Huonot tunkit tukes

turbo tunkki

Ostetaan se kuuluisa hyvä hallitunkki, sekin voi olla pelkkää paskaa.

http://www.tukes.fi/fi/Ajankohtaista/Tiedotteet/Kuluttajaturvallisuus/Talvirengaskausi-lahestyy---varmista-pyorien-vaihdon-turvallisuus/


Jos siis jo ostit, niin käy palauttamassa, korvauksi haitasta kannattaa vaatia myös kuten polttoainekulut ainakin.

Lista: Nämä tunkit kiellettiin

Biltema: Sähkökäyttöinen saksitunkk, Art.15-367

Motonet: Hallitunkki 2T, 140-330 mm, ITEM: 80-7522

Motoral: Hallinosturi 2000 kg, 135-330 mm, 50644020, TA820012

Rautakesko: Hallinosturi TA820012 / 500656284, 2 tonnia, 135- 330 mm

Puuilo: TamForce LC22001, hydraulinen hallitunkki 127- 330 mm, 2000 kg

Isojoen konehalli: AWD009002, hallitunkki 135 mm-330 mm / 2000 kg

62

10058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpsistä pussiin

      Ostin 5-6 vuotta sitten uuden halpistunkin 15 eurolla jostain hong kongista. Kahteen autoon vaihdettu renkaita 4 kertaa vuodessa. Toimii ku junan vessa !

      • höpöttäjä

        Ihmettelen näitä kommentteja, suositteletko nyt siis tunkkeja jotka on hajonneet testeissä? Sama muillekkin.. Mallihan voi olla eri, osat on voineet muuttua.


    • kiinalaisia kaikki

      Vaikka tunkki olisi läpäissyt Tukesin testin se ei silti tarkoita, että tunkki olisi hyvä. Kahden kympin tunkista kuluu tiivisteet niin nopeasti, että muutaman noston jälkeen se ei jaksa pitää autoa ylhäällä ja kohta tulee jo öljyt pihalle. Merkkilaitteita lukuunottamatta (AC, Bahco, Nike/Rehobot, ammattilaislaitteet) kaikki tunkit tulevat Kiinasta, kalliimmatkin.

      • Anonyymi

        Bahco ei ole koskaan tehnyt tunkkeja itse ja valmistajat on kiinassa tai Taiwanissa.

        Myös monen muun

        AC valmistusta Tanskassa



        Ostin 1998 halvan taiwanilaisen tunkin samanlaisia on kiinalaisia kopioineet mutta pienentäneet tunkkia, lyhyempi ja matalampi nostokorkeus.

        Tunkki on toiminut satoja nostoja ja joka vuosi painavia pakettiautojen kulmia ylös, kaikki huollot.



        Parempi kuin bachon tunkki koska pienempi voi kantaa mihin tahansa.


    • ei mitään hätää

      Menestyksellisesti on käytetty Motonetin halpistunkkia, aivan äärirajoilla (2000kg) kokeiltu, ei mitään ongelmia. Jo kymmenen vuotta.

      • ei niin

        Ihmettelen näitä kommentteja, suositteletko nyt siis tunkkeja jotka on hajonneet testeissä? Sama muillekkin.. Mallihan voi olla eri, osat on voineet muuttua.


      • voi näitä wanhoja

        Voihan pässi! Luuletko että Motonetin tänä päivänä myymä tunkki on ihan samanlainen?


    • pihalla vaihdan

      Kyllä nuo halvat hallitunkit on mulla pelittänyt 10-15 vuotta ja niillä on vaihdettu usean auton renkaat joka vuosi. Sen verran pitää ostajankin katsoa, että ei ihan hempulaa ja kevyttä osta, vaan pikkusen ylimitoittaa tuon ostoksen nostokyvyn.
      En ehkä ostasi noita 15-17 euron tunkkeja, mielummin vähän tukevamman vaikka se maksaakin tommoset 30-50 €.

      • talon katolla

        Ihmettelen näitä kommentteja, suositteletko nyt siis tunkkeja jotka on hajonneet testeissä? Sama muillekkin.. Mallihan voi olla eri, osat on voineet muuttua.


      • taas pihalla
        talon katolla kirjoitti:

        Ihmettelen näitä kommentteja, suositteletko nyt siis tunkkeja jotka on hajonneet testeissä? Sama muillekkin.. Mallihan voi olla eri, osat on voineet muuttua.

        Luetun ymmärtämisessä ongelmia ?? Mulle nuo 30-50 €:n tunkit on halpoja.
        Vähän isommat "korjaamotason" vehkeet maksaa jo satasia.


      • ajatusta mukaan

        taitaa olla niin, etä 10-15 vuoden aikana myynnissä olevat halpistunkit ovat entistä huonompia kuin 10-15 vutta sitten myydyt.


    • vituttaatällaset stn

      Autoa ei pitäisi siltikään milloinkaan jättää pelkän tunkin varaan jos on tarkoitus työskennellä auton alla tai edes pyöräkoteloiden sisällä. Kunnolliset akselipukit pitää laittaa esim. jonkin tukivarren kiinnityspisteen alle jonka täytyy olla vahva paikka autossa ja hieman kiinni siihen että auto ei pääse putoamaan kovin pitkälle jos tunkki pettää.
      Esim. hallitunkeissa on sellainen nostovarsi jonka alle voi laittaa vielä vaikka kakkosnelosen pätkän tai raudanpätkän jolloin sekään ei hajotessaan kovin pitkälle pääse putoamaan.

      Ensimmäiseksi pitää kuitenkin kysyä miksi tällaisia paskatuotteita on alunperinkään päätynyt myyntiin? Eikö tuotteissa ole minkäänlaista tyyppihyväksyntää tai muuta testausvelvollisuutta joka osoittaisi että tuote on turvallinen ja käyttökelpoinen. Tuollaiset takaisinvedot on yhtä tehokkaita kuin juosta vessaan kun pa8ka on jo housussa...

      Paskatuotteiden valmistamistakaan ei pitäisi sallia alunperinkään, ne jos mitkä on silkkaa luonnonvarojen haaskausta ja aiheuttavat täysin turhia päästöjä!
      Nämä ovat silkkaa rahat-pois -huijauksia, pyydetään melkein kunnollisen tuotteen hinta ja vastineeksi saa vain jotain etäisesti käyttötarkoitusta muistuttavaa romua p3rkele!!

      • wqedqw11211

        Näin se vaan on monissa tuotteissa, niitä tulee jostain kiinasta ja liekö niillä tunkattu yhtään autoa ylös ennen myyntiä, se voi olla tunkkien taso. Kopion kopion kopio jostain -1980 tunkista, laatu sen mukainen. Kiinassa ainakin on niin käsittämättömän suurta kaiken halvan rihkaman tuotanto ja ihan kaiken kopiointi.

        Saa varoa jo suomessakin että jos ostat jotain niin kuinka varmistaa että tuote on aito jos olet maksamassa aidon hintaa. Ja vaikka saisit halavala niin silti kopio tuote ei välttämättä ole sitä mitä halusit, vaikka saisit kiinan kopimallisen puhelimen puoleen hintaan niin lohduttaako se edullinen hinta sitten kun puhelimesta puuttuu puolet sen ominaisuuksista.


    • Riikkari
    • mi6

      Ihme homma, kun auton alkuperäistunkki saa olla ihan rimpula, jolla nostaminen on äärimmäisen vaarallista. Itselleni myytiin merkkikkeestä tarviketunkkia vastaava GM:n tunkki ja todettiin, että sillä nostaminen on vaarallista mutta mitä sitten ? Tämmöstä tämä Tukesin valikoiva valvonta on, mutta minkäpä sille voi.
      PS. tiedän kyllä minkälainen tunkki olisi pitänyt olla, koska olen nähnyt erään toisen merkin autossa sellaisen, mutta se ei tässäkään tapauksessa painanut p**kaakaan vaakakupissa.

    • au toileva

      Tukes: "Muista jälkikiristää pyörien mutterit tai pultit muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen."

      Kun pultit kiristää momenttiavaimella oikeaan kireyteen, mitään jälkikiristystä ei tarvita. Autoiluvuosia on 34, enkä ole ikinä tehnyt jälkikiristystä.

      • muista jälkikiristys

        Aluvanteet pitää jälkikiristää sen takia, että vanne ei jousta yhtään. Jos teräsvanteen ja pyörän navan välissä on ylimääräsitä, kuten ruostetta, niin se painuu kasaan ajon aikana, jolloin kiristys alkaa löystyä. Teräsvanteen jousto riittää kuitenkin pitämään vanteen kunnolla kiinni pyörän navassa, kunhan pultit on vedetty tarpeeksi kireälle.

        Aluvanne sen sijaan ei jousta yhtään. Jos vanteen ja navan tai pultin ja vanteen välissä on vähänkään epäpuhtauksia, niin kiristyksestä huolimatta vanteeseen ei jää esijännitystä, joka voisi paikata väliin tullutta tyhjää tilaa ja pultit alkavat löystyä. Siihen ei auta, vaikka pultit vääntäisi miten kireälle. Kun vanne ei jousta niin se ei jousta.

        Aluvanteet pitää kiinnittää huolellisesti puhtaaseen pyörän napaan, kiristää oikeaan momenttiin (n. 110 Nm, ohjekirja kertoo oikean kireyden) ja jälkikiristää samaan momenttiin parin sadan kilometrin jälkeen.


      • Riikkari

        Jälkikiristystä ei tarvita, paitsi jos mutterit unohtuu sormitiukkuuteen. Tullut ajeltua 300 km sormitiukkuudella. Ikinä koskaan ei ole pultit löystyneet itsekseen ja miksipä olisikana koska kierteet täyttävät itselukittumisehdon.


      • sitroen.
        muista jälkikiristys kirjoitti:

        Aluvanteet pitää jälkikiristää sen takia, että vanne ei jousta yhtään. Jos teräsvanteen ja pyörän navan välissä on ylimääräsitä, kuten ruostetta, niin se painuu kasaan ajon aikana, jolloin kiristys alkaa löystyä. Teräsvanteen jousto riittää kuitenkin pitämään vanteen kunnolla kiinni pyörän navassa, kunhan pultit on vedetty tarpeeksi kireälle.

        Aluvanne sen sijaan ei jousta yhtään. Jos vanteen ja navan tai pultin ja vanteen välissä on vähänkään epäpuhtauksia, niin kiristyksestä huolimatta vanteeseen ei jää esijännitystä, joka voisi paikata väliin tullutta tyhjää tilaa ja pultit alkavat löystyä. Siihen ei auta, vaikka pultit vääntäisi miten kireälle. Kun vanne ei jousta niin se ei jousta.

        Aluvanteet pitää kiinnittää huolellisesti puhtaaseen pyörän napaan, kiristää oikeaan momenttiin (n. 110 Nm, ohjekirja kertoo oikean kireyden) ja jälkikiristää samaan momenttiin parin sadan kilometrin jälkeen.

        Tarkkaan ottaen olet väärässä.
        Kiristettäessä pultti venyy ja alumiini painuu kasaan. Muuten liitos ei toimisi.
        Ellet usko, niin opiskele lisää lujuusopista.
        Käytännössä tämä venymä ja kasaanpainuminen on niin pientä, että sitä ei huomioida koska se likakerros saattaa olla sen verran paksu, että liitos löystyy liikaa heti kun lika painuu vähänkään kasaan.
        Peltivanteessa peltiin on muotoiltu joustava alue, joka sallii suuremman löystymisvaran.
        Vähän huonosti asian esitin, mutta koeta ymmärtää ajatus.

        Ja se tunkkiasia. Jos ja kun tunkki pettää ja alla ei ole mitään mekaanista lukitusta tai tukea, niin vakuutusyhtiö kyllä ilmoittaa omaisille, että näissä itsemurhatapauksissa me emme korvaa mitään.


    • t unkki

      jos tonnin painoista autoa nostetaan yhdestä kulmasta, tunkkiin kohdistuu korkeintaan 500 kilon kuormitus. kahden tonnin kuormitukseen tarvittaisiin neljä tonnia painava auto

      v|ttu näitä tukesin testejä

      • nike 3 tn

        Olen aina nostanut siitä etuoven kohdalta, niin nousee molemmat pyörät ylös kerralla ja tunkkiin kohdistuu 750 kg eli puolet auton omasta painosta.
        Hyvin ovat nuo 1,5-2 tonnin tunkit nostaneet ja kestävätkin nostoja yli 10 vuotta.
        Niihin useimpiin saa myös lisättyä öljyä, jos se iän mukana vähenee.


    • JuuMotoralin ostanut

      Nyt on nyt ja ennen oli ennen. Ennen tehdyt voivat hyvinkin kestää sen 10 vuotta ja enemmänkin, mutta nyt laatuvaihtulut ovat sellaiset, että yksi yksilö kestää ja toinen voi hajota jo ensimmäisellä kertaa. Tietenkää hyvää ja halpaa ei ole, mutta pitäisi tunkinkin olla sellainen mitä luvataan.

      • chinese crap

        Kiinalainen työmoraali... siellähän maitoakin jatkettiin melamiinilla!


    • vaaralliset tunkit

      Tässä vielä uudestaan Tukesin lista vaarallisista tunkeista. Nämä on siis kielletty vain pari-kolme viikkoa sitten.

      Biltema Suomi Oy
      Tuotenimi: Biltema
      Malli: Sähkökäyttöinen saksitunkk, Art.15-367
      http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=1764

      Motonet Oy
      Tuotenimi: Motonet
      Malli: Hallitunkki 2T, 140-330 mm, ITEM: 80-7522
      http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=1743

      Oy Motoral Ab
      Tuotenimi: Motoral
      Malli: Hallinosturi 2000 kg, 135-330 mm, 50644020, TA820012
      http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=1745

      Rautakesko Oy
      Tuotenimi: Rautakesko
      Malli: Hallinosturi TA820012 / 500656284, 2 tonnia, 135- 330 mm
      http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=1746

      Puuilo Oy Tamforce Group
      Tuotenimi: TamForce
      Malli: LC22001, hydraulinen hallitunkki 127- 330 mm, 2000 kg
      http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=1747

      Isojoen Konehalli Oy
      Tuotenimi: AWD
      Malli: AWD009002, hallitunkki 135 mm-330 mm / 2000 kg
      http://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=1748

      • Ripulitunkit

        Mulla on tommonen Motonetin motoral ja AWD tunkki hajonnu saabin alle. Tai saab on painanu ne kasaan. Mut sitte ostin 40-60e 2T tunkin, ni siin riittää kyl papua kääntää vaik koko auto ympäri. Renkaat on 3x leveämmät ja painaaki kakskertaa enemmän, entä noi rimpulat. Samaan tyyliin tehty ko satkun kalliimmat tunkit. Ollu nyt 3-vuotta erinnäköisissä autorempoissa ja ladon pystyyn tunkkaamisissa ja ollu kyl OK. Ainut vaan, et kyl kannattee nakella pukkia alle. Väliin jää paikalleen ja väliin vuotaa nestettä takas säiliöön ni valuu takas alas, mutta tässä kestää joku 4-5 tuntia, että jos paikanpäällä on ni kyllä kerkee huomaamaan.


    • Varvas auts

      No mikä oli sitten se ainut sallittu tunkki?

      • merkkitunkkimerkki

        AC, Bahco, Facom, Nike ja muut ammattilaislaitteet.


      • tunkrahvi.nostaa

        Ahneen kauppiaan piilomainos !


    • ounainen tunkki

      Minunkin vuosia sitten ostamani tunkki on punainen. Onko sekin vaaarallinen?

    • Prokäyttäjä

      Itsellä on vastaavanoloisia tunkkeja ollut käytössä noin 10 vuotta 2 kpl. Ongelmana saattaa olla myöhemmin että tunkki antaa periksi kuorman alla niin että auto alkaa vajoamaan alaspäin. Noissa omissa tuota ongelmaa ei ole. Toisaalta käytän aina kahta tunkkia yhtä aikaa auton keulassa tai perässä niin että kori ei joudu vääntörasitukseen ja ikkunat hajoa niinkuin usein tapahtuu. Aina kun menee auton alle niin silloin laitetaan johonkin kohtaan myös pukki niin että tarvittaessa auto laskeutuu pukin päälle.

      • sitroen.

        Kerropa minkä auton kori on niin vetelä, että ikkunat hajoaa jos sitä nostaa vain yhdestä kulmasta? Lukuunottamatta täysin pilalle ruostunutta koria.
        Miten sellainen kuvitteellinen auto kestää ajaa yhden pyörän alle osuvan töyssyn yli?

        Kyselee yli 50 v autoja tunkkaillut sitroen. Tarkoituksena viisastua lisää jos sitä viisautta on saatavilla.

        Ja tosiaankin se kuvissa oleva tunkki laskeutuu hiljalleen itsekseen. Ostin omani Halpa-Hallista, mikä ei ole yllämainitussa luettelossa.
        Toinenkin vika siinä on: sen nostotyyny on niin pieni, ettei esimerkiksi tukivarren nostokohta välttämättä pysy sen tyynyn päällä vaan helpostikin luiskahtaa pois...
        Onneksi minulla on parempikin tunkki. Eikä auton mukana tullut tunkki ole yhtään sen huonompi.


      • märsy
        sitroen. kirjoitti:

        Kerropa minkä auton kori on niin vetelä, että ikkunat hajoaa jos sitä nostaa vain yhdestä kulmasta? Lukuunottamatta täysin pilalle ruostunutta koria.
        Miten sellainen kuvitteellinen auto kestää ajaa yhden pyörän alle osuvan töyssyn yli?

        Kyselee yli 50 v autoja tunkkaillut sitroen. Tarkoituksena viisastua lisää jos sitä viisautta on saatavilla.

        Ja tosiaankin se kuvissa oleva tunkki laskeutuu hiljalleen itsekseen. Ostin omani Halpa-Hallista, mikä ei ole yllämainitussa luettelossa.
        Toinenkin vika siinä on: sen nostotyyny on niin pieni, ettei esimerkiksi tukivarren nostokohta välttämättä pysy sen tyynyn päällä vaan helpostikin luiskahtaa pois...
        Onneksi minulla on parempikin tunkki. Eikä auton mukana tullut tunkki ole yhtään sen huonompi.

        Toisen ketjun mukaan esim. uusia mersuja ei saa tunkata vain yhdestä kulmasta:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12740322


    • Tepateukka

      Itse ostin Niken hallitunkin vuonna 1988 nostaa 2T ja maksokin varmaa yli tuhannen markkaa,muuta ei oo tarvinnu tehdä kuin rasvata liikkuvat osat ja tarkistaa nesteet.
      Eli laatua kun ostat niin saat sille takuunkin,siis OIKEAN takuun ei mitään palautus ja toisen samanlaisen vaihdossa!

    • jfklsjljgjg

      Kai te käsitätte että jos auton alla on tarkoitus tehdä remonttia ja pitää siis pidempään autoa nostettuna niin tunkilla vain nostetaan auto ylös ja laitetaan sitten kunnolliset akselipukit joiden varaan auto lasketaan. Koskaan ei saa mennä pelkän tunkin varassa olevan auton alle. Ja ennen akselipukkien varassa olevan auton alle menemistäkin kannattaa autoa hieman heilutella että miten tukevasti se on pukkien varassa.
      Pukit pitää tietysti olla mitoitettu raskaammalle kuormalle mitä auton paino on ja niiden alla on oltava kova ja kestävä alusta, suoraan hiekan päälle niitä ei voi laittaa koska pukit uppoavat maahan.

      Renkaanvaihdossakin kannattaa aina jompikumpi rengas, joko vaihtoon menevä tai pois vaihdettu rengas laittaa auton alustan alle estämään auton putoaminen maahan asti jos tunkki pettää. Ei haittaisi jos käyttää akselipukkeja myös renkaanvaihdossa.

    • Tunkkaa.itse

      Muillakin merkeillä tuota halpatunkkia myydään. Minä ostin omani Halpa-Hallista, merkkiä en nyt muista. Älyttömän pieni nostotyyny oli ensimmäinen havainto. Toinen sitten se, että laskuventtiili ei ole tiivis eli tunkki laskeutuu hitaasti itsekseen.
      Kiinasta tuskin tulee muuta kuin roskaa.

      • korean.tunkki

        Siinä on ainakin hyvä nostokorkeus (508 mm) ja vähän tukevammat osat, kun on tarkoitettu jopa 3 tonnin nostoihin. Tuollainen matala tunkki on hyvä aina urheiluautoissa ja etenkin silloin kun mistä tahansa autosta on rengas tyhjänä tai jopa puhjennut. Maksaisin mielellään hieman korkeamman hinnan jo tuon 3 T:n nostokyvyn vuoksi, sillä se antaa reserviä ja keveyttä nostoon. Nimittäin ihan halvimmilla tuntuu olevan aika tuskaista jo isomman henkilöauton nostokin vaikka luvataan se 2T.


      • heikottaako

        Useimmat jaksaa nostaa kevyesti mekaanisellakin, hydrauliset vielä kevyempiä. Lidlin tunkissa jatkovarsi jos ei muuten jaksa, tarkoitettu kylläkin jos nostaa vaikka akselin keskeltä. Hyvin on niinkin noussut kun joskus kokeillut.


      • Anonyymi

    • Tunkkaan_itse

      Nostolevy kaikissa myytävissä pikkutunkeissa on läpimitaltaan 4-5 cm. Ei riitä jos väliin aikoo pistää nostotyynyn, jolla välttää pahimmat kolhut auton alustassa. Pikkutunkki kaatuu nurin jos tuota yrittää ja nostolevyn pitäisi olla ainakin 7-10 cm että on turvallinen käyttää.

      • valmet.15

        Jo yli 40 vuotta hiekalla tunkanneena voi sanoa, että paksu vesivaneri alle ja tunkki sen päälle, niin rullaa hyvin nostovarsien kulman muuttuessa.
        Nostolevyn ja auton välissä olen aina pitänyt paksua vesivanerin palaa tai yli vaaksan pituista 2 x 4 lankkua. Näin ei lipsu eikä tule autoon vaurioita.
        Vanteiden vaihtelu on helppoa kun on ristikkoavain ja pieni öljykannu, mistä rasvatippa kierteisiin. Ei vanteen vastinpintaan.
        Nyt alkaa tietysti jonkin koulukunnan itku ja vaikerrus. Mutta mitä siitä.


      • kulberg

        Eikös sitä rasvaa pidä laittaa nimenomaan putsatun vanteen ja navan väliin?


      • kmds

        Olen havainnut jääkiekon nostotyynyä paremmaksi suojaksi. Kestää hyvin ja on sopivan pieni. Tarvittaessa saa pari jääkiekkoa teipattua yhteen torniksi, niin saa pari lisäsenttiä nostoa, jos pitää esim. pukkia saada auton alle (matala auto).


    • miksi_ihmeessä

      miksi vaihtaa itse renkaita?

      • iha_vaa_siks

        No, tietenkin siksi, että vähän aikaa ja omia lihaksia käyttämällä säästää paljon aikaa/rahaa. Tietenkään tuohon ei pidä ryhtyä jos ei osaa.


      • Anonyymi
        iha_vaa_siks kirjoitti:

        No, tietenkin siksi, että vähän aikaa ja omia lihaksia käyttämällä säästää paljon aikaa/rahaa. Tietenkään tuohon ei pidä ryhtyä jos ei osaa.

        Lisäksi renkaidenvaihdon yhteydessä on helppoa itse tarkistaa jarrulevyjen, jarrupalojen, jarruletkujen iskunvaimentimien jousien, vakaajatankojen yms.osien kunto.

        Auton renkaidenvaihto on yksi niistä fyysisesti kuormittavista, mutta silti hyödyllisistä töistä joka erottaa fyysisesti hyväkuntoiset ihmiset rapakuntoisista ihmisistä. Hyväkuntoiset ihmiset suorittavat tämän työn aika helposti. Rapakuntoiset ihmiset kärsivät kivuista tai hikoilevat vaatteensa läpimäriksi. Jos olisin nainen, niin tämä auton renkaanvaihdon osaamisen työ olisi yksi miehen valinta kriteereistäni ja sellainen mies joka ei osaa auton renkaidenvaihtoa joutuisi armotta torjutuksi parisuhteesta tai perheen perustamisesta.


      • Anonyymi

        Paljon pienempi vaiva vaihtaa itse pihassa kuin ajella jonnekin auton kanssa ja kuljettaa renkaita. Milloinkaan en jätä renkaita jonnekin rengaliikkeen varastoon.

        Vaihtaisin vaikka kerrostalon pihassa tai rivitalon pihalla ennen kuin veisin jonnekin.


    • hydraulicjack

      Siis todellakaan EI ammattilaisen nosturit tule mistään Kiinasta!
      Meneppäs katsomaan mitä lapuissa lukee,kun ostaa kunnon merkin kuten itse -80 luvun lopulla niin se tunkki pelaa vieläkin,maksoi toki silloin sen noin 1500mk mutta päivääkään en ole katunu,toisen vanhan amerikkalaisen korjasin itse ja sekin toimi.
      Oikealla tunkilla kun nostaa ei tarvitse levyjä alle eikä ylle vaan tunkki pysyy pystyssä vaikka routasessa maassa tai savessa,kokemuksia ON!
      Pient hallitunkitkin toimii kunhan prikoilla niistä ottaa turhat välykset pois ja nostaa VAIN kovalla maalla eikä nostele liian suuria autoja,niistä 2T lupauksista voi vähentää sen 1500kg niin ollaan oikeissa lukemissa,sen se kestää varmasti!

      • Anonyymi

        Levyt ovat sen takia tarpeellisia alla , jotta tunkki pystyy liikkumaan.


      • Anonyymi

        Aika harvassa omakotitalossa on asfaltoitua pihaa. Tunkki liikkuu kevyesti auton alle, kun alla on vesivaneri, turkkilevy tai vastaava. Halvoissa tunkeissa on melko pienet pyörät ja tunkki liikkuu enemmän, kun joutuu käyttämään melkein koko nostovaran hyväkseen.


    • Anonyymi

      Lainaus: "Rapakuntoiset ihmiset kärsivät kivuista tai hikoilevat vaatteensa läpimäriksi. Jos olisin nainen, niin tämä auton renkaanvaihdon osaamisen työ olisi yksi miehen valinta kriteereistäni ja sellainen mies joka ei osaa auton renkaidenvaihtoa joutuisi armotta torjutuksi parisuhteesta tai perheen perustamisesta."

      Se on taitolaji, myös naisille.

      Pelkästään pulttien avaaminen on monelle liian raskasta tavallisilla "roskakamoilla", ja moni nainenkin mielellään vaihtaisi omatoimisesti renkaat. Ongelma ovat usein ruostuneet pultit, ei auton nosto. Pulttiongelmalta välttyy kolmella asialla: rasvaamalla pultit ennen asennusta, tarpeeksi pitkällä vääntöavaimen varrella sekä momenttivarrella. Näillä estetään suurin osa ruostejumista, liiallinen kiristäminen ja helppo avaaminen.

      Sopiva aika renkaille on taviksella 30 min per auto. Jos haluaa helpottaa työtä, (akku)pulttipyssy ainakin nopeuttaa vaihtoa. Ikävin vaihe itselle on kamojen ja likaisten pyörien roudaaminen auton ja varaston välillä ja pyörien pesu.

      Jos ottaa hyötyliikuntana, tunti kaikkineen on aloittelijalle ihan käypänen aika, jos sellainen ketään kiinnostaa. Kyllä tuossa saa pulssin reilusti toisellesadalle, vaikka varaa aikaakin.

      • Anonyymi

        Itse tosiaivansikatyhmänä avasin vuosikausia pultit ristikkoavaimella! Huonointa mitä voi tehdä tuossa asiassa.

        Vaihdoin ristikkoavaimen halpismarketin piiiiiiitkään jatkovarrelliseen avaimeen, hinta 12 euroa, sekä kiinteään 110N-momenttivarteen, hinta 8 euroa, ja jo rupesi tapahtumaan.

        Muiden keksimää fysiikkaa kun käyttää, niin ei tarvitse käyttää omaansa. Nyt ei voi ylikiristää ja aukeaa tosi helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tosiaivansikatyhmänä avasin vuosikausia pultit ristikkoavaimella! Huonointa mitä voi tehdä tuossa asiassa.

        Vaihdoin ristikkoavaimen halpismarketin piiiiiiitkään jatkovarrelliseen avaimeen, hinta 12 euroa, sekä kiinteään 110N-momenttivarteen, hinta 8 euroa, ja jo rupesi tapahtumaan.

        Muiden keksimää fysiikkaa kun käyttää, niin ei tarvitse käyttää omaansa. Nyt ei voi ylikiristää ja aukeaa tosi helposti.

        Kun on itse kiristänyt pultit tai mutterit kohtuu tiukalle ristikkoavaimella, niin ne on myös helppo avata tien päällä tarvittaessa tai seuraavassa renkaanvaihdossa ristikolla.
        Ei ole koskaan kuitenkaan löystyneet tai auenneet kun käsivarsissa on sellainen portaattomasta säädettävä momentti ollut jo vuosikymmeniä.
        Sen sijaan rengasliikkeen "ammattilaisten" jäljiltä on löytynyt runsaasti sellaisia tiukkuuksia, että niitä ei Erkkikään saa auki tien päällä, vaan pitää lainata jostakin metrin jatkovarsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on itse kiristänyt pultit tai mutterit kohtuu tiukalle ristikkoavaimella, niin ne on myös helppo avata tien päällä tarvittaessa tai seuraavassa renkaanvaihdossa ristikolla.
        Ei ole koskaan kuitenkaan löystyneet tai auenneet kun käsivarsissa on sellainen portaattomasta säädettävä momentti ollut jo vuosikymmeniä.
        Sen sijaan rengasliikkeen "ammattilaisten" jäljiltä on löytynyt runsaasti sellaisia tiukkuuksia, että niitä ei Erkkikään saa auki tien päällä, vaan pitää lainata jostakin metrin jatkovarsi.

        Ristikkoavain on vahvoille atleeteille, jotka saavat auki myös ruostuneet pultit, voidellut tai ei. Kunnon jatkovarsiavaimella pärjää myös tavis, sellainen heikompi versio ihmisestä. Silloin ei tarvitse voimaa, vaan voi painaa vaikkapa ihan vaan jalalla pultin auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikkoavain on vahvoille atleeteille, jotka saavat auki myös ruostuneet pultit, voidellut tai ei. Kunnon jatkovarsiavaimella pärjää myös tavis, sellainen heikompi versio ihmisestä. Silloin ei tarvitse voimaa, vaan voi painaa vaikkapa ihan vaan jalalla pultin auki.

        Hmmmm... Yli 60 v olen pyöränpultteja ja -muttereita availlut ja kiinnitellyt. Koskaan ei ole kohdalle sattunut sitä ruosteista pulttia. Eikä pilalle nyrhittyä pultin tai mutterin kantaa.
        Ihmetyttää, kummastuttaa nuo puheet tuollaisista.


    • Anonyymi

      Huono tunkki särkee auton helmat

      • Anonyymi

        Ei autoja ole enää vuosikymmeniin voinut tunkata helmapelleistä. Metalli on jo pitkään ollut niin ohutta että laudankappaleenkin kanssa seurauksena on pysyvä muodonmuutos.

        Oikea menetelmä on selvittää automallin tunkkauskohdat käsikirjasta. Tyypillisesti hitusen sisempänä auton pohjassa on vahvistettu kohta joka kestää auton kulman nostamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei autoja ole enää vuosikymmeniin voinut tunkata helmapelleistä. Metalli on jo pitkään ollut niin ohutta että laudankappaleenkin kanssa seurauksena on pysyvä muodonmuutos.

        Oikea menetelmä on selvittää automallin tunkkauskohdat käsikirjasta. Tyypillisesti hitusen sisempänä auton pohjassa on vahvistettu kohta joka kestää auton kulman nostamisen.

        Kun laittaa auton pohjaa vasten helmapellin siäpuolelle vaikka 2 x 5 lankun
        niin voi nostaa etuoven kohdalta niin että molemmat renkaat nousee ilmaan.
        Kätevästi hoituu kausivaihdot tuolla tavalla.


    • Anonyymi

      Jos hallitunkkia ei pysty kantamaan kahdella sormella niin se on liian turhan iso autojen kulmien nostoon.

      Ja tunkin varusteeksi mukaan kuuluu vanerilevy hieman isompi, 1 jääkiekko, pari Vaneri pala jotka on isompia kuin tunkin rauta sekä mieluiten vanhasta kangaspintaisesta vesiletkusta, paloletkusta pari pätkää.


      Kaikkia voi käyttää nostossa apuna, joskus on hyvä laittaa tunkin tallan päälle paloletkun pätkät


      Eikä tunkin hampaat ota mihinkään kiinni. Niitä hampalla ei kannata nostaa edes nostopaikasta että paino pienellä kantilla.


      On ymmärrettävä ja käsitettävä mistä kannattaa nostaa ettei tee vahinkoa. Todella huonosti tehty uudempiin autoihin, pitäisi olla laki että helmassa vahva nostokantti tai paksua muovia kuin

      Auton voi tunkata kymmeniä vuosia kymmeniä ja ei näe jälkiä mistään.

      • Anonyymi

        Tuo määritelmä tunkin oikeasta koosta on hieman huvittava, vaikka muuten asiaa kirjoitit, hallitunkissa on yleensä pyörät, jonka päällä sitä liikutellaan. Tunkkia en ole sen jälkeen nostellut, kun kaupasta sen hain, vaikka paljon sitä käytetty.
        Hallitunkin nostoteho olisi syytä olla ilmoitettuna vähintään 3 tonnia, silloin se kestää ja voi taakan jättää hetkeksi sen varaan, ilman että tunkin tiivisteet alkaa vuotamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo määritelmä tunkin oikeasta koosta on hieman huvittava, vaikka muuten asiaa kirjoitit, hallitunkissa on yleensä pyörät, jonka päällä sitä liikutellaan. Tunkkia en ole sen jälkeen nostellut, kun kaupasta sen hain, vaikka paljon sitä käytetty.
        Hallitunkin nostoteho olisi syytä olla ilmoitettuna vähintään 3 tonnia, silloin se kestää ja voi taakan jättää hetkeksi sen varaan, ilman että tunkin tiivisteet alkaa vuotamaan.

        Jos pitää tunkkia varastossa ja kantaa sen parkkipaikalle, niin silloin joutuu nostelemaan. Kaikilla kun ei ole autotallia tai hallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pitää tunkkia varastossa ja kantaa sen parkkipaikalle, niin silloin joutuu nostelemaan. Kaikilla kun ei ole autotallia tai hallia.

        just näin, itse renkaanvaihto on kevyt toimenpide hallitunkin nosteluun verrattuna. itsellä hallitunkki on varastossa ja kyllä se 45 kilon paino välillä pistää miettimään, että olisiko kannattanut ostaa halpa rimpula. no yleensä vaihdan kaikkiin kolmeen autoon renkaat kerralla, niin tuo vaiva jää maltilliseksi. ja kyllähän auto sitten nousee kevyesti kun pari isoa mäntää ja pitkä vipu tekee hommat nopeasti ja kevyesti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe