onko täs enää mitää järkee ..?

eevioal

oon lesta, kohta 17 v. tyttö.
lankean koko ajan syntiin. tai oikeestaan en enää muuhun kun musiikin kuuntelemiseen. mä vaan rakastan esim antti tuiskun biisejä. monet sen biisin sanat on ihan kui suoraa mun elämästä. ehkä suurin unelma päästä johoki sen keikalle joskus.. mutta uskonto kieltää.. oon reilusti yli vuoden fanittanu sitä salaa. mun vanhemat taas pitää mua varmaa kunnon kilttinä lestatyttönä, joka käy joka lauantai seuroissa. no niin käynkin mutta teen paljon muutaki......

mitä mun pitäis tehä? en haluais luopua mun uskosta..
kellään samanlaisia kokemuksia?

auttakaaa en jaksa tätä D:

116

596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmettelyä

      Aika monet lestat kuuntelee salaa musiikkia. Miksi ette voisi julkisesti kuunnella Antti Tuiskua?

      • eevioal

        no en tiiä..
        ja mäki oon vähä miettiny, että eikö se ois iha jees jos kuuntelis semmosta musiikkia, jossa ei kuitenkaa pilkata jumalaa tai mitää? en mä ainakaa antin biiseissä nää mitään miksi se olis niin syntiä..


      • entajua
        eevioal kirjoitti:

        no en tiiä..
        ja mäki oon vähä miettiny, että eikö se ois iha jees jos kuuntelis semmosta musiikkia, jossa ei kuitenkaa pilkata jumalaa tai mitää? en mä ainakaa antin biiseissä nää mitään miksi se olis niin syntiä..

        Se on vissiin se "rytmi" vaan, mikä siitä tekee syntiä. ootte te lestat kyllä outoja, ei voi muuta sanoa....


      • eevioal
        entajua kirjoitti:

        Se on vissiin se "rytmi" vaan, mikä siitä tekee syntiä. ootte te lestat kyllä outoja, ei voi muuta sanoa....

        okei...

        haha, kiitti vaan D:


      • Sodoman varoittaja

        JULKINEN SYNNIN TEKEMINEN JA YHDESSÄ SYNNIN TEKEMINEN SALAAMATTA TOISILTA ON SODOMAN SYNTIÄ.

        Jes. 1:9
        Ellei Herra Zebaot meille jotakin vähää jättäisi, niin me olisimme kuin Sodoma, ja olisimme Gomorran kaltaiset.

        Sananl. 26:11
        Niinkuin koira syö oksennuksensa, niin on hullu joka hulluutensa kertoo.

        2. Piet. 2:22
        Niille on tapahtunut se totinen sananlasku: koira syö oksennuksensa, ja pesty sika rypee rapakossa jälleen.

        Jer. 48:
        10 Kirottu olkoon, joka tekee Herran työn laiskasti, ja kirottu olkoon, joka miekkansa antaa lakata verta vuodattamasta.
        11 Moab on nuoruudestansa ollut surutoin, ja on rahkansa päällä alallansa ollut, ja ei ole koskaan vuodatetuksi tullut yhdestä astiasta niin toiseen, eikä koskaan mennyt vankiuteen: sentähden on hänellä hänen makunsa tallella, ja hänen hajunsa ei ole muuttunut.
        ---------
        26 Juovuttakaat häntä, sillä hän on korottanut itsensä Herraa vastaan; että hän oksennuksessansa itseänsä kääntelis, ja myös pilkaksi tulis.

        Hes. 16:49
        Katso, se oli sinun sisares, Sodoman synti: ylpeys, ja kaikissa yltäkylläisyys, ja hyvä rauha, joka hänellä ja hänen tyttärillänsä oli: mutta köyhiä ja tarvitsevia ei he auttaneet;

        Hes. 16:46
        Samaria on sinun vanhempi sisares tyttärinensä, joka vasemmalla puolellas tykönäs asuu; ja Sodoma on sinun nuorempi sisares tyttärinensä, joka asuu oikialla puolellas.
        47 Vaikka et sinä kuitenkaan heidän teillänsä vaeltanut, taikka tehnyt heidän kauhistustensa jälkeen, niin ei siitä paljo puutu, ettet sinä pahempia asioita tehnyt ole kuin he, kaikissa sinun menoissas.
        Hes. 16:48
        Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, Sodoma, sinun sisares tyttärinensä, ei ole niin tehnyt kuin sinä ja sinun tyttäres.
        --------
        Hes. 16:55
        Ja sinun sisares Sodoma ja hänen tyttärensä pitää käännetyksi tuleman, niinkuin he ennen ovat olleet, ja Samaria ja hänen tyttärensä pitää käännetyksi tuleman, niinkuin he ennen ovat olleet; ja sinun myös tytärtes kanssa pitää käännetyksi tuleman, niinkuin te ennen olleet olette.
        Hes. 16:56
        Ja ei pidä (enää) Sodoma sinun sisares huutoon tuleman sinun suussas, (niinkuin) ylpeytes aikana.
        --------
        Hes. 23:31
        Sinä olet käynyt sisares tietä, sentähden annan minä myös hänen maljansa sinun kätees.
        Hes. 23:32
        Näin sanoo Herra, Herra: sinun pitää juoman sisares maljan, syvän ja leviän; sinun pitää niin suureksi nauruksi ja pilkaksi tuleman, että se on ylönpalttinen.
        Hes. 23:33
        Sinun pitää siitä väkevästä juomasta ja vaivasta itses juovuksiin juoman; sillä sinun sisares Samarian malja on vaivan ja hävityksen malja.


      • mietippä vähän
        Sodoman varoittaja kirjoitti:

        JULKINEN SYNNIN TEKEMINEN JA YHDESSÄ SYNNIN TEKEMINEN SALAAMATTA TOISILTA ON SODOMAN SYNTIÄ.

        Jes. 1:9
        Ellei Herra Zebaot meille jotakin vähää jättäisi, niin me olisimme kuin Sodoma, ja olisimme Gomorran kaltaiset.

        Sananl. 26:11
        Niinkuin koira syö oksennuksensa, niin on hullu joka hulluutensa kertoo.

        2. Piet. 2:22
        Niille on tapahtunut se totinen sananlasku: koira syö oksennuksensa, ja pesty sika rypee rapakossa jälleen.

        Jer. 48:
        10 Kirottu olkoon, joka tekee Herran työn laiskasti, ja kirottu olkoon, joka miekkansa antaa lakata verta vuodattamasta.
        11 Moab on nuoruudestansa ollut surutoin, ja on rahkansa päällä alallansa ollut, ja ei ole koskaan vuodatetuksi tullut yhdestä astiasta niin toiseen, eikä koskaan mennyt vankiuteen: sentähden on hänellä hänen makunsa tallella, ja hänen hajunsa ei ole muuttunut.
        ---------
        26 Juovuttakaat häntä, sillä hän on korottanut itsensä Herraa vastaan; että hän oksennuksessansa itseänsä kääntelis, ja myös pilkaksi tulis.

        Hes. 16:49
        Katso, se oli sinun sisares, Sodoman synti: ylpeys, ja kaikissa yltäkylläisyys, ja hyvä rauha, joka hänellä ja hänen tyttärillänsä oli: mutta köyhiä ja tarvitsevia ei he auttaneet;

        Hes. 16:46
        Samaria on sinun vanhempi sisares tyttärinensä, joka vasemmalla puolellas tykönäs asuu; ja Sodoma on sinun nuorempi sisares tyttärinensä, joka asuu oikialla puolellas.
        47 Vaikka et sinä kuitenkaan heidän teillänsä vaeltanut, taikka tehnyt heidän kauhistustensa jälkeen, niin ei siitä paljo puutu, ettet sinä pahempia asioita tehnyt ole kuin he, kaikissa sinun menoissas.
        Hes. 16:48
        Niin totta kuin minä elän, sanoo Herra, Herra, Sodoma, sinun sisares tyttärinensä, ei ole niin tehnyt kuin sinä ja sinun tyttäres.
        --------
        Hes. 16:55
        Ja sinun sisares Sodoma ja hänen tyttärensä pitää käännetyksi tuleman, niinkuin he ennen ovat olleet, ja Samaria ja hänen tyttärensä pitää käännetyksi tuleman, niinkuin he ennen ovat olleet; ja sinun myös tytärtes kanssa pitää käännetyksi tuleman, niinkuin te ennen olleet olette.
        Hes. 16:56
        Ja ei pidä (enää) Sodoma sinun sisares huutoon tuleman sinun suussas, (niinkuin) ylpeytes aikana.
        --------
        Hes. 23:31
        Sinä olet käynyt sisares tietä, sentähden annan minä myös hänen maljansa sinun kätees.
        Hes. 23:32
        Näin sanoo Herra, Herra: sinun pitää juoman sisares maljan, syvän ja leviän; sinun pitää niin suureksi nauruksi ja pilkaksi tuleman, että se on ylönpalttinen.
        Hes. 23:33
        Sinun pitää siitä väkevästä juomasta ja vaivasta itses juovuksiin juoman; sillä sinun sisares Samarian malja on vaivan ja hävityksen malja.

        Sodoman varoittaja nimimerkille: oot todella ikävä tyyppi. Musiikin kuuntelu ei ole syntiä. Samoin eivät ole TV:n katselu tai korvakorujen pito.

        Sinusta on varmaan hauskaa pelotella täällä, mutta kannattaisi vähän tarkemmin miettiä, mitä sanoo.


    • siinä iässä

      Sinun pitäisi jo saada kuunnella musiikkia mitä haluat, ja muutakakin tehdä, itse päättää tekemiset ja menemiset, ei vanhemmat eikä sukulaiset ja ry:läiset.

      • Nyt sitä järkeä

        Tuntuu olevan, kerroit, että lankeat koko ajan syntiin , ei se ole syntiä vaan normaalia ihmisen elämää. Ole itsellesi rehellinen. olet tullut järkiisi, kun usko horjuu, pian se murenee ja elämä voittaa


      • eevioal
        Nyt sitä järkeä kirjoitti:

        Tuntuu olevan, kerroit, että lankeat koko ajan syntiin , ei se ole syntiä vaan normaalia ihmisen elämää. Ole itsellesi rehellinen. olet tullut järkiisi, kun usko horjuu, pian se murenee ja elämä voittaa

        nii.. en mä kuitenkaa haluais luopua mun uskosta, kyllä mä uskon jumalaan.. mutta en vaan kestä tätä kun mulla on koko ajan huono omatunto musiikin kuuntelusta


      • 1x16
        eevioal kirjoitti:

        nii.. en mä kuitenkaa haluais luopua mun uskosta, kyllä mä uskon jumalaan.. mutta en vaan kestä tätä kun mulla on koko ajan huono omatunto musiikin kuuntelusta

        Niin kauan kun sitä uskoa on, se riittää. Evankeliumi vahvistaa kilvoitusta. Kuuntele semmosta musiikkia joka ei sinua syytä ( ei ole aina sama raja kuin vl määrittelee). Omakohtainen usko vahvistuu nuorilla keskustelemalla, Raamattua lukemalla, sanankuulossa.


      • eevioal
        1x16 kirjoitti:

        Niin kauan kun sitä uskoa on, se riittää. Evankeliumi vahvistaa kilvoitusta. Kuuntele semmosta musiikkia joka ei sinua syytä ( ei ole aina sama raja kuin vl määrittelee). Omakohtainen usko vahvistuu nuorilla keskustelemalla, Raamattua lukemalla, sanankuulossa.

        :) kiitos vastauksesta


    • Kieltomaksimi

      Musiikin kuuntelun kieltämisessä taitaa lähinnä olla kyse mustasukkaisesta ajankäytön valvonnasta eli sen valvonnasta, minkä asioiden parissa uskovaiset saavat aikaansa viettää. Mitään muuta ei saisi olla kuin seuroja ja muita uskovaisten menoja. Hoitokokousvuosina nuoret pantiin tekemään seurakunnan edessä parannusta siitäkin, että olivat arki-iltoina pelanneet omalla porukalla lentopalloa.

    • Toinen Lesta

      Saat tälläkin hetkellä uskoa kaikki musiikkiinkin liittyvät lankeemukset anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

      • tuiskulaPatas

        Kristitty ja Jeesukseen uskova voi olla muutenkin kuin vain VL-yhteisön sisäpuolella. Tuiskua en itse siedä, mut ei sen kuuntelu ole sellainen synti, josta parannusta tarvis tehdä. Samoin ei lukion vanh. tanssit ole synti. Se oli synti, kun Hänninen ivasi piispa Salmen epäuskoiseksi. Siitä Hännisen pitäis tehä parannus.


      • kysss
        tuiskulaPatas kirjoitti:

        Kristitty ja Jeesukseen uskova voi olla muutenkin kuin vain VL-yhteisön sisäpuolella. Tuiskua en itse siedä, mut ei sen kuuntelu ole sellainen synti, josta parannusta tarvis tehdä. Samoin ei lukion vanh. tanssit ole synti. Se oli synti, kun Hänninen ivasi piispa Salmen epäuskoiseksi. Siitä Hännisen pitäis tehä parannus.

        Milloin Hänninen on niin sanonut?


    • tuisku ei jäädytä

      Ei pääse tuiskulla, eikä muutenkaan hevillä taivaaseen. Pitää olla lauha armon tuuli, joka puhaltaa siionissa, jossa Jumalan Poika kulkee laumansa edessä johdattaen kaitaa elämän tietä. Kylmät tuiskut ei jäädytä Jeesuksen seuraajan sydäntä.

      • ekumenia-VL

        Itsekään en pidä TUISKUSTA. MUtta ei sitä asiaa pidä sekottaa vanhurskauttamis-oppiin. Armon tuuli puhaltaa, mutta ei rajaudu vain SRK-vanhoillisuuden piiriin. Se olisikin harhaoppia.


      • eevioal

        senkö takia joudun helvettiin jos kuuntelen tuiskua? jos muuten uskon jumalaan, käyn seuroissa joka lauantai ja muutenkin elän raamatun mukaan..
        kertokaa, mikä siinä on niin väärin? antti ei missään biiseissään pilkkaa jumalaa ja hän on itsekin uskossa, miksi edes tekisi niin.. (http://www.studio55.fi/vapaalla/article/nama-julkkikset-ovat-uskovaisia-tiesitko-kaikki/136152 esim tuolta löytyy hänen nimensä..)

        selittäkää joku, että mäkin ymmärrän :)


      • kfsjoi
        eevioal kirjoitti:

        senkö takia joudun helvettiin jos kuuntelen tuiskua? jos muuten uskon jumalaan, käyn seuroissa joka lauantai ja muutenkin elän raamatun mukaan..
        kertokaa, mikä siinä on niin väärin? antti ei missään biiseissään pilkkaa jumalaa ja hän on itsekin uskossa, miksi edes tekisi niin.. (http://www.studio55.fi/vapaalla/article/nama-julkkikset-ovat-uskovaisia-tiesitko-kaikki/136152 esim tuolta löytyy hänen nimensä..)

        selittäkää joku, että mäkin ymmärrän :)

        Ei se varmaan vl-sedille kelpaa selitykseksi että AT on uskossa. Kun ei ole vl kuitenkaa...Mutta tee sinä järkevänä omat ratkaisusi ja kuuntele hyvällä omalla tunnolla AT:tä. =)


      • ypsilon09
        kfsjoi kirjoitti:

        Ei se varmaan vl-sedille kelpaa selitykseksi että AT on uskossa. Kun ei ole vl kuitenkaa...Mutta tee sinä järkevänä omat ratkaisusi ja kuuntele hyvällä omalla tunnolla AT:tä. =)

        Tää on hyvin monimutkainen asia. Itsekään en voi sietää tuiskuja & ROBINEITA. Toki TUISKUN biisit ovat hengellisesti ei-ruokkivia, MUTTA ei niinkään voi olla, että uskovaisen pitäisi vain ja ainoastaan hengellistä musiikkia kuunnella. Ja joka tapauksessa epäilen, että kiihkeimmälle SRK-vanhoilliselle on ihan sama kuunteleeko TUISKUA vai Simojokea. Koska Simojoki edustaa "väärää hengellisyyttä". Pikemminkin olisi mielenkiintoinen keskusteluketju siitä, että saatais joku kiihko-SRK-vanhoillinen leimaamaan Pekka Simojoen hengelliset laulut "saatanalliseksi viihteeksi". Jos tuollaisen keskustelun joku saisi liikkeelle, yks repliikki olisi tämä: MITEN SRK-VANHOILLISET VOIVAT KÄYTTÄÄ EV. LUT. KIRKON VIRSIKIRJAA, JONKA VIRRET SRK-OPPIEN MUKAAN KOOSTUVAT SUURELTA OSIN USKOSTA OSATTOMIEN RUNOISTA?


      • eevioal
        kfsjoi kirjoitti:

        Ei se varmaan vl-sedille kelpaa selitykseksi että AT on uskossa. Kun ei ole vl kuitenkaa...Mutta tee sinä järkevänä omat ratkaisusi ja kuuntele hyvällä omalla tunnolla AT:tä. =)

        En tajuu mitä väliä sillä on, onko vl vai ei, jos on kuitenkin uskossa. :) Ei silloin biiseissä pilkata jumalaa millään lailla niin miksi se ei olisi okei?

        kyllä mä sen ymmärrän ettei semmosta saa tai pidä kuunnella mikä oikeasti on pilkkaavaa tms..


      • eevioal
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Itsekään en pidä TUISKUSTA. MUtta ei sitä asiaa pidä sekottaa vanhurskauttamis-oppiin. Armon tuuli puhaltaa, mutta ei rajaudu vain SRK-vanhoillisuuden piiriin. Se olisikin harhaoppia.

        Niin :)


    • eevioal

      Hei iha oikeesti te viisaammat sanokaa , oonko mä menossa koko ajan päin helvettiä ?

      • ekumenia-VL

        Et tuiskun takia ainakaan. SRK-opetus ei enää ole noin pimeätä, että väärän musiikkimaun takia "satanelle heitettäis". Emme elä 1970-lukua, jolloin hoippareissa saatanalle heitettiin vaikkapa SMP (nyk. PS) äänestäjä, kirkkokuorossa kävijä tai esim. E-ryhmän kaupassa käyminen. SRK:n opit ovat onneksi muuttuneet. Enää ei ole muodissa HEVOSVAUNUOPPI, Kososlaisuus-parannukset.

        Kyllä silti 2008 SRK:n rippikouluopetuksesta sivuun joutui yks Stiven Naatus, kun oli käynyt teatterissa tai elokuvissa ja tehnyt lehtikirjoituksen näkemästään. Siitä on oma nettiketjunsa. Ulosheittäjä tais olla muuan TH.


      • eevioal
        ekumenia-VL kirjoitti:

        Et tuiskun takia ainakaan. SRK-opetus ei enää ole noin pimeätä, että väärän musiikkimaun takia "satanelle heitettäis". Emme elä 1970-lukua, jolloin hoippareissa saatanalle heitettiin vaikkapa SMP (nyk. PS) äänestäjä, kirkkokuorossa kävijä tai esim. E-ryhmän kaupassa käyminen. SRK:n opit ovat onneksi muuttuneet. Enää ei ole muodissa HEVOSVAUNUOPPI, Kososlaisuus-parannukset.

        Kyllä silti 2008 SRK:n rippikouluopetuksesta sivuun joutui yks Stiven Naatus, kun oli käynyt teatterissa tai elokuvissa ja tehnyt lehtikirjoituksen näkemästään. Siitä on oma nettiketjunsa. Ulosheittäjä tais olla muuan TH.

        no hyvä..

        tuli vaan mieleen että onko teistä vastaneista kukaan vl vai ootteko jotain muuta uskoa? :)
        koska yleensä kaikki vl on maallista musiikkia vastaan.. :/


    • usko ja Usko

      Sun pitäis tulla uskoon, eli uudestisyntyö Jumalan Hengestä. se ratkaisee ongelmasi.

      Ei veeälliin kuuluminen mitään merkitse tässä asiassa.

      eikä se että olet jossain uskomisessa johonkin lauman sääntöihin.

      • eevioal

        Kyllä mä uskon jumalaan ja olen uskossa..
        Epäilyttää vaan tää musiikin kuunteleminen, että oonko jo sillä teolla kieltänyt uskoni.. mitä en todellakaan halua.


    • ***

      No Antti Tuiskun kuunteleminen ei varmaan uskoa kasvata.

      Yhtenä vaihtoehtona voisi olla hyvien gospel-kappaleiden kuunteleminen, etsi netistä vaikkapa Pekka Simojoen hyvältä kuulostavia lauluja tai hänen kuoronsa EtCetera ylitysmusiikkia, kuten tuossa alemapana olevassa Brita Kajsan aloituksessa oleva kappale Laulusta kaunein.

      • Taivahan vallat!

        Että Antti Tuiskun musiikin kuunteleminen johtaisi helvettiin? Tuollaiset syntilistan säännöt ovat vain ihmisten luomia "syntejä."

        Kun jokin harhaoppinen lahko määrittelee rivijäsenilleen, mikä on syntiä ja mikä ei,
        niin ei kyllä voida mistään uskosta edes puhua.

        Jos olet aito kirjoittaja, niin herää jo ja tule ihmisen tavalliseen arkeen, tuollaiset rajoitukset ns. "oikean uskomisen" suhteen ovat pelkkää huuhaata ja harhaoppia.

        Sitä aitoa uskoa löytyy aivan muualta kuin jonkin lahkon riveistä.


      • eevioal

        No ei varmaan uskoa kasvatakkaan, mutta en oo huomannu että se sitä poiskaan veisi..?


      • eevioal
        Taivahan vallat! kirjoitti:

        Että Antti Tuiskun musiikin kuunteleminen johtaisi helvettiin? Tuollaiset syntilistan säännöt ovat vain ihmisten luomia "syntejä."

        Kun jokin harhaoppinen lahko määrittelee rivijäsenilleen, mikä on syntiä ja mikä ei,
        niin ei kyllä voida mistään uskosta edes puhua.

        Jos olet aito kirjoittaja, niin herää jo ja tule ihmisen tavalliseen arkeen, tuollaiset rajoitukset ns. "oikean uskomisen" suhteen ovat pelkkää huuhaata ja harhaoppia.

        Sitä aitoa uskoa löytyy aivan muualta kuin jonkin lahkon riveistä.

        oon aito kirjottaja..
        sitä mä tässä oon yrittänykin selvittää että onko tuiskun kuunteleminen niin iso synti että joudun helvettiin. en haluais luopua mun uskosta mutta en myöskään antin musiikista. sen biisit on yks asia, joka auttanu pahimman masennuksen ylitse.


    • siinä iässä

      Minä luulen ja tiedänkin tapauksia että myös vl.llät kuuntelee myös ns maallista musiikkia, ikä-mieltymyksen mukaan, kuten taviksetkin.

      • ypsilon09

        ILMIANNA TÄLLAISET, että saadaan HOIPPARIT pystyyn. 1970-luku is back. Totta puhuen: Yksittäinen SRK-vanhoillinen saattaa opettaa, että myös Pekka Simojoen tuotannon kuunteleminen johtaa "kadotuksen lapseksi". Vaikka olisi hengellistä musiikkia. On katsos "väärää" hengellisyyttä. Mutta VL-kirkolliskokousedustajat olisivat saaneet ottaa mallia Simo-Pekalta kuinka äänestetään homoparien rukoushetkistä.

        VL-seurakuntapapit voisivat ottaa mallia LYRS-Vesalta onko oikein toimia naispappien kanssa alttarilla / vihkiä eronneita. Kun kerran SRK-opin mukaan tulee toisen synneistä osalliseksi.


      • ypsilon09
        ypsilon09 kirjoitti:

        ILMIANNA TÄLLAISET, että saadaan HOIPPARIT pystyyn. 1970-luku is back. Totta puhuen: Yksittäinen SRK-vanhoillinen saattaa opettaa, että myös Pekka Simojoen tuotannon kuunteleminen johtaa "kadotuksen lapseksi". Vaikka olisi hengellistä musiikkia. On katsos "väärää" hengellisyyttä. Mutta VL-kirkolliskokousedustajat olisivat saaneet ottaa mallia Simo-Pekalta kuinka äänestetään homoparien rukoushetkistä.

        VL-seurakuntapapit voisivat ottaa mallia LYRS-Vesalta onko oikein toimia naispappien kanssa alttarilla / vihkiä eronneita. Kun kerran SRK-opin mukaan tulee toisen synneistä osalliseksi.

        Tää on hyvin monimutkainen asia. Itsekään en voi sietää tuiskuja & ROBINEITA. Toki TUISKUN biisit ovat hengellisesti ei-ruokkivia, MUTTA ei niinkään voi olla, että uskovaisen pitäisi vain ja ainoastaan hengellistä musiikkia kuunnella. Ja joka tapauksessa epäilen, että kiihkeimmälle SRK-vanhoilliselle on ihan sama kuunteleeko TUISKUA vai Simojokea. Koska Simojoki edustaa "väärää hengellisyyttä". Pikemminkin olisi mielenkiintoinen keskusteluketju siitä, että saatais joku kiihko-SRK-vanhoillinen leimaamaan Pekka Simojoen hengelliset laulut "saatanalliseksi viihteeksi". Jos tuollaisen keskustelun joku saisi liikkeelle, yks repliikki olisi tämä: MITEN SRK-VANHOILLISET VOIVAT KÄYTTÄÄ EV. LUT. KIRKON VIRSIKIRJAA, JONKA VIRRET SRK-OPPIEN MUKAAN KOOSTUVAT SUURELTA OSIN USKOSTA OSATTOMIEN RUNOISTA?

        Lisäys: Olen kuullut ev lut. kirkkomme virsikirjan käytettävyydestä erään VL-miehen repliikin: Anna-Maija Raittilalta sopii laulaa esim. 498 ("Nyt kulkee halki korpimaan"), mutta niitä uudempia ei sovi käyttää. Eli ilmeisesti 1950-luvun Anna-Maija oli "uskomassa", mutta sitten myöhempi ei. Ihan loogista ajattelua! Mutta johdonmukaisia jos (VL-kristityt) ovat, kyllä he joutuvat karsimaan laulettavien listan virsistä vielä paljon suppeammaksi kuin mitä moderni-Raittilan poistot karsisivat.


      • eevioal
        ypsilon09 kirjoitti:

        Tää on hyvin monimutkainen asia. Itsekään en voi sietää tuiskuja & ROBINEITA. Toki TUISKUN biisit ovat hengellisesti ei-ruokkivia, MUTTA ei niinkään voi olla, että uskovaisen pitäisi vain ja ainoastaan hengellistä musiikkia kuunnella. Ja joka tapauksessa epäilen, että kiihkeimmälle SRK-vanhoilliselle on ihan sama kuunteleeko TUISKUA vai Simojokea. Koska Simojoki edustaa "väärää hengellisyyttä". Pikemminkin olisi mielenkiintoinen keskusteluketju siitä, että saatais joku kiihko-SRK-vanhoillinen leimaamaan Pekka Simojoen hengelliset laulut "saatanalliseksi viihteeksi". Jos tuollaisen keskustelun joku saisi liikkeelle, yks repliikki olisi tämä: MITEN SRK-VANHOILLISET VOIVAT KÄYTTÄÄ EV. LUT. KIRKON VIRSIKIRJAA, JONKA VIRRET SRK-OPPIEN MUKAAN KOOSTUVAT SUURELTA OSIN USKOSTA OSATTOMIEN RUNOISTA?

        Lisäys: Olen kuullut ev lut. kirkkomme virsikirjan käytettävyydestä erään VL-miehen repliikin: Anna-Maija Raittilalta sopii laulaa esim. 498 ("Nyt kulkee halki korpimaan"), mutta niitä uudempia ei sovi käyttää. Eli ilmeisesti 1950-luvun Anna-Maija oli "uskomassa", mutta sitten myöhempi ei. Ihan loogista ajattelua! Mutta johdonmukaisia jos (VL-kristityt) ovat, kyllä he joutuvat karsimaan laulettavien listan virsistä vielä paljon suppeammaksi kuin mitä moderni-Raittilan poistot karsisivat.

        Juu.... En tiedä, kaikki tuntuu niin monimutkaselta.......Miksen vaan vois olla uskossa ja kuunnella hyvällä omalla tunnolla tuiskua, ketä se loukkaa?
        Loukkaako se jotenki Jumalaa? En mä oo huomannu ainakaan...


      • 156
        eevioal kirjoitti:

        Juu.... En tiedä, kaikki tuntuu niin monimutkaselta.......Miksen vaan vois olla uskossa ja kuunnella hyvällä omalla tunnolla tuiskua, ketä se loukkaa?
        Loukkaako se jotenki Jumalaa? En mä oo huomannu ainakaan...

        Siinä se ydin onkin tehdä jotakin mikä on kielletty ja silti tunnustaa uskoa, ei onnistu.
        Joko tai
        Kaikki tai ei mitään? Ethän monissa muissakaan asiossa vastata samaan aikaan kyllä ja ei. Niin se usko menee, ensin tulee yksi asia mikä saa sinussa vallan,.pian ei pikkurilli riitä.


      • eevioal
        156 kirjoitti:

        Siinä se ydin onkin tehdä jotakin mikä on kielletty ja silti tunnustaa uskoa, ei onnistu.
        Joko tai
        Kaikki tai ei mitään? Ethän monissa muissakaan asiossa vastata samaan aikaan kyllä ja ei. Niin se usko menee, ensin tulee yksi asia mikä saa sinussa vallan,.pian ei pikkurilli riitä.

        Ootko sä vl?
        Jos oot, niin voisikko selittää, miksi tuiskun kuunteleminen on kiellettyä?
        Oisin tosi kiitollinen jos osaat vastata!


    • synnin tuska

      A-M Raittilan virret perustuvat usein raamatun kertomuksiin ja ovat runolllisesti hyvin puhuttelevia. Tuollaiset ajanjaksofariseukset laittavat kuormia, joita itsekään eivät halua kantaa. Tietenkään kaikki virsien sanomat eivät ole hengellisesti raamatun sanoman mukaisia. Körttivirsissä on usein jääty synnin tuskiin ja pimeyteen saamatta anteksiantamuksen vapautta ja iloa.

      • ypsilon09

        Lisäksi monet kirkkomme kastevirret ovat sellaisia, että SRK-vanhoilliset eivät ainakaan "omissa" kokoontumisissaan voi niitä käyttää. Mutta olen jotakuinkin varma, että on SRK-vanhoillisia, jotka näkevät Simojoen sanoittamat tai säveltämät hengelliset laulut "eksytykseksi". Heidän mielestään ei ole mitään väliä sillä kuunteleeko vaikkapa TUISKUA tai jotakin vaikkapa Anna-Mari Kaskisen sanoittamaa & P. Simojoen säveltämää hengellistä laulua. Kaskinen&Simojoki -tuotantoa löytyy virsikirjastakin.


    • eevioal

      kiitos vastauksista :)

      eli te ootte lähes kaikki sitä mieltä että voin jatkaa tuiskun kuuntelemista?
      ja muut vl jos ootte eri mieltä NI TULKAA SELITTÄMÄÄN MULLE SYY MIKSI EI SAISI KUUNNELLA ETTÄ MÄKIN YMMÄRRÄN. :)

      • Normaalia nuoren

        ihmisen elämää, että nuorille tarkoitettu musiikki viehättää ja sitä tykkää kuunnella, sillä asialla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.

        Sellainen "usko" ei ole mitään uskoa, vaan täyttä hölynpölyä. Ei vl-taustaiset pysty sitä sinulle mitenkään selittämään, koska teillä on listakaupalla synneiksi lueteltuja asioita, joilla ei ole mitään perusteita Raamatussa ja jotka eivät mitään syntejä ole, vaan vl-ihmisten keksimiä tekosyntejä.

        Riittääkö sinulle tämä vastaus:)


      • eevioal
        Normaalia nuoren kirjoitti:

        ihmisen elämää, että nuorille tarkoitettu musiikki viehättää ja sitä tykkää kuunnella, sillä asialla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa.

        Sellainen "usko" ei ole mitään uskoa, vaan täyttä hölynpölyä. Ei vl-taustaiset pysty sitä sinulle mitenkään selittämään, koska teillä on listakaupalla synneiksi lueteltuja asioita, joilla ei ole mitään perusteita Raamatussa ja jotka eivät mitään syntejä ole, vaan vl-ihmisten keksimiä tekosyntejä.

        Riittääkö sinulle tämä vastaus:)

        kiitos vastauksesta :)


    • musikki

      Tätä minä en käsitä Jos lausutaan tai runoillaan niin se ei ole syntiä. Mutta jos se lauletaan, sama asia niin se muuttuu synniksi ?

    • ypsilon09

      Yhtäkään VL-kristityn vastaväitettä ei tullut väitteelleni, että ahdasmielisin SRK-vanhoillinen pitää kutakuinkin yhtä pahana P. Simojoen hengellisten laulujen kuuntelemista kuin Tuiskun, Robiniin tms. SRK-vanhoillisista ylivoimainen enemmistö näkee runoilija Anna-Mari Kaskisen ja runoilija / sävelmien tekijä Pekka Simojoen "helvetin matkalaisina". Ja jos kuuntelee heidän tuotoksiaan, tulee "osallisiksi heidän synneistään". Näin se menee. Ikävä kyllä.

      Itse totean, että kun VL-seurakuntapapit käytännön linjauksillaan hyväksyvät eronneiden vihkimiset, avokummit ja naispappien kanssa yhteistyön, VL-seurakuntapapit tulevat osallisksi em. synneistä. Ottaisivat mallia LYRS-Vesasta. On ihan naiivia kerran vuodessa SUVAREILLA näytellä naispappeuden vastustajaa, kun kerran kaikki käy.

    • ...

      ... elämä on

      • up,

        up


      • up,
        up, kirjoitti:

        up

        up


      • up,
        up, kirjoitti:

        up

        up


      • up.
        up, kirjoitti:

        up

        up


    • Näin

      En kyllä osaa sanoa.
      Ehkä ne puhujamiehet osais hieman valaista..

      • up.

        up


    • AT fani myös

      Vanha viestiketju jo tämä. Mutta oletko jo saanut kaipaamasi vastauksen?

      • eevioal

        No enpä oikeastaan. Kaipaisin vl:en perusteluja sille miks ei saisi antti tuiskua kuunnella.. :)


      • Putin (pressa)
        eevioal kirjoitti:

        No enpä oikeastaan. Kaipaisin vl:en perusteluja sille miks ei saisi antti tuiskua kuunnella.. :)

        Ainaka sitä ei kestä kattella. Viel ällömpi kuin "Robin". Oksettaa kumpiki.


      • eevioal
        Putin (pressa) kirjoitti:

        Ainaka sitä ei kestä kattella. Viel ällömpi kuin "Robin". Oksettaa kumpiki.

        Nyt en ymmärtäny, siis tuiskuko on ällö vai putin? :D


      • lkjlkj76
        eevioal kirjoitti:

        Nyt en ymmärtäny, siis tuiskuko on ällö vai putin? :D

        Tuisku ja Robini iljettäviä seurata! Putin vain nikki.


      • eevioal
        lkjlkj76 kirjoitti:

        Tuisku ja Robini iljettäviä seurata! Putin vain nikki.

        höpsö :DDD

        nojoo, jokaisella on omat mielipiteensä :) mun mielestä antti on ihana.


    • Anttijee

      Antti Tuiskuhan on uskovainen mies! Ja kaikenlisäks sen laulut on ihania! Ei ole mitään järkeä olla kuuntelematta! :) Ja lesta nuorethan kuuntelee jotain hölynpöly pervo räppiä yleensä, joten Antti on enkeli niihin verrattuna! :D

      • eevioal

        Tämä juuri! :') Ja niin symppiskin vielä!
        Sitä en ymmärräkään, miksi se nähdään syntinä, eikä kukaan näytä kertovan vastausta perusteluineen ..


      • kjljkhj7
        eevioal kirjoitti:

        Tämä juuri! :') Ja niin symppiskin vielä!
        Sitä en ymmärräkään, miksi se nähdään syntinä, eikä kukaan näytä kertovan vastausta perusteluineen ..

        Ei tarvi ottaa kantaa onko Tuisku uskovainen. Sen musiikin kuuntelemisen synnillisyys tässä se pointti on.


      • eevioal
        kjljkhj7 kirjoitti:

        Ei tarvi ottaa kantaa onko Tuisku uskovainen. Sen musiikin kuuntelemisen synnillisyys tässä se pointti on.

        Juu, sitä olen tässä yrittänytkin metsästää, että joku ihana vk selittäisi, MIKSI se on syntiä?? :)


    • vl lapsena

      Miksi Antti Tuiskun musiikki nähdään syntisenä?
      Se on ihan sama, että liikkuva kuva, korvakorut,huulipuna,ehkäisy jne. nähdään syntisenä,koska vl-yhdistyksen johtokunta on niin kokouksissaan päättänyt.
      Mihin sitten nämä päätökset pohjautuvat,siinäpä se. Ei välttämättä raamatun tekstiin.

      Jos aikoo olla vl-yhdistyksessä,silloin elämää ohjaa sen yhdistyksen "ohjekirja"
      Ja tämän "ohjekirjan" sääntöjä puhujat kertaavat saarnoissaan.Sinun omatuntosi muokkautuu saarnoja kuunnellessa, se on taas psykologiaa.Jos lapsesta saakka olisit ollut vaikkapa yhdistyksessä,jossa sinun tulisi juuri kuunnella kevyttä musiikkia rentoutuaksesi,silloin "omatuntosi" vaatisi sitä.

      Uskominen on silloin sitä,että uskoo kevyen musiikin rentouttavaan vaikutukseen.
      Nyt sinun uskomisesi on sitä,että uskoo vl-yhdistyksen "ohjekirjaan"
      Johonkin ihmisen on hyvä uskoa,se tuo sellaista pysyvyttä ja rauhoittaa.Mutta jos mieltymykset sotii sitä vastaan,johon nyt sinäkin olet lapsesta saakka juurtunut,silloin kannattaisi tarkastella,mihin kannattaa uskoa.

      • eevioal

        Hmm.. ehkäisyn kiellon ymmärrän kyllä.
        Vaikka itse en kyllä varmaankaan koskaan haluaisi lapsia. Mutta se nyt ei liity tähän asiaan mitenkään. Ja elokuvien kiellon myös osittain ymmärrän, vaikka itse sarjoja ja leffoja katsonkin. Hui, kylläpäs tunnen itteni huonoks uskovaiseks.

        Kyllä, lapsesta asti olen vl ollut. Aluksi, kun joskus vuosia sitten menin ekan kerran youtubeen tarkoituksena kuunnella musiikkia, mulle tuli tosi kauheat omantunnontustat. Silloin itkin lähes joka ilta, kuinka en kamala ihminen olin kun vapaaehtoisesti tuollaista menin kuuntelemaan. Kyllä se nykyäänkin mua vaivaa, mutta ei todellakaan niin paljon. varsinkin kun tällä tavalla oon alkanut kyseenalaistamaan. Sen vuoksi vastauksia kaipailisinkin..


      • vl lapsena
        eevioal kirjoitti:

        Hmm.. ehkäisyn kiellon ymmärrän kyllä.
        Vaikka itse en kyllä varmaankaan koskaan haluaisi lapsia. Mutta se nyt ei liity tähän asiaan mitenkään. Ja elokuvien kiellon myös osittain ymmärrän, vaikka itse sarjoja ja leffoja katsonkin. Hui, kylläpäs tunnen itteni huonoks uskovaiseks.

        Kyllä, lapsesta asti olen vl ollut. Aluksi, kun joskus vuosia sitten menin ekan kerran youtubeen tarkoituksena kuunnella musiikkia, mulle tuli tosi kauheat omantunnontustat. Silloin itkin lähes joka ilta, kuinka en kamala ihminen olin kun vapaaehtoisesti tuollaista menin kuuntelemaan. Kyllä se nykyäänkin mua vaivaa, mutta ei todellakaan niin paljon. varsinkin kun tällä tavalla oon alkanut kyseenalaistamaan. Sen vuoksi vastauksia kaipailisinkin..

        Vaikutat hyvin herkältä ihmiseltä.Jokailtainen itkeminen kertoo siitä.
        Joku on sanonut,ettei kaikkia vl-sääntöjä ole tarkoitettukaan noudatettavaksi.
        Jotkut kulkee mukana vl-yhteisössä soveltaen sääntöjä.Jotkut lähtee pois, kun eivät kestä sääntöjen ja oman toiminnan välistä kamppailua.
        Itse sinun ikäisenä kuuntelin iskelmiä,katsoin televisiosta musiikkiohjelmia sekä elokuvia.En pystynyt kulkemaan toinen jalka vl-yhteisössä ja toinen jalka ei vl-yhteisössä.Jotkut jatkoi tapoineen vl-yhteisössä (soveltaen vl-sääntöjä).
        Vl-säännötkin muuttuvat ajan virrassa,joten aika näyttänee sinunkin valintasi ja tiesi.


      • vl lapsena
        vl lapsena kirjoitti:

        Vaikutat hyvin herkältä ihmiseltä.Jokailtainen itkeminen kertoo siitä.
        Joku on sanonut,ettei kaikkia vl-sääntöjä ole tarkoitettukaan noudatettavaksi.
        Jotkut kulkee mukana vl-yhteisössä soveltaen sääntöjä.Jotkut lähtee pois, kun eivät kestä sääntöjen ja oman toiminnan välistä kamppailua.
        Itse sinun ikäisenä kuuntelin iskelmiä,katsoin televisiosta musiikkiohjelmia sekä elokuvia.En pystynyt kulkemaan toinen jalka vl-yhteisössä ja toinen jalka ei vl-yhteisössä.Jotkut jatkoi tapoineen vl-yhteisössä (soveltaen vl-sääntöjä).
        Vl-säännötkin muuttuvat ajan virrassa,joten aika näyttänee sinunkin valintasi ja tiesi.

        Haluan vielä jatkaa tästä vl-sääntöjen muuttumisesta.(Tästä oli joskus oma aloituskin.)
        Kun katsoo historiaa,on ihmisten pukeutuminen muutttunut tosi paljon.Naisilla hiusten laitto on muuttunut.Syy,miksi moni nuoruudessani jätti vl:n,nyt sen syyn takia ei tarvitsisi lähteä.No, se on ehkäisykielto.Kyllä silloinkin jotkut ehkäisi salaa, mutta siinä tarvitsi löytää mies,joka ajattelee samoin.Ja kestää yhteisön paineet kyselyineen.

        Tunnen tapauksen,jossa oltiin mukana vl-yhteisössä.Kotona oli televisio,käytiin jopa ravintolassa,ehkäistiin. Koti oli kaukana seurapaikasta ja sinne ei kutsuttu vl-väkeä.
        He pystyivät elämään sellaista eloa.Vl-väen mukaan he pääsivät taivaaseen,olihan he kuulleet miehen kuolinvuoteella tunnustaneen uskonsa.Ja mies oli luvannut uskoa kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.Leski-rouva eli muutaman vuoden miehen kuoleman jälkeen ja kuoli vl-uskossa.Niin kerrotaan.

        Tiedän myös tapauksen,jossa neiti-ihminen kävi vl-seuroissa ja iltaisin tapasi työkaveriaan,ravintolan portsaria.Seuroissa hän kiitti nousten pöydälle.Hän elää sinkkuna edelleen ja vl-uskovaisena.

        Kun vaan pää kestää,vl-yhteisössä voi elellä noinkin.Jos ei halua irtaantua yhteisöstä.

        Kerran puhuja saarnassaan totesi,että "ettehän te nuoret muuta sääntöjä,kun te pääsette johtopaikoille".Sitten,kun säännöt sovitaan uusiksi,ei tarvitse salaa elellä omien halujensa mukaan.

        Säännöistä vielä, joskus lestadiolainen ei saanut pitää pöydällä liinoja,ei ikkunaverhoja.Kotiin sai tuoda vain luonnokukkia.Kauas on kuljettu noista säännöistä.Pitkät housut ja etenkin farkut olivat hyvinkin synnillisiä.
        Mutta aika on virtaava ja tuo uusia tuulia,myös lestadiolaisuuteen.


      • hdrtk
        vl lapsena kirjoitti:

        Haluan vielä jatkaa tästä vl-sääntöjen muuttumisesta.(Tästä oli joskus oma aloituskin.)
        Kun katsoo historiaa,on ihmisten pukeutuminen muutttunut tosi paljon.Naisilla hiusten laitto on muuttunut.Syy,miksi moni nuoruudessani jätti vl:n,nyt sen syyn takia ei tarvitsisi lähteä.No, se on ehkäisykielto.Kyllä silloinkin jotkut ehkäisi salaa, mutta siinä tarvitsi löytää mies,joka ajattelee samoin.Ja kestää yhteisön paineet kyselyineen.

        Tunnen tapauksen,jossa oltiin mukana vl-yhteisössä.Kotona oli televisio,käytiin jopa ravintolassa,ehkäistiin. Koti oli kaukana seurapaikasta ja sinne ei kutsuttu vl-väkeä.
        He pystyivät elämään sellaista eloa.Vl-väen mukaan he pääsivät taivaaseen,olihan he kuulleet miehen kuolinvuoteella tunnustaneen uskonsa.Ja mies oli luvannut uskoa kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.Leski-rouva eli muutaman vuoden miehen kuoleman jälkeen ja kuoli vl-uskossa.Niin kerrotaan.

        Tiedän myös tapauksen,jossa neiti-ihminen kävi vl-seuroissa ja iltaisin tapasi työkaveriaan,ravintolan portsaria.Seuroissa hän kiitti nousten pöydälle.Hän elää sinkkuna edelleen ja vl-uskovaisena.

        Kun vaan pää kestää,vl-yhteisössä voi elellä noinkin.Jos ei halua irtaantua yhteisöstä.

        Kerran puhuja saarnassaan totesi,että "ettehän te nuoret muuta sääntöjä,kun te pääsette johtopaikoille".Sitten,kun säännöt sovitaan uusiksi,ei tarvitse salaa elellä omien halujensa mukaan.

        Säännöistä vielä, joskus lestadiolainen ei saanut pitää pöydällä liinoja,ei ikkunaverhoja.Kotiin sai tuoda vain luonnokukkia.Kauas on kuljettu noista säännöistä.Pitkät housut ja etenkin farkut olivat hyvinkin synnillisiä.
        Mutta aika on virtaava ja tuo uusia tuulia,myös lestadiolaisuuteen.

        Ja aina ne kulloisetkin säännöt oli tyyliin: taivas vai helvetti. Ihan typerää oli joskus.


      • hdrtk
        hdrtk kirjoitti:

        Ja aina ne kulloisetkin säännöt oli tyyliin: taivas vai helvetti. Ihan typerää oli joskus.

        Taivas vai kadotus.


      • eevioal
        vl lapsena kirjoitti:

        Haluan vielä jatkaa tästä vl-sääntöjen muuttumisesta.(Tästä oli joskus oma aloituskin.)
        Kun katsoo historiaa,on ihmisten pukeutuminen muutttunut tosi paljon.Naisilla hiusten laitto on muuttunut.Syy,miksi moni nuoruudessani jätti vl:n,nyt sen syyn takia ei tarvitsisi lähteä.No, se on ehkäisykielto.Kyllä silloinkin jotkut ehkäisi salaa, mutta siinä tarvitsi löytää mies,joka ajattelee samoin.Ja kestää yhteisön paineet kyselyineen.

        Tunnen tapauksen,jossa oltiin mukana vl-yhteisössä.Kotona oli televisio,käytiin jopa ravintolassa,ehkäistiin. Koti oli kaukana seurapaikasta ja sinne ei kutsuttu vl-väkeä.
        He pystyivät elämään sellaista eloa.Vl-väen mukaan he pääsivät taivaaseen,olihan he kuulleet miehen kuolinvuoteella tunnustaneen uskonsa.Ja mies oli luvannut uskoa kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.Leski-rouva eli muutaman vuoden miehen kuoleman jälkeen ja kuoli vl-uskossa.Niin kerrotaan.

        Tiedän myös tapauksen,jossa neiti-ihminen kävi vl-seuroissa ja iltaisin tapasi työkaveriaan,ravintolan portsaria.Seuroissa hän kiitti nousten pöydälle.Hän elää sinkkuna edelleen ja vl-uskovaisena.

        Kun vaan pää kestää,vl-yhteisössä voi elellä noinkin.Jos ei halua irtaantua yhteisöstä.

        Kerran puhuja saarnassaan totesi,että "ettehän te nuoret muuta sääntöjä,kun te pääsette johtopaikoille".Sitten,kun säännöt sovitaan uusiksi,ei tarvitse salaa elellä omien halujensa mukaan.

        Säännöistä vielä, joskus lestadiolainen ei saanut pitää pöydällä liinoja,ei ikkunaverhoja.Kotiin sai tuoda vain luonnokukkia.Kauas on kuljettu noista säännöistä.Pitkät housut ja etenkin farkut olivat hyvinkin synnillisiä.
        Mutta aika on virtaava ja tuo uusia tuulia,myös lestadiolaisuuteen.

        Kiva kun näit noin paljon vaivaa viestiin :)
        Juu, herkkä ihminen oon, välillä tuntuu että vähän liikaakin..
        Säkö et enää ole lesta? Mutta ootko kuitenkin uskovainen, esim normi evankelisluterilainen tms? :)
        Ja noista en ookkaan tienny, mitä "sääntöjä" ennen on ollut :o ihan outoja kyllä!


      • edellinen
        eevioal kirjoitti:

        Kiva kun näit noin paljon vaivaa viestiin :)
        Juu, herkkä ihminen oon, välillä tuntuu että vähän liikaakin..
        Säkö et enää ole lesta? Mutta ootko kuitenkin uskovainen, esim normi evankelisluterilainen tms? :)
        Ja noista en ookkaan tienny, mitä "sääntöjä" ennen on ollut :o ihan outoja kyllä!

        Vanhoillislestadiolaisuus ei sovi minulle. Uskovainen olen.Ihan normi ev.lut.


      • Möllikö
        eevioal kirjoitti:

        Hmm.. ehkäisyn kiellon ymmärrän kyllä.
        Vaikka itse en kyllä varmaankaan koskaan haluaisi lapsia. Mutta se nyt ei liity tähän asiaan mitenkään. Ja elokuvien kiellon myös osittain ymmärrän, vaikka itse sarjoja ja leffoja katsonkin. Hui, kylläpäs tunnen itteni huonoks uskovaiseks.

        Kyllä, lapsesta asti olen vl ollut. Aluksi, kun joskus vuosia sitten menin ekan kerran youtubeen tarkoituksena kuunnella musiikkia, mulle tuli tosi kauheat omantunnontustat. Silloin itkin lähes joka ilta, kuinka en kamala ihminen olin kun vapaaehtoisesti tuollaista menin kuuntelemaan. Kyllä se nykyäänkin mua vaivaa, mutta ei todellakaan niin paljon. varsinkin kun tällä tavalla oon alkanut kyseenalaistamaan. Sen vuoksi vastauksia kaipailisinkin..

        TROLLLI!


    • miksi pimeys

      vain uudestisyntynyt on uskovainen, ei kukaan muu.

      veikkaisin että aloituksen lestatyttö ei ole edes kuulut miosta sanaa aiemmin.

      • eevioal

        Oon kyllä kuullut..


    • uskova kristitty

      Musiikin kuuntelussa ei ole mitään syntistä.

      • Händel-Bach

        Lest. kuulemma saa kuunnella klassista mus. Monet vanhat barokin ajan teokset ovat alkujaan olleet tanssimusiikkia. Hovitansseja varten säv.


      • eevioal
        Händel-Bach kirjoitti:

        Lest. kuulemma saa kuunnella klassista mus. Monet vanhat barokin ajan teokset ovat alkujaan olleet tanssimusiikkia. Hovitansseja varten säv.

        Juu kai klassiset on ihan sallittua.. En tiiä mikä siinä on, kun maallisen musiikin kuuntelusta tulee kuitenkin parempi olo, vaikka toisaalta syntinen olo.. Kun ei oikeen tiiä mitä pitäs aatella.


    • lestallevaloa

      Ymmärrätkö veeätyttö ollenkaan mit tarkoittaa uudestisyntyminen Jumalan Hengestä!

      S eon kuule ihan eri asia kuin kuulua johonkin porukkaan.

      tämä kaikki kerto siitä että sinun omatuntosi on sidottu kieltoihin ja käskyihin, mutta et tiedä ollenkaan mitä sydämen ympärileikkaus on ja miten se vaikuttaa.

      Jos Jeesus asuu sydämessäsi niin arveletko että Jeesus tahto okuulla jotain tuiskun sanasepityksiä ja räminämusiikkia, häh ??

      • kuinkukaan

        ei täällä ymmärrettä mitän uudestisyntymisestä !

        ja vielä vähemmän sen seurauksista.

        mitähän tämäkin veeältyttö ymmärtää todellisesta Raamatun kristillisyydestä, ei juuri mitään.


      • eevioal

        Ette varmasti tarkoittanu viestillä loukata, mutta ei se mukavalta tuntunut.. Kyllä mä luen aika paljon Raamattua, joten en voi täysin pihalla olla..


      • saamennäovestakin

        Hyvä että luet, mutta se ei vielä takaa ollenkaan että olet sisällä pelastyuksessa, eli olisit uudestisyntynyt, ymmärräthän sen kuitenkin!

        kysymyksesi alussa osoittaa että olet vasta ikkuinoista sisään kurkkimassa, mutta Jeesus-ovesta ei ole vielä käyty sisälle.


    • Sakarja

      Tuohan on jo vanha aloitus, mutta näyttää keskusteluttavan. Tässä minun osuuteni:

      Tyttö hyvä! Me kaikki kamppailemme tuontyyppisten asioiden kanssa. Toisilla on musiikki, toisilla jokin muu. Sinun on hyvä muistaa, että hyviä uskovaisia ei ole olemassakaan. On vain huonoja ja lankeilevaisia. Onhan kuitenkin hyvä, että on synnintunto; en minä sitä nyt yksioikoisesti sano, että jokin kuuntelemasi musiikki olisi syntiä, mutta tarkoitan sitä, että on olemassa oman huonouden tunto.

      Sellaisena kuin olet saat omistaa Kristuksen vanhurskauden omaksi vanhurskaudeksesi. Ole vapaa!

      • eevioal

        Jep, alotukseni on jo vanha, mutta pääsyin tsekkaamaan tän tilanteen uudestaan ja oli tullut kommentteja, joten saatiina tämäkin sitten herätettyä uudelleen. :)

        Kiitos ihanasta viestistäsi! Se piristi :)
        Ja kyllähän mä sen tiedän ettei kukaan ole täydellinen, mutta pelottaa vaan etten oo kuitenkaan tarpeeksi hyvä uskovainen..


    • nifdnoniodf

      Musiikki on yks maailman kauneimpia asioita ja sitä ei todellakaan pitäis viedä keneltäkään pois. Musiikki inspiroi,parantaa ja saa hyvälle tuulelle. On todella typerää (anteeks vaan) ja vainoharhasta uskotella ihmiselle että musiikki olis syntiä. Mitä ihmisen elämässä on jos kaikki kielletään sillä perusteella että jumala hylkäis ? Te uskottelette vielä teijän pienille lapsillenne näin? Kattokaa hei ympärillenne,näättekö kuinka paljon teijän lapsia haluais elää normaalin ihmisen elämää ja näillä on paljon unelmia mutta eivät voi toteuttaa niitä koska kaikki on syntiä?

      • laiteilla

        Nimim. nifdnoniodf on aivan oikeassa. Musiikki on parasta terapiaa. Varsinkin lestanuorille, joilta on kielletty kaikki nuorten menojutut, paitsi tupakointi. Miettikäähän te wanhat weljet opetustenne painotuksia uudelleen siellä SRK:ssa.


      • nifdnoniodf
        laiteilla kirjoitti:

        Nimim. nifdnoniodf on aivan oikeassa. Musiikki on parasta terapiaa. Varsinkin lestanuorille, joilta on kielletty kaikki nuorten menojutut, paitsi tupakointi. Miettikäähän te wanhat weljet opetustenne painotuksia uudelleen siellä SRK:ssa.

        Lisäisin vielä että musiikki tulee suurrimmaks osaks suoraan sydämestä ja sitä tehdään rakkaudella. Ihmiset jakaa omaa rakkauttaan musiikin avulla <3

        Voin vakuuttaa että jumala ei tuomitse ketään musiikin takia.


      • laiteilla
        nifdnoniodf kirjoitti:

        Lisäisin vielä että musiikki tulee suurrimmaks osaks suoraan sydämestä ja sitä tehdään rakkaudella. Ihmiset jakaa omaa rakkauttaan musiikin avulla <3

        Voin vakuuttaa että jumala ei tuomitse ketään musiikin takia.

        Niin, ja hyvä musiikki menee suoraan sydämeen. Menee myös niinsanotusti "jalan alle" ja alkaa tanssittaa. Ja tämän vuoksi lestat eivät saa kuunnella rytmimusaa, koska tanssi on vl-syntiä.


      • oppimuutoksia

        Paljolti barokin musiikki tehty mm. hovien tansseihin. Samaa elämäntapaa noudattamalla on voinut 1970-luvun opeilla joutua pois Jumalan laumasta ja nyt taas ei joudu.


      • eevioal

        Niin. En oikein tiedä mikä siinä on syntiä, ilmeisesti kuitenkin jotain.

        Kiitos muuten kaikille vastanneille, en ois uskonut että näin paljon tulee kommentteja! :)


    • Armoitettu

      Hei ystäväiseni,
      Kun Herran Jeesuksen verinen aura saa kyntää sydämen maata ei musiikin kuunteluun enaa halua lainata korviaan. Ei yksinkertaisesti tee enää mieli. Vaan sydän halajaa Herran esikartanoihin.
      Ei näitä asioita järjellä ymmärräkkään vaan sydämellä. Riennä sinäkin elävän Jumalan sanan kuuloon ja luota rukouksessasi, että Hyvä Pyhä Henki saisi sinuakin lohduttaa ja johtaa taivaan tielle, josta seuraa mielen totaalinen muutos. Ei niin, että et saa kuunnella musiikkia vaan, että sinä et halua sitä kuunnella.

      • laiteilla

        Tää on taas tätä itteään. Kymppilesta Roosa Tahkola kirjoitti Joona Korteniemen blogissa eilen:
        "Usein varsinkin nuorille suunnatut alustukset ja keskusteluillat ovat täynnä kuluneita me-fraaseja, kuten "emmehän me halua olla.." tai "olemmehan me aina ajattelemassa" tai "me uskovaiset emme tee..". Ystäväni kertoivat, että he toivoisivat kuulevansa enemmän raamattuargumentteja puhujien ja alustajien väitteiden perusteiksi. He kokivat, että heihin pyritään vetoamaan oikotien kautta - ei niin, että he itse voisivat ymmärtää perustelut asioille ja sitten oman uskonsa kautta haluta tehdä ja toimia Jumalan sanan mukaan. Ystäväni kokivat loukkaavana sen, että varsinkin nuoriin ja nuoriin aikuisiin kohdistetaan valtavia epäluuloja, koska nuoret "kuitenkin haluavat tulkita asiat maallisesti" - kuten he itse asian ilmaisivat."

        Olen ajattelemassa Roosan ja hänen ystäviensä kanssa samalla tavalla.


      • hymnologos

        Voitko laulaa epäuskoisten tekemiä virsirunoja? Vai onko joku erillinen lista, joita vl voi laulaa.


      • eevioal
        hymnologos kirjoitti:

        Voitko laulaa epäuskoisten tekemiä virsirunoja? Vai onko joku erillinen lista, joita vl voi laulaa.

        Kyllä voidaan laulaa virsejä, oli ne sitten kenen tekemiä tahansa.
        Ainakin näin itse olen käsittänyt.


      • eevioal

        Noh, toivottavasti mullekin tulee vielä semmoinen aika ettei tee mieli kuunnella musiikkia. Tottakai nytkin välillä niin on, ei sitä kok oajan jaksakaan kuunnella. Mutta aina välillä..


    • kaikkeasitäkysytään

      Jos lukee ketjun läpi, niin on siellä vähän järkeä, joskin avauksessa ei ole järjen hiventäkään.

      • eevioal

        Jaahas.. Kiitos vain.


    • Stud

      Koska täytät 18v?

      • Tomorrov

        Huomenna!


      • eevioal

        Lokakuussa. :)


    • Njugotan

      Missään ei ole mitään järkeä.

      E. P. (rov.)

      • eevioal

        Siltä välillä tuntuu, ettei missään ole mitään järkeä. ...

        Mukavaa, etten ole ajatusteni kanssa yskin :)


      • viljomkki

        On se kumma, että lesta voi hyödyntää virsikirjaa, siis valtaosin uskosta osattomien kirjoittamia runoja. Kieroa.


      • eevioal
        viljomkki kirjoitti:

        On se kumma, että lesta voi hyödyntää virsikirjaa, siis valtaosin uskosta osattomien kirjoittamia runoja. Kieroa.

        Tähän en osaa vastata..


    • exvlnuori

      Luin loppuun asti ja ajattelin vastata kun on herännyt uutta keskustelua lisää näin jälkeen päin.
      Olen ite kans nuori poika ja oon syntynyt vl-kotiin. Mä oon paininut ja mietiskellyt ihan samanlaisten asioiden kanssa kun sä! Minun kohdallani minulla oli oikeastaan 2 vaihtoehtoa, joko olla vl ja potea koko ajan syyllisyyttä ''synneistä'' kuten musiikista, sarjoista, leffoista tms. Toinen vaihtoehto oli lähteä yhteisöstä ja olla vapaa tekemään kaikkea mitä normaalit ihmiset tekevät. Vaikeinta yhteisöstä lähtemisessä on se, että lapsesta asti on aivopesty kadotuksella eli onhan se lähteminen yhtäkkiä vaikeaa. Omalla kohdallani mietin kuitenkin päätökseni tarkkaan ja suosittelen myös sinua miettimään tarkoin valintasi!
      Eli en ole enää vl-yhteisössä, koska en halunnut elämäni pyörivän toisten ihmisten keksimien ja täysin perättömien ''syntien'' ympärillä vaan halusin elää niin kuin MINUSTA on oikein! Ajattele samalla tavalla ja elä omaa elämääsi, älä yhteisön!
      Minusta on törkeää sanoa, että kun lähtee vl-yhteisöstä niin ''kieltää uskon'', koska nyt vasta tuntuu siltä, että saan oikeasti uskoa!
      Varmaan meni tämä vähän asian ohi, mutta tällä haluan sanoa sen, että älä elä muiden ihmisten keksimien ''syntien'' mukaan jos ne eivät sinusta itsestä tunnu synneiltä.

      • ruididei

        vl on papimpia harha-lahkoja koko maailmassa


      • wqwoe
        ruididei kirjoitti:

        vl on papimpia harha-lahkoja koko maailmassa

        Siis pahimpia. Papithan erotettiin jo 1960-luvulla.


      • eevioal

        Kiitos vastauksesta :) Mä en oikeastaan enää ajattele, että leffat olisi suuri synti, mun vanhemmat on siinä ihan samaa mieltä (tietty leffoilla on eroa, missä se raja sitten menee(?)) ja joo, oon mä aatellut lestadiolaisuudessa kuitenkin pysyä. :)


    • Armelias

      Tyttö hyvä, usko Herraan ja tiedä että Herrasi on armahtava. Se minkä koet synniksi on syntiä vain halun takia. Se että kuuntelet musiikkia se ei tee sinusta väärämielistä. Mikään minkä ihminen on sinulle sepittänyt vääräksi ei ole sitä. Ota Herran kirja käteesi luo se läpi itseksesi ja mieti, mitä Herrasi on sinulta kieltänyt? Ovatko nämä samoja joita seurakuntasi käskee? Onko Herrasi kieltänyt musiikin? Tee tekosi Herraa ajatellen, niin et tee väärin. Se että haluat jotain, se on osa syntiin lankeamista, kaikki mitä halusi sanoo se vie vain kauemmaksi Herrasta. Rukoile Herra ja anna hänen johdattaa elämääsi, sillä vain Hän tietää mitä sinä oikeasti tarvitset, tapahtukoon hänen tahtonsa ja Hänen tahdostaan Hän on sinulle armollinen.
      Miksi kieltäisit sen, minkä Herra on sinulle armossaan suonut? Kyllä Hän tietää parhaiten mikä on meille hyväksi. Kohtuudella Herraa kiittäen niin sinä et tee väärin, ellet sitten riko häntä vastaan.

      • eevioal

        kiitos vastauksestasi :)


    • kaikki_hyvin

      Eihän Sinulla, aloittaja, ole mitään hätää.

      Sinulla on synnintunto. Se on Jumalan lapsen tuntomerkki.

      • eevioal

        Niin.. Pelottaa välillä kuitenkin, että teen ihan liikaa syntiä. :I Mutta kiitos vastauksesta. :)


    • 16v

      Sama ongelma on mietityttäny mua!

      T. 16v lestadiolaistyttö

    • Tämä_on_jo

      vanha aloitus, mutta saattaahan siitä vieläkin syntyä keskustelua.

      Itse en ole koskaan ollut kiinnostunut mistään musiikista. Ymmärrän kyllä, että jotkut muut saattavat olla siitä kiinnostuneita.

      Kaikkea muuta syntiä kyllä voisin tehdäkin, mutta en missään tapauksessa suostuisi kuuntelemaan musiikkia. Niin... enkä seuraamaan mitään kilpaurheilua.

      Jokaisella kai on elämässään heikkoja kohtia.

      Olen ajatellut niin, että tärkeintä on heikkoudessaankin ja vajavaisuudessaakin omistaa sydämessään Kristuksen vanhurskaus omaksi vanhurskaudekseen. Se tuo rauhan tässä ajassa, ja se rauha kestää myös ajan rajan takana.

      • Miksii

        Miksei musiikkia voisi kuunnella hyvällä omallatunnolla? Miks se on lestadiolaisille syntiä? Vai onko se?


    • listatstakokatot

      Jaahas ja mistähän aloittaja tietää mikä on syntiä ja mikä ei ole?

      oletkos sitä koskaan miettinyt.

      • mitäsluulet

        Aloittaja varmaan tietää, jos on yhtään kuunnellut seuroissa.


    • rensselit.pykälään

      luovu uskosta,vitun paskaa homaaa...

    • AlkolleRukkaset

      Selvin päin pärjää hyvin!

      E. P. (ei pirtua / pappi)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      36
      1486
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1311
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1245
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      7
      1243
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1218
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      2
      1208
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1204
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1180
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1160
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1136
    Aihe