HASO itä-helsinki

ehkä kiinnostunut

Olen saanut paljon tarjouksia Itä-Helsingin puolelta mm. Viikinmäki, Viikki, Kivikko, Vuosaari. Talot eivät ole olleet uusia. Mietityttää vaan onko nämä asuinalueet kovin hyviä jos porukkaa vaihtuu. Vai onko tyypillistä aso-asukkaissa että vaihdetaan asuntoa usein toiseen asoasuntoon. En ole vielä itse asunut asumisoikeusasunnossa kun katselen vielä sopivaa aluetta ja taloa. Alueena tykkäisin esim. Viikinmäestä mutta millainen paikka on asua ja millaisia asukkaita.

21

6078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kartta hakusessa

      Tarkista ensin missä on itä-helsinki. Vuosaari on.

    • wwyytt

      Kannattaa valita Vuosaari, sitten ehkä Viikki, Viikinmäki ja viimeksi Kivikko.
      Asukkaat vaihtuu siksi,että vuokrat nousevat joka vuoksi. Vuosaari on luonnonläheinen ja hyvä yhteydet metrolla keskustaan. Viikinmäki on kallioista maastoa, lähikaupat olemattomat, parkkipaikkoja vähän. Viikinmäessä on esim. paljon myymättömiä kaupungin omistusasuntoja (www.hel.fi/att). Helsingin kaupungin asumisoikeustaloihin kannattaa pyrkiä, niissä vuokrat pysyvät kohtuullisina (ainakin toistaiseksi).

    • Aina vain jonossa

      Mielenkiintoinen ilmoitus "ehkä kiinnostuneelta". Kerrot saaneesi paljon tarjouksia Hasolta. Itse saan jatkuvasti kuulla, että ihmiset eivät muuta ja sen takia heillä ei ole tarjota asuntoja. Olen monasti miettinyt miksi asumisoikeusnumerot ja tarjoukset asuntoihin eivät voi olla julkista tietoa. En haluaisi epäillä virkamiehiä, mutta koska olet jo toinen henkilö joka kertoo minulle jatkuvista asunnon tarjouksista niin "joku koira tässä täytyy olla haudattuna". Toisin sanoen, me hakijat olemme eriarvoisessa asemassa, vanhoista ja hyvistä numeroistamme huolimatta.

      • ehkä kiinnostunut

        No en tiedä mistä johtuu. Eihän niitä tietysti joka päivä/viikko/kuukausi tule mutta joskus montakin kerralla. Minulla on seitsemän vuotta sitten otettu järjestysnumero, en tiedä onko sillä mitään merkitystä. Itse vain mietin, että tuleeko noista kohteista juuri siksi, että siellä vaihtuu asukkaat normaalia useammin. Nimittäin juuri tietyt kohteet tuntuvat olevan aina tarjolla. Mietin siis kannattaako muuttaa ja ottaa lainaa sen takia, että paikka osoittauttuu jostain syystä epäkelvoksi. Sinänsä itä Helsinki on ihan kelpo paikka juurikin maisemien vuoksi.


      • ehkä kiinnostunut
        ehkä kiinnostunut kirjoitti:

        No en tiedä mistä johtuu. Eihän niitä tietysti joka päivä/viikko/kuukausi tule mutta joskus montakin kerralla. Minulla on seitsemän vuotta sitten otettu järjestysnumero, en tiedä onko sillä mitään merkitystä. Itse vain mietin, että tuleeko noista kohteista juuri siksi, että siellä vaihtuu asukkaat normaalia useammin. Nimittäin juuri tietyt kohteet tuntuvat olevan aina tarjolla. Mietin siis kannattaako muuttaa ja ottaa lainaa sen takia, että paikka osoittauttuu jostain syystä epäkelvoksi. Sinänsä itä Helsinki on ihan kelpo paikka juurikin maisemien vuoksi.

        Ai niin, lisäisin vielä, että itsekin saat tarjouksia vasta toiselle kierrokselle kun ensimmäinen kierros ei ole tuonut tulosta. Sekin jo pistää miettimään onko nämä ihan ok kohteita.


    • nannu61

      Minulla 2011 haettu nro 14 xxxx Hasoon toivon pääseväni, vanha talo olisi ihan ok minulle. Mitään mahiksia Hertsikkaan.. Kaksioon, kellään hajua? Marjaniemestä muutan, liian kallis vuokrankorotukset 30-40 /v Avain Oy:n kämppä, tietty!

      • Jätkäsaarelainen

        Herttoniemeen Hasolle vanhaan vapautuvaan asuntoon ei ole mitään mahdollisuuksia noin uudella numerolla. Ainakin pari vuotta sitten Herttoniemen vapautuvat kaksiot menivät 1990-luvulla saaduille numeroille. Kannattaa hakea uusia valmistuvia asuntoja alemmista kerroksista. Niitähän on haettavanakin kerralla paljon enemmän.


    • kuuleeko

      Minulla on 7x xxx numero, enkä ole ikinä saanut hasolta ainuttakaan tarjousta. Hason systeemi on aataminaikuinen, kun ei edes tietoa, milloin hakemus pitää uusia.

      • Olisi_ihan_kiva

        Aso-hakemukset ovat voimassa vuoden, jonka jälkeen ne pitää itse uusia. Tämä on käytössä pääsääntöisesti kaikissa aso-yhtiöissä ja se lukee näiden yhtiöiden hakuohjeiden ja -lomakkeiden yhteydessä verkkosivuilla.

        Tietenkin olisi kiva, jos järjestelmässä olisi joku automaattinen muistutusviesti, joka tulisi ennen hakuajan päättymistä sähköpostiin ja jossa kysyttäisiin, että haluatko uusia hakemuksesi, lisätä uusia kohteita hakemukseesi tai poistua kokonaan hakujonosta.

        Nyt pitää vaan itse yrittää muistaa, milloin sen hakemuksen on laittanut.


    • Vihdoinkin_Hasokas

      Olen saanut 3 hakuvuoden aikana tasan yhden tarjouksen vanhasta HASO:n aso-asunnosta Fallbackasta. Olin kiinnostunut, mutta sekin meni pienemmälle järjestysnumerolle. Oma kokemukseni on, että kun kerran pääsee HASO:on, sieltä ei kovin helposti pois vaihdeta. Korkeintaan haetaan johonkin valmistuvaan uudiskohteeseen. Se voisi olla myös syynä siihen, että yhtäkkiä jostakin vapautuu enemmän asuntoja: asukkaat muuttavat uudempaan HASO-kohteeseen.

      Olen asunut ja asun tälläkin hetkellä toisen yhtiön aso-asunnossa. Tänä keväänä sain vihdoinkin kaksi tarjousta vuonna 2018 valmistuvista HASO:n uudiskohteista, joista toiseen tartuin heti. Totesin, että suurella järjestysnumerolla tämä on ainoa mahdollisuuteni päästä kiinni kohtuuhintaiseen aso-asuntoon. Ja kun viimein muutan, aion sitten asuakin siellä seuraavat 10-20 vuotta.

      Uudiskohteisiin on ehkä helpompi päästä näiden muutaman syyn takia:

      - Koska asumisoikeusmaksu pitää maksaa pari viikkoa sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen, ei kaikilla ole varaa tai halua pistää 20 000-30 000 euroa kiinni asuntoon, johon pääse asumaan vasta 1,5-2 vuoden päästä.
      - Jos asunnon tarvitsee/haluaa nyt heti, ei voi odotella uudiskohteen valmistumista.

      Vasta rakenteilla olevaa aluetta/työmaata voi olla vaikea hahmottaa "unelmakohteeksi", varsinkin jos alue ja sen palvelut (esim. julkinen liikenne) eivät ole ennestään tuttuja. Koska olen itse joutunut kokemaan Helsingin ylihinnnoitellun asuntotodellisuuden, en ole niin nirso alueen suhteen. Nyt tiedän muuttavani uuteen, kohtuuhintaiseen asuntoon, josta on hyvät liikenneyhteydet moneen suuntaan ja palvelut lähellä.

    • näinonasia

      Totuutta et ikinä näissä asioissa tule kuulemaan. Asoista annetaan hyvin siloiteltu kuva. Nämä ihmiset eivät edes tiedä mitä on laadukas asuminen. Ovat onnellisia, kun ovat päässeet pois kaupungin vuokra-asunnoista. Jos olisin sinä, olisin hyvin epäluuloinen!

      • HasoOnParas

        Tuo on oma "totuutesi". Itse asuin kymmenen vuotta Asokodeilla ja nyt kolmatta vuotta Hasolla. Nyt vuosi sitten valmistuneessa asunnossani on parkettilattiat, keraaminen liesi, upotettu uuni, lattialämmitys eli normaalit nykyajan mukavuudet. En voi valittaa mistään. Vastikekin on kohtuullinen.


    • heaven88

      Niin, toisen v uokralaisena. Mutta niin ihanaa on asua omassa osakkeessa! Asumismenot 180 e/kk. Naapureina normaaleja ihmisiä, joiden asumishistoria 30 vuotta. Pitävät raput siistinä ja noudattavat järjestyssääntöjä. Kyllä se on vähän toista kuin Hasot ja Asot.

    • Antinou

      Kyllä omistaminen aiheuttaa aina myös huolta esim. remontit, asunnon arvo yms. En ymmärrä tuollaista vastakkainasettelua, luovun omistusasunnosta ilo mielin, jos Jätkäsaaresta saan Hason asunnon, kun vapailta markkinoilta sieltä sais n.30 neliötä. Käytän rahani elämiseen,matkailuun yms, kun lapsiakaan/perillisiä ei ole.

      • Anonyymi

        Ikinä en ole nähnyt kenenkään lähtevän Savoa edemmäs matkalle, heh.


    • Anonyymi

      Viikinmäki ei ole itähelsingissä vaan kuuluu koillishelsingin puolelle 😁

      • Anonyymi

        Viikinmäessä taitaa olla myös Hason taloja. Kannattaa seurata Hason vapaita asuntoja. Sieltä voi löytyä myös mahdollisesti Hason vanhoja asuntoja Viikinmäestä.
        Tuntuu, ettei uusilla numeroilla taida päästä oikein mihinkään Hason asuntoon. Kaikki näyttää menevän pienille numeroille. Tsemppiä kuitenkin Hason asuntojen hakuun!😊


    • Anonyymi

      Ääni Viikinmäelle! Kivaa seutua!

    • Anonyymi

      Riippuu siitä, mitä hakee. Itse eläkeläisenä tyytyväinen myllypuroon , jossa hyvät palvelut ja eläkeläiselle sopivaa toimintaa.

    • Anonyymi

      Miten suuria Haso:n vuosittaiset vuokrankorotukset ovat? Jos haluaisi säästää rahaa omistusasuntoa varten, ei ole järkeä tuhlata rahaa kohtuuttomiin vuokriin. Jos vaikka Haso:n aloitusvuokrat ovatkin kohtuullisella tasolla, ovatko vuokrankorotukset indeksitasoa, vaiko sitä reilusti suurempia? Omalla kohdalla kyllä ratkaiseva tekijä, kannattaako siirtyä Hekalta Hasolle, vaiko ei…😅

    • Anonyymi

      Haso sanoi kun kysyttiin että vastikkeet nousevat 5 prosenttia vähintään mutta eivät osanneet sanoa onko se kolmessa vuodessa vai joka vuosi. Tämä oli asiakaspalvelussa isojen korotuksien jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe