VÄKIVALTA

mustelma

Onko kokemuksia perheväkivallasta esikoisuudessa? Tämä aihe on melkoinen tabu. Kokemuksieni perusteella perheväkivalta on yleistä esikoisuudessa eikä lasten ruumillista kurittamista pidetä vääränä. Se ei useinkaan näy ulospäin. Ymmärrettävää sinänsä on,että itse ankarassa ilmapiirissä varttunut ihminen aikuisena omassa perheessään purkaa lapsiinsa vihaa.
En tahdo yleistää. Uskon että on varmasti paljon rakastavia perheitä jossa ei tarvitse pelätä. Mutta fakta on myös tämä nurja puoli, valitettavasti. Tämän nurjan puolen eläjät kärsivät. Tilanne perheessä voi olla todella vaikea johtuen esikoisuuden vaatimuksista. Niistä ei voi (uskalla, kehtaa) puhua eikä voi myöntää itselleenkään että usko saarnaajiin aiheuttaa ongelmia. Kunpa kaikki vaikeuksissa painivat epätoivoiset saisivat lohdutuksen!

48

333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saara vuorelta

      Autuaita ovat murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen. Tämä on Vapahtajan omaa puhetta. Usko se, niin olet myös autuas.

      • teu,

        ""saara ""

        Matt. 5:4. Autuaita ovat Murheelliset , sillä he saavat lohydutuksen .

        Katuvaa murhetta synneistä sekä anteeksi antamuksen , Lahjavanhurskauden
        ja Jumaklan armoon pääsemisen kaipuuta , ikävää ja anomista ..


    • Olen tehnyt syntiä

      Kyllä väkivalta esikoislestadiolaisuudessa syntinä pidetään. Tämä ei tietenkään takaa sitä etteikö isossa perheessä tähänkin syntiin jouduttaisi ajoittain. Itsekin olen sellaiseen syyllistynyt, lasteni ollessa pieniä. Olen nyt aikuisina heille tästä puhunut, tunnustanut syntini ja pyytänyt lapsiltani anteeksi. Kiitos Jumalalle olen myös saanut anteeksi. Tämä syntien tunnustaminen ja anteeksipyyntö on tavanomainen ero ns. suruttoman ja uskovan välillä.

    • rampo

      Joo onpa harmillista, että pedofiliajuttuja ei oikein saada esikoisuudesta. Nyt kannattaisi yrittää tätä perheväkivaltajuttua, josko siitä saisi jotain irti.
      Mutta näyttää hiljaiselta, mutta ootellaan, josko joku kertoisi jotain riepoteltavaksi.

      • mustelma

        Onko parempi olla hiljaa vaikeista asioista niin väkivaltaiset ihmiset saa rauhassa jatkaa toimintaansa? Asia on lainvastainen mutta koskee silti suurta osaa esikoisuudessakin, sen tähden tahdon muistuttaa.
        Varmasti säikäyttää jos aihe on esillä. Ehkä tulee mietittyä käytöstään ja joku pieni taivaan taimi säästyy kovilta otteilta.
        Aihe koskee luultavasti erittäin monia vanhemmasta väestä, jolloin oli sallittua kurittaa väkivalloin,se on vähän eri asia, paitsi jos on kokenut raakaa väkivaväkivaltaa.
        Itselläni on oman käden ja silmän kokemusta jonkin verran, sen tähden koskee minua ja sen tähden koen tärkeänä nostaa kissaa pöydälle.
        En tahdo tänne kirjoitettavan juoruja tai mollaamista eli riepottelua.


      • höpsistä

        Ruusunpunaiset lasit rampolla. Esikoisuudessa on noita tapauksia yhtälailla kuin muuallakin.


      • rampo
        mustelma kirjoitti:

        Onko parempi olla hiljaa vaikeista asioista niin väkivaltaiset ihmiset saa rauhassa jatkaa toimintaansa? Asia on lainvastainen mutta koskee silti suurta osaa esikoisuudessakin, sen tähden tahdon muistuttaa.
        Varmasti säikäyttää jos aihe on esillä. Ehkä tulee mietittyä käytöstään ja joku pieni taivaan taimi säästyy kovilta otteilta.
        Aihe koskee luultavasti erittäin monia vanhemmasta väestä, jolloin oli sallittua kurittaa väkivalloin,se on vähän eri asia, paitsi jos on kokenut raakaa väkivaväkivaltaa.
        Itselläni on oman käden ja silmän kokemusta jonkin verran, sen tähden koskee minua ja sen tähden koen tärkeänä nostaa kissaa pöydälle.
        En tahdo tänne kirjoitettavan juoruja tai mollaamista eli riepottelua.

        Minua myös on alkanut kiinnostamaan väkivalta perheissä, mutta nyt en tarkoita esikoisuudessa, vaan Suomen Perhokalastajat ry.n jäsenistössä.
        Se on todella kauhia asia josta haluaisin nostaa ei kissaa mutta buudelin pöydälle.
        Minullakin on siitä omakohtaisia kokemuksia.
        On todella tärkeää, että siitä ei olla hiljaa ja nämä arkaluontoiset asiat nostetaan esille, että nämä henkilöt eivät jatka rauhassa toimintaansa. Nyt varmaankin esikoisuudessa ja perhokalastajissa tällainen toiminta loppuu. Ja se on hyvä.

        Tosin kuluneena kesänä meille saarnattiin, että ihmisellä on valta jäsentensä yli.

        Mutta luottakaamme kuitenkin tähän suomi24.een


      • rampo
        höpsistä kirjoitti:

        Ruusunpunaiset lasit rampolla. Esikoisuudessa on noita tapauksia yhtälailla kuin muuallakin.

        Asiasta toiseen. Syövätkö esikoiset kaurapuuroa aamulla, siis aamupalalla.
        Minä en ainakaan syö. yök kaurapuuro.


      • mustelma
        rampo kirjoitti:

        Minua myös on alkanut kiinnostamaan väkivalta perheissä, mutta nyt en tarkoita esikoisuudessa, vaan Suomen Perhokalastajat ry.n jäsenistössä.
        Se on todella kauhia asia josta haluaisin nostaa ei kissaa mutta buudelin pöydälle.
        Minullakin on siitä omakohtaisia kokemuksia.
        On todella tärkeää, että siitä ei olla hiljaa ja nämä arkaluontoiset asiat nostetaan esille, että nämä henkilöt eivät jatka rauhassa toimintaansa. Nyt varmaankin esikoisuudessa ja perhokalastajissa tällainen toiminta loppuu. Ja se on hyvä.

        Tosin kuluneena kesänä meille saarnattiin, että ihmisellä on valta jäsentensä yli.

        Mutta luottakaamme kuitenkin tähän suomi24.een

        Parahin rampo. Olisikohan tuolla harrastukset/ kalastus-osiossa perhokalastajat ry: n väkeä...?
        Kertoisitko ihan selkokielellä mikä mättää? Koetko että tästä aiheesta puhuminen on turhaa tai ilkeää?
        Ihmiset ovat jopa tässä maailmankaikkeuden parhaassa eli ainoassa oikeassa ihmislaumassa väkivaltaisia. Ei sitä ole varmaankaan hauska kuulla.
        Kokemukset ja puheet tulisivat olla ainoastaan ylistäviä kuinka tämä kristillisyys on niin mainio? "Sieltä saa avun kaikkeen. Maailman ihmisillä on huonot perheet joissa musiikki pauhaa. Meillä kaikki on hyvin! Olkaa lapset kiitollisia kun teillä on niin hyvät ja uskovaiset vanhemmat!"
        Entäs ne joilla on päinvastaisia kokemuksia itsestä riippumattomista syistä? "Olkaa hiljaa, törkeää kaivella vikoja esiin "

        Ei tokikaan ole kenenkään pakko tätä aihetta kommentoida, annetaan luurankojen pysyä visusti kaapin perukoilla ikiajat.

        Vakavasti sanottuna täytyy sanoa että ei kai tätä aihetta korjata täällä.Ymmärrän että kuulostaa siltä kuin haluaisin riepotella pahoilla jutuilla ilkeyksissäni ja nauttisin esikoisuuden huonosta maineesta. Ei,vaan tahtoisin tietää kuinka yleistä perheväkivalta on näissä piireissä ja toinen on se etteivät ihmiset,jotka eivät ole kokeneet sitä surkeutta , voisi tuudittautua illuusioon jossa esikoiset olisivat parempia kuin muut, eli mm.rehtejä lainkuuliaisia kansalaisia ja rakastavia perheitä. Kolmantena toive, että jos ihmiset puhuisivat vaikeistakin asioista,ne voisivat alkaa hiljalleen paranemaan ja kärsiviä olisi vähemmän.


    • VL-perheen lapsi

      Minulla on kokemusta perheväkivallasta vanhoillislestadiolaisuudesta. Isä ja äiti piiskasivat meitä lapsia ja etenkin minua hyvin paljon etenkin 80-luvun alussa. Piiskaaminen loppui vähitellen, kun siitä tuli laissa kiellettyä. Vieläkin olen heille siitä hyvin katkera, vaikka siitä on jo noin 30 vuotta aikaa.

      • Tykkään

        Minullakin on kokemusta sain piiskaa monesti isätä ja äidiltä lopettivat sen kyllä melko heti kun huomasivat että tykkäsin siittä...;)


    • rampo

      ahaa, vanhoillislestadiolaiset ovat sellaisia.

    • Entinen vl

      Jos kohuotsikoita haluaa, niin vl:istä niitä helpommin löytää. Perheet ovat valtavia eikä vanhemmilla riitä voimia kasvattaa lapsiaan eikä rakkautta riitä kaikille. Tulos on sitten sen mukainen. Jos menet vanhoillisten rauhanyhdistykselle tutustumaan, niin huomaat miten 'hurskasta' porukkaa se on. Uskonto ei varsinkaan nuorta väkeä kiinnosta, vaan enemmän vaan hengaillaan. Oulun ry on ääriesimerkki tästä varsinkin isojen seurojen aikaan.

      • mustelma

        Samaahan on molemmissa. Minkähän takia vanhoillislestadiolaisilla on muuten isompia perheitä kun molemmissa on kuitenkin ehkäisy kielletty?
        Tarkoituksena ei ole saada kohuotsikoita revittyä. Varmaan se on kohua niille jotka eivät ole itse eläneet sitä ja luulevat poikkeustapauksiksi.


      • Vl-perheen esikoinen
        mustelma kirjoitti:

        Samaahan on molemmissa. Minkähän takia vanhoillislestadiolaisilla on muuten isompia perheitä kun molemmissa on kuitenkin ehkäisy kielletty?
        Tarkoituksena ei ole saada kohuotsikoita revittyä. Varmaan se on kohua niille jotka eivät ole itse eläneet sitä ja luulevat poikkeustapauksiksi.

        Monet vl-naiset menevät hyvin nuorina naimisiin ja ehtivät siten synnyttää aikamoiset lapsikatraan jos terveys vaan kestää. Vl-uskossa ehkäisy on hyvin jyrkästi tuomittu synniksi eli naiset synnyttävät usein terveystensäkin uhalla.

        Mistä muuten tiedät, että vl-perheet olisivat isompia kuin el-perheet? Mitään tilastoa tästä tuskin on.

        Eräs tuttavani kertoin havainneensa, että Ruotsissa Taalainmaan vl-perheet ovat suurempia kuin Tukhoman alueen vl-perheet. Mistä lie kertoo tämä seikka... Suomessakin on vl-perheiden koossa maantieteellisiä eroja. Maalla on syystä tai toisesta suurempia perheitä kuin kaupungeissa. Onko maalla kenties paremmat geenit ja puhtaampi ilma & ravinto, joka edesauttaa suvunjatkamista...


    • remmi paljaalle pers

      Itse elin väkivaltaisessa perheessä lapsena. Fyysinen ja henkinen raakuus oli päivittäistä.
      Arvet jäi, mutta henki säilyi.. En tiedä miten olen onnistunut omassa elämässä vastaavasti, mutta sanani ovat ehkä satuttaneet, vaikken kiinni ole käynytkään. Eli kierre on jatkunut,?? sitä suren..

    • .ePaimen

      Olen saanut kuulla kerrottavan muistoja aivan ihanista eslest kodeista ja myös selkäpiitä karmivia kauhukertomuksia. Mutta ajattelen kuten ei-kaurapuuroa pakolla viestittää, että uskonnollisissa kodeissa oleva väkivalta ei johdu herätysliikkeestä vaan taitamattomista vanhemmista. Tiukoissa körttikodeissa voi olla tosi synkkiä historioita samoin hurskaina pidettyjen kirkkouskovaisten kodeissa. Tässä taannoin lapset oikeidessa todistivat isää vastaan, että ei se äiti "kaatunut". Virka meni ja maine.

      • Bobander

      • jotaki tiedän

      • jotaki tiedän
        jotaki tiedän kirjoitti:

        Ikävää ettet tunne tapahtumien taustoja.

        Perheessä on ollut syviä ongelmia, - nimenomaan huorahtavan äidin puolelta.


      • Väkivaltaa kokenut
        jotaki tiedän kirjoitti:

        Perheessä on ollut syviä ongelmia, - nimenomaan huorahtavan äidin puolelta.

        Ei huorahtava käytös oikeuta väkivaltaan!!! Vaikka vaimo jakaisi tavaraansa kaikille naapureille ja tuttaville, niin se ei oikeuta väkivaltaan. En myöskään ymmärrä mitä tekemistä vaimon huorahtavalla käytöksellä ja lasten pahoinpitelemisen kanssa. Saatanan tekoja tuollaiset ovat. Lapsen lyöminen on mielestäni paljon pahempi synti kuin vaikka vieraan miehen kullin lutkuttaminen.


      • bobander
        jotaki tiedän kirjoitti:

        Perheessä on ollut syviä ongelmia, - nimenomaan huorahtavan äidin puolelta.

        Tunnen perheen. Lapsetkin varmaan huoras.. Äidin huoraaminen oli huhu, joka laitettiin liikkeelle miehen sukulaisten ja "ystävien" taholta. Narsistinen yhteisö tuottaa narsistisia ihmisiä. Kun lähdin "siunatusta ristillisyydestä", niin jostain syystä näitä on tullut minunkin tietooni ainakin kaksikymmentä tapausta. Ihan saarnaja ja lukkariperheissäkin tapahtuu henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Myös lasten seksuaalista hyväksikäyttöä tapahtuu monissa vahingollisissa perheissä. Eikä kauaakaan, kun nämä asiat tulevat valoon, alkaa sama kuin vanhoillisilla.


      • Väkivaltaa kokenut
        bobander kirjoitti:

        Tunnen perheen. Lapsetkin varmaan huoras.. Äidin huoraaminen oli huhu, joka laitettiin liikkeelle miehen sukulaisten ja "ystävien" taholta. Narsistinen yhteisö tuottaa narsistisia ihmisiä. Kun lähdin "siunatusta ristillisyydestä", niin jostain syystä näitä on tullut minunkin tietooni ainakin kaksikymmentä tapausta. Ihan saarnaja ja lukkariperheissäkin tapahtuu henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Myös lasten seksuaalista hyväksikäyttöä tapahtuu monissa vahingollisissa perheissä. Eikä kauaakaan, kun nämä asiat tulevat valoon, alkaa sama kuin vanhoillisilla.

        Taitaa olla sekä Lappeenrannan EL- että VL-piireissa samankaltaista ainesta, sillä rikoksetkin muistuttavat kovasti toisiaan. EL-puolelta tosin puuttuu kunnon insestiskandaali. Sairasta touhua / porukkaa.


      • surullista on
        Väkivaltaa kokenut kirjoitti:

        Ei huorahtava käytös oikeuta väkivaltaan!!! Vaikka vaimo jakaisi tavaraansa kaikille naapureille ja tuttaville, niin se ei oikeuta väkivaltaan. En myöskään ymmärrä mitä tekemistä vaimon huorahtavalla käytöksellä ja lasten pahoinpitelemisen kanssa. Saatanan tekoja tuollaiset ovat. Lapsen lyöminen on mielestäni paljon pahempi synti kuin vaikka vieraan miehen kullin lutkuttaminen.

        Väkivaltaa kokenut kirjoitti 17.9.2014 klo 13:51

        "Ei huorahtava käytös oikeuta väkivaltaan!!! "

        Olen kanssasi samaa mieltä. Ihmisen ei pitäisi kuitenkaan olla niin lapsellinen että pitää lehtijuttuja Jumalan sanana, ne ovat hyvin yksipuolisia.

        ON selvää että uskova isä on hätääntynyt, kun röyhkeää seksuaalista toimintaa
        alkaa tapahtumaan vaimon ja lasten taholla omassa kodissa. (Tytär tässä tapauksessa). Kun emme tiedä kaikkia tapahtumien kulkuja tästä, niin on viisasta olla kopioimatta tällaisia juttuja tänne.

        Jumalattomiksi paatuneet uskovien lapst ja puolisot voivat olla todella röyhkeitä, kuten tässäkin tapauksessa olivat.


      • Sivusta seuraillut
        Väkivaltaa kokenut kirjoitti:

        Taitaa olla sekä Lappeenrannan EL- että VL-piireissa samankaltaista ainesta, sillä rikoksetkin muistuttavat kovasti toisiaan. EL-puolelta tosin puuttuu kunnon insestiskandaali. Sairasta touhua / porukkaa.

        Lappeenrannan EL- ja VL-nuorten välillä tiedetään olleen 90-luvun lopulla jonkin verran kanssakäymistä. Muistaakseni 2 saman EL-perheen kääntyi VL:ksi (ilmeisesti VL-porukassa oli heille sopivampia miesehdokkaita), mutta ainakin toinen heistä lähti myöhemmin siitäkin ryhmästä pois. Toinen on tietääksi nykyään VL-miehen kanssa naimisissa ja VL-perheen äiti. Lieneekö muilla paikkakunnilla tämmöistä rajojen yli kulkemista vai ovatkohan rajat vaan suurten egojen keksimiä kuin todellisia.


    • Voi yhdenkerran

      Väkivalta tuossa on paljolti liioiteltua, jotta äidin ja tyttären teoille saataisiin lievennystä ja mitätöintiä. provosoinnin seurausta ja karkeata liioittelua jotta oikeuden puuttumiskynnys saavutettaisiin. Koston mentaliteettiä mukana. Minkälaista elämä heillä tänä päivänä tahoillaan en lapsilleni soisi, tulisivat vain varjeltua siitä.

      • bobander

        Keskustelua tällä palstalla voisi verrata siihen, kun pelaisi pulun kanssa shakkia: Kaataa napit, paskoo laudalle, ja lentää kotipesään kertomaan että mä voitin ..


      • Väkivaltaa kokenut

        Mitä äiti ja tytär sitten oikeasti tekivät, jotta ansaisivat tuollaisen kohtelun? Jos tytär tai vaimo haluaa seksiä, niin ei sen takia ole oikeutta pahoinpidellä.


      • xxx<3<3<3xxx

        "tuomion mukaan 48-vuotias joutsenolaismies kohdisti vuosina 2008–2012 fyysistä väkivaltaa entiseen vaimoonsa sekä tekohetkellä 7-, 8-, 13- ja 14-vuotiaisiin lapsiinsa."

        Sen lisäksi että tämä mies hakkaa puolustuskyvyttömiä, hän myös valehtelee. Kuka tuommoista puolustaa ellein samoihin tekoihin langennut.


      • bobander
        xxx<3<3<3xxx kirjoitti:

        "tuomion mukaan 48-vuotias joutsenolaismies kohdisti vuosina 2008–2012 fyysistä väkivaltaa entiseen vaimoonsa sekä tekohetkellä 7-, 8-, 13- ja 14-vuotiaisiin lapsiinsa."

        Sen lisäksi että tämä mies hakkaa puolustuskyvyttömiä, hän myös valehtelee. Kuka tuommoista puolustaa ellein samoihin tekoihin langennut.

        Totta. Yhteisön rakenteisiin on piilotettu monenlaista väkivaltaa. Ja nokkimisjärjestys, jossa naisen ja lapsen asema on vähäisin, ruokkii salailua. Nopea anteeksianto on kova juttu, jolla estetään asiasta puhuminen. Nämäkin uhrit ovat eläneet varmasti jatkuvassa stressireaktiossa koska pahoinpitelyt vaan jatkuivat. Mikä sen ihanampaa, kun saa kunnon uskovaisen puolison !!


      • rudiini

        Voiko näiden viestien kirjoittaja olla todellinen ihminen? Ei ainakaan uskovalta kuulosta?

        En pysty kuvittelemaan minkäänlaista tekoa vaimon tai lasten puolelta, joka voisi oikeuttaa väkivallan. Itsepuolustus voisi jossain tilanteessa tulla kysymykseen.

        Uskonnollisuus on tainnut tuoda mukanaan ei pelkästään tuomarin tehtävää, mutta myös tuomion toimeenpanijan tehtävän.

        Se että tämä kaveri kirjoittaa tällaisia noin itsestäänselvinä asioina, viittaa siihen, että hänen edustamansa ajattelu ei ole pelkästään yksityisajattelua, vaan sellaista lienee enemmänkin.

        Jos joku tekee omasta mielestä väärin, luulevat tällaiset hemmot, että heillä on oikeus mennä väärin toiminutta fyysisesti kurittamaan.


      • muuttis
        bobander kirjoitti:

        Keskustelua tällä palstalla voisi verrata siihen, kun pelaisi pulun kanssa shakkia: Kaataa napit, paskoo laudalle, ja lentää kotipesään kertomaan että mä voitin ..

        bobander
        17.9.2014 14:51

        Laitan uudestaan kirjoituksesi koska se on hauska:

        "Keskustelua tällä palstalla voisi verrata siihen, kun pelaisi pulun kanssa shakkia: Kaataa napit, paskoo laudalle, ja lentää kotipesään kertomaan että mä voitin " =D


      • korvatulppa
        rudiini kirjoitti:

        Voiko näiden viestien kirjoittaja olla todellinen ihminen? Ei ainakaan uskovalta kuulosta?

        En pysty kuvittelemaan minkäänlaista tekoa vaimon tai lasten puolelta, joka voisi oikeuttaa väkivallan. Itsepuolustus voisi jossain tilanteessa tulla kysymykseen.

        Uskonnollisuus on tainnut tuoda mukanaan ei pelkästään tuomarin tehtävää, mutta myös tuomion toimeenpanijan tehtävän.

        Se että tämä kaveri kirjoittaa tällaisia noin itsestäänselvinä asioina, viittaa siihen, että hänen edustamansa ajattelu ei ole pelkästään yksityisajattelua, vaan sellaista lienee enemmänkin.

        Jos joku tekee omasta mielestä väärin, luulevat tällaiset hemmot, että heillä on oikeus mennä väärin toiminutta fyysisesti kurittamaan.

        Kamalia asioita voi tapahtua kodeissa, jopa esikoisten arkielämässä. Tiedän niistä jotain minäkin.

        Nykyisin ei sentään pöntöstä hoputeta "äkkiä naimisiin" eikä kielletä pitkiä seurusteluaikoja niinkuin minun nuoruudessani.

        Moni uskoo saavansa uskovan puolison kun on hänet tavannut seuroissa, mutta huomaakin kaiken olleen teeskentelyä - liian myöhään.

        Näitä juttuja on varmasti paljon, niistä vain ei puhuta. Pist`anteeks sanonta sulkee suut.


      • rudiini
        korvatulppa kirjoitti:

        Kamalia asioita voi tapahtua kodeissa, jopa esikoisten arkielämässä. Tiedän niistä jotain minäkin.

        Nykyisin ei sentään pöntöstä hoputeta "äkkiä naimisiin" eikä kielletä pitkiä seurusteluaikoja niinkuin minun nuoruudessani.

        Moni uskoo saavansa uskovan puolison kun on hänet tavannut seuroissa, mutta huomaakin kaiken olleen teeskentelyä - liian myöhään.

        Näitä juttuja on varmasti paljon, niistä vain ei puhuta. Pist`anteeks sanonta sulkee suut.

        Joo kamalia asioita tapahtuu ja ei saisi tapahtua.

        Kirjoitin viestini äimistyneenä nimimerkkien "Voi yhdenkerran17.9.2014 14:46" ja "jotaki tiedän" kirjoituksista. Omani putosi melko kausa noista viesteistä.

        Vaikuttaa siltä, että hänen mielestään väkivallan tekijällä oli oikeus tai ainakin hyvä selitys tekoonsa. Ja vaikuttaa ihmettelevän oikeuden tuomiota tämän rikollisen kohdalla. Minun mielestäni väkivaltaan pitää aina puuttua ja kenenkään ei pitäisi joutua sitä kokemaan, ei uskonnollisista syistä, eikä mistään muistakaan syistä. Ei ole mitään syytä jäädä odottamaan seuraavaa lyöntiä tai väkivallantekoa vaan on heti haettava apua.

        Tiiviissä yhteisössä avun hakemisen kynnys on usein aivan liian korkea. Ja siihen väkivallan tekijä usein voikin luottaa. Toinen on monin tavoin itsestä riippuvainen.


      • Vanhemman vastuusta

        Voi yhdenkerran 17.9.2014 klo 14:46

        Surullista on kuten sanoit. Vamaan on siinäkin taloudessa isä itkenyt monet voimattomat itkut, lastensa ja puolisonsa vuoksi.

        Mutta eihän se kiinni käymistä oikeuta tietenkään. Olen omilta lapsiltani pyytänyt myöhemmin aikuisina anteeksi syyllistyttyäni jonkinasteiseen väkivaltaan. Jälki on niin hyvää, että suosittelen jokaiselle jolle tällaista on sattunut lasten kasvatuksessa.
        Lapset kunnioittavat vanhempaansa, joka ottaa vastuun teoistaan. OLemme sanoneet lapsillemme että mitä hyvänsä mieleenne nouseekin vielä aikuisuudessa niin puhukaa meille vapaasti niistä.


      • hyi rudiilia
        rudiini kirjoitti:

        Joo kamalia asioita tapahtuu ja ei saisi tapahtua.

        Kirjoitin viestini äimistyneenä nimimerkkien "Voi yhdenkerran17.9.2014 14:46" ja "jotaki tiedän" kirjoituksista. Omani putosi melko kausa noista viesteistä.

        Vaikuttaa siltä, että hänen mielestään väkivallan tekijällä oli oikeus tai ainakin hyvä selitys tekoonsa. Ja vaikuttaa ihmettelevän oikeuden tuomiota tämän rikollisen kohdalla. Minun mielestäni väkivaltaan pitää aina puuttua ja kenenkään ei pitäisi joutua sitä kokemaan, ei uskonnollisista syistä, eikä mistään muistakaan syistä. Ei ole mitään syytä jäädä odottamaan seuraavaa lyöntiä tai väkivallantekoa vaan on heti haettava apua.

        Tiiviissä yhteisössä avun hakemisen kynnys on usein aivan liian korkea. Ja siihen väkivallan tekijä usein voikin luottaa. Toinen on monin tavoin itsestä riippuvainen.

        Olet tulkinnut täysin väärin viestejämme, sinä alati tekopyhä erehtymätön rudiili.
        Juuri tuyollaiset ihmiset ovat kamalimpia joissa ei koskaan ole omasta mielestään mitään vikaa. KUn tiedämme että varmasti on.


      • rudiini
        hyi rudiilia kirjoitti:

        Olet tulkinnut täysin väärin viestejämme, sinä alati tekopyhä erehtymätön rudiili.
        Juuri tuyollaiset ihmiset ovat kamalimpia joissa ei koskaan ole omasta mielestään mitään vikaa. KUn tiedämme että varmasti on.

        Voipi olla, että olen tulkinnut väärin.

        Eli sinäkö sittenkin jyrkästi tuomitset kaikenlaisen väkivallan riippumatta siitä, miten paljon uhrit omilla teoillaan olisivat sitä kerjänneet?

        Toisenlaisen käsityksen sain ylläolevista kirjoituksista.


      • älä tuomitse
        rudiini kirjoitti:

        Voipi olla, että olen tulkinnut väärin.

        Eli sinäkö sittenkin jyrkästi tuomitset kaikenlaisen väkivallan riippumatta siitä, miten paljon uhrit omilla teoillaan olisivat sitä kerjänneet?

        Toisenlaisen käsityksen sain ylläolevista kirjoituksista.

        rudiili tunnustaa nyt omat syntinsä, niin jatketaan. Olen kertonut mitä uskon ja miten ajattelen, se on aivan eri tavalla kun sinä rutiilipuikko ilmoitat minun viestini.

        Ainut tuomarinoikeudet omaava on Jeesus Kristus taivaassa. Ja hänkin tuomitsee vasta sen jälkeen kun henki on sinun kehostasi poistunut.

        ÄLä siis enää puutu asioihin jotka eivät sinulle kuulu ollenkaan. Uskon että tämä
        on kylliksi raskasta ja surullista kaikille osapuolille, ilman että näitä tekopyhien toimesta enää netissä retostellaan puutteellisten tietojen ja väärien asenteiden voimalla.


      • rudiini
        älä tuomitse kirjoitti:

        rudiili tunnustaa nyt omat syntinsä, niin jatketaan. Olen kertonut mitä uskon ja miten ajattelen, se on aivan eri tavalla kun sinä rutiilipuikko ilmoitat minun viestini.

        Ainut tuomarinoikeudet omaava on Jeesus Kristus taivaassa. Ja hänkin tuomitsee vasta sen jälkeen kun henki on sinun kehostasi poistunut.

        ÄLä siis enää puutu asioihin jotka eivät sinulle kuulu ollenkaan. Uskon että tämä
        on kylliksi raskasta ja surullista kaikille osapuolille, ilman että näitä tekopyhien toimesta enää netissä retostellaan puutteellisten tietojen ja väärien asenteiden voimalla.

        Kyseisestä tapauksesta en tiedä yksityiskohdista mitään, enkä ole siitä mitään kirjoittanut. Olen kauhistellut kirjoituksissani sinun kirjoituksia, koska niistä paistaa läpi väkivallan hyväksyminen. Kirjoitat kuin väkivallan uhrit olisivat itse aiheuttaneet saamansa väkivallan.

        Hieman hämilläni tuossa edellisessä kirjoituksessa olin, että olinko tulkinnut kirjoituksesi väärin, mutta jälleen tässä yllä olevassa viestissä "älä tuomitse 18.9.2014 13:57" vahvistat, että alun perinkin tulkitsin sinun kirjoituksesi väkivallan hyväksyviksi tilanteessa, jossa vaimo ja lapset ovat käyttäytyneet huonosti.

        Miksi kirjoituksiisi puutuin, johtui juuri asenteestasi väkivaltaa kohtaan.

        Arvelen jälleen, että esikoislestadiolainen seurakulttuuri tuottaa kaltaisellasi asenteella olevia ihmisiä. Ei saarnata todellista parannussaarnaa.

        Ollaan leikisti syntisiä ja ne leikkisynnit todistetaan anteeksi ja paadutetaan itsensä kohtaamasta omaa todellista syntisyyttä ja, millaisiin tekoihin oma syntisyys johtaa: väkivaltaan (fyysiseen tai henkiseen), pahanpuhumiseen, valehteluun, tuomitsemiseen, poissulkemiseen, vihaan, katkeruuteen, ankeuttamiseen...

        Luukas tuosta tilasta kirjoittaa osuvasti:

        Luukas 6:41. Kuinka näet rikan, joka on veljesi silmässä, mutta et huomaa malkaa omassa silmässäsi?


    • rampo

      No niin mustelmia

      Nyt on riepoteltu perhettä itäsuomessa, lienet varmaan tyytyväinen. On ehkä vuotavia haavoja vielä kerran revitty auki ja ollaan nostettu kissa pöydälle, kuten sanoit.
      Voidaanko nyt siis olla tyytyväisiä. Miltä perheestä tuntuu, tuoda heidän raskaita asioita kaikkien revittäväksi. Sinä varmaan ainakin olet tyytyväinen

      • taudin-kulku

        Niin on surullista, että miksi joillakin ihmisillä on halua ronkkia tällaisia asioita.
        On vertauskuvallisesti samasta kyse, kun että kakkakärpänen aina lentää kakkakasaan ja saa siitä itselleen kuoleman tauteja. Ei yhtään välitä vaikka selviäisi yhdestä kasasta juuri ja juuri hengissä, itsensä vahingoittaneena, hänen luontonsa vetää taas seuraavaan kasaan.

        Tarkoitan että ihminen tuhoaa itseään sisältään haaliessaan itselleen tuhoavia asioita.
        Ne voivat olla perhetragedioita (murhia-väkivaltaa-petoksia yms).
        Sitten niissä möyhiessä saa oman annoksensa. Voin kertoa, että se ei koskaan poistu sielusta enää, kun se sinne kerran menee.
        Kukaan ei unohda järkyttäviä asioita. Mieli sairastuu vähä vähältä ja tuhoutuu, mutta aiheuttaa monelle muullekin viruksia ennenkun lakkaa olemasta.
        Pahuus on sellaista.


    • 90+50

      menkää nyt vielä mittaamaan missä se mikrouuni nyt oikein olikaan.

      muistakaa Master- rullamitta mukaan sitä ei voita kukaan.

    • Valitettavasti luulen, että väkivalta voi olla vielä nykyäänkin yleistä. Niin oli ainakin minun lapsuudessani. Omakohtaista kokemusta on. Pitkä tie ollut traumojen käsittelyssä... Olen antanut anteeksi, tiedän, että teot ovat ahdistaneet myös tekijäänsä. On ahdistuneisuutta, unettomuutta, syömishäiriöitä, masennusta. Rankkaa tekstiä... näitä en halua ikinä puida julkisesti. Mutta ainut mahdollisuus selviämiseen kaikesta on alkaa oma elämä itsenäisenä, pikkuhiljaa käsitellä ja unohtaa.
      Surullista on se, että välit eivät ole läheiset.

      • vielä lisäyksenä, että mikään pika-anteeksipyyntö ja -anto ei poista tekoja. Luottamuksen rakentamiseen kuluu aikaa ja se vaatii luottamuksen ja rakkauden uudelleen rakentamista,mikä vie aikaa. Ei tapahdu missään pönttöjonossa hurmiollisessa tilassa.


    • kameli12345

      No voi sääli, afrikassa kuollaan nälkään jokapäivä, joo on meiänki perheessä pientä ollu, muttaku ajattelee että isä on sen jälkeen eronnut niin voi ymmärtää että ei ne uskon hedelmiä olleet(väkivalta)

    • Kalle1234567890

      Itse olen kuullut median välityksellä, että iaä ja äitipuoli tappoivat 8-vuotiaan Vilja-tytön. He eivät olleet mediatietojen mukaan lestadiolaisia.

      Naapurissani kävi poliisi pahoinpitelyn johdosta, paikalla oli myös lapsia. Hekään eivät ole tietojeni mukaan lestadiolaisia.

    • Ulkopuolinen mies

      Minua piiskattiin kovasti lapsena ja vanhempani ovat vanhoillislestadiolaisia. Sain myös erittäin paljon muita kohtuuttoman kovia rangaistuksia vanhemmiltani. Sain usein kuulla sanonnan: " se joka vitsaa säästää se vihaa lastaan".

      Sillä paikkakunnalla missä lapsuuteni asuin, useista vl-perheistä huostaanotettiin lapset vanhempien mielenterveysongelmien vuoksi. Näitä lapsia oli lähes vauvasta saakka myös pahoinpidelty vl-uskovaisten vanhempien toimesta.

      Väitän lasten pahoipitelemisen olevan vl-uskoisten keskuudessa keskimäärin huomattavasti yleisempää kuin ns. maallistuneemman väen keskuudessa. Tuskin vl-uskoisten tekemisestä muuten niin kohistaisiin, jos niihin ei olisi syytä. Kun lapsi pahoinpidellään ja vielä pakotetaan anteeksi pyytämään pahoinpitelijältään, niin siinä rikotaan ihminen lapsena niin pahasti, että katkeruus pulpahtaa pintaan vielä lähes 40 v. kuluttua tapahtumista. Pystyn elämään normaalia elämää niiden asioiden kanssa, mutta aika-ajoin vieläkin muistutan vanhempiani siitä, miten pahoja ihmisiä he ja monet vl:t ovat.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe