Toyotan kestävän alustan salaisuus

jo 10 Toyotaa

Toyota käyttää pehmeitä kumipuslia nivelten sijaan alustassa ja se takaa kestävyyden ja hyvän ajettavuuden. Siinä on opettelemista eurooppalaisille tehtaille.

44

1030

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toyota jätkä

      Toyota oli aikoinaan tosiaan kestävä auto, muttei koskaan ollut hyvä ajettava. Tänäpäivävä kestävyyskin on muisto vain. Huono ajettavuus on sentään jäljellä. Niin ne ajat muuttuu.

      • huonoja kopioita

        Aivan, ajat hieman kiville tai lumipenkkaan, niin jo on riisitikut ja nivelet entisiä.
        Tietysti on ihan hyvä ettei ajettavuus ole parantunut, voisi Toyotavaarit järkyttyä jos auto menisi sinne minne ohjataan.
        Jousitus on myös Toyotan taattua laatua jo kymmenien vuosien takaa, eli pintakova, löysä, eikä kanna kuormaa kovin hyvin. mitenkähän tuonkin saavat aikaan?


      • kalapuntari
        huonoja kopioita kirjoitti:

        Aivan, ajat hieman kiville tai lumipenkkaan, niin jo on riisitikut ja nivelet entisiä.
        Tietysti on ihan hyvä ettei ajettavuus ole parantunut, voisi Toyotavaarit järkyttyä jos auto menisi sinne minne ohjataan.
        Jousitus on myös Toyotan taattua laatua jo kymmenien vuosien takaa, eli pintakova, löysä, eikä kanna kuormaa kovin hyvin. mitenkähän tuonkin saavat aikaan?

        Jousitus on mukavuuspainotteinen, jenkeille suunnattu, missä ajetaan leveillä , tasaisilla teillä hiljakseen. Jousitus kantaa hyvin jopa 5 n. 60-kiloista japsia, mutta ei varmaan ole tarkoitettu suomalaisille siiderivalaille.


    • itse sen sanoit

      jo 10 Tojotaa ja montako vuotta yhteensä. Oletko pitänyt samaa autoa aina 3 vai 5 vuotta?
      Voi hellanhettas teitä Teroja. Ilmeisesti olet ajanut ainakin 3 milj km yhteensä, olethan, kun kestövyydestä voit jotain sanoa.

    • Voi hurja!

      "Toyota käyttää pehmeitä kumipuslia nivelten sijaan alustassa". Vai on nivelet korvattu pehmeillä kumipuslilla, heh heh. No toisaalta siltä se tuntuukin kun ohjaustuntuma on epämääräinen ja ajettavuus surkea. Heppoisesta tavarasta on Tojon ohjaus tehty, ei tarvitse kummoiseen monttuun ajaa niin on aurauskulmat pielessä.

    • Oikea Toyotisti

      Pojat. Renault tai mikä autonne onkaan, niiden omistajat ovat toisella palstalla. Täällä ovat Toyotan omistavat. Kuten huomaatte teknisistä ongelmista ei tarvitse kirjoitella, vain siitä, kuinka tällaisella ongelmattomalla viitsii ajella.

      Onhan teilläkin toistaiseksi 10 euroa tämän vuoden huoltokulunne? Tarkoitan myös lisätyt öljyt jne. Vain 13 tkm tänä vuonna.

      • Terojen tero

        Oikea toyotisti varmaan myös tietää sen, että Toyota ja Lexus ovat luokassaan kalleimmat ylläpito kuluiltaan. Faktaa tähän löytyy vuoden 2012 viimeisimmästä TM:stä jossa vertailtiin eri auton ylläpitoa. Toyotan teki kalleimmaksi tiheä huolto-ohjelma eli tojomiesten kielellä jatkuva pajalla juokseminen.
        Jos vaihdat ladon takana itse osia ja huollat oikean aidon tojomiehen tyyliin niin se tietysti eri asia. Oikea tojomies sanoo "ikinä ei ole mitään vikoja ollut" ainoastaan puolimoottorin vaihtohuolto ja pyöränlaakerin vaihtohuolto ja jarrujen herkistely huolto, mutta vikoja ei ole ollut.


      • SUI-6xx

        Menee polttimon vaihtohuoltoon 70 euroa, jo siihen vaikka kun itse ei pysty kuin vaan merkkihuolto, avensis 2006 kallis yllä pitää ja öljyynkin menee koko ajan vaihdettava jos nyt ajelee edes 20.000km vuodessa


    • Yleensä en vastaa idioottien provoihin, mutta tähän on pakko!

      -nimenomaan Toyota käyttää nivelissä metallia, kumitiivisteitä ja laakerointia....
      ja siksi Tojon alustan nivelet ovat lähes ikuisia.....

      -ne ovat juuri nämä kumi&muovihärpäkkeet, joita pitää vaihtaa kolmen vuoden välein..........

      • Sen verran lisää, että verratkaa vaikka 20e Motonetin koiranluuta alkuperäiseen......ymmärrätte, miksi se alkuperinen maksaa 70e.......


      • vaeltava Ave
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Sen verran lisää, että verratkaa vaikka 20e Motonetin koiranluuta alkuperäiseen......ymmärrätte, miksi se alkuperinen maksaa 70e.......

        Olet siis joutunut vaihtelemaan koiranluita Tojoosi ja oppinut ettei kannata ostaa halpisosia vaain kalliita aitoja Turkkilaisia Toyotan osia.


      • Fixed or repair
        vaeltava Ave kirjoitti:

        Olet siis joutunut vaihtelemaan koiranluita Tojoosi ja oppinut ettei kannata ostaa halpisosia vaain kalliita aitoja Turkkilaisia Toyotan osia.

        Ford-miehet ostaa autoonsa yhtä usein koiranluita kuin luita koirallensa.


      • huojuu kuin ajokoira
        Fixed or repair kirjoitti:

        Ford-miehet ostaa autoonsa yhtä usein koiranluita kuin luita koirallensa.

        Teron käänteinen avunhuuto, eli käännetään huomiota muihin merkkeihin.


      • vaeltava Ave kirjoitti:

        Olet siis joutunut vaihtelemaan koiranluita Tojoosi ja oppinut ettei kannata ostaa halpisosia vaain kalliita aitoja Turkkilaisia Toyotan osia.

        En ole joutunut montaakaan vaihtamaan, mutta 550tkm paikkeilla, kun vaihdoin iskarit

        -en saanut vanhoja enää ehjänä irti. -Motonetin version koiranluusta näin isällä myöhemmin.......


      • F.O.R.D
        Fixed or repair kirjoitti:

        Ford-miehet ostaa autoonsa yhtä usein koiranluita kuin luita koirallensa.

        Jaa, mulla on sitten varmaan perjantai yksilö. -09 200 tkm ajettu Mondeo eikä yhtään niveltä tai koiraanluuta vaihdettu. Isoin huolto on ollut jakoremmi ja siihen liittyvät hilppeet juuri edellisessä huollossa.


      • jussi 69.

        toyota käyttää nivelissä metallia, kumitiivisteitä ja laakerointia...on tämä tojo -kölli oikea satusetä. haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.haaaaaaaaaaaaaaa


      • motonet..
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Sen verran lisää, että verratkaa vaikka 20e Motonetin koiranluuta alkuperäiseen......ymmärrätte, miksi se alkuperinen maksaa 70e.......

        nyt rupes seisoon kun näin tojo-kollin luuhottavan tojolootan..arg. etu iskarit paskana inssi pellellä.hi.


      • sach.
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        En ole joutunut montaakaan vaihtamaan, mutta 550tkm paikkeilla, kun vaihdoin iskarit

        -en saanut vanhoja enää ehjänä irti. -Motonetin version koiranluusta näin isällä myöhemmin.......

        ja sitä ennen.50tkm ,100 tkm,150tkm, 200tkm, jneee. huh menipä tojo lootaan iskareita . ihanan kallista.haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahiiiihahöö..


      • ford.
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        En ole joutunut montaakaan vaihtamaan, mutta 550tkm paikkeilla, kun vaihdoin iskarit

        -en saanut vanhoja enää ehjänä irti. -Motonetin version koiranluusta näin isällä myöhemmin.......

        oho nyt jo itse vaihat iskarit, vähän aikaa sitten liike vaihtoi sinulle iskurit..muuten ota pultit irti niin saat iskurit ehjänä irti.


      • The Köle
        sach. kirjoitti:

        ja sitä ennen.50tkm ,100 tkm,150tkm, 200tkm, jneee. huh menipä tojo lootaan iskareita . ihanan kallista.haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahiiiihahöö..

        Mitä viddua höpäjät?


      • The Köle
        jussi 69. kirjoitti:

        toyota käyttää nivelissä metallia, kumitiivisteitä ja laakerointia...on tämä tojo -kölli oikea satusetä. haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.haaaaaaaaaaaaaaa

        No mitä se sun mielestä käyttää?


      • ehjänä irti?
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        En ole joutunut montaakaan vaihtamaan, mutta 550tkm paikkeilla, kun vaihdoin iskarit

        -en saanut vanhoja enää ehjänä irti. -Motonetin version koiranluusta näin isällä myöhemmin.......

        MIksi joku ottaiskaan ehjiä osia irti? Haluaisin kyllä nähdä Kölen autotallin, taitaa olla jo aika täynnä vanhoja vaihdettuja Tojon osia


      • Vaihtoon pian
        F.O.R.D kirjoitti:

        Jaa, mulla on sitten varmaan perjantai yksilö. -09 200 tkm ajettu Mondeo eikä yhtään niveltä tai koiraanluuta vaihdettu. Isoin huolto on ollut jakoremmi ja siihen liittyvät hilppeet juuri edellisessä huollossa.

        Kohta repeää ilot, kokemuksella


      • The Köle
        ehjänä irti? kirjoitti:

        MIksi joku ottaiskaan ehjiä osia irti? Haluaisin kyllä nähdä Kölen autotallin, taitaa olla jo aika täynnä vanhoja vaihdettuja Tojon osia

        Tojotassa on koiranluu kiinni iskarissa. -jos vaihtaa iskarin, pitää saada koiranluu irti EHJÄNÄ, ettei tarvitse puolta autoa uusia.......


    • taas teroilua

      Mikähän tavallisen perusjampan Toyota on oikeasti ajettavuudeltaan hyvä? Voisiko joku selittää myös sen, että miksi autolehtien koeajoissa, käyttötesteissä ym. ei kehuta, että onpa täsmällinen, suuntavakaa ja kaikenkaikkiaan hyvä ajaa tämä Toytoa?
      Siis tottakai on Toyotalla varmasti malleja, joiden ajettavuus on kaikinpuolin kiitoksen arvoinen, mutta niitä eivät ole nämä Yarikset, Aurikset, Corollat tai Avensikset. Ei vaikka valantehneet Toyota-puristit kuinka vänkäävät. Ja sitten joku älypää aloittaa taas, että maksettuja testejä kaikkia, salaliitto Toyotaa vastaan tms.....

      • hyvätojo

        Siksi koska ne toimittajat eivät ymmärrä mitään ajettavuudesta. Tojo on herkkä ajettava, vaivaton, pitää vaan osata ajaa. Sadatuhannet tojokuskit on aina arvostaneet tojon ajettavuutta ja tuskin voi olla väärässä.
        Testeissä jauhetaa jotakin kakkaa tunnokkuudesta tai ohjauksen palautuksesta, höh. Jos ei palauta, niin kääntää itse, ei voi olla vaikeeta.


      • AjeIija
        hyvätojo kirjoitti:

        Siksi koska ne toimittajat eivät ymmärrä mitään ajettavuudesta. Tojo on herkkä ajettava, vaivaton, pitää vaan osata ajaa. Sadatuhannet tojokuskit on aina arvostaneet tojon ajettavuutta ja tuskin voi olla väärässä.
        Testeissä jauhetaa jotakin kakkaa tunnokkuudesta tai ohjauksen palautuksesta, höh. Jos ei palauta, niin kääntää itse, ei voi olla vaikeeta.

        Veikkaanpa, että ne ammattitoimittajat ymmärtävät ajettavuudesta paljon enemmän kuin Terot. Itse olen ajanut arviolta 25:llä eri Toyotalla ja kaikki ovat olleet huonoja ajettavia.


    • aikansa kutakin

      Otahan vahteeksi joku eurooppalainen auto, jotta tietäisit missä mennään. Voin sanoa, että takuulla yllätyt.

    • Alter ego

      Ainakin Corollasani 1,4 4D4 diesel on alumiinivanteilla yli 300 km/h nopeusluokan renkaat. En epäile niiden räjähtävän nopeuksillani 100 -120 km/h ( 7 km/h)

      Alustana on rekisteriotteeseen merkitty madallettu alusta Billsteiniltä. Kerran katsastusmies sanoi alustan osat merkittävän rekisteriotteeseeen. Naurahti, ettei kenties Billsteiniä tarvitse erikseen mainita.

      Yhdeksän laadukasta alumiinivannetta, rengasta ja madallettu alusta ei huonontanut, mutta ei rehellisesti sanoen parantanut nautittavuutta. Nopeuksillamme Suomessa "läskirenkaat" ovat mukavimmat.

      P.S. Toyotissa on sähkötoimiset ohjaustehostimet, jotka eivät vielä vastaa hydraulisia tehostimia. Näistä ei tosin öljyt valahda, eikä tule tonnnin korjauskuluja. Myönnettävä on silti, että vielä on tehtävää näissä.

      • Pikkasen tarkennusta:

        "Yhdeksän laadukasta alumiiniv...." ??? -mikä sotilasajoneuvo sulla oikein on?

        -ainakin mun autossa on neljä pyörää......


      • 10+10
        Tojo-Kölli kirjoitti:

        Pikkasen tarkennusta:

        "Yhdeksän laadukasta alumiiniv...." ??? -mikä sotilasajoneuvo sulla oikein on?

        -ainakin mun autossa on neljä pyörää......

        Äkkiseltään voisi arvata, että on omat vanteet kesäreknaille (4kpl) ja talvirenkaille (4kpl) ja vararenkaalle 1 kpl)... 4 4 1=9 Ehkä Kölli itse vaihtaa aina tilanteen mukaan uudet kumit vanteille, kun pitää vaihtaa renkaita...


      • The Köle
        10+10 kirjoitti:

        Äkkiseltään voisi arvata, että on omat vanteet kesäreknaille (4kpl) ja talvirenkaille (4kpl) ja vararenkaalle 1 kpl)... 4 4 1=9 Ehkä Kölli itse vaihtaa aina tilanteen mukaan uudet kumit vanteille, kun pitää vaihtaa renkaita...

        Juu vararengas hämäsi..... -mulla kun ei ole sellaista.....


    • tosi on

      Heko heko toyon pehmeet puslat on hanuriista ei muuta pehmeetä kuin pläkki pellit ja ajoominaisuuudet on metsästä.

    • Miul oli

      -92 mallinen celica 1.6 koneella muutaman vuoden. Olihan se nätti ja suht käytännöllinen ts. tavaratila oli takaselkänoja kaadettuna isohko.
      Työmatkoja sillä ajelin. Päälle 200 000 km:n jälkeen alkoi takatukivarsien puslat narista. Ajoon se ei vaikuttanut mitään mut kun ylitti hidastetöyssyjä sun muita korokkeita kuului se vttumainen narina erittäin häiritsevästi.
      No eihä tommoset puslat paljoo maksa, tuumailin. Vaan kun ei onnistu ihan helpolla. Joitain uretaanipuslia ehkä saatavilla jostain ja niiden sepitys niihin tukivarsiin, eli hankalalta tuntui.
      Marmoritiskiltä saa tilaamalla kokonaisen poikittaisen tukivarren ja hinta oli n.200e per tukivarsi joita sivumennen sanoen on siellä taka-akselilla 4 kpl.
      Koneen osat suht edukkaita tarvikkeena kun oli 4AF-E mylly. Jakopää rempan tein ja ostin nokka-akselin ja kampiakseli stefat tarvikkeena. Maksoi pari euroa. Asentajakaveri kuitenkin kehoitti ostamaan alkuperäiset koskaniissä on turha säästää oli automerkki mikä hyvänsä. No alkuperäiset sitten maksoi .n 33 euroo yht.
      Esim. osien "halpuudesta". Takaluukun pumput eivät paljon osallistuneet nostaessa luukkua. Pitivät sentään luukun ylhäällä. Tavikkeena ei saa, siispä marmorille. Kyllä saa ja hinta on 175e kpl. Jätin ostamatta Tuumasi varaosa myyjätär hänellä olen carinan jossa myös huonot pumput luukkussa. Olivat hänellekin sen hintaiset ettei ollut hommannut uusia.
      Tulin siihen johtopäätelmään, että vanhan Toyon kunnossapitoon uppoaa rahaa siinä missä muihinkin merkkeihin.

      • NirinNarin

        Vanha mikä vanha. Miksi muuten narisee tuoreet mersut?


      • 5S-FE

        Voihan niitä luukun pumppuja löytyä samanmittaisia jostakin toisesta autosta.
        Mullakin on tojossa rellun koiranluut, mitkä maksaa puolet vähemmän.
        Sen sijaan etuakselistossa ja ohjauslaitteissa on laakerit, nivelet ja puslat alkuperäisiä, vaikka mittarissa on jo 402 tkm. Originaaliosat on siis todella kestäviä. Vain koiranluut on vaihdettu kerran, kun meidän kylän useilla kivitiellä kolisee muuten häiritsevästi.


      • Kyseisissä pumpuissa
        5S-FE kirjoitti:

        Voihan niitä luukun pumppuja löytyä samanmittaisia jostakin toisesta autosta.
        Mullakin on tojossa rellun koiranluut, mitkä maksaa puolet vähemmän.
        Sen sijaan etuakselistossa ja ohjauslaitteissa on laakerit, nivelet ja puslat alkuperäisiä, vaikka mittarissa on jo 402 tkm. Originaaliosat on siis todella kestäviä. Vain koiranluut on vaihdettu kerran, kun meidän kylän useilla kivitiellä kolisee muuten häiritsevästi.

        ongelma on toyotan oman tyyppisissä kiinnikeissä. Eli pitäisi katkaista vanhoista pumpuista kiinnikkeet ja saada ne liitettyä "uusiin" pumppuihin siististi. Siis sätöstämiseksi menee elikkäs mars marmoritiskille ja kaiva kuvetta.
        Koiranluista puheenollen; Takaiskareiden vaihdon yhteydessä vaihdoin ne "luut". Tosin asensin ne tangot vasta melkein vuoden päästä ennen katsastusta . Oli paljon mukavampi ajaa kun takapää oli pehmeäpi.


      • piikkilankaako
        Kyseisissä pumpuissa kirjoitti:

        ongelma on toyotan oman tyyppisissä kiinnikeissä. Eli pitäisi katkaista vanhoista pumpuista kiinnikkeet ja saada ne liitettyä "uusiin" pumppuihin siististi. Siis sätöstämiseksi menee elikkäs mars marmoritiskille ja kaiva kuvetta.
        Koiranluista puheenollen; Takaiskareiden vaihdon yhteydessä vaihdoin ne "luut". Tosin asensin ne tangot vasta melkein vuoden päästä ennen katsastusta . Oli paljon mukavampi ajaa kun takapää oli pehmeäpi.

        Miten olit kiinnittänyt ne kallistuksenvaimentimet kun koiranluita ei ollut ?


      • Siellä se
        piikkilankaako kirjoitti:

        Miten olit kiinnittänyt ne kallistuksenvaimentimet kun koiranluita ei ollut ?

        vakaajatanko roikkui pohjassa olevien kiinnikkeiden varassa.Olisin ottanut irti kokonaan, mutta kun se on sellanen vänkyrä, ettei olis ilman bensatankin irroitusta saanu irti. Emännän Civicissä naputti aikansa edessä oikeanpuolen koiranluu. Jossain vaiheessa naputus loppui ja ajeltiin niinkuin ennenkin. Jarrupalojen vaihdon yhteydessä huomasin koiranluusta nivelen pullahtaneen ulos.
        Vähän ennen katsastusta vaihdoin uudet. Normaali ajossa kallistuksenvakaajalla ei ole käytännön merkitystä. Eikä aina edes kilpa-ajossakaan.
        Katastuksessahan pitää kaiken olla niinkuin tehtaalta lähtien on ollut.
        Katsastusmiesten kanssa oon jutellut monet kerrat aiheesta ja ovat samaa mieltä niiden turhuudesta, mutta kun ne lain mukaan pitää olla. Montakohan sataatuhatta euroo palaa niitenkin teräs pätkien vaihtoon vuosittain Suomessa...


    • Borakone

      WW Bora 1999 Joo tulipa hankittua ja on ihan hyvä ajella, kun saa auton käyntiin.
      Välillä lahtee hyvin ja sitten startataan tosi pitkään ja käynnistyy epätasaisesti,
      jonkun ajan kuluttua on ihan ok.

    • Anonyymi

      Toyota kiikkuu kumitattien varassa.

    • Anonyymi

      Mites ne ruostuvat ja halkeilevat ohuesta pellistä prässätyt tukivarret?

    • Anonyymi

      Tojolootan huojuminen ja kiikkuminen saa kuljettajan merisairaaksi.

    • Anonyymi

      Toyota on nuljahteleva apinakiikku.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1916
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe