palautettu tuote nettikauppaan, mutta lasku silti maksettavana

karoliinavee

palautin tuotteet nettikauppaan 2 viikkoa liian myöhään, eli en 14 päivän kuluessa. kului 3 kuukautta ja sain yllättäen laskun tuotteista. olin yhtedyessä nettikauppaan ja heidän mukaansa lasku on maksettava, koska tuotteet palautuivat heille liian myöhään. ok, ymmärrän, tämä oli minun virheeni, mutta. sain tietää tästä nyt, 3kk kuluttua kun sain laskun näistä tuotteista. lisäksi, olen valmis maksamaan laskun, jos saan nuo palauttamani tuotteet takaisin. maksan laskun=saan maksamani tuotteet uudelleen itselleni. ei onnistu, sanoi nettikauppias. maksat vain laskun ja that's it. mitä? onko asia todella näin, että en voi enää saada takaisin tuotteita joiden laskun nyt joudun kuitenkin maksamaan? yritys on nimeltään seita shop.

11

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saita shoppari

      Kyllä se kauppias joutuu ne tuotteet sinulle palauttamaan, tosin sinun kustannuksellasi. Jos sinä ne maksat, niin silloin ne ovat sinun, eikä kauppias saa niitä omia. Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan.

      • karoliinavee

        toki maksaisin postikulun uudelleen, jos se olisi siitä kiinni, mutta kauppias ilmoitti ettei palauttamiani tuotteita ole enää. eli ilmeisesti he ovat myyneet tuotteet loppuun. silti he haluavat minun maksavan laskun; laskun tuotteista joita ei enää ole heilläkään. jos en saa sopua heidän kanssa, pakko kysyä kuluttajaneuvonnasta. ajattelin, että jos jollakin olisi ollut samankaltaista tilannetta.


      • Kitsas ostaja
        karoliinavee kirjoitti:

        toki maksaisin postikulun uudelleen, jos se olisi siitä kiinni, mutta kauppias ilmoitti ettei palauttamiani tuotteita ole enää. eli ilmeisesti he ovat myyneet tuotteet loppuun. silti he haluavat minun maksavan laskun; laskun tuotteista joita ei enää ole heilläkään. jos en saa sopua heidän kanssa, pakko kysyä kuluttajaneuvonnasta. ajattelin, että jos jollakin olisi ollut samankaltaista tilannetta.

        Kuten Saita shoppari kertoikin, mikäli kauppias ei hyväksy myöhässä tehtyä palautusta, sitä ei periaatteessa koskaan ole tapahtunut. Näin ollen sinun tulee maksaa tuotteet ja kauppiaan toimittaa ne takaisin.

        Toki koska koko tavaroiden tarpeeton edestakaisin reissaaminen on sinun virheesi, joudut maksamaan myös ne kulut, jotka tulevat kauppiaalle kun hän samat tuotteet tai hänen ne jo hukattuaan toiset vastaavat sinulle toimittaa.

        Sitä vaihtoehtoa ei ole, että sinä maksat laskun ja kauppias pitää palauttamasi tuotteet. Tai siis siihen ei pidä alistua. Tietenkään kauppiaalla ei ole mitään oikeutta pistää palauttamiasi tuotteita mihinkään eteenpäin, jos hän ei palautusta hyväksy. Silloin ne ovat sinun tuotteitasi, joista asian ollessa kesken kauppiaalla on huolehtimisvelvoite kunnes on ne sinulle takaisin lähettänyt.

        Joissakin erikoistuotteissa voi moinen sinun puolestasi säilyttäminen aiheuttaa kustannuksia, jotka tuolloin olet velvollinen myös kauppiaalle korvaamaan. Mutta jos nyt puhutaan tavanomaisista nettikauppatuotteista, jotka merkittävästi eivät varastotilaa vie, eikä asian selvittäminen kestä muutamaa päivää kauempaa, ei sellaiseenkaan ole perusteita.


    • karoliinavee

      kiitos paljon, juuri tämän halusinkin kuulla. kyseessä on ihan tavallinen tuote; kassi sekä tyynynpäällinen. kauppiaan vastausta taas odottelen.

      • Kitsas ostaja

        Juu, jos vastaus vielä on sama, ei muuta kun kuluttajariitalautakuntaan ensimmäisenä. Kuukausia sekin kestää, mutta paljon helpompi tapa kuin ruveta heti kinaamaan tuomarin avulla. Ja vaikka lautakunnan ratkaisu ei velvoittava olekaan, niin aika hyvin niitä noudatetaan. Netistä löytyy suoraan lomake.


    • kohtalotoveri6

      Minulle on käynyt samoin, ei kylläkään samasta nettikaupasta kuin sinulla. Eli olen palauttanut tuotteet liian myöhään, oma mokani siis minullakin. Enkä ole kertaakaan saanut rahoja tai tuotteita takaisin. Lain mukainen aika on 14 vuorokautta, siitä pitävät kiinni ainakin kaikki vaatteita myyvät nettikaupat. Olen ollut samassa tilenteessa ainakin 5 -6 kertaa. Mutta olen oppinut huolehitmaan paketit ajoissa postiin ettei enää käy niin. Nyt on siis vielä tarkempaa, kun laki on muuttunut kesäkuussa 2014. Nettikaupassakin pitää perua kauppa, se että jättää hakematta paketin postista, ei enää ole peruutus. Melkein kaikki nettikaupat perivät todelliset toimituskulut kun ei hae pakettia. Uskon että et tule saamaan tuotteita etkä rahoja takaisin. Kysymys on, kuten itse kirjoitit omasta huolimattomuudestasi. Olisihan sinun pitänyt tarkistaa laskuasia pikaisesti palatuksesi jälkeen.

      • harmittaa54

        Sain Ellokselta lasku 19,90 euroa, kun en ollut hakenut pakettia postista ja se palautui heille takaisin. Nyt muistan perua aina ja hakea postista.


      • Saamaton Sanni

        Kyllä ne rahta tai tuotteet saa takaisin, jos vain viitsii vaatia. Viimeistään sitten oikeuden kautta. Mutta jos ulkomailta ostelee, niin sitten se on tietenkin hankalaa ja ei usein vaivan arvoista. Suomalaiset nettikaupat joutuvat kyllä tottelemaan Suomen lakia.


      • karoliinavee
        Saamaton Sanni kirjoitti:

        Kyllä ne rahta tai tuotteet saa takaisin, jos vain viitsii vaatia. Viimeistään sitten oikeuden kautta. Mutta jos ulkomailta ostelee, niin sitten se on tietenkin hankalaa ja ei usein vaivan arvoista. Suomalaiset nettikaupat joutuvat kyllä tottelemaan Suomen lakia.

        kyllä minä aion oikeutta hakea, kyse on kuitenkin n. 150e:sta. tosin aion jatkossa huolehtia palautuksista ajallaan.


      • Kitsas ostaja

        On ihan eri asia, jos kauppias perii toimituskulut noutamattomasta paketista. Tuolloinkin loput rahat kauppahinnasta tulee tavanomaisten tuotteiden kohdalla palauttaa.

        Se, että sinä et ole pitänyt huolta oikeuksistasi, ei muuta tosiasioita miksikään. Oikeutensa pitää tietää, että niitä voi vaatia.


      • Kitsas ostaja
        harmittaa54 kirjoitti:

        Sain Ellokselta lasku 19,90 euroa, kun en ollut hakenut pakettia postista ja se palautui heille takaisin. Nyt muistan perua aina ja hakea postista.

        Melko kalliit postikulut. Oliko iso tuote?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1806
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      44
      1387
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1352
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1345
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1324
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1294
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1250
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe