Valikko

Vanhoillislestadiolaisuus

Keskustele vanhoillislestadiolaisuudesta.

ALOITA UUSI KESKUSTELU


Keskustelut

Tänään 04.46
Rauhansanalaisetkin ovat vanhoillislestadiolaisia
Olen itse rauhansanalainen ja haluan muistuttaa teitä Sipilän ympärillä käytyjen keskustelujen vuoksi, että myös rauhansanalaisuus on vanhoillislestadiolaisuutta siinä, missä SRK:lainenkin lestadiolaisuus. Se, millä SRK:laiset ja rauhansanalaiset erottaa toisista, on vain se, että rauhansanalaisilla ei samalla tavalla kytätä toisten toimia, eikä myöskään korosteta samalla tavalla seurakunnan erehtymättömyyttä, mitä SRK:laisten piirissä on ollut toisinaan tapana. On myös hyvä tietää se, että kaikki vanhoillislestadiolaiset eivät kuulu SRK:hon eikä Rauhan Sanaan, vaan ovat ns. itsenäisiä vanhoillislestadiolaisia. Vanhoillislestadiolaisia arvellaan olevan laskutavasta riippuen 100 000 - 120 000. SRK:n jäseniä sen sijaan 30 000. Suurin osa, arviolta 60-70prosenttia vanhoillislestadiolaisista käy SRK:n rauhanyhdistyksissä ja noin 10 prosenttia Rauhan sanan seuroissa. Loput vanhoillislestadiolaiset käyvät lähinnä kirkossa, tai eivät käy lainkaan Sanan kuulossa. Rauhansanalaisilla on hiukan avarampi seurakuntaoppi, kuin SRK:laisilla. Osa rauhansanalaisista on jopa vanhoillisempia kuin SRK:n lestadiolaiset, osa taas liberaalimpia. Yleisesti ottaen Rauhansanalaisuus on kuitenkin varsin vanhoillinen ja näin ollen tätäkin voi hyvällä syyllä kutsua vanhoillislestadiolaisuudeksi!
5
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Lestadiolaisuus > Vanhoillislestadiolaisuus
Tänään 03.25
Vanhoillislestadiolaiset "pelastuvat" varmasti.
Heillä on terve ja johdonmukainen elämänasenne. Ihminen on terve kun mieli on terve, toisin kun helluntailaisella palstanarsistilla, tai vaiheeseen jääneellä ex-vl pöpillä. Vanhoillislestadiolaiseen logiikkaan mahtuu ajatus, että jos uskoo väärin tai turhaan, niin siinäkin tapauksessa "pelastuu". Se on varmuuden (onnellisen elämän, tämän elämän) maksimointia. Vastaavaan loogiseen ajatteluun ei kykene esim. palstahellariräyhääjä, eikä vl-liikkeestä poispotkittu teologi. Tuo puute aivoissa aiheuttaa häiriköintiä palstalla ja sosiaalisessa mediassa. Sairas palstahellariräyhääjä pitää itsestäänselvänä, että tietty a) rituaali kannon-nokassa, b) upotuskustannus ja c) mulkoilu pilveen vaaditaan ja näin d) Jeesus on sydämessä. On siis sitä mieltä, ettei ilman Jeesusta voi pelastua, kuten ei esim. a) ateistinen ja kommunistinen pensasneuvostoliittolainen tai b) homoseksuaalinen piispa. Tuo aivottomuus on kuitenkin helluntaisairaankin osalla vain pelkkää psykologiaa, mutta kiivastelu ja häiriköinti muilla tavalla uskovia kohtaan on seurauksellisesti sairasta narsismia. Tässä tapauksessa narsismi on sairautta, yleensä se ei sitä ole, vaan tietty narsismin taso on terveen mielen edellytys. Niin ja psykologisesti helluntaisairaan kanssa lähes identtisesti toimii ex-vl-vaiheeseen jäänyt teologipöpi. Sillä erotuksella, että tämä kirkon elätti laajentaisi pelastuksen koskemaan laajemman joukon, kuten homopiispan ja rikollisjärjestö kirkon opit sisäistävät muutenkin. Tämä pöpi siis uskoo 2-5 pelastusmahdollisuuteen, mutta käytännön ero hellarinarsistiin on lähinnä kosmeettinen. Naurettaavaa kirjanoppineisuutta. Palaan alkuun. Vanhoillislestadiolaiset "pelastuvat" varmasti. Heillä on seuraava logiikka: 1. "Usko ja jätä muut uskonnolliset murheet Herran haltuun. Elä johdonmukaisesti, pidä linjasi ja hävitä seasta saasta (jonka itse määrittelet ja omistajan oikeudella), kuten nämä polvirukoiljapellet, jotka yrittävät viedä lapsenuskosi." Terve vanhoillislestadiolainen uskovainen ihminen uskoo sokeasti olevansa ainoassa oikeassa uskossa Onnellisuuteen ei tarvita muuta kuin lapsen uskoa. (joka tietenkin on psykologiaa sekin). 2. Vanhoillislestadiolainen ihminen ajattelee (sen ainoan kerran), että jos hänen usko on turha, niin silti pelastuu. Se toinen mahdollinen "pelastus" skenaario tai vaihtoehto tiedostetaan ajattelulla, ettei uskoa tarvita ylipäänsäkään. Se on paitsi varmuuden, mutta myös toivon ja sitä kautta onnellisuuden maksimointia. Kun mieli on terve niin koko ihminen on terve. Terveys yhteiskunnassa poikii aina hyvinvoipaa ja onnellista ilmapiiriä ja lestadiolaisten osalta se näkyy mm. siinä, että satatuhatta ihmistä kykenee suviseuroilla leiriytymään ilman sanottavia järjestyshäiriöitä. Se on kestävää ja se kantaa. Tokihan oopiumi tai alkoholi veressä (nousuhumala) aiheuttaa tai aikaansaa myös onnellista ilmapiiriä, mutta se ei kanna kuin muutaman tunnin. Terve uskonto on oopiumia joka kantaa - ellei sairastu narsismiin. Keskimääräisesti tai ehkä valtaosiltaan vanhoillislestadiolaisten mieli pysyy terveenä, kun uskovat sokeasti ja tekee parhaansa (sivussa myös lapsia), kävi kuin kävi ja AINA voin hyvin ja usein myös hymyillen. Seuraus lestadiolaisesta elämäntyylistä on siis menestys ja onnistuminen, kun mittarina käytetään yhteiskunnassa esiintyviä lieveilmiöitä. Toisin kuin esim helluntainarsistilla ja hänen ex-vl sielunkumppaneilla täällä palstalla, jotka purkavat narsisminsa lestadiolaisiin. Siis toisella tavalla uskoviin ihmisiin, vaikka usko on "muka" heidänkin mielestä aina henkilökohtainen. Iso osa ihmiskunnassa tulee toimeen ja onnelliseksi ilman "pakkoa uskoa", mutta se ei ole keneltäkään pois, jos on uskonlahko joka maksimoi varmuuden uskomalla "ainoalla oikealla tavalla". Se taas on monelta pois kun helluntailainen häirikkö sairastui narsismiin. Aamen
3
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Lestadiolaisuus > Vanhoillislestadiolaisuus
Tänään 02.28
Raivopään vihaoksennuksia
Tässä kokoelma viikon varrelta: "Avaaja luuli olevansa vitsikäs, kun kirjoitti palstalle SILKKAA PASKAA." "Valheen isä saatana on taitava laittamaan ihmisen pään sekaisin, jos ihminen luovuttaa itsensä SRK:lle ja saatanalle." "Jumalan täytyy voimakkaalla otteella lyödä hajalle vl-herätysliike VALHEOPPEINEEN. Muuten ei vl-herätysliikkeen jumalaton meno lopu." "Olin kuulevinani taustalla hiilihankojen kalinaa ja VAIN ME -kuoron laulua." "Juuri tätä perkeleellistä aivopesua VALHEESEEN suorittavat SRK ja vl-saarnamiehet. " "Luuletko sinä viheliäinen vl-avaaja, että SAASTAINEN VALHELAHKO (= vl-herätysliike) on Jumalan valtakunta? "Jopas olet sekaisin! Vl-harhasaarnaajat ovat sekoittaneet sinunkin pään. Uinu rauhassa VALHEUNTA. Kerran koittaa tilinteon hetki..." "Älä viitsi vl-SIKA valehdella noin törkeästi. Häpeä RYÖTTÄSYNTINEN! " "monet viralliset vl-opit ovat pimeyden valtakunnasta nousevia ja Jumalan sanaa rienaavia VALHEOPPEJA. Varokaa niitä oppeja opettavia tämän päivän EKSYTTÄJIÄ! VAIN ME." "Kun vl-puhuja tarpeeksi kauan opettaa kuulijoille Raamatun vastaisia VALHEOPPEJA, niin hänestä tulee usein korvien välistä täysin KIEROUTUNUT RYÖTTÄSYNTINEN." "VAIN ME -sana, jota jaetaan vl-rauhanyhdistyksillä, SAASTUTTAA ihmisen sydämen ja koko sisäisen maailman." "Nimimerkki "motiivisi" on ilmeisesti hengellistä vl-SONTAA levittävä vl-saarnamies. VAIN ME. " "Vl-rauhanyhdistyksillä SOKEA sokeita taluttaa." "Olet yhtä SURKEA kuin VAIN ME -vanhoillislestadiolaiset, kun kuulutat es.lessujen olevan Jumalan valtakunta. Häpeä kurja! " "Miksi vanhoillislestadiolaiset haluavat pitää ja kuunnella VALHESAARNOJA huumeen vaikutuksen alaisena? Onko syy se, että Raamatun totuudet unohtuvat silloin helpommin? VAIN ME." "Avaus = SAASTAINEN vl-VALEHTELIJAN tekemä lapsellinen vuodatus. Häpeä kurja!" "Sen sijaan rohkenen epäillä, että SAASTAISIA VALHEITA levittävän ja Jumalan sanaa säälimättä RIENAAVAN vanhoillislestadiolaisen herätysliikkeen Jumala tulee vielä hajottamaan maan tasalle." "Saatana ei synnytä lapsia Jumalan valtakuntaan. Se synnyttää lapsia vain SRK:n VAIN ME-valtakuntaan." "Saatana iloitsee omasta joukostaan eli vanhoillislestadiolaisesta herätysliikkeestä." "Arto ui saatanan verkkoon, kun hänestä tuli vanhoillislestadiolaínen." "Saatana siirtää henkilöt omaan valtakuntaansa vanhoillislestadiolaiseen herätysliikkeeseen." "Puhuja oli tyypillinen vl-saarnamies = saatanan renki." ### Lainaukset on koottu "Päivän paras puheenvuoro" -ketjusta, jossa yritetään opettaa Kesitakselle oikeinkirjoitusta ja melperille admatamaista kohteliaisuutta. Jälkimmäinen yritys ei ota onnistuakseen.
32
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Lestadiolaisuus > Vanhoillislestadiolaisuus
Tänään 02.07
Jyväskylän Rauhanyhdistyksen johtokunta, erotkaa!
"Tuomas Palola ei korostanut riittävästi yhteisön merkitystä" tutkija Tuomas Palola Jyväskylän Rauhanyhdistyksen varapuheenjohtaja Seppo Seppälä piti viime sunnuntaina seuraväelle johtokunnan puolesta puheen, jossa avattiin perusteita pappi ja tutkija Tuomas Palolan (kuvassa) irtisanomiselle lestadiolaispuhujan tehtävästä. Irtisanominen tapahtui viikkoa aiemmin kädennostoäänestyksellä eikä keskustelupuheenvuoroja aiheesta sallittu. Paikalla olijoiden mukaan niitä ei sallittu myöskään sunnuntaina. Kotimaa24:n saamien tietojen mukaan johtokunta on nyt irtisanoutunut Seppälän puheenvuorosta, koska sen laajuus ja sisältö ei ollut täydellisesti johtokunnan tiedossa etukäteen. Viesti irtisanoutumisesta on mennyt esimerkiksi Jyväskylän kirkkoherralle Arto Viitalalle mutta ei Tuomas Palolalle itselleen. Kotimaa24 kuitenkin referoi alla Seppälän puheen pääkohdat asiasta kiinnostuneille. Tuomas Palolan mukaan Seppälä todellisuudessa sanoi julki juuri ne ajatukset, jotka johtokunnalla tapauksesta on. – Mutta koska totuus asiasta on johtokunnan kannalta kiusallinen, he vetäytyivätkin nyt puheenvuoron takaa pois. Mitenköhän johtokunta aikoo tiedottaa uudesta asenteestaan seurakunnalle, Palola kyselee. Puhujan tehtävästä irtisanomisen tapa ja perusteet aiheuttivat heti tapahtuman jälkeen voimakasta kritiikkiä. Poikkeuksellisesti sekä Jyväskylän kirkkoherra Arto Viitala että Lapuan piispa Simo Peura ottivat asiaan julkisesti kantaa tiedotteillaan heti viikko sitten maanantaina. Myös sosiaalisessa mediassa aihe on nostattanut paljon keskustelua. "Palola ei arvosta SRK:ta tai johtokuntaa" Puheenvuoronsa aluksi Seppo Seppälä luki raamatunkohdan, jossa Paavali vaatii filippiläisiltä yksimielisyyttä ja yhteistä rakkautta sekä nöyryyttä. Seppälän nosti esille muun muassa sen, että Palola ei ole saarnoissaan korostanut riittävästi vanhoillislestadiolaisten muodostaman seurakunnan merkitystä. Hänen mukaansa Palolan olisi pitänyt puhua enemmän "Saara-äidistä, joka on meidän kaikkien äiti, joka synnyttää lapset Herran Siioniin." – Hän (Palola) ei arvosta SRK:ta, ei johtokuntaa. Nämä molemmat tekevät arvokasta Jumalan valtakunnan työtä palvellen meitä, Seppälä sanoi. Palola vahvistaa Kotimaalle, että juuri tämä on ollut yksi kiistan aihe. Kysymys tiivistyy siihen, kumpaa on toteltava, jos Raamatun sana ja liikkeen johdon näkemykset ovat ristiriidassa. Palolan mukaan Raamattu on ylin ohje. Jyväskylän Rauhanyhdistyksellä osa ajattelee, että ensisijaisesti on oltava kuuliainen vanhoillislestadiolaisten muodostamalle seurakunnalle eli Saara-äidille ja sen johdolle. Palola on moittinut joitakin puhujia lakihenkisiksi Seppälän mukaan Palolan saarnat ovat ahdistaneet erityisesti nuoria kuulijoita, jotka ovat tuoneet asiasta viestiä johtokunnalle. Lisäksi johtokunta paheksui vahvasti sitä, että Palola on moittinut joitakin puhujia liian lakihenkisiksi. Palolan mukaan hän on maininnut puhujien liiasta lakihenkisyydestä vain yhdelle paikalliselle vaikuttajahahmolle kahdenkeskisessä keskustelussa. Seppälä palasi puheenvuorossaan myös siihen kokoukseen, jonka ääninauhan Palola luovutti poliisin pyynnöstä tutkittavaksi. Seppälän mukaan muut kokoukseen osallistuneet olivat hyvin nihkeitä äänittämisen suhteen, mutta Palolan vaatimuksesta äänitykseen oli suostuttu. Seppälän mukaan rakentavassa kokouksessa korjattiin vikoja ja annettiin anteeksi syntejä eli se arvioitiin johtokunnan puolesta sovintokokoukseksi. – Niin luultiin. Tästä kokouksesta lähti liikkeelle äänikasetti, jonka Tuomas Palola antoi tai luovutti poliisitutkintaan – oikeusprosessi on kesken, Seppälä sanoi. Palola tulkitsi Seppälän äänenpainot niin, että Seppälä ei hyväksy nauhan luovuttamista poliisille. Seppälän mukaan Jyväskylän Rauhanyhdistyksen johtokunnassa ei ymmärretty, että osa seuraväestä oli tietämättömiä asiasta, kun äänestys Palolan tehtävästä vapauttamisesta suoritettiin. – Tämä on tuottanut hämmennystä ja murhetta. Johtokunnan jäsenille on tullut sekä myönteistä että kielteistä palautetta menettelytavasta. Viestejä on tullut myös Helsingistä ja Vantaalta, Seppälä sanoi. "Kriittisten yhdistyksen jäsenten ääni saatava kuuluviin" Tuomas Palolan mukaan olisi tärkeää saada kriittisten Jyväskylän Rauhanyhdistyksen jäsenten ääni kuuluviin. Hän on henkilökohtaisesti saanut yhteydenottoja kymmeniltä yhdistyksen jäseniltä, joista suurin osa on kertonut puhuvansa laajemman joukon suulla kuin vain omasta puolestaan. Näissä yhteydenotoissa on kiitetty Palolaa hyvistä saarnoista sekä todettu, että johtokunnan menettelytavat puhujantehtävästä vapauttamiseksi eivät ole olleet hyväksyttäviä. Kaikkiaan Jyväskylän Rauhanyhdistykseen kuuluu reilut 1000 jäsentä. "Käytännön johtamisen kysymyksistä tulee opillisia" Piispa Simo Peura ja kirkkoherra Arto Viitala vierailivat Jyväskylän Rauhanyhdistyksellä viime sunnuntaina. Vierailusta oli sovittu jo ennen Palolan irtisanomista. Viitalan mukaan **** JATKUU JATKUU JATKUU JATKUU JATKUU ****
40
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Lestadiolaisuus > Vanhoillislestadiolaisuus
Tänään 01.57
Vanhoillislestadiolaisuus ja pikkuesikoisuus Poh-
janmaalla. Siinä oivallinen pari aivopestyä uskontoa. En näe noissa mitään väärää, tai pahaa kun ihminen on onnellinen. Vaikuttaa olevan pääasiassa, jos on hiljaa ja vaan uskoo. Se on pohjimmiltaan hyvä asia jos ihminen on levollinen. Itseasiassa se on tärkeintä, ei mikään muu. Siten ovat nämä muutama - ehkä sata tai pari, jotka eivät oikein enää usko ihan samalla tavalla. Heidän ongelma on se, että jäivät vaiheeseen. Haluavat aivopestyyn satuun pieniä muutoksia, toki saman satukirjan sitaateilla. Olen tän psykopalstan kautta perehtynyt tuohon - käytökseen vaikuttavaan - ilmapiiriin ja tullut siihen tulokseen, että nämä vaiheeseen jääneet ovat vakavasti sairastuneita ja itseasiassa äärimmilleen aivopestyjä idiootteja, jotka yrittävät korjata aivonsa samoilla lääkkeillä, kuin ovat itsekin tulleet aivopestyiksi. Ts. yrittävät aivopestä ihmiset uudestaan, mutta vivahteen verran erilaisella opilla ja tässä tapauksessa psykopaattisella fundamentalismilla. Aseena ovat huvittavat fraasit, -kristuskeskeisyys- yms. ns. hihhulin hermokeskukseen syvästi iskostuneet sadut. Ilmiö ei ole lestadiolaisuudessa uusi. Tuota on käsittääkseni tapahtunut kokoajan historiaan saatossa. Ero on ehkä siinä, että enää ei synny ns. eriseuroja, vaan nämä vaiheeseen jääneet aivopestyt tollukat peukuttavat toisiaan sosiaalisessa mediassa. Tuo pöpilauma ei ole iso mutta äärimmäisen äänekäs, huolimatta siitä että on ehkä vahvasti lääkitty. Valtaosa vl-liikkeen jättäneistä elävät kuitenkin terveesti ja muistavat aivopestyn menneisyytensä lähinnä huvittuneena, mutta samalla myös kunnioittaen. Eihän tässä maailmassa mikään ole varmaa ja aivopesty menneisyys antoi kuitenkin rauhan sille hetkelle elämässä. .
6
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Lestadiolaisuus > Vanhoillislestadiolaisuus
Eilen 22.57
Pitkäperjantain ihme
Pitkäperjantain sanomassa on ihmeellinen salaisuus. Jumala antaa oman poikansa ihmisten käsiin. He tuomitsevat hänet kuolemaan ja ristiinnaulitsevat hänet. Siinä valmistetaan langenneelle ihmiskunnalle pelastus, niin kuin apostoli Paavali kirjoittaa toisessa Korinttolaiskirjeessään: ”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan” (2. Kor. 5:19). Jeesus ihmisten hylkäämänä Itse ristiinnaulitsemisen evankelista Matteus kertoo lyhyesti, jopa arkipäiväisesti. Tuon julman rikollisten teloitustavan toteuttivat sotilaat väkivallan ammattilaisina. Jeesukselle tarjottiin ensin juotavaksi sapella sekoitettua viiniä, jonka tarkoituksena oli lievittää tuskia, mutta hän vain maistoi sitä. Sitten he ristiinnaulitsivat hänet ja kaksi rosvoa, toisen Jeesuksen oikealle, toisen vasemmalle puolelle. Sotilaat jakoivat Jeesuksen vaatteet arvanheitolla, kiinnittivät tuomion syyn ristinpuuhun ja jäivät vartioon. Päähuomion Matteus kiinnittää Jeesuksen ristin ympärillä olevaan väkijoukkoon, ihmisiin, joita hän kutsuu ohikulkijoiksi. Heidän lisäkseen Matteus nimeää aivan erityisesti ylipapit, lainopettajat ja vanhimmat, siis juutalaisten uskonnollisen ja yhteiskunnallisen eliitin edustajat. Tuosta joukosta huudeltiin Jeesukselle herjauksia, pilkka- ja ivasanoja. Se oli aivan kuin kaiku siitä, mitä oli kuultu jo aiemmin ensin Suuren neuvoston edessä ja sitten Pilatuksen palatsin pihalla. Jeesuksen seuraajat katselivat taustalla, pienenä ja pelokkaana joukkona. Jeesus oli ristillä oman kansansa hylkäämänä. Itse asiassa hän oli siinä koko ihmiskunnan hylkäämänä, ihmiskunnan, jonka Vapahtajaksi hän oli tullut. Jumalan vastustajan, vihollisen valta ja ihmisten epäusko näyttäytyivät kaikessa voimassaan. Jeesus Isänsä hylkäämänä Matteuksen mukaan Jeesuksen viimeiset sanat ristillä olivat tuskanhuuto: ”Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut?” Ihmisenä Jeesus koki ihmisen syvimmät ahdistuksen tunnot, kuolemanpelon, hylätyksi tulemisen pelon, vieläpä Jumalan hylkäämäksi joutumisen tuskan. Koko maailman syntien taakkaa kantaen oli Jeesuksen käytävä kuolemaan. Mutta hän täytti tehtävänsä Jumalan uhrikaritsana, ”alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti” (Fil. 2:8). ”Tämä oli todella Jumalan Poika” Jeesuksen kuoleman Matteus kuvaa vaikuttavissa puitteissa. Luonto järkkyi. Jo kolme tuntia ennen kuolemaa keskipäivällä aurinko pimeni. Kuolinhetkellä maa vavahteli ja kalliot halkeilivat. Luonnonvoimien myllertäessä tapahtui vielä suurempia ihmeitä. Jerusalemin temppelissä pyhän ja kaikkein pyhimmän välissä oleva väliverho repesi kahtia ylhäältä alas asti. Kirjeessä heprealaisille tähän viitaten julistetaankin, että Jeesus on uuden liiton suuri ylipappi ja hänen uhrikuolemansa on avannut meille uuden elämään vievän tien (Hepr. 10:19–21). Vanhan liiton uhripalveluksen aika on päättynyt. Edelleen Jeesuksen kuollessa – Matteuksen mukaan – haudat aukenivat ja monien poisnukkuneiden pyhien ruumiit nousivat ylös ja lähtivät Jeesuksen ylösnousemuksen jälkeen haudoistaan näyttäytyen monille. Nähdessään tämän roomalaiset vartiosotilaat ja heidän sadanpäällikkönsä pelästyivät suunnattomasti ja heidän suustaan kuultiin se tunnustus, jota Jeesus oli odottanut omalta kansaltaan: ”Tämä oli todella Jumalan Poika.” Kristuksen ristin salaisuus Apostoli Paavali kirjoitti korinttilaisille: ”Julistamme ristiinnaulittua Kristusta. Juutalaiset torjuvat sen herjauksena ja muiden mielestä se on hulluutta, mutta kutsutuille, niin juutalaisille kuin kreikkalaisillekin, ristiinnaulittu Kristus on Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi.” (1. Kor. 1:23–25.) Tämä Jumalan valtakunnan sovintosaarna on tänäkin päivänä täällä ihmisten maailmassa.
2
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Lestadiolaisuus > Vanhoillislestadiolaisuus
Eilen 22.15
Kun kohtaamme lähimmäisemme...
Jokainen kohtaaminen toisen ihmisen kanssa jättää jäljen. Äärimmäisissä tilanteissa kohtaaminen voi olla suuri mahdollisuus tai suuri uhka, joka ratkaisevalla tavalla muuttaa ihmisen elämän suuntaa. Siksi ei ole merkityksetöntä, miten me suhtaudumme toiseen ihmiseen. Miten kohtaan yksinäisen ihmisen tai ihmisen, jonka avioliitossa tai perheessä on ristiriitoja? Miten kohtaan murrosikäisen nuoren tai vanhemman, jota maailma vetää puoleensa; henkilön, jonka sanotaan joutuneen elämässään harhateille. Kävelenkö ohi? Puhunko muille? Olenko ennakkoluuloinen? Rohkenenko lähestyä ja tarjota evankeliumia? Ovatko omat voimavarani sellaiset, että jaksan aidosti kuunnella? Pystynkö olemaan läsnäolevalla tavalla neutraali tällaisessa keskustelussa? Vapahtajan esimerkki toisen ihmisen kohtaamisesta on puhutteleva. Ainut tilanne, jossa Jeesus suhtautui toiseen ihmiseen arvostelevasti, jopa tuomitsevasti, oli tuon toisen ihmisen vahva omavanhurskaus tai epäuskon saarna. Se kertoo siitä, että Vapahtaja puolusti tinkimättömästi Raamatun mukaista uskoa ja oppia. Muissa kohtaamisissa Jeesus osoitti armollisuutta ja laupeutta. Näin tapahtui, kun Pietari oli kolme kertaa kieltänyt Vapahtajansa. Näin tapahtui kohtaamisessa syntisen naisen kanssa ja keskustelussa rikoksistaan kuolemantuomion saaneen ristinryövärin kanssa – läsnä oli armollisuus ja esillä oli evankeliumin saarna. Vanha kristinoppi toteaa: ”Kun Jumala armosta antaa meille syntimme anteeksi, se synnyttää sydämissämme rakkautta, kiitollisuutta ja uskon kuuliaisuutta. Nämä saavat meidät palvelemaan Jumalaa ja lähimmäisiämme.” (KO 85.) Jeesus sanoi syntisestä naisesta Simonin huoneessa: ”Hän sai paljot syntinsä anteeksi, sen vuoksi hän paljon rakasti” (Luuk. 7:36–50). Pyhä Henki lahjoittaa elävän uskon syntien anteeksiantamuksen evakeliumin kautta ja vaikuttaa rakkauden Jumalaan ja lähimmäisiin. Tästä avautuu se näköala, että suurin rakkauden osoitus toista ihmistä kohtaan toteutuu siinä, kun katuvalle syntiselle saarnataan synnit anteeksi. Ja paras lahja, jonka välittämisessä voimme olla mukana, on elävä usko.
4
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Lestadiolaisuus > Vanhoillislestadiolaisuus
Eilen 22.08
Jyväskylän kuohunta laajenee?
Mediassa on liikkeellä puheita, että kaikki Jyväskylän ry:n johtokunnan jäsenet eivät olisi olleet ainakaan viime sunnuntaina 29.3.2015 yhdistyksen varapuheenjohtaja Seppo Seppälän kanssa samaa mieltä "tapaus Tuomas Palolasta". Samoin puhutaan, että myös Jyväskylän ry:n jäsenten keskuudessa olisi hajaannusta Palolan puolesta ja vastaan. Miten se todellinen asiain tila Jyväskylän ry:llä oikein on, onko menossa hajaannus? Ry.llä saarnakieltoon joutunut Tuomas Palolahan on ymmärtääkseni peräänkuuluttanut vl-liikkeen "paluuta vanhoile juurilleen", mitä se paluu vanhoille juurilleen siten tarkoittaakaan. Palola on ainakin jossain yhdeydessä sanonut, että jo edesmennyt Samuli Pentikäinen (joka oli aikoinaan SRK:lla muun muassa kustannuspäällikkönä ja ym. ym. ym.) olisi kehottanut lukemaan niitä kirjoituksia ja päätöksiä, mitä vl-liikkeessä on tehty ennen vuotta 1930. Tuo vuosi 1930 on mielnkiintoinen, kun muistetaan, että vuonna 1934 Suomessa niin sanottujen pikkuesikoisten ryhmä erkani lestadiolaisuuden pääsuunnasta eli vanhoillislestadiolaisuudesta vuonna 1934, Onko niin, että se "meissä on muita ja muissa on meitä"-ajatuksineen on saamassa nyt Jyväskylän ry:n kuohunnasta lisää tuulta purjeisiinsa? Entä suhden naispappeuteen, onko sillä naispappeudella Jyväskylässä kannatusta? Toisaalta jos Jyväskylän ry:n johtokunnassa (ja myös tavallisten rivijäsenten keskuudessa) on ainakin kahta erilaista suhtautumistapaa (toiset puolesta ja toiset vastaan) Tuomas Palolan hyllytykseen, niin eikö paikallisen Ry.n johtokunnan olisi viisainta antaa asiasta selkeä ilmoitus, että totuus Jyväskylän ry:n nykytilasta tulisi kaikkien jäsenten (ja myös ulkopuolisten) tietoon? Nythän on niin, että liikkeellä on monenlaista "tietoa", ja "tämä" tieto saattaa muuttaa muotoaan sen mukaan, kuka sitä kertoo. Mikä on Jyväskylän Ry:n hengellinen tila nykyisin? Herää kysymys, onko Jyväskylän Ry repeämässä? Jos on, niin onko se hajaannus laajenemassa myös muihin rauhanyhdistyksiin?
19
Yhteiskunta > Uskonnot ja uskomukset > Kristinusko > Lestadiolaisuus > Vanhoillislestadiolaisuus

Sivu /2578