Linja-autonkuljettajan koulutuksesta

saukonanu

Onko tietoa millä perusteilla valinnat nykyisin tehdään? Lähinnä kiinnostaisi tietää kokemuksia työvoimatoimiston kautta hakeutumisesta koulutukseen. Ainakin TTS kouluttaa Uudellamaalla, onko mamut etusijalla vai onko niille erikseen omat koulutuksensa, työllistyykö kaupunkiliikenteeseen helposti?

17

1632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bussikuski

      Mieti vielä kerran, haluatko oikeasti linja-autonkuljettajaksi.

      Huono palkka, jatkuvat kilpailutukset johtavat epävarmaan työpaikkaan sekä kaluston hankintaan, työhönsidonnaisuusaika pitää huolen siitä, että siviilielämää ohjataan työnantajan puolelta, epäinhimillisen pitkät ajat ilman vessataukoja. Tätävoi joku muu alalla työskentelevä jatkaa...

    • ex kuski

      Mamut on etusijalla, oiskohan kaupunkiliikennekoulutukseen otettavista 8/10 maahanmuuttajia. Syynä nuo em. työolot, maahanmuuttajat jäävät paremmin alalle.
      Joku voisi sanoa etteivät uskalla sanoa vastaan, samapa tuo.
      En myöskään suosittele alaa mutta onhan niitäkin jotka viihtyvät.

      • MIEERWERQWR

        mamut ei ole etusijalla vaan hakijoina on enemmän mamuja kuin suomalaisia. ja varmaan kouluttajat ottaa kurssille mieluummin mamun kuin suomalaisen juopon...


    • saukonanu

      Tavallaan kiinnostaisi ala siksi, että pidän asiakaspalvelutyöstä ja ajamisesta, taksia olen ajanut mutta palkoille siinä hommassa ei tänä päivänä pääse, joten ei kiinnosta enään. Muutenkin paskaa hommaa ja riskialtista, ei siinä etteikö bussikuskin homma olisi, mutta siellä on sentään kanssamatkustajia, niin rullatuksi joutumisen riski on pienempi.

      Paljonko työpäiviä on per 2 viikkoa? 10? 9? Päivät ilmeisesti 12h, mikä tuo sidonnainen palkka on? En tunne alan termejä.

      • Yks kuski vaan hsl...

        Työpäiviä sisältyy kahden viikon jaksoon 10. Työpäivien pituudet vaihtelevat 5,5 tunnista 12 tuntiin. Työaika/2vk on 80t. Sidonnaisuusajalta maksetaan yksinkertainen peruspalkka, mutta sitä ei lasketa varsinaiseen työaikaan (ainakaan vielä), eli ylityötunteja siitä ei kerry. Eipä tuota sidonnaista kuitenkaan paljoa yhteen kahden viikon jaksoon yleensä kerry. Joistain minuuteista muutamaan tuntiin.

        Työ itsessään on ihan mukavaa, kun osaa asennoitua siihen oikealla tavalla, eikä ota stressiä aikatauluista tai pahaa oloaan purkavista matkustajista. Itseäni työssä ottaa päähän lähinnä pitkät ja epäsäännölliset työvuorot ja tympeät matkustajat.

        Tulin alalle myös taksista ja siihen verrattuna bussiala tuntuu suorastaan luksukselta, ainakin ensimmäisen vuoden. On työehtosopimukset, tuntipalkka, työyhteisö jne. Ihan ok siis.

        TTS:ään vaan yhteyttä ja kurssille!


    • ggdsgg

      Mikset mieluummin rupea ajamaan junaa/sporaa/metroa? Bussimaailma on ihan perseestä.

    • saukonanu

      Koska mulla on päässä vikaa, hakeudun aina kaikkein paskimpiin duuneihin.

    • Tonneja takana

      Kyllä kuskinhomma on työ siinä missä muukin työ. Sitä työtä voi kokeilla. Pääseehän siitä aina pois.
      Työpaikka sillä alalla on aika varma koska kuskipula on akuutti aina. Kuskipula johtuu monesta asiasta. Ainakin pääkaupunkiseudulla bussikuski on sylkykuppi johon puretaan mitä erilaisemmat patoutuneet ongelmat. Kuski saa olla kuski, psykologi, järjestysmies, poliisi, ensihoitaja ja pappikin. Kaikki tuo ihan peruskoulupohjalta. Ja kravattia saa pitää töissä! Hieno homma.

      Olin 4 vuotta paikkurissa seutuliikenteessä ja monia p-maisia tilanteita oli asiakkaiden taholta. Selitellä sai palautteita monet kerrat mitättömistä asioista.

      Kuskikoulutus kestää aikansa. Samassa ajassa koulutat itsesi johonkin muuhun ammattiin.
      Niin minä tein.
      Nyt on rautaa alla, tonneja perässä ja pituutta riittää satoja metrejä. Kukaan ei soita poskeaan, homottele, uhkaile, oksentele... Niille häiriköille on omat henkilöt joihin saavat purkaa itseään. Olen heistä täysin eristetty omassa valtakunnassani.
      Päivät ovat silti pitkät, yötöitäkin mutta niisä saatava korvaus on lompakkoystävällisempi.

      • jämähtää rattiin

        Ei sieltä pois oikein tahdo päästä jos yhtään pidemmäksi aikaa jää ajamaan. Korkeinkaan johonkin muihin ajohommiin mutta ei mihinkään parempaan ja järkevämpään työhön.


    • Bussikuski 60v

      Kuskin työhön kyllä kelpaa melkein kuka vaan.
      Olin kurssilla, sitten harjoittelijana yksityisellä ja nyt vakituisena. Olen nyt meinaan 60vee ja kaksi vuotta ratissa. Veturinkuljettajakursseille en sentään olisi päässyt.
      Tosin kotona ei paljoa ehdi olemaan johtuen yöpymisistä ja pitkistä päivistä. No saahan siitä jonnoimoisen korvauksen ja eläkekin kertyy. Leivän päällä on muutakin kuin ylähuuli.
      Tämä työ on tosiaan ainoa taxin lisäksi jota tämän ikäinen kelpaa tekemään.
      Olen kiitollinen koska minuun sentään luotetaan tekemään tätä tarkkaa ja vastuullista työtä.
      En ajattele aikaisempia kivapalkkaisia ammattitöitäni. Se on mennyttä aikaa se.
      Kannattaa elää nykyhetkessä ja tyytyä siihen.

      • dss.

        102 hakijaa linja-autokurssille. 12 otettiin. Olin yksi valituista. Ei kovin moni pääse.


      • Alalle hakeutuva
        dss. kirjoitti:

        102 hakijaa linja-autokurssille. 12 otettiin. Olin yksi valituista. Ei kovin moni pääse.

        Tarkoitatko nyt Stadin aikuisopiston kurssia, vai jotain muuta? Milloin ja miten tuli infoa? Itse olin haastattelussa reilut 2vk takaperin eikä ole kuulunut mitään.


      • dss,
        Alalle hakeutuva kirjoitti:

        Tarkoitatko nyt Stadin aikuisopiston kurssia, vai jotain muuta? Milloin ja miten tuli infoa? Itse olin haastattelussa reilut 2vk takaperin eikä ole kuulunut mitään.

        Tarkoitan JAKK. Jalasjärven aikuiskoulutus Tampere. Linja-auton kuljettaja kurssin 6 kk kävin viime vuonna 2013. Muista kursseista en tiedä.


    • Masa. 23v. Tampere

      Se on tämä aika kun työpaikat ovat kiven alla. Silloin kelpaa homma kuin homma. Kyllä bussikuski nyt sentään palkkaa tienaa ja sillä tulee toimeen.
      Kunhan taas talous alkaa vetämään ja muita työpaikkoja muille aloille avautumaan, alkaa ovet paukkumaan bussifirmoissa kun porukkaa lappaa muihin töihin.
      Näin se vaan on.
      Pakolla tätä hommaa väännetään ja kestetään jonkin aikaa pottuilut sun muut. Heti homma vaihtuu kun on siihen mahkut.
      Tosiaan pelkään, että tähän pitää vuosiksi jäädä. Tätä hommaa ei missään noteerata miksikään. Alan vaihto on vaikeaa jos on liian kauan pukilla.

      Siksi sanoisin, että kantsii kouluttautua jollekin muille aloille. Jos on parikymppisestä tällä alalla niin 35-vuotiaaksi, on peli on menetetty. Jumahtaa pukille ja alan vaihto on MAHDOTON..

    • opettajalle

      Koulutukseen yhtenä osana pitäisi ehdottomasti
      kuulua, niin aikuiskoulutuksessa kuin ammattikou-
      tuksessa alan työehtosopimuksen läpikäyminen.
      Työharjoitteluun ei missään tapauksessa yrityksiin
      missä ei noudateta työehtosopimusta.

    • Sivusta seurannut

      Mites työharjotteluun 2kk jonka jälkeen seuraavat harjoittelijat eli ilmainen työvoima.
      Tätä on nähty ja paljon. Käynyt mielessä jonkunasteinen korruptio TTS:n ja muutaman työnantajan kanssa,,

    • jaahas....

      Ihmeen moni valittaa täällä ja ihmettelen, että miksi sitten olette hankkiutuneet alalle. Antakaa oikeasti kiinnostuneille tilaa, niitä meinaan löytyy. Itse olen ajellut 4 vuotta ja huomaan nauttivani hommasta enemmän ja enemmän. Lapsesta saakka olen tänne halunnut.

      Asiakkaiden kanssa ei ole vaikeuksia, enkä ole valituksia paljoa kuullut... Ne voi laskea yhden käden sormilla. Asiaan vaikuttaa oma käytös ja asenne sekä tietysti että Tampereella olen enkä pk-seudulla. Pikavuoroakin tosin ajelen välillä sinne etelään, mutta asiaakkaat ovat mukavia. Kahdessa viikossa on 6-9 työpäivää, yleensä 8. 13 tuntia on pisin työaika. Niistä tykkään, sillä vapaita satelee. En voisi kuvitella tekeväni työtä aina ma-pe.

      Joskus ajattelin vielä siirtyä veturiin mutta parin vuoden aikana se halu on haihtunut aika pieneksi. Siellä homma varmasti tylsää, yksinäisempää ja vuorot paskempia kuin ainakin meidän firmassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1252
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      19
      1245
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1166
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1164
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1143
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1141
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1134
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1127
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1119
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1110
    Aihe