Nytkö vapautuu

yksitoista

http://valtioneuvosto.fi/tiedostot/julkinen/pdf/2014/hallituksen-esitykset-2014/HE-luettelo_vaalikauden_lopulle_2014-20158185070976634957163.pdf
Rivi 146

27

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oho eiku

      Kyllä se vain näin on, että esteettömän taksiluvan tulee saamaan kaikki ne halukkaat, jotka täyttävät nykyiset taksiluvan saanti kriteerit. Laki tulisi voimaan 1.1.2016. Ns. normaalin taksiluvan saaminen ei ehkä helpotu, tai ainakaan siitä ei ole tietoa.
      Noiden esteettömien lupien vapauttamisesta voimme kiittää niitä taksiyrittäjiä, jotka ovat omineet itselleen jopa kokonaisten hoitolaitosten kuljetukset, eivätkä sitten ole pystyneetkään hoitamaan kaikkea itse. Asiakkaat ovat joutuneet odottamaan esim. KYS:n osastoilla ja aulassa useita tunteja sovitun hakuajan päälle, eikä niitä ole voinut jakaa muiden ajettaviksi, koska ne ovat sopimuskyytejä, joista keskus ei tiedä mitään. Mielestäni onkin ollut käsittämätöntä, että hoitolaitokset ja sairaaloiden osastot voivat antaa yhteiskunnan maksavia kyytejä ilman kilpailutusta. No asiakas maksaa sen odottamalla kyytiä kauan. Siinä odotellessa sairas saattaa vaikka kuolla, mutta pääasiahan on ollut, että muutamilla taksi- ja joukkariyrittäjällä on ollut hyvät tulot. Luuletteko muuten, että nuo sairaaloiden- ja hoitolaitosten henkilökunnat ovat tietämättään jakaneet kyydit. Eiköhän siinä ole kyseessä lahjuksista. Ainiin, mutta eikös ne hoitajat ole esim. KYS:llä virkasuhteessa? OHO hupsista.

      • sdfghjyukio

        >>Noiden esteettömien lupien vapauttamisesta voimme kiittää niitä taksiyrittäjiä, jotka ovat omineet itselleen jopa kokonaisten hoitolaitosten kuljetukset,>>

        Omineet? Miten asiakkaan voi omia?

        Eiköhän se ole se asiakas joka päättää soittaa hyväksi kokemalleen taksille. Pitäisikö tämän puhelun kohteeksi joutuneen autoilijan kieltäytyä ajamasta että muillekin jäisi keikkaa?
        Pitäisikö hänen alkaa kohtelemaan asiakkaita ilkeästi etteivät enää soittelisi, jäisi muille enemmän keikkaa?

        Hoitolaitosten henkilökunta tilaa mielummin sellaisen autoilijan jonka he tietävät hoitavan homman sovitusti, ajallaan ja asiakasta kunnioittaen. Keskuksesta tilattu auto on vähän kuin lotto, joskus saattaa tulla ihan asiallisia kuljettajia mutta yhtä usein myös niitä joilla on suuria vaikeuksia taipua edes alkeellisimpiin käytöstapoihin.

        Vapaaksi koko saatanan liikenne. Antaa normaalin kilpailutilanteen hoitaa tilanteen.

        Ajattelutapasi on just niin taksikuskia niin taksikuskia että.....


    • Zorroman

      Hoitolaitosten henkilökunta tekee lainvastaisesti jakaessaan yhteiskunnan varoin maksettavia kyytejä heidän itse valitsemilleen autoilijoille. En haluaisi alkaa arvelemaan, että mitenkähän nämä autoilijat ovat mahtaneet saada tällaisen erinomaisen suhteen hoitolaitosten henkilökuntiin. Yliopistollisten sairaaloiden ja kunnallisten hoitolaitosten henkilökunnat ovat virkasuhteessa, eli pelkästään lahjonta ja sen vastaanotto ovat jo siltäosalta ankarasti rangaistava. Myös yksityisten hoitolaitosten henkilökuntaa koskee verorahojen käytön lainmukainen käyttö. Eipä siinä olisi mitään ihmeellistä jo hoitolaitosten henkilökunta maksaisi itse nuo matkat, mutta kun kyseessä on julkinen raha. Ainakaan itselläni tai minun tietääkseni myöskään minun kolleekoilla ei ole minkäänlaisia käytös ongelmia ja kalustokin on viimeisenpäälle, mutta kyytien saanti tietyistä paikoista on minimaalista. Arveluttavaa.

      • dfgtjyhkulio

        >>Hoitolaitosten henkilökunta tekee lainvastaisesti jakaessaan yhteiskunnan varoin maksettavia kyytejä heidän itse valitsemilleen autoilijoille. >>

        Ai, pistä joku linkki sellaiseen lainkohtaan missä tällainen toiminta kielletään. Laki julkisista hankinnoista määrittää euromääräisen rajan niille ostoille jotka on lain mukaan kilpailutettava.

        >>En haluaisi alkaa arvelemaan, että mitenkähän nämä autoilijat ovat mahtaneet saada tällaisen erinomaisen suhteen hoitolaitosten henkilökuntiin>>

        Ei kyse ole edes välttämättä hoitolaitoksen henkilökunnasta vaan tietenkin myös asiakkaan omista toiveista. Ei sellaisen asiakassuhteen luomiseen tarvitse muuta kuin palvella asiakkaansa hyvin ja olla sovittuna aikana sovitussa paikassa.

        Jos soittaa keskukseen, A ei ole hajuakaan koska auto tulee, varsinkin jos sattuu vaikka vähän räntää satamaan niin aika haarukka on 5 minuutista tuntiin, jos jaksaa uusia tilauksensa mahdollisimman usein. B ei todellakaan tiedä minkälainen peikko sieltä on tulossa.

        >>Yliopistollisten sairaaloiden ja kunnallisten hoitolaitosten henkilökunnat ovat virkasuhteessa, eli pelkästään lahjonta ja sen vastaanotto ovat jo siltäosalta ankarasti rangaistava>>

        Niin kuin edellä sanoin, ei tarvitse lahjoa, riittää kun tekee työnsä luotettavasti.

        >>Myös yksityisten hoitolaitosten henkilökuntaa koskee verorahojen käytön lainmukainen käyttö>>

        Aika jännää että taksikuski käy tällaista moraalista pohdiskelua. Mikä laki kieltää henkilökuntaa soittamasta luotetulle ja tunnolliseksi tunnetulle yhteistyökumppanille?

        >>Ainakaan itselläni tai minun tietääkseni myöskään minun kolleekoilla ei ole minkäänlaisia käytös ongelmia>>

        Joko liikut fiksussa seurassa tai sitten olet kykenemätön edes tunnistamaan koska palvelu on hyvää ja koska huonoa. Itse ainakin tunnen jonkin laista myötähäpeää lähes joka kerta kun esim sairaaloiden edustoilla katselee kolleegojen toimintaa.

        Kyllä tämä homma pitäisi vapauttaa mahdollisimman nopeasti.


    • Elvistä vitut-ttaa

      Kaikki KELA kyydit tulee tilata ensivuonna KELA kyytien tilauskeskuksesta. Vain näin kyytejä voidaan yhdistellä. Valtio saa siten ankarasti kaipaamia säästöjä. Eikä kukaan enään usko, että kokonaiset hoitolaitokset olisivat vain erityis-sairaita täynnä. Nyt loppuu tuo kusetus ja huijaaminen ja palataan lain tarkoittamaan järjestykseen. Kilpailu vain vapaaksi, niin saadaan nähdä, että täällä pärjää vain ne, jotka ajavat itse omaa autoaan.

    • kynttilä palamaan

      Kyseisen lain muuttaminen tarkoittaa sitä, että valtio asettaa saman alan yrittäjät eriarvoiseen asemaan. Esteettömät autot ovat käytännössä ihan samoja takseja kuin muutkin joita ei ole esteettömiksi rekisteröity. Ne eivät tule helpottamaan pulaa autoista, jotka ajavat asiakkaita jotka moista autoa oikeasti tarvitsevat vaan siirtyvät välittömästi ajamaan tavallista taksiliikennettä. Asia ei ole rakettitiedettä muille kuin ministeriön virkamiehille! Kuka tai mikä tulee olemaan valvova viranomainen, joka pitää huolen että nämä esteettömät autot sitten ajavat heille tarkoitettuja kyytejä? Lain muutoksen jälkeen esteetöntä/inva autoa tarvitsevien ei sitten tarvitse kantaa huolta etteikö saa tarvitsemaansa auto muutamassa minuutissa :) Uskookohan edes liikuntarajoitteisten tai vammaisten järjestöt tähän? Hulluja jos uskovat.

      Ai niin, jos nämä autot on otettava mukaan keskuksiin näille pitää työntää vain sellaisia kyytejä joissa moista autoa tarvitaan, ei muita kyytejä.

    • vankkuri

      Eikö invataksin voi kuka tahansa laittaa jo nyt, vaikka ei olisi päivääkään ajanut taksia, kunhan kriteerit täyttyy ja kurssi on suoritettu?
      Käsitykseni mukaan Lähitaksi ja Htd ei vaan kelpuuta näitä tilausvälityksen piiriin ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.
      Invataksiin tulee invakeikkoja datalta murto-osa kaikkiin keikkoihin nähden. Eri juttu on, jos autolla on sopimuskeikkoja, niin silloin se on varsinaisessa työssään, eli kuskaamassa pyörätuolia käyttäviä asiakkaita, tai yli neljää ihmistä.

      • lölmölm

        Invataksia ei voi, mutta inva-auton voi. Erona se, että taksi ajaa taksiluvalla ja kuuluu kyllä ainakin pääkaupunkiseudulla poikkeuksetta välityskeskukseen ja voi ajaa myös kaikkia muitakin taksikyytejä. Invastatushan on taksissa perusstatusta laajempi eli se ei sulje peruskyytejä pois, vaan ainoastaan antaa mahdollisuuden saada myös sellaisia kyytejä joihin ei nepparitaksin atribuutit riitä (tila-, inva- jne.). Mutta taksi on siis taksi. Muut inva-autot ovat joukkoliikenneluvilla toimivia linja-autoja eli käytännössä D1:siä. Ihan samoja autoja, mutta linja-autossa on yksi istuin enemmän kuin taksissa.


      • ftgjyhkliuoö0å

        >>Käsitykseni mukaan Lähitaksi ja Htd ei vaan kelpuuta näitä tilausvälityksen piiriin ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla.>>

        Käsityksesi on väärä. Melkein kaikki invat kuuluu keskukseen ja keskus myös työntää invakeikkaa ihan kiitettävästi.

        >>nvataksiin tulee invakeikkoja datalta murto-osa kaikkiin keikkoihin nähden.>>

        Taas meni väärin. Invoilla on itseasiassa enemmän tarjontaa kuin pikkuautoilla koska invoihin tulee myös tavalliset taksikeikat ihan samoilla kriteereillä kuin muihinkin takseihin invakyytien lisäksi.

        >>kuskaamassa pyörätuolia käyttäviä asiakkaita, tai yli neljää ihmistä. >>

        Mitähän tämäkin oikein tarkoittaa? Saahan invataksilla kuskata vaikka vain yhtä ihmistä. Jätkä ei taida edes puhua takseista vaan höpötätkö sä jostain joukkareista? Joukkarit ei edes ole takseja vaan busseja, miksi taksikeskuksen pitäisi ottaa busseja välitykseensä?


    • Kuppi nurin

      Koska tietoa tuleeko sitä siirtymä aikaa autoverosta ? Skodan tilauskirja sulkeutuu 17pv.10kk Foordi eikä volkkari kerkii enään tänä vuona,eikä Mersuun viitsi eläkerahoja sijoittaa ?

    • Osta dacia

      Eikö se nyt ole jo aika pitkälle päätetty, että verohelpotus poistuu 01.01.2015 ja sen jälkeen rekisteröidyistä takseista (invataksit pois lukien).

    • Alalla.

      Ei tule mitään siirtymäaikaa. Jos rekisteröinti menee vuoden 2015 puolelle, mitään veroalea ei autosta tule. It`s as simple as that.

    • Vit-tu että joo

      Siirtymäaika? Kukaan ei ole luvannut mitään sen kummempaa siirtymäaikaa, eikä sitä myöskään ole. D-day on siis 1.1.2015. Ainoa ns. siirtymäaika mikä on ollut, on tämä kokoomuksen hallitusaika, joka on kestänyt reilut 7 vuotta. Suomen alasajo siirtymäaikoineen alkoi just silloin kun Kataisesta tuli pääministeri. Kokoomuksen urakka alkaa siis olla lopuillaan, sillä uudet vaalit häämöttää jo ja kokoomuksella on kova kiire runnoa tahtonsa läpi eduskunnassa. Siinä menee pienyrittäjien mahdollisuudet tehdä edes pientä ylimääräistä voittoa ja elättää perheensä kunnialla. Teollisuuden palkansaajien edut ja mahdollisuudet ovat jo pilattu, sillä duunit ovat viety Kiinaan, kyllä, juuri sinne minne me Suomalaiset maksamme lisäksi kehitysapurahaa.

    • tietäjä

      Villi veikkaus/valistunut arvaus on, että ei kumminkaan vapaudu. Tuskin edes esteettömien taksien osalta.

      • Rlrlrlrlrl

        Villin tietäjän villi veikkaus.

        Onko mitään perusteita veikkaukselle.

        Minä vedän pitkävetoa toiseen suuntaan.


    • Rokkenrollator

      Jos pyörätuoliasiakkaat joutuvat kaupungeissa odottamaan kyyditystä jopa useita tunteja tilauksesta ja odottamaan sitä kyytiä JOPA yli tunnin sovitusta ajasta tai yöaikaan kuljetuksen saanti on mahdotonta, niin lisälupien tarve on varmasti perusteltu. Invalidiliiton kautta ELY:lle menneet toiveet lisätakseista ovat seurausta todellisesta tarpeesta. En tiedä onko kyseessä autoilijoiden/kuljettajien laiminlyönneistä vai mistä, mutta lähes päivittäin saan myös itse nähdä ja kuulla näistä ongelmista.

      • invataksi

        Suurimmalta osalta ongelma syntyy kun tällä alalla ei pystytä itse sopimaan mistään... Jos invataksit vois toimia yli asemapaikka rajojen nii pystyttäs edes jotekin helpottaa asiakkaiden tarvetta. Mutta taitaa olla vallalla enemmän ajatus että asiakkaat on taksia varten eikä taksit asiakasta..


      • -jape-

        Inva-taksien saatavuusongelmaa helpottaisi suurelta osin se, että kyydit välitettäisiin autoille niin että tavalliset taksit ajaisivat "kävelevät" asiakkaat ja inva-taksit ajaisivat pyörätuoli/paarikuljetukset.


      • egrth5yt6ju
        invataksi kirjoitti:

        Suurimmalta osalta ongelma syntyy kun tällä alalla ei pystytä itse sopimaan mistään... Jos invataksit vois toimia yli asemapaikka rajojen nii pystyttäs edes jotekin helpottaa asiakkaiden tarvetta. Mutta taitaa olla vallalla enemmän ajatus että asiakkaat on taksia varten eikä taksit asiakasta..

        >>Jos invataksit vois toimia yli asemapaikka rajojen nii pystyttäs edes jotekin helpottaa asiakkaiden tarvetta>>

        Ainakaan meilläpäin asemapaikoilla ei todellakaan ole mitään merkitystä. Autot sukkuloi joka ikinen päivä useammallakin eri liikennealueella. Liikenneluvan asemapaikka on vain kunta paperilla.


    • Vroooom

      Tuosta saattaisi olla seurauksena vain sama kuin Kuopiossa, jossa Kuopion ja Siilinjärven taksialueet yhdistettiin ELY:n mahtikäskyllä. Nyt Siilinjärven puolella ei saa taksia vaikka rukoilisi ja Kuopiossa on takseja yötäpäivää liikaa.

      • invataksi

        Niipä niin just tuota tarkoitin että itse kun ei voida SOPIA mitään... virkamiehet kun tekee ni yleisesti lopputulos on....


    • No hö

      Eli mitäpä yrittäisit sopia ? Sitäkö, että tulos olisi yhteisesti sovittuna sama kuin ELY:n tekemänä Kuopiossa. Vai mitenkä kuvittelit sopia?

      • invataksi

        No valtaosa kyydeistä alkaa olla kelan myötä sähköisessä välityksessä. Niin jos ymmärrettäis ihan etsiä se auto sinne sairaalaan vaikka niistä reunakunnista jos ei kaupungin omat enää riitä... tai toisin päin niin eiköhän niitä esteettömiä autoja jonkun verran löytys.


      • 8+19
        invataksi kirjoitti:

        No valtaosa kyydeistä alkaa olla kelan myötä sähköisessä välityksessä. Niin jos ymmärrettäis ihan etsiä se auto sinne sairaalaan vaikka niistä reunakunnista jos ei kaupungin omat enää riitä... tai toisin päin niin eiköhän niitä esteettömiä autoja jonkun verran löytys.

        Ajoin pari vuotta inva"taksia". Siis autona oli D1 Sprinter eli linja-auto. Ajoin käytännössä kelakeikkaa Helsingin sairaaloista koteihin ja kodeista sairaaloihin. Välillä piipahdin hakemassa asiakkaita jopa kaukaa Vantaan (Rekola) tai Espoon (Jorvi) seudulta ja muutaman kerran jopa pidemmältä. Ei paljon taksiluvan perään kyselty kun piipahdin 2-5 kertaa päivässä esim. Meilahdessa tai Laaksossa ihmettelemässä sitä kuinka se sama Ekenäsin tai Loviisan taksi oli kolmatta tuntia pysäköitynä siinä takseille varatussa 10 minuutin jättöparkissa.

        Pointti siis on: nimenomaan vammaiskuljetuksissa taksilupien määrällä ei ole mitään merkitystä koska se on tähänkin asti ollut täysin avoin temmellyskenttä D1:lle. Neppareiden kohdalla asia on eri koska nepparilla ei saa henkilökuljetuksia ajaa kuin taksiluvalla.


    • Rokkenrollator

      Vain se, että taksit palaavat välittömästi omalle alueelleen, vältetään Siilinjärven kohtajo, jossa on nyt totaalinen jatkuva taksipula, koska Siilin taksit norkoilevat nyt vain Kuopiossa. Suomessa ei ketään voi asettaa eriarvoiseen asemaan mm. sairauden tai vammaisuuden takia, vaan heidänkin on saatava taksi siihen samaan taksivateaikaan kuin kaikkien muidenkin, olkootpa kello sitten mitä tahansa. Se, että joltakin muulta alueelta tilattaisiin taksi kuljettamaan vaikka invalidia, niin pelkästään sen taksin tulo kestää kohtuuttoman kauan ja se taksi on pois sen kaiken aikaa sieltä minne sen luvat on tarpeen perusteella annettu ja taas sinne on sitten tarpeenmukaan tilattava jostakin muualta taksi. Eihän tuollaisessa risteilyssä ole mitään järkeä. Jokaista aluetta on kehitettävä, mutta kaiken sotkemisella ei saada tarvittavaa tulosta.

      • invataksi

        No kohta ei tarvitse huolehtia asemapaikoista ja sinne palaamisesta kun kaikki hakee sen kessukka kylän luvan.


    • Rokkenrollator

      Eläpäs vielä hötkyile, sillä antaapas lainsäätäjien ensiksi vielä miettiä asiaa. Eihän tuo ole vielä kuin hallituksen esitys eduskunnalle. Mietinnöissä ja keskusteluissa tulee varmasti vielä esille maaseutukuntien ja muun harvaan asutun alueen taksipalveluiden riittävyys. Surullisia esimerkkejä on jo vaikkapa tuo Siilinjärvi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1967
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      51
      1701
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1617
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1547
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe