Lapsenusko

sarisusannass73

Miten lapsenusko eroaa aikuisen tavasta uskoa? Onko väärin sanoa ettei lapsenuskoa arvosteta vaan pitää olla se aikuisen usko, ja miksi on näin?

77

486

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lightning Star

      Lapsenuskoa tarvitaan tai näin koen. Sellaista joka tutkii ja ihmettelee asioita ja ottaa asioita sellaisena kuin ne ovat. Lapsen usko ei tee asioista liian mutkikkaita, näin näkisin.

    • Lapsen uskoa

      Aikuisella, voidaan käyttää esim. hyötymistarkoituksessa hyväksi. Pirkon tapaus on hyvä esimerkki.

      • Lightning Star

        No, ei se mielestäni ole yhtäkuin, ei ymmärtäisi elämän tosiasioita :) Vaan se tapa miten elämää pitäisi nähdä.


      • Lightning Star kirjoitti:

        No, ei se mielestäni ole yhtäkuin, ei ymmärtäisi elämän tosiasioita :) Vaan se tapa miten elämää pitäisi nähdä.

        Pirkon tapauksessa saattoi olla lapsenuskosta kyse mutta saattoi olla toisinkin: väärästä, harhaanjohtavasta tiedotuksesta varojen suhteen, jota ihmisillä ei ollut aihetta kyseenalaistaa.

        Minustakin lapsenusko on oikeastaan hyvä asia. Ainakin se on onnellinen tila, jossa ihmisen on hyvä olla.


      • Lightning Star
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Pirkon tapauksessa saattoi olla lapsenuskosta kyse mutta saattoi olla toisinkin: väärästä, harhaanjohtavasta tiedotuksesta varojen suhteen, jota ihmisillä ei ollut aihetta kyseenalaistaa.

        Minustakin lapsenusko on oikeastaan hyvä asia. Ainakin se on onnellinen tila, jossa ihmisen on hyvä olla.

        Tärkeintä olisi elää lähimmäisen rakkautta täyttäen, ei jäädä katsomaan toisten ihmisten tekoja ja taivalta tässä maailmassa. Tämän maailman teot toki usein, voivat olla ikäviä ja pahoja, liian paljon on ihmisiä, jotka ovat rikkinäisiä ja tekevät itsekin rikkinäisyydestään käsin asioita, joita ei pitäisi tehdä.

        Yleensäkin elämäntosiasioissa on siitä kyse, että pyrkisi löytämään henkilökohtaisen Jumalasuhteen, eikä etsisi muiden ihmisten tavasta uskoa. Kaikkeen siihen, mitä muut ihmiset sanovat tai tekevät, ei tarvitse mukaan lähteä, vaikka olisikin luottamus Jumalaan kuten lapsella on.


    • Mazdels (ei kirj.)

      Lapsenusko on vilpitöntä uskoa Jumalaan ja pyhiin asioihin. Helluntailaisuudessa lapsenuskoa vaan ei arvosteta. Helluntailaisuudessa lapsenusko pyritään viemään jo hyvin varhain opetuksilla, jotka ovat painostamista ja pelottelua. Olemme saaneet lukea ja kuulla, kuinka helluntailaiset kertovat ylpeinä, että henkilö teki "omakohtaisen ratkaisun" (uskoontulo) jopa 4-vuotiaana.

      Minun lapsenuskoni kesti myös vain lyhyen ajan. Alle kouluikäisenä se oli raiskattu ja varastettu minulta helluntailaisten toimesta. Jo tuolloin koin helluntaiuskossa olevan jotakin pahasti pielessä ja helluntaiuskon mukainen uskonratkaisu jäi tekemättä.

      • Plussa sulle mazdels(ei kirj.). Mulla se lapsenusko kesti aikuisikään asti ja samoin kuin sulla niin helluntailaiset sen veivät ja tuhosivat. Sitä tapahtumaa tällä palstalla pohdin ja yritän päästä ylös vaikka se on vaikeaa. Katkeruudelle ei silti haluaisi periksi antaa.

        Yritetään löytää, kaikesta huolimatta ne hyvät asiat joita kuitenkin jäi jäljellle, kaikkea he eivät saaneet.

        Periksi ei anneta.


      • jo on jutut
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Plussa sulle mazdels(ei kirj.). Mulla se lapsenusko kesti aikuisikään asti ja samoin kuin sulla niin helluntailaiset sen veivät ja tuhosivat. Sitä tapahtumaa tällä palstalla pohdin ja yritän päästä ylös vaikka se on vaikeaa. Katkeruudelle ei silti haluaisi periksi antaa.

        Yritetään löytää, kaikesta huolimatta ne hyvät asiat joita kuitenkin jäi jäljellle, kaikkea he eivät saaneet.

        Periksi ei anneta.

        miksi helluntai veisi joltain jotain sitä mitä koko joukko on tarjoamassa, jotain rajaa sentään lookittomuudessakin saisi olla.


    • Lapsen usko on esimerkiksi sellaista, että aikuiset uskovat beduiinien tarinakirjaan ja sen taruolioihin ja väittävät sen olevan totta.

      • Lappix, mielestäni näitä lapsenuskoisia on paljon aikuisissakin, olen samaa mieltä. Siinä yksi tärkeimmistä syistä miksi tämän aloituksen tein.


      • Nimierkkii
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Lappix, mielestäni näitä lapsenuskoisia on paljon aikuisissakin, olen samaa mieltä. Siinä yksi tärkeimmistä syistä miksi tämän aloituksen tein.

        Lapsen usko pitää sisällään puhtaan omantunnon.
        Ymmärtää hyvän ja pahan eron.
        Lapsen usko pitää myös sisällään sen ettei pää ole täynnä ihmisten keksimiä valheita joiden pohjalta Jumalan pyhyys menisi jo alkuun kieroon.
        Tämä on se evankeliumi jota julistamme, Jumalassamme ei ole vääryyttä.
        Tyhmyyttä on ottaa vastaan piinahelvettiopit jne. jotka perustuvat valheeseen. Valhe ruokkii valhetta, armottomuus armottomuutta jne.
        Paavali ilmoittaa asian melko selkeästi Gal 5 14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        Etsikää Herraa ja hänen rakkauttaan.
        Ihmisiin en kannusta luottamaan.


      • sarisusannass73 kirjoitti:

        Lappix, mielestäni näitä lapsenuskoisia on paljon aikuisissakin, olen samaa mieltä. Siinä yksi tärkeimmistä syistä miksi tämän aloituksen tein.

        Kyllä vaan sarisusanna. Sitten kun näitä lapsenuskoisten uskoa vahvistetaan tietoisesti uskonnollisissa liikkeissä niin homma on valmis. Ihmisestä on tullut sokea joka uskoo mitä liipatut mielenmanipuloijat syöttävät.


      • lappix kirjoitti:

        Kyllä vaan sarisusanna. Sitten kun näitä lapsenuskoisten uskoa vahvistetaan tietoisesti uskonnollisissa liikkeissä niin homma on valmis. Ihmisestä on tullut sokea joka uskoo mitä liipatut mielenmanipuloijat syöttävät.

        Vaatii älyä huomata homma kusetukseksi. Tämän sanon sinun kunniaksi.


      • sarisusannass73 kirjoitti:

        Vaatii älyä huomata homma kusetukseksi. Tämän sanon sinun kunniaksi.

        Ensimmäinen tehtävä on tutkia mikä on israelilaisten Jahve=JHWH jumalan alkuperä. Kun ihminen sen selvittää, niin usko loppuu siihen. Ei ole olemassa mitään jumalaa vaan muinaisen beduiinikansan luuloja, kuvitelmia ja kivipatsaita.
        Uskonnot ovat pelkkää kusetusta.


      • lappix kirjoitti:

        Ensimmäinen tehtävä on tutkia mikä on israelilaisten Jahve=JHWH jumalan alkuperä. Kun ihminen sen selvittää, niin usko loppuu siihen. Ei ole olemassa mitään jumalaa vaan muinaisen beduiinikansan luuloja, kuvitelmia ja kivipatsaita.
        Uskonnot ovat pelkkää kusetusta.

        Kamelikuskien nuotiotarinoita joo, heh.


    • iahan usko

      Lapsen usko on se ihanin ja luottavaisin usko. Jospa kaikki saisivat pitää sen läpi elämän kuohujen.

    • järjellä ei voi usko

      On se niin ihmeellinen tuo usko. Onhan se kyllä lahja ja aina lahjaa ei käsitä, mutta aina siitä iloitsee. Jos aletaan tarkkaan miettimään lapsen uskoa, jo sieltä äidin kohdusta asti kuten raamatunopissa kerrotaan sen kastaja Johanneksen uskossa olleen. Hypähti äidin kohdussa kuullessaan Herransa äidin ääneen niin raamatunkertomus kertoo. Käsittämätöntä, että siellä kohdussa voi jo uskoa.
      Järjellä sitä ei voi käsittää.

    • niinkö se meni

      Saako ollenkaan kasvaaa aikuiseen uskoon?

      Meinaatteko että se oli Paavalillakin voimavara jokin mystinen lapsenusko ?

      • tutkimusperusteena

        Minä uskon, että lapsi on uskossa vain uskovaisten perheessä. En usko, että epäuskoisten perheen lapset ovat uskossa. Perustan tämän siihen englantilaiseen tutkimukseen, jossa kerrotaan uskovaisilla olevan sellaisen geeeniperimän, joka "altistaa" uskolle.


      • näin se menee
        tutkimusperusteena kirjoitti:

        Minä uskon, että lapsi on uskossa vain uskovaisten perheessä. En usko, että epäuskoisten perheen lapset ovat uskossa. Perustan tämän siihen englantilaiseen tutkimukseen, jossa kerrotaan uskovaisilla olevan sellaisen geeeniperimän, joka "altistaa" uskolle.

        Uskossa on jokainen joka on halunnut tulla uskoon evankeliumin kuulemisen kautta. niin lapsi kuin aikuinenkin.

        siinä ei ole geeniperimillä minkäänlaista osuutta.

        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        miten tuosta käy ilmi että joillain olisi jokin perimä joka altistaa uskoon!

        perimämme on langenneen ihmisen perimä, eli kukaan ei luonnostaan palvele Jumalaa. siihen lääke on evankeliumi, joka kuulemisen kautta avaa sydämen tajuamaan tilansa ja huutamaan apua Herralta.


      • Pojan uskossa
        näin se menee kirjoitti:

        Uskossa on jokainen joka on halunnut tulla uskoon evankeliumin kuulemisen kautta. niin lapsi kuin aikuinenkin.

        siinä ei ole geeniperimillä minkäänlaista osuutta.

        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        miten tuosta käy ilmi että joillain olisi jokin perimä joka altistaa uskoon!

        perimämme on langenneen ihmisen perimä, eli kukaan ei luonnostaan palvele Jumalaa. siihen lääke on evankeliumi, joka kuulemisen kautta avaa sydämen tajuamaan tilansa ja huutamaan apua Herralta.

        Mutta varhain kylvetty sana voi synnyttää uskon lapsessakin. Ei kaikkien tarvitse käydä läpi voimakasta uskoontulokokemusta.

        Geenijutut voi jättää omaan arvoonsa. Kukaan ei pelastu isänsä uskolla, vaan Pojan uskolla.

        "koska jo lapsuudestasi saakka tunnet pyhät kirjoitukset, jotka voivat tehdä sinut viisaaksi, niin että pelastut uskon kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa."


      • tarkistin asian
        näin se menee kirjoitti:

        Uskossa on jokainen joka on halunnut tulla uskoon evankeliumin kuulemisen kautta. niin lapsi kuin aikuinenkin.

        siinä ei ole geeniperimillä minkäänlaista osuutta.

        16. Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

        miten tuosta käy ilmi että joillain olisi jokin perimä joka altistaa uskoon!

        perimämme on langenneen ihmisen perimä, eli kukaan ei luonnostaan palvele Jumalaa. siihen lääke on evankeliumi, joka kuulemisen kautta avaa sydämen tajuamaan tilansa ja huutamaan apua Herralta.

        Tarkistin Raamatusta kyseessä olevan asian. Tässä on jotakin sellaista nyt jota vastaan kukaan uskovainen ei sano mitään, vaikka ei käsitäisikään. Niin selvästi tässä kerrotaan lapsen hypähtäneen ILOSTA äitinsä kohdussa.
        Kovin vähäsen ihmiset voivat järjellä uskoa, tai eivät oikeastaan ollenkaan. Kuka järkeiljä uskoo tätäkään lapsen hypätämistä ilosta ja vielä kohdussa?
        43 Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
        44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.


      • niin saa pysyä
        tarkistin asian kirjoitti:

        Tarkistin Raamatusta kyseessä olevan asian. Tässä on jotakin sellaista nyt jota vastaan kukaan uskovainen ei sano mitään, vaikka ei käsitäisikään. Niin selvästi tässä kerrotaan lapsen hypähtäneen ILOSTA äitinsä kohdussa.
        Kovin vähäsen ihmiset voivat järjellä uskoa, tai eivät oikeastaan ollenkaan. Kuka järkeiljä uskoo tätäkään lapsen hypätämistä ilosta ja vielä kohdussa?
        43 Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
        44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.

        minunkin vaimoni mahassa lapset hypähtiväy päivittäin eri syistä.

        eli pysytään nyt asiassa sentään, se on elisabetin kommentti, ei siitä ole opiksi saakka tarkoitettu.


      • kallis on asia
        tarkistin asian kirjoitti:

        Tarkistin Raamatusta kyseessä olevan asian. Tässä on jotakin sellaista nyt jota vastaan kukaan uskovainen ei sano mitään, vaikka ei käsitäisikään. Niin selvästi tässä kerrotaan lapsen hypähtäneen ILOSTA äitinsä kohdussa.
        Kovin vähäsen ihmiset voivat järjellä uskoa, tai eivät oikeastaan ollenkaan. Kuka järkeiljä uskoo tätäkään lapsen hypätämistä ilosta ja vielä kohdussa?
        43 Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni?
        44 Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.

        Tuo on kyllä asia, joka on hyvä asia. Raamattu puhuu enemmänkin tuosta juuresta, johon siemen tarttuu. Tuo juuri kulkee sukupolvelta toiselle. Kunhan nyt kukaan ei alkaisi kateudessaan vedättelemään ja vesittämään tätäkin kallista asiaa.


    • lapsi onnimensä vero

      Siihenkö Jumala Paavalin kutsui, lapsenuskoon ja kuten luemme aiheesta mm; ..ja tahdon näyttää hänelle kuinka paljon hänenpitää kärsiä Minun Nimeni tähden.."!

      Olisko kuitenkin ollut kyseessäihan aikuinen usko, vai miksi mahdamme lukea mm, 11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.

      eli älkää nyt taas kaikkea sekoittako.

      • aina sama laulu

        tein just 8 mottia polttopuita! aikuisen uskolla! ilman kirvestä!


    • herätkää jo

      Siksi te mazelsi ja ss olette tuollaisia ikikriitikoita kun ette koskaan ole päässeet siihen aikuiseen uskoon, vaan haikailette jotain lapsen uskoa, jota todellisuudessa ei ollut olemassa kuin kuin juuri ne lapsen koettelemattomat lapselliset utukuvat Jeesuksesta ja enkelistä ja rikkinäisestä sillasta jossa lasta varjelee enkeli ymym.

      se on ok siihen lapsen elämään, mutta ei siitä oel aikuiseen maailmaan siihen tarvitaan konkreettisemmat Jumalasuhteen uudistumiset jossa voimassa sitten emennään vaikka sinne roviolle.

      lapsen usko kuuluu lapselle ja aikuinen usko aikuiselle.

      Raamatusta luemme mm; 13. Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.

      siinä on mallia aikuisen tarpeisiin suhteessa terveeseen uskoon ja sen tuomiin koettelemuksiin.

    • Mun kokemukset helluntailaisista ovat nyt vain sellaisia, kuten mazdelsinkin ja monen muun.

      Luterilaisista mulla on vain hyviä muistoja, se on maltillisempi uskonto.

      Mulla lapsen usko oli jotain muuta kuin utukuvia enkelistä ja rikkinäisestä sillasta mutta muistan kyllä mummolta saadun taulunkin, joka oli mulle tärkeä lähinnä siksi että se oli lahja mummolta. Enkeliuskoa mulla ei ole ollut koskaan.

      Mitä väärää siinä lapsenuskossa on? Yksinkertainen luottamus Jumalaa kohtaan. Mitä väärää siinä sinusta on?

      • jo on kumma

        se ei ole tarpeeksi helluntailaista! ymmärrätkö edes? lapsi on pelkkä tuhnu, jo sen nimi sanoo jos on ymmärrystä!


      • niin mitä
        jo on kumma kirjoitti:

        se ei ole tarpeeksi helluntailaista! ymmärrätkö edes? lapsi on pelkkä tuhnu, jo sen nimi sanoo jos on ymmärrystä!

        Eli piti saada heittää harmaa peite helluntain päälle, miksi?!

        siksikö että se ei ole tarpeeksi luterilaista niinkö?

        oliko se tarpeeksi luterilaista kun kirkkonne päämies tapatti ja poltatti uskovia aikanaan ?
        oletko mahtanut lukea mitä lutteri kirjoitti juutalaisista, oliko se riittävän luterilaista tai sitä lapsenuskoa vai mitä se oli, kerro!


      • jo on kumma kirjoitti:

        se ei ole tarpeeksi helluntailaista! ymmärrätkö edes? lapsi on pelkkä tuhnu, jo sen nimi sanoo jos on ymmärrystä!

        Sä oot onneksi vähän eri linjoilla kuin suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista. En minäkään omaa lapsenuskoani palvo, muuten olisin uskossa, mutta kun en ole.

        Muistan vain kovin onnellisena ne ajat jolloin mulla oli vielä se lapsenusko. Jonka tilalle hellarit toivat omat sekopääoppinsa maailman lopusta ja kielilläpuhumisesta, jota en pitemmällä tähtäimellä voinut käsittää.

        Olen myös ihan liian kiltti ihminen uskoakseni helvettioppiin, jota pahantahtoiset hellarit viljelevät.

        Se että ihminen kärsisi vain tekojen mukaan olisi oikeudenmukaisempaa. Mutta juuri oikeudenmukaisuus on se mihin hellarit eivät kykene. Yleensä.

        Rikkinäisiä ihmisiä he ovat. Minun tuntemani hellarit pettivät ja ryyppäsivät minkä kerkesivät.

        Samanlaisia piruparkoja te olette loppujen lopuksi kuin kaikki muutkin.


      • älä nenille hypi
        niin mitä kirjoitti:

        Eli piti saada heittää harmaa peite helluntain päälle, miksi?!

        siksikö että se ei ole tarpeeksi luterilaista niinkö?

        oliko se tarpeeksi luterilaista kun kirkkonne päämies tapatti ja poltatti uskovia aikanaan ?
        oletko mahtanut lukea mitä lutteri kirjoitti juutalaisista, oliko se riittävän luterilaista tai sitä lapsenuskoa vai mitä se oli, kerro!

        olen presbyteeri. miksi heität päälleni tuollaisen *askanruskean katkeruuden seitin?

        sekö on helluntailaisuuden ydin että kaivellaan muiden syntejä? TÄH!?
        vihasi ja katkeruutesi oikein huokuu ja veri kuohahtaa herkästi


      • mikä on vialla
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Sä oot onneksi vähän eri linjoilla kuin suurin osa tähän ketjuun kirjoittaneista. En minäkään omaa lapsenuskoani palvo, muuten olisin uskossa, mutta kun en ole.

        Muistan vain kovin onnellisena ne ajat jolloin mulla oli vielä se lapsenusko. Jonka tilalle hellarit toivat omat sekopääoppinsa maailman lopusta ja kielilläpuhumisesta, jota en pitemmällä tähtäimellä voinut käsittää.

        Olen myös ihan liian kiltti ihminen uskoakseni helvettioppiin, jota pahantahtoiset hellarit viljelevät.

        Se että ihminen kärsisi vain tekojen mukaan olisi oikeudenmukaisempaa. Mutta juuri oikeudenmukaisuus on se mihin hellarit eivät kykene. Yleensä.

        Rikkinäisiä ihmisiä he ovat. Minun tuntemani hellarit pettivät ja ryyppäsivät minkä kerkesivät.

        Samanlaisia piruparkoja te olette loppujen lopuksi kuin kaikki muutkin.

        Ja taas tulee valetta ja lapsellista yleistystä !

        En ole pitkän eloni aikana nähnyt vielä ensimmäsitäkään uskovaa ryyppäämässä.

        onko se kovin vaikeaa pysytellä edes hiukan totuuden puoleisella kaistalla onko ?


      • mikä on vialla kirjoitti:

        Ja taas tulee valetta ja lapsellista yleistystä !

        En ole pitkän eloni aikana nähnyt vielä ensimmäsitäkään uskovaa ryyppäämässä.

        onko se kovin vaikeaa pysytellä edes hiukan totuuden puoleisella kaistalla onko ?

        No nyt kun tarkemmin aloin miettimään se oli on way missionissa se kännikala. Paras ystäväni, jonka kanssa vietin aikaa eniten ryyppäsi ja petti, ja hän oli helluntaiseurakunnan arvostettu jäsen. Oli ja on. Edelleen käy kapakoissa. Ja helluntaikokouksissa myös.

        Ei mulla paljon muista ole kokemusta.

        SEurakunnan pääjulistaja oli miehelleni sanonut ryyppävänsä salaa. En minä näitä keksi.


      • Pullosta käärme
        mikä on vialla kirjoitti:

        Ja taas tulee valetta ja lapsellista yleistystä !

        En ole pitkän eloni aikana nähnyt vielä ensimmäsitäkään uskovaa ryyppäämässä.

        onko se kovin vaikeaa pysytellä edes hiukan totuuden puoleisella kaistalla onko ?

        Et olekaan A-klinikalla töissä. Siellä katsos näkee jos jonkinlaista saarnajapoloista ongelmiensa kanssa. Yhtään panettelematta. Myös siitä H-seurakunnasta.


      • mikä mikä
        älä nenille hypi kirjoitti:

        olen presbyteeri. miksi heität päälleni tuollaisen *askanruskean katkeruuden seitin?

        sekö on helluntailaisuuden ydin että kaivellaan muiden syntejä? TÄH!?
        vihasi ja katkeruutesi oikein huokuu ja veri kuohahtaa herkästi

        Nyt kyllä tipuin reestä ja jalaksiltakin !`?

        pitäiskö minun tietää jotain sinun prebyteeriydestäsi, eli helluntaivanhemmuudesta vai mikä lookisuus tässä nyt makaa!


      • mikä mikä kirjoitti:

        Nyt kyllä tipuin reestä ja jalaksiltakin !`?

        pitäiskö minun tietää jotain sinun prebyteeriydestäsi, eli helluntaivanhemmuudesta vai mikä lookisuus tässä nyt makaa!

        Eli oliko mulla kunnia keskustella oikein vanhemmistoon kuuluvan kanssa. En ole kuullut ennen moista sanaa "prebyteeriys". :)


      • kuka kuka
        mikä mikä kirjoitti:

        Nyt kyllä tipuin reestä ja jalaksiltakin !`?

        pitäiskö minun tietää jotain sinun prebyteeriydestäsi, eli helluntaivanhemmuudesta vai mikä lookisuus tässä nyt makaa!

        itse huudat lutteria ja hänen syntejään.

        pysy omilla jalaksillasi ja lookisuudessasi! sama kaiku on askelten. viha ja katkeruus. lutterilaisten vika koko maailma!


      • saako kymmenen
        Pullosta käärme kirjoitti:

        Et olekaan A-klinikalla töissä. Siellä katsos näkee jos jonkinlaista saarnajapoloista ongelmiensa kanssa. Yhtään panettelematta. Myös siitä H-seurakunnasta.

        Kuinka monta tapausta saa esm yhdestä jos oikein uskoo ja yrittää ?


      • ihanko urosko
        kuka kuka kirjoitti:

        itse huudat lutteria ja hänen syntejään.

        pysy omilla jalaksillasi ja lookisuudessasi! sama kaiku on askelten. viha ja katkeruus. lutterilaisten vika koko maailma!

        mikähän teeri se nyt tähän lennähti !?

        kovijn on kiivas teeri joka tapauksessa oli mikä oli.


      • Reikä lyöty ihmiseen
        saako kymmenen kirjoitti:

        Kuinka monta tapausta saa esm yhdestä jos oikein uskoo ja yrittää ?

        Miksi yrität tehdä minusta valehtelijaa? Pastoriosastolta yksi ja jäsenistä useampia.
        Samalla tavalla ja enemmänkin luterilaisia uskovia, jotka kamppailevat viinan kanssa.
        Jos ei uskalleta olla rehellisiä, niin eivät he koskaan pääse vapautumaan, kun täytyy esittää parempaa kuin onkaan.

        Mutta et ymmärrä sitä, että kyse ei ole panettelusta, vaan otat asian itseesi.


      • hanallinen
        ihanko urosko kirjoitti:

        mikähän teeri se nyt tähän lennähti !?

        kovijn on kiivas teeri joka tapauksessa oli mikä oli.

        väärää miestä haukut.
        kiivautesi on tarttuvaa sorttia. joka ukko kun ei ala edessäsi pokkuroimaan.


      • Reikä lyöty ihmiseen kirjoitti:

        Miksi yrität tehdä minusta valehtelijaa? Pastoriosastolta yksi ja jäsenistä useampia.
        Samalla tavalla ja enemmänkin luterilaisia uskovia, jotka kamppailevat viinan kanssa.
        Jos ei uskalleta olla rehellisiä, niin eivät he koskaan pääse vapautumaan, kun täytyy esittää parempaa kuin onkaan.

        Mutta et ymmärrä sitä, että kyse ei ole panettelusta, vaan otat asian itseesi.

        Mun paras ystävä juo kapakoissa ja miehiä on joka sormelle. Mitäs sitä kiistämään. Entinen mies oli Raamattukoulun käynyt ja hän juo ja kun viinat loppuu niin polttaa lasolista myrkyn ja juo sitä-lasolia.

        Sliti hän opettaa että parhaiten saa Jeesukselle opetuslapsia elämällä itse hyvin, hyvin rikkinäinen ihminen siis.

        Tosin hän ei kuulu helluntaiseurakuntaan vaan on luterilaisen lahkon kansanlähetyksen jäsen.

        Mun kokemus on tämä. Nää on mun lähimpiä ihmisiä olleet, ja muista mulla ei ole kokemusta.

        Vain alkoholisoituneista, puolisoaan pettävistä uskovaisista.


      • Reiästä käärme sisää
        sarisusannass73 kirjoitti:

        Mun paras ystävä juo kapakoissa ja miehiä on joka sormelle. Mitäs sitä kiistämään. Entinen mies oli Raamattukoulun käynyt ja hän juo ja kun viinat loppuu niin polttaa lasolista myrkyn ja juo sitä-lasolia.

        Sliti hän opettaa että parhaiten saa Jeesukselle opetuslapsia elämällä itse hyvin, hyvin rikkinäinen ihminen siis.

        Tosin hän ei kuulu helluntaiseurakuntaan vaan on luterilaisen lahkon kansanlähetyksen jäsen.

        Mun kokemus on tämä. Nää on mun lähimpiä ihmisiä olleet, ja muista mulla ei ole kokemusta.

        Vain alkoholisoituneista, puolisoaan pettävistä uskovaisista.

        Minulla on paljon kokemuksia raittiista ja uskollisista uskovista. Se, että tuon toisenkin puolen esille rehellisesti ei tarkoita sitä, että löisin kaikki samaan nippuun.


      • Reiästä käärme sisää kirjoitti:

        Minulla on paljon kokemuksia raittiista ja uskollisista uskovista. Se, että tuon toisenkin puolen esille rehellisesti ei tarkoita sitä, että löisin kaikki samaan nippuun.

        Olisko sitten niin että sulla on käynyt hyvä tuuri, ja mulla huono? Jostain syystä tunnen luuseriksi itsenikin vaikka olen toisenlaista elämäntapaa näille alkoholisoituneille uskovaisille ystävilleni markkinoida.

        Nykyään en ole uskossa, ja asiaan vaikutti nämä toiset joille uskontie ei ollut millään tapaa parannuksen tie kuten itselle oli.

        Aloin uskomaan että vähemmälläkin yrittämisellä pelastuu, joka oli osasyy omasta uskosta luopumiseen. Mutta vain osasyy.

        Asiaan vaikutti moni muukin asia..mutta siihen en nyt mene.

        Uskoani ei arvostettu, se ei ollut palkitsevaa. Ympäristö oli mitä oli. Maailmasta pelastuneet, osaksi sinne jääneet uskovat vaikutti. Sellainen olin itsekkin mutta ilman alkoholiongelmaa.


      • Eenokki 12
        mikä on vialla kirjoitti:

        Ja taas tulee valetta ja lapsellista yleistystä !

        En ole pitkän eloni aikana nähnyt vielä ensimmäsitäkään uskovaa ryyppäämässä.

        onko se kovin vaikeaa pysytellä edes hiukan totuuden puoleisella kaistalla onko ?

        Asiasta hyvin tietoisena kerron:
        Kun ihmisellä on suuri ahdistus ja niitähän oikeasti uskoontulleilla tunnustajilla on. Hän saattaa olla kapakassa ottamassa lääkkeensä että saisi edes nukkua.Ei auta pillerit ei saa sairaslomaa? lääkäristä ei ole muuhun kuin "huumediileriksi". Ihmiset pilkkaavat että kylä raikaa ja uskovaiset pilkkaavat maailman ihmisiä kovemmalla äänellä.
        Mutta sitten pilkkaaminen loppuu kun uskonsa tunnustaja ei näy kapakassa ei vedä pers... olalle vaan säilyttää kohtuuden ja hänestä on ehkä kaunis vaimo rinnallaan Ja ihmiset ihmettelevät kauniita lapsia.Juoppoa on sanottu sellaiseksi myrkkytyräksi että jos keskustan jalkakäytävällä laskee "kivennäisaineensa" jalkakäytävä sulaa kun voi helteellä.Pilkkaajista evät ketkään voi sanoa ettei Herra ole ollut hänen kanssaan.
        Lisäksi voin mainita että on eräs saarnamies joka saarnasi ihmeteltävän hyvin kirkossa vaikka oli täysjuoppo luterilainen.
        Arjalainen huom!


      • Eenokki 12
        sarisusannass73 kirjoitti:

        No nyt kun tarkemmin aloin miettimään se oli on way missionissa se kännikala. Paras ystäväni, jonka kanssa vietin aikaa eniten ryyppäsi ja petti, ja hän oli helluntaiseurakunnan arvostettu jäsen. Oli ja on. Edelleen käy kapakoissa. Ja helluntaikokouksissa myös.

        Ei mulla paljon muista ole kokemusta.

        SEurakunnan pääjulistaja oli miehelleni sanonut ryyppävänsä salaa. En minä näitä keksi.

        SEurakunnan pääjulistaja oli miehelleni sanonut ryyppävänsä salaa. En minä näitä keksi.
        ..... En minä tuomitsisi miestä jos ottaa salaa hänellä voi olla pätevä syy ja jos hän ryyppää salaa kuitenkin rukoilee Jumalalta armonvoimaa että pääsisi tasapainoon alkoholin suhteen.
        Parempi olla raitis mutta ei raivoraitis helluntailainen fariseus.
        On niitä lutherilaisiakin raivoraittiita tuomitsevia fariseuksia.


      • Kuole käärme
        saako kymmenen kirjoitti:

        Kuinka monta tapausta saa esm yhdestä jos oikein uskoo ja yrittää ?

        Ei taida tulla vastausta, eikä varsinkaan myöntämistä erehtymisestä. Niitä on odoteltu jo vuosia.

        Surullista kuinka osa uskovista itse valitsee elää valheessa.


    • hii op

      Nonniin eiköhän tää riitä taas eli lähetäämpäs hyötyliikuntaan.

      peruna ylös makuupaikastaan nyt ensin. siihen ei tarvita edes sitä lapsenuskoa.

    • Mazdels (ei kirj.)

      Helluntailaisuudessa ei anneta arvoa lapsenuskolle, koska helluntailaisuus on ratkaisukristillisyyttä. Tämän vuoksi suuri osa helluntailaisista katsoo, että uskoon ei voi kasvaan, vaan pitää tehdä tietoinen ratkaisu. Näitä "ratkaisun tekoja" päivämäärineen, kellonaikoineen ja "Pyhän Hengen vuodatuksineen" sitten kerrotaan kokouksissa todistuspuheenvuoroissa. Useimmat helluntailaiset joiden kanssa olen jutellut, eivät pidä uskoon pikkuhiljaa kasvaneita ja helluntailiikkeen uskonratkaisua tekemättömiä henkilöitä edes uskovaisina.

      Kuten kirjoitin yllä, minun ei annettu helluntailaisten vanhempieni ja paikallisen helluntaiseurakunnan taholta uskoa Jumalaan omalla lapsenuskollani omaa aikaani lapsuudessani. Kun se riistettiin minulta henkisellä ja hengellisellä väkivallalla pois, en halunnut suin surminkaan lähteä mukaan minulle tarjottuun ainoaan vaihtoehtoon: helluntaiopin mukaisen "uskonratkaisun" tekemiseen.

      Joku yllä mainitsi eräässä kommentissaan enkelitaulut. Valitettavasti vielä tänäkin päivänä Helluntaiherätykseen kuuluu henkilöitä, jotka eivät salli edes enkelitauluja Jeesuksen kuvista puhumattakaan, koska Raamatussa on kielletty tekemästä "jumalankuvaa".

      • Minusta on tärkeää se työ mitä teet kaikkien hell.lahkon uhrien hyväksi kun kerrot miten helluntaioppi vaikuttaa lapsen mieleen.

        Minä kirjoitin niistä enkelitauluista. Mummo antoi minulle ja pikkusisarelleni ne. Onpa kumman ahdasmielistä jos niitä ei olisi lapsi saanut ihailla. Helluntaiuskon mukaan synti siis.

        On se vaan aika outoa.


    • voi näitä

      NOin sitä keksitään niitä lkuuluisia olkiukkoja ja sitten täysi rähinä niitä kohti !

      JOkainen täyspäinen tietää että mitään tuolaista enkelitauluplaaplaata ei ole olemassakaan ja syntiä vielä vähemmän.

      paitsi te jotka niitä keksitte.

      minunkin luterilainen mummoni ei koskaan päästänyt kuulemma karjaa ulso keväällä ensimäistä kertaa ellei navetan oven kynnyksen alle laitettu ensin kassara ja jokin muu taikakalu !

      pitäiskö nyt se liittää osana luterilaista oppia, pitäisikö kertokaa te taruntaitajat !!

    • navetan oven sarana

      mummo kuoli jo 50-luvulla mutta mahtava on mummon taikakalun voima !
      2014 ja vieläkään ei uskalla peelsepulit tulla meitin navettaan kun mummon kalu sen estää ! se lukee lutterin tunnustuskirjoissa !

      ei oo enkelitauluja näkynyt ja sen tietää jokainen joka vähänkään on terveellä ymmärryksellä varustettu. usko on tajuamis homma ! mikä on että ei mene perille kun kaksin käsin survon ! mikä on ?! vastatkaa ! huuto kuuluu mitään ei näy !

    • kyklooppi.

      2014 ja vieläkään ei uskalla peelsepulit tulla meitin navettaan kun mummon kalu sen estää ! se lukee lutterin tunnustuskirjoissa !

      Ei kehtaa pahis tulla navettaasi nähdessään sinut "leikkimässä" kuin todellinen u-syntynyt, lampaitten kanssa, kuin olisit joku upotettu lammasten paimen?
      Vierailetko naapureiden lammastarhoissa villoja katselemassa?
      ps. Pidähän se taikakalusi piilossa ettei hukka sitä vie.

    • Nimierkkii

      Kiitos Mazdels (ei kirj) ja Sarisusannass73 nimimerkeille.
      Kuinkahan paljon meitä loppujen lopuksi on ?
      En taida edes perustella alla olevaa jaetta..

      Room. 1:18
      Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan, niiden, jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa,

    • Juu, niin tekee ja sitten kuviteltu JHWH romuuttaa lopullisesti kaikki :

      Jes. 26:14
      Kuolleet eivät virkoa eloon, vainajat eivät nouse: niin sinä olet heille kostanut, tuhonnut heidät ja hävittänyt kaiken heidän muistonsa.

    • €--

      Onko se uskoa uskoa lapsenomaisesti ilman omaa päättelyä, ymmärrystä vaille olevat uskovat asioihin joilla ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
      Raamattuun uskotaan lapsenomaisesti ei uskalleta ajatella toisin jos epäilen en olekkaan uskovainen

    • Hoo

      Useampikin trolli asialla

    • uskottovasti

      Korkean koulutuksen järkevästi ajatteleva ihminen ei haksahda jumal uskoon kaikkeen mille ei ole järkevää selitystä todistettavasti ei jumalan olemassa oloakaan ole todistettu.
      Lapsenomaisesti uskova aikuinen ei ole aikuinen vaan lapsi

    • maalikkomainen

      Jos mulla olis lapsen usko olisin kai uskossa kun on järki päässä en usko hölynpölyyn

      • etelään menevät

        Se on muuton aika trolleilalkin !

        isoin aparvina viilettävät lämpimiin trollimaihin koivet suorana ja siivet viuhuen.

        muutama aina pysähtyy lepuuttamaan trollinsiipiään täälläkin,. parisammakkoa heittävät suihinsa ja jatkavat matkaa yksin kun eivät osaa eivät uskalla matkata.


    • "Uskottavasti"ja"maallikkomainen"aika ylpeästi puhuvat ateismin puolesta. Vedotaan järkeen ja korkeaan koulutukseen.

      Mulla mun koulutus vaikutti siihen että musta tuli ei-uskova. Luin psykologiaa ja mallioppimisesta ja opin että lapsi oppii mallin kautta myös sen uskovaisuuden, ja lapsuuden kokemukset ja aikuisten opetukset vaikuttavat siihen tuleeko lapsesta uskovainen vai ei.

      Sama se on muslimimaissa, joissa pienestä pitäen tuleville muslimeille opetetaan että se on ainoa oikea tapa uskoa.

      Mutta onko ateismi sittenkään niin"älykästä"?

      Kukaanhan ei voi tietää onko Jumalaa vai ei. On vain erilaisia uskomuksia.

      Sen enempää uskova kuin ateistikaan ei tiedä jumalan olemassa olosta.

      • Mielestäni hieman

        Mielestäni hieman väärä käsitys nyt !

        Sinä puhut nyt käänynnäisyydestä, eli uskonnallisuudesta, siis se on kyllä totta, että jos ja kun jo ns. äidin maidosta asti on opetettu joku uskonnollisuus ja siihen liittyvät toimintatavat ja riitit sun muut sakramentit, niin lapsi seuraa usein vahempiaan ja sukuaan ja siten yhteiskunnassa vallalla olevaa uskonnollisuutta !

        Mutta tuolla ei ole mitään tekemistä oikean Uskon kanssa, oikea Usko ei synny noin, vaan Raamatun Sana eli evankeliumi, siis ilosanoma avautuu ihmiselle Pyhän Hengen avaamana, ja silloin se ihminen joko hylkää tai hyväksyy, eli ottaa sen lahjan vastaan ja sen kautta hän uudestisyntyy eli tulee Uskoon eli syntyy Hengestä !

        Tähän ei siis tarvita mitään uskonnollisuutta tai käännynnäisyyttä eli niitä opittuja traditioita, sen sijaan nuo ovat usein pikemmin esteenä Uskoon tulolle !

        Tämä on minun näkemykseni, siis omien kokemusteni perusteella !

        Saat toki pitää oman näkemyksesi, halusin vain tuoda tämän omani sinulle tiettäväksi ja "mietintä myssyyn" tutkittavaksi ikäänkuin .


      • Mielestäni hieman kirjoitti:

        Mielestäni hieman väärä käsitys nyt !

        Sinä puhut nyt käänynnäisyydestä, eli uskonnallisuudesta, siis se on kyllä totta, että jos ja kun jo ns. äidin maidosta asti on opetettu joku uskonnollisuus ja siihen liittyvät toimintatavat ja riitit sun muut sakramentit, niin lapsi seuraa usein vahempiaan ja sukuaan ja siten yhteiskunnassa vallalla olevaa uskonnollisuutta !

        Mutta tuolla ei ole mitään tekemistä oikean Uskon kanssa, oikea Usko ei synny noin, vaan Raamatun Sana eli evankeliumi, siis ilosanoma avautuu ihmiselle Pyhän Hengen avaamana, ja silloin se ihminen joko hylkää tai hyväksyy, eli ottaa sen lahjan vastaan ja sen kautta hän uudestisyntyy eli tulee Uskoon eli syntyy Hengestä !

        Tähän ei siis tarvita mitään uskonnollisuutta tai käännynnäisyyttä eli niitä opittuja traditioita, sen sijaan nuo ovat usein pikemmin esteenä Uskoon tulolle !

        Tämä on minun näkemykseni, siis omien kokemusteni perusteella !

        Saat toki pitää oman näkemyksesi, halusin vain tuoda tämän omani sinulle tiettäväksi ja "mietintä myssyyn" tutkittavaksi ikäänkuin .

        Niissä rituaaleissa ja sakramenttien ym.yhteydessä lapsi kuulee kuinka Jeesus antaa syntejä anteeksi, ja että täytyy tehdä parannusta niin pelastuu.

        Uskonnollisuuden ja uskon välinen viiva on kuin veteen piirretty, sitä ei näy.

        Uskonnollisuuteen, jonka lapsi nimenomaan lapsuudessaan aikuisilta oppii, kuuluu oppi uskoontulosta.

        Se liittyy uskontoon.

        Ilman Raamattua, ilman uskonnonopetusta, hengellisiä koulun aamunavauksia, ilman sitä mummoa joka minulle uskonnollisuutta opetti en olisi kuullut että Jeesus täytyy osata ottaa vastaan ja täytyy tehdä parannus.

        Kuulin sen lapsena aikuisilta ja sen mukaan toimin.

        Jumala ei sano kenellekään mitään. Raamattukin on ihmisten kirjoittama kirja täynnä rstiriitaisuuksia, moniavioisuutta, insestiä, tuomioita, sotia ja väkivaltaa.

        Siellä lukee ihmeistäkin. Mutta niitä ihmeitä ei tapahdu raamatun ulkopuolella, oikeasti.

        Kuolleet ei herää, sairaat ei parane.

        Se murentaa minun silmissä koko kirjan arvovallan, jonka sille lapsenuskoisena soin.


    • ihmettelen vaan

      Usko on jostain lähtöisin !
      Jos ihminen ei tiedä uskosta ja hänelle aletaan kertomaan jumalasta ja taivaasta.
      Mitä todisteita on asiasta muuta kuin kertomukset missä on faktat kysyn vaan, minkälainen on ihminen joka uskoo teitä ja raamatun kertomuksia raamattu ei ole tietosanakirja.

      • Juuri tuotahan minä olen yrittänyt sanoa. Sinä osasit sen tiivistää hyvin.


    • SS73:lle

      Voi lapsikulta. Eihän sulla ole lapsen eikä aikuisen uskoa. Olet eksyksissä. Hapuilet aivan pimeässä. Kunpa Jeesus sinua vielä armahtaisi. . . ja hänellä onkin yhä paljon sääliä ja armeliaisuutta. Mutta lapsikulta, kerran tulee kuolema ja sitten on tehtävä tili Jumalalle.

      • Tällä tyylillä ei

        Tällä tyylillä ei ainakaan ketään saateta Jumalan luo !

        Siis halveksimalla ja nimittelemällä "lapsi kullaksi" !

        Tuostä tyylistä huokuu farisealainen tyyli, eli MINÄ SUURESTI pyhä, "sinä saastainen" asenne !

        Siis tämä sama sanoma on sinulle kirjoittaja "SS73:lle" :

        9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
        10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
        11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
        12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
        13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
        14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

        Menisitkö hieman nyt itseesi, jos uskova oikeasti olet ?


      • missä sei seinä olik
        Tällä tyylillä ei kirjoitti:

        Tällä tyylillä ei ainakaan ketään saateta Jumalan luo !

        Siis halveksimalla ja nimittelemällä "lapsi kullaksi" !

        Tuostä tyylistä huokuu farisealainen tyyli, eli MINÄ SUURESTI pyhä, "sinä saastainen" asenne !

        Siis tämä sama sanoma on sinulle kirjoittaja "SS73:lle" :

        9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
        10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
        11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
        12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
        13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
        14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

        Menisitkö hieman nyt itseesi, jos uskova oikeasti olet ?

        Aivan tottahan teksti oli !

        pimeässä hapuilee ss aamusta iltaan.


      • missä sei seinä olik kirjoitti:

        Aivan tottahan teksti oli !

        pimeässä hapuilee ss aamusta iltaan.

        Nimmarin tällä tyylillä ei laittoi sinulle raamatunkohdan jonka vastaan itse toimit. Sinä oelt se pimeydessä elävä ja omasta mieiestäsi hurskas ja kova ja ylpeä.

        Näin sanoo sinusta raamattusi.


    • Hän kirjoitti:"Hapuilet vielä aivan pimeässä", ja sitten siinä oli juuri itsestään kovin ylpeän ihmisen ylhäältä-alas-evankelioimista joka oli tosi PAINOSTAVAA.

      En tiedä onko asialla yksi vai monta USKOVAISTA, jotka eivät arvosta ei-uskovia yhtään, ja tämäkin yrittiää vesittää sanomani vedoten siihen etten usko.

      Eiköhän usko ole jokaisen yksityisasia? Tuokin kullittelijia omii Jumalan itselleen, kuvittelee toimivansa Jumalan puolesta mutta saa aikaan vain pahaa.

      Jos oletetaan että Jumala on totta ja Jumala on hyvä niin silloin jumala ei tuommoista.

      Yhteen aikaan, kun oli sairauksia, minä vastasin tällä palstalla jokaiseen evankeliointiyritykseen sanomalla että minä haluan kokeilla tulla uskoon. Siis jokaiseen.

      Oli aika raskasta kun se uskoontulo piti suorittaa moneen kertaan, sillä vaikka olin tehnyt uskonratkaisun minua silti kohdeltiin uskosta osattomana evankelioinnin kohteena ja minua uhattiin helvetillä jos en taas käänny.

      Juurihan olin kääntynyt.

      En ole ainoa ateistisen ajattelun omaava joka on valmis itse henk.koht.testaamaan sitä uskoon tuloa käytännössä.

      Yleensä ne kokeilut päättyvät siihen että uskoon tuloa yrittänyttä ihmistä lyödään kuin vierasta sikaa ja väitetään ettei kokelas ole aidosti pyytämässä uskoon tuloa.

      Vaikka on.

      Moni kääntyy takaisin ateistiksi sillä ettei saa todistusta Jumalasta mistään.

      Mutta esm.yksi kerta kuin annoin tuollaiselle evankelioinnilla painostavalle periksi, ja tulin palstalla ns.uskoon, suostuin siihen että mun synnit saa armahtaa, niin se kaatui siihen että kenelläkään palstan uskovista ei ollut Jumalalta tietoa siitä että ei tarvitse enää evankelioida että ratkaisu on jo tehty.

      Yhä uudestaan he evankelioivat uskon ratkaisun tehnyttä ja uhaten ikuisella kärsimyksellä.

      Näin minulle muodostui kuva jumalasta joka ei arvostanut, tahtoi vain rangaista...en pystynyt kunnioittamaan enää moista, ja lopulta ajattelin taas että sellainen jumala ei ole olemassa kuin uskovien mielikuvituksessa, ja se oli minulta ihan itsesuojeluvaiston sanelemaa.

      Kiitos r-lauseesta se oli tilanteeseen sopiva.

    • PS: Nimmari SS73:LLE.. Suosittelen lukemaan topicissa olevan aloituksen otsikolla"Saako omaa uskoa tuputtaa?"

      Voisit oppia jotakin.

    • ihmettelen vaan

      Koen itseni tavalliseksi en ateistiksi mistä olisin ateisti !

      Perhepiirissä oon aiemmin joutunut tuputuksen kohteeksi kun olen laittanut asian nauruksi olivat ymmällään ovat sittemmin jättäneet rauhaan, mutta usein ärsyynnyn kun sivusta huomaan tyrkytyksen kanssa ihmisiä kohtaan, mikseivät pidä omana tietonaan ovat ohjemoituneet sanan julistukseen kalvaa heidän mieltä mun on pakko pakko julistaa.

      Tätä tää on anopista lähtien saan seurata heidän kilvoittelua mää nauran kakkasen naurun heille, jatkoa vaan :)

    • ha ha haa

      Opettele ensin kirjoittamaan!

      naura sitten se kakkanaurusi.

      • Olet tyhmä apina

        Nimimerkkisi, ha ha haa tasoinen.


    • Pitää muistaa ettei lapsi ole aina lapsi uskoineen. Aikuistuttuaan lapsenusko karisee koska tietoisuus kasvaa ja asiat joihin hän ennen uskoi, ovatkin tyhjää.
      Näin on myös aikuisen uskon elämässä.
      Kun ihminen alkaa tutkimaan uskonsa perusteita syvemmin ja tulee enemmän tietoiseksi, hänenkin usko karisee.
      Syy on se, että ulkopuolelta tullut informaatio osoittautuu pelkiksi uskomuksiksi, joihin löytyy selvät perusteet.
      Näin on tilanne esimerkiksi JHWH=Jahve jumalan kohdalla, koska se on muinaisen kansan mielikuvitusjumala. Sellaista "taivaan jumalaa" ei ole koskaan ollutkaan.

      https://www.uef.fi/documents/12848/976542/teologia_MALLIVASTAUKSET aineistokoe kevät 2011.pdf/dbc3fdf2-2ec8-4e8c-8867-34bec09f6ac8

    • RabbuuniJeesus

      Noniin jotain aukeaa jo tässäkin ketjussa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1796
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1391
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1376
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe