Mormonit ovat kristittyjä

Selkeyttä

Tässä on lisää kohtia Jeesuksesta Kristukseta Pyhien kirjoitusten oppaasta.
Kuten näistä ym. voi huomata Mormonin kirjan todistavan aivan samasta Kristuksesta kuin Raamattu. Nykyisten Mormonin kirjojen kannessa on alaotsikkona "Toinen todistus Kristuksesta".

Jeesuksen Kristuksen esimerkki: Minä annoin teille esimerkin, Joh. 13:15. Minä olen tie, totuus ja elämä, Joh. 14:6. Kärsihän Kristuskin meidän puolestamme ja jätti meille esikuvan, jotta seuraisimme hänen jälkiään, 1. Piet. 2:21. Ellei ihminen noudata elävän Jumalan Pojan esimerkkiä, hän ei voi pelastua, 2. Nefi 31:16. Minä tahdon, että te olisitte täydellisiä niin kuin minä, 3. Nefi 12:48. Pitäkää aina huoli, että teette tämän niin kuin minä olen tehnyt, 3. Nefi 18:6. Minä olen antanut teille esimerkin, 3. Nefi 18:16. Niitä tekoja, joita te olette nähneet minun tekevän, teidänkin tulee tehdä, 3. Nefi 27:21, 27. Jeesuksen Kristuksen todelliset seuraajat ovat hänen kaltaisiaan, Moroni 7:48.

Jeesuksen Kristuksen kirkkaus: Herran kirkkaus täytti telttamajan, 2. Moos. 40:34–38. Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan, Jes. 6:3 (2. Nefi 16:3). Herran kirkkaus koittaa sinun yllesi, Jes. 60:1–2. Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa, Matt. 16:27. Kirkasta sinä minut ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä, Joh. 17:5. Israelin Pyhän pitää hallitseman suuressa kirkkaudessa, 1. Nefi 22:24. Meillä oli toivo hänen kirkkaudestaan, MK Jaak. 4:4. Jumalan Poika tulee kirkkaudessaan, Alma 5:50. Hän selitti kaikki asiat aivan alusta siihen asti, jolloin hän tulisi kirkkaudessaan, 3. Nefi 26:3. Minun apostolini ovat kirkkaudessa, niin kuin minä olen, OL 29:12 (OL 45:44). Me näimme Pojan kirkkauden Isän oikealla puolella, OL 76:19–23. Johannes näki minun kirkkauteni täyteyden ja todisti siitä, OL 93:6 (Joh. 1:14). Hänen kasvonsa loistivat kirkkaammin kuin aurinko, OL 110:3. Hänen kirkkautensa oli minun päälläni, ja minä näin hänen kasvonsa, Moos. 1:1–11. Tämä on minun työni ja kirkkauteni, Moos. 1:39.

Jeesuksen Kristuksen nimen päällemme ottaminen: Mitään muuta nimeä, joka meidät pelastaisi, ei ole, Ap. t. 4:12 (2. Nefi 31:21). Apostolit iloitsivat siitä, että olivat saaneet kunnian kärsiä häväistystä Jeesuksen nimen tähden, Ap. t. 5:38–42. Tämä on hänen käskynsä: meidän tulee uskoa hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen, 1. Joh. 3:23. Todistakaa, että olette halukkaita ottamaan päällenne Kristuksen nimen kasteen kautta, 2. Nefi 31:13. Minä tahdon teidän ottavan päällenne Kristuksen nimen, Moosia 5:6–12 (Moosia 1:11). Jokainen, joka halusi ottaa päällensä Kristuksen nimen, liittyi Jumalan seurakuntiin, Moosia 25:23. Kaikki, jotka todella uskoivat Kristukseen, ottivat päällensä Kristuksen nimen, Alma 46:15. Taivaan portti on avoinna niille, jotka uskovat Jeesuksen Kristuksen nimeen, Hel. 3:28. Siunattu on se, joka havaitaan uskolliseksi minun nimelleni viimeisenä päivänä, Et. 4:19. He ovat halukkaita ottamaan päällensä Pojan nimen, Moroni 4:3 (OL 20:77). Ottakaa päällenne Kristuksen nimi, OL 18:21–25.

Kirkon pää: Kristus on seurakunnan pää, Ef. 5:23 (Ef. 1:22; 4:15). Hän on ruumiin pää, ja ruumis on seurakunta, Kol. 1:18. Tämä on minun kirkkoni, Moosia 26:22 (Moosia 27:13). Kristus oli heidän uskonsa perustaja ja täydelliseksi tekijä, Moroni 6:1–4. Minä olen perustanut tämän kirkon, OL 33:5 (3. Nefi 27:3–8).

54

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • to..

      Ei todista. Teidän uskontonne Jeesus on Kolobin elohimin poika, yksi monista jumalista joita uskontonne väittää olevan olemassa ja lisää jumalia syntyy koko ajan. Olette muuttaneet perusteellisesti aivan kaiken mitä Jeesus opetti vain nimi on jätetty, tosin siinäkään tiedä että kristus ei ole etunimi.

    • Ent. mormoni

      I. Kirje galatalaisille:

      6. Minua kummastuttaa, että te niin äkkiä käännytte hänestä, joka on kutsunut teidät Kristuksen armossa, pois toisenlaiseen evankeliumiin,
      7. joka kuitenkaan ei ole mikään toinen; on vain eräitä, jotka hämmentävät teitä ja tahtovat vääristellä Kristuksen evankeliumin.
      8. Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu.
      9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

      Ymmärrättekö te mormonit laisinkaan, miten vakavasta asiasta Smithin keskimässä uudessa uskonnossa on kysymys?

      • 9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

        Nikean uskontunnustus ja jo sitä ennen "oikean suunnan" valitseminen kaikkien niiden kristillisten suuntausten joukosta jotka olivat syntyneet Kristuksen kuoltua ja kuten entisen lainauksesta näkyy jo Kristuksen aikana, oli suurin virhe kristikunnan historiassa. Silloin siirryttiin Jumalan ohjauksesta ihisen luoman teologian ikeen alle!

        Vapauteen Kristus vapautti meidät!


      • !!!
        nenada kirjoitti:

        9. Niinkuin ennenkin olemme sanoneet, niin sanon nytkin taas: jos joku julistaa teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä te olette saaneet, hän olkoon kirottu.

        Nikean uskontunnustus ja jo sitä ennen "oikean suunnan" valitseminen kaikkien niiden kristillisten suuntausten joukosta jotka olivat syntyneet Kristuksen kuoltua ja kuten entisen lainauksesta näkyy jo Kristuksen aikana, oli suurin virhe kristikunnan historiassa. Silloin siirryttiin Jumalan ohjauksesta ihisen luoman teologian ikeen alle!

        Vapauteen Kristus vapautti meidät!

        Polyteismi, luulihaklönttijumala Kolobin tienoilla, taika-alusvaatteet, moninainti, mustien sorto ym. ovat hyvin kaukana kristinuskosta.


      • vakavaksi pistää

        Tuo galattalaiskirjeen 8. jaehan itseasiassa profetoi, että mormonismin kaltaisia eksytyksiä tulee. OL 128:20 on suorastaan hämmentävän sanatarkkaan tämän galattalaiskirjeen profetian mukainen.

        OL 128:20 Ja jälleen, mitä me kuulemme? Ilosanoman Kumoralta! Moroni, enkeli taivaasta, julistaa profetioiden täyttymisen: kirjan esiintulon. Herran äänen Fayetten erämaassa, Senecan piirikunnassa äänen, joka antaa kolmelle silminnäkijälle käskyn todistaa kirjasta. Miikaelin äänen Susquehannajoen rannalla, äänen, joka paljastaa valkeuden enkelinä ilmestyneen perkeleen. Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen äänen erämaassa Harmonyn, Susquehannan piirikunnassa ja Colesvillen, Broomen piirikunnassa, välillä, Susquehanna-joen rannalla, äänen, joka julistaa, että heillä on hallussaan valtakunnan avaimet ja aikojen täyttymisen armotalouden avaimet."

        Siinähän se enkeli taivasta julistaa ja ihan täysin galattalaiskirjeen profetian mukaan kirottua oppiaan.


      • MItäpä
        vakavaksi pistää kirjoitti:

        Tuo galattalaiskirjeen 8. jaehan itseasiassa profetoi, että mormonismin kaltaisia eksytyksiä tulee. OL 128:20 on suorastaan hämmentävän sanatarkkaan tämän galattalaiskirjeen profetian mukainen.

        OL 128:20 Ja jälleen, mitä me kuulemme? Ilosanoman Kumoralta! Moroni, enkeli taivaasta, julistaa profetioiden täyttymisen: kirjan esiintulon. Herran äänen Fayetten erämaassa, Senecan piirikunnassa äänen, joka antaa kolmelle silminnäkijälle käskyn todistaa kirjasta. Miikaelin äänen Susquehannajoen rannalla, äänen, joka paljastaa valkeuden enkelinä ilmestyneen perkeleen. Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen äänen erämaassa Harmonyn, Susquehannan piirikunnassa ja Colesvillen, Broomen piirikunnassa, välillä, Susquehanna-joen rannalla, äänen, joka julistaa, että heillä on hallussaan valtakunnan avaimet ja aikojen täyttymisen armotalouden avaimet."

        Siinähän se enkeli taivasta julistaa ja ihan täysin galattalaiskirjeen profetian mukaan kirottua oppiaan.

        galattailainen sanoi esim. luterilaisuudesta?


      • !!!
        MItäpä kirjoitti:

        galattailainen sanoi esim. luterilaisuudesta?

        Kerro sinä KERRANKIN mitä mieltä olet itse.


      • zzq
        !!! kirjoitti:

        Kerro sinä KERRANKIN mitä mieltä olet itse.

        Vastaisit kysymykseen.


      • !!!
        zzq kirjoitti:

        Vastaisit kysymykseen.

        En minä tiedä mitä galattalainen on sanonut luterilaisuudesta. Kerro SINÄ, jos kerran tiedät.


      • Enpä tiedä
        !!! kirjoitti:

        En minä tiedä mitä galattalainen on sanonut luterilaisuudesta. Kerro SINÄ, jos kerran tiedät.

        minäkään, siksi kysyinkin.

        Galattalainen kun ei sanomut mormonismistakaan yhtään mitään.


        Eikä ateismista, vaikka sen voi halutessaan tulkita niinkin.


      • !!!
        Enpä tiedä kirjoitti:

        minäkään, siksi kysyinkin.

        Galattalainen kun ei sanomut mormonismistakaan yhtään mitään.


        Eikä ateismista, vaikka sen voi halutessaan tulkita niinkin.

        Ihan selvästihän tuossa kerrottiin mormonismista ja vastaavista eksyttäjistä.

        Ateistit eivät tekeydy kristityiksi...


      • Ateistit
        !!! kirjoitti:

        Ihan selvästihän tuossa kerrottiin mormonismista ja vastaavista eksyttäjistä.

        Ateistit eivät tekeydy kristityiksi...

        tekeytyvät kaikkitietäviksi...


      • !!!
        Ateistit kirjoitti:

        tekeytyvät kaikkitietäviksi...

        Kysymys oli siitä, että ateistit eivät tekeydy KRISTITYIKSI, mormonin tekeytyvät. Se on aivan oleellinen pointti, mutta missasit senkin!

        Siksi nuo Raamatun sanat soveltuvat mormoneihin, mutta eivä ateisteihin.


      • Eipä muuten
        !!! kirjoitti:

        Kysymys oli siitä, että ateistit eivät tekeydy KRISTITYIKSI, mormonin tekeytyvät. Se on aivan oleellinen pointti, mutta missasit senkin!

        Siksi nuo Raamatun sanat soveltuvat mormoneihin, mutta eivä ateisteihin.

        galataiskirjeessä mainita kristittyjä vaan Kristuksen sanojen vääristelijöitä.

        Ateisteihin kuvaus se istuu kuin nenä päähän.


      • !!!
        Eipä muuten kirjoitti:

        galataiskirjeessä mainita kristittyjä vaan Kristuksen sanojen vääristelijöitä.

        Ateisteihin kuvaus se istuu kuin nenä päähän.

        Mormonit vääristelevät Kristuksen sanoja, eivät ateistit.


      • Galatalaisille
        !!! kirjoitti:

        Mormonit vääristelevät Kristuksen sanoja, eivät ateistit.

        ei kirjoitettu mitään mormoneista. Se näyttää ateistillekin olevan vaikea ymmärtää.


      • !!!
        Galatalaisille kirjoitti:

        ei kirjoitettu mitään mormoneista. Se näyttää ateistillekin olevan vaikea ymmärtää.

        Mainitussa galatalaiskirjeen kohdassa (1:8) kirjoitettiin näin: "Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."

        Mormonein mukaanhan enkeli antoi Smithille kultalevyt. Koska niistä "käännetty" MK julistaa vastoin sitä, mitä alkukristityt julistivat, silloihan viitataan aivan kirjaimellisesti mormonismiin!


      • MIkä MK:ssa
        !!! kirjoitti:

        Mainitussa galatalaiskirjeen kohdassa (1:8) kirjoitettiin näin: "Mutta vaikka me, tai vaikka enkeli taivaasta julistaisi teille evankeliumia, joka on vastoin sitä, minkä me olemme teille julistaneet, hän olkoon kirottu."

        Mormonein mukaanhan enkeli antoi Smithille kultalevyt. Koska niistä "käännetty" MK julistaa vastoin sitä, mitä alkukristityt julistivat, silloihan viitataan aivan kirjaimellisesti mormonismiin!

        on vastoin galatalaisten tietoa.


      • !!!
        MIkä MK:ssa kirjoitti:

        on vastoin galatalaisten tietoa.

        MK mm. valehtelee Jeesuksen käyneen Amerikassa. Mormonismissa vastoin alkukristittyjen opetuksia ovat myös mm polyteismi, pakolliset taika-alusvaatteet, moniavioisuus korotuksen ehtona,... Ja vaikka mitä.


      • Ilmiselvästi
        !!! kirjoitti:

        MK mm. valehtelee Jeesuksen käyneen Amerikassa. Mormonismissa vastoin alkukristittyjen opetuksia ovat myös mm polyteismi, pakolliset taika-alusvaatteet, moniavioisuus korotuksen ehtona,... Ja vaikka mitä.

        sinulta on jäänyt galatalaiskirje lukematta.


      • !!!
        Ilmiselvästi kirjoitti:

        sinulta on jäänyt galatalaiskirje lukematta.

        Ei suinkaan ole. Otin siitä oleellisimman kohdan lainaukseksi tuonne ylemmäs, mutta voit kyllä lukea ajatuksen kanssa koko kirjeen ja huomata, että se sopii kuin nenä päähän kuvaamaan Smithin oppia.

        Et pystynyt tä'lläkään kertaa kuin munattomaan kommenttiin. Sinusta tulee kieltämättä hyvä eunukki.


      • Oma tulkintasi
        !!! kirjoitti:

        Ei suinkaan ole. Otin siitä oleellisimman kohdan lainaukseksi tuonne ylemmäs, mutta voit kyllä lukea ajatuksen kanssa koko kirjeen ja huomata, että se sopii kuin nenä päähän kuvaamaan Smithin oppia.

        Et pystynyt tä'lläkään kertaa kuin munattomaan kommenttiin. Sinusta tulee kieltämättä hyvä eunukki.

        galatalaiskirjeestä ei todista mitään.


      • !!!
        Oma tulkintasi kirjoitti:

        galatalaiskirjeestä ei todista mitään.

        Ei sitä tarvitse tulkita vaan LUKEA!

        Koska Smithin oppi on radikaalisti erilainen (jopa Jumalien lukumäärä!) kuin alkuperäinen, vaikka kysymys muka on kristinuskosta, sanat sopivat kuin nenä päähän.


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        Ei sitä tarvitse tulkita vaan LUKEA!

        Koska Smithin oppi on radikaalisti erilainen (jopa Jumalien lukumäärä!) kuin alkuperäinen, vaikka kysymys muka on kristinuskosta, sanat sopivat kuin nenä päähän.

        Vain Athanasiuksen uskontunnustuksesta on peräisin luulo, että olisi vain yksi jumala, sillä me kaikki olemme Raamatun mukaan jumalia:
        Joh. 10
        30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
        32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
        33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." [3. Moos. 24:16; Mark. 14:64; Joh. 5:18]
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38 Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." [Joh. 14:10,11]
        39 Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. [Joh. 7:30, Joh. 8:20]

        Psalmi 82 kertoo:
        5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät.
        6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
        7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" [Jes. 14:15; Hes. 28:8]
        8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat. [1. Moos. 18:25 ]

        Onko todella noin vaikea ymmärtää, että jumala -sanaa käytetään eri merkityksissä? On vain yksi Jumala, kun sanalla tarkoitetaan taivaallista Isäämme, mutta me olemme kaikki jumalia, kun tarkoitetaan, että olemme Hänen lapsiaan. Jeesus Kristus on Isämme Ainosyntyinen Poika lihan mukaan. Hän yhdessä Pyhän Hengen kanssa kuuluvat kolmen persoonan muodostatamaan jumaluuteen. Siksi He ovat Jumalia yhdessä Isän kanssa, mutta Isä on ainoa Jumala, jota He ja jota meidän tulee palvella ja rukoilla. Tässä mielessä on vain yksi Jumala. Mormonit ovat yksijumalisia kun oikein ymmärretään. Pelkkä Jumala -sanan käyttö eri merkityksessä ei tee mormoneista polyteistejä, vaikka kuinka koetettaisiin muuta hokea. - Myös kolminaisuusopissa sanotaan jokaista erikseen Jumalaksi, vaikka heti perään sanotaankin, että on vain yksi Jumala. Tällöin muutetaan sanan merkitys, sillä vain laadullisesti kolme erillistä voivat olla yksi. He ovat YHTÄ, mutta eivät yksi.


      • M.E.L.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Vain Athanasiuksen uskontunnustuksesta on peräisin luulo, että olisi vain yksi jumala, sillä me kaikki olemme Raamatun mukaan jumalia:
        Joh. 10
        30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
        32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
        33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." [3. Moos. 24:16; Mark. 14:64; Joh. 5:18]
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38 Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." [Joh. 14:10,11]
        39 Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. [Joh. 7:30, Joh. 8:20]

        Psalmi 82 kertoo:
        5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät.
        6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
        7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" [Jes. 14:15; Hes. 28:8]
        8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat. [1. Moos. 18:25 ]

        Onko todella noin vaikea ymmärtää, että jumala -sanaa käytetään eri merkityksissä? On vain yksi Jumala, kun sanalla tarkoitetaan taivaallista Isäämme, mutta me olemme kaikki jumalia, kun tarkoitetaan, että olemme Hänen lapsiaan. Jeesus Kristus on Isämme Ainosyntyinen Poika lihan mukaan. Hän yhdessä Pyhän Hengen kanssa kuuluvat kolmen persoonan muodostatamaan jumaluuteen. Siksi He ovat Jumalia yhdessä Isän kanssa, mutta Isä on ainoa Jumala, jota He ja jota meidän tulee palvella ja rukoilla. Tässä mielessä on vain yksi Jumala. Mormonit ovat yksijumalisia kun oikein ymmärretään. Pelkkä Jumala -sanan käyttö eri merkityksessä ei tee mormoneista polyteistejä, vaikka kuinka koetettaisiin muuta hokea. - Myös kolminaisuusopissa sanotaan jokaista erikseen Jumalaksi, vaikka heti perään sanotaankin, että on vain yksi Jumala. Tällöin muutetaan sanan merkitys, sillä vain laadullisesti kolme erillistä voivat olla yksi. He ovat YHTÄ, mutta eivät yksi.

        ON VAIKEAA!

        Hyvin vaikeaa!

        Sinä mormoni et muuta kristinuskon määritelmää milliäkään mihinkään suuntaan.

        Mormonit ovat POLYTEISTEJÄ vaikka kuinka väkytät! Kristittyjä ette ole eikä teistä niitä tule. Mitään juuria mormonismilla ei ole kristinuskoon vaan kyseessä on pelkkä Smithin päissään keksimä polyteistinen hirvitys - uususkonto jollaista ei ole ollut koskaan eikä missään, minkäänlaisessa muodossa.

        Aivan turha selittää kylmiä ja päivänselviä faktoja vastaan! Kuvitteletko todellakin että joku selityksiäsi uskoo? Yksin kieut aavalle merelle keuhkosi puhki :-D Merikin jutuillesi nauraa.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Vain Athanasiuksen uskontunnustuksesta on peräisin luulo, että olisi vain yksi jumala, sillä me kaikki olemme Raamatun mukaan jumalia:
        Joh. 10
        30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        31 Juutalaiset alkoivat taas kerätä kiviä kivittääkseen Jeesuksen.
        32 Jeesus sanoi heille: "Minä olen teidän nähtenne tehnyt monta hyvää tekoa, jotka ovat lähtöisin Isästä. Mikä niistä antaa teille aiheen kivittää minut?"
        33 Juutalaiset vastasivat: "Emme me sinua minkään hyvän teon tähden kivitä, vaan jumalanpilkan tähden. Sinä teet itsesi Jumalaksi, vaikka olet ihminen." [3. Moos. 24:16; Mark. 14:64; Joh. 5:18]
        34 Jeesus vastasi: "Eikö teidän laissanne sanota: 'Minä sanoin: te olette jumalia.'? [Ps. 82:6]
        35 Niitä, jotka saivat Jumalan ilmoituksen, sanotaan siis jumaliksi, eikä pyhiä kirjoituksia voi tehdä tyhjäksi.
        36 Isä on minut pyhittänyt ja lähettänyt maailmaan. Kuinka te voitte väittää minun pilkkaavan Jumalaa, kun sanon olevani Jumalan Poika?
        37 Jos minä en tee Isäni tekoja, älkää uskoko minua.
        38 Mutta jos teen, uskokaa tekojani, vaikka ette minua uskoisikaan. Silloin te opitte ymmärtämään, että Isä on minussa ja minä olen Isässä." [Joh. 14:10,11]
        39 Juutalaiset yrittivät taas ottaa Jeesuksen kiinni, mutta hän ei jäänyt heidän käsiinsä. [Joh. 7:30, Joh. 8:20]

        Psalmi 82 kertoo:
        5 Te ette tiedä ettekä ymmärrä mitään, te harhailette pimeässä, ja maan perustukset järkkyvät.
        6 Kuulkaa! Vaikka olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman poikia, [Joh. 10:34]
        7 te kuolette niin kuin ihminen kuolee, sorrutte kuin vallasta syösty ruhtinas!" [Jes. 14:15; Hes. 28:8]
        8 Nouse, Jumala, saata maan päällä oikeus kunniaan! Sinun ovat kaikki kansat. [1. Moos. 18:25 ]

        Onko todella noin vaikea ymmärtää, että jumala -sanaa käytetään eri merkityksissä? On vain yksi Jumala, kun sanalla tarkoitetaan taivaallista Isäämme, mutta me olemme kaikki jumalia, kun tarkoitetaan, että olemme Hänen lapsiaan. Jeesus Kristus on Isämme Ainosyntyinen Poika lihan mukaan. Hän yhdessä Pyhän Hengen kanssa kuuluvat kolmen persoonan muodostatamaan jumaluuteen. Siksi He ovat Jumalia yhdessä Isän kanssa, mutta Isä on ainoa Jumala, jota He ja jota meidän tulee palvella ja rukoilla. Tässä mielessä on vain yksi Jumala. Mormonit ovat yksijumalisia kun oikein ymmärretään. Pelkkä Jumala -sanan käyttö eri merkityksessä ei tee mormoneista polyteistejä, vaikka kuinka koetettaisiin muuta hokea. - Myös kolminaisuusopissa sanotaan jokaista erikseen Jumalaksi, vaikka heti perään sanotaankin, että on vain yksi Jumala. Tällöin muutetaan sanan merkitys, sillä vain laadullisesti kolme erillistä voivat olla yksi. He ovat YHTÄ, mutta eivät yksi.

        Opetus että on vain yksi Jumala on peräisin Raamatusta, sehän on Raamatun ydinsanoma, ei luulo.
        Jos todella olet luullut että jumalia on monia ei ihme että pakanauskonnot vetivät puoleensa ja valitsit niistä mormonismin, jumalien joukko ei siinä jää jälkeen edes hindulaisuudesta, joka tosin on rehellinen kuvatessaan itseään. Ei hindu sano että koska palvon vain Krishnaa tai Ganeshia, olen monoteisti. Hindut eivät myöskään käy monoteististen uskontojen kimppuun väittäen että niiden pyhät kirjat sanovat että jumalia on monia ja uskonnot vai väärin luulevat että on vain yksi jumala .

        Mormonismin ongelma on on että se on yhden miehen tekemä ja että tämä mies haki pohja omille sepitelmilleen Raamatun uskonnoista ja ilmoitti että nyt oli olemassa parannettu versio kristinuskosta. Uutta uskontoa oli helpompi levittää kuin aloittaa tyhjästä .Näin Raamatun synnyn tuhatvuotisesta historiasta ja opetuksesta tuli marginaalijakeiden esittelyä yhteyksistään erotettuna kun Smith yritti perutella omia uutuuksiaan .

        Esittämäsi kohdat on täällä jo niin monen käyty läpi joten kävisimmekö vaihteeksi ne kohdat Raamatusta jossa kerrotaan että on vain yksi jumala? Tai jos nyt vihdoin jo kertoisit koska Raamatun isäksi kutsuma Jahve muuttuikin elohimiksi, asettui asumaan jollekin avaruutemme planeetalle, akottui ja pari alkoi tuottaa henkilapsia ?

        Tai koska Israelin valinta oli jotta se kertoisi maailmalle että sen valinnut jumala, Jahve, on ainoa jumala joka on, tai on ollut tai tulee olemaan, onko valinta joka perustui valheelle ollut koskaan olemassa, ollut minkään arvoinen tai sen mukana mikään Israelille annettu muukaan ilmoitus tai sellaiseksi uskottu totta tai minkään arvoinen? Mikä totuus voi perustua valheelle?

        Monoteismissä ei ole kyse jonkun harjoittamasta sanasaivartelusta, ei isoista tai pienistä kirjaimista, vaan luvusta ja määrästä, on vain yksi jumala ei enempää.


      • Selkeyttä
        M.E.L. kirjoitti:

        ON VAIKEAA!

        Hyvin vaikeaa!

        Sinä mormoni et muuta kristinuskon määritelmää milliäkään mihinkään suuntaan.

        Mormonit ovat POLYTEISTEJÄ vaikka kuinka väkytät! Kristittyjä ette ole eikä teistä niitä tule. Mitään juuria mormonismilla ei ole kristinuskoon vaan kyseessä on pelkkä Smithin päissään keksimä polyteistinen hirvitys - uususkonto jollaista ei ole ollut koskaan eikä missään, minkäänlaisessa muodossa.

        Aivan turha selittää kylmiä ja päivänselviä faktoja vastaan! Kuvitteletko todellakin että joku selityksiäsi uskoo? Yksin kieut aavalle merelle keuhkosi puhki :-D Merikin jutuillesi nauraa.

        Mikä sinusta on kristillisyyttä? Tuo väitteesi pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kristillisyys määriteltäisiin Athanasiuksen uskontunnustuksesta käsin. Raamatussa Kristukseen uskovia alettiin sanoa kristityiksi ennen kuin Athanasiuksen uskontunnustusta oli keksitty.
        Ap. t. 11:26
        ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty. [1. Piet. 4:16]

        Mormonien käsitys Jumalasta ja jumaluudesta on juuri sellainen kuin Raamatusta ilmenee: kolme erilllistä jumaluuden jäsentä eli Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tässä He olivat samanaikaisesti erillisinä läsnä:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Jos Raamattua pidetään polyteistisena, niin sitten mormonismikin on sellaista, mutta ei muuten, sillä meillä on vain yksi Jumala, Isä,, jonka tahtoa muut jumaluuden jäsenet toteuttavat.


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mikä sinusta on kristillisyyttä? Tuo väitteesi pitää paikkansa vain siinä tapauksessa, että kristillisyys määriteltäisiin Athanasiuksen uskontunnustuksesta käsin. Raamatussa Kristukseen uskovia alettiin sanoa kristityiksi ennen kuin Athanasiuksen uskontunnustusta oli keksitty.
        Ap. t. 11:26
        ja löydettyään toi hänet Antiokiaan. Yhdessä he toimivat seurakunnan keskuudessa kokonaisen vuoden, ja suuri joukko ihmisiä sai heiltä opetusta. Antiokiassa alettiin ensimmäiseksi käyttää opetuslapsista nimitystä kristitty. [1. Piet. 4:16]

        Mormonien käsitys Jumalasta ja jumaluudesta on juuri sellainen kuin Raamatusta ilmenee: kolme erilllistä jumaluuden jäsentä eli Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tässä He olivat samanaikaisesti erillisinä läsnä:
        Luuk. 3:22
        ja Pyhä Henki laskeutui hänen ylleen näkyvässä muodossa, kyyhkysen kaltaisena. Ja taivaasta kuului ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani, sinuun minä olen mieltynyt." [Matt. 3:17 ]

        Jos Raamattua pidetään polyteistisena, niin sitten mormonismikin on sellaista, mutta ei muuten, sillä meillä on vain yksi Jumala, Isä,, jonka tahtoa muut jumaluuden jäsenet toteuttavat.

        Tapani, Täysin riippumatta mistään uskontunnustuksista kristinusko on yksijumalainen; onhan se määritelty jo ensimmäisessä käskyssä! Polyteistinen mormonismi on aivan eri oppi.


    • M.E.L.

      ...ja aina vaan jaksat väkyttää itsestäänselvästä asiasta!

      Mormonit eivät ole olleet, ole tai tule olemaan kristittyjä. Jo mormonien käsitys Jumalasta on täysin toinen kuin kristinuskossa.

      Jokainen vähänkään historiaa tunteva tietää että mormonismilla ei ole mitään historiallisia juuria kristinuskoon eikä alkukristittyihin - heidän tapoihinsa ja uskomuksiinsa.

      Mormonismia ei ole ikinä ollut koskaan eikä missään ennenkuin Joseph Smith sen päissään sävelsi. Kaikenlaiset perusteettomat höpinät 'palautuksista' ja 'valtuuksista' ovat täyttä valetta!

      Mormonit pyrkivät väen väkisin ja valheellisesti naamioimaan itsensä kristityiksi huijatakseen hyväuskoista etsijää kynsiinsä hyväksikäytettäväksi ja rahastettavaksi.

      Jos mormonit kertoisivat suoraan ja rehellisesti sen mitä mormonismi oikeasti on ja mihin mormonit todella uskovat pitäisivät kaikki etsijät heitä täysin seinähulluina ja juoksisivat kiljuen karkuun!

      • ihmettelevä

        Tummaihoisia on syrjitty MAP-kirkossa, oletteko ottaneet huomioon sen että Jeesuskin saattoi olla tumma...?

        Jos Jumala on luonut ihmiset, miksi MAP-kirkko syrjii Herran luomuksia?

        Aihetta ajatteluun.


      • Selkeyttä
        ihmettelevä kirjoitti:

        Tummaihoisia on syrjitty MAP-kirkossa, oletteko ottaneet huomioon sen että Jeesuskin saattoi olla tumma...?

        Jos Jumala on luonut ihmiset, miksi MAP-kirkko syrjii Herran luomuksia?

        Aihetta ajatteluun.

        Ei syrjitä ketään ihonvärin vuoksi. Aikanaan oli hyvin monilla valkoihoisilla syrjivä asenne mustaihoisia kohtaan. Sitä esiintyi myös kirkossamme, mutta ei enää. Kaikilla on samat oikeudet. Yhdysvalloissa mustaihoiset joutuivat perustamaan omia kirkkojaan. Kautta aikojen mustat ovat saaneet osallistua kokouksiimme toisin kuin joissakin muissa kirkoissa.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ei syrjitä ketään ihonvärin vuoksi. Aikanaan oli hyvin monilla valkoihoisilla syrjivä asenne mustaihoisia kohtaan. Sitä esiintyi myös kirkossamme, mutta ei enää. Kaikilla on samat oikeudet. Yhdysvalloissa mustaihoiset joutuivat perustamaan omia kirkkojaan. Kautta aikojen mustat ovat saaneet osallistua kokouksiimme toisin kuin joissakin muissa kirkoissa.

        Kyllä teillä eivät tummaihoiset miehet päässeet papeiksi ja sitä selitettiin sillä että tummat olivat taivaassa tehneet kollektiivisesti jotain väärää, teillä kun on ei-kristillinen oppi aiemmasta olemassaolosta .

        Enkä myöskään käsitä miten joku uskonto voi selittää omaa syrjivää asennettaan sillä että maallinen yhteiskuntakin syrji ? Syrjivä asenne oli yleinen, mutta teologinen perutelu sille oli vain teillä.


      • Selkeyttä
        to.. kirjoitti:

        Kyllä teillä eivät tummaihoiset miehet päässeet papeiksi ja sitä selitettiin sillä että tummat olivat taivaassa tehneet kollektiivisesti jotain väärää, teillä kun on ei-kristillinen oppi aiemmasta olemassaolosta .

        Enkä myöskään käsitä miten joku uskonto voi selittää omaa syrjivää asennettaan sillä että maallinen yhteiskuntakin syrji ? Syrjivä asenne oli yleinen, mutta teologinen perutelu sille oli vain teillä.

        Tuo oli yleinen uskomus monissa muissakin kirkoissa. Profeetta on ihmisenä erehtyväinen. Erehdys on myönnetty.


      • Pukkeli
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo oli yleinen uskomus monissa muissakin kirkoissa. Profeetta on ihmisenä erehtyväinen. Erehdys on myönnetty.

        Sehän on selvästi sanottu Mormonin kirjassa! Ei siis pelkkä "profeetan erehdys".


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo oli yleinen uskomus monissa muissakin kirkoissa. Profeetta on ihmisenä erehtyväinen. Erehdys on myönnetty.

        Tapani, kirkkohan erehtyi opettaessaan oppiaan aina vuoteen 1978 asti!


      • !!!
        !!! kirjoitti:

        Tapani, kirkkohan erehtyi opettaessaan oppiaan aina vuoteen 1978 asti!

        Tajusitko muuten sinä Tapani ennen vuotta 1978, että kirkko on väärässä evätessään mustilta pappeuden?


      • Selkeyttä
        Pukkeli kirjoitti:

        Sehän on selvästi sanottu Mormonin kirjassa! Ei siis pelkkä "profeetan erehdys".

        Mitä kohtaa tarkoitat? Ymmärtääkseni Raamatussa on samantapaista. Kysymys on tulkinnoista, jotka eivät aina osu oikeaan.


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        Tajusitko muuten sinä Tapani ennen vuotta 1978, että kirkko on väärässä evätessään mustilta pappeuden?

        Tapani tai ei, niin ihmettelin pappeusrajoitusta, mutta jo silloin tiesin, että asiaan tulee muutos. Sen tuleminen oli tiedossa. Pappeuskiellolla oli yhteiskunnallisia perusteita tuohon aikaan, koska orjuutta pidettiin laillisena. Pappeusrajoituksen poistamisesta ym. muutoksista olisi voinut tulla levottomuuksia.


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tapani tai ei, niin ihmettelin pappeusrajoitusta, mutta jo silloin tiesin, että asiaan tulee muutos. Sen tuleminen oli tiedossa. Pappeuskiellolla oli yhteiskunnallisia perusteita tuohon aikaan, koska orjuutta pidettiin laillisena. Pappeusrajoituksen poistamisesta ym. muutoksista olisi voinut tulla levottomuuksia.

        En tiennytkään, että vielä 1970-luvulla orjuutta pidettiin USA:ssa laillisena. Luulin sen päättyneen jo yli sata vuotta aiemmin.

        No, tokihan 1970-luvulla oli jo tiedossa, että kirkon johdon on pakko purkaa mustien pappeuskielto, koska yhteiskunnalinen paine alkoi jo olla melkoinen ja kirkkoa uhkasi verovapauden menettäminen.

        Pappeus on siis nykyisin mormonikirkossa sallittu mustille, mutta mirreille ei vieläkään. Joskus senkin aika tulee.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tuo oli yleinen uskomus monissa muissakin kirkoissa. Profeetta on ihmisenä erehtyväinen. Erehdys on myönnetty.

        Yleinen uskomus- mutta ei missään kirkossa peräisin Raamatusta ,eikä siten ilmoituksesta. Palautettu kirkkonne ainoana uskoi väärään ilmoitukseen.


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        En tiennytkään, että vielä 1970-luvulla orjuutta pidettiin USA:ssa laillisena. Luulin sen päättyneen jo yli sata vuotta aiemmin.

        No, tokihan 1970-luvulla oli jo tiedossa, että kirkon johdon on pakko purkaa mustien pappeuskielto, koska yhteiskunnalinen paine alkoi jo olla melkoinen ja kirkkoa uhkasi verovapauden menettäminen.

        Pappeus on siis nykyisin mormonikirkossa sallittu mustille, mutta mirreille ei vieläkään. Joskus senkin aika tulee.

        Halusitko ymmärtää väärin? Kun pappeusrajoitus tuli, niin silloin orjuus oli vallalla. Rajoitus vain jäi oikaisematta, koska odotettiin ilmoitusta. Muutoksen tiedettiin olevan tulossa, mutta ei tiedetty koska. Kirkossa saattoi olla väärinkäsityskin tässä asiassa. Niinpä Joseph Smithin kautta sai ainakin yksi musta pappeuden. Materiaalisesti kukaan ei kärsinyt, sillä kirkossamme on palkaton papisto. Tässä mielessä ei voida puhua syrjinnästä. Mustat pääsivät jopa helpommalla joidenkin velvollisuuksien puuttuessa.


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mitä kohtaa tarkoitat? Ymmärtääkseni Raamatussa on samantapaista. Kysymys on tulkinnoista, jotka eivät aina osu oikeaan.

        "Ymmärtääkseni Raamatussa on samantapaista. Kysymys on tulkinnoista, jotka eivät aina osu oikeaan" Ei Raamatussa ole, ei edes tulkinnan mahdollisuutta sellaiseen , jälleen kerran uskontosi on johtanut sinua harhaan .


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Halusitko ymmärtää väärin? Kun pappeusrajoitus tuli, niin silloin orjuus oli vallalla. Rajoitus vain jäi oikaisematta, koska odotettiin ilmoitusta. Muutoksen tiedettiin olevan tulossa, mutta ei tiedetty koska. Kirkossa saattoi olla väärinkäsityskin tässä asiassa. Niinpä Joseph Smithin kautta sai ainakin yksi musta pappeuden. Materiaalisesti kukaan ei kärsinyt, sillä kirkossamme on palkaton papisto. Tässä mielessä ei voida puhua syrjinnästä. Mustat pääsivät jopa helpommalla joidenkin velvollisuuksien puuttuessa.

        Jumala unohti oikaisun yli sadaksi vuodeksi. Niinpä niin...

        Pappeuskielto oli syrjintää siinä missä naisten pappeuskielto on edelleen, vaikka Nenada valehteli toisaalla, että kirkossa olisi myös naispappeja.

        Joo, ei orjuuskaan ollut syrjintää. Mustat säästyivät omistamisen ja vapauden ongelmilta. Oli taattu työpaikka...


      • Selkeyttä
        !!! kirjoitti:

        Jumala unohti oikaisun yli sadaksi vuodeksi. Niinpä niin...

        Pappeuskielto oli syrjintää siinä missä naisten pappeuskielto on edelleen, vaikka Nenada valehteli toisaalla, että kirkossa olisi myös naispappeja.

        Joo, ei orjuuskaan ollut syrjintää. Mustat säästyivät omistamisen ja vapauden ongelmilta. Oli taattu työpaikka...

        Temppelitössä naiset toimivat valtuudella eli pappeudella naisten hyväksi.


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Temppelitössä naiset toimivat valtuudella eli pappeudella naisten hyväksi.

        Onko mormoninaisilla pappeus vai ei?

        Nensku kirjoitti vankiloista ym. ei temppeleistä.


      • M.E.L.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Temppelitössä naiset toimivat valtuudella eli pappeudella naisten hyväksi.

        'Järjestyksen' kirkko :-D

        Juu, kertakaikkiaan!


    • Ev.lut.

      "Tapani tai ei, niin ihmettelin pappeusrajoitusta, mutta jo silloin tiesin, että asiaan tulee muutos. Sen tuleminen oli tiedossa."

      Olet kertonut liittyneesi mormonikirkkoon jo 60-luvulla. Tuolloin ei taatusti ollut tiedossa, että pappeusrajoituksen kumotaan.

      • Selkeyttä

        Tiedetiinpä hyvinkin ja siitä puhuttiin.


      • !!!
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tiedetiinpä hyvinkin ja siitä puhuttiin.

        Ja nytkin tiedät, että naisillekin tullaan antamaan pappeus ja homojenkin syrjintä loppuu aikanaan.


      • kuus-ysi-beibi
        !!! kirjoitti:

        Ja nytkin tiedät, että naisillekin tullaan antamaan pappeus ja homojenkin syrjintä loppuu aikanaan.

        MAP-kirkko opetti mustien olevan kirottuja. Tämä on tosi. Ette siis voi vedota valkoihoisten harjoittamaan rasismiin. Ongelma lähti kirkosta. Ainahan sitä pyritään tekemään kaikkensa ettei osoittava sormi osuisi kirkkoon. Syytetään jäseniä :D


    • klpo

      Toinen Evankeliumi on kirottua apostoli Paavaln julistuksen mukaan Gattaiskirjeessä,1.luku!

      • Selkeyttä

        Tunnistatko oikean evankeliumin tuhansien erilaisten käsitysten joukosta? - Nyt oikea on palautettu.


      • M.E.L.
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tunnistatko oikean evankeliumin tuhansien erilaisten käsitysten joukosta? - Nyt oikea on palautettu.

        Perusteetonta propagandaa.

        Ei ole pienintäkään syytä uskoa Smithin höpinöitä!


      • to..
        Selkeyttä kirjoitti:

        Tunnistatko oikean evankeliumin tuhansien erilaisten käsitysten joukosta? - Nyt oikea on palautettu.

        Eli ei mennyt kuin muutama vuosi siitä kun Jeesus väitti " että taivas ja maa katoavat, mutta minun sanani eivät katoa. " niin hänen sanansa jo katosivat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2184
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      50
      1714
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      35
      1537
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1456
    6. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      7
      1243
    Aihe