Olenko mahdoton tapaus?

pekkatöpöhäntä

Moi! Olen 23v ja ajelehtinut lukion jälkeen pätkätyöstä toiseen. En yläasteella tiennyt yhtään mitä haluan tehdä isona, ja menin lukioon. No lukiossa sairastuin, jouduin kiusatuksi ja masennuin, enkä jaksanut opiskella. Olen hakenu opiskelemaan eri aloille, mutta en ole päässyt enkä ole edes ollut tosissani, hyvä jos takakannen lukenut. En ole keksinyt mitään alaa, joka kiinnostaa ja joka työllistää, ja en sitten ole ollut motivoitunut tuhlaamaan opintotukikuukausia ja elämään opiskelijabudjetilla turhaan. Lisäksi kiusaamisen takia pelkäsin opiskelujen aloittamista, mutta nyt olen päässyt siitäkin eroon. Aloitin kuitenkin turhuuksien turhuuksissani opiskelut avoimessa, koska minulla on taas työttömyysjakso ja tarvitsen järkevää tekemistä.

Haluaisin tehdä jotain työtä, joka hyödyttää ihmisiä ja yhteiskuntaa, on tärkeää, sosiaalista, jossa autetaan ihmisiä, jossa saa paljon työtunteja, haastetta, vaihtelua, ja josta maksetaan asiallista palkkaa. Lääkärin työ on sellaista.

Se on jotain, joka välähti lukiossa oman sairastumisen aikoihin (en puhu masennuksesta), enkä saanut oikeaa hoitoa ajoissa. Mutta en ole koskaan puhut tästä ammattitoiveesta kellekään.

Tosiaan lääkiksessä ja lääketieteen pääsykokeessa pitää hallita fysiikka ja kemia täysin, lisäksi biologia ja matematiikan osaamisesta tuskin on haittaa.


Asia vaan on niin, että joutuisin aloittamaan fysiikan ja kemian täyisin nollasta. Lukiossa otin vain pakolliset kurssit kemiasta, fysiikasta ja biologiasta, ja luin kaiken kukkuraksi lyhyen matematiikan. Ne ovat aina olleet minulle jotenkin hankalia, mutta toisaalta en ole lukenut kokeisiin, kuunnellut tunnilla tai mitään. En ole ollut motivoitunut. Nyt jälkeenpäin harmittaa, etten ole 15-v ja menossa lukioon nämä suunnitelmat mielessäni.

Onko ihan järjetön ajatus, jos laitain avoimet yms taakse esim kolmeksi vuodeksi ja pänttään täyspäiväisesti kemiaa, fysiikkaa ja biologiaa? (tarvitsenko biologiaa edes, eikö noin 30% kysymyksistä ole kemiasta ja 30% fysiikasta lout 10 biologiaa ja laskemista? Tai siis, kai ne ovat ihan opittavia asioita kuitenkin? Esimerkiksi psykolgin ja opettajan koulutkset kiinnostavat myöskin kovasti, mutta uskoisin kuormittuvani niissä ympäristöissä oman taustani vuoksi. Tahtoisin vähän etäämmän auttajan roolin. Ja mikä lääkärin ammatissa tosiaan myös kiinnostaa, on hyvä palkka ja 100% varma työllistyminen. Siksi joku 3 vuotta pääsykokeisiin valmistautumiseen ei tunnu ajatuksena missään, toisin kuin vaikka 3 vuotta ammattikoulussa, josta valmistuisin esimerkiksi lähihoitajaksi ja tienaisin alle 2000e/kk. Muuten lähihoitajan työ kelpaisi, vaikka se rankkaa onkin, mutta haluan äänestää jaloillani jo palkan vuoksi.


Olen kyllästynyt työttömyyteen ja epävarmuuteen. Olen kyllästynyt olemaan alisuorittaja. Mutta mitäs mietitte? Mission impossible?

8

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnistuu se

      Olet kyllästynyt olemaan alisuorittaja. Jos se on totta, opiskelet lukion fykebin ensi kevääksi ja menet lääkikseen kevyesti. Aloita heti!

      • ewsr4dt

        Ei helvetissä pääse. Jos olisi alottanut kesä-heinäkuussa niin sitten.


    • ap.

      Kiitoksia vastauksista. Ajattelinkin lukea täysillä kevääseen ja mennä 2015 kokeeseen vähän katsomaan, miten olen edistynyt, mutta tähtäisin kuitenki vuoden 2016 kokeeseen. Kuitenkin fykebia kolmen vuoden edestä sisäistettäväksi.

      Ehkä se olisi kohdallani realistisempi tavoite. En tiedä, kuinka haastavaa minun on oppia nuita asioita, esimerkiksi kieliä minun on helppo muistaa ja oppia, mutta luonnontieteet ovat minulle vähän vieraampia vesiä.

      Ovatko kokeien tehtävät muuten sellaisia, joissa pitää osata soveltaa nuita kaikkia? Vai onko kemialle, fysiikalle ja biologialle omat osuudet? Entä mikä on matematiikan osuus loppujen lopuksi? Onko se vain se 10% niinkuin jotku puhuvat, vai onko tuo vain sellaisen puhtaan laskemisen osuus?

    • mariellav.

      Todellakin pystyt siihen! Vaikket pääsiskään ensimmäisillä hakukerroilla sisään (todennäköistä) niin älä lannistu siitäkään.Tosin varmasti jo tämän tiedostitkin :)

      Kokeissa (ainakaan tähän mennessä) ei ole ollut mitenkään erikseen osuuksia fyssalle, kemialle tai bilsalle, vaan tehtävät ovat soveltavia ja kaikkia noita tarvitaan tehtävän ratkaisemiseen. Tietysti osa tehtävistä on puhtaasti esim. fysiikkaan littyviä mutta ylipäätään kokeessa on hyvä osata kaikkia osa-alueita eikä ajatella että sisään pääsee heikoilla bike:llä ja loistavalla fyssalla. Essee-tehtäviin vaaditut vastaukset on lyhyitä mutt kannattaa niihinkin varsinkin bilsan puolesta valmistautua. Ja kuvatehtäviä voi löytyä eli tunnista sydämen/silmän eri osat. Ne kuvat on sitten joskus niiiin uskomattoman epäselviä!

      Itse en tosta matikasta osaa arvioida, koska se ei oo koskaan ollu mulle ongelma. Eli en oo kokenut mitään tehtävää vaikeaksi matemaattisten taitojen puutteen vuoksi. Ehkä parempi kummiskin ois matikasta ainakin logaritmi-säännöt opetella, niitä tarvii mm. fyssa 8-kurssilla.

      BTW, lopeta sitt kokonaan toi ajattelu "oisinpa vasta menossa lukioon", se ei hyödytä sua mitenkään. Itsekin vasta lukion jälkeen tajusin haluavani lääkikseen, kuten moni muukin löytää oman alansa myöhemmin kuin joskus 17-veenä.

      Tsemppiä urakkaan!

    • bbbv

      Itsellä TÄYSIN sama tilanne ja samat aikeet opintojen suhteen. Meinaatteko että riittää jos opiskelee itsenäisesti esim. 6h päivässä ja siihen päälle iltalukio valmennuskurssi?

      • bea92

        No sehän on yksilöllistä. Toinen oppii nopeasti ja osaa soveltaa hyvin oppimaansa.

        Itse tunnen erään 3-kymppisen, joka aloitti lokakuussa täysin nollasta ja toukokuussa sitten loisti pääsykokeessa ja pääsi ekalla sisään.

        No joo, onhan hän voinut valehdella; oikeasti aloitti lukemisen jo 2 vuotta aiemmin, mutta en usko ;)

        Se on sitten niin että jos on valmennuskurssille menossa, varsinkin sellaselle, joka alkaa joskus maaliskuussa, niin kannattaa olla opiskeltuna kaikki fykebi ennen sitä, koska valmennuskurssilla ei opeteta alkeita. Ellei siis oo menossa johonki vuoden kestävälle kurssille.. Mutt kellä on varaa sellaiseen??


    • ap.

      Jee, ollaanpa täällä kannustavia! :D

      Mariellav. - kiitos vinkeistä! ja joo, tuo on ihan totta, ei niin kannata ajatella. Ei se hyövää. Kiitos tuosta logaritmi-vinkistä myös. Näytti tosi vaikeelta, mutta pitää vaan opiskella ahkerasti.

      bbbv - aattelin omatoimisesti päntätä. Hankin kai kirjat pikkuhiljaa ellen niitä kirjastosta saa. Ei mulla oo varaa niihin eximian kursseihin ja en tiiä hyötyisinkö niistä kuitenkaan. Ehkä etin jossain vaiheessa jonku lukupiirin ja sit luen tätä ja muita foorumeita, mistä sen puuttuvan tiedon löytää. Asun Oulussa niin mulla ei oo ongelmaa mennä pääsykokeisiin ja ekalla kerralla meen tosiaan vaan katsomaan miten olen edistynyt. Tuo iltalukio vois olla hyvä ajatus, mut itääkö sinne mennä opiskelijaks vai voiko maksaa yksittäisistä kursseista. Voisin ottaa selvää. Sit seki pitää tarkistaa, miten pääsee A-kiintiöön, ku mul on kaks E:tä ja yks M, sit loput on C ja B eli ainaki yks aine pitäis korottaa, ja pitäiskö se olla sit joku fykebi...


      Lämmin kiitos kaikille keskusteluun osallistuville! :)

      • 2092014

        Oulusta en tiedä, mutta uskoisin siellä toimivan aikuislukion kuten Kuopiossa, eli aikuislukiossa voi osallistua vain haluamilleen kursseille aineopiskelijana, ja siitä yhdestä kurssista maksetaan noin pari kymppiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1883
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1446
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      15
      1394
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1365
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      9
      1356
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1337
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1270
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1197
    Aihe