No nukutaankos siellä jo?

Olen aina kuullut että unen tarve vähenee ikääntyessä. Minä luulen että se ei ehkä pidä paikkaansa ainakaan kaikille. Itse nukun aivan yhtä paljon kuin työikäisenä paitsi että jaan ninen tuntini yön ja päiväunien kesken, mutta yhteensä ihan yhtä monta tuntia.
Luin Stephen Kingin kirjan "Insomnia" ja minua alkoiihan oikeesti pelottaa jos mullekin käy niin että herään aina vain aikaisemmin aamulla ja lopuksi vaivun johonkin kaameeseen limboon , jossa en enää tiedä nukunko vai olenko valveilla.
Mamma otti ns. "nukahtamislääkkeitä" ja siskoni sanoo että unilääkkeiden ja nukahtamislääkkeiden syöttäminen vanhuksille on hyvin tavallista. Annetaanko laitoksissa kaikille nappi illalla etteivät sitten hortoile unettomina pitkin käytäviä ja häiritse vähäistä henkilökuntaa?
Itse olen onnekseni hyväuninen ja en ole koskaan tarvinnut unilääkkeitä. En vielä ainakaan.

40

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nukutaan... duunissa pitäisi olla 50 minuutin päästä, mutta rakas ihana, pehmeä tyynyni on vain mielessäin..

      Ajoittain on ollut unettomuutta, taitaa olla stressin liitännäinen. Tyhmät asiat junnaa päässä, ei saa itsestään irti liikkua ja syödä terveellisesti, kroppa käy ylikierroksilla öisin. Ne jaksot ovat yleensä menneet ohi kun jaksan vaan silti nousta samoihin rutiineihin päivä toisensa jälkeen, ilman mitään päikkäreitä. On ollut pakkokin, kun on nuo ipanat.

      Joskus pahimpaan aikaan turvauduin nukahtamispillereihin. En säännöllisesti kuitenkaan. Vaikka ovat kevyemmät kuin unilääkkeet, ne sisältää silti samoja ainesosia, ja mua pelottaa enemmän kaikenlainen riippuvuus kuin unettomuus.

      Suvussa oli joskus täti joka otti unilääkkeitä. Hän joutui ottamaan aina vaan isomman annoksen, ja lopulta niin ison, että tarvi heräämislääkkeet jotta ei olisi ollut tokkurassa koko päivän. Silti se rajoitti hänen elämänsä, ei pystynyt aamupäivisin tulemaan mihinkään, ei saanut itseään liikkeelle.

      Nykyisin suositellaan paljon melatoniinia. Mutta aika monta pilleriä saa popsia jos kaupan hyllyltä valitsee jonkun. Lääkäri suosittelee 4 mg jopa teineille.

      • demeter1

        Minä käytän melatoniinia, toivottavasti vain tilapäisesti. Olen tällä hetkellä puolisoni omaishoitaja ja yöherääminen kuuluu siihen toimenkuvaan.
        Kun herään yöllä, minun on vaikea saada unta uudelleen ja kun kahdesta pahasta täytyy valita, valitsen melatoniinin.

        Ymmärtääkseni laitoksissa vanhuksia lääkitään joko rauhoittavilla- tai nukahtamislääkkeillä, jotkut pyytävät niitä itsekin unta saadakseen. Sirkka-Liisa Kivelä on kovasti kampanjoinut sen puolesta, että näistä lääkkeistä luovuttaisiin ja kai käytäntö on pitkälle laitoskohtaista.

        Edesmennyt serkkuni käytti nukahtamislääkkeitä vuosikymmenet, eikä koskaan valittanut sivuvaikutuksista.

        Oho. Noin vahvaa melatoniinia? Ja nuorille ? (hmp.f).
        Omani on vain 1 mg ja puolikas riittää vaivuttamaan uneen...


      • Lääkärit taitavat olla tuosta melatoniin käyttämisestä erimielisiä. Jotkus sanovat että voi käyttää jopa nuorten vuorokausirytmin siirtämiseen kun pelaavat öisin ja nukkuvat päivisin. Toiset taas ei suosittele, koska ko valmisteen äytöstä on vasta niin vähän tutkimustietoa. Lisäksi yhteisvaikutuksesta muiden lääkkeiden kanssa ei ole vielä varmaa tietoa (esim Marevan). Luin jostain että untutkija sanoi et melatoniinista ei ole muta hyötyä kuin että nukahtaminen nopeutuu 3-4 min. Mene ja tiesä sitten, liekö lääkkeellä psykologista vaikutusta? Auttaako se oikeasti nukkumis/nukahtamisvaikeuksissa?


      • demeter1
        mrshedgehog kirjoitti:

        Lääkärit taitavat olla tuosta melatoniin käyttämisestä erimielisiä. Jotkus sanovat että voi käyttää jopa nuorten vuorokausirytmin siirtämiseen kun pelaavat öisin ja nukkuvat päivisin. Toiset taas ei suosittele, koska ko valmisteen äytöstä on vasta niin vähän tutkimustietoa. Lisäksi yhteisvaikutuksesta muiden lääkkeiden kanssa ei ole vielä varmaa tietoa (esim Marevan). Luin jostain että untutkija sanoi et melatoniinista ei ole muta hyötyä kuin että nukahtaminen nopeutuu 3-4 min. Mene ja tiesä sitten, liekö lääkkeellä psykologista vaikutusta? Auttaako se oikeasti nukkumis/nukahtamisvaikeuksissa?

        Varovainen minäkin olen melatoniinin kanssa, siilirouva, ja vähän ihmettelen sen helppoa saatavuutta ja suosiotakin, tutkimustietoa ei juuri ole ollut ainakaan kaiken kansan saatavilla.


      • demeter1 kirjoitti:

        Varovainen minäkin olen melatoniinin kanssa, siilirouva, ja vähän ihmettelen sen helppoa saatavuutta ja suosiotakin, tutkimustietoa ei juuri ole ollut ainakaan kaiken kansan saatavilla.

        Aivan, sama minäkin ihmettelen et miten sitä saa noin helposti jos vaikutuksista ainakaan pitkä-aikaiskäytössä ei ole vahvaa näyttöä. Tämä artikkeli sattui silmiini joksus tässä kun kävi ilmi että tuttavapiirissäkin moni ol tota valmistetta ainakin kokeillut.

        http://yle.fi/uutiset/kenelle_unihormoni_melatoniini_sopii_ja_kenelle_ei/6919291


      • demeter1 kirjoitti:

        Minä käytän melatoniinia, toivottavasti vain tilapäisesti. Olen tällä hetkellä puolisoni omaishoitaja ja yöherääminen kuuluu siihen toimenkuvaan.
        Kun herään yöllä, minun on vaikea saada unta uudelleen ja kun kahdesta pahasta täytyy valita, valitsen melatoniinin.

        Ymmärtääkseni laitoksissa vanhuksia lääkitään joko rauhoittavilla- tai nukahtamislääkkeillä, jotkut pyytävät niitä itsekin unta saadakseen. Sirkka-Liisa Kivelä on kovasti kampanjoinut sen puolesta, että näistä lääkkeistä luovuttaisiin ja kai käytäntö on pitkälle laitoskohtaista.

        Edesmennyt serkkuni käytti nukahtamislääkkeitä vuosikymmenet, eikä koskaan valittanut sivuvaikutuksista.

        Oho. Noin vahvaa melatoniinia? Ja nuorille ? (hmp.f).
        Omani on vain 1 mg ja puolikas riittää vaivuttamaan uneen...

        Mun tietääkseni mammalta otettiin pois joitakin lääkkeitä kun hän joutui laitoshoitoon; ainakin mielialanlääke (ei hajuakaan miksi hänelle se oli määrätty, koska mamma oli sellainen perusoptimistinen ja tasapainoinen ihminen) ja muistaakseni nukahtamislääkettä ainakin vähennettiin kun mamma oli oikeesti aika hyväuninen ilman lääkettäkin ja otti sitä vaan siltä varalta jos ei sattuisi nukuttamaan. Mammalla oli kyllä hyvä hoito ja siitä dementiakodista missä hän oli tehtiin Suomessa jopa tv-ohjelma.


      • mrshedgehog kirjoitti:

        Aivan, sama minäkin ihmettelen et miten sitä saa noin helposti jos vaikutuksista ainakaan pitkä-aikaiskäytössä ei ole vahvaa näyttöä. Tämä artikkeli sattui silmiini joksus tässä kun kävi ilmi että tuttavapiirissäkin moni ol tota valmistetta ainakin kokeillut.

        http://yle.fi/uutiset/kenelle_unihormoni_melatoniini_sopii_ja_kenelle_ei/6919291

        http://www.amazon.co.uk/Bitch-Sleeping-Comfortable-Travel-Eyemask/dp/B000VOERP4

        Tää on mulle edelleen paras "nukahtamisapu" jos joutuu ottaan pikku nokoset valoisassa paikassa ja etenkin lentokoneessa tai junassa.



      • mrshedgehog kirjoitti:

        Aivan, sama minäkin ihmettelen et miten sitä saa noin helposti jos vaikutuksista ainakaan pitkä-aikaiskäytössä ei ole vahvaa näyttöä. Tämä artikkeli sattui silmiini joksus tässä kun kävi ilmi että tuttavapiirissäkin moni ol tota valmistetta ainakin kokeillut.

        http://yle.fi/uutiset/kenelle_unihormoni_melatoniini_sopii_ja_kenelle_ei/6919291

        Kiitos sekä linkistä että varoituksesta, Mrs Hedgehog. Poitsu nappaa niitä pahimpaan unihäiriöön, hän saa muuten päänsärkyä ja migreeniä jos ei nuku. Ei noista kuitenkaan ole ollut kovin paljon apua, nukahtaa herkemmin, mutta ei se unen laatuun vaikuta.


      • demeter1 kirjoitti:

        Minä käytän melatoniinia, toivottavasti vain tilapäisesti. Olen tällä hetkellä puolisoni omaishoitaja ja yöherääminen kuuluu siihen toimenkuvaan.
        Kun herään yöllä, minun on vaikea saada unta uudelleen ja kun kahdesta pahasta täytyy valita, valitsen melatoniinin.

        Ymmärtääkseni laitoksissa vanhuksia lääkitään joko rauhoittavilla- tai nukahtamislääkkeillä, jotkut pyytävät niitä itsekin unta saadakseen. Sirkka-Liisa Kivelä on kovasti kampanjoinut sen puolesta, että näistä lääkkeistä luovuttaisiin ja kai käytäntö on pitkälle laitoskohtaista.

        Edesmennyt serkkuni käytti nukahtamislääkkeitä vuosikymmenet, eikä koskaan valittanut sivuvaikutuksista.

        Oho. Noin vahvaa melatoniinia? Ja nuorille ? (hmp.f).
        Omani on vain 1 mg ja puolikas riittää vaivuttamaan uneen...

        Demeter, olen samaa mieltä, kaikenlaisia lääkkeitä määrätään mielialaan kuin jotain onnellisuuspillereitä. Ne tulee joskus jopa pyytämättä, ja jos ei itse jaksa hakea mikä troppi on mihinkin, saatat syödä ne vahingossa. Eno taisteli kesällä syöpää vastaan, ja lääke-"pakettiin" kuului mielialalääkkeet. Ihan kysymättä, tarvitsetko niitä.

        Mun keho reagoi herkästi kaikkeen, ja nukahtamispillereistä olen kyllä seuraavan aamupäivän ihan onttopäinen. Siis normaalia enemmän ;) Vaikka otan vain neljäsosapillerin. Silti otan ne joskus katkaisemaan unettomuusjakson, koska muuten naputttelen hampaita öisin. Sillä taas on omat epämiellyttävät vaikutukset, mulla leukanivelet lonksuu jo, ja koko pää kipeytyy, niskat jne...

        Voimia sulle omaishoitajuuteen. Ei ole varmaan mikään helppo pesti.


      • demeter1
        hmp.f kirjoitti:

        Demeter, olen samaa mieltä, kaikenlaisia lääkkeitä määrätään mielialaan kuin jotain onnellisuuspillereitä. Ne tulee joskus jopa pyytämättä, ja jos ei itse jaksa hakea mikä troppi on mihinkin, saatat syödä ne vahingossa. Eno taisteli kesällä syöpää vastaan, ja lääke-"pakettiin" kuului mielialalääkkeet. Ihan kysymättä, tarvitsetko niitä.

        Mun keho reagoi herkästi kaikkeen, ja nukahtamispillereistä olen kyllä seuraavan aamupäivän ihan onttopäinen. Siis normaalia enemmän ;) Vaikka otan vain neljäsosapillerin. Silti otan ne joskus katkaisemaan unettomuusjakson, koska muuten naputttelen hampaita öisin. Sillä taas on omat epämiellyttävät vaikutukset, mulla leukanivelet lonksuu jo, ja koko pää kipeytyy, niskat jne...

        Voimia sulle omaishoitajuuteen. Ei ole varmaan mikään helppo pesti.

        Kiitos toivotuksista hmp.fi. Voimia tässä tosiaan tarvitaan, kun tekevästä ja menevästä kumppanista tulee yhtäkkiä "palvelujen tarvitsija". Ikävintä kaikki on tietenkin hänelle itselleen, "nuori" kun vielä on.
        No. Monille katolta pudonneille on käynyt paljon ikävämmin - hän selvisi oikean jalan vammalla, jonka paranemisennuste ei tosin ole kovin hyvä. Pyörätuoli on ajopelinä määrittämättömän ajan.

        Tuosta laitospotilaitten lääkityksestä olen itsekin kuullut aika hurjia tarinoita ja nyt kun itse kuuntelen niitä potilaan tai omaisen korvin niihin tulee tietysti eri painotus.

        Mielialalääkkeet näyttävät myös löytäneen tarvitsijoita, jopa nuorten keskuudessa. Rosa Meriläinen niitä viimeksi ylisti Hesarin kolumnissaan.
        Joskus miettii, että eipä ollut enää kaukana Huxleyn uudesta uljaasta maailmasta, jossa kaikille syötettiin, somaa, onnellisuuspilleriä, joka teki ihmisistä helposti hallittavia...


        Heh, tuttu juttu minullekin tuo hampaitten narskuttelu öisin. Leuat ovat aamuisin jäykät ja päätä särkee... Kun tässä nyt valittamaan pääsi..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Kiitos toivotuksista hmp.fi. Voimia tässä tosiaan tarvitaan, kun tekevästä ja menevästä kumppanista tulee yhtäkkiä "palvelujen tarvitsija". Ikävintä kaikki on tietenkin hänelle itselleen, "nuori" kun vielä on.
        No. Monille katolta pudonneille on käynyt paljon ikävämmin - hän selvisi oikean jalan vammalla, jonka paranemisennuste ei tosin ole kovin hyvä. Pyörätuoli on ajopelinä määrittämättömän ajan.

        Tuosta laitospotilaitten lääkityksestä olen itsekin kuullut aika hurjia tarinoita ja nyt kun itse kuuntelen niitä potilaan tai omaisen korvin niihin tulee tietysti eri painotus.

        Mielialalääkkeet näyttävät myös löytäneen tarvitsijoita, jopa nuorten keskuudessa. Rosa Meriläinen niitä viimeksi ylisti Hesarin kolumnissaan.
        Joskus miettii, että eipä ollut enää kaukana Huxleyn uudesta uljaasta maailmasta, jossa kaikille syötettiin, somaa, onnellisuuspilleriä, joka teki ihmisistä helposti hallittavia...


        Heh, tuttu juttu minullekin tuo hampaitten narskuttelu öisin. Leuat ovat aamuisin jäykät ja päätä särkee... Kun tässä nyt valittamaan pääsi..))

        Voi itku mikä hirvittävä epäonni! Tuollainen jos jokin käy varmaan mielen päälle, kummallekin. Mulla on vielä sellainen kuva (väärä toivon mukaan) suomalaisesta kuntoutuksesta, että ovat jääneet vähän jälkeen. Ei oteta vakavasti sitä, vaan hoidetaan ne ikään kuin vasemmalla kädellä sen jälkeen kun on päästetty kotiin. Usein pitäisi itse jaksaa vaatia parempaa palvelua, ja ottamaan selvää "kattauksesta", mistä voisi olla apua.

        Ja nyt on varmasti pahin mahdollinen aika sairastaa jotain mikä vaatii pitkää jälkihoitoa, kunnat säästää kaikkialla, ja terveydenhuolto joutuu pinnistämään osansa.


    • koittanut

      Näköjään jollekin melatooni auttaa mulle ei mitään vaikutusta.

      • huijahaijaa

        Miehelleni aikoinaan määrättiin, ei minkäänlaista vaikutusta.
        Eipä sitten kai kärsinyt sen puutteesta.
        Hyvin käynee kaupaksi, auttoi tai ei, kun ei liene haittavaikutuksiakaan.


    • Minulla on varmaan Insomnia.
      En pääse irti rakkaudestani tanssiin sora-teillä edes päivällä.
      Jos menen nukkumaan liian aikaisin, eli olen tehnyt virheen sängylläni, alan
      ajatella olevani ralli-auton kartturi.
      Jo vain, tulee uni nopeasti.
      Milli-Pilleri on jo tehty, vaan ei ole Ralli-Pilleriä.
      Ovatkohan pillerit vastustamattomia vain naisilla?

      H.

      • Jos sulla on sama vaiva kuin edesmenneellä veljelläni. Meni lääkäriin ja kinusi unilääkkeitä kun ei sitteen millään nukuttanut, meni melkein aamuun ennenkuin nukahti. Lääkäri uteli sitten elämäntavoista ja kävi ilmi että veljeni nukkuu koko päivän.....ilman mitään apua.
        Elikkä jos meet nukkumaan liian aikaisin niin ei sitä unta ruumiillista työtä karttavalle riitä kuin muutama tunti yhdellä kertaa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Jos sulla on sama vaiva kuin edesmenneellä veljelläni. Meni lääkäriin ja kinusi unilääkkeitä kun ei sitteen millään nukuttanut, meni melkein aamuun ennenkuin nukahti. Lääkäri uteli sitten elämäntavoista ja kävi ilmi että veljeni nukkuu koko päivän.....ilman mitään apua.
        Elikkä jos meet nukkumaan liian aikaisin niin ei sitä unta ruumiillista työtä karttavalle riitä kuin muutama tunti yhdellä kertaa.

        "Paloma.se.co"

        Ruoka-peräset eivät ole nukkumista sillee.
        Peräsiä voi säännöstellä ruoan määrällä helposti.
        Minun kohdallani tosin Gourmet-kokin taitoni vie helposti unelmiin.
        Minulla on, sitä-paitsi ihan töitäkin käsilleni.
        Digitoin vanhoja negoja ja valo-kuvia.
        Kyllä se hartioihin käy, siinä kun naisilla kutominenkin.(Huom! Ei väli-viivaa)
        Voi että kuin söötti minä olinkaan Ruotsin-aikoina.
        Olis pitänyt pysyä siellä, kuten sinäkin olet pysynyt.

        H.


    • Koskaan en ole uni- enkä edes nukahtamislääkkeitä ottanut.
      Joskus ei nukuta ja silloin valvon, usein tuohon on syynsä.
      Päivällä en nuku ikinä, ellen ole tosi sairas.

      • ||||

        Sinä onnellinen.


      • |||| kirjoitti:

        Sinä onnellinen.

        Tiedä tuosta onnellisuudesta, en edes haluaisi ottaa unilääkkeitä, koska saatan joutua heräämään yöllä auttamaan hoidettavaani.
        Jos hän saa ison epilepsiakohtauksen, on parempi kun itse olen tolkuissani, enkä unilääkepöpperössä.
        Onneksi ei tarvitse aamuisin lähteä töihin, päivä nyt vedetään läpi, vaikka ei olisi niin hyvin nukkunutkaan.
        Ja vielä kun päivisin liikun ja ulkoilen paljon, se varmaan auttaa unen saantiinkin.


    • Hyvää huomenta, toivottavasti uni maistoi,
      Palailen asiaan myöhemmin päivän mittaan. Olen taas nukkunut hyvin. Sanovat että hyvä omatunto on paras päänalusta. Lutukka sanoo että alkaa kuulua hienoista tuhinaa (minikuorsausta) jo ennenkuin pää osuu tyynyyn. Itse hän on myös hyväuninen.

      Minulle riittää unilääkkeeksi avanainen ikkuna, viileä huone ja untuvapeitto. Kaikkein paras oma kulta vieressä, mutta yksinkin pystyn nukkumaan.

      • "Paloma.se.co"

        Oikeastansa lutukka on lähenpänä läyskää.
        Joten ei miehistä sitä sanaa, kiitos.
        Kaunean suloisista ämmistä vain.
        Miehesi ei ehkä enää uneksi sinusta?
        Jättää enää nukkumaan.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Oikeastansa lutukka on lähenpänä läyskää.
        Joten ei miehistä sitä sanaa, kiitos.
        Kaunean suloisista ämmistä vain.
        Miehesi ei ehkä enää uneksi sinusta?
        Jättää enää nukkumaan.

        H.

        Entäs saako sano "mun muikkunen?" Uneksii varmaan, aina välillä kuuluu pientä valitusta ja huokailuja....ja kyllä hän tuntuu ihan vapaaehtoisesti viereeni tulevan. :))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Entäs saako sano "mun muikkunen?" Uneksii varmaan, aina välillä kuuluu pientä valitusta ja huokailuja....ja kyllä hän tuntuu ihan vapaaehtoisesti viereeni tulevan. :))

        "Paloma.se.co"

        Muikku on puhtaasti Suomalainen.
        Joten ei.
        Teillä on ihan oma vaihto-ehtonne.
        Kahlittu vanki valittaa aina.
        Etsien vangitsijaltaan vapautta.
        Vaan minkä naiselle voi hän?
        Keskitys-leirinsä kammottavimmalle.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Muikku on puhtaasti Suomalainen.
        Joten ei.
        Teillä on ihan oma vaihto-ehtonne.
        Kahlittu vanki valittaa aina.
        Etsien vangitsijaltaan vapautta.
        Vaan minkä naiselle voi hän?
        Keskitys-leirinsä kammottavimmalle.

        H.

        Hehe, se valittaa lähinnä vain sitä kun mä siirrän sitä vähän keskemmälle, kun tulee liian kuuma ;)
        Mun keskitysleirissä taitaa olla kivaa, väki vain lisääntyy. Lapsenikin on muuttanut pihamökkiin nyt ja viihtyy mainiosti. Käy keittämässä kahvia ja etsimässä ruokaa mun keittiössä. Hoitaa tiskit aina välillä, laittelee lounasta kun on kotona ja pesee ja huoltaa itse omat vaatteensa. Tulevat tosi hyvin toimeen Lutusen kanssa myös. Iltasin pelaa vissiin minecraftia mökissään, me saatiin netti pelaan hyvin sinne sähkävirran kautta pistokkeesta pistokkeeseen. Toimii kuin junan vessa.


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Hehe, se valittaa lähinnä vain sitä kun mä siirrän sitä vähän keskemmälle, kun tulee liian kuuma ;)
        Mun keskitysleirissä taitaa olla kivaa, väki vain lisääntyy. Lapsenikin on muuttanut pihamökkiin nyt ja viihtyy mainiosti. Käy keittämässä kahvia ja etsimässä ruokaa mun keittiössä. Hoitaa tiskit aina välillä, laittelee lounasta kun on kotona ja pesee ja huoltaa itse omat vaatteensa. Tulevat tosi hyvin toimeen Lutusen kanssa myös. Iltasin pelaa vissiin minecraftia mökissään, me saatiin netti pelaan hyvin sinne sähkävirran kautta pistokkeesta pistokkeeseen. Toimii kuin junan vessa.

        "Paloma.se.co"

        Mammalla on sitten useampikin vanki.
        Virtaa olisi, vaan ei mamma laske ulos.
        Mamma on niin rakas, hyvältä tuntuu miehen tulos.
        Minä ainakin potkisin mökistä laudoituksen pihalle.
        En surkea noin, miehenä olla voisi.

        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Mammalla on sitten useampikin vanki.
        Virtaa olisi, vaan ei mamma laske ulos.
        Mamma on niin rakas, hyvältä tuntuu miehen tulos.
        Minä ainakin potkisin mökistä laudoituksen pihalle.
        En surkea noin, miehenä olla voisi.

        H.

        Ei toi näytä kärsivältä sitten pätkääkään.
        :)


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Mammalla on sitten useampikin vanki.
        Virtaa olisi, vaan ei mamma laske ulos.
        Mamma on niin rakas, hyvältä tuntuu miehen tulos.
        Minä ainakin potkisin mökistä laudoituksen pihalle.
        En surkea noin, miehenä olla voisi.

        H.

        Ensiksikään, en kauheesti arvosta tollasta mollaamista. Siis poikani mollaamista. Tää on sellanen juttu joka me sovittiin yhdessä, tai siis Lutunen ehdotti seitä hänelle kun hän kertoi haluavansa lukea opintonsa päätökseen. Hänen asuntonsa ja tavaransa ovat tallessa: hän osaa ja pystyy pitämään itsestään huolta ja on tehnyt sitä kahdenkymmenen vuoden ajan. Hän on tehnyt suuren uhrauksen kun on tullut asumaan mamman naapuriin ja me arvostamme sitä.

        Synkkien havumetsien kulttuuriin kuuluu kait joku että perhe ei saisi auttaa ja tukea toisiaan kuntulee sellainen tilanne missä voi tehdä ratkaisevan sysäyksen perheenjäsenen eteenpäin pääsyyn. Että sarvikuonojen maassa otetaan kossua, tapellaan, kiroillaan ja erakoidutaan, mutta ei auteta toinen toisiamme koska se on häpeällistä: pyytää apua ja ottaa sitä vastaan. Minusta tuollainen asenne on vain jäänne kivikautisesta machokulttuurista.

        Mun poika on korkeakoulunsa tähtioppilas, vetäsee A plussia kaikista papereistaan. Paitsi lehtorin uraa minä näen mahdollisuuden myös kielitieteilijän uraan, kuten isänsäkin oli. Olen ylpeä lapsestani. Oleteko sinä omistasi? Ne jotka sinulle pakolla ujutettiin?


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Ensiksikään, en kauheesti arvosta tollasta mollaamista. Siis poikani mollaamista. Tää on sellanen juttu joka me sovittiin yhdessä, tai siis Lutunen ehdotti seitä hänelle kun hän kertoi haluavansa lukea opintonsa päätökseen. Hänen asuntonsa ja tavaransa ovat tallessa: hän osaa ja pystyy pitämään itsestään huolta ja on tehnyt sitä kahdenkymmenen vuoden ajan. Hän on tehnyt suuren uhrauksen kun on tullut asumaan mamman naapuriin ja me arvostamme sitä.

        Synkkien havumetsien kulttuuriin kuuluu kait joku että perhe ei saisi auttaa ja tukea toisiaan kuntulee sellainen tilanne missä voi tehdä ratkaisevan sysäyksen perheenjäsenen eteenpäin pääsyyn. Että sarvikuonojen maassa otetaan kossua, tapellaan, kiroillaan ja erakoidutaan, mutta ei auteta toinen toisiamme koska se on häpeällistä: pyytää apua ja ottaa sitä vastaan. Minusta tuollainen asenne on vain jäänne kivikautisesta machokulttuurista.

        Mun poika on korkeakoulunsa tähtioppilas, vetäsee A plussia kaikista papereistaan. Paitsi lehtorin uraa minä näen mahdollisuuden myös kielitieteilijän uraan, kuten isänsäkin oli. Olen ylpeä lapsestani. Oleteko sinä omistasi? Ne jotka sinulle pakolla ujutettiin?

        "Paloma.se.co"

        Ei kai vaan tämä minulle ole?
        Ei kai...Ei voi olla!
        Minä kun vaan mammaa vähän kutittelin.
        Astrid Lindgrenin suloista Hanhi-emoa :)
        Ei hän nyt saa yhtään hyppiä seinille.
        Minun vuokseni.
        Paitsi... jos siipensä alle tarvittaisiin vielä yksi.

        yst.
        Peukaloinen


        H.


      • hunksz kirjoitti:

        "Paloma.se.co"

        Ei kai vaan tämä minulle ole?
        Ei kai...Ei voi olla!
        Minä kun vaan mammaa vähän kutittelin.
        Astrid Lindgrenin suloista Hanhi-emoa :)
        Ei hän nyt saa yhtään hyppiä seinille.
        Minun vuokseni.
        Paitsi... jos siipensä alle tarvittaisiin vielä yksi.

        yst.
        Peukaloinen


        H.

        Joo, sinulle se oli. Mutta anteeksipyyntösi on hyväksytty. Meillä on kaikilla oma akilleen kantapäämme ja jos sen tietää niin kaikki sujuu hyvällä tahdolla.


      • naurettavaa....
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, sinulle se oli. Mutta anteeksipyyntösi on hyväksytty. Meillä on kaikilla oma akilleen kantapäämme ja jos sen tietää niin kaikki sujuu hyvällä tahdolla.

        :))


      • Paloma.se.co kirjoitti:

        Joo, sinulle se oli. Mutta anteeksipyyntösi on hyväksytty. Meillä on kaikilla oma akilleen kantapäämme ja jos sen tietää niin kaikki sujuu hyvällä tahdolla.

        "Paloma.se.co"

        Kiitos.
        Minä olen niitä miehiä, joita kannattaa kokeilla useammankin kerran.
        Ajatuksissaankin.
        Jos olisin muuttanut aloittelevaksi kirjailijaksi piha-mökkiisi.
        Minkä-laisen kirjailijan uskoisit sinne syntyvän?
        Täysin käsittämättömän tyypin, jolla on kauniin siniset silmät?
        Puutarha-Tontun?
        Valehtelevan kala-miehen lutusen kaveriksi?

        fortf. mvh.

        H.


    • Hei kun keikuskelen

      Jep, kyllä mä aloituksesi tälläämisen aikaan vetelin jo kakkosnelosia. Tulin töistä kotiin vähän yli yhdeksän, murkinaa vetelin naamaan, kävin hammaspyykillä pikasuihkun kera ja kömmin kiiruusti sänkyyn hyvän kirjan kans.
      Viis vaille 12 sammutin lukulampun ja viiden minuutin kuluttua jo olin vetänyt aimo kasan lautoja lähelleni. :)
      Tasan seitsemän heräsin koomaunestani.

      Nukun todella sikeästi. Mitkään äänet, kovatkaan, eivät saa minua heräämään.
      Jos joku asia mieltä painaa, niin ennen nukahtamista vain päätän, että nyhämmäääää en ala tätä enää funtsimaan, nukun ja jatkan funtsimista sitten aamulla. Eli nou hätä, uni kiiruhtaa kimppuuni muutaman sisään-ulos-hengitysvedon jälkeen.

    • Huomenta@

      Olen mato nukkumaan, mutta jos minulla on aamulla aikaisin lähto otan illalla sirun nukahtamislääkettä jolloin voin mennä sänkyyn jo kymmenen maissa.

      Lääkkeet puolittuivat nyt kun minulta poistettiin estrogeenin estolääkitys, se ont vaikuttanut siten, että painoni alkaa pudota. Olen alkanut hikoilla ja siten veden juomisen tarve on lisääntynyt samoin vessareissut. Olin hyvin iloinen siitä sivuvaikutuksesta ; )

      Kun palaan Suomeen marraskuun puolessa on kiva käydä puntarilla. Uskon pääseväni ihannepainoon, ainakin alku on lupaavaa.

      Kävelemme paljon matkoillamme, joten kesän mökillä tapahtuva hyötyliikunta jatkuu, tallareilla talustamalla.

      Minulla on enää jatkuvassa käytössä kilpirauhaslääke ja Kalcipos D.

    • ei naurata

      Varmaan annetaan. Niin annettiin isällenikin, joka sitten pöpperöissään kaatui tupakan tuskissaan, mennessään tupakkahuoneeseen keskellä yötä.
      Siitä käynnistyi viiimeinen vaihde hänen Via Dolorosallaan.
      Ei ne napit estä hortoilua.

    • äijä.

      On ihan oikeassa tuo mainittu Sirkka-Liisa Kivelä, kun ei pillereitä halua ihmisille määräillä. Joku sanoi myös tuolla, jotain sensuuntaista, et hyvä omatunto on hyvä päänalus...niinhän sen, kun on mielenrauha eikä stressiä, uni tulee. Pillereistä on myös vaikea päästä eroon, voi tulla kauhu jos ei ota illalla. Iltakävely, eikä syö liikaa myöhään toimii joillakin uneen pääsemiseksi helpommin.

      • Kaikki nuo asiat mitkä mainitset edesauttavat varmasti uneen pääsyä illalla. Lisäisin vielä tuokion joogaa ja kupin yrttiteetä....tai lämmintä maitoa jossa hiven hunajaa. Ajan saatossa kokeiltuja, sukupolvilta toisille perittyä kansantietoa. Mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle, mutta ainakin fyysinen rasitus ja stressi pahentavat uneen pääsyä. Siskollani joka kärsii tosi pahasta unihäiriöstä asiaan vaikuttaa myös vaativasta ammatistaan johtuvat paineet: liikaa ajatuksia jotka pyörii päässä tekevät aivojen asettumisen alfarytmiin tosi vaikeaksi. Pohjimmiltaan se tietysti perustuu yksilöllisiin ominaisuuksiin ja hermostolliseen vahvuuteen tai haurauteen.


    • Pirre*

      Yleensä nukahdan helposti, mutta jos ei nukuta niin valvon, ja seuraavana yönä jo uni tulee helposti, tai jos ei tule niin sama uusiksi..jne., eikä pitkiä päikkäreitä.

      Mieki olen huomannut ettei nukkumaan ruvetessa, tai siis pikkasen ennen yöpuulle menoaan kannata syödä, ei ainakaan ähkyyn, tietysti nälkäisenäkään ei uni tule. Joskus olen lämmittänyt yöllä mikrossa maitoa ja sen juotuani uni on tullut helpommin, vaikkei se maitolämmitys hyvää olekaan.

      Myös liiallinen internetissä oleminen ihan ennen nukkumaan menoa häiritsee minun uneen pääsemistä, eli netti kiinni hyvissä ajoin ja rauhoittumaan :)

      • On paljon kritisoitu alkoholia, joka koetaan kielteisesti vaikuttavan ihmisen kehon toimintoihin.

        Isäni perusraitis autoilija kärsi kovasta mahasta. Hän meni lääkäriin ja tuli kotiin mukanaan neljä pulloa punaviiniä, kori kaljaa ja ginipullo. Äiti tietty oli silmät ympyrkäisenä lääkemäärästä ja laadusta.No, me nuoriso joimme nuo viinit ja kaljat myöhemmin kotibileissämme. Isä otti iltaisin lusikallisen giniä nukkumaan mennessä.

        Olen perinyt paljon isääni. Punaviinilasillinen tai pari joskus kun unikaan ei tule vaikuttaa kahdella eri tavalla. mieli rauhottuu jos päivän tapahtumat ovat olleet hektisiä ja aamulla vatsa toimii ilman hyvin.


      • korppis kirjoitti:

        On paljon kritisoitu alkoholia, joka koetaan kielteisesti vaikuttavan ihmisen kehon toimintoihin.

        Isäni perusraitis autoilija kärsi kovasta mahasta. Hän meni lääkäriin ja tuli kotiin mukanaan neljä pulloa punaviiniä, kori kaljaa ja ginipullo. Äiti tietty oli silmät ympyrkäisenä lääkemäärästä ja laadusta.No, me nuoriso joimme nuo viinit ja kaljat myöhemmin kotibileissämme. Isä otti iltaisin lusikallisen giniä nukkumaan mennessä.

        Olen perinyt paljon isääni. Punaviinilasillinen tai pari joskus kun unikaan ei tule vaikuttaa kahdella eri tavalla. mieli rauhottuu jos päivän tapahtumat ovat olleet hektisiä ja aamulla vatsa toimii ilman hyvin.

        Niin se tavanomainen "yömyssy" mitä monet eläkeläiset ja nuoremmatkin harrastavat. Minä tarjoan Lutuselle pienet konjamiinit tai whiskyt myöhään loppuillasta kun se jäisi roikkumaan nettiin tai pelaamaan pelejä tosi myöhään, mutta vain pari, kolme kertaa viikossa. Hän ei harrasta alkoholia; ei kaljaa eikä vinnaakaan ja viiniä on alkanut ottaa nyt ehkä lasin tai silleen mun seuraksi viikonloppuina ilta-aterian kanssa. Se pieni yömyssy alkaa kyllä raukasemaan ja vaikuttaa rauhoittavasti keskushermostoon. Määrän on tosin oltava hyvin pieni, tyyppi 2 cc-4 cc.


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1476
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1235
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1233
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1208
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe