääkäri tekee virhearvion lapsen parantumattoman sairauden suhteen? Onko parempi että tekee abortin varmuuden vuoksi, vai antaa lapsen kitua ja kuolla hetken kuluttua?

        "Olen alkanut pohtia, että onko alkio sittenkin elämän ensimmäinen vaihe ja kyseessä vain syntymätön lapsi."

        Jos tarkastellaan syntyneen ihmisen biologista elinkaarta, niin "biologisen faktasti" tuon ihmisen, sanotaanko vaikka Minnan, biologinen ja geneettinen alku on ollut olemassa jo sukusoluvaiheessa eikä vasta tsygoottivaiheessa.


      • puolikas perimää
        tätä kommentoin kirjoitti:

        "Olen alkanut pohtia, että onko alkio sittenkin elämän ensimmäinen vaihe ja kyseessä vain syntymätön lapsi."

        Jos tarkastellaan syntyneen ihmisen biologista elinkaarta, niin "biologisen faktasti" tuon ihmisen, sanotaanko vaikka Minnan, biologinen ja geneettinen alku on ollut olemassa jo sukusoluvaiheessa eikä vasta tsygoottivaiheessa.

        "biologinen ja geneettinen alku on ollut olemassa jo sukusoluvaiheessa eikä vasta tsygoottivaiheessa."

        ei ole ihmisYKSILÖ. Sukusolujen erillään ollessa sitä Minnaa ei oo ollu olemassakaan. Myös se viereinen siittiö ois voinu ehtiä hedelmöittää munasolun ja tuloksena oiskin ollu Matti.


      • tätä kommentoin
        puolikas perimää kirjoitti:

        "biologinen ja geneettinen alku on ollut olemassa jo sukusoluvaiheessa eikä vasta tsygoottivaiheessa."

        ei ole ihmisYKSILÖ. Sukusolujen erillään ollessa sitä Minnaa ei oo ollu olemassakaan. Myös se viereinen siittiö ois voinu ehtiä hedelmöittää munasolun ja tuloksena oiskin ollu Matti.

        En ole missään vaiheessa ottanut kantaa kahden erillään olevan sukusolun henkilöydestä.

        Minnan biologiseen elinkaareen nyt kuitenkin kuuluu se elämä myös sukusoluvaiheessa eläminen erillisinä sukusoluina. Vai meinaatko, että Minnan perimä ei olisi Minnan? Tai, että sukusolu ei olebiologisesti elossa? Hahahahaaa...

        Tähän samaan esimerkkiin aina kapsahdat :) Siihenhän juuri näkemyksenne absurdius kulminoituu.


      • sukusoluainekset
        puolikas perimää kirjoitti:

        "biologinen ja geneettinen alku on ollut olemassa jo sukusoluvaiheessa eikä vasta tsygoottivaiheessa."

        ei ole ihmisYKSILÖ. Sukusolujen erillään ollessa sitä Minnaa ei oo ollu olemassakaan. Myös se viereinen siittiö ois voinu ehtiä hedelmöittää munasolun ja tuloksena oiskin ollu Matti.

        "Minnan biologiseen elinkaareen nyt kuitenkin kuuluu se elämä myös sukusoluvaiheessa eläminen erillisinä sukusoluina. "

        Ei ne kuulu Minnan elinkaareen vaan on sitä edeltävää, missä oli vaan Minnan ainekset olemassa josta Minna sitten myöhemmin koostuu. Minnaa kun ei edelleenkään oo edes olemassa erillisissä aineksissa.

        "Tai, että sukusolu ei olebiologisesti elossa? Hahahahaaa..."

        Hahaaa... sukusolu ei vaan edelleenkään oo ihmisyksilö. Tän faktan "unohdukseen" sä vaan aina kapsahdat.


      • tätä kommentoin
        sukusoluainekset kirjoitti:

        "Minnan biologiseen elinkaareen nyt kuitenkin kuuluu se elämä myös sukusoluvaiheessa eläminen erillisinä sukusoluina. "

        Ei ne kuulu Minnan elinkaareen vaan on sitä edeltävää, missä oli vaan Minnan ainekset olemassa josta Minna sitten myöhemmin koostuu. Minnaa kun ei edelleenkään oo edes olemassa erillisissä aineksissa.

        "Tai, että sukusolu ei olebiologisesti elossa? Hahahahaaa..."

        Hahaaa... sukusolu ei vaan edelleenkään oo ihmisyksilö. Tän faktan "unohdukseen" sä vaan aina kapsahdat.

        "Ei ne kuulu Minnan elinkaareen vaan on sitä edeltävää, missä oli vaan Minnan ainekset olemassa josta Minna sitten myöhemmin koostuu. Minnaa kun ei edelleenkään oo edes olemassa erillisissä aineksissa."

        Kyllä ne kuuluu, koska siinä on MInnan perimä biologisessa muodossa ja puhe on nimenomaan biologisesta elämänkaaresta, ei muusta. Et saa niitä biologisesti olemattomiksi.

        Ihan yhtä hyvin voidaan muuten sanoa, että alkiossa on vasta Minnan ainekset (perimä) olemassa, mutta ei vielä MInnaa (kehoa, elimiä, hermostoa, tietoisuutta, persoonaa) - jos haluttaisiin ottaa kantaa siihen milloin ihmisyksilö on olemassa.


      • höpö höpö
        sukusoluainekset kirjoitti:

        "Minnan biologiseen elinkaareen nyt kuitenkin kuuluu se elämä myös sukusoluvaiheessa eläminen erillisinä sukusoluina. "

        Ei ne kuulu Minnan elinkaareen vaan on sitä edeltävää, missä oli vaan Minnan ainekset olemassa josta Minna sitten myöhemmin koostuu. Minnaa kun ei edelleenkään oo edes olemassa erillisissä aineksissa.

        "Tai, että sukusolu ei olebiologisesti elossa? Hahahahaaa..."

        Hahaaa... sukusolu ei vaan edelleenkään oo ihmisyksilö. Tän faktan "unohdukseen" sä vaan aina kapsahdat.

        "Et saa niitä biologisesti olemattomiksi."

        Ei niitä kukaan sellasiks oo väittäny, mutta toistetaan, "sukusolu ei vaan edelleenkään oo ihmisyksilö."! :) vai voikohan ihminen kuinka pitkään elellä kahdessa paikassa ja osassa yhtäikaa? :D tai puolikkaalla perimällä? Onko ihmisyksilöllä jossain elinkaaren vaiheessa 23 kromosomia?

        "alkiossa on vasta Minnan ainekset (perimä) olemassa, mutta ei vielä MInnaa (kehoa, elimiä, hermostoa, tietoisuutta, persoonaa)"

        Alkiossa on Minnan koko loppuelämän perimä muodostunu, ja solumäärät (ja Minnan koko, ulkonäkö ym.) vaan vaihtelee.
        Ja hyvin varhasessa vaiheessa alkiollekin on ne keho, hermostoa, elimiä, mm. sydän muodostunu.


      • tätä kommentoin
        höpö höpö kirjoitti:

        "Et saa niitä biologisesti olemattomiksi."

        Ei niitä kukaan sellasiks oo väittäny, mutta toistetaan, "sukusolu ei vaan edelleenkään oo ihmisyksilö."! :) vai voikohan ihminen kuinka pitkään elellä kahdessa paikassa ja osassa yhtäikaa? :D tai puolikkaalla perimällä? Onko ihmisyksilöllä jossain elinkaaren vaiheessa 23 kromosomia?

        "alkiossa on vasta Minnan ainekset (perimä) olemassa, mutta ei vielä MInnaa (kehoa, elimiä, hermostoa, tietoisuutta, persoonaa)"

        Alkiossa on Minnan koko loppuelämän perimä muodostunu, ja solumäärät (ja Minnan koko, ulkonäkö ym.) vaan vaihtelee.
        Ja hyvin varhasessa vaiheessa alkiollekin on ne keho, hermostoa, elimiä, mm. sydän muodostunu.

        Kuka on väittänyt, että sukusolu on ihmisyksilö?

        Väitätkö siis tosissasi, että MInnan sukusolut eivät ole koskaan kuuluneet hänen biologiseen elämänkaareensa? :D Kenelles ne sitten ovat kuuluneet? ;D


      • jyvät akanoista
        höpö höpö kirjoitti:

        "Et saa niitä biologisesti olemattomiksi."

        Ei niitä kukaan sellasiks oo väittäny, mutta toistetaan, "sukusolu ei vaan edelleenkään oo ihmisyksilö."! :) vai voikohan ihminen kuinka pitkään elellä kahdessa paikassa ja osassa yhtäikaa? :D tai puolikkaalla perimällä? Onko ihmisyksilöllä jossain elinkaaren vaiheessa 23 kromosomia?

        "alkiossa on vasta Minnan ainekset (perimä) olemassa, mutta ei vielä MInnaa (kehoa, elimiä, hermostoa, tietoisuutta, persoonaa)"

        Alkiossa on Minnan koko loppuelämän perimä muodostunu, ja solumäärät (ja Minnan koko, ulkonäkö ym.) vaan vaihtelee.
        Ja hyvin varhasessa vaiheessa alkiollekin on ne keho, hermostoa, elimiä, mm. sydän muodostunu.

        "Väitätkö siis tosissasi, että MInnan sukusolut eivät ole koskaan kuuluneet hänen biologiseen elämänkaareensa?"

        Turha sekotella nyt.. Minnan sukusolut on eri juttu, tässä on ollu kyse Minnan valhempien sukusoluista joista Minna on muodostunu :D ja nehän on tietenkin kuuluneet Minnan äidille ja isälle :)


    • minun mielipide

      Pohdin nyt sitä, että jos minulle kerrottaisiin, että kuolen jos raskaus etenee pidemmälle kuin 12 viikkoa, niin mitä minun tulisi tehdä? "

      Jos et halua lasta teetä abortti, niin yksinkertaista se on.
      Kyllä maailmassa ihmisiä riittää, nytkin jo natisee liitoksistaan. ruokaa ei riitä kaikille. Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät, köyhät niitä lapsia tekee, ei rikkaat. Mitä järkeä on tehdä lasta jos sille ei voi taata edes alkeellisimpia mahdollisuuksia ihmisarvoiseen elämään. Kyllä köyhyyttä on jo suomessakin, turha väittää muuta. Alkoholi on yksi mikä tuhoaa perheet, lapset joutuvat huostaanotetuiksi.

    • Noniin, nyt lähti homma etenemään!!!

      Tässä nyt esimerkki miten ketjut voisivat sujua kun oikein pinnistellään sen suhteen ettei provosoiduta muiden vastauksista, vaan keskitytään aloittajan kysymykseen ja omaan kommenttiimme. Toisten kommentteihinkin voi kommentoida, mutta vain jos osaa tehdä sen hyökkäämättä.

      Joukkoon mahtui myös pieni esimerkki vaaratilanteestä, jossa alettiin puuttumaan aloittajan henkilökohtaisiin asioihin negatiiviseen sävyyn. Tästä ei noussut riitaa, koska kukaan ei provosoitunut, edes aloittaja. Ja rangaistukseksi en kerro harrastanko seikkailuja random ukkomiesten kanssa ;D

      Kiitos oikein paljon kommenteistanne, yllätyin jokaikisestä kommentista miten hienoja ja pohdiskeltuja periaatteita teillä on!!! :)

    • loppu tekopyhyydelle

      Ne jotka vetoilee "liikaväestöön" (Suomessa?! :D) abortin oikeutuksena, vois sen iänikuisen tyhjänlänkytyksen sijaan alottaa vähennyksen ITSESTÄÄN :) mutta kas kun vetelät valuu hurskastelijan punttiin kun se oma pää oiskin pölkyllä.. helpompi siis sortaa heikompiaan ja vaatia näiltä uhrauksia.

      >Valhe 7: Maapallo hukkuu ihmisiin ja ruoka loppuu.
      Totuus: Maapallon ihmisten biomassa ei täyttäisi edes yhtä kuutiokilometriä. Maapallolla ei ole koskaan tuotettu niin paljon ruokaa asukasta kohden kuin nyt. Maanviljelijöille on maksettava etteivät he viljelisi.>
      http://www.kolumbus.fi/mika.ebeling/pekka.htm

      • ***

        Sinua ei sitten yhtään hätkähdytä nälkään nääntyvät luurangonlaihat lapset, jotka yrittävät saada nälkäkuoleman partaalla olevan äitinsä tyhjistä rinnoista maitoa.
        Vai ei maapallolla ole nälkäongelmaa, etkö lue muuta kuin tätä palstaa.


      • syytösmutua

        "Sinua ei sitten yhtään hätkähdytä nälkään nääntyvät luurangonlaihat lapset,"

        Missä niin olikaan sanottu? Todisteeet esille.... Siis muut ei kiinnosta kun halutaan pelastaa MYÖS niitä ketä sunkaltaset sortaa? Lasten kohtuun tappaminen täällä hyvinvoinnin ja yltäkylläsyyden keskelläkö auttaa joitain nälkälapsia tuhansien kilometrien päässä?
        Ja sua varmaan niidenkin lasten kohtalo liikuttaa aivan suunnattomasti tolta paasaukseltas... :D


    • Vaikka kanssasi samaa mieltä olevat pitävät pohjimmaista ajatustasi "itsensä vähentämisesta" hyvänä, kannattaa kuitenkin muistaa että niihin henkilökohtaisuuksiin emme halua mennä. Eli täällä ei kannusteta ketään tekemään itsemurhaa, koska se on vastapuolta halventavaa. Ymmärrän että mielestäsi abortti on vastaavanlainen murha. Säännöt silti kieltävät nämä henk.koht. solvaukset.

      Tässä oli mielenkiintoista näkökulmaa itsemurhaan kehottamisen vaaroista, joita emme täällä lähde viljelemään enää:
      http://www.kysy.fi/kysymys/onko-itsemurha-rikosentas-jos-kehotan-jotain-tekemaan-itsemurhan-niin-onko-se

      • HYShysss vaan!!

        Selvä, no tiedät mitä seuraa ;)


      • HYShysss vaan!! kirjoitti:

        Selvä, no tiedät mitä seuraa ;)

        Mitäkö seuraa, noh, se että olet kiltti ja fiksu tyttö(?) ja opettelet puolustamaan taidokkaasti kantaasi ilman tuhmia kehotuksia. Tai no, osaat jo, mutta siinä on näitä hippasen liian tulisia mausteita joukossa. Muuten niinku bueno typy olet temperamentteinesi ;)


      • saapa nähdä
        kohteliaampi kirjoitti:

        Mitäkö seuraa, noh, se että olet kiltti ja fiksu tyttö(?) ja opettelet puolustamaan taidokkaasti kantaasi ilman tuhmia kehotuksia. Tai no, osaat jo, mutta siinä on näitä hippasen liian tulisia mausteita joukossa. Muuten niinku bueno typy olet temperamentteinesi ;)

        tuskin evääs räväytät jos ja kun vastustajille tulee niitä "tuhmia kehotuksia" ym. kuoleman toiveita ;D


      • saapa nähdä kirjoitti:

        tuskin evääs räväytät jos ja kun vastustajille tulee niitä "tuhmia kehotuksia" ym. kuoleman toiveita ;D

        No sinä tietysti nykäset vaikka hihasta niin näen tilanteen. Jos olet nyt sanojes mittanen nainen(?) niin rekkaat ittes tänne ja jutellaan asiat kahdestaan halki ;)


      • rekattukin on
        kohteliaampi kirjoitti:

        No sinä tietysti nykäset vaikka hihasta niin näen tilanteen. Jos olet nyt sanojes mittanen nainen(?) niin rekkaat ittes tänne ja jutellaan asiat kahdestaan halki ;)

        "Jos olet nyt sanojes mittanen nainen(?)"

        Minkä sanojen?
        Mistä haluaisit keskustella niin ettei muut voi nähdä sitä?


      • rekattukin on kirjoitti:

        "Jos olet nyt sanojes mittanen nainen(?)"

        Minkä sanojen?
        Mistä haluaisit keskustella niin ettei muut voi nähdä sitä?

        Sinusta.


      • siis....??
        kohteliaampi kirjoitti:

        Sinusta.

        Miks mua kiinnostais ittestäni keskustella? (ei kuulu edes tän palstan aiheeseen ;))


      • siis....?? kirjoitti:

        Miks mua kiinnostais ittestäni keskustella? (ei kuulu edes tän palstan aiheeseen ;))

        Suloista, me olemme kiinnostuneita sinusta. ;)


    • mutusatanen

      Musta tuntuu, että abortti ei ole väärin, koska
      alkio ei ole vielä sellainen olento, jolla olisi
      ylipäänsä oikeuksia sen enempää kuin sukusoluillakaan.
      Perustelen sitä ihan mutu-tuntumalla. Jos jollakin on
      parempia perusteluja sille miten määritellään oikea ja
      väärä niin olen kuulolla.

    • Pitkästä pohdiskelun päätteeksi, olen sitä mieltä, että abortti on väärin.
      Ihminen halutessaan kykenee omalla toiminnallaan estämään raskauden ja sen tilanteen, että joutuisi ajautumaan abortti tilaan. Lihallisessa himossa voi käyttää kondomin lisäksi e-pilleriä, tai vielä härskimmin, harrastaa suojaamatonta seksiä ennen tai heti jälkeen kuukautisten tai vaikka sen aikana. En lähde nyt miettimään molempien ehkäisyn samanaikaista pettämistä.

      • Entäs ne raiskaukset?


      • kohteliaampi kirjoitti:

        Entäs ne raiskaukset?

        Tämä olikin mielenkiintoinen lisäkysymys, kiitos vain. :P

        Eihän ketään voi pakottaa kantamaan lasta tahtomattaan, eli raiskatulla on oikeus aborttiin. Mutta miten toteuttaa aborttia raiskatun miehen tapauksessa, mikäli raiskaajana oleva nainen tulee raskaaksi ja päättää pitää lapsen? :P


      • lindqvist kirjoitti:

        Tämä olikin mielenkiintoinen lisäkysymys, kiitos vain. :P

        Eihän ketään voi pakottaa kantamaan lasta tahtomattaan, eli raiskatulla on oikeus aborttiin. Mutta miten toteuttaa aborttia raiskatun miehen tapauksessa, mikäli raiskaajana oleva nainen tulee raskaaksi ja päättää pitää lapsen? :P

        Eli kantasi meni taas takaisin sijoilleen ;) Miten nainen raiskaa miehen, kun se mies kerkeää kuitenkin innostumaan niin että hyökkää naisen kimppuun ennen muin tämä ehtii aloittamaan raiskauksen?


      • kohteliaampi kirjoitti:

        Eli kantasi meni taas takaisin sijoilleen ;) Miten nainen raiskaa miehen, kun se mies kerkeää kuitenkin innostumaan niin että hyökkää naisen kimppuun ennen muin tämä ehtii aloittamaan raiskauksen?

        miksi, OI MIKSI, kirjotan aina "muin"... *raivoa* >:(


      • kohteliaampi kirjoitti:

        Eli kantasi meni taas takaisin sijoilleen ;) Miten nainen raiskaa miehen, kun se mies kerkeää kuitenkin innostumaan niin että hyökkää naisen kimppuun ennen muin tämä ehtii aloittamaan raiskauksen?

        Eikö raiskauksessa useimmiten ole pakottaminen sukupuoliyhdyntään ilman vastakkaisensukupuolen edustajan hyväksyntää? Harvoin siitä ennakkovaroitusta tulee, kuten tyyliin "Hei sinä, raiskaan sinut illalla kun tulet salilta" ja jos vastapuoli tuosta vielä sallisi ehkäisyn käytön, ei sitä sitten ehkä voisi enää pitää raiskauksena. :P Minulle raiskauskäsitys on vasten tahtoa pakotettu seksuaalinen teko.

        En tullut ajatelleeksi mahdollisia molemminpuolisia kiinnostuksia seksiin, josta tämä nainen tulisi toiseen ajatuksiin ennen juuri rakasteluhetkellä. Toisinpäin riittää, että mies on riittävän jurrissa, tai nainen on kyseistä miestä vahvempi yksilö, muuten sitten lääkeaineita apuna käyttäen tai ystävätärtä. :P


      • lindqvist kirjoitti:

        Eikö raiskauksessa useimmiten ole pakottaminen sukupuoliyhdyntään ilman vastakkaisensukupuolen edustajan hyväksyntää? Harvoin siitä ennakkovaroitusta tulee, kuten tyyliin "Hei sinä, raiskaan sinut illalla kun tulet salilta" ja jos vastapuoli tuosta vielä sallisi ehkäisyn käytön, ei sitä sitten ehkä voisi enää pitää raiskauksena. :P Minulle raiskauskäsitys on vasten tahtoa pakotettu seksuaalinen teko.

        En tullut ajatelleeksi mahdollisia molemminpuolisia kiinnostuksia seksiin, josta tämä nainen tulisi toiseen ajatuksiin ennen juuri rakasteluhetkellä. Toisinpäin riittää, että mies on riittävän jurrissa, tai nainen on kyseistä miestä vahvempi yksilö, muuten sitten lääkeaineita apuna käyttäen tai ystävätärtä. :P

        Eikö sellasta legendaa lennä, että naiset rakastuu jostain syystä raiskaajiinsa? :O (ihan vaan sivuhuomautus).

        Hmm... mihin sitä ystävätärtä tarvitaan? Tai no, älä kerro, koska joudun poistamaan viestisi rikosvinkkien jakelusta ;D

        Mutmut... tarkennan nyt vielä kertaalleen, eli jos sinä raiskaisit minut, joka on erittäin hirvittävän kauhea ajatus, ja minä huomaisin myöhemmin olevani raskaana, vaikkapa viikolla 10, niin abortti on mielestäsi oikein, mikäli minä en halua pitää lasta? Entä jos et raiskaiskaan minua, vaan olisit salainen rakastajani ja tulisin raskaaksi ja haluaisin abortin, onko oikein tehdä abortti?


      • kohteliaampi kirjoitti:

        Eikö sellasta legendaa lennä, että naiset rakastuu jostain syystä raiskaajiinsa? :O (ihan vaan sivuhuomautus).

        Hmm... mihin sitä ystävätärtä tarvitaan? Tai no, älä kerro, koska joudun poistamaan viestisi rikosvinkkien jakelusta ;D

        Mutmut... tarkennan nyt vielä kertaalleen, eli jos sinä raiskaisit minut, joka on erittäin hirvittävän kauhea ajatus, ja minä huomaisin myöhemmin olevani raskaana, vaikkapa viikolla 10, niin abortti on mielestäsi oikein, mikäli minä en halua pitää lasta? Entä jos et raiskaiskaan minua, vaan olisit salainen rakastajani ja tulisin raskaaksi ja haluaisin abortin, onko oikein tehdä abortti?

        Tukholman syndrooma? Ilmeisesti rakastuu kaappaajaansa, ei raiskaajaansa. Nyt täytyy jopa tutkia tuo rakastua raiskaajaansa. Tuntuu liian kaukaa haetulta. Miten voi rakastua henkilöön, joka väkisin tyydyttää itsensä toisella, ilman että se toinen siitä nauttii tai sitä haluaisi, siitähän jää elinikäiset traumat? Ilmeisesti henkilö, joka rakastuisi raiskaajaan, ilmeisesti saisi mielihyvää tullessaan kaltoin kohdelluksi, satutetuksi etc.

        Jos nainen joutuu raiskatuksi, on hänellä oikeus tehdä abortti. Jos naisella on salainen rakastaja, osaisivat he varmasti huolehtia myös ehkäisystä, jotta ei pääisi sellaisia asioita tapahtumaan, että joutuisi tekemään abortin. Mutta kyllä, naisella on tällöinkin oikeus aborttiin, kun ketään ei voi pakottaa synnyttämään. Suomen laissakin se oikeus on olemassa. Sitten taas jos salarakkailla on kovia ongelmia ja ovat joka kuukausi aborttia jonottamassa, tulisi varmaan jo mieleen molempien kastraatio. :P

        Minäkin voisin kysäistä. ;) Mitä jos sinä raiskaat minut ja tulet sillä raskaaksi ja haluatkin pitää sen lapsen, mitä minä en halua sinun saavasi? :P


      • lindqvist kirjoitti:

        Tukholman syndrooma? Ilmeisesti rakastuu kaappaajaansa, ei raiskaajaansa. Nyt täytyy jopa tutkia tuo rakastua raiskaajaansa. Tuntuu liian kaukaa haetulta. Miten voi rakastua henkilöön, joka väkisin tyydyttää itsensä toisella, ilman että se toinen siitä nauttii tai sitä haluaisi, siitähän jää elinikäiset traumat? Ilmeisesti henkilö, joka rakastuisi raiskaajaan, ilmeisesti saisi mielihyvää tullessaan kaltoin kohdelluksi, satutetuksi etc.

        Jos nainen joutuu raiskatuksi, on hänellä oikeus tehdä abortti. Jos naisella on salainen rakastaja, osaisivat he varmasti huolehtia myös ehkäisystä, jotta ei pääisi sellaisia asioita tapahtumaan, että joutuisi tekemään abortin. Mutta kyllä, naisella on tällöinkin oikeus aborttiin, kun ketään ei voi pakottaa synnyttämään. Suomen laissakin se oikeus on olemassa. Sitten taas jos salarakkailla on kovia ongelmia ja ovat joka kuukausi aborttia jonottamassa, tulisi varmaan jo mieleen molempien kastraatio. :P

        Minäkin voisin kysäistä. ;) Mitä jos sinä raiskaat minut ja tulet sillä raskaaksi ja haluatkin pitää sen lapsen, mitä minä en halua sinun saavasi? :P

        Pitäisin silti ja toivoisin että muistuttaisi mahdollisimman paljon isäänsä :P Eli nainen päättää, aina.


      • Ei muuta

        Jos vertaa sitä taustaa vasten kuinka tuskallista synnytys on ja kuinka suuren muutoksen elämään se tuo ja suurella todennäköisyydellä mahdollisestii terveyteen ja ulkonäköön, niin eikö ole aika merkillistä, että silti niitä vahinkoraskauksia sattuu?

        Jos se olisi kiinni vain itsekurista ja seurausten miettimisestä, niin Täydellisessä maailmassa kaikki ihmiset olisivat normaalipainoisia, tupakasta, viinasta ja muista päihteistä johtuvat sairaudet olisivat tuntemattomia jne. Varkauksia ja rtöstöjä ei tapahtuisi jne.


    • leikkiköön nyt

      Taitaa kohta vaan nää luotsikamut jutella täällä keskenään (tai ittensä kanssa) ja v*ttuilla "väärä"mielisille.. miks edes kysellään kun näille epämieluisia mielipiteitä ei kuitenkaan sallita.. hohhoijaa. Ja vastustajia nälvivät törkysonnat palautellaan takasin. Saa nähdä mitä ne kertaalleen poistanu muu ylläpito on tästä mieltä.

    • ♥♥♥˙·٠•●♥ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥

      Minusta on hyvä että luotsit osallistuvat.

      • heh,

        luotsi(t) siellä ite äänessä ;D


      • heh, kirjoitti:

        luotsi(t) siellä ite äänessä ;D

        Hmmmm... Jos olisin lindqvist, raiskaisin itseni ;P


      • Ihmettelevä
        kohteliaampi kirjoitti:

        Hmmmm... Jos olisin lindqvist, raiskaisin itseni ;P

        Oletteko luotsit keskenkasvuisia?


      • aiemmin näin

        "Minusta on hyvä että luotsit osallistuvat."

        ja nyt et enää haluakaan että ne osallistuu kun mielipide osottautu "vääräks" ;D

        "Ei luotsien kuulu kertoa täällä mielipiteitään" vai miten se meni :D


    • Linkkejä saa laittaa, mutta niihin täytyy tehdä tekstijohdanto :)

    • A B O

      Ihmettelen suuresti perusteluna tätä omaan kehoon vetoamista. Minulle kyse on aina lapsen kehosta. Heti alusta asti. Minulle kyse on uuden ihmiselämän kehittymisen keskeyttämisestä heti alusta lähtien. Mikäs muukaan tuo olisi kuin ihmisen alku. Ja ihmisarvoa kun ei voi mitata tietoisuuden tasossa tms. Vrt esim tajuttomuus tai kooma. Kun tietää tapauksen, jossa asiakas ja henkilökunta järkyttyneenä seuraa pienen ihmisen sätkimistä pöydällä niin... sanat ei riitä. Käsittämätöntä on myös se, että lasta ei ikään kuin ole olemassa ennen syntymää. Taitaa olla ihan lain mukaankin niin, ettei pahoinpitelykään ei ole pahoinpitely jos lapsi on äidin sisällä.

      • RSSKS

        Kun abortti tehdään ajoissa alle 12 viikkoa, mitään sätkimistä ei taatusti ole.
        Olen huolellisen ehkäisyn kannalla, parempi jopa sterilisaatio jos ei lasta halua. Mutta abortteja ei mikään voi estää, niitä on tehty iankaiken ja tullaan tekemään. Kyllä lapsi on olemassa ennen syntymää, varsinkin jos se on saanut kasvaa elinkelpoiseksi kohdussa.
        Naiset alkaisivat käydä puoskareilla kuten ennen abortin sallivaa lakia tekivät. Siinä kävi usein huonosti molemmille äidille ja lapselle. Pahimmassa tapuksessa saattoi jäädä lapsilauma ilman äitiä kun tämä oli voimiensa äärirajoilla turvautunut puoskarin apuun ja menehtynyt komplikaatioihin.
        Olen oppinut olemaan sanomatta eikoskaan, se saattaa kääntyä itseä vastaan.


    • tästä kun

      "Naiset alkaisivat käydä puoskareilla kuten ennen abortin sallivaa lakia tekivät. "

      ei vaan oo edelleenkään mitään todisteita nykyoloissa nähty. Vaan se ois mitä todennäkösimmin jonkun pikku marginaalin puuhia.

      "se saattaa kääntyä itseä vastaan. "

      No mä kyllä tiedän etten tuu koskaan tekeen mukavuusaborttia :) ja ei, en ole mies ;D

      • elämästä ei tiedä.

        ei vaan oo edelleenkään mitään todisteita nykyoloissa nähty. Vaan se ois mitä todennäkösimmin jonkun pikku marginaalin puuhia.


      • pikku marginaali

        edelleen vuonna 2014 joka päivä menehtyy 100 afrikkalaista naista tai tyttöä epäonnistuneen laittoman abortin takia. köyhyys ja ehkäisyn puute ajavat ihmisen epätoivoisiin ja vaarallisiin ratkaisuihin.


      • turha ambomajailla

        "joka päivä menehtyy 100 afrikkalaista naista tai tyttöä "

        Tässä kun oli edelleen kyse ihan näistä Suomen (ja muiden vastaavien) nykyoloista.


    • Integroitu

      Jossain kohtaan mainittiin tilanne että ehkäisystä on huolehdittava ja raiskaus on ainoa mahdollinen milloin abortti on sallittu.. Miten seuraavanlainen tilanne? (Omalta kohdalta)
      Ehkäisy käytössä (e-pillerit, joita on syöty 7vuotta), ja raskaaksi tuleminen sen takia koska pillerit ovat pettäneet antibiottikuurin takia.

      Mitä mieltä kyseisestä tilanteesta?

      • riski otettu ite

        "Mitä mieltä kyseisestä tilanteesta?"

        Oisit käyttäny kumia. Yleensä antibiootin (tai pillereiden) ohjeessa sanotaan jos muut valmisteet vaikuttaa tehoon.


      • riski otettu ite kirjoitti:

        "Mitä mieltä kyseisestä tilanteesta?"

        Oisit käyttäny kumia. Yleensä antibiootin (tai pillereiden) ohjeessa sanotaan jos muut valmisteet vaikuttaa tehoon.

        Olen kyllästynyt siihen että täällä ollaan viisaita jonkin toisen puolesta jälkikäteen kun ratkaisut on jo tehty.
        Eiköhän jokainen kohdallaan tiedä mikä on parasta itselle ja sille joka on alkanut kehittyä kohdussa, joskus vastoin äidin tahtoa.
        Uskonnollinen vakaumus pitäisi pitää omana tietonaan, sillä ei ole mitään tekemistä abortin kanssa.

        Hyökkäykset ja solvaukset toisinajattelijoita kohtaan ovat turhia, ne eivät auta edes solvaajan itsensä ajamaa asiaa, päinvastoin.
        Täällä käsittääkseni keskustellaan abortista, varsinkin sellaisten kohdalta jotka sen ovat kokeneet ja joutuvat punnitsemaan minkälaiseen ratkaisuun päätyvät.
        Nykyinen sodan uhka ja maailmantilanne saa miettimään lastemme ja lastenlastemme tulevaisuutta. En sano siksi että abortteja pitäisi lisätä maailmantilanteen vuoksi, mutta uskon että moni jättää lapsen hankkimatta jos olosuhteet ovat epävarmat.


      • riski otettu ite kirjoitti:

        "Mitä mieltä kyseisestä tilanteesta?"

        Oisit käyttäny kumia. Yleensä antibiootin (tai pillereiden) ohjeessa sanotaan jos muut valmisteet vaikuttaa tehoon.

        "Oisit käyttäny kumia."

        Mitä hyötyä on käyttää kumia tai kehottaa käyttämään kumia jos vahinko on jo tapahtunut, ja pitäisi selvitä käsillä olevasta tilanteesta, mihin kumi ei taida auttaa enää? Jälkiviisaus on turhaa hurskastelua toisen vahingolla, ihan kuin nyt itselle ei koskaan voisi sellaista sattua.


      • voi haloo....
        riski otettu ite kirjoitti:

        "Mitä mieltä kyseisestä tilanteesta?"

        Oisit käyttäny kumia. Yleensä antibiootin (tai pillereiden) ohjeessa sanotaan jos muut valmisteet vaikuttaa tehoon.

        "Mitä hyötyä on käyttää kumia tai kehottaa käyttämään kumia jos vahinko on jo tapahtunut, "

        Mikä vahinko siinä vaiheessa on tapahtunu kun alkaa käyttää antibioottikuuria e-pillereiden kanssa? Menikö se pointti noin pahasti ohi tässäkin vai pitikö taas päästä vaan syytteleen joutavia?
        Ja näitä palstoja ehkä lukee monet sellasetkin jotka sen saman voi vielä välttää.


      • niiin???
        riski otettu ite kirjoitti:

        "Mitä mieltä kyseisestä tilanteesta?"

        Oisit käyttäny kumia. Yleensä antibiootin (tai pillereiden) ohjeessa sanotaan jos muut valmisteet vaikuttaa tehoon.

        "Uskonnollinen vakaumus pitäisi pitää omana tietonaan, "

        Missä kohtaa tässä sellasta näitkään että ois tuputettu?

        "sillä ei ole mitään tekemistä abortin kanssa."

        Tottakai voi olla, niinkun muutenkin etiikalla ja moraalillakin. Se on vaan oma mutuas jos SUN mielestä ei oo tekemistä. Et voi kieltää niitä uskonnollisiakin näkökulmia aiheeseen.

        "Hyökkäykset ja solvaukset toisinajattelijoita kohtaan ovat turhia, ne eivät auta edes solvaajan itsensä ajamaa asiaa, päinvastoin."

        Missä kohtaa vastausta oli ketään ja miten solvattu? Tossa kun nimenomaan kysyttiin niitä mielipiteitä tosta tilanteesta,
        "Mitä mieltä kyseisestä tilanteesta?"
        ja sun mielestä siihen ei sais vastata mitään mikä sua ei satu miellyttään?


    • vilka

      Minusta ne, jotka vastustavat aborttia vetoavat kuturaaliseen moralismiin.
      Todellisuudessa universumi ei toimi sen mukaan, mikä on orgaaniselle mekanismille
      edullista ja mikä ei ole. Universumi on hyvin neutraali, ja kaikki on lainalaista.
      Elämän arvo on tällöin yksilön korvien välissä (eksistentialismi), joten jos ei ole mieltä
      yksilö ei koe elämää, eikä elämällä ole tällöin merkitystä.
      On hyvin luonollista kokea elämän epäämistä toiselta
      negatiivisena asiana, koska koemme itse elämän tärkeäksi olemassaolon muodoksi.
      Mutta totuus on se, että tietoisuuden ja biologisen kehon puute ei ole negatiivinen asia.
      Olemme kaikki olleet olemassa ja jatkamme olemassaoloamme, mutta vai eri muodossa
      kuin nyt olemme. Olemme vain erilaisten atomien ja molekyylien yhteistoiminnan tuloksia.
      En yritä sanoa, että elämällä ei ole merkitystä, vaan että elämällä on merkitystä vain sille,
      joka elää. Tällä hetkellä voimme tehdä elämästämme parempaa välttämällä
      asioita, jotka ovan haitallisia hyvinvoinnillemme. Kipua, kärsimystä, ahdinkoa ja stressiä.
      Jos lapsi on toivottu, häntä tullaan kaipaamaan. Jos taas ei ole, eikä tämän elämänalun
      päättäminen ole ahdistava kokemus asianomaisille, sitten se ei ole myöskään mikään menetys.

      • vilka

        Tulipas tekstistä vaikeaulukusta :) tässä sama hieman korjattuna:

        Minusta ne, jotka vastustavat aborttia vetoavat kulturaaliseen moralismiin.
        Todellisuudessa universumi ei toimi sen mukaan, mikä on orgaaniselle mekanismille edullista ja mikä ei ole. Universumi on hyvin neutraali, ja kaikki on lainalaista. Elämän arvo on tällöin yksilön korvien välissä (eksistentialismi), joten jos ei ole mieltä, yksilö ei koe elämää, eikä elämällä ole tällöin merkitystä.
        On hyvin luonollista kokea elämän epäämistä toiselta negatiivisena asiana, koska koemme itse elämän tärkeäksi olemassaolon muodoksi. Mutta totuus on se, että tietoisuuden ja biologisen kehon puute ei ole negatiivinen asia. Olemme kaikki olleet olemassa ja jatkamme olemassaoloamme, mutta vain eri muodossa
        kuin nyt olemme. Olemme vain erilaisten atomien ja molekyylien yhteistoiminnan tuloksia. En yritä sanoa, että elämällä ei ole merkitystä, vaan että elämällä on merkitystä vain sille, joka elää. Tällä hetkellä voimme tehdä elämästämme parempaa välttämällä asioita, jotka ovan haitallisia hyvinvoinnillemme. Kipua, kärsimystä, ahdinkoa ja stressiä. Jos lapsi on toivottu, häntä tullaan kaipaamaan. Jos taas ei ole, eikä tämän elämänalun päättäminen ole ahdistava kokemus asianomaisille, sitten se ei ole myöskään mikään menetys.


    • Aloittajalle vastaisin, että kukaan toinen ei voi ratkaista sitä, mikä sinun tilanteessasi on/olisi oikein ja mikä väärin. Kukaan toinen ei joudu elämään sinun ratkaisujesi kanssa, eikä kukaan kanna vastuuta sellaisesta, joka koskee ensisijassa sinua itseäsi ja elämääsi. Kukaan ei voi toisen pään sisälle mennä katsomaan, että selviääkö toinen minkä ratkaisun kanssa vai ei.

    • Ei yksiselitteistä

      Abrtti on väärin, jos sitä käytetään ehkäisy- tai jälkiehkäisykeinona.
      Abortti on oikein, jos raskaus on raiskauksen tulosta
      Muu on harmaata aluetta...

    • mielenterveysongelm.

      Minusta abortin pitäisi olla sallittu sinne 23. raskausviikolle, vai mikä onkaan nykyinen elinkelpoisuuden raja. Itse olen pitänyt ei-toivotun lapsen, mutta minulla ei ole voimavaroja huolehtia. Lapsen isä ei ole tunnustanut lasta eikä muutenkaan kiinnosta. En tiedä oisko sijaisperhe vai adoptio parempim omalle lapselle. Synnytys oli ihan kauhea, sain elinikäiset traumat. Ketään ei pitäisi pakottaa yhdyntään, raskauteen tai synnytykseen ilman tahtoaan.

    Ketjusta on poistettu 37 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2696
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1796
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe