Tämä Mari L on oikeassa!

viisaitakin mielipiteitä

Kristillistä vakaumusta ei voi mitata"


Savonlinnassa seurakuntavaaleissa on asettunut ehdolle henkilö, joka kertoo blogissaan pitävänsä Jumalaa taruolentona. Myös edellisissä, vuoden 2010 seurakuntavaaleissa oli ainakin yksi ehdokas, joka kuvaili itseään ateistiksi.

Seurakuntavaaliehdokkaalle kirkkolaissa määrätty kriteeri kristillisestä vakaumuksesta herättää paljon keskustelua, kertoo seurakuntavaalien projektipäällikkö Mari Leppänen kirkkohallituksesta.

Leppäsen mukaan keskustelu on kaksisuuntaista. Toisaalta on niitä, jotka korostavat kristillisen vakaumuksen tärkeyttä seurakunnalliseen toimintaan vaikuttamisessa, mutta toisaalta hän kertoo saavansa paljon puheluita ehdokkaaksi haluavilta, jotka ihmettelevät, mitä tällainen ehto tarkoittaa.

– Joku on saattanut juuri muuttaa uudelle paikkakunnalle ja ihmetellä, miten uudessa seurakunnassa arvioidaan hänen uskoaan. Olen rohkaissut monia asettumaan ehdolle ja neuvonut, että kaste ja konfirmaatio ovat merkki kristillisestä vakaumuksesta, Mari Leppänen sanoo.

Leppäsen mielestä kyseinen kirkkolain kohta on ongelmallinen, sillä toisen uskoa ei voi mitenkään mitata. Lain pitäisikin olla tältä osin selkeämpi ja korostaa esimerkiksi kasteen ja konfirmaation merkitystä.

– Jokaisella kirkon jäsenellä on oikeus vaikuttaa seurakunnan asioihin. Emme voi arvioida jäsenyyden syitä. Meidän pitäisi arvostaa sitä, että ihmiset haluavat asettua ehdolle, Mari Leppänen sanoo.

Leppäsen mukaan ateistiehdokkaan herättämä keskustelu heijastaa laajempaa jännitettä kirkon jäsenyyden ja uskon suhteessa.

– Se vaatii meiltä luottamusta siihen, että Jumala on ja toimii eri tavoilla.

14

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pääkaupungin vl-mies

      Kristillinen vakaumus ulkonaisesti: kaste Herraan Jeesukseen, johon voidaan liittää vielä uskonvakaumuksen suullisen tunnustamisen. Siitä Raamattukin puhuu.

      Room. 10:9
      Jos sinä suullasi tunnustat, että Jeesus on Herra, ja sydämessäsi uskot, että Jumala on herättänyt hänet kuolleista, olet pelastuva.

      Tässä on kristillinen vakaumus ulkonaisesti.
      Hedelmät puolestaan kertovat, millaisesta sisäisestä ulkonainen kypsyy.

      • 1+1

        sama on, ja antaa tollasia lausuntoja ja juuri arvioi ettei vl:n henkilökohtainen usko perustuu salajuttuihin ;)

        Täyttä humpuukia kaikki kirkon jutut. Hienoa että ateisti pääsee ehdolle, tarinan opetus siinä.


      • Karl Gustafin

        Puhuuko Raamattu sanaakaan konfirmaatiosta vai onko Lutherin keksintö?


      • pääkaupungin vl-mies
        Karl Gustafin kirjoitti:

        Puhuuko Raamattu sanaakaan konfirmaatiosta vai onko Lutherin keksintö?

        Osoittanet kysymyksesi minulle? Mutta en puhunut konfirmaatiosta.

        Raamattu ei käytä sanaa konfirmaatio. Mutta kertoo kylläkin uskon suullisesta tunnustamisesta.


    • kysyen varovasti

      Onko tämä sama Leppänen joka esiintyy usein täällä keskustelun aiheissa. siis pentikäisiä?

      • väärän kohti meni

        sama on, ja antaa tollasia lausuntoja ja juuri arvioi ettei vl:n henkilökohtainen usko perustuu salajuttuihin ;)

        Täyttä humpuukia kaikki kirkon jutut. Hienoa että ateisti pääsee ehdolle, tarinan opetus siinä.


    • läpi

      Pitäisi kai ateistinkin päästä ehdokkaaksi serakunvaaleissa,kirkon-jäsen kai pitää olla, en ole varma, äänestäjät päättää meneekö

    • 30+33

      ### Tässä on kristillinen vakaumus ulkonaisesti.
      Hedelmät puolestaan kertovat, millaisesta sisäisestä ulkonainen kypsyy. ###

      Monilla vanhoillisilla ulkonainen kypsyy niin, että ulkoistetaan ihmisiä kristillisestä rakkaudesta (hoitokokoukset) ja pidetään muita uskovaisia ei-uskovaisina. Tämä on ollut valitettavaa kehitystä L.L.Laestadiuksen ajoista lähtien, jolloin uskovaisina pidettiin niin körttejä kuin babtistejakin ja kuinka vielä Laestadius kutsui babtisteja muuttamaan luokseen.

      • äh.. tuota

        >>Monilla vanhoillisilla ulkonainen kypsyy niin, että ulkoistetaan ihmisiä kristillisestä rakkaudesta (hoitokokoukset) ja pidetään muita uskovaisia ei-uskovaisina.>>

        Kaksi pointtia. 1. Etkö koskaan aio irottautua hoitokokous viitteestäsi, vaikka SRK:kin on ilmoittanut pitävänsä niitä väärinä? Aina vaan käännät asian siihen.

        2. Ymmärrätkö, että jos vl pitäisi muutkin uskomistavat oikeina, niin se kumoaisi oman uskonsa? Miksi siis enää jatkossa saarnata synnit anteeksi ja saattaa itsensä naurunalaiseksi, kun vastaavaan pääsisi kannonnokassa istumallakin?


        Ymmärrätkö? Se johtaisi siihen, että olisi yksi herätysliike vähemmän!

        Itse en ole minkään sortin uskova, mutta mietin ongelmaasi niinku logiikan kannalta.


      • Jä muuten, äh..

        >>Laestadiuksen ajoista lähtien, jolloin uskovaisina pidettiin niin körttejä kuin babtistejakin ja kuinka vielä Laestadius kutsui babtisteja muuttamaan luokseen>>

        Ja eikö oppiisänne LLL sanonut Lapin Marialle etteivät ne toiset ole samasta lammashuoneesta?


    • vl nastolasta

      ### Ja eikö oppiisänne LLL sanonut Lapin Marialle etteivät ne toiset ole samasta lammashuoneesta? ###

      Ei sanonut, eikä Maria sanonut muita uskovaisia epäuskoisiksi. Tämä käytäntö alkoi liikkeessämme vasta toisen maailmansodan jälkeen.

    • The LAESTADIUS

      Totta. Laestadius ei edustanut pois sulkevee seurakuntaoppia. Myöhempi tuotos vasta VL-laestadiolaisuudessa, joka muutoin yrittää leikkiä "meillä mikään ei ikinä muutu miksikään muuksi kuin mitä se aina on ollut". Tälle nauravat naurismaan aidatkin. Hyvä esimerkki on suhtautuminen 1970-luvun "siunauksellisiin hoitokokouksiin".

    • aila62

      "" Totta. Laestadius ei edustanut pois sulkevee seurakuntaoppia. Myöhempi tuotos vasta VL-laestadiolaisuudessa, joka muutoin yrittää leikkiä "meillä mikään ei ikinä muutu miksikään muuksi kuin mitä se aina on ollut". Tälle nauravat naurismaan aidatkin. Hyvä esimerkki on suhtautuminen 1970-luvun "siunauksellisiin hoitokokouksiin". ""

      Tämä oli yksi kaikkein suosituin lause Yliopistossa, kun käsittelimme vanhoillislestadiolaisuuden historiaa ja sen kehitystä: "meillä mikään ei ikinä muutu miksikään muuksi kuin mitä se aina on ollut". Vaikea on ainakin tieteen ja historian kannalta todeta muuta kuin minkä tuo lause paljastaa. Valehdella tietenkin voi!

      • ruunanmylly

        Johan se on iso opillinen muutos kun monet syyt 1970-luvulla tapaht. saatanalle heittämisten
        taustalla eivät olekaan päteviä v. 2015. Eli Soinia saa äänestää pelkäämätä "hoito-käsittelyä". Netti-TV saa olla auki uutisten ajan ja E-ryhmän ruokakaupassa käynti ei johda enää puhutteluun ja julkirippiin "Jumalan valtakunnassa".


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe