Taas on talvikumit testattu

A-Automies

TM testasi taas talvirenkaat. Iltasanomien sivuilta löytyy lyhyt katsaus testistä ja tuloksista.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288739616880.html

Parhaimmilla renkailla erot eivät ole isoja mutta kokonaisuutta ja tiettyjä ominaisuuksia tarkistelemalla on helppo nähdä, että nasta on edelleen se talven ykkönen.

24

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 17+9

      Minä vaihdoin nastarenkaat kitrarenkaisiin viime talvena. Nyt on alla Nokian R2:set ja tuskin enää ostan nastarenkaita.

      Mutta jokainen saa itse valita mitkä renkaat laittaa alle. Eikös olekin kliffaa hei.

      • A-Automies

        "Mutta jokainen saa itse valita mitkä renkaat laittaa alle. Eikös olekin kliffaa hei"

        Täysin samaa mieltä. Mitäpä niihin muiden valintoihin puuttumaan.


      • 264464272
        A-Automies kirjoitti:

        "Mutta jokainen saa itse valita mitkä renkaat laittaa alle. Eikös olekin kliffaa hei"

        Täysin samaa mieltä. Mitäpä niihin muiden valintoihin puuttumaan.

        No jos vaikka lapseni leikkii ulkona ja liukastuu jäisellä tiellä ja tulee auto jonka on tehtävä äkkijarrutus niin kyllä minä haluaisin puuttua siihen valitseeko sen auton kuski 20 metrissä pysähtyvät nastat tai 27 metrissä pysähtyvät kitkat. Testien mukaan ero on noin 35% huippukitkojen ja huippunastojen jää-jarrutusmaatkoissa.

        Ajatelkaa vähän muiden turvallisuuttakin eikä vaan itseänne.


    • aina talvirenkaat

      Mulla aivan surkeat nastarenkaat, joku Dayton 700-merkkiiset. Niistä täytyy tehdä syksy/kevät renkaat eli nyppiä nastat pois ja ajella tämän syksyn sekä ensi kesänä niin pitkään kun kulutuspintaa riittää. Nastojen nyppiminen on ekoteko ja lisäksi helppoa, kun vain valmistaa hyvän työkalun siihen. Siis tavallinen pitkä ja ohut ruuvitaltta, mikä näpytellään J-muotoon. Hanska käteen ja taltalla koukitaan vaan nastat veks. Jos haluaa oikein hifistellä, niin voi keskelle taltan terää tehdä vielä hahlon tai pienen uran, niin työ tehostuu. Vähän kuluneet talvirenkaat ovat loistavat sadekelin renkaat ja toimivat reilustikin kuluneina vielä hyvin kesäajan.
      Rengasliikkeiden kätyreiden ja Esson baarin besserwissereiden on turha tähän mitään lisätä, sillä olen ollut liikkeellä useiden kuluneiden talvirengassettien kokomuksella ja aina ovat toimineet hyvin koko kesän.
      Minä olenkin liikkeellä ihan suomalaisilla maanteillä enkä vedellä kastelluilla ympyräradoilla niinkuin moottorilehtien merkonomipellet.

      • No joo...

        Eikö tommonen oo vähän vaivalloista? Helpompi vaihtoehto olis kattella netistä vaikka käytetyt kitkat ja ajella niillä kesät-talvet. Voi jopa löytyä sopivilla vanteilla olevat.


      • Partneri
        No joo... kirjoitti:

        Eikö tommonen oo vähän vaivalloista? Helpompi vaihtoehto olis kattella netistä vaikka käytetyt kitkat ja ajella niillä kesät-talvet. Voi jopa löytyä sopivilla vanteilla olevat.

        Kitkoilla ei kannata ajaa kesällä, koska niitä ei ole suunniteltu kesäajoon vaikka niillä kyllä pärjää. Suurin syy on kuitenkin se, että ne kuluvat. Turha kuluttaa tärkeitä talviominaisuuksia kesällä.

        Itse olen aina ostanut kitkat autolehtien kolmen parhaan joukosta ja aina on valinta ollut hyvä. Continental, Nokian tai Goodyear ovat kaikki hyviä. Goodyear pärjäsi nyt hyvin TM:ssä, mutta odottelen vielä AutoBildin testiä.


      • Aikaa on
        No joo... kirjoitti:

        Eikö tommonen oo vähän vaivalloista? Helpompi vaihtoehto olis kattella netistä vaikka käytetyt kitkat ja ajella niillä kesät-talvet. Voi jopa löytyä sopivilla vanteilla olevat.

        MUlla on jo ne renkaat, joten miksi ostaa vielä toisia. Voihan nastattomilla talvirenkailla ajaa kesät ja talvet---- ei ole mitään ongelma Nastojen poistaminen on aivan helppoa kuluneista renkaista. Uusista homma saattaa olla työlästä.


      • No joo...
        Aikaa on kirjoitti:

        MUlla on jo ne renkaat, joten miksi ostaa vielä toisia. Voihan nastattomilla talvirenkailla ajaa kesät ja talvet---- ei ole mitään ongelma Nastojen poistaminen on aivan helppoa kuluneista renkaista. Uusista homma saattaa olla työlästä.

        Taisit mainita jotain välikausirenkaista. Eikös se tarkoita silloin, että myös renkaiden vaihdot tuplaantuu - aikamoinen vaiva pienen säästön takia. Se on eri juttu jos ajat niillä ympäri vuoden.


    • Nastoo

      Eikä testiä tarvii lukea, nokialaiset voittaa aina nää testit. Odotellaan ruotsalaisten testiä niin on luotettavammat tulokset.

      • voih näitä dorkia

        Kitkoissa Nokia oli toinen ja nastoissa jaettu ykkönen.
        Vai ruotsista saadaan se "oikea" tulos, taitaa nuo painotukset olla vaan pikkuisen toiset ja tuosta TM:n testistä voit laskea itse omat tulokset omilla painotuksilla jos osaat laskea, tätähän TM aina painottaa, että jokaisen on mahdollista katsoa itselle tärkeät ominaisuudet ja tehdä valintansa sen mukaan.
        Suomalaisessa testissä painotetaan enemmän varsinaisia talviominaisuuksia ja vaikeita kelejä, sitä vartenhan pitoa halutaan renkaisiin.


      • osssss
        voih näitä dorkia kirjoitti:

        Kitkoissa Nokia oli toinen ja nastoissa jaettu ykkönen.
        Vai ruotsista saadaan se "oikea" tulos, taitaa nuo painotukset olla vaan pikkuisen toiset ja tuosta TM:n testistä voit laskea itse omat tulokset omilla painotuksilla jos osaat laskea, tätähän TM aina painottaa, että jokaisen on mahdollista katsoa itselle tärkeät ominaisuudet ja tehdä valintansa sen mukaan.
        Suomalaisessa testissä painotetaan enemmän varsinaisia talviominaisuuksia ja vaikeita kelejä, sitä vartenhan pitoa halutaan renkaisiin.

        Hankook myös hyvä ja käytännössä kun teet kaupat niin puolta halvempi..
        Oliko jää ja lumi osuus hyvä hankookilla? Muuta ei Lappiin tarvi..


      • ihrakuoriainej
        osssss kirjoitti:

        Hankook myös hyvä ja käytännössä kun teet kaupat niin puolta halvempi..
        Oliko jää ja lumi osuus hyvä hankookilla? Muuta ei Lappiin tarvi..

        Siis ensin kerrot, että Hankook on hyvä ja sitten kysyt onko Hankook hyvä?


      • osssss
        ihrakuoriainej kirjoitti:

        Siis ensin kerrot, että Hankook on hyvä ja sitten kysyt onko Hankook hyvä?

        Siis testin tulos mitä en oo lukenu.
        Lapissa painottuu lumi ja jää...


      • ossss on mahtava
        osssss kirjoitti:

        Siis testin tulos mitä en oo lukenu.
        Lapissa painottuu lumi ja jää...

        Etelässähän ei lunta tai jäätä ole koko talvena?
        Surkeita tuloksia hankookit sai ja sen hintaero ei ole kutenkaan sellainen, että kannattaisi oikeasti harkita.


      • osssss
        ossss on mahtava kirjoitti:

        Etelässähän ei lunta tai jäätä ole koko talvena?
        Surkeita tuloksia hankookit sai ja sen hintaero ei ole kutenkaan sellainen, että kannattaisi oikeasti harkita.

        Nii jään takia eteläänki nastat joo...


      • 17+3
        osssss kirjoitti:

        Nii jään takia eteläänki nastat joo...

        Nokian Hakkapeliitta 8 on TM:n testin kaikista meluisin rengas. Yhteenvedossa asiasta ei mainita mitään. Kolmanneksi sijoittunut Pirelli on yhtä meluisa, se on mainittu miinuksena. Kyllä nykyiset kitkat vetävät jo pitemmän korren.


      • 69+96
        17+3 kirjoitti:

        Nokian Hakkapeliitta 8 on TM:n testin kaikista meluisin rengas. Yhteenvedossa asiasta ei mainita mitään. Kolmanneksi sijoittunut Pirelli on yhtä meluisa, se on mainittu miinuksena. Kyllä nykyiset kitkat vetävät jo pitemmän korren.

        Kitkat menee kesärenkaina, talvikeleille ei mitään asiaa.
        Eihän suomessa talvea enää olekaan, sen aikaa kitkapelit voi seisoakin.


      • 96-69
        69+96 kirjoitti:

        Kitkat menee kesärenkaina, talvikeleille ei mitään asiaa.
        Eihän suomessa talvea enää olekaan, sen aikaa kitkapelit voi seisoakin.

        Hurraa asiantuntija on puhunut. Viimeiset 4 talvea kitkoilla joista 3 talvea ovat olleet oikeita talvia. Ei mitään ongelmia pidon suhteen, tarviiko enempää sanoa?


      • nomorestuds
        17+3 kirjoitti:

        Nokian Hakkapeliitta 8 on TM:n testin kaikista meluisin rengas. Yhteenvedossa asiasta ei mainita mitään. Kolmanneksi sijoittunut Pirelli on yhtä meluisa, se on mainittu miinuksena. Kyllä nykyiset kitkat vetävät jo pitemmän korren.

        Märkä jäinen pinta on se missä nastarenkaiden ominaisuudet tulevat parhaiten esiin, muuten laadukas nastaton talvirengas on hyvä vaihtoehto talvirenkaaksi.


      • hui lai lee
        nomorestuds kirjoitti:

        Märkä jäinen pinta on se missä nastarenkaiden ominaisuudet tulevat parhaiten esiin, muuten laadukas nastaton talvirengas on hyvä vaihtoehto talvirenkaaksi.

        Kinukkien renkaat on jo yhtä hyviä kun eurooppalaisten halpasarjat ( II-laatu)
        Hinta vain puolet merkkirenkaiden hinnoista, joten hinta-laatusuhde on hyvä.
        Tutiseeko kohta jo nokian puntti niin, että ei kannata enää tehdä talvikumiakaan kuin singaporessa. Kesäkumit taitaa tulla jo venäjältä.


      • turvallisuus turhaa
        hui lai lee kirjoitti:

        Kinukkien renkaat on jo yhtä hyviä kun eurooppalaisten halpasarjat ( II-laatu)
        Hinta vain puolet merkkirenkaiden hinnoista, joten hinta-laatusuhde on hyvä.
        Tutiseeko kohta jo nokian puntti niin, että ei kannata enää tehdä talvikumiakaan kuin singaporessa. Kesäkumit taitaa tulla jo venäjältä.

        Hieman outo puhua hinta/laatusuhteista kun puhutaan talvirenkaista joiden tarkoitus on tehdä ajamisesta turvallista myös kaikkein pahimmissa keleissä. Sitten voidaan puhua tuosta suhteesta kun kinkien ominaisuudet ovat samaa tasoa pahoissa keleissä. Vähän kun miettisi pelastusrenkaan hinta/laatusuhdetta kun toinen pitää pinnalla ja toinen ei ihan.


    • nasta ainoa

      Vaippahoususuille. Ajotaidottomille. Pysykää luuserit soivissa nastoissa!

      Sompamies ajaa edelleen kitkoila.

      • nastat ei haittaa

        Silloin vähän se ropina, kun pyyhkäsen nastapellen ohi..


      • volovomies.
        nastat ei haittaa kirjoitti:

        Silloin vähän se ropina, kun pyyhkäsen nastapellen ohi..

        Nastamies pyyhkäisee vauhdilla teistä kitkaspedeistä ohitte. Nasta tuo varmuurajan joka on korkea, eli voi ajaa rajua nopeutta jääkelissä -kuten Helsingin alueella- ja liikennerytmi siellä onkin semmonen että kitkaspede jäis tallatuksi. Kitka ei anna mitään turvarajaa, se lipsuu missä sattuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe