Miten auto sammutetaan?

enosaa

Missä järjestyksessä vaihteen vaihto, käijarrun päälle laittaminen, virran sammuttaminen ja polkimien vapaaksi päästäminen pitää tehdä?

Onko jotain väliä miten polkimet on kun laittaa käsijarrun päälle? Nyt tarvitsisin nopeasti vastaukset.

80

8998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Köle

      Heh! :-) -viittu tää on paha provo...
      ....koska..... onko auto tasaisella vai mäessä, onko auto manuaali vai tomaatti..... mun autossa käsijarru on automaattinen, toisissa ei ole.... en pysty...... joku kumminkin saivartelee :-)

    • ajo_ope

      Kannattaa käydä autokoulu, siellä opetetaan.

      • Automaatti vaihteist

        Ainakin automaatissa ensin P asento ja sitten käsijarru ja sitten sammuta kone ja sitten nosta jalka jarrulta. Manuaalissa ei ole väliä kuinka ehkä jos on sähkökäsijarru kannattaa laittaa se päälle ennen moottorin sammuttamista


      • Remppareetu

        Autokoulun opetus, no jaa sanonko mitä siellä osataan? rahastaa toki ymmärrän sen että työntekijän sivukulut on aika murhaavat ja vakuutukset sekä tilavuokrat jne autojen kulut on kalliit, mutta..mutta opettakaa sitä joustavaa ajamista siellä liikenteessä sekä auton oikeaa käsittelyä ja auton tekniikkaa..nykyään on käsitys että autoista ei mitään tarvitse tietää eikä osata kun niille ei mitään voi itse tehdä! Väärin jos on tekniikasta osaava ja kädentaitoja ei tuo ole ongelma itse olen rempannut autoja vuodesta 1994 alkaen jolloin kortin ajoin, siitä intissä yhdistelmä ja linja autokortit taskuun jne..olen elättänytkin opiskeluaikoina itseni ja sivutyönä autojen remppauksella sekä tehnyt muutamat etelänmatkan rahat, oman 2011 mallisen auton josta takuu päättyi olen huollot tehnyt itse, vaihdan öljyt, suodattimet, nesteet, jarrupalat ja levyt sekä vikakoodit on helppo selvittää kun ostin lisenssiohjelman jossa vikakoodien päivitykset ja nollaukset ja kun on oma firma niin leimaan myös huollot firmani leimalla eli vastaan myös huolloista, jakohihnan vaihdoin edelliseen autooni tein itse ja leima oli merkkiliikkeelle ok kun autoa vaihdoin, lisäksi kesän alkuun ostan useita ksäautoiksi sopivia jotka laitan kuntoon ja myyn eteenpäin, niilläkin tekee mukavasti talvea varten parin viikon lomamatkarahat isolle perheellemme.Sopii toimistyötä tekevälle konttorirotalle harrastukseksi ja lisätienestiksi.


      • Gyds
        Automaatti vaihteist kirjoitti:

        Ainakin automaatissa ensin P asento ja sitten käsijarru ja sitten sammuta kone ja sitten nosta jalka jarrulta. Manuaalissa ei ole väliä kuinka ehkä jos on sähkökäsijarru kannattaa laittaa se päälle ennen moottorin sammuttamista

        Ainakin uudemmissa audeissa sähköinen käsijarru menee päälle vaikka auto olisi sammutettukin ja avain otettu virtalukosta,veikkaisin,että muissakin uusissa autoissa on sama toiminto.


      • varmuus ennenkaikkea
        Gyds kirjoitti:

        Ainakin uudemmissa audeissa sähköinen käsijarru menee päälle vaikka auto olisi sammutettukin ja avain otettu virtalukosta,veikkaisin,että muissakin uusissa autoissa on sama toiminto.

        joo mutta jos sattuu vaikka olemaan akku ihan paskana niin varmempaa laittaa se sähköinen käsijarru päälle vielä moottorin käydessä jotta jännite on varmasti riittävä käsijarrumekanismille ja että se kiristyy täyteen kireyteensä.

        jos jännite jää matalaksi niin voiko olla ettei käsijarru kiristy niin tiukkaan kuin sen pitäisi joten itse aina laitan vielä moottorin pyöriessä käsijarrun päälle siis sähköisen käsijarrun.

        teen itse aina niin että jos parkkeeraan rinteeseen niin laitan käsijarrun ja kokeilen että auto pysyy käsijarrun varassa ennen kuin sammutan ja laitan vielä vaihteen päälle.


    • enosaa

      Voisko joku vastata kunnolla? Huomenna on inssi ja en muista kun edellisestä ajotunnista on pari viikkoa.

      • The Köle

        -miten sun kysymyseen vastataan "kunnolla"?

        -itse teen aina näin:

        1. auto parkkiin, jalkajarrua painan ja vaihde vapaalle,
        2. auton sammutan, automaattinen käsijarru menee päälle, joten lakkaan painamasta jarrua
        3. avaan oven, poistun autosta ja lukitsen ovet


      • enosaa
        The Köle kirjoitti:

        -miten sun kysymyseen vastataan "kunnolla"?

        -itse teen aina näin:

        1. auto parkkiin, jalkajarrua painan ja vaihde vapaalle,
        2. auton sammutan, automaattinen käsijarru menee päälle, joten lakkaan painamasta jarrua
        3. avaan oven, poistun autosta ja lukitsen ovet

        Muuten tuolla tavalla mutta kertoisitko vielä miten manuaalisella käsijarrulla?


      • The Köle kirjoitti:

        -miten sun kysymyseen vastataan "kunnolla"?

        -itse teen aina näin:

        1. auto parkkiin, jalkajarrua painan ja vaihde vapaalle,
        2. auton sammutan, automaattinen käsijarru menee päälle, joten lakkaan painamasta jarrua
        3. avaan oven, poistun autosta ja lukitsen ovet

        Mikä tuo tuollainen automaattinen käsijarru muuten on?


      • The Köle
        enosaa kirjoitti:

        Muuten tuolla tavalla mutta kertoisitko vielä miten manuaalisella käsijarrulla?

        2. kohdan teet niin, että vedät sen käsijarrun päälle ennen sammutusta, sen aikana, tai sen jälkeen.....riippuu siitä, koska lakkaat painamasta jalkajarrua :-)


      • The Köle
        M1978 kirjoitti:

        Mikä tuo tuollainen automaattinen käsijarru muuten on?

        Olen lukenut joskus juttujasi, ihan mielenkiinnosta ja vähän tykännytkin, koska en ole itsekään mikään uuden tekniiikan puolestapuhuja.....

        -mutta kysysmyseen:

        -omassa autossani on takana levyjarrut, joissa on sähkömoottorit myös sylintereissä. -eli enää ei ole erillisiä pysäköintijarrukenkiä, vaan samoja jarrulevyjä ja sylintereitä käytetään sekä jaruttamiseen, että pysäköintiin.

        -automatikka siis saadaan tässä kohtaa mukaan,,,, kun auto sammutetaan, ne menevät itsestään päälle. -kun kytkintä nostetaan ja samaan aikaan painetaan kaasua, irroittaa sydeemi jarrun automaattisesti, jolloin järjestelmää voidaan käyttää mäkilähtöavustimena

        -järjestemän saa kytkettyä pois, mikä on järkevää talvella, jos on jäätymisvaara....


      • thethe
        The Köle kirjoitti:

        2. kohdan teet niin, että vedät sen käsijarrun päälle ennen sammutusta, sen aikana, tai sen jälkeen.....riippuu siitä, koska lakkaat painamasta jalkajarrua :-)

        Pitääkö käsijarru vetää päälle täsmälleen samaan aikaan kuin kun päästää nostaa jalan jalkajarrulta. Jos ei niin kumpi ensin? Itellä ajotunnit alkaa ensi viikolla ja haluisin tietää edes jotain etukäteen. :)


      • The Köle
        thethe kirjoitti:

        Pitääkö käsijarru vetää päälle täsmälleen samaan aikaan kuin kun päästää nostaa jalan jalkajarrulta. Jos ei niin kumpi ensin? Itellä ajotunnit alkaa ensi viikolla ja haluisin tietää edes jotain etukäteen. :)

        Jos tuntuu asia epäselvältä, niin vetää aina ensin kässärin ennen jalkajarrun päästämistä...... käytännössä asialla ei ole mitään merkitystä, jos auto ei ole rinteessä......


      • enosaa kirjoitti:

        Muuten tuolla tavalla mutta kertoisitko vielä miten manuaalisella käsijarrulla?

        Manuaalaeilla ei ole mitään merkitystä missä järjestyksessä tekee ja kuinka tekee kunhan vain laittaa vaihteen (ykkösen) päälle ja käsijarrun päälle, jos nämä unohtuu saattaa auto lähteä liikeelle jos on epätasainen maa alla


      • riskialtis teko
        autoilija kirjoitti:

        Manuaalaeilla ei ole mitään merkitystä missä järjestyksessä tekee ja kuinka tekee kunhan vain laittaa vaihteen (ykkösen) päälle ja käsijarrun päälle, jos nämä unohtuu saattaa auto lähteä liikeelle jos on epätasainen maa alla

        on sillä merkitystä. jos auto on yhtään rinteessä ja käsijarru ei ole päällä, ei paina jarrua ja kytkin on pohjassa tai vaihde vapaalla niin auto lähtee valumaan.

        aina pitää käsijarru vetää ylös ennen kuin nostaa jalan jarrulta.


      • hahhahaaaaaaa
        thethe kirjoitti:

        Pitääkö käsijarru vetää päälle täsmälleen samaan aikaan kuin kun päästää nostaa jalan jalkajarrulta. Jos ei niin kumpi ensin? Itellä ajotunnit alkaa ensi viikolla ja haluisin tietää edes jotain etukäteen. :)

        Kyllä ne siellä ajotunnilla neuvovat, ettei täällä kannata itseään nolata!


      • Vaihteella
        The Köle kirjoitti:

        -miten sun kysymyseen vastataan "kunnolla"?

        -itse teen aina näin:

        1. auto parkkiin, jalkajarrua painan ja vaihde vapaalle,
        2. auton sammutan, automaattinen käsijarru menee päälle, joten lakkaan painamasta jarrua
        3. avaan oven, poistun autosta ja lukitsen ovet

        Miksi vaihdat vapaalle? Vaihde kannattaa jättää päälle siltä varalta että unohtaa laittaa käsijarrun päälle tai se ei toimi kunnolla.
        Varmuuden vuoksi.


      • jupa ju

        mee uudelleen ajotunneille,, joohan,, miten ilkeät tääl kysellä tommosia ,,, hu huh,,


      • mirantha1
        The Köle kirjoitti:

        -miten sun kysymyseen vastataan "kunnolla"?

        -itse teen aina näin:

        1. auto parkkiin, jalkajarrua painan ja vaihde vapaalle,
        2. auton sammutan, automaattinen käsijarru menee päälle, joten lakkaan painamasta jarrua
        3. avaan oven, poistun autosta ja lukitsen ovet

        Eli sulla jää vaihde vapaalle? Aina pitää jättää vaihde päälle ettei auto lähe luisumaan, niin on mulle opetettu.


      • alma autoilija

        kylläpäs sulla o huono muisti
        otappa ne muistikapselit ennen inssiä nii voit mistaa jopa mille paikalle sen kuljettajan pitää istua


    • P e n t t i

      1. Annan auton ajaa parkkiruutuun
      2. Sammutan koneen nappulasta
      3. Avaan oven
      4. Astun ulos
      5. Auto sulkee itse imuoven kun itse autan kevyesti
      6. Auto hoitanee kait sitten seisontajarrut, hälyttimet sun muut rensselit päälle kuten tarpeelliseksi näkee

      Helppoa kuin heinän teko.

      • adaddasdsadsa

        Nää on sopivia autoja niille jokta ei osaa ajaa itse.


      • Huoh..

        Toivottavasti kaikille tähän aiheeseen tähän mennessä kirjoittaneille tuli hyvä mieli, aiheen luoja kun todennäköisesti kysyi asiaa aivan tosissaan, eikä yhtäkään kunnon vastausta ole saanut. Itse en vastausta tiedä, mutta sen tiedän ettei yksikään näistä viesteistä ole totta.


      • The Köle
        Huoh.. kirjoitti:

        Toivottavasti kaikille tähän aiheeseen tähän mennessä kirjoittaneille tuli hyvä mieli, aiheen luoja kun todennäköisesti kysyi asiaa aivan tosissaan, eikä yhtäkään kunnon vastausta ole saanut. Itse en vastausta tiedä, mutta sen tiedän ettei yksikään näistä viesteistä ole totta.

        Jos väität, että ensimmäistä vastaustani lukuunottamatta en ole vastannut oikeita vastauksia, kerro nyt ihmeessä mikä meni pieleen? -sentään yli 28v olen autoillut.......


    • Palomestari--

      Vaahtosammuttimella.

      • Peekolome

        Ei kai peekolmosen niitä sammutella tarvi? Hööki paikalle ja itse vedät lonkkaa.


      • 40 vuotta asentajana

        Eipäs vaahtoilla vaan jauhesammuttimella.


    • sammutusjärjestys

      Öö.. eipä ole tullut ennen tarvetta selittää vaihe vaiheelta ajon lopettamista ja auton sammuttamista mutta koetetaan nyt tässä tietokoneen ääressä muistella miten se menee kun auton ratissa se on niin automaattinen toimintasarja selkäytimestä ettei sitä tarvitse edes ajatella.

      No oletetaan että olen lähestymässä parkkiruutua, ykkösvaihde silmässä ja auto vielä liikkeellä.

      - Pysäytän auton painamalla jarrua ja kytkin pohjaan ettei moottori sammu.
      - Vaihdan vaihteen vapaalle ja nostan kytkinpolkimen ylös.
      - Vedän käsijarrun päälle.
      - Sammutan auton.
      - Poljen kytkimen pohjaan ja laitan ykkösvaihteen päälle vielä käsijarrun lisäksi varmistamaan että auto ei lähde liikkeelle jos käsijarru pettäisikin. Nostan kytkinpolkimen.
      - Vedän avaimen virtalukosta.
      - Avaan oven ja poistun autosta.
      - Napsautan avaimenperästä keskuslukon kaukosäädöllä päälle.
      - Kävelen pois autolta asioilleni.

      Periaatteessa auton voisi sammuttaa myös siten että vaihde on vielä valittuna ja kytkin pohjassa mutta olen tottunut vaihtamaan vapaalle koska kortin saatuani ajoin kaasutinmoottorisilla autoilla joissa saattoi esiintyä jälkikäyntiä. Kun vaihde oli vapaalla niin jälkikäynti ei liikuttanut autoa.

      • -Erki-

        Sanot:

        - Vaihdan vaihteen vapaalle ja nostan kytkinpolkimen ylös.
        - Vedän käsijarrun päälle.

        Sun käy huonosti jos teet noin mäessä.
        Ja toinen kysymys: Hypitkö yhdellä jalalla sieltä autosta ulos, kun nostit jalan vain kytkinpolkimelta mutta et sitä toista jalkaa jarrupolkimelta.

        Sulla on pysäytyksessä ihan turhaan kaksi kytkinpolkimen painallusta. Yksi riittää.


        Mä teen näin eli eri järjestyksessä ja vähemmän vaiheita: (Luulisin. On myös pelkkä refleksi enkä ole varma mitä oikeasti teen.)

        - Pysäytän auton painamalla jarrua ja kytkin pohjaan ettei moottori sammu.
        - Vedän käsijarrun päälle ja vapautan jalan jarrupolkimelta.
        - Vaihdan vaihteen pakille (mulla on pakkilukko eikä rattilukko)
        - Sammutan auton ja nostan toisen jalan kytkimeltä.
        - Vedän avaimen virtalukosta.
        - Avaan oven ja poistun autosta.
        - Napsautan avaimenperästä keskuslukon kaukosäädöllä päälle.
        - Kävelen pois autolta asioilleni.


        Aloittajalle: Nämä asiat toimivat lihasmuistissa, ei niitä voi järkeillä jälkikäteen että miten se menikään.


      • -Erik-
        -Erki- kirjoitti:

        Sanot:

        - Vaihdan vaihteen vapaalle ja nostan kytkinpolkimen ylös.
        - Vedän käsijarrun päälle.

        Sun käy huonosti jos teet noin mäessä.
        Ja toinen kysymys: Hypitkö yhdellä jalalla sieltä autosta ulos, kun nostit jalan vain kytkinpolkimelta mutta et sitä toista jalkaa jarrupolkimelta.

        Sulla on pysäytyksessä ihan turhaan kaksi kytkinpolkimen painallusta. Yksi riittää.


        Mä teen näin eli eri järjestyksessä ja vähemmän vaiheita: (Luulisin. On myös pelkkä refleksi enkä ole varma mitä oikeasti teen.)

        - Pysäytän auton painamalla jarrua ja kytkin pohjaan ettei moottori sammu.
        - Vedän käsijarrun päälle ja vapautan jalan jarrupolkimelta.
        - Vaihdan vaihteen pakille (mulla on pakkilukko eikä rattilukko)
        - Sammutan auton ja nostan toisen jalan kytkimeltä.
        - Vedän avaimen virtalukosta.
        - Avaan oven ja poistun autosta.
        - Napsautan avaimenperästä keskuslukon kaukosäädöllä päälle.
        - Kävelen pois autolta asioilleni.


        Aloittajalle: Nämä asiat toimivat lihasmuistissa, ei niitä voi järkeillä jälkikäteen että miten se menikään.

        Tulin äsken autolla, ja huomasin, että en tee noin, vaan näin:

        - Pysäytän auton painamalla jarrua ja kytkin pohjaan ettei moottori sammu.
        - Sammutan auton ja nostan toisen jalan kytkimeltä.
        - Vedän käsijarrun päälle ja vapautan jalan jarrupolkimelta.
        - Vaihdan vaihteen pakille (mulla on pakkilukko eikä rattilukko)
        - Vedän avaimen virtalukosta.
        - Avaan oven ja poistun autosta.
        - Napsautan avaimenperästä keskuslukon kaukosäädöllä päälle.
        - Kävelen pois autolta asioilleni.


      • helpommin niin
        -Erik- kirjoitti:

        Tulin äsken autolla, ja huomasin, että en tee noin, vaan näin:

        - Pysäytän auton painamalla jarrua ja kytkin pohjaan ettei moottori sammu.
        - Sammutan auton ja nostan toisen jalan kytkimeltä.
        - Vedän käsijarrun päälle ja vapautan jalan jarrupolkimelta.
        - Vaihdan vaihteen pakille (mulla on pakkilukko eikä rattilukko)
        - Vedän avaimen virtalukosta.
        - Avaan oven ja poistun autosta.
        - Napsautan avaimenperästä keskuslukon kaukosäädöllä päälle.
        - Kävelen pois autolta asioilleni.

        miksi pitää painaa kytkin pohjaan ettei moottori sammu jos seuraava toimenpide on sammuttaa moottori. samahan se on painaa jarrua niin että auto pysähtyy ja moottori sammuu, vetää käsijarru, kääntää virta pois, ottaa avain mukaan, astua ulos, laittaa ovi lukkoon ja lähteä pois.


      • The K.
        helpommin niin kirjoitti:

        miksi pitää painaa kytkin pohjaan ettei moottori sammu jos seuraava toimenpide on sammuttaa moottori. samahan se on painaa jarrua niin että auto pysähtyy ja moottori sammuu, vetää käsijarru, kääntää virta pois, ottaa avain mukaan, astua ulos, laittaa ovi lukkoon ja lähteä pois.

        Se on moottorille sama kuin sinulle se, että juoksisit päin seinää....

        -ei moottori siitä hajoa, mutta käy tuo osien päälle ja jos säännöllisesti teet, niin kuluu nopeammin.......


      • sammutujärjestys
        -Erki- kirjoitti:

        Sanot:

        - Vaihdan vaihteen vapaalle ja nostan kytkinpolkimen ylös.
        - Vedän käsijarrun päälle.

        Sun käy huonosti jos teet noin mäessä.
        Ja toinen kysymys: Hypitkö yhdellä jalalla sieltä autosta ulos, kun nostit jalan vain kytkinpolkimelta mutta et sitä toista jalkaa jarrupolkimelta.

        Sulla on pysäytyksessä ihan turhaan kaksi kytkinpolkimen painallusta. Yksi riittää.


        Mä teen näin eli eri järjestyksessä ja vähemmän vaiheita: (Luulisin. On myös pelkkä refleksi enkä ole varma mitä oikeasti teen.)

        - Pysäytän auton painamalla jarrua ja kytkin pohjaan ettei moottori sammu.
        - Vedän käsijarrun päälle ja vapautan jalan jarrupolkimelta.
        - Vaihdan vaihteen pakille (mulla on pakkilukko eikä rattilukko)
        - Sammutan auton ja nostan toisen jalan kytkimeltä.
        - Vedän avaimen virtalukosta.
        - Avaan oven ja poistun autosta.
        - Napsautan avaimenperästä keskuslukon kaukosäädöllä päälle.
        - Kävelen pois autolta asioilleni.


        Aloittajalle: Nämä asiat toimivat lihasmuistissa, ei niitä voi järkeillä jälkikäteen että miten se menikään.

        Tosiaan unohdin mainita missä vaiheessa lopetan painamasta jarrua, esimerkki että kun tällainen asia hoituu rutiinilla niin selitettynä unohtuu yksityiskohtia.

        Eli lopetan painamasta jarrua kun käsijarru on vedetty päälle, auto ei saa liikahtaa senttiäkään.

        Kaksi kytkimen painallusta johtuu jo selittämästäni tottumuksesta kaasuttimella varustettujen autojen jälkikäyntimahdollisuudesta. Lisäksi pitkään kytkinpoljinta pohjassa pitämällä painelaakeri rasittuu turhaan ja kytkinremontti on kallis ja hankala työ. Siksi mieluummin teen vaikka kaksi lyhyttä painallusta kuin yhden pitkän.


      • sammutusjärjestys
        The K. kirjoitti:

        Se on moottorille sama kuin sinulle se, että juoksisit päin seinää....

        -ei moottori siitä hajoa, mutta käy tuo osien päälle ja jos säännöllisesti teet, niin kuluu nopeammin.......

        Juu kyllä moottori täytyy sammuttaa hallitusti eikä väkivaltaisesti.


      • helpommin niin
        The K. kirjoitti:

        Se on moottorille sama kuin sinulle se, että juoksisit päin seinää....

        -ei moottori siitä hajoa, mutta käy tuo osien päälle ja jos säännöllisesti teet, niin kuluu nopeammin.......

        jaa-a, luulisi että moottori on kovemmalla rasituksella kun ajetaan isolla vaihteella hitaasti ja kierrokset on tyhjäkäynnin tuntumassa, sitten kiihdytetään ja painetaan kaasu pohjaan?

        kuin että samaiselta tyhjäkäyntikierrosluvulta jarrua painamalla saadaan moottori pysähtymään ilman kaasun painamista.

        mikä siinä moottoria sitten rasittaa siihen verrattuna että sammuttaa avaimesta. sattuuhan sitä aina ajon aikana että moottori pysähtyy koska on liian iso vaihde tai sählää kytkimen kanssa.


      • Sinä ja sinun

        jälkikäyntisi. Jälkikäynti johtui väärästä bensiinin oktaani luvusta eikä siitä kaasuttimesta. Sytytys vähän myöhässä ja väärä oktani luku, niin moottori saattoi muutaman jopa pari sekunnin käydä vaikka sammutit auton.


      • ei jälkikäyntiä
        Sinä ja sinun kirjoitti:

        jälkikäyntisi. Jälkikäynti johtui väärästä bensiinin oktaani luvusta eikä siitä kaasuttimesta. Sytytys vähän myöhässä ja väärä oktani luku, niin moottori saattoi muutaman jopa pari sekunnin käydä vaikka sammutit auton.

        mutta ruiskutusmoottorin polttoaineensyöttö katkeaa heti kun virta katkeaa niin ei se vaan voi jälkikäydä mitenkään. kaasutinmoottori saa polttoainetta niin kauan kun moottori pyörii jolloin jälkikäyntiä voi esiintyä.


    • näin meillä

      Minä laitan aina sen vaihteen päälle mihin suuntaan olen lähdössä autolla seuraavaksi. Siis jos pysäköi auton nokan vaikkapa aidan eteen laitan pakin päälle.

    • ---

      1. Aja ruutuun ja paina jarru ja kytkin pohjaan, ellei ole jo
      2. Sammuta auto
      3. Laita ykkösvaihde sisään ja päästä kytkin
      4. Laita käsijarru jos olet mäessä
      5. Päästä jalka jarrulta

    • diipadaii

      1. Aja ruutuun ja paina jarru ja kytkin pohjaan, ellei ole jo
      2. Sammuta auto
      3. Laita ykkösvaihde sisään, ellei jo ole ja päästä kytkin
      4. Laita käsijarru jos olet mäessä tai mäen alla
      5. Päästä jalka jarrulta

      • käkkäri?

        Itse jättäisin auton eka vaihteen varaan ja sen jälkeen vasta jarrupoljinta samalla painaen käsijarru ylös niin ei kovin helposti lähde liikkeelle mäessä eikä "turhaan rasita" käsijarrua.


      • jarru on jarru
        käkkäri? kirjoitti:

        Itse jättäisin auton eka vaihteen varaan ja sen jälkeen vasta jarrupoljinta samalla painaen käsijarru ylös niin ei kovin helposti lähde liikkeelle mäessä eikä "turhaan rasita" käsijarrua.

        Käsijarru ei rasitu nimenomaan yhtään enempää ja se on tarkoitettu auton paikallaan pitoon. Ensin käsijarru päälle kytkin ja jarru pohjassa, sitten jalka pois jarrulta ja vaihde päälle, moottori sammuksiin ja kytkin ylös.


    • Auutoilija

      Painat sitä off nappia, auto kääntelee namiskoita/kolkuttelee hetken ja sanoo ding merkiksi siitä että voi poistua autosta.

      Mikä tuossa niin vaikeata on?

    • 1:n,käsijarru,sammut

      Vastaus:
      Kytkin pohjaan, 1 vaihdepäälle, käsijarru kiinni, sammuta.

      • jarrua peliin

        paina myös jarrua samalla kuin kytkintä ettei auto valu jorpakkoon kunnes saat käsijarrun vedettyä.


    • oikeaoppisesti näin

      1. Kytkin pohjaan
      2. Jalka jarrulle
      3. Vaihde vapaalle
      4. Sammuta avaimesta
      5. Käsijarru päälle.
      6. Jalat pois polkimilta (kytkimen voi päästää myös heti kun kone on sammunut)
      7. Jyrkissä kohdissa voi laittaa ykkösen päälle ennen kuin päästä kytkimen ylös. Tosiaan se vaihde toimii varmistuksena jyrkissä paikoissa, ei ole tarkoitettu pitämään autoa paikallaan koska se on käsijarrun tehtävä.

      • ljgjgerijhieto

        Jyrkissä mäissä ohjauskin pitäisi kääntää esim. kadun reunuskiveä kohti jolloin auto ei pääse karkaamaan kovin kauas vaikka sekä käsijarru että vaihde pettäisivät.


      • kepin vatkaaja

        jos kohdassa 1. painetaan kytkin pohjaan niin miksi kohdassa 3. pitää vaihtaa vapaalle jos heti seuraavaksi kohdassa 4. sammutetaan moottori ja kohdassa 6. vasta nostetaan kytkin ylös ja kuitenkin kohdassa 7. laitetaan ykkönen päälle.

        ihan sama on laittaa kohdassa 3. ykkönen päälle ihan turhaa heittää vapaalle välissä kun kytkin on koko ajan pohjassa.


    • autotekniikan tohtor

      auto parkkiin,käsijarru päälle.vaihde vapaalle,kaasu pohjaan 30sekunniksi ja käännät virrat pois.

    • PAPPARAINEN69

      MISTÄ NÄITÄ TULEE,EIHÄN TÄLLÄISILLE SAA AJOKORTTIA ANTAA

    • hepulikepuli

      Käsijarrua ei tarvi laittaa normaalissa tasaisessa parkkipaikassa ja talvella saattaa jäätyä kiinni käsijarru, sitä varmemmin jäätyy, mitä kauemmin auto käyttämättä.

      • hepulikepuli

        7. Jyrkissä kohdissa voi laittaa ykkösen päälle ennen kuin päästä kytkimen ylös. Tosiaan se vaihde toimii varmistuksena jyrkissä paikoissa, ei ole tarkoitettu pitämään autoa paikallaan koska se on käsijarrun tehtävä.

        Ei vaan isompi vaihde, koska ykkönen ei välttämättä jaksa pitää autoa paikallaan. Jos keula alaspäin, niin pakki päälle parkkiin ja käsijarru.


      • päälle vaan

        kyllä se aukeaa kun vähän nytkyttelee edes takaisin jos on jäätynyt. ei ole syytä olla käyttämättä käsijarrua.


      • Miksi noin?
        hepulikepuli kirjoitti:

        7. Jyrkissä kohdissa voi laittaa ykkösen päälle ennen kuin päästä kytkimen ylös. Tosiaan se vaihde toimii varmistuksena jyrkissä paikoissa, ei ole tarkoitettu pitämään autoa paikallaan koska se on käsijarrun tehtävä.

        Ei vaan isompi vaihde, koska ykkönen ei välttämättä jaksa pitää autoa paikallaan. Jos keula alaspäin, niin pakki päälle parkkiin ja käsijarru.

        Miksi pakki päälle? Peräytysvälityssuhde on harvempi kuin ykkösen, jolloin auto liikkuu helpommin itsekseen. Moottori ei sammuneena välitä siitä kumminpäin sitä ollaan pyörittämässä. Pieniä eroja toki on, mutta mikään ei ole estämässä väärinpäin pyörimistä.


      • Seppo Taalasmaa
        hepulikepuli kirjoitti:

        7. Jyrkissä kohdissa voi laittaa ykkösen päälle ennen kuin päästä kytkimen ylös. Tosiaan se vaihde toimii varmistuksena jyrkissä paikoissa, ei ole tarkoitettu pitämään autoa paikallaan koska se on käsijarrun tehtävä.

        Ei vaan isompi vaihde, koska ykkönen ei välttämättä jaksa pitää autoa paikallaan. Jos keula alaspäin, niin pakki päälle parkkiin ja käsijarru.

        Keula ylämäkeen = 1. vaihde. Keula alamäkeen = pakki. Pelkkään käsijarruun ei kannata luottaa jyrkässä mäessä, toisaalta käsijarrun käyttäminen paikallaan ollessa ei paranna sen toimivuutta mitenkään. Jos käsijarrua haluaa koestaa kannattaa se tehdä vauhdissa, ei kuitenkaan keskellä muuta liikennettä.


    • Onnistuiko?

      Saiko aloittaja inssissä auton pysäköityä oikein? Tulihan tässä ohjeita niin paljon että oli varaa valita..

    • ewhtwrteh

      1.avaa auton ovi
      2. ota peruna
      3. laita peruna pakoputkeen
      4.avaa turvavyö

    • Autokoulun opettaja

      Itse rullaan ruutuun kytkin pohjassa jalka jarrulla. Sammutan moottorin. Kytken 1 vaihteen. Sitten kytkin ylös ja jalkajarru ylös. Tuossa järjestyksessä. Tasaisella en käsijarrua yleinsä käytä. Jos käytän käsijarrua (ja muutoinkin) päästän auton aina ensin 1 vaihteen varaan niin että tunnen auton pysyvän paikoillaan. Koska 1 vaihde on vielä tärkeämpi kuin käsijarru.

    • Autonainen

      Mitähän jos vielä harjoittelisit ennen sitä inssiin menoa ! Tuolla tietotaidolla ei mene läpi .
      Voihan sitä harjoitella ja järjenkin käyttö on sallittu !

    • oikeesti näitä uusavuttomia sikiää kokoajan lisää
      muttei kysyvä tieltä eksy
      Laita vaihde vapalle kykäse sitä
      käsijaua,on hyvä käyttää niin ei jumitu
      talvella ei kuitenkaan kanstsi käyttää
      voi vaijerit olla lähiessä jäässä
      Sit vain sammutat mootorin

    • Otkolötky

      Kyllä se toimii niin että katkaistaan virrat ja sitten poistutaan paikalta. Jos vielä ei sammu syytetään kaverin ajaneen. Parhaarra tapauksessa avataan tankinkorkki ja tulta sisään jonka jälkeen soitetaan paikallinen VPK paikalle.

    • 11+1

      Helpoin keino on se, että jätät kuule bussikuskin huoleksi ja menet istumaan sinne takapenkille. Ei tarvitse sinun huolehtia niistä mitään ja kuski hoitaa sitten auton sammutuksen kun se ajankohtaiseksi tulee.

    • prkle2

      hommaa kortti niin osaat ajaakkin

    • nou hätä

      Ensin pitää auto sytyttää...mieluusti bensalla, ja sit soitat polokunnalle, että mitenkä sammutus tapahtuu jos ei voi istua autossa joka palaa.

    • Jarru auto

      Eipä tule suuremmin auton sammuttamista ajateltua.
      Yleensä parkkiin ajettua manuaali vaihteisella autolla, kytkin pohjaan, jarrupoljin pohjassa ja virta-avaimesta sammutan auton.
      Välillä sammutan auton vaihteen ollessa päällä ja välillä vapaalla.
      Sillä nyt ei ole väliä, onko vaihde vapaalla vai päällä, kun on kytkin pohjassa.
      Kun auto on sammunut, niin yleensä laitan vaihteen ykköselle ja voi sen käsijarrunkin varmuuden vuosi vetästä päälle, jos auto on parkkeerattu mäkeen.
      Jarruille on parempi, ettei pidä käsijarrua aina päällä, kun auto on parkissa.

    • ensio itkonen

      pakki päälle ja kaasu pohjaan..nii sammuu ku saunalyhty:)

    • ensio itkonen

      miten polkupyörä sammutetaan..ensin vaihde piälle..poljin ylös, vai toisinpäin..isoin vaihde vai pieni piälle..pakki puuttuu..satula päin persettä..ketjussa reikiä..

    • MitäKysymyksiä!!

      Auto sammutetaan jauhe- tai vaahtosammuttimella. Ei polkimilla yms.

    • audi man

      loistava s24 provo taas:) eihän noin tyhymää voi ollla olemassakaan edes joka ei tiedä miten auton saa sammumaan tai ehkä s24 johdossa voi olla?

    • autokoulunSetä

      Auto sammutetaan seuraavasti:

      1. Ota kaksin käsin tiukka ote ratista ( klo 10-14 ote )
      2. Paina kytkin pohjaan
      3. Laita vaihde ykköselle
      4. Polkaise toisella jalalla kaasu pohjaan
      5. Vapauta kytkin ripeästi

      • sdklfjdskjkjsdkfjl

        Terve. Kirjoitan täältä sairaalasta kun jyrkänteen reunalla hermostutti enkä muistanut miten auto sammutetaan niin löysin neuvosi täältä ja käytin sitä. Eihän se mitään sammunut vaan saakeli hyökkäsi reunan yli rotkoon pyörien 75 ja puoli kertaa katon kautta ympäri romuttuen tuusanpaskaksi ja paloi hiiltyneeksi romukasaksi. Putosin kyydistä jo 25:n katonkautta pyörähtämisen aikana, ihmeen kaupalla selvisin hengissä mutta jokapaikka on hajalla. Viitsisiks sponssata tuommoiset 150 tuhatta euroa sairaalalaskujen maksamiseen?


    • Vaahtosammuttimella tai muuten tukahduttamalla.

    • Bastrado

      Pikkasen alkaa huolestuttamaan ,kun täällä palstoilla kysellään miten auto sammutetaan ja toisaalla miten auto käynnistetään!!!!!!!

    • Katsastus Inssi

      Auto sammuu itsekseen kunhan hyppäät ovesta ulos ennen kuin rysähtää.

    • Voi se olla vaikeaa

      Uusissa autoissa on äänitunnistus. Sanot vain: "moottori seis" niin auto sammuu. Jos se ei sitä heti tee niin sano kovempaa. Siinä sitä oppii kun aikansa huutelee.

      • ratkaisu mallit

        ikkunan auki pitäminen auttaa jotta ääni kuuluu moottoriin asti. voit jopa tehdä niin että vedät käsijarrun ja laitat vaihteen vapaalle sitten nouset ulos ja sanot napakasti keulan edessä jos ei muuten usko.


    • Ismo Laitela

      Turbokone sammutetaan siten että jälkikäytetään ainakin kaksi minuuttia.

    • nej

      Käännät avaimesta (katso että auto on sammunut), laita kässäri päälle, ja polkimiin et sitten koske ollenkaan.

      • manual-automat

        Ja polkimien kannattaa antaa olla siinä järjestyksessä, mihin ne on tehtaalla asennettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1826
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      46
      1608
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1554
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1497
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1485
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1395
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1271
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1153
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe