Verhot yhä useammalla kiinni

yölinjallain

Pääsin pitkästä aikaa yövuoroon. Huomiota herättävän paljon nukkujia oli huoltisten pihoilla. Vaikka kaikki barometrit ja ennusteet huutavat laman jatkuvan, niin en näin ruuhkaista muista olleen aikoihin. Keski-Suomessa tyypillisesti Vaajakosken ja Keljon ABC:t ovat pihat tukossa. Lievestuoreen Shellilläkin aina joskus on ahdasta, mutta nyt alkaa jo Hankasalmen Jari-Pekaltakin loppua parkkiruudut ja sama juttu ollut jo kolmena yönä. Vai katosiko niin monesta autosta vaihtokuski 10.9. että pihat täyttyy nukkujista?

19

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lippis kundi

      Se on toi digipiirturi, joka tuon aiheutaa. Mulla puolikkaan vetäjäss pahvikiekko piirturi, ei tartte paarien pihoilla notkua. Kun on nuori, niin jaksaa painaa meneen ja rahaa tulee.

      • VT-8

        Tiedoksi että auton ja kuljettajan liikkeet pystytään tarvittaessa selvittämään vaikka pahvikiekko piirturissa olisikin. Vakavan onnettomuuden sattuessa pengotaan molempien liikkeet useamman viikon ajalta. Jos ajetuissa kilometreissä ja ajotunneissa on epäloogisuuksia ja mahdottomia yhtälöitä alkaa onnettomuustutkintaporukka kyselemään kuka ajoi ja missä. Lastauksista, puruista, tankkauksista ja esim. satamien ja terminaalien kulunvalvonnasta löytyy tietoja kuljettajista ja autoista vaikkei näillä olisi koko piirturia olemassa. Kannattaa ihan oikeasti miettiä seurauksia mitä voi tulla jos onnettomuuden vuoksi tehdyssä tutkimuksessa käy ilmi että piirturilla on kikkailtu.


      • karjapuskuri

        Oot kova rahtari oikein ammattikunnan kruununjalokivi. 10cent/km palkalla on pakko painaa pitkää päivää.
        Kai isäntä on laittanut autoon torvet katolle lisäpitkät? Hytissähän jo on valmiiksi yksi valopää torvi että sinne ei tarvinnut niitä asentaa.
        No vielä kun saat kromatut pölykapselit niin voit sitten pudottaa suosiolla kilsataksaasi vielä 5 centillä.


    • ding dong

      Lippiskundilla sinetit korvissa ja tatuoinnit käsivarressa. Ajaa hullunlailla 10 vuotta ja menee hermot. Makaa työkyvyttömänä seuraavat 5 vuotta. Laske siitä sitten rahantulo 15 vuoden ajalle.

      • luovutin

        Tämä lippiskundi ainakin lopetti reissuhommat tuossa vajaa 10v sitten kun valvonta ym. seikat meni siihen että taukoja piti ruveta pitämään keskellä päivää ym. mukavaa, sitten 15 tuntiin piti ruveta ajamaan hullun lailla, että ehti mahdollisimman pitkälle ajamaan, ennen riitti kun "oli aamulla purkumassa", oli aikaa käydä kahvilla, syömässä, panemassa jos huvitti ja miten huvitti, kunhan olit aamulla siellä perillä, hyvin nukutti kun olit oikeasti väsynyt, ei tarvinnut "väkisinmakaa" missään 9 tuntia ja sitten ilta-uutisten aikaan lähteä taas ajamaan...antaa viron miesten maata, heillähän on aikaa, eikä he tarvitse edes mitään palkanlisiä niin olkoon....


    • Ne vaan ei ymmärrä!

      Teollisuudessa ja normaalissa työelämässä työntekijät usein venyttävät taukojaan ylipitkiksi mutta rekkakuskit on ainoa ammattiryhmä jonka saa tauoille vain ja ainoastaan sakolla uhkaamalla! On se ihmeporukkaa!

      • Usko Kyykkä

        Se on kato se luulo ja usko että maailma pysähtyy jos autonkuljettaja lepää.


      • Kapteeni Nemo
        Usko Kyykkä kirjoitti:

        Se on kato se luulo ja usko että maailma pysähtyy jos autonkuljettaja lepää.

        Ettekö te osaa lukea selvää tekstiä?Kaveri ei suinkaan väittänyt,että hän olisi ilman taukoja ajanut.Hän piti juuri sen mittaiset tauot,kuin parhaalta tuntui.

        Olen täysin samaa mieltä,että nykylaki on täysin epäonnistunut,vaikka siinä on mukamas hyvää tarkoitettu.Ei ole mitään järkeä yrittää nukkua silloin,kun ei nukuta ja sitäpaitsi kyllä harva jannu edes kykenee nukkumaan keskellä kirkasta kesäpäivää,jossain kuuman asfalttikentän reunalla.

        Toisekseen,kun töihin lähdetään,niin kyllä se aika siellä pitäisi saada käyttää tienaamiseen suurimmalta osaltaan,eikä makaamiseen.Silloin,kun oli vielä vapaus touhuta,niin kyllä itse jos aamulla aloitin,vaikkapa 6-7 aikoihin,niin usein kävin maata siinä puolen yön tai 1-2 maissa. Ei toki aina tehty näin pitkää päivää,mutta siinä oli vapaus siinä työssä. Työstä sopivasti väsyneenä unta ei tarvinnut odotella,hyvin nukutti se 5-6tuntia.

        "Teollisuudessa ja normaalissa"työelämässä toimivat eivät ymmärrä,että se 7-8 t rekkahommissa ei riitä juuri mihinkään.Ei ainakaan sellaisessa työssä,jossa ei ole mitään vakio reittiä,vaan otetaan kuorma sieltä,ajetaan se toiselle puolen Suomea ja taas jonnekkin.Itse olen tehnyt paljon pitkän matkan jakelutyötä.Purkupaikkoja 5-10 ja reitin pituus voi olla vaikka 1500km.

        Tälläisessä työssä esim.tunnolliselle kuljettajalle,joka yrittää hoitaa työnsä niin hyvin,kuin pystyy,saattaa tulla stressi siitä,kun yrität digipiirturiautolla hoitaa keikan niin tehokkaasti,kuin se on mahdollista?Ainakin työnnautinto siitä kyllä katoaa.

        Tämä on sellainen ihmisten holhousyhteiskunta.Se on tuo kirottu Eu vieny vapauden ihmisiltä.Suomihan on jo perinteisesti ilman sitäkin ollut byrokratiaa täynnä oleva yhteiskunta,joka varmasti on menossa aina etunenässä tämän kirotun eu:n hyppynaruleikkeihin mukaan.Muutenkin tämä eu on saanut aikaan mm. sen ,että rajat on aukaistu halpatyövoimalle ja kabotaasiliikenteelle ja siinä on takuuvarma yhtälö,joka on vienyt leivän jo monen Suomalaisen kuljetusalan työntekijän pöydästä ja tulee viemään enenevässä määrin.

        Lisäksi olemme menettäneet kilpailukykymme toisiin maihin verrattuna euron ansiosta.Miljardeja euroja työnnettiin Etelän pankkiherrojen perseeseen ja nyt olemme sitten itse konkurssin partaalla.Mutta eihän se suurinta osaa ihmisiä tunnu liikuttavan.

        Pää-asia,kun saa viettää opiskelijaelämää,jossain yliopistossa 30v asti,joita tuetaan veronmaksajien rahoilla.Saa matkustaa helposti ulkomaille euron ansiosta!Se riittää,kun on kivaa! Joo..äänestetään vaan Kokoomusta,ne kaverit on niin kivoja!Jyrkikin on niin Fiksu.Stubbista puhumattakaan!

        Kataisenkin toimet olisivat joutuneet entisaikaan tutkinnan alle.En nyt voi tässä mainita mistä rikoksesta minä syyttäsin häntä isänmaatamme kohtaan,jos olisi mulla valta syyttää.Päätelkää itse.Tyyppi kävi sopimassa salaisissa Herrakokouksissa itselleen huippuviran eu:ssa ja sitten jätti Pääministerikautensa kesken,hyljäten Suomilaivan tuuliajolle kokemattoman "urheilluhullun klopin"käsiin.

        No,niin jatketaan toisella kertaa lisää.


      • Tunteja lisää!!!!!!!
        Kapteeni Nemo kirjoitti:

        Ettekö te osaa lukea selvää tekstiä?Kaveri ei suinkaan väittänyt,että hän olisi ilman taukoja ajanut.Hän piti juuri sen mittaiset tauot,kuin parhaalta tuntui.

        Olen täysin samaa mieltä,että nykylaki on täysin epäonnistunut,vaikka siinä on mukamas hyvää tarkoitettu.Ei ole mitään järkeä yrittää nukkua silloin,kun ei nukuta ja sitäpaitsi kyllä harva jannu edes kykenee nukkumaan keskellä kirkasta kesäpäivää,jossain kuuman asfalttikentän reunalla.

        Toisekseen,kun töihin lähdetään,niin kyllä se aika siellä pitäisi saada käyttää tienaamiseen suurimmalta osaltaan,eikä makaamiseen.Silloin,kun oli vielä vapaus touhuta,niin kyllä itse jos aamulla aloitin,vaikkapa 6-7 aikoihin,niin usein kävin maata siinä puolen yön tai 1-2 maissa. Ei toki aina tehty näin pitkää päivää,mutta siinä oli vapaus siinä työssä. Työstä sopivasti väsyneenä unta ei tarvinnut odotella,hyvin nukutti se 5-6tuntia.

        "Teollisuudessa ja normaalissa"työelämässä toimivat eivät ymmärrä,että se 7-8 t rekkahommissa ei riitä juuri mihinkään.Ei ainakaan sellaisessa työssä,jossa ei ole mitään vakio reittiä,vaan otetaan kuorma sieltä,ajetaan se toiselle puolen Suomea ja taas jonnekkin.Itse olen tehnyt paljon pitkän matkan jakelutyötä.Purkupaikkoja 5-10 ja reitin pituus voi olla vaikka 1500km.

        Tälläisessä työssä esim.tunnolliselle kuljettajalle,joka yrittää hoitaa työnsä niin hyvin,kuin pystyy,saattaa tulla stressi siitä,kun yrität digipiirturiautolla hoitaa keikan niin tehokkaasti,kuin se on mahdollista?Ainakin työnnautinto siitä kyllä katoaa.

        Tämä on sellainen ihmisten holhousyhteiskunta.Se on tuo kirottu Eu vieny vapauden ihmisiltä.Suomihan on jo perinteisesti ilman sitäkin ollut byrokratiaa täynnä oleva yhteiskunta,joka varmasti on menossa aina etunenässä tämän kirotun eu:n hyppynaruleikkeihin mukaan.Muutenkin tämä eu on saanut aikaan mm. sen ,että rajat on aukaistu halpatyövoimalle ja kabotaasiliikenteelle ja siinä on takuuvarma yhtälö,joka on vienyt leivän jo monen Suomalaisen kuljetusalan työntekijän pöydästä ja tulee viemään enenevässä määrin.

        Lisäksi olemme menettäneet kilpailukykymme toisiin maihin verrattuna euron ansiosta.Miljardeja euroja työnnettiin Etelän pankkiherrojen perseeseen ja nyt olemme sitten itse konkurssin partaalla.Mutta eihän se suurinta osaa ihmisiä tunnu liikuttavan.

        Pää-asia,kun saa viettää opiskelijaelämää,jossain yliopistossa 30v asti,joita tuetaan veronmaksajien rahoilla.Saa matkustaa helposti ulkomaille euron ansiosta!Se riittää,kun on kivaa! Joo..äänestetään vaan Kokoomusta,ne kaverit on niin kivoja!Jyrkikin on niin Fiksu.Stubbista puhumattakaan!

        Kataisenkin toimet olisivat joutuneet entisaikaan tutkinnan alle.En nyt voi tässä mainita mistä rikoksesta minä syyttäsin häntä isänmaatamme kohtaan,jos olisi mulla valta syyttää.Päätelkää itse.Tyyppi kävi sopimassa salaisissa Herrakokouksissa itselleen huippuviran eu:ssa ja sitten jätti Pääministerikautensa kesken,hyljäten Suomilaivan tuuliajolle kokemattoman "urheilluhullun klopin"käsiin.

        No,niin jatketaan toisella kertaa lisää.

        Ajo-ja lepoaikojen valvonnalla on tarkoitus saada liikennettä edes pikkasen turvallisemmaksi ettei ihan niin montaa rekka-spedeä aja silmät ristissä hämärän rajamailla unen ja levon puutteen takia. Päivittäinhän edelleen kalustoa on ojissa ja metsissä renkaat ylöspäin mutta onneksi vain osassa ojaansuistumisonnettomuuksissa on ollut sivullisia syyttömiä mukana. Se univelka kun vaikuttaa myös rekka-spedeen vaikkei nämä työnsankarit sittä ymmärräkään. Tuntien rajoittaminen ja valvominen ei ole mitään kiusantekoa vaan viisaamman tahon ohjausta tyhmemmälle kansanosalle.

        On se kummaa miten joillekin elämässä tärkeintä on asua peltikopissa ja kuseskella huoltoasemien takapihoilla koiran lailla. Vapaa-aika, perhe tai ihmissuhteet ei kiinnosta vaan mieluummin painetaan pitkää päivää ja lueskellaan pornolehtiä tai läppärillä katellaan nettipornoa parkkipaikoilla. Nyrkki-Kyllikki kiinnostaa enemmän kuin oma muija tai muu oikea nainen.


      • Eino S Etevä
        Kapteeni Nemo kirjoitti:

        Ettekö te osaa lukea selvää tekstiä?Kaveri ei suinkaan väittänyt,että hän olisi ilman taukoja ajanut.Hän piti juuri sen mittaiset tauot,kuin parhaalta tuntui.

        Olen täysin samaa mieltä,että nykylaki on täysin epäonnistunut,vaikka siinä on mukamas hyvää tarkoitettu.Ei ole mitään järkeä yrittää nukkua silloin,kun ei nukuta ja sitäpaitsi kyllä harva jannu edes kykenee nukkumaan keskellä kirkasta kesäpäivää,jossain kuuman asfalttikentän reunalla.

        Toisekseen,kun töihin lähdetään,niin kyllä se aika siellä pitäisi saada käyttää tienaamiseen suurimmalta osaltaan,eikä makaamiseen.Silloin,kun oli vielä vapaus touhuta,niin kyllä itse jos aamulla aloitin,vaikkapa 6-7 aikoihin,niin usein kävin maata siinä puolen yön tai 1-2 maissa. Ei toki aina tehty näin pitkää päivää,mutta siinä oli vapaus siinä työssä. Työstä sopivasti väsyneenä unta ei tarvinnut odotella,hyvin nukutti se 5-6tuntia.

        "Teollisuudessa ja normaalissa"työelämässä toimivat eivät ymmärrä,että se 7-8 t rekkahommissa ei riitä juuri mihinkään.Ei ainakaan sellaisessa työssä,jossa ei ole mitään vakio reittiä,vaan otetaan kuorma sieltä,ajetaan se toiselle puolen Suomea ja taas jonnekkin.Itse olen tehnyt paljon pitkän matkan jakelutyötä.Purkupaikkoja 5-10 ja reitin pituus voi olla vaikka 1500km.

        Tälläisessä työssä esim.tunnolliselle kuljettajalle,joka yrittää hoitaa työnsä niin hyvin,kuin pystyy,saattaa tulla stressi siitä,kun yrität digipiirturiautolla hoitaa keikan niin tehokkaasti,kuin se on mahdollista?Ainakin työnnautinto siitä kyllä katoaa.

        Tämä on sellainen ihmisten holhousyhteiskunta.Se on tuo kirottu Eu vieny vapauden ihmisiltä.Suomihan on jo perinteisesti ilman sitäkin ollut byrokratiaa täynnä oleva yhteiskunta,joka varmasti on menossa aina etunenässä tämän kirotun eu:n hyppynaruleikkeihin mukaan.Muutenkin tämä eu on saanut aikaan mm. sen ,että rajat on aukaistu halpatyövoimalle ja kabotaasiliikenteelle ja siinä on takuuvarma yhtälö,joka on vienyt leivän jo monen Suomalaisen kuljetusalan työntekijän pöydästä ja tulee viemään enenevässä määrin.

        Lisäksi olemme menettäneet kilpailukykymme toisiin maihin verrattuna euron ansiosta.Miljardeja euroja työnnettiin Etelän pankkiherrojen perseeseen ja nyt olemme sitten itse konkurssin partaalla.Mutta eihän se suurinta osaa ihmisiä tunnu liikuttavan.

        Pää-asia,kun saa viettää opiskelijaelämää,jossain yliopistossa 30v asti,joita tuetaan veronmaksajien rahoilla.Saa matkustaa helposti ulkomaille euron ansiosta!Se riittää,kun on kivaa! Joo..äänestetään vaan Kokoomusta,ne kaverit on niin kivoja!Jyrkikin on niin Fiksu.Stubbista puhumattakaan!

        Kataisenkin toimet olisivat joutuneet entisaikaan tutkinnan alle.En nyt voi tässä mainita mistä rikoksesta minä syyttäsin häntä isänmaatamme kohtaan,jos olisi mulla valta syyttää.Päätelkää itse.Tyyppi kävi sopimassa salaisissa Herrakokouksissa itselleen huippuviran eu:ssa ja sitten jätti Pääministerikautensa kesken,hyljäten Suomilaivan tuuliajolle kokemattoman "urheilluhullun klopin"käsiin.

        No,niin jatketaan toisella kertaa lisää.

        Kato Jurpo, tää koskee ihan kaikkia EEUU rekkaPenoja, myös suomalaisia.

        Vaatimus noudattaa erilaisia ajo- ja lepoaikoja koskevia säädöksiä lähtee oikeastaan tieliikennelaista, jonka luvussa 6A todetaan:

        Ajo- ja lepoajoista, ajopiirturin käytöstä ja muusta tieliikenteen sosiaalilainsäädännöstä on voimassa, mitä niistä säädetään tai määrätään ajo- ja lepoaika-asetuksessa, ajopiirturiasetuksessa ja AETR-sopimuksessa.

        Käsite tieliikenteen sosiaalilainsäädäntö esiintyy paljon kuljettajia koskevan lainsäädännön yhteydessä. Sillä tarkoitetaankin sellaista lainsäädäntöä, joka pyrkii vaikuttamaan tieliikenteen sosiaalisiin eli yhteiskunnallisiin vaikutuksiin.

        Ajo- ja lepoaika-asetus on Euroopan unionin parlamentin ja neuvoston vuonna 2006 antama asetus Sivu aukeaa uudessa ikkunassa, jossa varsinaisesti määrätään muun muassa pisimmästä sallitusta ajoajasta sekä vaadituista tauoista. Asetuksen 1. artiklan mukaan asetuksessa määrätään ajoajoista, tauoista ja levoista, jotta maan sisäisten liikennemuotojen väliseen kilpailuun saataisiin yhdenmukaisia edellytyksiä ja jotta työoloja ja liikenneturvallisuutta parannettaisiin. Asetukseen liittyy neuvoston vuonna 1985 antama asetus tieliikenteen valvontalaitteista Sivu aukeaa uudessa ikkunassa. Siinä määrätään niiden laitteiden käytöstä, joilla ajo- ja lepoaika-asetuksen noudattamista valvotaan – käytännössä asetus koskee siis ajopiirturia.

        AETR-sopimus on sinänsä erikoinen tapaus, että varsinkin nykyään se käytännössä vain velvoittaa kuljettajia noudattamaan ajo- ja lepoaikoja koskevia määräyksiä myös eräissä Euroopan unionin ulkopuolisissa maissa. Alun perin eräät maat tekivät AETR-sopimuksen sopiakseen kansainvälisen tieliikenteen ajo- ja lepoajoista. Kun kuljettaja siirtyi yhteenkään sellaiseen maahan, joka oli AETR:ssä mutta ei EU:ssa, joutui hän noudattamaan koko reissun ajan AETR-sopimusta – myös vaikka hän palasi takaisin EU-maahan. Nykyisinkin kuljettaja siirtyy AETR:n piiriin koko ajoreitin ajaksi, jos hän siirtyy ajamaan EU:n ulkopuoliseen AETR-maahan. Kuitenkin koska AETR-sopimuksen määräykset ovat lähes samat kuin ajo- ja lepoaika-asetuksessa, ei sopimuksen vaihtumisella ole juurikaan käytännön merkitystä.

        Lisäksi kuljettajia koskevat työaikalain määräykset. Työaikalakia sovelletaan työsopimuksen sekä virkasuhteen perusteella tehtävään työhön. Laissa on määräyksiä työajoista ja tauoista, mutta toisaalta lain 2. pykälän mukaan osa pykälistä ei koske sellaisia kuljettajia, joiden täytyy noudattaa ajo- ja lepoaika-asetusta. Kuljettajan yhtämittainen työaika ei saa olla kuitenkaan pidempi kuin 5,5 tuntia, ja jokaista 5,5 tuntia kohden hänen täytyy pitää 30 minuutin tauko yhdessä tai kahdessa osassa.


    • paavali26

      niin eikä siellä teollisuudessa ne tauot pidennä sitä työpäivää toisin kun kuljetushommissa, helppohan se on venyttää taukoja kun tietää että kello 16 pääset kotiin autohommissa se ei vaan mee noin

      • pietari 99

        olet siis Julli ihan väärällä alalla jos on jo nyt koti ikävä vaikka et ole edes lähtenyt keikalle.

        Työaikalaki ei varmaakaan ole ihan tämän vuosituhannen keksintö, saattaa olla jostain 1970 luvun ajoista olla voimassa. Ei pitäisi olla yllätys että siellä maantielläkin joku laki koettaa pitää maailman pyörittäjiä aisoissa.


      • Rekka-apinoiden taivas

        Mitä vitun väliä sillä kotiinpääsyn venymisellä on kun rekkapenojen on niitä tunteja tehtävä aina vaan enemmän, lisää rahaa, aina vaan lisää rahaa!!??? Se kun on alalla tapana ja pakko. Ja kun siellä peltikopissa on rahti-apinan koko elämä niin miksi sieltä sitten kotiin pitäisi päästä jonain tiettynä aikana??? Jos pitkän päivän aikana taukojen pitäminen venyttää kotiinpääsyä reippaalla tunnilla niin mitä vitun väliä? Paras paikkahan teillä maailmassa on se rautamalmikasan peltikoppi.


    • ScaniaV8 Kuningas

      Monikohan rekka on pyörät kohti taivasta ojassa henkilöautojen aiheuttaman onnettomuuden vuoksi? Ajautui tuntemattomasta syystä samalle kaistalle....

      Entäs juuri syystä siitä et kuljettaja on joutunut nukkumaan tai yrittään nukkua väkisten lain saneleman tauon takia,vaikka keskellä päivää,sit väsyneenä ajamaan?

      Jos ei haluu,eikä viitti tehdä,kuin normipäivän ja haluu pitää kaikki tauot,kuten ne kuuluu,niin eikö olisi viisaampaa teikäläisten katella,joku säännöllisempi homma,kuin rekkahommat?Sitten täällä itkette.

      • Tires upsidedown, again!

        Miksi ne pyörät on ylöspäin menneet useimmiten aamuyöntunteina, juuri silloin kun muu liikenne on vähäisimmillään?? Rekkapenat selittelee että väistin hirveä tai peuraa jne. Kyseisistä eläimistä vaan ei löydy jälkeäkään. "Juu en minä nukkunut mutta hirveä väistin" selittelee rekkakuski kun pelastuslaitos katkaisee tien ja ohjaa muun liikenteen kiertotielle. Rekkapenat ei vaan ymmärrä levätä. Maailma kun pysähtyy jos rahtari romut pysäyttää levähdyspaikalle. On vaan merkillinen ammattikunta ja ihmistyyppi.


    • 2+2

      Rakkapenat kyllä osais levätä mutta ongelma on nimenomaan eoäonnistuneet ajo- ja lepaikasäännökset jotka pakottaa pitämään sen "levon" kellon mukaan eikä silloin kun kroppa sitä tarvitsee.
      Kahden viikon jaksoon tulee 80h jälkeen ylityökorvaukset joita kukaan tyänantaja ei paljon pysty maksamaan. Suomeksi siis kahteen viikkoon tulee 6-7 työpäivää ja loppu on vapaata. Jos tuon rupeaman saisi itse rytmittää järkevästi niin väsymys olisi harvinaista mutta nykysäännöillä joudutaan väkisinmakaamaan päivisin ja tekemään töitä väsyneenä

    • muna ylläällää

      mites pillut?????

    • donitsit pyöreenä

      vitt,u teillä pilluj,a oo .paripäivää sitte tuli kaksi penaa hytistä tyytyväisenä

    • donitsi kovana

      oliko rekoissa jotain harakankuvia vai koiria??

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1893
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1456
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      16
      1399
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      11
      1369
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe