Isovanhempien- ja Sadun-päivä tänään.

Esteri-täti

Oletkos viettänyt niitä, lapsille satuja keksien tai lueskellen.
Oletko usein yhteydessä jälkipolvien kanssa, vai onko liian pitkät välimatkat.

Usein erojen yhteydessä lapsilta viedään myös esivanhemmat.
Surullista.

18

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • amen.

      Ilmeisesti täällä ei ole ainuttakaan isovanhempaa, saati satukiinnostusta.

    • Risukorva1

      Olen viettänyt, ensin keksin satuja lapsilleni ja sitten lapsen lapsille. Nyt he ovat jo yli 10v molemmat ja asuvat 1000 km:n päässä, että ei enää satuja.

    • k/k

      En oo eres tienny koko päivästä,ihan ilman tietoo oon loruillut aikoinaan.
      Kukahan on mokoman keksiny?
      Ihan kohtsiltään pitäs likan ja sen tytön kurvata pihaan ,tulevat omenahilloo hakemaan, on muuten mahottoman hyvää ilman lisäaineita.

      • mummunimunimun

        Vanhus- ja lähimmäispalvelun liiton aloitteesta on vietetty Isovanhempienpäivää syksystä 1985. Kertoo valli.fi.
        Vuosittain on valittu vuoden isovanhempi, mm. Kylli Koski ja Eila Roine, joka taitaa olla monen suomalaislapsen isomummo.

        Huono tehdä omenahilloa ilman lisäaineita, kun ei ole omenoitakaan, kuin kaupassa, lisäaineellisia, oletan.


    • ent. siivoojaparka

      Näin on, valitettavasti, että minulla ei ole lastenlapsia vieläkään. Joskus on käynyt mielessä, että olenkohan minä unohtanut kuitenkin opettaa lapsilleni jotain tärkeää.
      Olisi se mukava hyssytellä pikku rääkyjiä sylissään.

      Omilleni luin paljonkin. En minä aina satuja. Luin ääneen niille aina sitä kirjaa, mitä olin lukemassa muutenkin, kun ne valitti, että "miks et sä tee mitään muuta kun luet". Aika pienenä ne otti ohjat omiin käsiinsä ja alkovat lukea itse satuja, minullekin.

      • ap.

        Elähän huoli, mulla ei ole vielä sitä ekaa lastakaan. ;))
        Muistan omat isäni jutelmat omasta lapsuudestani.
        Silmiin jääneet kuin elokuvat, niin elävästi hän osasi juttunsa jutella.


      • ent. siivoojaparka
        ap. kirjoitti:

        Elähän huoli, mulla ei ole vielä sitä ekaa lastakaan. ;))
        Muistan omat isäni jutelmat omasta lapsuudestani.
        Silmiin jääneet kuin elokuvat, niin elävästi hän osasi juttunsa jutella.

        Niin meilläkin. Ne oli mieleenpainuvia lapsuuden tähtihetkiä. Ei silloin mitään satukirjoja tarvittu, kun isä keksi itse meille sadut. Harmi, että niitä juttuja ei saanut nauhotettua. Pitäisi ihan kirjoittaa muistiin niitä tarinoita mitä muistaa, että saa lukea niille epävarmasti tuleville lastenlapsille, joita lapseni nähtävästi kuvittelevat haikaran tuovan.

        No, joko tässä taas aloin muistelemaan ajan tuuliin haihtunutta lapsuuttani. Nythän niitä on muisteltava, kun vielä muistaa, mutta kun tulee taas se ikävä vastaan. Huoh! Taitaa olla vanhuuden merkkejä.


    • Satuja ja tarinoita

      Samassa veneessä ollaan ex-kollegani! Ei ole vielä lapsenlapsosia minullakaan vaikka olen jo monia vuosia vihjaillut siihen suuntaan.
      Pikkulikkana luin veljelleni Grimmin satuja kesäiltoina aitan hämyssä kynttilän valossa. Omilleni olin aika laiska lukemaan. Mielummin lykkäsin jonkun äänikirjakasetin tekemään työn. Eivät nuo sitten saaneet lukukärpäsen puremaa niinkuin itse sain jo lähes ennen kuin aakkoset opin.
      Sadun päivä on tuttu käsite varsinkin kun olen viettänyt sitä nyt jo 59 kertaa.

    • ???

      Ei taida isovanhemmuus olla trendikästä? Kuin joillekin olisi häpeä?

      • niin ja silleen

        Kuullessaan poikansa perheeseen odotettavan perheenlisää, tuttavani teki selväksi, ettei hän ala ammaksi.
        Aika hyvin on päätös pitänyt.
        No, onhan hän oman osansa aikanaan täyttänyt.


    • Satuja ja tarinoita

      Eikö ne sano että isovanhemmuus ja varsinkin mummoilu on nyt superdrendikästä. En ainakaan omassa tuttavapiirissäni ole huomannut mitään häpeilevää käytöstä asian suhteen. Päinvastoin. Ylpeydestä ja rakkaudesta hehkuvina kertovat lapsenlasten uusimpia älynväläyksiä.
      Olisin itsekin mielelläni mummo mutta kun se ei ole minun vallassani. Sanoin jo kerran tyttärelle että eihän sun pakko ole sitä ukkoa ottaa kuin vain kriittisimmäksi hetkeksi. Ei tuo lämmennyt ajatukselle.

    • Täällä ilmoittautuu yks mummo, kaksi lapsenlasta ja heille olen lukenut unisatuja kun olen ollut lapsenvahtina ja yökylässä. Mutta silloin ne oli pienempiä. Nykysin ne istuu ja katselee lastenleffoja netflixsistä ennen nukkumaanmenoa.

      Ei minun vanhempani meille mitään satuja kertoneet. Isä kertoi sotajuttuja miten kollaa kestää ja että yksi suomalainen voittaa aina kymmenen russkia. Tai sitten kuunneltiin korva tarkkana Baskervillen koiraa radiosta Jännää!!!

    • Satuja ja tarinoita

      Me kuunneltiin Pekka Lipposen ja Kallekustaa Korkin seikkailuja :) Isä kuoli kun olin viisivuotias mutta muistan hänen lukeneen meille Pikku-Lulu sarjakuvalehteä. Äiti ei lukenut eikä satuillut muuta kuin ristiäisissäni minulle nimeä keksiessään.
      Itse aloin kantaa kirjoja koulun kirjastosta heti ekaluokkalaisena. Siitä asti kirja on kuulunut kiinteästi elämääni.

      • t..a

        Minäkin olin oikea kirjaston suurkuluttaja. Olen ihka varma, että kansakoulun alkuluokkien hyvät numerot saivat perustansa siitä, että olin lukijahirmu.
        Toki oppikouluunkin pääsin parhain pistein.
        Toinen vaari oli etävaari, tuntui tunteettomalta, oli kai suurperheensä elättäjänä kovilla.
        Toisen papan sylkyssä istuin useamman kerran, isän tai äidin sylissä en muista koskaan olleeni.
        Isä oli sanaseppo.


    • .mollis

      Kyllä minä satuilin lapsilleni ja nyt satuilen lapsenlapsilleni.
      Vanhempi lapsenlapsi pyytääkin kun on yökylässä tai minä heillä, että mummo kerro tarina. Pienempi, vuoden vanha, tykkää kun loruttelen hänelle. Usein niihin loruihin liittyy pieni leikki. Mikään ei ole korville niin kaunista musiikkia kuin pikkulapsen heleä nauru.

      • mimmimummi*

        Tuntuu aivan ihmeelliseltä....kun minun pikkukaveri katsoi sellaista animaatio sarjaa kuin....Pingu...ja miten makeasti hän nauroi....oikeissa kohdissa...
        Aina luonani "lukee" Mauri Kunnaksen kirjaa....muut ei kelpaa....työntää pois jos tarjoan...


      • mimmimummi*
        mimmimummi* kirjoitti:

        Tuntuu aivan ihmeelliseltä....kun minun pikkukaveri katsoi sellaista animaatio sarjaa kuin....Pingu...ja miten makeasti hän nauroi....oikeissa kohdissa...
        Aina luonani "lukee" Mauri Kunnaksen kirjaa....muut ei kelpaa....työntää pois jos tarjoan...

        Kaverilla on ikää vasta ...vuosi ja neljä kuukautta....kaukosäädin on kiinnostava jo.


      • ap.
        mimmimummi* kirjoitti:

        Kaverilla on ikää vasta ...vuosi ja neljä kuukautta....kaukosäädin on kiinnostava jo.

        Mukava lukea teidän mummuliinien rakkautta lastenlapsiinne!
        Asia, joka rikastuttaa ja rakastuttaa molemmin puolin, eikä maksa mitään.
        Antaa kaiken.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe