Kuka jaksaa jatkuvasti pumpata vastenta jalkaa, polttaa kytkinlevyjä ruuhkassa huitoa toisella kädellä vaihdekeppiä, kun automaatti hoitaa vaihtamisen pehmeästi ja mukavasti tilanteesta riippumatta?
Momentinmuunnin toimii mäkilähtöavustimena ja vähentää sutimista liukkaalla pehmeämmän kytkennän ansiosta. Peruuttaminen ja parkkipaikalla pyörittäminen on vaivatonta ryöminnän ansiosta, vaikka oltaisiin rinteessä. Siinä missä manuaalilla pitää painaa kaasua, jotta auto liikkuu ahtaalla parkkipaikalla, automaatissa riittää kun vähän keventää jalkaa jarrulla. Ruuhkassa ajaeminen helpottuu, kun automaatti hoitaa toistuvat ylös-alas vaihtamiset väsymättä. Pitkää matkaa ajettaessa turbiinilukko poistaa häviöt. Ohitustilanteessa riittää kaasujalan oikaisu ja ohi mennään heittämällä.
Automaatissa on pelkkiä hyviä puolia manuaaliin verrattuna. Ja vaikka kulutus olisikin desin enemmän satasella, niin se on pilkkahinta kasvaneesta mukavuudesta ja ajamisen helppoudesta.
Automaatti manuaalia mukavampi
52
366
Vastaukset
- bsvdsfvsvg
Mikäs siinä jos on niin kömpelö ettei ajaminen suju manuaalilootalla. Normaali ihminen oppii kyllä käyttämään vaihdekeppiä ja kytkintä automaattisesti ns. "selkärangasta".
- valinta on vapaa
"selkärangasta" hyvinkin, mutta ei se asiaa miksikään muuta ja vähennä veivaamista.
- j.n.e.
Tämä 'bsvdsfvsvg' on varmaan kieltäytynyt:
- tv:n kaukosäätimestä, koska ei ole kömpelö...
- Ottoautomaatista, tosi mies menee pankin tiskille
- bensa-automaatista, poika tankatkoon
- verkkopankista, tosi mies menee tiskille
- ajotietokoneesta, tosi mies kuulee äänestä.....
j.n.e. - wqaedxcweqas
Aika monile on vaikeaa oppia edes vilkunkaan käyttöä, kyllä se vilkku ropelletaan mutta ilman mitään ajatusta. Parempi olisi vilkkukin automatisoida niin jäisi kapasiteettia auton muuhun hallintaan.
Mutta mikä parasta niin automaatin mukavuus. - bsvdsfvsvg
j.n.e. kirjoitti:
Tämä 'bsvdsfvsvg' on varmaan kieltäytynyt:
- tv:n kaukosäätimestä, koska ei ole kömpelö...
- Ottoautomaatista, tosi mies menee pankin tiskille
- bensa-automaatista, poika tankatkoon
- verkkopankista, tosi mies menee tiskille
- ajotietokoneesta, tosi mies kuulee äänestä.....
j.n.e.Noita asioita ei voi edes verrata automaatilla ajoon. Ottoautomaatit, verkkopankit, kaukosäätimet ym. helpottavat huomattavasti elämää ja säästävät aikaa. Automaattivaihteisto taas ei helpota elämääni millään lailla tai edes säästä aikaa koska hallitsen manuaalilaatikon käytön suvereenisti.
- voi ressukkaa
bsvdsfvsvg kirjoitti:
Noita asioita ei voi edes verrata automaatilla ajoon. Ottoautomaatit, verkkopankit, kaukosäätimet ym. helpottavat huomattavasti elämää ja säästävät aikaa. Automaattivaihteisto taas ei helpota elämääni millään lailla tai edes säästä aikaa koska hallitsen manuaalilaatikon käytön suvereenisti.
Vau, osaatko todella käyttää manuaalivaihteistoa:))
Onko se ihan elämäsi suurin saavutus? Mites kengännauhojen sitominen, osaatko ihan itse?
Meille terveille tuo manuaalivaihteiston käyttäminen ei ole maininnan arvoinen saavutus, vaan kuuluu samaan kategoriaan kengännauhojen sitomisen kanssa.
Mutta mukavuudenhalu saa terveen ihmisen valitseman sen vaivattomamman vaihtoehdon, eli auton vaihdelaatikon ollessa kyseessä, valitaan automaatti.
Tietysti jos on tarvetta esitellä suurena saavutuksena manuaalivaihteiston käytön oppimista, niin silloin ehkä ymmärrän sen valinnan.
Tosin se herättää terveissä ihmisissä enemmänkin sääliä, kuin kunnioitusta ja ihailua. - Suvereeni hämmentäjä
bsvdsfvsvg kirjoitti:
Noita asioita ei voi edes verrata automaatilla ajoon. Ottoautomaatit, verkkopankit, kaukosäätimet ym. helpottavat huomattavasti elämää ja säästävät aikaa. Automaattivaihteisto taas ei helpota elämääni millään lailla tai edes säästä aikaa koska hallitsen manuaalilaatikon käytön suvereenisti.
"Automaattivaihteisto taas ei helpota elämääni millään lailla tai edes säästä aikaa koska hallitsen manuaalilaatikon käytön suvereenisti."
Menepä huutelemaan näitä juttuja Steissin taksitolpalla. Saattaa olla että muutama vanhan liiton suhari saattaisi hieman hymähtää sun vaihdekepin suvereenille käsittelylle.
Eikä oikeastaan tarvitse mennä edes ammattilaispuolelle. Aja kehä I:stä edestakaisin muutama vuosi duuniin niin alkaa automaatti tuntumaan oikeasti elämanlaatua nostavana asiana.
Maalaiset erikseen. - omin käsin onneen
Normaali ihminen oppii myös tiskaamaat astiat käsin sekä pesemään pyykin "nyrkkipyykkinä" puron varressa. Toisaalta normaali ihminen jättää nämäkin mieluummin koneidne huoleksi.
Toki jos on latvasta vähän vajaa, saattaa onnistunut käsintiskaus olla palkitseva kokemus...? Kepin tumputtajat osannee tähänkin vastata?
- maukas tomaatti
Aivan samoilla linjoilla avauksen kanssa. Ainoa haaste on valita budjetiinsa sopiva mieleinen auto jossa on kestävä ja hyvämaineinen automaatti.
Automaattivaihteista autoa valitessa pitää ensin selvittää ja valita kestävät laatikkomallit ja vasta sen jälken katsoa missä automerkissä ja mallissa se on kiinni.
Sitten kun ostos on tehty, niin laatikon öljyt ja suotimet vaihtoon max joka 60tkm riippumatta siitä ettei valmistaja sitä olisi edes ohjeistanut.- hyviä ja kestäviä
vai 60tkm välein öljynvaihdot, no ei nyt sentään ihan kaikilla automaateilla.
- maukas tomaatti
>> .. vai 60tkm välein öljynvaihdot, no ei nyt sentään ihan kaikilla automaateilla.
Tuossa juuri tulee esille syy miksi en edes harkitsisi ostaa käytettyä autoa automaatilla jolla on ajettu yli 60tkm, sillä on vaikea tietää millaisilla jätelietteillä ja miten kauan automaatilla on ajettu.
Osa valimistajista ei ohjeista lainkaan öljynvaihtoa automaatteihin (ainakaan takavuosina) ja osa erilaisin aika ja / tai kilometrirajoin.
On kuitenkin täydellisen idioottimasta ajaa automaatilla suuria kilometrimääriä ja / tai pitkiä aikoja ilman öljyn-ja suodattimen vahtoa.
Vastaava tilanne mm. takavetoisten perän öljyjen suhteen joita valmistajat kuvailevat ikuisina. Vaihdatin perän öljyt aikoinaan ostamaani ja silloin180tkm ajettuun Saksan premiumiin ja ulos tuleva tavara oli todella karmeaa katsottavaa. Ei sitten tule ihmetellä miten perät ulisevat eivätkä kestä.
Vaihdan manuaalinkin öljyt joka 80tkm tai kolme vuotta, jonka kanssa sama tilanne kuin peränkin kanssa. Eivät ne öljyt ikuisia ole vaikkajotkut vaikuavat niin kuvittelevankin.
Sama ongelma nykyisten LongLife huoltojen kanssa, jotka ovat todellisuudessa ShortLife huoltoja. Sopivat takuuaikana autonsa uuteen vaihtaville. Useinkin ulos tuleva tavara on varsinaista kuraa ja sillä on ajettu Suomen oloissa suurissa vuosittaisissa lämpötilan eroissa.
Ei sitten ihme miten toisinaan öljypumppuja tukkeutuu muutaman vuoden ikäisissä autoissa ja toisinaan hajoittaa kerrasta koko koneen. Miksi ihmeessä pitäisi käyttää autoaan kuravellillä, joka vielä kuluttaa ja likaa mootorin.
Säännölliset öljyn ja suodattimen vaihdot ovat edullista mekaniikan huoltoa ja sen pitkäikäisyyden optimointia. Mieluummin "liian" usein kuin päinvastoin.- kunhan jotain mämmiä
tuollaiset "turhat" öljynvaihto huolet ja pelot koskee vain vanhoilla autoilla ajavia. Itse en ole koskaan vaihtanut öljyjä laatikoihin tai periin, eikä niitä ole koskaan hajonnut.
- ertgerger34
Minullakin automaatin valinnan ainoa perustelu on vain juuri se mukavuus.
Ajan myös työkseni eikä meillä ole ollut työautoissakaan enää manuaaleja yli kymmeneen vuoteen. - Totta puhut!
Mielelläni minäkin automaatilla ajaisin. Pers'aukisen on kuitenkin valittava budjettiin sopivista käytetyistä vähiten huono ja vielä en ole sopivaa automaattia löytänyt.
Joku tosi rattimies näköjään veti taas esiin ton kuluneen "vaihtaminen selkärangasta" -kortin. Kun sakki ei osaa edes vilkkua käyttää, niin miten helvetissä joku kuvittelee että paljon monimutkaisempi ja tarkempaa motoriikkaa vaativa liikesarja joka vaihteen vaihtamiseen tarvitaan tulisi normaali ihmisillä selkärangasta.
Joo, voihan se olla, että joillakin vaihtaminen sujuu asiaa ajattelematta, siinä samalla kun puhuu puhelimeen (ilman hands freetä, totta kai), käärii sätkää toisella kädellä ja naputtaa toisella navigaattoriin uutta reittiä... - vääntö arkikierroksi
Meillä on molemmat, ja täytyy sanoa että tuo refleksiajaminen sujuu niin hyvin ettei tule ajatelleeksi onko käsivaihteisella vaiko automaatilla liikkeellä. Ehkäpä automerkillä ja ajotavallakin on merkitystä.
Turbo vähentää vaihtamistarvetta, ja toisaalta automaatteja on monenlaisia. Hyundai tarjoaa vielä 4-vaihteista automaattia, Citroen robottivaihdetta.
Oma suosikkivarusteeni on vakionopeudensäädin.- auto maatti
Saako sillä miten pehmoisen lähdön. Entäs kuka vaihtaa. Eli ei ollut mikään asiallinen mielipide, mutta minä tykkään ajella automaattivaihteisella autolla, toki siinäkin on vakoinopeussäädin, mutta se ei mitenkään liittynyt aiheeseen.
- rauhallinen, tehokas
"Oma suosikkivarusteeni on vakionopeudensäädin."
tuohon on kiva lisätä 1 sana "mukautuva", on kyllä hieno mutta sillä on ollut jo pari läheltäpiti tilannetta, kun autoilu on liian helppoa.
ei köppivaihteisellakaan tarvi 7 käyttää kuin korkeintaan 4 vaihdetta, usei käytän vain 3 vaihdetta välillä Hki Tampere
- Manuaali Miehille!
Heh! Oletko joku akka vai? Jos et osaa käyttää kytkintä ja vaihteita, niin aja automaattiprutkulla. Ne on tehty kädettömille jotka eivät ole henkeen ja vereen autoiluhenkisiä. Manuaaliloota on ainoa oikea loota jos on kyse ajamisen ilosta, ajonautinnosta ja tilanteiden hallussapidosta.
Ei liene tarvetta selitellä enempää. Jos ymmärrätte, hyvä, Jos taas ette, ei voi mitään.- Vähissä on
On sulla ilot ja nautinnot vähissä?
" Manuaaliloota on ainoa oikea loota jos on kyse ajamisen ilosta, ajonautinnosta ja tilanteiden hallussapidosta. " - maailma muuttuu
siksihän uusimmissa superurheiluautoissa on automaatit, etteivät olisi liian hauskoja ja urheilullisia, hehee
- Leikkiautoissa
"Manuaaliloota on ainoa oikea loota jos on kyse ajamisen ilosta, ajonautinnosta ja tilanteiden hallussapidosta."
Joo, radalle on eri vehkeet...
Siitä on kuitenkin nautinto ja ajamisen ilo harvinaisen kaukana kun jurnuttaa työmatkaa tuolla syksyisellä valtatiellä. Mitä vähemmän autoa tarvitsee "ajaa", sen paremmin se sopii matkantekoon. Siksi automaatti.- manuaali hinareille
Niissä nopeimmissa ratavehkeissäkin on automaattivaihteistot.
- onnetonta jengiä
Toisille vaan jää lapsuudesta päälle tuo mieltymys polkuautoihin.
Vielä aikusella iällä pitää pakonomaisesti vatkata keppiä tai heppiä.
Todella säälittävää.- kaikelle käyttöä
Kyllä manuaaleja tarvitaa, koska köyhienkin pitää päästä liikkumaan.
- helppo elämä
Huomenna taas baanalle automaatilla. Matka-ajossa ei tarvi muuta kuin muutaman kerran hieman painaa tai nostaa jalkaa polkimella. Manuaalilla vatkatessa on jatkuvana uhkana jännetuppitulehdus tai muu nivelvaiva.
Aisin on taivaan lahja ! - automaattimies
itse en ole enää yli 10 vuoteen manuaalilla ajanut.
Enkä aja, jos vain pystyn päättämään
7 edellistä autoa ja 14 vuotta automaateilla - paljon sähkötolppia
automaatti on mukava, mutta jos ei aja viikottain tavallisella vaihteistolla varustetulla autolla taidot katoavat, näin on.
itekin ajoin rallia ja valtateiläkin, silloin kun sai 140-170 km/h aivan vakituiseen, usein reippaaasti yli 200. Nyt on esim. kymppi tiellä hml-turku 140 melko hurjaa, kun ajaa pari kertaa kuussa. Nyt peloittaa pimeässä jo 80 km/h ajokin, kun tajuaa mitä sitten voi tapahtua jos joku pikkuasia menee pieleen.
jos en olis ajanut usein manuaalilla, en kyllä lainais kaverin autoa jossa manuaali. - koulutettu.ad
automaatti on mukava, mutta jos on vähänajava joutuu itte maksamaan 2 v kuluttua viat ja niitä varmaan tulee, joka merkkiin.
toiseksi, vaihtohyvitys todella heikko, kun ostajia ei ole kuin yksi kymmenestä.
eli kokonaiskallis, mutta mitäs me , meillähän on varaa, eikä osteta velaksi.- tietojen päivitys
ne toimii nykyään hyvin ja vaihtohyvityskin loistava, jos ei sitten puhuta jostain ikälopuista.
- polkuauto ja -hinta
Hehheh. 10 vuotta sitten essonbaarin miähet vannoi karvalakkivarustelun nimeen. Ei saanut olla ilmastointia eikä sähköikkunoita, kun ne menee kuitenkin rikki = ostajat välttelee korjauskulujen vuoksi.
Mitenkä hyvin nyt tekee kauppansa auto, josta kylmästöinti uupuu? Kun jengi on jo tähän kylmästöintiin tottunut...
Muutaman vuoden päästä iso osa autoilijoista on jo päässyt maistamaan automaattikyytiä -> taitaa polkuautoille käydä samoin eli polkuhinnalla pitää myydä.
- Manualisthebest
Automaatit on tarkoitettu lähnnä vanhuksille, huonokuntoisille, tai esim. liikuntavammaisille.
Perinteisellä manuaalilootalla säilyy se paras "perstuntuma" autolla ajoon. saa kierrättää konetta niin korkeilla kierroksilla kuin vain kantti kestää, , tai olla kierrättämättä mielensä mukaan. ilman että, joku automatiiika puuttuu asiaan.
Kokemusta on molemmista vaihteistoista, mutta jotenki se automaatilla ajo on vaan tylsempää.- Ravilla mennään
Automaattia voi kans huudattaa niin kovilla kierroksilla ku kantti kestää.Laittaa käsivalinnan puolelle,on muuten niiku vormulan vaihteet,ratin vieressä. Isoo ja pientä lirputtimesta .Kokemusta ja tietoa molemmista laatikoista.
- ---
automaatilla joutuu olemaan kokoajan jalka jarrulla kun ei kone edes moottorijarruta
- voi köyhää
No jollainhan sitä persaukisuutaan pitää puolustella:))
- hyvin toimii
CVT-automaatilla onnistuu moottorijarrutus siinä missä manuaalillakin.
- DSQ
hyvin toimii kirjoitti:
CVT-automaatilla onnistuu moottorijarrutus siinä missä manuaalillakin.
Samoin DSG:llä
- ---
DSQ kirjoitti:
Samoin DSG:llä
DSGtä en ottaisi vaikka saisin sen ilmaiseksi autoon
- @jellaan
Kyllä tuollaiseen automaattiin varmaan tottuis, onhan tuohon sähköiseen ikkunannostimeenkin joutunut ajat sitten tottumaan kun ei sitä muunlaisena ollut tuolloin myytävänäkään, tuohan se hiukan keveyttä autoon ja vie vähemmän tilaa (vaikkakaan ei sitä oven läpi näe mitä siellä on).
Ajomukavuus sitten makuasia, joillekin pakon sanelema valinta.Toisten mielestä manuaalilla tuntee enemmän ajavansa ja automaatilla enemmänkin matkustavansa. Mikäli jatkuvasti ajamista helpottavia härpäkkeitä autoonsa hankkii, niin saa kylkiäisenä lisää vikapesiä. Mielipiteenä sanoisinkin, että taksi olisi näille seuraava sopiva valinta tai kehitteillä oleva tulevaisuuden robottiauto. - automaatti parempi
Kovin tuntuu ihmeelliselle, että tänäpäivänä vielä joku ihannoi manuaalivaihteistoa.
Kyllä automaatti on niin paljon mukavampi käyttää, että ei manuaali tosiaakaan kiinnosta.
Kulutushan on monessa merkissä automaatilla jopa pienempi kuin manuaalilla, joten taloudellisuuskaan ei puolusta manuaalia. - Rikkeli
Kovin tuntuu ihmeelliselle,että tänäpäivänä vielä joku ihannoi automaattivaihteistoa.
Kyllä manuaali on niin paljon mukavampi käyttää,että ei automaatti tosiaankaan kiinnosta.
Kulutushan on monessa merkissä manuaalilla jopa pienempi kuin automaatilla,joten taloudellisuuskaan ei puolusta automaattia.- Vatkaaja
"Kyllä manuaali on niin paljon mukavampi käyttää,että ei automaatti tosiaankaan kiinnosta."
Et varmaankaan ajele kehä I:stä tai sen sisäpuolella.
Maalle manuaali, Automaatti kaupunkiin. - Ex kehä1 kulkija..
Vatkaaja kirjoitti:
"Kyllä manuaali on niin paljon mukavampi käyttää,että ei automaatti tosiaankaan kiinnosta."
Et varmaankaan ajele kehä I:stä tai sen sisäpuolella.
Maalle manuaali, Automaatti kaupunkiin.Juu automaatti on varmaan mukava, jos joutuu joka päivä ajamaan kehä 1:stä työpaikalle. (nimim. kokemusta on) Siellä "oravanpyörän" sisällä se autoilu on ennemmin kulkemista paikasta A paikkaan B.
Harvempi varmaan nauttii työmatka-ajosta kehä 1:llä...
....Burnout ehtii tulla jo työmatkalla....
- nuuka mies
noi kuluttaa iha sikana
- hienostunut autom.
Pösön ja citikan BMP-6 automaatit kuluttaa valmistajan ilmoituksen mukaan melkein litran vähemmin kuin vastaava manu-anaali. Kyllä surkean manuaalin valitsijoiden ajatusmaailma on jäänyt viime vuosituhannelle.
- weq2dxeq
hienostunut autom. kirjoitti:
Pösön ja citikan BMP-6 automaatit kuluttaa valmistajan ilmoituksen mukaan melkein litran vähemmin kuin vastaava manu-anaali. Kyllä surkean manuaalin valitsijoiden ajatusmaailma on jäänyt viime vuosituhannelle.
Tässä tuli pitkästä aikaa ajeltua manuaalivaihteisella niin kyllä siinä välillä tulee ajettua niin että ei "turhaan" viitsi vaihtaa koko ajan vaihdetta, menkööt tällä vaihteella tämän vähän matkaa. Tuo laiskuus lisää sitä kulutusta, liikkeelle lähdöissä tulee myös helposti manuaalivaihteisella lisäkulutusta jos painaa liikaa kaasua jne. Pääsääntöisesti automaatilla ajaa helpommin pienempiä kulutuslukemia ja sitten vielä automaatit joiden kanssa manuaalilla ei edes pärjää kulutus kilpailussa manuaalin kanssa vaikka kuinka olisi jaksaisi ajaa taloudellisesti manuaalilla.
- overdrivet
Pikkasen joudun metsäteilläkin ajelemaan. Kun automaatilla jää liukkaalla jumiin, niin ei toivoakaan heiauksesta. Manuaalilla se käy helposti. Automaattia ei saa vetää, sillä ei saa hinata ja muutenkin pikkasen kömpelö.Kadun kulmissa aina kuulee kenellä on automaatti . Kone "huutaa" kierroksilla jo lähtiessä ja pienillä nopeuksilla. On kuulemma paras vääntöalue. Ja pysäyksissä joutuu aina makaamaan jarrun päällä. Ja jarruvalot söhöttävät koko ajan takana olevan silmiin.
- ravilla mennään
et oo muuten ajanut automaatilla ku tollasia puhut.manuaalilla en aja ku pakosta.mulla ollu autoja 40v ja ei vielä oo koskaan tarvinu niitä hinata,ihme pelko.mä ainakin hinaan venettäni 750kg.ei moo hajonnu.manuaaliko sit pysyy alamäessä paikallaan ilman jarrua hahh.kuudenkympin nopeudessa kone huutaa 1200r/min..et silleen
- Heijaus automaatilla
Nostetaan vähän kierroksia ja vaihdellaan R ja D välillä.
- heijataanko irti
Mistä hemmetistä ton alamäen teit ? Ihan tasasella siinä jarrun päällä joutuu makaamaan. Ihan joka ikisessä kadun kulmassa jossa pysähtyy. Tai sitten vaihtaa vapaalle
- käsiveivi käynnistys
Huononkin auton, puhutaan nyt vaikka että epä mukava auton tekee aika paljon mukavemmaksi ja kivemmaksi ajaa jos siinä on automaattivaihteet. Mitä muuta hyvää vanhassa aikoinaan olleessa nissan synny -87.. oli muuta kuin ne automaattivaihteet.
Tai sitten taas nykyaikainen, jopa hyvinkin muuten hyvä auto ajaa, mukava ajoasento ja kaikki kunnossa paitsi, manuaalivaihteet vie terän hommasta.
En ole tähän päivään mennessä vielä ajanut autoa jossa olisi hyvä manuaalivaihteisto, tarkoitan että sitä olisi kiva käyttää.
Kyllä automaattivaihteet tekee sen pisteen auton perään, on autoja ja autoja.
Olen ajanut suurimman osan kilometreistäni automaattisilla ajoneuvoilla, kilometrejä on aika paljon jo kertynyt. Käytetyn automaattivaihteistolla varustetun auton ostamisessa kannattaa ehkä olla tuntumaa, kokemusta tai sitten joku jolla sitä on ettei osta raiskattua laatikkoa, kaikki saa rikki kuten manuaalilootankin kytkimineen, automaatin remppa vaan maksaa vähän enemmän. - d200
""Nostetaan vähän kierroksia ja vaihdellaan R ja D välillä""
Höpö, höpö, Et oo tainnut koskaan yritrtää, kun puhelet noin pehmeitä- On tullut noin tehtyä
Jäin aikanaan Civicillä lumeen kiinni ja tuolla keinolla sain heijattua liikkeelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän331425Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61301Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11225- 41212
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411198Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,01196Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01194Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11170Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21150Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11136