sailing in mathematics

ehdotus 62

tein ehdotuksen kandin matikkatutkintovaatimusten pääaineopinnoista
ehkä se voisi olla tämä.


perusopinnot 25 op

johtatus yliopistomatikkaan 5op

lukualueet 2 op

(vähäluentomainen lukion kertauskurssi )

analyysi 1 9op

analyysi 2 9op


aineopinnot

pakolliset 35 op

lineaarialgebra- ja matriisilaskenta 1 5op

lineaarialgebra- ja matriisilaskenta 2 5op

vektorianalyysi 10 op

topologia 1 10 op

algebra 1 5op


valinnaiset

differentiaaliyhtälöt 1 5op

differentiaaliyhtälöt 2 5op

algebra 2 5op

logiikka 8 ( propositio- ja predikaattilogiikka )

joko kombinatoriikka tai verkot 4 op

jokin analyysikurssi 5op

joukko-oppia 8 op


vaikka jokin kurssi on pieni, niin siitä saa selville sen piirteitä

12

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mun mielestä parempi

      jos haluaa matikkatutkijauralle, niin sitten on parasta antaa vapaammat kädet ottaa enemmän pisteitä matikan pääaineeseen. on varmasti hyödyllisempää matikkatutkijalle laajat matikkaopinnot kuin pienemmät ne ja suuremmat sivuaineet. mitä enemmän matikkaa lukee, niin sitä enemmän matikkataitoa ja tietoa saa tutkijan uralle. se kannattaa enemmän, koska matemaatikon ura on lähes aina tutkija tai opettaja.

      jos äskeisen mukaan tehdään, niin sitten kannattaa suunnata resursseja enemmän suurempiin matikan pääaineopintoihin.

      voi olla, että pitäisi olla vallankäyttäjä, jotta saisi parhaiten optimoitua rakenteen, äskeisten takia.

      matikkatutkijalle antaisin seuraavan pääainerakenteen, niin kuin pystyn:

      perusopinnot 25 op

      johdatus yliopistomatikkaan 5 op

      (lukiomatikan kertausta )

      lukualueista asiaa 3op

      analyysi 1 9 op

      analyysi 2 8op


      pakolliset aineopinnot 80 op

      lineaarialgebra ja matriisilaskenta 1 5op

      lineaarialgebra ja matriisilaskenta 2 5op

      vektorianalyysi 10 op

      mitta ja integraali 7op

      kandi 1 6op sis seminaarin

      topologia 1 10 op

      differentiaaliyhtälöt 1 5op

      algebra 7op

      kandi 2 15 op

      kandi 2 liittyvä seminaari 2 op

      kandi 2 erikoiskurssi 8op


      valinnaiset kurssit 60 op

      joukko-oppia 10op

      algebra 2 10op

      differentiaaliyhtälöt 2 5op

      logiikka 1 10 op

      fysiikassa tarvittavaa todennäköisyyslaskentaa 5op

      analyysi 3 5op

      analyysi 4 5op

      jonkinlainen geometria kurssi sisältäen ehkä myös toisenlaista geometriaa 6 - 10 op

      topologia 2 6op

      matikassa tarvittavia kieliä voi ottaa mukaan valinnaisiin opintoihin 0-20 op



      = yht runsaasti matikkaa ja siihen mahdollisesti haluttua kieliä tai kieltä


      muut opinnot 15op

      atk-kurssi 3op

      englannin kielen kurssi 4op

      suomen kielen kurssi 3op

      lukuvuoden aluissa tehtävät hopsit 1 op aina niinä aikoina tarpeen mukaan he voivat parannella niitä
      hopseista saa enintään kandissa 3op

      uraneuvonta 2op

      matikan opettaminen on halpaa ja jos ilman esim supertietokoneita sitäkin halvempaa. enemmän matikkataito kasvaa pohtien kuin lunttaamalla vastaus niiistä.

    • wher

      jos tämän 2viestin haluaa saada jatkomietintään, niin kannattaa ehkä jalostaa sitä.

      laittaisin analyysi 3 pakollisiin opintoihin, koska perusopinnoista on otettu pois sitä aihetta

      geometriasta en tiedä, mikä sen asema pitäisi olla. fraktaaligeometria ja differentiaaligeometriaakin on olemassa ja tasogeometriaa

      kombinatoriikka kuulostaa vaikuttavalta sen tutkiman aiheen perusteella, eli ehkä sitä 4-5 op

      ehkä verkot 4-5 op valinnaisiin

      jos on paljon yhteisiä opintoja se vaatii isoja luentosaleja, siis jos luentoja halutaan. kirjan lukeminen on parempi jos siinä edes hiukan etenee.

      en muuttaisi 2-viestin esittämää yleistä rakennetta. koska valinnaisuutta kannattaa olla, se motivoi.

      matikan aiheet tukee toisiaan ja se on tietotukemista, eli se on käytännössä älykkyyden kasvua matikassa. se on eri kuin yleinen matikkaäly.

      matikan alojen tuntemuksen suuruus helpottaa myöhemmän matemaattisen tutkimuksen tekemistä, koska sitten on enemmän näkemystä; koska matikan aiheet tukee toisiaan. Toiset enemmän toiset vähemmän tukee yhtä matikan aihetta

      tämä laaja matikkakurssikokoelma olisi äskeisten sanojen perusteella vasta paras alkusoitto maisteriopinnoissa erikoistumselle, niin kuin Helsingin yliopistossa tehdään; koska saman aiheen kurssit tukee parhaiten omaa valitsemaa aihetta.

      Erikoistuminen kannattaa

    • sailingship

      saattaa olla, että säästösyistä äsken esitettyä kandia pitäisi pienentää

      jonkinkohtalaisempi uudempi ehdotukseni on

      tutkijan pakolliset opinnot

      perusopinnot 25 op

      yleisopinnot 15 op

      kandi 1 tutkielma ja seminaari 6op

      kandi 2 tutkielma ja seminaari 15 op

      erikoiskurssi 2-tutkielmaan 5op

      sivuaineopinnot / kieliopinnot / itseopiskeltavat tai vähän tuettavat matikkakurssit = 50 op

      tähän asti yht 116 op

      muut matikan aineopinnot 64 op 51 op vähän tai ei ollenkaan tuettavat matikkakurssit sisältäen kaksi tutkielmaa

      ensimmäisessä pienessä tutkielmassa laatu saattaisi olla huonompi, mutta se harjaannuttaisi ja siksi ehkä 2-tutkielma olisi parempi

      voisi olla mahdollista, että ope tekisi luentomonisteet minkä tahansa kurssin kohdalle ja luentoja ei olisi yhtään tai vain vaikeimmissa kohdin. Itse minimoin luennoilla käymistä, koska itseopiskelu on parempaa

    • 158932599

      sanoisin, että matikan kandirakenteeseen pitäisi laittaa ei-opettajalinjalle 2 linjaa:
      yleisesti missä tahansa hyödyksi oleva matikka alemmat opinnot = yleinen linja

      toiseksi: alemmat opinnot ja valinnnaiset opinnot, jotka ovat vähemmän tarpeellisia, kun he eivät tiedä urahalujaan ja katsoo koko potentiaalista työmahdollisuuksia, mutta tutkijan uralla sitäkin olennaisemmat, koska keskittyminen kannattaa.

      ja näiden kahden linjan päälle mahdollisuus laajentaa matikan opintoja, jos haluttaa

      en tiedä, kuinka suuri ero noiden kahden linjan opinnoissa pitäisi olla

      onhan jotkin oman syventymisen opinnoille parempi lukea sitä samaa kuin muita yhteisiä opintoja

      voisi antaa mahdollisuuden lukea osan maisteriopintojen kurssista kandissa tai ehkä jopa kokonaan, mutta maisteriopinnoissa se tulisi kokonaan pääaineesta riippuen, eli loput maisterivaiheessa

      ja voihan järjestää suurimmaksi osaksi itsenäisiä kursseja, jos normikurssit loppuu

      sitten voisi järjestää verkkokursseja, jos opettajat halutaan opettamaan, kun he tahtoo loppua

      • haharthjdjts

        tuli kirjoitettua väärin:

        yleinen linja on enemmän pakollisia opintoja

        enemmän tutkijan linja enemmän valinnaisuutta


    • 357935799357efkelefk

      huomasin, että kun lukee lukion matikkaa, siinä äly ei paljoa nouse ehkä, jos on todella kurinalainen, niin nousee ehkä enemmän kuin minulla.

      kuitenkin, kun luin yliopistomatikkaa, niin siinä keskityttiin matikan perusteisiin ja se kaavamaisti matikkaälyäni

      ja tai siksi, että luin itseopiskellen, en mennyt sokeasti open johdolla

      ja tai siksi, koska tuolloin ei ollut valmiita vastauksia niin paljon kuin lukion matikkakirjoissa on

      ja siksi koska lukion matikan pinnallsuuden takia tehtävien tekemisestä tulee ehkä lyhytnäköisempää ja ei yritetä paljoa

      ja siksi, koska yliopistomatikka antaa paremmat mahdollisuudet ratkaista tietyn tason tehtäviä kuin lukion matikka, koska yliopistomatikka on tiedettä, eli tieteellisyys kuuluu osaksi tehtäviä

      ja siksi, koska lukion matikka on pinnallista, kun korkeampi matikka on syvällisempää (lue vaikka korkeampi matikka on integroitunut koko matikkaan paljon enemmän, varsinkin perusteet)

      tästä johtuen, enemmän matikan ydintä mukaan lukioon

    • 9jd7i3kdl

      äskeisen viestin perusteella nykyinen lukion matikka antaa kaavatietämystä ja se ei lisää taitoa soveltaa niitä. jos on riittävästi matemaattista taitoa, siinä suhteessa pystyy soveltamaan kaavoja lukiolaiselle vaativassa tehtävässä.

      En usko, että nykyinen lukion matikkakoulutus pystyy lisäämään juuri yhtään taitoa soveltamaan kaavoja yleisesti, koska se on pinnallista. Logiikkakurssikin on hädin tuskin sovellustaitoa antavaa, koska sen tehtävät ovat yksinkertaisia ja sen teoria on yksinkertaista.

      jos haluaa lisää sovellustaitoa sinne, kannattaa varmaan opettaa tieteellistä matikkaa, lähtien sen perusteista. jos opettaa matikan perusteita oppilaalle peruskurssilla, niin oppilas kiinnittyy tukevasti matemaattiseen ajatteluun, jos hän lukee kriittisesti sitä, niin vieläkin tukevammin. toisin on laskentomaisessa pitkässä matikassa

      voisi tehdä niin ehkä, että oppilasta motivoitaisiin lukemaan vaativampaa matikkaa myöhemmällä vaikealla osuudella.

    • ljh

      matikkataitoa lisää enemmän puhdas matikka kuin sovellettu matikka, koska sovellettu matikka on empirian orja, kun puhdas matikka on itsenäinen

    • maitoöljy

      on täällä ollut paljon puhetta matikkataidon tarpeellisuudesta

      ja itse ajattelen, että mitä enemmän sitä on, sitä paremmin yliopistomatemaatikot pärjäävät matikassa. ja matikkaäly korreloi matemaatttisen uudenluomisen kanssa.

      matemaattista uudenluomista voi nostaa ehkä kertomalla matikanalkajille ja muillekin, että krittisyys matikassa auttaa muut keinot

    • tulee u

      tässä mallissa pakolliset matikkaopinnot ovat optimoitu, niin, että vain ydinkurssit niistä on jäljellä, eli nykyiset kurssit miinus tuntematon

      nykyisessä mallissa tullaan yleisosaajia yhdessä maisteriaiheessa erikoistutaan

      sivistysmatikka on tässä se matikka, joka antaa vähemmän matikkataitoa, koska siinä erikoistutaan enemmän kuin siinä; jossa maksimoidaan matikkataitoa,
      eli mennään pidemmälle ja myös
      sitä luetaan myös siksi, että tiedetään millaista se on ja myös: siinä ei erikoistuta paljoa kuin vaikka maisteriopinnoissa

      kandin opintorakenteen voi suunnitella joustavaksi, niin, että se toimii suunnilleen:

      1. pakollisia matikkaopintoja on pienennetty, niin, että vain kaikista hyödyllisimmät osat niistä on mukana opiskelija saa valita kaikista maisteri-, kandi-, ja itseopiskelumatikkakursseista lisää täytettä rakenteeseensa. näin tehden voi erikoistua suuresti vähintään 2 läheiseen aiheeseen matikassa

      kandi:
      pakolliset matikkaopinnot

      erikoistuminen johonkin maisterivaiheen aiheeseen, joko kapeasti tai leveämmin

      vapaavalinnaiset opinnot sivuaineiksi tai matikoiksi kandi- tai maisteripuolelta

      2. opiskelijan halun mukaan yliopisto voi antaa heille laajoja suosituksia opinnoista, joista on monessa hyötyä samat pakolliset yleismatikkakurssit kuin 1-vaihtoehdossa. täten erikoistumiskurssit korvataan yleisopinnoilla, joista on hyötyä vähän erikoistuvalle matemaatikolle. tämä eroaa 3-vaihtoehdossa siinä, että tässä on painotettu matemaattista ´sivistystä tai yleistietoa´ ei matikkataitoa sivuaineet voi vaihtaa matikan opinnoiksi maisteripuolelta, kandipuolelta muut ideat korvaukseksi itseopiskelumatikkakurssit
      kandi:
      pakolliset matikkaopinnot samat kuin 1-vaihtoehdossa

      yleismatikkaopinnot, joissa ei optimoida matikkataitoa

      vapaavalinnaiset opinnot sivuaineiksi tai matikoiksi kandi- tai maisteripuolelta

      3. samat yleisopinnot kuin 1-vaihtoehdossa ja osa sen erikoistumisopinnoista on korvattu matikkataitoa antavilla kursseilla, eli samoilla esitietovaatimuskursseilla ja tai jonkin verran lisää sivistysmatikalla
      kandi:
      pakolliset matikkaopinnot samat kuin 1-vaihtoehdossa

      yleismatikkaopinnot, joissa optimoidaan matikkataitoa ja siten saadaan kerättyä sekalaisesti tietoja matikan aiheista

      vapaavalinnaiset opinnot sivuaineiksi tai matikoiksi kandi- tai maisteripuolelta

      4. kandi:
      pakolliset matikkaopinnot samat kuin 1-vaihtoehdossa

      osaksi yleismatikkaopinnot, joissa optimoidaan matikkataitoa sivistysmatikkaa osaksi

      vapaavalinnaiset opinnot sivuaineiksi tai matikoiksi kandi- tai maisteripuolelta

      5.kandi:
      pakolliset matikkaopinnot samat kuin 1-vaihtoehdossa

      yleismatikkaopinnot, joissa optimoidaan matikkataitoa syvennytään yhteen maisterivaiheen aiheeseen

      vapaavalinnaiset opinnot sivuaineiksi tai matikoiksi kandi- tai maisteripuolelta

      6.kandi:
      pakolliset matikkaopinnot samat kuin 1-vaihtoehdossa

      yleismatikkaopinnot, joissa optimoidaan matikkataitoa sivistysmatikkaa osaksi erikoistutaan vähän johonkin maisterivaiheen aiheeseen

      vapaavalinnaiset opinnot sivuaineiksi tai matikoiksi kandi- tai maisteripuolelta

      sitä yleishyödyllisempää kurssin antama matikkataito, kun se linkittyy toiseen aiheeseen, sitä tukien; mitä pienempi se on pisteissä, koska aina, mitä pidemmälle sitä lukee, sitä enemmän sen kurssin omat esitiedot tulevat esiin ja yhä vain vähemmän se antaa matikkataitoa integroituneena samojen esitietojen kursseihin. tuo riippuu siitä, että kuinka paljon absoluuttisesti tulee kurssissa esitietovaatimuksia.

      sivuaineiden muuttaminen valinnaisiksi matikan opinnoiksi avaa suuret valinnaisuudet rakentaa rakennetta

      mitä heikompi matikassa on, sitä enemmän hän tarvitsee matikkataitokursseja, jos hän suorittaa matikkaa

    • th tg yi

      sanon, käännyn ympäri, sillä tämä on turhaa

      matikkataito kasvaa helpommin, kun sitä lukee samoilla esitietovaatimuksilla
      jos lukee pidemmälle vietyä matikkaa, niin siinä matikkataitoa hän ei saa niin helposti kuin vähäisemmillä esitietovaatimuksilla.

      ja tuo on selvä helposti todennettavissa: mitä enemmän on rajoitteita ja lakeja uuden luomisessa, niin sitä vaikeampaa uuden matikan ymmärtäminen on

      tutkittavaa vähälakista matikkaa on helppo oppia (lue tämä vähälakinen matikka on pienet esitietovaatimukset) ja kun tämä uusi aihe menee jakeluun nopeammin kuin raskaampi aihe, siinä ajassa ehtii käydä suhteellisesti enemmän pieniesitietovaatimusmatikoita kuin raskaassa kurssissa

      tämä tarkoittaa: matikkataitoa saa pienin erin nopeammin ajassa mitattuna kuin suuriestietovaatimuskurssissa, josta seuraa: määrän X matikkalakeja saa nopeammin kalloon kuin raskaassa kurssissa. nämä uudet matikkalait edustavat sitä matikkataitoa, joka siitä helposta kokoelmasta saatiin

      uudet enemmät matikkalait ovat myös helpommin saatuja matikantodistamiskeinoja, kun raskaassa kurssissa, saa suhteessa hitaammin todistamiskeinoja.

      lyhyesti: mitä enemmän esitietovaatimuksia, sitä hitaammin saa matikkataitoa niiden tuottaman raskauden takia hitaammin saa matikkanäkemystä

      joillekin matemaatikoille esitietovaatimukset saattaa olla liian suuri kynnys, koska ne tuotavat mutkallisuutta

      matikan hauskuudella on myös sijansa rakenteen tekemisessä, se kannattaa ainakin osaksi huomioida, että erikoistutaan tai asetetaan valinnaisuuksia

    • wooooomm

      matikan tutkijan kohdalla tilastotiede ja tietojenäsittelytiede on turhaa, verrattuna massiiviseen matikkataitoon, joka tulee suuresta määrästä matikan tutkimisesta

      mitä enemmän lukee matikkaa, sitä enemmän näkemystä saa sen aiheista ja matemaatikoille sellainen on hieno asia.

      jos luet matikkaa hitaasti ja se matikka on oikein, niin se osoittaa, että ehkä kannattaisi saada lisää matikkataitoa.

      kuitenkin matikkaa ei kannata lukea nopeasti ymmärtäen sen vain osaksi, ja silloinkin, kun on suunnilleen ymmärtänyt sen, kannattaa palata siihen heti ja uudemmalla kerralla aivan kaiken sen perustuksia myöten yrittää ymmärtää se.
      Ekalla kerralla, ehkä on liian väsynyt sen koko hoidon ymmärtämiseen, koska on lukenut äsken muuta.

      jos jotain matikan osaa ei kokonaan ymmärrä, se osoittautuu ehkä myöhemmin hidasteeksi. tästä johtuu, että kurseja pitäisi ehkä pilkkoa osiin hitaan etenemisen takia.

      sitä paitsi menetelmissä on monia huonouksia, kuten niiden kohdentuminen hämärästi matematiikkaan,

      sekä menetelmien vaatima aika ja vaiva, vaiva kuluttaa tutkijaa hänen työssä, kun matematiikka kuluttaa vähemmän, jos ei ole niin, ehkä hän tutkisi ennemmin menetelmätieteitä, eli tilastotiedettä tai tietotekniikkaa, eikä matematiikkaa.

      suurempaa matemaattista näkemystä ei pidä väheksyä tutkijan työssä, se laajentaa hänen ajatteluaan, voisi sanoa "poikkitieteellisesti", täsmällisesti: poikkiaiheellisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe